تحقیق روشهای اندازه گیری کارایی و بهره وری و روش تحلیل پوششی داده ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق روشهای اندازه گیری کارایی و بهره وری و روش تحلیل پوششی داده ها دارای ۶۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲- مقدمه    ۵
۲-۲ویژگی های یک نظام ارزیابی عملکرد    ۵
۳-۲ روش های موجود ارزیابی کارایی شعب بانک    ۶
۴-۲متدولوژی پایه    ۷
۵-۲ مروری بر مبانی نظری سنجش کارائی    ۷
۱-۵-۲ مفهوم بهره وری و کارائی:    ۷
۲-۵-۲ کارائی، اثربخشی و بهره وری    ۸
۳-۵-۲ رابطه بین اثربخشی و کارایی    ۸
۴-۵-۲ نکاتی درباره سنجش کارایی    ۹
۵-۵-۲ دو منظر در اندازه گیری کارایی    ۱۰
۶-۵-۲ انواع کارایی    ۱۰
۶-۲ ارزیابی عملکرد    ۱۱
۱-۶-۲ سابقه ارزیابی عملکرد    ۱۲
۲-۶-۲- اهداف ارزیابی عملکرد    ۱۲
۳-۶-۲ علل مختلف ارزیابی عملکرد    ۱۳
۷-۲ روشهای مختلف اندازه گیری کارایی    ۱۴
۱-۷-۲ روش پارامتری    ۱۴
۲-۷-۲ روش های ناپارامتری    ۱۴
۳-۷-۲ روش تابع مرزی تصادفی(SFA)    ۱۴
۸- ۲روش تحلیل پوششی داده ها( DEA)    ۱۸
۱-۸-۲نحوه کارکرد تحلیل پوششی داده ها    ۲۱
۲-۸-۲دو مشخصه ی اساسی برای مدل تحلیل پوششی داده ها    ۲۳
۱-۲-۸-۲ ماهیت الگوی مورد استفاده    ۲۳
۲-۲-۸-۲ بازده به مقیاس الگوی مورد استفاده    ۲۴
۳-۸-۲ مجموعه مرجع و واحد مجازی    ۲۴
۴-۸-۲برخی از مزایا و اشکالات روش DEA    ۲۵
۹-۲مقایسه روش پارامتری و ناپارامتری    ۲۶
جدول ۲-۲ مقایسه مدل های پارامتری و ناپارامتری    ۲۶
۱۰-۲انواع الگوهای اصلی تحلیل پوششی داده ها    ۲۷
۱-۱۰-۲مدل مضربی CCR ورودی محور    ۲۷
۲-۱۰-۲ مدل مضربی CCR خروجی محور    ۲۷
۳-۱۰-۲ مدل پوششی CCR ورودی محور    ۲۸
۴-۱۰-۲ مدل پوششی CCR خروجی محور    ۲۸
۵-۱۰-۲ مدل مضربی BCC  ورودی محور    ۲۹
۶-۱۰-۲ مدل مضربی BCC خروجی محور    ۳۰
۷-۱۰-۲ مدل پوششی BCC  ورودی محور    ۳۰
۸-۱۰-۲ مدل پوششی BCC  خروجی محور    ۳۱
۱۱-۲روش های رتبه بندی واحدهای کارا    ۳۱
۱-۱۱-۲ مدل اندرسون و پترسون    ۳۱
۲-۱۱-۲ رتبه بندی کامل با استفاده از AHP/DEA    ۳۱
۱۲-۲ الگوبرداری در DEA    ۳۳
۱۳-۲ مفهوم بهره وری    ۳۳
۱-۱۳-۲روشهای اندازه گیری بهره وری    ۳۴
۱-۱-۱۳-۲شاخص بهره وری لاسپیرز    ۳۵
۲-۱-۱۳-۲ شاخص بهره وری پاشه    ۳۵
۳-۱-۱۳-۲شاخص بهره وری اجورث    ۳۵
۴-۱-۱۳-۲ شاخص بهره وری سولو    ۳۵
۴-۲-۱۳-۲شاخص بهره وری ترنکوئیست    ۳۶
۵-۲-۱۳-۲شاخص بهره وری کل عوامل( شاخص مالم کوئیست)    ۳۶
۱۴-۲استخراج شاخص مالم کوئیست از داده های روش تحلیل پوششی داده ها    ۳۷
۱۵-۲سوابق مطالعاتی    ۳۸
تحقیقات داخلی    ۵۲
منابع    ۵۵

منابع

زرگر، علیرضا(۱۳۹۱). ارزیابی کارایی بین بانک های دولتی و غیر دولتی با تاکید بر ریسک اعتباری و فعالیت های زیر خط ترازنامه بانکها( براساس روش دو مرحله ای تحلیل پوششی داد ها و مدل توبیت) ، پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه علوم بانکداری

سالک روشنی، اکرم(۱۳۹۰). رتبه بندی کارایی بانک های منتخب سیستم بانکی ایران با استفاده از تحلیل پوششی داده ها، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی

فروزان سپهر، فاطمه(۱۳۹۲). همفزون سازی سنجش کارایی و برنامه ریزی مدیریت بانک با استفاده از مدل تلفیقی تحلیل پوششی داده ها و نقطه مرجع حداقل – حداکثر(مورد مطالعه: شعب سرپرستی شرق بانک صادرات تهران) ، پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه علوم بانکداری

