تحقیق فرهنگ سازمانی و خلاقیت و دیدگاهها و راههای پرورش خلاقیت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی و خلاقیت و دیدگاهها و راههای پرورش خلاقیت دارای ۷۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۵
بخش اول:فرهنگ سازمانی    ۷
۲- ۲تعریف فرهنگ سازمانی    ۷
۲-۳ ویژگیهای فرهنگ    ۱۰
۲-۴ فرهنگ سازمان    ۱۲
۲-۵ نقش فرهنگ سازمانی    ۱۴
۲-۶ عوامل مؤثر بر فرهنگ سازمان    ۱۷
۲-۷ الگوهای تبیین و شناخت فرهنگ سازمانی    ۱۸
۲-۷- ۱ الگوی پارسونز یا مدل ای – جی – آی – ال (AGIL)    ۱۸
۲-۷-۲ الگوی رابینز    ۱۹
۲-۷-۳ الگوی هفت s شرکت مشاوره‌ای مک کنزی    ۲۱
۲-۷-۴ مدل پیترز و واترمن    ۲۱
۲-۷-۵ الگوی کرت لوین    ۲۲
۲-۷-۶ الگوی دیویس    ۲۲
۲-۷-۷ الگوی ویلیام اوچی    ۲۲
۲-۸ ویژگی‌های فرهنگ    ۲۵
۲-۹ عناصر و مولفه‌های فرهنگ سازمانی    ۲۶
۲-۱۰ سطوح فرهنگ سازمانی    ۲۷
۲-۱۱ عوامل موثر در پیدایش فرهنگ سازمانی    ۲۸
۲-۱۲ منابع فرهنگ    ۳۰
۲-۱۳ طبقه بندی فرهنگ سازمانی    ۳۲
۲-۱۳-۱ فرهنگ سازمانی غالب و خرده فرهنگ‌های سازمانی    ۳۲
۲-۱۳-۲ فرهنگ سازمانی قوی و فرهنگ سازمانی ضعیف    ۳۳
۲-۱۳-۳ فرهنگ سازمانی انطباق پذیر و انطباق ناپذیر    ۳۵
۲-۱۳-۴ فرهنگ سازمانی بروکراتیک  و شهروندگرا    ۳۵
۲-۱۴  انواع فرهنگ سازمانی    ۳۶
۲-۱۵ شیوه شکل گیری فرهنگ سازمانی    ۴۰
۲-۱۶ فرهنگ حاکم و خرده فرهنگهای سازمانی    ۴۲
بخش دوم:خلاقیت    ۴۴
۲-۱۷ مقدمه    ۴۴
۲-۱۸ تعریف خلاقیت    ۴۴
۲-۱۹ خلاقیت در مطالعات سازمانی و مدیریت    ۴۶
۲-۲۰ اهمیت خلاقیت در سازمانها    ۴۶
۲-۲۱ رویکردهای فرایند خلاق    ۴۷
۲-۲۲ ویژگی سازمان‌های خلاق    ۴۸
۲-۲۳ موانع خلاقیت    ۵۰
۲-۲۴ خلاقیت و فرهنگ    ۵۱
۲-۲۵ نوآوری و فرهنگ    ۵۲
۲-۲۶ باورهای فرهنگی وخلاقیت ونوآوری    ۵۳
۲-۲۷ فرهنگ سازمانی نوآوری وخلاقیت    ۵۴
۲-۲۸ مراحل خلاقیت    ۵۵
۲-۲۹ عوامل خلاقیت    ۵۷
۲-۳۰ راههای پرورش خلاقیت:    ۵۸
۲-۳۱ مطالعات و تحقیقات داخل کشور    ۶۲
۲-۳۲ تحقیقات خارج از کشور    ۶۷
۲-۳۳ خلاصه    ۷۳
منابع و مأخذ    ۷۴

منابع

قاسمی، بهروز،(۱۳۸۹)، تئوریهای رفتار سازمانی،انتشارات هیأت چاپ اول.

قنبری، علی الله، (۱۳۸۷)، بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر نوآوری مدیران شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران،پایانامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران.

قهرمان تبریزی، (۱۳۸۴) ارتباط بین فرهنگ سازمانی و خلاقیت اعضایی هیات علمی گروه های تربیت بدنی پایان نامه کارشناسی ارشد و نشریه علوم حرکتی .

کاظمی ,عباس (۱۳۸۴)طراحی الگوی اثر بخشی سازمانی با تأکید بر معیار های فرهنگی سازمان پایان نامه کارشناسی ارشد ,دانشکده تربیت مدرس .

کاووسی، فرزانه ، زمستان (۱۳۸۷)،فرهنگ و کار آفرینی سازمانی ، پژوهشنامه شماره ۳۲ ، انتشارات پژوهشکده مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ، تهران.

