تحقیق فرهنگ سازمانی، بهره وری نیروی انسانی و مفهوم و الگوها و تئوری ها ومدل های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی، بهره وری نیروی انسانی و مفهوم و الگوها و تئوری ها ومدل های آن دارای ۸۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱٫ بخش اول: فرهنگ، سازمان، فرهنگ سازمانی، بهره وری نیروی انسانی    ۸
۲-۱-۱ فرهنگ    ۸
۲-۱-۱-۱مقدمه    ۸
۲-۱-۱-۲بیشینه فرهنگ    ۹
۲-۱-۱-۳ مفهوم و تعاریف فرهنگ    ۱۰
۲-۱-۱-۴ ویــــژگیهای فـــــــرهنگ    ۱۵
۲-۱-۲  سازمان    ۱۷
۲-۱-۲-۱مقدمه    ۱۷
۲-۱-۲-۲ فرآیند شکل‌گیرى سازمان‌ها و تئوری های آن    ۱۸
۲-۱-۲-۳ مفهوم و تعاریف سازمان    ۱۹
۲-۱-۲-۴ ضرورت شناخت فرهنگ برای سازمان ها    ۲۱
۲-۱-۳ فرهنگ سازمانی    ۲۳
۲-۱-۳-۱ مقدمه    ۲۳
۲-۱-۳-۲ پیشینه فرهنگ سازمانی    ۲۴
۲-۱-۳-۳ مفهوم وتعاریف فرهنگ سازمانی    ۲۵
۲-۱- ۳-۴ شکل ‌گیری و ادامه حیات فرهنگ سازمانی    ۲۹
۲-۱-۳-۵ انواع(تقسیم بندی) فرهنگ سازمانی از دیدگاه نظریه پردازان    ۳۲
۲-۱-۳-۵-۱ تقسیم‌بندی دیویس    ۳۲
۲-۱-۳-۵-۲ تقسیم بندی رابرت کوئین و مایکل مک گراث    ۳۳
۲-۱-۳-۵-۳ تقسیم بندی هاروی و براون    ۳۴
۲-۱-۳-۵-۴  تقسیم بندی کاتز دوریس و میلر    ۳۵
۲-۱-۳-۶ الگوها و مدل های شناخت فرهنگ سازمانی (تئوریهای فرهنگ سازمانی)    ۳۷
۲-۱-۳-۶-۱  الگوی پیترز و واترمن    ۳۷
۲-۱-۳-۶-۲  الگوی هافستد    ۳۹
۲-۱-۳-۶-۳  الگوی اوچی    ۴۱
۲-۱-۳-۶-۴ الگوی رابینز    ۴۲
۲-۱-۳-۶-۵  مدل ادگارد شاین    ۴۳
۲-۱-۳-۶-۶  مدل چارلز هندی    ۴۶
۲-۱-۳-۶-۷ مدل دنیسون    ۴۸
۲-۱-۳-۷ گونه شناسی فرهنگ سازمانی    ۵۱
۲-۱-۴ بهره وری نیروی انسانی    ۵۸
۲-۱-۴-۱ مقدمه    ۵۸
۲-۱-۴-۲ بییشینه بهره وری    ۵۹
۲-۱-۴-۳ مفاهیم و تعریف بهره وری    ۶۱
۲-۱-۴-۴ بهره وری نیروی انسانی    ۶۵
۲-۱-۴-۴-۱ عوامل مؤثر بر بهره وری نیروی انسانی    ۶۶
۲-۱-۴-۵ مدل بهبود و ارتقا بهره وری نیروی انسانی    ۶۸
۲-۱-۴-۵-۱ مدل اچیو    ۶۸
۲-۲ بخش دوم:مروری بر پژوهش های انجام شده    ۷۱
۲-۲-۱ بررسی پژوهش های خارجی    ۷۱
۲-۲-۲ بررسی پژوهش های داخلی    ۷۳
منابع    ۷۶
منابع فارسی    ۷۶
منابع لاتین    ۸۵

منابع

۱-فرهنگی، علی اکبر، (۱۳۷۹). شناخت استرس شغلی شیوه علمی مقابله با آن. انتشارات نگرش روز،تهران.

۲-فرهنگی، علی اکبر و همکاران، (۱۳۸۶). نظریه پردازان و مشاهیر مدیریت. چاپ اول، نشر فرا اندیش، محل نشر تهران.

