تحقیق خلاقیت و توانمندسازی روانشناختی و نظریه های روانشناختی خلاقیت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق خلاقیت و توانمندسازی روانشناختی و نظریه های روانشناختی خلاقیت دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۲-خلاقیت    ۶
۱-۱-۲-تعاریف خلاقیت    ۶
۲-۱-۲-عوامل مؤثر بر خلاقیت    ۷
۳-۱-۲-نظریه های روانشناختی خلاقیت    ۸
۲-۲-خلاقیت شناختی    ۱۶
۱-۲-۲-ابعاد خلاقیت شناختی    ۱۷
۲-۲-۲-مراحل خلاقیت شناختی    ۱۷
۳-۲-خلاقیت هیجانی    ۱۹
۱-۳-۲-مؤلفه های خلاقیت هیجانی    ۲۱
۲-۳-۲-ویژگی‌هایی از افراد خلاق هیجانی    ۲۲
۴-۲-توانمندسازی روانشناختی    ۲۳
۱-۴-۲-ابعاد توانمندسازی روانشناختی    ۲۴
۲-۴-۲- ویژگی های افراد توانمند    ۲۸
۳-۴-۲-مدل شناختی توماس و ولتهوس درباره ی توانمند سازی روانشناختی    ۲۸
۵-۲- نتیجه گیری    ۳۱
۶-۲-پژوهش های انجام شده    ۳۳
۱-۶-۲-پژوهش های انجام شده داخلی    ۳۳
۲-۶-۲-پژوهش های انجام شده خارجی    ۳۵
منابع    ۳۸

منابع

 * مرادی، مهسا.(۱۳۹۱).مقایسه تأثیر روش آموزش مبتنی بر الگوی پنج مرحله ای بایبی و سنتی بر خلاقیت و یادگیری دانش آموزان سال سوم راهنمایی در درس علوم. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی.

* مرزیه، افسانه؛ اژه ای، جواد،حجازی،الهه، قاضی طباطبایی.(۱۳۹۲).رابطه ی ابعاد سبک تدریس ادراک شده، انگیزش خودمختار و خلاقیت:ارائه مدل خلاقیت بر اساس نظریه خودتعیین گری.مجله روانشناسی معاصر۰سال هفدهم.شماره ۴، صص ۳۶۴-۳۵۰٫

* نصر اصفهانی، علی.(۱۳۸۳). خود توانمندسازی پیش نیاز توانمندسازی دیگران. مجله مدیریت و توسعه شماره ۲۲،صص ۴۲-۳۳٫

* نلر،جورج ، اف.(۱۳۸۰).هنر و علم خلاقیت. ترجمه علی اصغر مسدد.شیراز: مرکز نشر دانشگاه شیراز.

* وتن، دیوید، ای و کمرون، اس.(۱۹۹۸). تواناسازی و تفویض اختیار. ترجمه بدرالدین اورعی یزدی.(۱۳۸۱).تهران: انتشارات مؤسسه تحقیقات آموزش و مدیریت.

* صبری، مصطفی؛ البرزی، محبوبه و بهرامی، محمود.(۱۳۹۲). رابطه ی الگوهای ارتباطی خانواده، هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی در دانش آموزان دبیرستان.اندیشه های نوین تربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه الزهرا.دوره۹، شماره ۲٫

* حضوری، محمد جواد و خداداد حسینی، سید حمید.(۱۳۸۴). طراحی و تبیین مدلی برای نهادینه کردن نوآوری در بخش دولتی ایران. ماهنامه علمی پژوهشی دانشور. شماره۱۱٫

* خورشیدی و همکاران.(۱۳۸۴). شیوه های پرورش دانشجویان دانشگاه ارتش جمهوری اسلامی ایران.تهران: اداره آموزش ناجا.

* عبداللهی، بیژن.(۱۳۸۴). توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی: دیدگاه ها و ابعاد. مجموعه مقالات سومین کنفرامس بین المللی مدیریت.تهران.

