تحقیق بررسی اصطلاحات اقتصادی در آثار سعدی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بررسی اصطلاحات اقتصادی در آثار سعدی دارای ۱۱۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۴-۱ تاریخچه و تعریف علم اقتصاد:    ۵
۴-۲حمله مغول و تحولات اقتصادی آن:    ۷
۴-۲-۱ اثرات حمله مغول:    ۸
۴-۲-۱-۱ عوامل اقتصادی حمله مغول:    ۸
۴-۳ زمانه و عصر سعدی:    ۱۲
۴-۴ اصطلاحات اقتصادی در آثار سعدی:    ۱۵
۴-۵ دسته بندی اصطلاحات اقتصادی در آثار سعدی:    ۱۷
جدول۴-۱ تشریح برخی اصطلاحات اقتصادی در آثار سعدی:    ۱۹
۴-۵-۱قناعت:    ۳۸
۴-۵-۲ کار و پیشه:    ۴۹
۴-۵-۳ بازار و بازرگانی:    ۵۳
۴-۵-۴اصلاح الگوی مصرف:    ۵۹
۴-۵-۴-۱بخش اوّل: پذیرش قناعت و اصلاح الگوی مصرف    ۵۹
۴-۵-۴-۲ بخش دوّم: فواید صرفه جویی    ۶۴
۴-۵ -۵ معیشت، رزق و روزی:    ۶۷
۴-۵-۶ دخل و خرج:    ۷۲
۴-۵-۷ خراج و مالیات:    ۷۷
۴-۵- ۸ فقر و ثروت:    ۸۱
۴-۵-۹ عدالت:    ۹۲
۴-۵-۱۰ مدیریت:    ۹۹
۴-۵- ۱۱ سود و زیان:    ۱۰۹
جدول ۴-۲ پاره ای اشعار حکیمانه سعدی پیرامون واژه های سود و زیان:    ۱۱۲

منابع :

* رضوی، سید ابوالفضل. ۱۳۸۸، سیاست و اقتصاد در عهد ایلخانان. جلد اوّل، تهران: انتشارات امیرکبیر.

* خزائلی، محمد. ۱۳۶۶، بوستان سعدی، تهران: انتشارات جاویدان.

* دانش پژوه، محمدتقی. ۱۳۶۶، کشوداری و سیاست در نگارش سعدی و ذکر جمیل سعدی، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

* زرین کوب، عبدالحسین. ۱۳۷۹، حدیث خوش سعدی، تهران: انتشارات سخن.

* زرین کوب، عبدالحسین. ۱۳۶۱، نقد ادبی. چاپ سوّم، تهران: انتشارات امیرکبیر.

* شعبانی، رضا. ۱۳۶۹، مبانی تاریخ اجتماعی ایران، تهران: انتشارات قومس.

* صفا، ذبیح الله . ۱۳۷۱، تاریخ ادبیات در ایران. جلد سوّم، تهران: انتشارات فردوس.

* غفوری، محمد. ۱۳۶۵، اندیشه جامع سعدی، تهران: انتشارات حافظ نو.

* فروغی، محمدعلی. ۱۳۶۲، کلیات سعدی، تهران: انتشارات امیرکبیر.

* قمشه ای الهی، مهدی. ۱۳۸۹، ترجمه قرآن کریم، قم: انتشارات سرمایه.

* کردستانی، غلامرضا و مریم کشاورز هدایتی. ۱۳۸۹، سود حسابداری در برابر سود اقتصادی، فصلنامه حسابدار رسمی، شماره ۱۲.

* کزازی، میرجلال الدین. ۱۳۸۸، از گونه ای دیگر: جستارهایی در فرهنگ و ادب ایران: انتشارات نشر مرکز.

* دشتی، علی. ۱۳۳۹، قلمرو سعدی، تهران: انتشارات ابن سینا.

* دشتی، محمد. ۱۳۸۵، ترجمه نهج البلاغه، قم: انتشارات جمال.

 ۴-۱ تاریخچه و تعریف علم اقتصاد:

واژه اقتصاد به معنی کلمه برای اولین بار در یونان باستان و توسط افلاطون مورد بررسی قرار گرفته است. بعد از وی ارسطو در سطح وسیعی به بررسی مسائل اقتصادی پرداخته است. در ایران فارابی اولین فیلسوف و اقتصاددان مسلمان ایرانی است که به لزوم وجود رابطه بین اخلاقیات و اقتصاد اعتقاد داشته و جامعه ای را مطلوب می دانست که در آن اخلاقیات محرک اقتصادی باشد و همینطور ابن خلدون که برخی متفکران او را جزء بنیانگذاران علم اقتصاد می دانند. علاوه بر دانشمندان ایرانی و مسلمان تفکرات و نظرات اقتصادی در غرب نیز وجود داشت و در قرون وسطی از محدوده کلیسا و اخلاقیات فراتر نمی رفت و در این دوره بزرگترین فیلسوف سن توماس نام داشته است که در تمام نظریاتش اصل عدالت و اخلاق حاکم بوده و او نیز همانند ارسطو بهره را مذموم شمرده و بر سود عادلانه به دور از رباخواری اعتقاد داشت. بطورکلی روند ترویج علم اقتصاد به سه دوره برمی گردد.