۳-فرهی بوزنجانی، برزو و سنجقی، محمد ابراهیم، (۱۳۸۸)، “ارزیابی و تحلیل روش های شناخت و سنجش فرهنگ سازمانی”، مجله راهبردفرهنگ،سال دوم، شمار ۵٫

۴-کارگر، غلامرضا و فرج پور، بتول، (۱۳۸۸)،”چگونه بهره وری را در یک سازمان افزایش دهیم”، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال ششم، شماره ۲۳٫

۵-اردلان، محمد رضا و همکاران، (۱۳۸۷)، “بررسی رابطه یگانکی فرد-سازمان با فرهنگ سازمانی در دانشگاه های غرب کشور(همدان، کرمانشاه و کردستان)”، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره ۴۷٫

۶-استاد زاده، مریم، (۱۳۸۷)،”عوامل موثر در افزایش یا کاهش بهره وری نیروی انسانی”،

۷-باقری زاده، سید محمد، (۱۳۷۵)،” فرهنگ سازمان، درقلمرو بالندگی سازمان”، ماهنامه تدبیر، شماره ۶۳

۸-بی لاوسن، رابرت و زنگ، سن، (۱۳۸۱). روان شناسی سازمانی و رفتار سازمانی (مبانی وکاربرد ها). ترجمه: رمضان حسن زاده، انتشارات ساولان، محل نشر تهران.

۹-پروکوپنکو، جوزف؛ گلاوس، نورث، (۱۳۸۰). مدیریت بهره وری و کیفیت. جلد ۱، چاپ اول، مترجم: گروه مترجمان، نشر کار آفرینان بصیر، محل نشر تهران.

۱۰-رابینز، استفین، (۱۳۸۳). رفتار سازمانی مفاهیم نظریه ها کاربرد ها. جلد۳، ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی، نشر پژوهش های فرهنگی، محل نشر تهران.

۱۱-Kendrick, J.W, (1998) “productivity – why it matters – How its measured”

in handbook for productivity measurement and improvement, portlond.

۱۲-Mobley, W.H., Wang, L. and Fang, K. (2005). Organizational Culture: Measuring andDevelopingIt in Your Organization. Harvard Business Review China, 128-139

۱۳-Miner, John B. (1988). Organizational Behavior (performance and productivity), first edition, Random house.

۱۴-François, Henri, (2006),Organizational culture and performance measurement systems Accounting, Organizations and Society, Volume 31, Issue 1, Pages 77-103.

۱۵-Frost P. J, L. F. Moore, M. R. Louis, C. Lundberg & J. Martin (1985).Organizational Culture.169-186 Sage Publications.

۱۶-Yilmaz, C. and Ergan, E. (2008) . Organizational culture and firm effectiveness: An examination of relative effects of culture traits and the balanced culture hypothesis in an emerging economy, Journal of World Business, 290-306.

مقدمه

موفقیت های چشمگیر دهه اخیر سازمان هایی با حداقل امکانات از یک سو و شکست سازمان هایی با بهترین توانایی های مادی از سوی دیگر، بیانگر نقش قابل توجه عوامل غیرمادی و معنوی و بالندگی سازمان ها می باشد. (مشبکی،۱۳۸۹) که در این میان فرهنگ سازمانی[۱] به عنوان عامل مؤثر در عملکرد سازمان تلقی می گردد.

فرهنگ سازمانی موضوعی است که در دانش مدیریت و در قلمرو رفتار سازمانی سهم بسزایی دارد. فرهنگ از دیرباز برای شرح کیفیت زندگی جامعه انسانی به کار برده می شود. ولی درباره فرهنگ سازمانی آنچه مربوط به کار و رفتار مردمان در سازمان است کمتر سخن گفته شده است. (زرنگار، ۱۳۸۵)

از ترکیب دو واژه فرهنگ و سازمان، اندیشه ای تازه پدید آمده است که هیچ یک از آن دو واژه این اندیشه را در بر ندارد. سازمان یک استعاره برای نظم و تربیت است در حالیکه عناصر فرهنگ نه منظم هستند و نه با نظم. فرهنگ کمک می کند تا درباره چیزی جدای از مسائل فنی در سازمان سخن گفته شود و باعث می شود نوعی از روان همراه با نوعی رمز و راز پدید آید. لذا به دلیل است که گفته می شود فرهنگ در یک سازمان همانند شخصیت[۲] در یک انسان است. ( همان منبع)

