تحقیق آموزش و پرورش پیش از دبستان و نقش بازی در رشد کودک و دیدگاه نظریه پردازان دربارۀ بازی و تأثیر دوره پیش از دبستان بر رشد خلاقیت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آموزش و پرورش پیش از دبستان و نقش بازی در رشد کودک و دیدگاه نظریه پردازان دربارۀ بازی و تأثیر دوره پیش از دبستان بر رشد خلاقیت دارای ۵۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

آموزش و پرورش پیش از دبستان:    ۵
تعریف آموزش و پرورش پیش از دبستان:    ۵
ظهور مراکز پیش دبستان:    ۷
اهداف آموزش وپرورش دردوره پیش از دبستان:    ۷
توجه به رشد کودک در دوره پیش از دبستان :    ۸
بازی    ۸
تعریف بازی    ۹
تاریخچه بازی    ۹
بازی در ایران پیش از اسلام:    ۱۰
ارزش بازی ها:    ۱۰
مربیان در بازی    ۱۲
نقش بازی در رشد کودک :    ۱۲
تنوع در بازی های کودکان :    ۱۳
نکاتی چند در مورد بازی های کودکان :    ۱۳
مراحل مختلف بازیهای کودکان:    ۱۴
عوامل مؤثر در بازی    ۱۵
عامل هوش و خلاقیت:    ۱۵
تأثیر بازی در ایجاد و پرورش خلاقیت کودکا ن    ۱۶
خلاقیت در بازی    ۱۶
انواع بازیها    ۱۷
بازیهای جسمانی:    ۱۷
بازیهای تقلیدی:    ۱۷
بازیهای نمایشی:    ۱۸
بازیهای نمادی    ۱۸
بازیهای تخیلی    ۱۸
نظریه های مربوط به بازی:    ۱۹
اهداف کاربرد بازیها:    ۲۲
رابطه هوش و بازی های کودکان:    ۲۲
نقش والدین واطرافیان در بازی های کودکان:    ۲۳
تأثیر موقعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خانواده بر بازیهای کودکان:    ۲۳
دیدگاه نظریهپردازان دربارۀ بازی:    ۲۳
دیدگاه و نظریههای اسلام و دانشمندان دربارۀ بازی    ۲۴
نقش تربیتی مادر در بازی های کودکان:    ۲۶
فرایند خلاقیت    ۳۰
موانع خلاقیت    ۳۰
مؤلفه های خلاقیت:    ۳۱
عوامل مؤثر بر خلاقیت:    ۳۳
تواناییهای فرد خلّاق    ۳۳
آزمونهای خلاقیت    ۳۳
نظریه های یادگیری وخلاقیت:    ۳۵
نظریههای علمی خلاقیت:    ۳۶
خلاقیت و مفهوم آن:    ۳۸
جایگاه خلاقیت در تعلیم و تربیت:    ۳۸
عوامل فردی مطلوب در فرایند خلاقیت:    ۴۰
ویژگیهای شخصیتی افراد خلاق:    ۴۰
نظریههای فلسفی خلاقیت در دوره باستان:    ۴۱
تأثیر دوره پیش از دبستان بر رشد خلاقیت:    ۴۱
اهمیت خلاقیت و تخیل برای کودک:    ۴۱
عوامل مؤثر بر خلاقیت:    ۴۲
روشهای آموزش و افزایش خلاقیت:    ۴۳
پیشینه داخلی:    ۴۴
تحقیقات دیگر کشورها:    ۴۶
نتیجه گیری:    ۴۸
منابع    ۴۹
منابع فارسی:    ۴۹
منابع انگلیسی    ۵۱

 منابع

مفیدی،فرخنده(۱۳۸۶)،آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی ، انتشارات دانشگاه پیام نور.

مقدم،ترکمان(۱۳۸۶)،بازی های آموزشی، انتشارات مدرسه.

مصلحی،زیبنده،عسگری،عزیزه(۱۳۸۷)،رشد وآموزش کودکان،انتشارات طراحان ایماژ.

مهجور، سیامک(۱۳۷۵)،روانشناسی بازی،شیراز انتشارات ره گشا.

مهجور،سیامک(۱۳۸۰)،روان شناسی بازی، شیراز انتشارات ساسان.

سیف ،علی اکبر(۱۳۷۰)،روان شناسی پرورشی،نشر آگاه.

سیف ،علی اکبر.(۱۳۸۶).روان شناسی پرورشی،تهران،انتشارات آگاه.