۱- در دوره نخست یعنی دوره یونان باستان تا پایان قرون وسطی اقتصاد از اخلاقیات و مذهب جدا نبوده و جزئی از سیاست و همراه با موازین اخلاقی و اجتماعی تلقی می شده است.

۲- در دوره دوّم یعنی از قرن پانزدهم تا نیمه اول قرن هیجده ام اقتصاد از سیاست جدا نبوده و شامل سیاست هایی در جهت افزایش ثروت ملی بوده است. در این دوره دولت ها با اجرای    برنامه های مختلف از جمله سیاست گمرکی سعی داشتند تا طلا و نقره هر چه بیشتری را به کشور خود وارد کنند.

۳- در دوره سوم از سال ۱۳۵۶ و با ظهور مکتب طبیعیون (فیزیوکراتها) یکپارچگی در نظام اقتصادی مورد توجه قرار گرفته و طرفداران این مکتب به آزادی رقابت و همچنین عدم دخالت دولت در جلوگیری از آزادی افراد در فعالیتهای اقتصادی اعتقاد داشتند و بطور خلاصه می توان گفت طرفداران این مکتب معتقد بودند اقتصاد باید به صورت یک علم تجربی درآید و مقدمات علمی شدن اقتصاد را فراهم کردند و آدام اسمیت نیز که از بنیانگذاران مکتب کلاسیکها بود در جلسات این فرقه شرکت کرده و بعدها از این مکتب در کتاب معروفش بنام ثروت ملل یاد کرده است.

اقتصاد چیست؟ یکی از معانی اقتصاد در لغت میانه روی و پرهیز از افراط و تفریط در هر کاری است (واقتصد فی مشتیک) و در در اصطلاح دانشی است که به تخصیص منابع و امکانات محدود به خواسته‌های نامحدود بشر می‌پزدازد و به دو بخش تقسیم   می شود. (خرد و کلان)

* اقتصاد خرد به بررسی رفتار اقتصادی انسانها و بنگاههای اقتصادی و نحوۀ توزیع تولیدات و درآمد در بین آنها می پردازد و به اشخاص به عنوان کارگران و تولیدکنندگان سرمایه و همچنین مصرف کنندگان نهایی نگاه می کند و به صورت مشابهی به شرکتهای اقتصادی به عنوان مصرف کنندگان سرمایه و کار و تولیدکنندگان محصول نگاه می کنند. اقتصاد خرد در صدد است تا پیامد رفتار عقلایی در انسانها را شناسایی کند مانند؛ نیروی کار، سرمایه، بودجه، زمین، توانایی مدیریت، عرضه، تقاضا، بازار، تجارت، کالا، خدمات، مالیات، دستمزد، انرژی، رفاه، تولید و عوامل تولید، اجاره، مصرف کننده، انحصار، امنیت غذایی، خودکفایی، رقابت و غیره.

* اقتصاد کلان به بررسی مسائل اقتصادی در سطح کلان ملی یک کشور می پردازد و حیطه بررسی اقتصاد جهانی را اقتصاد بین الملل به عهده دارد. مسائلی از جمله ثبات اقتصادی، توازن تراز بازرگانی خارجی، رشد اقتصادی، اشتغال، تورم، مخارج و درآمدهای دولت، رکود اقتصادی، بحران اقتصادی، بیکاری، فقر، ثروت، مهارت، فناوری، پول، طلا، سکه، نقره ، ضرب سکه و عوامل دیگر.

موضوع علم اقتصاد: عبارت است از ثروت (کالا، خدمات و منابع) از حیث چگونگی تولید، توزیع و مصرف آن. (البته از جنبه مالیت و ارزش کالا و خدمات یعنی از حیث چگونگی رشد، توزیع و به مصرف رساندن آن و نه از جنبه عینیت اموال یعنی این شخص و آن شخص).مجله پزوهشی دانشگاه امام صادق(ع)شماره ۳، ۱۳۹۱

۴-۲حمله مغول و تحولات اقتصادی آن:

حمله مغول به ایران به سه لشکرکشی مغول اشاره دارد. این لشکرکشی ها به تشکیل حکومت ایلخانان مغول در ایران منجر شد. چنگیزخان پس از غلبه بر چین و قسمتی از آسیای میانه با خوارزمشاهیان همسایه شد. خواست چنگیزخان باز کردن راه تجاری بین ایران و چین بود. نخستین حمله مغول در پی واقعه ی قتل ۴۵۰ بازرگان مسلمان مغولی در شهر اترار به فرماندهی چنگیزخان در سال ۱۲۱۹ میلادی بر علیه سلطان محمد خوارزمشاه آغاز شد. دومین لشکرکشی مغول در سال ۱۲۲۹ میلادی یعنی ده سال بعد از حمله اول به فرماندهی جرماغون به قصد پایان دادن به مقاومت جلال الدین خوارزمشاه پسر سلطان محمد خوارزمشاه و تسخیر مناطق باقی مانده انجام شد و در پایان این دو حمله مغولان به سلطنت خوارزمشاهیان بر ایران پایان دادند و بسیاری از شهرهای خوارزمشاهی از جمله سمرقند، مرو، بامیان، هرات، توس، نیشابور و پایتخت این سلسله

گرگانج به کلی ویران شد و مردم آن قتل عام شدند و خط تخریب و ویرانی فقط منحصر به شمال و شمال شرق ایران نبود. بلکه در مرکز و غرب ایران نیز شهرهای ری، قم، قزوین، همدان، مراغه و اردبیل به کلی ویران شدند. سومین لشکرکشی مغول در سال ۱۲۵۴ میلادی با هجوم هولاکوخان به ایران آغاز شد و در این لشکرکشی تسخیر قلعه های اسماعیلیه اولین هدف آنها بود. و دولت خداوندان الموت در این حمله به پایان رسید و پس از این پیروزی بود که حاکمان مغول کوشیدند تا به جای ویرانی و قتل عام مردم بر آنان حکومت کنند.

۴-۲-۱ اثرات حمله مغول:

حمله مغول بیش از خسارت های اقتصادی، صدمات فرهنگی و روحی فراوانی بر جای گذاشت. در این حمله مراکز علمی و فرهنگی از جمله کتابخانه های بسیاری سوزانده و ویران شدند. شهرهای بزرگ بسیاری از بین رفت و به دنبال آن مراکز رشد و پرورش فکری به حداقل رسید. کاهش جمعیت و به اسارت گرفتن و فرستادن صنعتگران ایرانی به مغولستان باعث رکود اقتصادی در ایران گردید و تخریب قنات ها و آبراهه هایی که در طول قرن ها ساخته شده بودند. سبب رکود کشاورزی شد. پس از حمله مغول شماری از دانشمندان که در این حمله جان سالم بدر برده بودند به مناطق امن از جمله آسیای صغیر و هند مهاجرت کردند و در عوض رونق تجارت بین ایران، چین و کشورهای غرب ایران بر اثر ایجاد دولت واحد مغول و امنیت راه ها شکل گرفت.

۴-۲-۱-۱ عوامل اقتصادی حمله مغول:

برای قوم تاتار که بر اثر بدوی بودن، احتیاج مبرمی به اجناس نواحی مترقی تر داشت، از قدیم باز نگاه داشتن راه های تجارتی اهمیت بسیاری داشت. چنگیزخان از ابتدای به قدرت رسیدن، به بازرگانی اهمیت بسیاری می داد زیرا او نیاز به تهیه اسلحه از هند و دمشق و همچنین نیازمند به بازارهایی برای فروش محصولات مغولستان و همچنین سرزمین تازه به تصرف درآمده چین بود. امّا برخلاف اهداف چنگیز، کشمکش بین سلطان محمد و کوچلک خان سرکرده قبایل نایمان در کاشغر باعث بسته شدن راه ها و وقفه مابین تجارت شرق و غرب شده بود. همزمان با این وقفه در  راه های زمینی، راه دریائی خلیج فارس در اثر جنگ بین حکمران کیش و حکمران هرمز نیز مسدود شده بود که نتیجه آن بوجود آمدن یک بحران تجارتی در ناحیه آسیای مرکزی بود. بازرگانان خواستار ختم منازعات و باز شدن راه ها بودند. به همین علت است که در حملات چنگیز یاری رساندن برخی از بازرگانان مسلمان در پیشرفت چنگیز به طرف غرب دیده می شود و برای رفع این بحران نخست کوچلک خان در سال ۱۲۱۸ میلادی توسط مغول کشته شد. سلطان محمد خوارزمشاه نتوانست اهمیت روابط تجارتی یا شرق دور و قرار داشتن سرزمینش را بر سر راه جاده ابریشم درک کند و از احتیاجات بازرگانان و خواست چنگیز غافل بود. بنابراین بعد از میان برداشتن کوچلک خان نوبت به سلطان محمد رسید.

