تحقیق سرمایه فکری و مدل های اندازه گیری آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سرمایه فکری و مدل های اندازه گیری آن دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱مقدمه    ۶
۱-۱-۱داراییهای معنوی و سرمایه فکری    ۶
۱-۲تاریخچه شکل گیری مسائل مرتبط با سرمایه فکری    ۷
۱-۳اجزای سرمایه فکری:    ۹
۱-۴تعاریفی از سرمایه فکری    ۱۲
۱-۵سنجش سرمایه فکری    ۱۵
۱-۵-۱دلایل سنجش سرمایه فکری    ۱۵
۱-۶اندازه گیری دارایی های دانشی و سرمایه فکری    ۱۹
۱-۷مدل های اندازه گیری سرمایه فکری    ۲۰
۱-۷-۱روشهای مستقیم سرمایه فکری(DIC):    ۲۱
۱-۷-۲روشهای بازار سرمایه (MCM):    ۲۱
۱-۷-۳روشهای بازده داراییها (ROA):    ۲۱
۱-۷-۴روشهای کارتهای امتیازی (SC):    ۲۲
سایر روش های این گروه به شرح زیر میباشند:    ۲۷
۱-۸انواع ارزش سهام    ۲۷
۱-۸-۱ارزش بازار سهام    ۲۷
۱-۸-۲ارزش اسمی    ۲۸
۱-۸-۳ارزش دفتری    ۲۸
۱-۸-۴ارزش ذاتی    ۲۸
۱-۸-۵ارزش انحلال    ۲۸
۱-۹پیشینه تحقیق    ۲۸
۱-۱۰منابع و مآخذ    ۳۶
منابع و مأخذ فارسی:    ۳۶
منابع و مأخذ لاتین:    ۳۷

منابع:

[۱]. شهریاری، پرویز /مدیریت /اندازه‌گیری و گزارشگری از سرمایه فکری /شماره ۴۸۳ /۱۳۸۶ /۱۴-۱۳٫

[۲]. طالب نیا، قدرت الله؛ خان حسینی، داود؛ معزز ملاقاسم، الهه؛ نیکو نسبتی، محمد / بررسی تاثیر سرمایه فکری بر ارزش بازار و عملکرد مالی شرکت های صنعت سیمان پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران /پژوهش‌های تجربی حسابداری /سال دوم /شماره ۸ /۱۳۹۱ /۶۶-۵۱٫

[۳]. قلیچ لی، بهروز؛ مشبکی، اصغر /نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری سازمان (مطالعه دو شرکت خودروساز ایرانی) /مدیریت /دانش مدیریت /شماره ۷۵ /۱۳۸۵٫

[۴]. گجراتی، دامور /مبانی اقتصادسنجی /دانشگاه تهران، موسسه انتشارات و چاپ /جلد ۱ /چاپ ۲ سال ۱۳۷۷٫

[۵]. نمازی، محمد؛ کرمانی، احسان /تأثیر ساختار مالکیت بر عملکرد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران /بررسی‌های حسابداری و حسابرسی /دوره ۱۵ /شماره ۵۳ /۱۳۸۷ /۱۰۰-۸۳٫

[۶]. اصغرنژاد امیری، مهدی، (۱۳۸۷)، ” سنجش سرمایه فکری و بررسی رابطه آن با بازده مالی “، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه مازندران.

[۷]. انواری رستمی، علی‌اصغر؛ سراجی، حسن /سنجش سرمایه فکری و بررسی رابطه میان سرمایه فکری و ارزش به ازای سهام شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران /مجله علمی-پژوهشی بررسیهای حسابداری و حسابرسی /دانشکده مدیریت دانشگاه تهران /شماره ۳۹ /۱۳۸۴٫

[۸]. همتی، حسن؛ مهرابی، امین / بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و بازده مالی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران /نامه کارشناسی ارشد /۱۳۸۹٫

[۹]. Ramezan, M. / Intellectual capital and organizational organic structure in knowledge society: How are these concepts related? / International Journal ofInformation Management / 2011 / pp. 88–۹۵٫

[۱۰]. Rastogi,  P.N. / The  nature  and  role  of  IC –rethinking  the  process  of  value creation  and sustained enterprise growth / Journal of Intellectual Capital / Vol. 4 / No. 2 / 2003 / pp. 227 -48.

[۱۱]. Edvinsson, L. Sullivan, P. 1996. Developing a model for managing intellectual capital. European Management Journal, Vol. 14 No.4, 356-64.

[۱۲]. Edvinsson, L. and Malone, M. (1997),” Intellectual capital: Realizing your Company’s True value by Finding its Hidden Brain Prower “, Harper collins Publisher Inc, Newyork, NY. No.1. 57-81. Ghosh, D. Wu, A. (2007). Intellectual capital and capital markets: additional evidence. Journal of Intellectual Capital, Vol. 8, No. 2, 216-235.

[۱۳]. Stewart, T. A. (2001). You think your company’s so smart? Prove it. Fortune, vol. 143, no. 9, p. 188

[۱۴]. Sveiby, (1998),” Measuring Intangibles and Intellectual Capital – An Emerging First Standard “, Syeiby.com\Measuring Intangible Assets and intellectual Capital – An Emerging Standard.mht2004-06-17

[۱۵]. Tseng, C. (2005). Intellectual capital and corporate value in an emerging economy: Empirical study of Taiwanese manufacturers, R&D Management, 35(2), 187-201.