سیف،علی اکبر(۱۳۸۰)،روان شناسی پرورشی،نشر آگاه.

شارپ،اولین(۱۹۵۵)،بازی تفکر کودک است،ترجمه قاسم قاضی و نعمت کدیور،مدرسه عالی پارس.

شریعت مداری،علی(۱۳۸۲)،روان شناسی تربیتی،تهران،انتشارات امیرکبیر.

شریعتمداری،علی(۱۳۶۳)،روان شناسی تربیتی،انتشارات مشعل.

شریعتمداری،علی(۱۳۷۴)،روان شناسی تربیتی،تهران، انتشارات امیرکبیر.

شعاری نژاد ،علی اکبر(۱۳۷۵)،مبانی روان شناختی تربیت، انتشارات اطلاعات.

شعاری نژاد ،علی اکبر(۱۳۸۵)،روان شناسی رشد،انتشارات اطلاعات.پورحسین،رضا(۱۳۷۷)،خلاقیت،ماه نامه دانشمند،شماره ۸٫

مطهری،محمد رضا(۱۳۸۲)،راهنمای انتخاب اسباب بازی،ماه نامه پیوند، تهران،شماره۲۸۰٫ ترکمان،منوچهر،مقدم،مصطفی(۱۳۸۳)،بازی های آموزشی برای مربیان واولیای کودکان قبل از دبستان.

منطقی،مرتضی(۱۳۸۰)،بررسی پدیده خلاقیت در کتاب های درسی دبستان،بررسی تاثیر آموزش خلاقیت در دانش آموزان ابتدایی و ارائه الگویی برای آموزش خلاق آنان، پایان نامه دکتری دانشگاه تهران.

موثقی،هایده(۱۳۸۰)،روان شناسی بازی،انتشارات دانشگاه آزاد واحد کرج.

میلانی فر، بهروز(۱۳۸۲)، روانشناسی کودکان ونوجوانان استثنایی، انتشارات قومس.

نادری ،عزت ا…،سیف نراقی،مریم،(۱۳۷۹)روش های تحقیق در علوم انسانی،انتشارات بدر.

نلر،جرج.اف(۱۹۹۰)،هنر و علم خلاقیت،ترجمه علی اصغرمسدد(۱۳۶۹)،مرکز دانشگاه شیراز.

هارلوک ،الیزابت (۱۹۶۵)،بازی ،ترجمه وحیدروان دوست،تهران نشر یوش.

یار صادقی،زهرا(۱۳۸۳)،تاثیر بازی در پرورش خلاقیت کودکان، فصل نامه پیک بازی.

پیتر هیوز، فرگاس. (۱۳۸۴). کودکان،بازی و رشد. روانشناسی بازی. مترجم:کامران گنجی.

پیرخائفی،علی رضا(۱۳۸۴)،خلاقیت،مبانی و روش های پرورش آن،پایان نامه کارشناسی ارشددانشگاه علامه طباطبایی.

آموزش و پرورش پیش از دبستان:

اموزش وپرورش پیش از دبستان در ساختار آموزشی بسیاری از جوامع و کشورهای پیشرفته از جایگاه بسیار ارزشمند وحساسی برخوردار است.

یافته های پژوهشی،نشانگر اهمیت و ضرورت این دوره ازآموزش در شکل دهی موفقیت های تحصیلی کودکان در سال های ورود به آموزش رسمی،خصوصا دوره ابتدایی می باشد.

شناخت صحیح کودکان،یادگیری های غیر مستقیم اصولی در این مقطع سنی بسیار اهمیت دارد.تقریبا همه متخصصان تعلیم و تربیت براین باورند که تجارب و یادگیری های دوران کودکی به عنوان مهم ترین عامل تعیین کننده شخصیت و سلامت روانی افراد جامعه به شمار می آید.

همه ما به این حقیقت اذعان داریم،اولین محیطی که پایه های شخصیتی کودک شکل می گیرد و رشد و شکوفایی می یابد نهاد خانواده است.به عبارت ساده تر،نخستین مربی و معلم کودک والدین اوست.فرایند تربیت کودک در خانواده مستلزم آگاهی و شناخت والدین در مقابل رسالت خطیری است که بر عهده دارند.

بدیهی است که هرچه شناخت و اطلاعات والدین در زمینه پرورش و تربیت کودکان خردسال فزونی  یابد،کودکان در شرایط مناسب تری از نظر جسمی،روحی و ذهنی به رشئد و پویایی خواهند رسید.