* عبداللهی، بیژن و نوه ابراهیم، عبدالرحیم.(۱۳۸۵). توانمندسازی کارکنان، کلید طلایی مدیریت منابع انسانی .تهران: نشر دوران.

*Tymon.(1998).An empiricial investigation of a cognitive model of empowerment. Unpublished doctoral dissertation. Philadelphia. PA:Temple university.

* Yildrimi,A.(2010). Creativity in early childhood education program. Procedia socil and behavior science.vol(9),p:1565-1575.

* Zittoun,T.(2007).the role of symbolic resources in human lives in jean valsinger and Alberto Rosa(eds) combridge Handbook of socio-cultural psychology.Cambridge university press. P:243-36.

* Samarghani motlagh,Vali& Hassani,Mohammad.(2013).Organizational formality and its relationship with empowerment,Innovation and creativity of the employes of education organization:A case study.Life science Journal.10(7s).p:43-49.

* Schmidt, John, J.(2007). What relly matters is school counselor empowerment: A response to Hipolito- Delgado and lee. Professional school counseling.10(4).p:344-351.

*Snyder,C,R.Lopez,sh,J.(2002).Handbook of Positive psychology.Oxford University press.

مقدمه

پیشرفت امروزه ی جهان مدیون تلاش های همه ی انسان ها در طول تاریخ است. انسان با توجه به پیچیدگی ها و دشواری های زندگی جهت رسیدن به رشد و پیشرفت در زمینه های گوناگون و فائق آمدن بر مشکلات و مسائل می بایست ازتوانایی های لازم و کافی برخوردار باشد. به عقیده میرز (۱۹۹۴به نقل از بدری گرگری، ۱۳۸۵) در عصری که کتاب های درسی به سرعت کهنه می شوند و نوآوری دائماً تجربه می شود، اهداف نهایی و کلی تعلیم و تربیت ناگریز باید تغییر یابد. جایگاه منفعل فراگیران و تکیه بر پر کردن ذهن از اطلاعات دیگر جوابگوی نیازهای تربیتی نسل حاضر و آینده نخواهد بود. و برای تربیت صحیح فراگیران نیاز است تا آنها آزادانه، خلاقانه و نقادانه و به طور علمی بیندیشند.

خلاقیت به عنوان سازه ای که ارتباط تنگاتنگی با تعلیم و تربیت دارد اخیراً بسیار مورد توجه واقع شده است. در حالی که رویکردهای آموزشی رسمی عموماً سعی درگسترش تفکر همگرا دارند، یکی از اهداف رویکردهای آموزشی اخیر رشد خلاقیت فردی می باشد(سانف،۲۰۰۹). با توجه به آنچه گفته شد به نظر می رسد خلاقیت مفهومی فراگیر بوده که جنبه های وسیع و مختلفی از زندگی و تحول روانی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد. با شناخت همبسته های مرتبط با آن و ایجاد نیم رخ قابل پیش بینی تر می توان در تدوین برنامه های آموزشی و تعلیم و تربیت جهت افزایش تفکر واگرا در دو حیطه ی هیجانی و شناختی اقدام کرد.

دنیای امروزبه افراد خلاق و زیرک نیاز دارد، با پیچیده تر شدن جهانی که در آن زندگی می کنیم نیاز به شناسایی و پرورش ذهن های خلاق روز به روز بیشتر می شود. بنابراین در شرایط کنونی خلاقیت موضوع مهمی در بحث روانشناسی مدرسه است(جعفری و همکاران،۲۰۱۳). انسان در زندگی خود با سؤالات مختلف، تنگناها و موقعیت های تازه و نامشخص روبرو می شود که لزوم یافتن راه حل ها و کاربرد مؤثر آنها را ایجاب می کند. خلاقیت یک جنبه ی مؤثر از حل مسئله است. خلاقیت شناختی به افراد کمک می کند در مواجهه با مشکلات قدرت تمییز داشته باشند، تحلیل کنند و اعمال خود را بر اساس دانش پایه ریزی کنند(اسمیت،ورد وفینک [۱] ،۲۰۱۳).