فرهنگ سازمانی مجموعه ای از اعتقادها، باورها و ارزش های مشترک است که بر رفتار و اندیشه اعضای سازمان اثر می گذارد و می توان آن را نقطه شروعی برای حرکت و پویایی و یا مانعی در راه پیشرفت به شمار آورد. (۱۹۸۲،Peter & Waterman) به طوری که اکثر کارشناسان رفتار سازمانی اتفاق نظر دارند که فرهنگ سازمانی یک دست ناپیدا است که افراد را در جهت نوعی رفتار نامرئی هدایت می کند. لذا فرهنگ سازمانی از اساسی ترین زمینه های تغییر و تحول در سازمان به شمار می رود و پذیرش آن از سوی کارکنان ضامن پویایی و بهروری آنان و بقا سازمان می باشد. پس شناخت و درک چیزی که فرهنگ سازمان را می سازد، شیوه ایجاد و دوام آن به ما کمک می کند تا بهتر بتوانیم رفتار افراد در سازمان را توجیه کنیم.

در عصر حاضر بهره وری را یک روش، یک مفهوم و یک نگرشی در باره کار و زندگی می نامند و به عنوان شاخص تعیین کننده در درآمد سرانه هر کشور است و همواره سعی دارد آنچه را که در حال حاضر موجود است بهبود بخشد به عبارتی بهره وری مبتنی بر این عقیده است که انسان می تواند کارها و وظایفش را هر روز بهتر از دیروز به انجام برساند. در واقع به آن به شکل یک فرهنگ و یک جهان بینی می نگرند. (کارگر و فرج پور،۱۳۸۸)

بهره وری در همه شئونات، کار و زندگی فردی، اجتماعی می تواند دخیل باشد و به عنوان یک شاخص تعیین کننده به آن نگریسته می شود تا آنجایی آنگوس مادیسون[۳] مورخ نامدار در کتاب مراحل رشد سرمایه داری می نویسد ظهور و سقوط ملت ها را می توان در سرتاسر تاریخ جهان با مشخص ساختن سطح بهره وری آنان تعیین یا پیش بینی کرد. لذا بهره وری، ارزشمندترین جایگاه را نزد مدیران دارد و یکی از مهمترین اهداف در هر سازمان ارتقاء سطح بهره وری آن است و انسان در ایجاد بهره وری نقشی محوری دارد. لذا رسالت مدیریت و هدف اصلی مدیران هر سازمان استفاده موثر و بهینه از منابع و امکانات گوناگون چون نیروی کار، سرمایه، مواد، انرژی و اطلاعات است. در این رسالت استفاده بهینه از نیروی انسانی(بهره وری نیروی انسانی)از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که انسان بر خلاف سایر منابع سازمانی دارای عقل و اختیار است و مدیر نمی تواند بسادگی از آن استفاده نماید و مهمتر اینکه نیروی انسانی نه تنها یک منبع سازمانی است بلکه تنها عامل بکار گیری سایر عوامل می باشد. (فرهنگی،۱۳۷۹)

۲-۱٫ بخش اول: فرهنگ، سازمان، فرهنگ سازمانی، بهره وری نیروی انسانی

۲-۱-۱ فرهنگ

۲-۱-۱-۱مقدمه

دو با فرهنگ، یکی در چین و دیگری در تگزاس، زبان یکدیگر را بهتر می فهمند تا دو بردار که از فرهنگ بی بهره اند. اگر اداره امور جهان به عهده کسانی که دارای فرهنگ بودند، واگذار می شد، بی شک دنیایی غیر از آنچه داریم می داشتیم. ریشه بسیاری از سوء تفاهم ها بسیاری از اختلاف ها بی فرهنگی است. چون فرهنگ نباشد، غریزه ها و شهوت ها در رابطه بین بشر و بشر، حکم فرما می شوند و غریزه ها و شهوت ها همواره از سود جویی و خود پرستی پیروی می کنند.