قابل ذکر  است که هرچه تعامل و همگامی بین والدین و مربیان بیشتر باشد تربیت و پرورش کودکان به درجه مطلوب تری می رسد،لذا مساله تربیت کودک و توجه به خصوصیات جسمی و روحی و عاطفی کودکان در شمار مهم ترین مسائل تربیتی و اجتماعی قرار دارد که کمترین غفلت و تسامح،قابل چشم پوشی نیست.باید توجه داشت که توجه به شناخت هر چه بیشتر و آموزش مناسب کودکان پیش دبستانی از نشانه های قوت و غنای فرهنگ و نظام آموزش ئ پرورش هر جامعه است.

بنابر این تلاش در جهت آموزش مفاهیم و برنامه ریزی های لازم و ایجاد تسهیلات ضروری برای کودکان پیش دبستانی،گامی است در جهت برخورداری جامعه از سلامت جسمانی و بهداشت روانی،چون ارزش و بقای هر جامعه ای به افراد تربیت یافته،بصیر و شایسته آن جامعه مربوط است(مصلحی و همکاران،۱۳۸۴).

تعریف آموزش و پرورش پیش از دبستان:

آموزش و پرورش پیش از دبستان عبارت است از آموزشی که از زمان تولد تا شروع اولین سال های دبستان یعنی تا پایان شش سالگی ادامه می یابد.در چنین سال هایی کودکان مراحل مهم و حساس زندگی خود را از جهات شخصیتی،اجتماعی و آموزشی پشت سر می گذارند.

با توجه به خصوصیات رشد و یاد گیری کودکان،این دوره سنی در کشورهای مختلف به گونه های متفاوتی طبقه بندی شده است که در اینجا به نمونه ای از متداول ترین طبقه بندی اشاره می گردد(مفیدی،۱۳۹۰).

آدامز(۱۹۶۵) معتقد است که تعیین گروه سنی کودکان می تواند به مباحثه در  آموزش های پیش دبستانی و دوران کودکی پایان دهد.سه،چهار و پنج سالگی را سنین پیش دبستانی می شناسد(مفیدی،۱۳۸۱)

 ظهور مراکز پیش دبستان:

در تاریخ آموزش و پرورش دوران کودکی،کودکستان ها نسبت به مهد کودک ها ریشه های عمیق تری دارند.اگر چه آغاز رشد کودکستان ها در اروپا ثمره ی تفکر و نوشته های کمینیوس،پستالوزی و هربارت می باشد ولی در حقیقت این فردریک فروبل آلمانی بود که اولین کودکستان را در سال ۱۸۳۷ در آلمان بنا نهاد و از همان زمان نام کودکستان «باغ کودکان» معمول گشت.

کارها و عقاید فروبل،زمینه ساز کوشش های مربیان دیگر و تاسیس کودکستان ها در سایر کشورها گردید(مفیدی۱۳۷۲،ص۳۴)

ایتارد[۱] با تاکید  بر آموزش از طریق تحریک حسی ،شالوده آموزش وپرورش کودکان عقب مانده ذهنی را بویژه در برنامه های پیش دبستان استحکام بخشید.مونته سوری نیز به عنوان یک پزشک درسال ۱۸۹۷به مساله عقب ماندگی ذهنی توجه نمود.وی با مطالعه ی آثار پیشینیان اظهار می دارد که باید عقب ماندگان ذهنی رابیشتر به عنوان یک پدیده پرورشی در نظرگرفت(منبع پیشین).

 اهداف آموزش وپرورش دردوره پیش از دبستان:

شناخت حواس وپرورش مهارت استفاده ازآن.

پرورش مهارت های زبان.

توسعه تواناییهای جسمانی.

توجه به محافظت اندامها(بهداشتی،ایمنی،تغذیه ای).

شناخت محیط زیست وتوجه به حفظ آن.

درک مفاهیم اساسی علوم وریاضی.

توسعه­ تواناییهای­ ذهنی(مشاهده،قدرت­ تمرکز،طبقه ­بندی،استدلال،حل مساله،خلاقیت،پرسش گری و…..). شناخت فرهنگ ومساله های میهنی ومذهبی.

پرورش ذوق هنری ودرک زیبایی ها.

شناخت مقررات وقوانین اجتماعی وتوسعه روابط اجتماعی.

پرورش مهارت های زندگی (توانایی تصمیم گیری،توانایی خودآگاهی ، توانایی ایجاد روابط بین فردی و…..)(دفتر برنامه ریزی وتالیف کتب درسی،۱۳۸۱).