کرد نوقانی،رسول (۱۳۸۰) مدیریت خلاقیت و نوآوری در سازمانها ,چاپ اول ,انتشارات پیک سنجش

ماری ،جوهچ، (۱۳۸۸)، تئوری سازمان( ترجمه حسن دانایی فرد) تهران ، انتشارات افکار.

ماری،جوهچ،(۱۳۸۷)،تئوری سازمان: مدرن،نمادین و تفسیری پست مدرن، مترجم: حسن داناییفرد،نشر افکار.

مالکی طبس، فاطمه،(۱۳۸۸)، رابطه فرهنگ سازمانی و خلاقیت سازمانی در سازمان های دولتی، پژوهشهای مدیریت.

Koontz, Harold; (2006) Management :A global perspective, McGraw- Hill Education, Edition 12, , P

Pettinger(2005) introduction to organizational.mc millan business.

Denison, D.R.& A.K Mishra 2011Toward a Theory of Organizational culture and Effectiveness, Journal of Organization Science, Vol. 6,No 2 pp 243_23

Glomseth, r et al. (2007):occupational culture as determinant of know lwdge sharing and performance in police investigations . international journal of the sociology of low sociology of low, 35,pp.

Sweeney,p,d.&mcfarlin.d.b.(2002) organizational behavior:solution for management , mcgraw- hill,Irwin .

۲-۱ مقدمه

یکی از تحولات اساسی که در مدیریت امروزی شکل گرفته است، تحول در نحوه نگرش به سازمان است. تا قبل از دو دهه پیش چنین تصور می‌شد که سازمان‌ها ابزار عقلایی برای ایجاد هماهنگی و کنترل افراد در جهت دستیابی به اهداف بوده و دارای سطوح عمودی از بخش‌ها، قسمت‌ها و واحدها می‌باشند و مبتنی بر روابطی از قدرت هستند. ولی امروزه اذعان می‌شود که سازمان‌ها چیزی بیشتر از این موضوع بوده و توجه به موضوعاتی همچون جو سازمانی و فرهنگ سازمانی به عنوان پدیده‌های نسبتا جدیدی، در مطالعات سازمان و مدیریت نوین بیشتر مدنظر بوده و در دهه‌های اخیر به شدت فراگیر شده است. فرهنگ سازمانی از نظر رابینز، سیستمی از استنباط مشترک است که اعضا نسبت به یک سازمان دارند و همین ویژگی باعث موجب تفکیک دو سازمان از یکدیگر می‌شود. و خلاقیت از نظر رابینز[۱] به معنی توانایی ترکیب ایده‌ها در یک روش منحصر به فرد یا ایجاد پیوستگی بین این ایده‌ها می‌باشد. از آنجایی که عمده کار و فعالیت انسان‌ها در سازمان‌ها انجام می‌گیرد، مدیران می توانند ظهور خلاقیت را در سازمان ها با ایجاد زمینه های مناسب سرعت بخشند و این تحقیق نخواهد پذیرفت مگر اینکه خود مدیران دارای افق‌های فکری خلاقانه باشند.

یکی از تحولات اساسی که در مدیریت امروزی شکل گرفته است تحول در نحوه‌ی نگرش به سازمان است. تا قبل از دو دهه پیش چنین تصور می‌شد که سازمان‌ها ابزار عقلایی برای ایجاد هماهنگی و کنترل افراد در جهت دستیابی به اهداف بوده و دارای سطوح عمودی از بخش‌ها، قسمت‌ها و واحدها می‌باشند و مبتنی بر روابطی از قدرت هستند. ولی امروزه اذعان می‌شود که سازمان‌ها چیزی بیشتر از این موضوع بوده و توجه به موضوعاتی همچون جو سازمانی و فرهنگ سازمانی به‌عنوان پدیده‌های نسبتاً جدیدی در مطالعات سازمان و مدیریت نوین بیشتر مد نظر بوده و در دهه‌های اخیر به شدت فراگیر شده است(گلومس[۲]،۲۰۰۷،ص۳۵).به عقیده‌ی رابرت کویین برای شناخت سازمان و رفتارها و عملکرد کارکنان، شناخت فرهنگ گامی اساسی و بنیادی است، زیرا با اهرم فرهنگ به سادگی می‌توان انجام تغییرات را تسهیل و جهت‌گیری‌های جدید را در سازمان پایدار کرد. از این‌رو فرهنگ سازمانی یک عامل اساسی در موفقیت و تحقق اهداف بلند مدت سازمان می‌باشد(رها عزآبادی،۱۳۷۹). از نظر گلومس و همکارانش، فرهنگ سازمانی تعیین کننده‌ی تفکرات، احساسات و اعمال یک سازمان می‌باشد(گلومس،۲۰۰۷،ص۳۵). و بر روی تمامی جنبه‌های سازمان اثرگذار بوده و در هر سازمانی پدیده‌ای به دور از تأثیر فرهنگ نیست.ریشه و عوامل اصلی موفقیت یا شکست مؤسسات و سازمان‌ها در فرهنگ سازمانی‌شان جستجو می‌شود. فرهنگ سازمانی شکاف بین متغیرهای اثرگذار سازمان رسمی و چگونگی انجام واقعی کار را هویت می‌بخشد(آقایی فیشانی،۱۳۸۷،ص۱۸).

