تحقیق هوش هیجانی و فرهنگ سازمانی یادگیرنده

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق هوش هیجانی و فرهنگ سازمانی یادگیرنده دارای ۵۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
بخش اول: هوش عاطفی    ۶
۲-۱- مقدمه    ۶
۲-۲- عاطفه۳ :    ۷
۲-۳- هوش    ۸
۲-۳-۱- تعریف هوش    ۸
۲-۳-۲- نظریه سه ‌وجهی استرنبرگ    ۸
۲-۳-۳- نظریه هوش چندگانه گاردنر    ۹
۲-۴- انواع هوش    ۱۰
۲-۴-۱- هوش مصنوعی۵    ۱۰
۲-۴-۲- هوش طبیعی    ۱۱
۲-۴-۳- هوش اجتماعی۱ :    ۱۲
۲-۵- هوش عاطفی و بهره هوشی۲    ۱۲
۲-۵-۱- مقایسه هوش عاطفی و عقلی    ۱۳
۲-۵-۲- رابطه هوش عاطفی و اثر بخشی مدیران    ۱۴
۲-۵-۳- مفاهیم اساسی هوش عاطفی از دیدگاه مایر و سالووی    ۱۴
۲-۵-۴- مفاهیم اساسی هوش عاطفی از نظر بار- آن    ۱۷
۲-۶- هوش فرهنگی    ۲۰
۲-۶-۱- تعریف هوش فرهنگی    ۲۱
۲-۶-۲- ابعاد هوش فرهنگی    ۲۱
۲-۶-۳- اجزای هوش فرهنگی    ۲۲
۲-۷- هوش عاطفی    ۲۲
۲-۷-۱- تعریف هیجان    ۲۵
۲-۷-۲- تعریف هوش هیجانی دانیل گولمن    ۲۵
۲-۷-۳- ابعاد هوش هیجانی    ۲۶
۲-۷-۴- رابطه هوش عاطفی و شخصیت    ۲۷
۲-۷-۵- جذابیت هوش هیجانی    ۲۷
۲-۷-۶- هوش عاطفی و بهره هوشی    ۲۸
۲-۷-۷- اندازه گیری هوش هیجانی    ۲۸
۲-۷-۸- اهمیت هوش هیجانی    ۲۹
۲-۷-۹- گسترش هوش هیجانی    ۲۹
۲-۷-۱۰- رابطه هوش هیجانی با هوش فرهنگی    ۳۰
۲-۷-۱۱- آموزش هوش هیجانی    ۳۱
۲-۷-۱۲- مبانی هوش هیجانی    ۳۱
بخش دوم : فرهنگ سازمانی یادگیرنده    ۳۱
۲-۲-۱ مقدمه    ۳۲
۲-۲-۲- تعریف فرهنگ    ۳۲
۲-۲-۳- تعریف فرهنگ سازمانی    ۳۳
۲-۲- ۴- مدلهای رایج فرهنگ    ۳۳
۲-۲-۵- ویژگی های فرهنگ سازمانی    ۳۴
۲-۲-۶- نقش و کار کردهای فرهنگ در سازمان    ۳۵
۲-۲-۷- شکل گیری فرهنگ سازمانی    ۳۵
۲-۲-۸- انواع فرهنگ سازمانی    ۳۶
۲-۲-۹- سطوح فرهنگ سازمانی شاین    ۳۷
۲-۲-۱۰- مفهوم سازمان یاد گیرنده    ۳۹
۲-۲-۱۰-۱- تعریف سازمان    ۳۹
۲-۲-۱۰-۲- تعریف یادگیری    ۳۹
۲-۲-۱۰-۳- تعریف سازمان یادگیرنده    ۳۹
۲-۲-۱۱- ابعاد سازمان یادگیرنده    ۴۰
۲-۲-۱۲- ساختار سازمان یادگیرنده    ۴۱
۲-۲-۱۳- تأثیر ارزش ها بر فرهنگ سازمانی    ۴۱
۲-۲-۱۴- مدیریت سازمان های یادگیرنده    ۴۲
۲-۲-۱۵- تاریخچه سازمان یادگیرنده    ۴۲
۲-۲-۱۶- قواعد کلی در سازمان های یادگیرنده    ۴۲
بخش سوم : هوش هیجانی و فرهنگ سازمانی یادگیرنده    ۴۴
۲-۳-۱- مقدمه    ۴۴
۲-۳-۲- خودآگاهی و فرهنگ سازمانی یادگیرنده    ۴۴
۲-۳-۳- فرهنگ سازمانی یادگیرنده    ۴۴
۲-۳-۳-۱- ویژگی های فرهنگ سازمانی یادگیرنده    ۴۶
بخش چهارم :پیشینه تحقیق    ۴۷
۲-۴-۱- مقدمه:    ۴۷
۲-۴-۲-  تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور    ۴۷
۲-۴-۲-۱- تحقیقات انجام شده در داخل کشور    ۴۷
۲-۴-۲-۲- مطالعات انجام شده درخارج ازکشور    ۴۸
۲-۴-۳- انواع مدل های هوش عاطفی    ۴۸
فهرست منابع    ۴۹