خلاقیت ناشی از هیجانات آمادگی فرد را برای درگیر شدن در فعالیت های مختلف بهبود و ارتقا می بخشد، در این مواقع افراد در برابر موانع و مشکلات انعطاف پذیر می شوند(ونگ و احمد[۲]،۲۰۰۳). اگرچه مطالعات نشان می دهد عوامل متعددی بر خلاقیت تأثیر می گذارند. یکی از مؤلفه های کلیدی افزایش و توسعه خلاقیت و نوآوری انگیزه های درونی فرد و مهارت های مرتبط با خلاقیت ونوآوری می باشد که در واقع همان توانمندسازی روانشناختی می باشد(حضوری وخداداد حسینی،۱۳۸۴).

اهمیت پرداختن به موضوع توانمندسازی در محیط های آموزشی این است که تاکنون پژوهش مبسوطی در مورد توانمندسازی روانشناختی در آموزش و پرورش انجام نشده است. به نظر شفیع آبادی (۱۳۸۸،۱۳۸۶) توانمندسازی عبارتست از رشد خویشتن پنداری حرفه ای، آگاهی از نیازها و تصمیم گیری آگاهانه. هدف این است که دانش آموزان و معلمان تجارب شخصی خودشان را به عنوان تجارب مهم ارزش گذاری کنند. ادبیات آموزش و پرورش درباره توانمندسازی بر افزایش بنیان های دانش افراد مختلف تأکید می کند به قسمی که بتوانند کنترل بیشتری بر زندگیشان داشته باشند(بارتونک و اسپریتزر،۲۰۰۶).

توانمند شدن یعنی متمایل شدن به تجربه خود کنترلی، به خود اهمیت دادن و احساس داشتن آزادی؛  توانمندسازی موجب کاهش بیماری، کاهش غیبت، کاهش نقل و انتقال و کاهش فشار عصبی می شود (آولیو[۳]،۲۰۰۷).

از این رو بر اساس گستردگی و اهمیت خلاقیت، این تحقیق می تواند با افزایش خلاقیت هیجانی و خلاقیت شناختی به وسیله ی آموزش توانمندسازی روانشناختی به دانش آموزان، مانع انجماد خلاقیت در نوجوانان و جوانان ما شده و معلمان و اساتید علاقمند با فراهم کردن شرایط مناسب شاگردان خود را به تفکر خلاق هدایت کرده و آنها را برای زندگی در دنیای پویا و برای آینده‌ای جدید آماده کنند.

-خلاقیت

۱-۱-۲-تعاریف خلاقیت

قرآن کریم هدف از خلقت انسان و جایگاه او را، رسیدن به مقام جانشینی حضرت حق و دست یافتن به آن مرحله از رشد و تکامل می داند که همچون او آفریننده و خلاق باشد.  از این رو خلاقیت عالی ترین، پیچیده ترین و ارزشمندترین کارکرد ذهن انسان محسوب می شود.

برای خلاقیت تعاریف مختلفی ارائه شده است. استرنبرگ (کافمن و استرنبرگ،۲۰۱۰) خلاقیت را شامل برقرار کردن ارتباطات جدید و تعریف جدید، دیدن چیزها از راه های جدید و تعریف جدید مسائل می داند. کرافت[۱](۲۰۰۸) از “آب” به عنوان یک مضمون استعاره ای برای توصیف خلاقیت استفاده می کند و خلاقیت را به عنوان یک “سفر” اکتشافی پر ماجرا تعریف می کند.

