تحقیق مفهوم حفظ و نگهداری نیروی انسانی، سرمایه فکری و رفتار شهروندی سازمانی و نظریه های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم حفظ و نگهداری نیروی انسانی، سرمایه فکری و رفتار شهروندی سازمانی و نظریه های آن دارای ۴۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱- ۲ بخش اول: مفهوم مدیریت سرمایه فکری ، رفتار شهروندی سازمانی و حفظ و نگهداری نیروی انسانی    ۵
۱-۱-۲ مدیریت سرمایه فکری    ۵
مقدمه:    ۵
۱-۱-۱-۲- تعریف مدیریت سرمایه فکری    ۶
۲-۱-۱-۲ مفهوم مدیریت سرمایه فکری    ۷
۳-۱-۱-۲اندازه گیری ارزش و تاثیرات سرمایه های فکری    ۹
۱-۳-۱-۱-۲ پیچیدگی های اندازه گیری سرمایه فکری از دیدگاه روس    ۹
۴-۱-۱-۲ عوامل محدود کننده در توانایی سرمایه فکری برای خلق ارزش    ۱۰
۲-۱-۲رفتار شهروندی سازمانی    ۱۰
مقدمه    ۱۰
۱-۲-۱-۲مفهوم رفتار شهروندی سازمانی    ۱۱
۲-۲-۱-۲تعریف رفتار شهروندی سازمانی    ۱۲
۳-۲-۱-۲رویکردهای اصلی در تبیین رفتار شهروندی سازمانی    ۱۵
۱-۳-۲-۱-۲رفتار شهروندی سازمانی در قالب تمایز بین واژه های نقش و فرانقش    ۱۵
۲-۳-۲-۱-۲رفتار شهروندی سازمانی به عنوان تمام رفتارهای مثبت در داخل سازمان    ۱۷
۴-۲-۱-۲ابعاد رفتار شهروندی سازمانی    ۱۸
۵-۲-۱-۲عوامل  تأثیر گذار در بروز رفتار شهروندی سازمانی    ۲۶
۶-۲-۱-۲پیامدهای فردی و سازمانی رفتارهای شهروندی سازمانی    ۲۶
۷-۲-۱-۲علل ناتوانی سازمان ها برای ایجاد رفتار شهروندی سازمانی  .(Brightman & Moran, 1999)    ۲۷
۳-۱-۲حفظ و نگهداری کارکنان    ۲۷
مقدمه    ۲۷
۱-۳-۱-۲ فرایند نگهداری منابع انسانی    ۲۷
۲-۳-۱-۲ نظریه های مربوط به حفظ و نگهداری نیروی انسانی    ۲۸
۳-۳-۱-۲ حقوق و دستمزد    ۳۲
۴-۳-۱-۲نظریه های حقوق و دستمزد    ۳۲
۵-۳-۱-۲ استراتژی جبران خدمات و پاداش    ۳۷
۶-۳-۱-۲رویه های جبران خدمات    ۳۸
۲-۲پیشینه تحقیق    ۳۹
۱-۲-۲ تحقیقات  داخلی    ۳۹
۲-۲-۲ تحقیقات خارجی    ۴۱
منابع و مأخذ    ۴۴
منابع فارسی:    ۴۴
منابع لاتین:    ۴۶

منابع

خوش نشین، زهره (۱۳۷۶) عوامل مؤثر بر جذب و نگهدارى کارکنان آموزش و پرورش استثنائى شهر تهران در مقایسه با امزش و پرورش مناطق تهران (پایان نامه کارشناسی ارشد)،دانشگاه علامه طباطبایی،دانشکده مدیریت و حسابداری،تهران

دانشگر، علی (۱۳۹۰) رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات با بهره وری منابع انسانی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

رحمانپور، لقمان(۱۳۸۰) شناسایی عوامل موثر بر در حفظ و نگهداری منابع انسانی، مطالعه موردی بانک رفاه کارگران

زارعی متین، حسن(۱۳۷۹) مدیریت منابع انسانی، قم، بوستان کتاب.