۱-۱   مقدمه

دردودهه اخیر بسیاری از پژوهشگران ومحققان، سرمایه فکری را به عنوان منبعی برای کسب مزیت رقابتی سازمانی مورد بررسی قرار داده اند، که خود از دارایی‌های نامشهود سازمان سرچشمه میگیرد. درحوزه مدیریت و بازار سرمایه تحقیقات تجربی زیادی برای بررسی ارتباط میان سرمایه فکری، عملکرد سازمانی وبازده مالی درکشورهای مختلف جهان صورت گرفته و تلاش‌های قابل توجهی در جهت شناسایی، اندازه‌گیری وگزارشگری آن انجام شده است. با مروری بر تحقیقات انجام شده در می‌یابیم که به سنجش، ارزشگذاری و گزارشگری سرمایه فکری سازمان‌های مختلف توجه شایانی شده است. شرکت‌ها برای بقاء استراتژیکی باید مزیت رقابتی را مد نظر قرار دهند و از آنجاییکه بازارها، تولیدات، تکنولوژی، رقبا و مقررات به طور سریع در جامعه در حال تغییر هستند، بهبود دانش و نوآوری مستمر، آنها را قادر به حفظ مزیت رقابتی پایدار خواهد نمود.

۱-۱-۱ دارایی‌های معنوی و سرمایه فکری

دارایی‌های معنوی به مجموعه دارایی‌های غیر مشهودی اطلاق میشود که در جریان ایجاد سود در کسب و کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طورکلی هر کسب و کاری دارای سه نوع دارایی، دارایی‌های پولی، دارایی‌های فیزیکی ودارایی‌های معنوی است. دارائیهای پولی شامل پول و اعتبار است. دارایی‌های فیزیکی شامل تجهیزات، زمین، ساختمان، کالا و موجودی انبار است و لذا هر نوع دارایی  غیر فیزیکی دیگر در زیرمجموعه داراییهای معنوی قرار میگیرد. به طور کلی میتوان دارائیهای معنوی را در سه گروه عمده طبقه بندی کرد که عبارتند از: دانش فنی، اطلاعات اختصاصی و بانک اطلاعاتی تجاری و همچنین شیوه‌ها، ایده‌ها و یا طرح‌های اصلی و جدید.  برداشت کلی از دارایی‌های معنوی می‌تواند کلیه دارایی‌های غیر مشهودی را شامل شود که یک کسب و کار را از رقبایش متمایز میسازد.

۱-۲  تاریخچه شکل گیری مسائل مرتبط با سرمایه فکری

در اقتصاد جدید تبادل دانش و اطلاعات، بیش از محصولات و خدمات موجب اعتلای سازمانها شده است، به گونه ای که با بررسی شرکت های با رشد سریع در می یابیم که گروه اعظمی از این شرکت‌هابه تجارت بوسیله دانش کارکنان خود پرداخته اند. بنابراین با چنین روندی تعیین معیار و اصولی برای ارزش گذاری سرمایه فکری به عنوان دارایی مهم و کلیدی از اهمیت به سزایی برخورداراست.

در سال ۱۹۷۹، حسابداری سوئدی به نام کارال اریک سیوبی [۱]که بعد ها به عنوان یکی از بنیانگذاران علم مدیریت دانش شناخته شد، با پرسشی بزرگ روبرو گردید.او با بررسی دفاتر حسابداری (ارزش دفتری) یکی از شعبه های معروف سازمانی که در آن کار می کرد دریافت که دفاتر ارزش دفتری سازمان را تنها یک کرون ارزش را نشان می داد، در حالی که ارزش واقعی سازمان به مراتب بیش از اینها بود. در این هنگام وی متوجه شد که ترازنامه مالی شرکت او، تنها ارزش دارایی فیزیکی آن را که شامل چند میز و ماشین تحریر بود نمایش می دهد و ارزش واقعی سازمان وابسته به شایستگی کارکنان سازمان و چیزی را که جمع کارمندان سازمان به عنوان یک دفتر و مغز(تفکر) جمعی تشکیل می دهند، است.

در دهه ی ۱۹۸۰ اولین تلاش ها برای اندازه گیری سرمایه ی فکری آغاز گردید و تلاش برای نوشتن و تدوین حسابها و اندازه گیری سرمایه فکری و گزارش به گروه‌های بیرونی مد نظر قرار گرفته است. [۴۳].

با مشروعیت یافتن نقش مدیریت با تخصیص یک پست سازمانی ومعرفی کارت امتیاز دهی متوازن توسط کاپلان و نورتن در سال ۱۹۹۲  اذعان داشته‌اند که سرمایه فکری تفاوت همان چیزی است که شما اندازه می گیرید و همان چیزی است که بدست میاورید. [۱۱].

در سال ۱۹۹۴ ابزار شبیه سازی با نام تانگو روانه بازار شد که درباره اهمیت عوامل ناملموس بوده است و گزارش سالانه شرکت اسکاندیا درباره سرمایه فکری  در سال ۱۹۹۴ را نشان میدهد. [۱۱].

در اوایل سال۲۰۰۰ ، اولین مجله معتبر در ارتباط با سرمایه فکری انتشار میابد و اولین استانداردهای حسابداری سرمایه فکری توسط دولت دانمارک تدوین شده و اتحادیه اروپا اولین گزارش خود را منتشر میکنند. [۱۱].

[۱]Sveiby

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سرمایه فکری و حاکمیت شرکتی
  • تحقیق مفهوم حفظ و نگهداری نیروی انسانی، سرمایه فکری و رفتار شهروندی سازمانی و نظریه های آن
  • تحقیق هوش هیجانی و فرهنگ سازمانی یادگیرنده
  • تحقیق فرهنگ سازمانی و خلاقیت و دیدگاهها و راههای پرورش خلاقیت
  • تحقیق فرهنگ سازمانی، بهره وری نیروی انسانی و مفهوم و الگوها و تئوری ها ومدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.