فرهنگ لغت جهانی جدید وبستر خلاقیت را اختراعات هنری یا عقلانی تعریف می کند.(کافمن و استرنبرگ، ۲۰۱۰) خلاقیت را تولید محصولاتی نامعمول، دارای کیفیت بالا و از لحاظ اجتماعی مفید هستند، می دانند. دیدگاههای خیلی نظری اشاره بر شکلی از بازتعریف ایده ها دارند (استرنبرگ و کافمن،۲۰۱۱).  همچنین گفته می شود خلاقیت عاملی است که افراد برجسته ی جامعه را مشخص می سازد (وان-تاسل باسکا[۲]،۲۰۰۸). تاکنون نظریه های متعددی پیرامون خلاقیت مطرح شده اند و بر اساس توافق کلی، فرآیند خلاقیت به توانایی استخراج افکار و تجربه های گذشته و ترکیب آن ها به شیوه های بدیع گفته می شود(گیبسون، فولی و پارک[۳]،۲۰۰۹). تایلور(۱۹۸۸، به نقل از لیمونز،۲۰۱۱) خلاقیت را شکل دادن تجربه ها در سازمان بندی های تازه تازه می داند.

خلاقیت استعداد ابتکار و خلق کردن است که به صورت بالقوه در هر فردی و در هر سنی وجود دارد و با محیط اجتماعی-فرهنگی رابطه تنگاتنگی دارد، برای تحقق این گرایش طبیعی شرایط مساعدی ضرورت دارد. خلاقیت یکی از سازه‌های مرتبط با فرایند یادگیری و تعلیم و تربیت است. ازآنجاکه اهداف مهم آموزش‌وپرورش، پرورش استعدادهای خلاق است ونیز بر اساس تحقیقات مختلف خلاقیت بر پیشرفت تحصیلی اثرگذار است .توجه به این توانایی اندیشیدن در مورد امور به شیوه‌های بدیع و غیرمعمول و دستیابی به راه‌حل‌های بی‌بدیل برای مسائل می‌داند (رهنما و عبدالملکی،۱۳۸۸).

آیزنگ نیز خلاقیت را فرایند روانی می‌داند که منجر به حل مسئله ایده پردازی، مفهوم‌سازی، ساخت اشکال هنری و محصولاتی می شودکه تازه و منحصربه‌فرد باشد(ساداتی و همکاران،۱۳۸۷).

۲-۱-۲-عوامل مؤثر بر خلاقیت

برخی پژوهشگران بر این عقیده اند که غالباً در افراد تمایل به انجام اعمال خلاقانه وجود دارد. اما آنها چنین تمایلاتی را به خاطر ترس از طرد شدن از سوی اجتماع بازداری می کنند. چنین افرادی ممکن است بیشتر به وسیله ی نیاز به پذیرش یا تعلق برانگیخته شوند و نه نیاز به تجربه تغییر و تنوع. چنین افرادی مطابق سنت ها و آداب و رسوم رفتار می کنند،  پژوهشگران معتقدند که خلاقیت نیازمند فراتر رفتن از دیدگاههای سنتی متداول است(ریلی[۴]،۲۰۰۸). بنابراین افراد نیاز دارند در ترکیب مجدد چیزها با روش های جدید و مختلف احساس آزادی داشته باشند، حتی اگر این ترکیبات احمقانه یا اشتباه به نظر برسند(هاشمی،۱۳۹۱). استرنبرگ در نظریه “سرمایه گذاری” خود معتقد است که برای پرورش و سرمایه گذاری در خلاقیت باید به شش منبع توجه کرد. این منابع عبارتند از: دانش، توانایی های عقلانی، سبک های تفکر، انگیزش، شخصیت و محیط(فتح آبادی،۱۳۸۹).

[۱] -Craft

[۲] -Van tassel- Baska

[۳] -Gibson& Folley& Park

[۴] -Reilly

[۱] -Smith&Word&Finke

[۲] -Wang&Ahmad

[۳] -Avolio

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اعتماد سازمانی و توانمندسازی و تئوری رهبری خدمتگزار
  • تحقیق فرهنگ سازمانی و خلاقیت و دیدگاهها و راههای پرورش خلاقیت
  • تحقیق خلاقیت و بهره وری و عوامل موثر برآن
  • تحقیق خلاقیت، جهت گیری های هدف و خودکارآمدی
  • تحقیق فناوری اطلاعات و انواع سیستمهای اطلاعاتی و مفهوم توانمندسازی و الگوهای آن و تأثیر فناوری اطلاعات در توانمندسازی کارکنان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.