زارعی متین،حسن. و جندقی،غلامرضا،و نوره،ناصر.(۱۳۸۵).شناخت عوامل رفتار شهروندی سازمانی و بررسی ارتباط آن با عملکرد سازمانی.فرهنگ مدیریت ،سال۴،شماره ۱۲،صص۶۴-۴۱

ساجدی ،فضل الله،(۱۳۸۶)کارکنان توانمندو سازمانهای امروز

مقیمی،سید محمد(۱۳۸۴)،رفتارشهروندی سازمانی از تئوری تا عمل،فرهنگ مدیریت،سال ۳،شماره ۱۱،ص ۱۹-۴۸

میر سپاسی، ناصر، و معمار زاده، غلامرضا، و قنبرى، مژگان.(۱۳۹۰). بررسی رابطه رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلى کارکنان – . شهرداری، مجله شهرداری ها، شماره ۱۰۰ ، صص ۱۰۴-۹۳

میرسپاسى، ناصر (۱۳۷۴) مدیریت منابع انسانى و روابط کار ( نگرشى سیستمى اقتضائى ).تهران، شروین.

میرسپاسی،ناصر،(۱۳۸۱)مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار،انتشارات امیر،چاپ بیست و یکم ،تهران

Hall, Matthew,(2008)“ effect of comprehensive performance measurement systems on role clarity, psychological empowerment and managerial performance”, Accounting, Organization and Society 33, PP. 141-163.

Marr, B. (2004), “Measuring and Benchmarking Intellectual Capital Benchmarking”: an International Journal, Vol. 11,No. 6, pp: 559-570.

Kashif & Yousaf. Khan & Muhammad Rafi, (2011), “An Exploration of the determnants of OCB in the Telecommunication Sector of Pakistan”, Asian Journal of Business Management, 3(2), PP91-97.

T. M & Hrivnak, A & Shaw, M. (2011) :”Organizational Citizenship Behavior and Performance A Meta-Analysis of Group-Level Research”. Small Group Research.Volume 40 Number, 5, 555-577.

Organ, Dennis W., and Podsakoff, M. Philip, and MacKenzie, Scott B. (2006). Organizational citizenship behavior. Sage Publications.

D.w.(2005).Organizational citizenship behavior in contex of organization teory pdx,page46.

مقدمه

نیروی انسانی یکی از ورودی‌های سیستم سازمانی می‌باشد. هرچه سازمان بتواند نیروی شایسته‌تری جذب کرده و بتواند از آن نگهداری و استفاده موثرتری نماید در رسیدن به اهدافش موفق‌تر و نسبت به رقبایش بیشتر است کسب و کارها نیاز دارند که محیط پیچیده اطراف خود شامل خودشان ،تامین کنندگان،مشتریان و رقبا و دانشی که به صورت مداوم بین بخش ها در جریان است را بشناسند ،بنابراین برای ایجاد یک مزیت رقابتی مهم است که دانش موجود در این شبکه حداکثر شود و نیز این کار بهتر از دیگران انجام شود­(maddo CKS &Beaney  ۲۰۰۲،)سرمایه فکری داده ای پایه ای برای تمام فرایندهای ایجادکننده ی ثروت است بدون سرمایه فکری منابع طبیعی  نمی توانستند مورد استقبال قرار بگیرند و همچنین بیشتر ارزش کالاهای تولید شده شامل محتوای فکری انهاست پس داراییهاهای فیزیکی بسیاری از ارزش خود را مدیون سرمایه فکری هستند  هنوز بسیاری  شرکت های بیمه  به گونه ای  سازماندهی نشده اند که کاملا از بهره برداری از سرمایه فکری خود منتفع شوند چالشها برای سرمایه گذاری  در منافع سرمایه فکری­شامل اینهاست :تلفیق مدیریت سرمایه فکری  با استراتژی و ارزیابی­پولی از مدیریت سرمایه فکری)  ۱۹۹۶،nasseri   )همچنین رفتارهای شهروندی سازمانی  به عنوان رفتارهایی که موجب حفظ و بهبود زمینه روانی و اجتماعی  می شود و در نتیجه از عملکرد شغل حمایت می کند معرفی میشوند (۷۲،۲۰۰۱،o connel)رفتار شهروندی سازمانی باعث داشتن یک گروه از کارکنان می شود که به شرکت متعهد هستند و کارکنانی که به شرکت متعهد ند برای مدت طولانی در شرکت باقی می مانند و محصولاتی با کیفیت بالا تولید می کنند (۶،۲۰۰۱،Koopman) در مجموع می توان اذعان داشت رفتار شهروندی سازمانی در موسسات آموزشی بدون بهره مندی از کارکنانی با سطح عالی رفتار شهروندی سازمانی به سختی و کندی قادر به تحقق اهداف خود خواهند بود (سبحانی نژاد و همکاران ، ۱۳۸۹)