منابع

۱- فیضی م، رحیمی ا.۱۳۹۰٫تئوریهای سازمان و مدیریت.اردبیل: محقق اردبیلی،ص۲۱۵٫

۲- لاوسن ر، زنگ شن.۱۳۸۱٫ روانشناسی سازمانی، رفتارسازمانی(مبانی و کاربردها).ترجمه ر حسن زاده،تهران:   ساوالان.

۳- مختاری پور م، سیادت س ع، امیری ش. ۲۰۰۸٫ بررسی رابطه بین هوش هیجانی وبازدهی های رهبری( مدل برنارد باس) مدیران گروه های آموزشی در دانشگاه اصفهان ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان. ۸:۴۵-۵۶٫

۴- برادیری ت.۱۳۸۴٫هوش هیجانی.ترجمه م گنجی,تهران: نشرساوالان:ص۲۷۴٫

۵- براهنی و همکاران.۱۳۸۳٫ زمینه روانشناسی. چ دهم. رشد جلد۱٫ص ۷۱۰٫ -۵

۶- میرکمالی س م،سبحانی نژاد م،یوزباشی ع. ۲۰۰۸٫ بررسی رابطه هوش هیجانی با گرایش به تحول   سازمانی مدیران  آموزش و پرورش استان اصفهان . مجله جهاد دانشگاهی، ۱۵۹:۳۷-۱۸۷٫

۷- سنگه پ.۱۳۸۰٫پنجمین فرمان:خلق سازمان فراگیر.ترجمه ح ک هدایت و م روشن،تهران: سازمان مدیریت  صنعتی،۲۴-۲۹٫ س۶۶۲٫

۸- سیاروچی ژ، فورگاس ژ،مایر ج.۱۳۸۳٫هوش عاطغی در زندگی روزمره.ترجمه نوری امام زاده ای ا،نصیری ح،    اصفهان:نوشته.

۹- خائف الهی ا،دوستار م.۱۳۸۲٫ابعاد هوش هیجانی.مدیریت توسعه،۱۸:۵۲-۶۳٫

۱۰- عباسعلی زاده م.۱۳۸۶٫سازگاری باناهمگونی ها.ماهنامه تدبیر،۱۸۱:۲۳٫

 ۱۱- Green L, Anna and Hill Y, Aretha, The use of Multiple intelligences to

Enhance Team productivity, Management  Decision, Vol 43, No, 3,   ۲۰۰۵ pp, 349-359.

۱۲-Hellriegel.Don&Slocam, Jr,John.W& woodma n, Richard.w.(1995).organizational Behavior.  New York: west publishing company.

۱۳- Hein, S.(2004), Short definition of emotional intelligence, Emotional Intelligence, Homepage

 ۱۴- Peterson B,(2004), Cultural intelligence: A gude to working with people

from other cultures, Yurmouth, ME, Intercultural press.

۱۵- Salovey, P. & Mayer, J.D. (1990). Emotional intelligence. Imagination,      Cognition, and Personality, 9, 185-211.