این نوشتار شامل دو بخش کاملا مجزا می‌باشد. بخش اول مربوط به فرهنگ سازمانی و تعاریف و کارکرد های آن می‌باشد و بخش دوم آن مربوط به خلاقیت و تعاریف و دیدگاههای آن می‌باشد.

بخش اول:فرهنگ سازمانی

۲- ۲تعریف فرهنگ سازمانی

تاکنون تعاریف متعددی از فرهنگ سازمانی عنوان گردیده است. در واقع تعریف فرهنگ سازمانی در قالب مشخصی امکان‌پذیر نیست یعنی تعریفی که بطور عام مورد پذیرش واقع شده باشد وجود ندارد. فرهنگ سازمانی در سیستم اعتقادی سازمان آشکار شده و به تناوب از طریق زبان، نمادها و آداب و رسوم که منعکس کننده رفتار ناشی از یک سیستم اعتقادی می‌باشد بیان می‌گردد. فرهنگ سازمانی از یک سو پیوند دهنده اجزای داخل سازمان و از سوی دیگر عامل تفکیک کننده هر سازمان از دیگر سازمان‌ها است(آلن،۲۰۰۶)[۱]. اکثر مشکلات در خصوص مطالعات فرهنگ سازمانی ناشی از عدم توافق در مورد تعریف آن است. که در نتیجه بین مطالعات مختلف برخورد پیش می‌آید. بنابراین با توجه به اهمیت و ضرورت ارائه تعریفی مشخص از فرهنگ سازمانی به برخی تعاریفی که از سوی صاحب نظران عنوان شده است اشاره می‌کنیم. فرهنگ سازمانی را می‌توان تلاش دیگری برای رسیدن به احساس، معنی، خصوصیت یا تصویر یک سازمان دانست که شامل بسیاری از مفاهیم اولیه سازمان غیررسمی، هنجارها، ارزشها، ایدئولوژی و سیستم‌های آشکار شده می‌باشد. آنچه که صورت بندی حاضر را به عنوان فرهنگ سازمانی مشخص می‌کند اساس انسان شناسانه آن است(ایران زاده،۱۳۸۷،ص۹۶).

موریس[۲] فرهنگ سازمانی را الگوی منحصر به فرد از مفروضات، ارزش‌ها و هنجارهای مشترک فعالیت‌های جامعه‌پذیری می‌داند و زبان، سمبل‌ها و عملیات سازمان را شکل می‌دهد(رضائیان،۱۳۸۳،ص۱۵۴).

فرهنگ سازمانی شامل اعتقادات مشترک افراد سازمانی درباره چگونگی انجام چیزها اولویت‌ها است. برخی دیگر از محققین پیشنهاد می‌کنند که فرهنگ سازمان کلید فهم و اثر بخش تر در سازمان‌ها می‌باشد و عده دیگر هم مانند براون، بریمن و پتی گرو، اثربخشی و کارایی را در سازمان‌ها به عوامل متفاوت و دلایلی به غیر از فرهنگ سازمانی نسبت می‌دهند. در تحقیقی که در سال ۱۹۹۶ توسط جیمز ویز در دانشگاه ویندسر کانادا انجام گرفت و هدف این تحقیق پژوهش و کشف ارتباط‌هایی بود که میان رهبری مبادلاتی (توسط سوالاتی در مورد رفتار رهبری و فرهنگ سازمانی اندازه گیری می‌شد) و تاثیرات سازماندهی در برنامه‌های تفریحی کنفرانسهای آمریکای میانه بود.

[۱]. allen

[۲] . morris

[۱]. rabbinz

[۲] .glomseth

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سرمایه فکری و مدل های اندازه گیری آن
  • تحقیق هوش هیجانی و فرهنگ سازمانی یادگیرنده
  • تحقیق خلاقیت و بهره وری و عوامل موثر برآن
  • تحقیق خلاقیت و توانمندسازی روانشناختی و نظریه های روانشناختی خلاقیت
  • تحقیق فرهنگ سازمانی، بهره وری نیروی انسانی و مفهوم و الگوها و تئوری ها ومدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.