۱- ۲ بخش اول: مفهوم مدیریت سرمایه فکری ، رفتار شهروندی سازمانی و حفظ و نگهداری نیروی انسانی

۱-۱-۲ مدیریت سرمایه فکری

 مقدمه:

در دو دهه گذشته به سمت اقتصادی حرکت کرده ایم که سرمایه گذاری در منابع انسانی ، فناوری اطلاعات ، تحقیق ، توسعه و تبلیغات به منظور حفظ برتری رقابتی و تضمین زیست پایی سازمان ها ضروری به نظر می رسد( Remirez , 2008). با توجه به این امر ، می توان بیان داشت که منبع خلق ارزش اقتصادی ، ایجاد و مدیریت دارایی های نامشهودی است که از آن به عنوان سرمایه فکری یاد می شود( همان). به عبارت دیگر ، با توجه به این که قابلیت های سازمانی مبتنی بر سرمایه فکری است ( sudarsanam , 2008) .  مالکیت سرمایه فکری ، سازمانها را به توانایی های خاصی مجهز می سازد ( بارتون لئونارد، ۱۹۹۲ ؛ همل و پراهالد ، ۱۹۹۰(. مدیریت این سرمایه استراتژیک به منظور رقابت پذیری سازمان ها به امری حیاتی مبدل شده است( Marr et al , 2003).

۱-۱-۱-۲- تعریف مدیریت سرمایه فکری

سرمایه فکری فراهم کننده یک پایگاه و یک منبع جدید است که از طریق آن سازمان می تواند به رقابت بپردازد.سرمایه فکری اصطلاحی برای ترکیب دارایی نامشهود بازار ، دارایی انسانی و دارایی ساختاری است، که سازمان را برای انجام فعالیت هایش توانمند می سازد.به عبارت دیگر سرمایه فکری عبارت است از : جمع دانش اعضای سازمان و کاربرد دانش آنها( Ghlichli& Moshabaki , 2006) . جان گالبریث – اقتصاددان- اولین بار در سال ۱۹۶۹ از اصطلاح سرمایه فکری استفاده کرد.اما کاربرد جدید آن به اوایل دهه ۱۹۹۰ بر می گردد.به همین دلیل ، تاکنون تعریفی که مورد پذیرش همگان باشد ، ارائه نشده است(Jorgensen , 2007).

پس از مرور تعاریف سرمایه فکری به نتایج زیر دست می یابیم :

هیچ تعریف یکسانی از سرمایه فکری وجود ندارد؛

مفهوم خلق ارزش به طور مکرر در ارتباط با سرمایه فکری به کار رفته است و این بدین معناست که سرمایه فکری در صورتی برای سازمان مفید است که به ارزش افزوده منجر شود ؛

اکثر تعاریف در بردارنده کلمات مشابهی از قبیل دانش ، مهارت ها ، تجارب ، دارایی های نامشهود ، اطلاعات ، فرایندها و خلق ارزش هستند ؛

تمایز سرمایه انسانی ، سرمایه ساختاری و سرمایه ارتباطی به طور وسیعی پذیرفته شده است( Engstrom, 2003).

سرمایه فکری از اطلاعات خاص و سازمان یافته ای متشکل است که یک سازمان می تواند برای یک هدف مولد آن را به کار برد( Cohen , 2007).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و نظریه های رهبری و رفتار شهروندی سازمانی
  • تحقیق سرمایه فکری و حاکمیت شرکتی
  • تحقیق سرمایه فکری و مدل های اندازه گیری آن
  • تحقیق هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی و دیدگاه های آن
  • تحقیق بازاریابی درونی و رفتار شهروندی سازمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.