از دیگر اثرات اقتصادی حمله مغول این بود که قاعده مالیات ها به هم ریخت و نظام مالیاتی خاصی که نظم و ترتیب مشخصی نداشت بر ایران حاکم شد. نظام پولی عهد ایلخانی تداوم بی نظمی هایی است که از دوران گذشته باقی مانده بود و با وجود تسلط ایلخانان بر قلمرو گسترده و ایجاد وحدت و انسجام در آن ، نظام پولی هماهنگی بوجود نیامد و هر یک از ممالک تحت سلطه ی آنها مسکوکاتی با وزن و عیار خاص خود داشتند. در زمان ایلخانان برای اولین بار در تاریخ اقتصادی عهود اسلامی مسکوکات نقره را علاوه بر درهم که لفظ متداول آن دوره بود با عنوان دینار بکار برده اند. در زمینه نظام پولی عصر ایلخانی می توان گفت که حکام مغولی قبل از غازان توجه چندانی به تنظیم و تثبیت نظام پولی نداشته و یا موفقیت های چشمگیری بدست نیاورده اند. موفقیت های زمان غازان هم به دوره او محدود بود و قلمرو ایلخانی در هیچ زمان دیگری نظام پولی هماهنگ و یکسانی نداشته است و علل ناکارکردی پول کاغذی در اقتصاد و جامعه عصر ایلخانی به عواملی چون بی سابقه بودن موضوع و تقلید ناقص از نظام پولی چین، بی اعتمای جامعه نسبت به هیئت حاکم، تضمین نشدن اعتبار چاو و از طرف حکومت، بروز اختلال در عرصه صنعت، هنر و تجارت و همچنین عدم اتفاق نظر دولتمردان برای رواج چاو اشاره شده است.

در زمان ایلخانان بازار یکی از ارکان مهم زندگی شهری بود و اهل بازار جایگاه قابل توجهی داشتند. اگر بازار را به دو بخش تولید و تجارت در نظر بگیریم. می توان اصل بازار را به دو دسته تقسیم کرد. اول تجار و دوّم پیشه وران و محترقه. با توجه به اینکه مغول ها با تجارت آشنا بودند. تجار و بازرگانان را مورد توجه خود قرار می دادند. آنها با توجه به اینکه زندگی خانه به دوشی داشتند. امّا با تصرف شهرهای گوناگون و برخورد با فرهنگ های مردم نواحی مختلف برای تأمین نیازهای خود از جمله نیازهای نظامی شان مجبور شدند که هنر و حرفه مختلف زندگی شهرنشینی و یکجانشینی را بیاموزند. از دیگر مسائل مهم اقتصادی مغول ها رونق بخشیدن به راه های بازرگانی بود. تسلط مغول ها بر بخش عظیمی از آسیا، تجارت را به عنوان یکی از شیوه های دیرپای معیشت ساکنان آن اهمیتی دو چندان بخشید و زمینه های رشد و رونق آن را فراهم نمود. از راه های تجاری درون مرزی آن دوره می توان به راه های تجاری عراق عجم، راه های تجاری آذربایجان، راه های تجاری فارس،کرمان، عراق عرب و راه های تجاری خراسان اشاره کرد. ایلخانان همچنین از راه های تجاری زمینی برون مرزی، راه تجاری دریایی نیز برای رونق اقتصادی و حکومتی خود بهره بردند و این امر هم ثبات حکومتی آنان و هم آبادانی شهرهای تحت سلطه شان را در پی داشت.

با توجه به موارد فوق چنین نتیجه گیری می شود که حاکمیت مغول و قوانین خاص آن ساختار جامعه شهری را دگرگون نکرد و در قشربندی و سلسله مراتب طبقاتی آن تغییرات جدی بوجود نیاورد. با وجود این فعالان عرصه اقتصادی شهرها نتوانستند از مدارا و منفعت جویی های مغول ها و هماهنگی قواعد مغولی با رشد صنعت و تجارت در جهت ایجاد گروه ها و تشکل هایی که هویت مستقل اقتصادی و اجتماعی متداومی داشته باشند بهره ای نگیرند و شاید علت اصلی این امر اداره امور به وسیله مدیران ایرانی بوده که از همان اصول همیشگی در تنظیم روابط اقتصادی و سیاسی بازاریان و حکومت بهره می گرفتند. (رضوی ،۱۳۸۸)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مشترکات موسیقیایی (وزن، قافیه و ردیف) در غزلیات سعدی و کمال خجندی
  • تحقیق ارتباط اجتماعی و بررسی تطبیقی آن درآثار سعدی و نهج البلاغه
  • تحقیق سعدی در ادب فارسی و جهان و شرح حال و آثار سعدی از زبان خودش
  • تحقیق حکومت و ضرورت و لزوم وجودحکومت در جامعه و آیین حکومت و مملکت داری در آثار سعدی
  • تحقیق اخلاق و نگاهی به اندیشه های اجتماعی و سجایای اخلاقی سعدی و اخلاق در عرصه ی روابط انسانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.