تحقیق تجارت الکترونیکی و شرکتهای کوچک و متوسط(SMEs) و کاربرد تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تجارت الکترونیکی و شرکتهای کوچک و متوسط(SMEs) و کاربرد تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط دارای ۵۸  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-تجارت الکترونیکی    ۵
۱-۱- مقدمه    ۵
۱-۲-  تجارت الکترونیک    ۶
۱-۲-۱- تاریخچه تجارت الکترونیکی    ۶
۱-۲-۲- تعاریف و مفاهیم تجارت الکترونیک    ۷
۱-۲-۳- برتری تجارت الکترونیک به تجارت سنتی    ۹
۱-۲-۴-انواع تجارت الکترونیک    ۱۰
۱-۲-۵- مزایای تجارت الکترونیک    ۱۲
۱-۲-۶- محدودیتهای تجارت الکترونیک    ۱۳
۱-۳- صنایع کوچک و متوسط    ۱۵
۱-۳-۱- مشارکت بنگاههای کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی    ۱۶
۱-۳-۲- اهمیت راهبردی بنگاههای کوچک و متوسط در کشورهای در حال توسعه    ۱۷
۱-۳-۳- نقش بنگاههای کوچک و متوسط در تجارت بین الملل    ۱۷
۱-۳-۴- تعریف بنگاههای کوچک و متوسط(SMEs)    ۱۸
در این تحقیق از تعریف سازمان صنایع کوچک استفاده شده است که بدین شرح است:    ۲۰
۱-۳-۵- تجمیع بنگاههای کوچک و متوسط    ۲۰
۱-۳-۵-۱- شهرک های صنعتی    ۲۱
۱-۳-۵-۲- مناطق ویژه اقتصادی    ۲۲
۱-۳-۵-۳- پارک های علمی تحقیقاتی و فناوری    ۲۲
۱-۳-۵-۴- خوشه های صنعتی    ۲۳
۱-۳-۵-۴-۱- مشخصه های خوشه های صنعتی    ۲۳
۱-۳-۵-۴-۲-زیر مجموعه یک خوشه صنعتی    ۲۴
۱-۳-۵-۴-۳- مزایای توسعه خوشه صنعتی    ۲۴
۱-۴- تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط    ۲۵
۱-۴-۱- مزایای تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط    ۲۶
۱-۵- جمع بندی و نتیجه گیری    ۲۷
۲-مرور تحقیقات پیشین    ۲۹
۲-۱- مقدمه    ۲۹
۲-۲-  بررسی موانع توسعه تجارت الکترونیک در ایران    ۳۰
۲-۳- بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط    ۳۶
۲-۳-۱- سایر کشورها    ۳۶
۲-۳-۲- ایران    ۴۳
۲-۴-۲- ایران    ۵۰
فهرست منابع    ۵۴

منابع

حنفی زاده، پیام؛ رضایی، مهرداد. تعاریف، موانع و راهکارهای تجارت الکترونیکی. تهران: جهاد دانشگاهی صنعت شریف، ۱۳۸۶

صنایعی، علی. تجارت الکترونیک با رویکرد کشورهای در حال توسعه. اصفهان: چاووشان، ۱۳۸۷

صنایعی، علی؛ فتحی، سعید؛ صادقیان، مهدی. (۱۳۸۸). پذیرش تجارت الکترونیک توسط مدیران بنگاههای کوچک و متوسط شهر اصفهان با استفاده از مدل پذیرش فناوری . مجموعه مقالات ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات.

علیدوستی، سیروس. عوامل موثر بر توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی در شرکتهای کوچک و متوسط. فصلنامه علمی و پژوهشی علوم و فناوری اطلاعات، دوره ۲۵، ش ۳ (بهار ۸۹): ۵۲۹- ۵۴۸

ناصحی فر، وحید؛ سعادت، محمدرضا؛ عباسی، زهرا. شناسایی توانمندیهای منطقه ای بنگاههای کوچک و متوسط (مطالعه موردی: استان های منتخب). مجله بررسی های بازرگانی، ش ۴۲ (مرداد و شهریور ۸۹) : ۶۰-۷۲

فتحیان، محمد؛ ابراهیمی، مسیح. بررسی اثرات بکارگیری تجارت الکترونیکی در شرکتهای کوچک و متوسط کشور. فصلنامه مدیریت فردا، سال سوم. ش ۱۱ و ۱۲ (پاییز و زمستان ۸۴)

شهرکی، محمدرضا. خوشه های صنعتی توسعه صنعتی.. مجله روش، سال پانزدهم، ش ۱۰۲ : ۲۴-۲۳