۱۶-Bar- on, R.EQI,emotional quotient inventory: Facilitator sresorce manual,Toronto Multi- Health systems 1998,pp 49-50.

مقدمه

سالها قبل ، صحبت از هوش شناختی (IQ) و چگونگی سنجش آن مورد توجه اکثر متخصصین در جهان محسوب می گردید. اما در دهه ی کنونی در تمامی محیط های کاری علی الخصوص سازمان های آموزشی، هوش عاطفی بعنوان پارادایم فکری اکثر متخصصین منابع انسانی گردیده است؛ بطوریکه  اظهار می دارند۸۰ درصد موفقیت های افراد در سرکار به هوش عاطفی آنها وابسته است و تنها ۲۰ درصد آن به بهره هوشی مربوط می شود. با این حساب ، هوش عاطفی، اصطلاح فراگیری است که مجموعه گسترده ای از مهارت ها و خصوصیات فردی را در برگرفته و معمولا ً به آن دسته مهارت های درون فردی و بین فردی اطلاق می گردد که فراتر از حوزه مشخصی از دانش های پیشین ، چون هوش بهر و مهارت های فنی یا حرفه ای است(سبحانی نژاد،۲۰۰۹).

در برخی از تحقیقات نیز نشان داده شده که توانایی هوش عاطفی باعث می شود تا یک جو سازمانی مناسب بر ای پرورش بیشتر استعداد کارکنان ایجاد شود و در نهایت منجر به  فراهم شدن شرایطی به منظور پیاده سازی فرهنگ سازمانی یادگیری در سازمان ها می گردد، که به عنوان یک مزیت رقابتی در دنیای رقابتی مطرح می باشد. پس می توان گفت که با وجود اینکه نیروی محرک تحولات در قرن بیستم هوش عقلی یا منطقی بوده است، اما طبق شواهد موجود در آغاز قرن بیست و یکم هوش عاطفی موجب تحولات روزافزون خواهد بود(دیربرن،۲۰۰۳ ).

بخش اول: هوش عاطفی

 ۲-۱- مقدمه

برخی از حوزه های حرفه ای روان شناسی  بیش از حوزه های  دیگر مورد توجه و اقبال  عمومی واقع گردیده اند. از جمله ی آنها حوزه ی هوش عاطفی۱ را می توان نام برد. در سالهای گذشته هوش عاطفی عنوان بسیاری از کتاب ها و مجلات پر فروش و مقاله های روزنامه های مشهور و پر خواننده در خارج از کشور را به خود اختصاص داده و در مورد آن پژوهش های علمی گوناگونی صورت پذیرفته است. درباره ی دلایل این علاقه و جلب توجه، تبیین های گوناگونی به عمل آمده است.

یکی از اساسی ترین مسائل زندگی مدرن امروزی، حل مسائل و مشکلات انسانی است تا فنی، و از این به بعد ما مجبوریم که مشکلات انسانی را بسیار بیشتر از مشکلات فنی مورد توجه قرار دهیم. هوش عاطفی مدعی است که می تواند حداقل برخی از مشکلات زندگی بشر امروزی را که در اصطلاح ((تعارف بین آن چه هست که انسان  احساس می کند و آن چه که به آن فکر می کند)) حل و فصل نماید.

۱- در متون فارسی برای واژه Emotion معادل عاطفه و هیجان آمده است. در این پژوهشEmotional را عاطفی وEmotional Intelligence را هوش عاطفی ترجمه کردیم .

مورفی۱(۲۰۰۲) نشان داد که هوش های چند گانه ای برای موفقیت مدیران مورد نیاز است. این تحقیق ضمن بیان این نکته که هوش بر ساخته ای چند بعدی است و شامل انواع مختلفی می باشد در واقع هوش های چند گانه ای را برای رهبری معرفی کرده است . تقسیم بندی آنها عبارت است از :

هوش شفاهی/ منطقی که با تست های (IQ) قابل سنجش است (هوش تحلیلی).

هوش عاطفی که در ده سال گذشته به عنوان مهمترین عامل موفقیت مدیران مطرح بوده است و با تست های(QE) سنجیده می شود .