 توجه به رشد کودک در دوره پیش از دبستان :

کودک در سال های قبل از دبستان، مرحله پر جوش و خروش شخصیت خود را طی می کند و به بازی که طبیعی ترین شیوه نمایش احساسات و تمایلات است گرایش بیشتری نشان می دهد.

روانشناسان به ما هشدار می دهند که نخستین سال های زندگی کودک مهم ترین دوره آموزشی به شمار می روند. در صورتی که امکانات صحیح در دسترس آنان قرار گیرد شخصیت و یادگیری و هوش ، بسط و گسترش قابل ملاحظه ای می یابد. عواملی که چگونگی رشد را تحت تاثیر  قرار می دهند بی شمارند و با همدیگر ارتباط متقابل دارند. تفکیک اثرات این عوامل از یکدیگر کاری بس مشکل و حتی محال است .

به همین دلیل همیشه رفع و اصلاح یک رفتار ناپسند مشکل تر از طرح فعالیت هایی به منظور ایجاد یک عادت پسندیده می باشد. در همین زمینه در قرآن کریم آمده است « هر گاه برگردانده می شدند به آنچه که ازآن نهی می شدند، دوباره به آن دچار می گشتند » .

مارکانکو نیز معتقد است که باید در راه تربیت صحیح تلاش کرد تا این که بعد به تربیت مجدد پرداخت که به مراتب دشوارتر است، تربیت مجدد احتیاج به قدرت بیشتر، دانش بیشتر و حوصله بیشتر دارد(مفیدی،۱۳۷۵).

بازی

در گذشته نه چندان دور کار روزانه مردان و زنان و حتی کودکان پایان­ ناپذیر به نظر می­رسید. کوشش و تلاش جهت ادامه زندگی آنچنان شدید بود که توجه به بازی، هدر دادن وقت تلقی می­شد. اکنون که با پیشرفت­های چشمگیر در علم روان­شناسی و علوم تربیتی و همچنین استفاده از جنبه­های آموزشی و تربیتی بازی، عقیده و نظر عمومی نسبت به این فعالیت انسان تغییر کرده است. اطلاعات فراوانی که امروزه دربارۀ بدن انسان و چگونگی رشد و تکامل آن به دست آورده­ایم بیش از پیش ضرورت بازی را برای کودکان روشن کرده است.

صرفنظر از مسائل فوق، خواه کودکان اجازه بازی داشته باشند و یا نداشته باشند، آنان به هر حال به طرقی خود را با بازی مشغول خواهند کرد. در حقیقت بازی برای کودک مانند نفس کشیدن امری طبیعی و از ضروریات رشد است، از دیدگاه کودکان نوعی فعالیت است که برای انجام آن ،کودک حتی تحمل مشکلاتی را بر خود هموار می­کند (مقدم و ترکمان،۱۳۸۶).

بازی بهترین شکل فعالیت کودکان در سنین پیش از دبستان است. در جریان بازی نیروهای جسمی و روحی کودک یعنی دقت، حافظه، تصور، نظم و ترتیب به سر می­برند و رسالت تغییر و دگرگون ساختن آن را بر عهده دارند (بوندرانکو، باباجان، ۱۳۸۰).

کودک از طریق بازی به شخصیتی متعادل دست پیدا می­کند و تعادل و مهارت­های لازم را برای زندگی در کنار دیگران در محیط­های غیر از خانه و در کنار افرادی غیر از والدین کسب می­کند، لذا کودک از طریق بازی به رشد اجتماعی لازم دسترسی می­یابد.

کودکی که از بازی می­هراسد، هرگز رشد سالم ندارد و از لحاظ روانی بیمار است و باید فوراً به درمان او می­پرداخت. به عقیده وودورث، حتی تخیل کودک نوعی بازی است و می­توان گفت بازی معمولاً اگر دائما هم نباشد، شامل عامل تخیل و اختراع است (شعاری نژاد، ۱۳۸۵).

۱-.itard

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق فرهنگ سازمانی و خلاقیت و دیدگاهها و راههای پرورش خلاقیت
  • تحقیق خلاقیت و بهره وری و عوامل موثر برآن
  • تحقیق خلاقیت و توانمندسازی روانشناختی و نظریه های روانشناختی خلاقیت
  • تحقیق خلاقیت، جهت گیری های هدف و خودکارآمدی
  • تحقیق بازی و فعالیتهای بدنی و مهارت های ذهنی و مهارت های اجتماعی و دیدگاهها و نظریه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.