کیاکجوری، کریم؛ رودگرنژاد، فروغ؛ نوبتی، علیرضا. (۱۳۸۶). ارائه مدلی مفهومی جهت بررسی موانع توسعه تجارت الکترونیکی در بخش کارآفرینی ایران. دومین کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیک و تجارت جهانی

باباگلی، ایمان؛ خانلرزاده ، فاطمه. موانع رشد و توسعه تجارت الکترونیک در ایران. در: اولین همایش ملی و چهارمین همایش موسسه آموزش عالی خاوران فناوریهای نوین و علوم مهندسی، مشهد. ۱۳۸۹

رستمی، محمدزمان؛ اکبری، محمد رضا؛ اصغری، علی. (۱۳۸۸) . بررسی موانع تجارت الکترونیک و تبیین راهکارهای پیاده سازی آن در استان مرکزی. فصلنامه بصیرت، سال شانزدهم، ۴۳، ۱۲۷-۱۰۹

عزیزی، شهریار؛ خداد ، حسین؛ الهی، حمید. (۱۳۸۴). شناسایی موانع و راهکارهای بکارگیری تجارت الکترونیک : مطالعه موردی شرکت ایران خودرو. پژوهشنامه بازرگانی، (۳۷). ۸۹-۶۳

عزیزی، شهریار و حاج کریمی، عباسعلی. (۱۳۸۶). طراحی الگوی عوامل موثر بر بکارگیری تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک ایرانی. پنجمین کنفرانس بین االمللی مدیریت.

صالح نیا، منیژه. (۱۳۸۷). شناسایی و رتبه بندی عوامل تاثیرگذار بر سطح کاربرد اینترنت در موسسات کوچک و متوسط صنعتی . پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات.

شناسایی و طبقه بندی تجربیات ملی و بین المللی در توسعه تجارت الکترونیک. تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، چاپ اول ، ۱۳۸۶

شرکت شهرکهای صنعتی یزد، خوشه نساجی یزد، گزارش عملکرد. مهر ۸۹

توربان، افریم؛ کینگ، دیوید؛ لی، جی؛ ویلهند، دنیس. تجارت الکترونیک مفاهیم و کاربردها. ترجمه عباس معمار نژاد. همدان: انتشارات نور علم، ۱۳۸۵

خداداد حسینی، حمید؛ عزیزی، شهریار؛ میرحسینی، حسین. کسب و تجارت الکترونیکی رویکردی مدیریتی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، ۱۳۸۵

احمدی، پرویز؛ صفری کهره، محمد؛ اعظمی، امیر. بررسی نقش کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME)بر توسعه اقتصادی با تاکید بر رویکرد استراتژیک، چالشها و راهکارها، ۱۳۷۲

 ۱-تجارت الکترونیکی

۱-۱- مقدمه

با توجه به اینکه در اکثر کشورها بخش قابل ملاحظه ای از فعالیت های اقتصادی توسط شرکت های کوچک و متوسط انجام می شود و این شرکت ها برای ورود به عرصه رقابت جهانی مسائل خاص خود را پیدا می کنند، دولت ها با تدابیر مختلفی همواره به فکر حمایت از این شرکت ها بر می آیند تا رقابت پذیری آنان را به گونه ای بالا برند که توان رقابت در بازار جهانی را بدست آورند.

تجارت الکترونیک باعث تغییرات چشمگیر در شرایط رقابتی شده است و با توانایی در افزایش روشهای معمول فروش، حذف دوباره کاریها، توانایی معرفی و تبلیغ محصولات به صورت کارا، تصمیم گیران و سیاستگزاران را برآن داشته تا در امور تجاری از آن استفاده نمایند.

ویژگیهای خاص صنایع کوچک و متوسط باعث شده که این شرکت‌ها در پذیرش تکنولوژی‌‌‌‌‌‌های نوین با موانع و مشکلات زیادی روبرو شوند. کشورهای مختلف با علم به اینکه عدم رفع این موانع در راستای استفاده تجاری از اینترنت، توان رقابتی کسب و کارهای کوچک و متوسط را کاهش داده و می‌تواند ضربات جبران‌ ناپذیری به اقتصاد ملی وارد نماید، سیاست‌های حمایتی وسیعی را جهت استفاده از اینترنت در این بخش (شرکتهای کوچک و متوسط) اتخاذ نموده‌اند.

با پدید آمدن موج عظیم تجارت الکترونیک در سالهای اخیر ضروری است اقدامات و تدابیر مناسب در خصوص توسعه بکارگیری آن در کشور اتخاذ گردد. عدم توجه به این مقوله می تواند واحدهای صنعتی کشور را با چالش روبرو نماید.