فرهنگ ثمره و نتیجه دانش است، نه خود آن ممکن است در وجود کسی نابارور بماند مانند درخت نر. البته ممکن است دانش بتواند بی کمک فرهنگ، بشر را به پیشرفت های شگرف مادی برساند. ولی سرانجام چه؟ چنین دانشی برای جامعه پیشرفت می آورد اما حل مشکل نمی آورد. به عبارتی دانش ها ابر هستند و فرهنگ باران تا ابر به باران نیفتد وجودش ثمره بخش نخواهد بود.

لذا همان طور که اشاره شد، سواد مواد خام فرهنگ است. آنچه مهم است این است که فرد و جامعه آمادگی و استعداد تبدیل سواد به فرهنگ را داشته باشند. ولو همه مردم یک کشور به سواد دست یابند تا زمانی که راهی در وجود آنان به سوی فرهنگ گشوده نشود، تغییرحادث در وضع و روحیه آنان جزئی و ظاهری خواهد بود و تاثیری در ماهیت زندگی آنان نخواهد داشت حتی ممکن است اثر سو بگذارد چرا که اینان چون خود را با سواد می دانند پر شده اند از ا دعا و تظاهر و نام خویش را روشن فکر می گذارند اما غافل از اینک با سواد که نشده اند در ضمن صفا و سادگی بی سوادی را هم از دست داده اند؛ معجون ترشیده ای که نه سرکه ی سرکه است نه شراب، شراب.

برای آنکه جامعه ای به سوی فرهنگ گراید، باید جو فرهنگی در کشور ایجاد گردد؛ یعنی تمام عوامل تعلیماتی و تربیتی، چه در داخل و چه در خارج از مدرسه، بدانگونه به کار افتد که میل افراد را برای تبدیل کردن سواد به فرهنگ سوق دهد و از تحصیل همواره نتیجه انسانی خواسته شود. لذا جامعه ای که ادعای گرایش به ترقی دارد باید با دلسوزی و مراقبت تمام نگران وضع فرهنگی خود باشد و این تحول قبل از هر چیز باید ناظر به روح و فکر جامعه باشد وگرنه، اگر کسی با همان روحیه که در گذشته دنبال قاطر می دوید، اکنون پشت بنز بنشید، و یا با همان روحیه که پشت بنز می نشسته، فردا بخواهد هواپیمای جت برآند، این در جا زند است نه تحول حتی سیر قهقرایی است.(اسلامی ندوشن،۱۳۷۱)

خلاصه در وضعی‌ که‌ ما هستیم‌، و دوران‌ تحولی‌ را که‌ خواه‌ ناخواه‌، و به‌ همراه‌ دنیا پر تلاطم در پس‌ گردونه های‌ تاریخ‌ می‌پیمائیم‌، سکوت‌ کردن درباره‌ فرهنگ‌، سرباز زدن‌ از وظیفه‌ انسانی‌ است ‌مسئله فرهنگ هم فردی، هم ملی و هم جهانی است. بزرگ ترین مسئله دنیای امروز با توجه به سخنان گهر بار رهبر فرزانه کشورمان حضرت آیت اله خامنه ای(مدظله عالی) در یکم فرودین ۱۳۹۳ که فرمودند “فرهنگ از اقتصاد هم مهم تر است”مسئله ی فرهنگ و مشتقات حاصل و وابسته به آن مانند فرهنگ سازمانی، فرهنگ یادگیری، فرهنگ دانشگاهی، فرهنگ مدیریتی و… می باشد. لذا وقتی که همه عوامل موجوداز قبیل زور، تهدید، پول و سیاست از حل مسائل جهان عاجز بماند، فرهنگ باید پای به میدان نهد. اگر گره ها گشودنی بود سرانجام بدست او گشوده خواهد شد و اگر گشودنی نبود دلیل بر آن است که فرهنگ در آنجا شکست خورده و اثر و رمق خود را از دست داده است.

[۱] Organizational Culture

[۲] Personality

[۳] Angus Madison

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سرمایه فکری و مدل های اندازه گیری آن
  • تحقیق بهره وری و راه های بهبود آن و بهره وری نیروی انسانی و مفهوم و الگوی شایستگی مدیران
  • تحقیق هوش هیجانی و فرهنگ سازمانی یادگیرنده
  • تحقیق فرهنگ سازمانی و خلاقیت و دیدگاهها و راههای پرورش خلاقیت
  • تحقیق روشهای اندازه گیری کارایی و بهره وری و روش تحلیل پوششی داده ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.