هوش فرهنگی۲ که نشان دهنده توانایی افراد در مواجهه مؤثر با جنبه های فرهنگی محیط می باشند و با تست های (QC) قابل سنجش است ( الون و هایگینز، ۲۰۰۵).

مفهوم هوش عاطفی دربر گیرنده این فرضیه است که(( بسیاری از افراد که از تحصیلات عالی برخوردار  نمی باشند، ولی از هوش عاطفی بالایی برخوردارند، زندگی شاد و موفقیت آمیزی را تجربه می نمایند)). یکی دیگر از دلایلی که هوش عاطفی مورد توجه قرار گرفته، این است که این سازه، مفهوم کلاسیک و سنتی هوش و روشهای ارزیابی آنها را زیر سؤال برده و در مورد سودمندی آنها اشکال های جدی مطرح ساخته است. در نهایت بسیاری از نویسندگان راجع به توانایی های بالقوه هوش عاطفی و اثرات آن بر زندگی عاطفی و روزمره ی انسان قلم فرسایی نموده اند که به هر حال این بحث ها سبب گردیده، این باور قدیمی که ماهیت انسان را در تعارض مداوم بین قلب و مغز می داند، به چالش کشیده شود و در مورد درستی آن شک و ابهام به وجود آید.

علاوه بر این سبب گردیده تا مردم به این باور برسند که هوش عاطفی می تواند سبب افزایش میزان سلامتی، رفاه و آسایش عمومی، ثروت، موفقیت، عشق و شادی گردد. در مورد این ادعاها، لازم است تا ارزیابی های دقیق و علمی صورت بگیرد تا درستی و نادرستی آن ها مشخص گردد(مرادی،۱۳۸۴).

۲-۲- عاطفه :

در فرهنگ های لغت تعاریف گوناگون و متناقضی از عواطف وجود دارد.ریشه واژه عاطفه، کلمه لاتین (Moter) است به معنای ((حرکت و جنبش)) و تمایل به حرکت و عمل را در هر یک از احساسات و عواطف آدمی نشان می دهد . عاطفه به احساس و افکار همراه آن به حالات روان شناسی بیولوژیک  و محدوده ای از تکانه ها بر می گردد .

در فرهنگ لغت آکسفورد معنای لغوی عاطفه چنین آمده است (( هر تحریک در ذهن، احساس و حالت ذهنی قدرتمند یا تهیج شده، عاطفه نامیده می شود.))

نظریه های متعددی در زمینه عاطفه مطرح است، که هر یک با تاکید و توجه بیشتر به یکی از مؤلفه ها، آن را تعریف کرده و مورد بررسی قرار داده است. همچنین تعداد عواطف شناخته شده با در

نظر گرفتن ترکیبات گوناگون، تحولات و اختلافات جزئی میان آنها، به صد نوع می رسد، عنوان برخی از گروه های اصلی از این قرار است: ((خشم، ترس، شادمانی، عشق، شگفتی، نفرت، شرم))(گولمن،۱۹۹۵).

تعریف دیگری که از عواطف در فرهنگ لغت راندوم هاووس (۱۹۷۵،۲۷۰) آمده، عاطفه را نوعی حالت احساسی یا هیجانی می داند که خود آگاه و ارادی است و طی آن حالت هایی چون شادی، غم، غصه، ترس، تنفر و … تجربه می شوند و با حالت هایی چون شناخت یا انگیزش و اراده تفاوت دارند (سیاروچی۱ و همکاران ۱۳۸۳).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سرمایه فکری و مدل های اندازه گیری آن
  • تحقیق فرهنگ سازمانی و خلاقیت و دیدگاهها و راههای پرورش خلاقیت
  • تحقیق فرهنگ سازمانی، بهره وری نیروی انسانی و مفهوم و الگوها و تئوری ها ومدل های آن
  • تحقیق فرهنگ سازمانی و معنویت در کار ، مفهوم، ویژگی ها و الگوها ومدل ها و رویکردهای آن
  • تحقیق فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی ، مفاهیم ، ویژگی ها، مزایا، ضرورت و اهمیت، مدل ها، الگوها و عوامل تأثیرگذار بر آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.