این مقاله در سه بخش تدوین شده است. در بخش اول  تعاریف تجارت الکترونیکی و کاربردهای آن ارائه شده است. در بخش دوم تعریف شرکتهای کوچک و متوسط(SMEs) و نقش آنها در توسعه اقتصادی آمده سپس در بخش نهایی کاربرد تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط، مورد توجه قرار گرفته است.

۱-۲-  تجارت الکترونیک

۱-۲-۱- تاریخچه تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیک از حدود سال ۱۹۶۵ آغاز شد که با نوآوری هایی مانند انتقال الکترونیکی وجوه (EFT) مصرف کنندگان توانستند پول خود را از طریق ماشین های خودپرداز دریافت کرده و خرید خود را بوسیله کارت های اعتباری انجام دهند(حنفی زاده و رضایی، ۸۶).

پیش از توسعه تکنولوژی های صنعتی بر اینترنت در سالهای آغازین دهه ۹۰ شرکت های بزرگ به ایجاد شبکه های کامپیوتری با ارتباطات مشخص ، محدود و استاندارد برای مبادله اطلاعات تجاری میان یکدیگر پرداختند. این روش مبادله الکترونیکی داده ها (EDI) نامیده شد(حنفی زاده و رضایی، ۸۶). با ابداع سیستم مبادله الکترونیکی داده ها و امکانپذیر شدن مبادله اسناد سازمانها به صورت الکترونیکی کاربردهای تجارت الکترونیک به معاملات غیر از معاملات مالی گسترش یافت (معمار نژاد، ۸۵).

یکی از اتفاقات مهم در حوزه تبادلات الکترونیکی پدیده اینترنت بود. اینترنت اولین بار توسط دولت آمریکا در سال ۱۹۶۹ پا به عرصه وجود نهاد. در آن زمان کاربران اینترنتی را تنها آژانس های دولتی آمریکا و محققان دانشگاهی تشکیل می دادند (حنفی زاده و رضایی، ۸۶). تجارت الکترونیکی با ورود اینترنت به دنیای بازرگانی و تجارت از ابتدای دهه ۱۹۹۰ شکل گرفت و کاربردهای تجارت الکترونیک به دلیل توسعه استانداردها و شبکه های جدید، نرم افزارهای تجارت الکترونیک و افزایش رقابت بین بنگاهها به سرعت گسترش یافت (معمار نژاد، ۸۵).

از سال ۱۹۹۵ کاربران اینترنتی شاهد پیشرفت چشمگیر کاربردهای اینترنت در زمینه های گوناگون از جمله بازارهای فروش آنی و آموزش الکترونیک بودند. هم اینک اکثر سازمانهای متوسط و بزرگ در جهان دارای وب سایت شخصی هستند (حنفی زاده و رضایی، ۸۶). از سال ۱۹۹۹ تاکید و اهمیت تجارت الکترونیکی از B2C به  B2B منتقل و از سال ۲۰۰۱ نیز از B2B به  B2E انتقال یافت (معمار نژاد، ۸۵).

به طور کلی جهش فناوری اطلاعات دو دوره بیست ساله را پشت سر گذاشته و اکنون وارد دوره سوم شده است:

۱۹۵۵ – ۱۹۷۴ : عصر انتقال الکترونیکی وجوه

۱۹۷۵ – ۱۹۹۴ : عصر سیستم های اطلاعاتی مدیریت (MIS)

۱۹۹۵ – ۲۰۱۴ : عصر اینترنت

با در نظر گرفتن ماهیت فناوری و اینترنت به طور قطع تجارت الکترونیک باز هم تغییر شکل خواهد داد.

۱-۲-۲- تعاریف و مفاهیم تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیکی راه و روش جدید کسب و کار به صورت الکترونیکی و با استفاده از شبکه ها و اینترنت می باشد. در این روش فرآیند خرید و فروش یا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری و مخابراتی از جمله اینترنت صورت می گیرد (حنفی زاده و رضایی، ۸۶). تعاریف متعددی از تجارت الکترونیک ، با توجه به دیدگاههای مختلف ارائه شده است که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود:

از دیدگاه ارتباطات: تجارت الکترونیکی تحلیل اطلاعات، محصولات، خدمات یا پرداختها از طریق خطوط تلفن ، شبکه های کامپیوتری یا هر ابزار الکترونیکی دیگر می باشد(حنفی زاده و رضایی، ۸۶).

از دیدگاه بازرگانی: فراهم کردن قابلیت خرید و فروش کالاها و خدمات و اطلاعات در اینترنت و یا از طریق دیگر خدمات آنلاین می باشد (معمار نژاد، ۸۵).

از دیدگاه فرآیند کسب و کار: تجارت الکترونیکی بکارگیری فناوری برای خودکار سازی، تبادلات کسب و کار و جریان کار است (حسینی، عزیزی و میرحسینی، ۸۵).

از دیدگاه خدماتی: ابزاری است که به صورت همزمان باعث کاهش هزینه ، افزایش سرعت و کیفیت انتقال خدمات می شود (معمار نژاد، ۸۵).

از دیدگاه آموزشی : تجارت الکترونیک شرایط لازم برای آموزش الکترونیکی در مدارس، دانشگاهها و دیگر سازمانها از جمله سازمانهای کسب و کاری فراهم می کند(حنفی زاده و رضایی، ۸۶).

از دیدگاه همکاری: چارچوبی برای توسعه همکاری های داخلی و خارجی و سازمان فراهم می کند (معمار نژاد، ۸۵).

از دیدگاه فناوری اطلاعات: به آندسته از کاربردهای فناوری اطلاعات که به صورت سیستمی برای پشتیبانی و پیشبرد جریان کاری و مبادلات تجاری ایجاد شده است، می گویند(حنفی زاده و رضایی، ۸۶).

از دیدگاه جامعه: تجارت الکترونیک مکانی را برای افراد جامعه فراهم می نماید تا بتوانند در آن مکان آموزش ببینند، مشارکت کنند و با یکدیگر تعامل داشته باشند (حنفی زاده و رضایی، ۸۶).

به نقل از صنایعی (۸۷) از دیدگاه کلارک (۱۹۹۷) هر نوع مبادله اطلاعات مربوط به امور تجاری از طریق ابزار الکترونیکی حتی تلفن و فکس را تجارت الکترونیک نامند. تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه اتحادیه اروپا انجام تجارت به صورت الکترونیکی (۱۹۹۸) و هر شکلی از مبادله تجاری که در آن طرفین ذینفع به جای تبادلات فیزیکی یا تماس مستقیم فیزیکی به صورت الکترونیکی تعامل کنند، (۲۰۰۱) می باشد (صنایعی، ۸۷).

تمامی تعاریف فوق حداقل در دو مورد با هم اشتراک دارند: فرآیند خرید و فروش و استفاده از نوعی ابزار الکترونیکی. تجارت الکترونیک در ساده ترین تعریف عبارت از یافتن منابع ، انجام ارزیابی، مذاکره کردن، سفارش، تحویل، پرداخت و ارائه خدمات پشتیبانی است که به صورت الکترونیکی انجام می شود. لذا تجارت الکترونیک روشی است که بر اساس آن اطلاعات، محصولات و خدمات از طریق شبکه های ارتباطی کامپیوتری خرید و فروش می شوند (صنایعی، ۸۷).

۱-۲-۳- برتری تجارت الکترونیک به تجارت سنتی

هر فناوری پیشرفته ای باعث ایجاد تهدیدها و فرصتهای جدیدی برای سازمان می شود. تکنولوژی اطلاعات می تواند چهار مزیت عمده ایجاد کند:

ارزان تر ( تولید خروجی های مشابه با هزینه کمتر)

بیش تر ( تولید خروجی های بیشتر با هزینه مشابه)

سریع تر ( تولید خروجی های مشابه با همان هزینه در زمان کمتر)

بهتر ( تولید خروجی های بیشتر با هزینه مشابه و همان زمان)(حنفی زاده و رضایی، ۸۶).

تجارت الکترونیک به عنوان یکی از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند فواید زیر را در قیاس با تجارت سنتی به همراه داشته باشد:

در تجارت به شیوه الکترونیکی محدودیت مکانی و زمانی وجود ندارد (صنایعی، ۸۷).

معرفی و تبلیغ محصولات با استفاده از تجارت الکترونیک به خصوص در اینترنت دچار محدودیتهای موجود در تبلیغات متعارف سنتی نبوده و در هر زمان قابل دسترس است.همچنین می تواند برای هر گروه خاص از مصرف کنندگان تغییر یابد (حنفی زاده و رضایی، ۸۶).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تجارت الکترونیک ، دیدگاهها، محدودیتها و موانع آن و مفاهیم و رویکردهای اعتماد سازی در تجارت
  • تحقیق تعاریف ، مستندات و ادله و محورها و نقش قانون تجارت الکترونیک و معاملات الکترونیکی از دیدگاه فقه شیعه
  • تحقیق مفهوم عقد الکترونیک و تجارت الکترونیک و منابع حقوق تجارت الکترونیک و تعیین دادگاه صالح در عقود الکترونیک
  • تحقیق روش های پرداخت بین المللی و اعتبارات اسنادی، مزایا و معایب، اهمیت آن در تجارت الکترونیک، ماهیت حقوقی، کاربرد و پوشش آن
  • تحقیق تاریخچه تبلیغات اینترنتی و اشکال تبلیغات آنلاین و خریداران اینترنتی و مدلهای حاکم بر رفتار مصرف کننده
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.