فرجی، راضیه(۱۳۸۸). سنجش کارایی دانشکده های دانشگاه شهید بهشتی با استفاده ترکیبی تحلیل پوششی داده ها و تاپسیس فازی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه شهید بهشتی

فتاح پور، علیرضا(۱۳۸۰). ارزیابی کارایی اداره امور شعب بانک ملی ایران با استفاده از تحلیل پوششی ئائه ها. دانشگاه شهید بهشتی، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته اقتصاد

کرامتی، محمد علی(۱۳۸۲)، ارزیابی عملکرد اقتصادی صنایع ایران با استفاده از مدلهای تصمیم گیری و آماری، رساله دکتری

دادگر، یدالله؛ نیک نعمت، زهرا(۱۳۸۶). کاربرد مدل DEA در ارزیابی کارایی واحدهای اقتصادی: مطالعه موردی سرپرستی های بانک تجارت، فصلنامه یعلمی پژوهشی جستارهای اقتصادی، سال چهارم، شماره هفتم، ص۱۱-۵۴

نادری، معصومه(۱۳۹۱). ارزیابی کارایی عملیاتی و سود در شعب بانک پاسارگاد با استفاده از DEA دومرحله ای، پایان نامه کارشناسی ارشد موسسه عالی علوم بانکداری

 Portela MCAS, Thanassoulis E. Comparative efficiency analysis of Portu- guese bank branches. European Journal of Operational Research 2007;177: 1275–۸۸٫

Portela MCAS, Thanassoulis E. Malmquist-type indices in the presence of negative data: an application to bank branches. Journal of Banking and Finance 2010;34:1472–۸۳٫

Portela MCAS, Thanassoulis E. Profitability of a sample of Portuguese bank branches and its decomposition into technical and allocative components. European Journal of Operational Research 2005;162:850–۶۶٫

Yang, Wong, Liu, Steuer,2010, Integrated bank performance assessment and management planning using hybrid minimax reference point-DEA approach, Eurepean journal of operation research. Vol, 20V. PP,1505-1518.

Howland M, Rowse J. Measuring bank branch efficiency using data envel- opment analysis: managerial and implementation issues. INFOR Journal 2006;44:49–۶۳٫

Jablonsky J, Fiala P, Smirlis Y, Despotis DK. DEA with interval data: an illustration using the evaluation of branches of a Czech bank. The Central European Journal of Operations Research 2004;12:323–۳۷٫

۱-۲- مقدمه

بطور کلی بحث ارزیابی عملکرد تمامی سطوح و جنبه های سازمان، یکی از مباحث مهم و عمده در مدیریت می باشد. هر مدیری نیاز دارد که اطلاعاتی درباره نحوه عملکرد سازمان خود بداند. ارزیابی عملکرد، مدیر را قادر می سازد که بتواند با توجه به عملکرد واحدهای خود و رقبا نسبت به اتخاذ استراتژی بر اساس نقاط قوت و ضعف سازمان اقدام نماید. کارایی، اثربخشی و بهره وری از جمله معیارهایی هستند که نحوه عملکرد و فعالیت یک سازمان را نشان می دهند(عیسی خانی، ۱۳۸۱).

ارزیابی عملکرد در سازمان ها و شرکت­­­های مختلف را می توان به ستون فقرات انسان تشبیه کرد. دقیقآ مانند عملکرد ستون فقرات در بدن انسان، سیستم ارزیابی عملکرد، اطلاعات را به مرکز تصمیم گیری و عمل در مغز سازمان فرستاده و تصمیمات اتخاذ شده را از آن جا به تمام بدن می فرستد و از این رو بخش حیاتی هر سازمان محسوب می شود. ستون فقرات سالم که وظیفه خود را دقیق انجام دهد، این امکان را به مغز می دهد تا با تمام ورودی های حساس که در دسترس است دائمآ در تماس باشد. سازمان ها هم دقیقآ همین حالت را دارند.

در یک سازمان هر فرد برای پیشرفت و نیل به اهداف تعیین شده شغلی، نیاز به آگاهی از موقعیت خود دارد، این آگاهی موجب می شود که او از نقاط قوت و ضعف عملکرد خود مطلع گردد و تمهیدات لازم را برای اثربخشی بیشتر کوشش هایش به کار برد. این سازمان توسط افرادی به نام مدیران اداره و هدایت می شوند. قبل از هرکس، خود اداره کنندگان نیاز به آگاهی از موقعیت خود دارند. این آگاهی از طریق نظام ارزیابی عملکرد صورت می گیرد. ارزیابی ابزاری است به سازمان ها و مدیران و کارکنان در تامین این نیازها کمک می کند. اگر این ابزار به خوبی طراحی و به نحو صحیح مورد استفاده قرار گیرد، وسیله مناسبی برای تشویق آموزش و بهسازی خواهد بود.

در عصر کنونی تحولات شگرف دانش مدیریت، وجود نظام ارزشیابی را اجتناب پذیر نموده است، بگونه ای که فقدان نظام ارزیابی در ابعاد مختلف سازمان ر به عنوان یکی از علائم بیماری های سازمان قلمداد می نمایند. هر سازمان به منظور آگاهی از میزان مطلوبیت و مرغوبیت فعالیت های خود بالاخص در محیط های پیچیده و پویا نیاز مبرم به نظام ارزیابی دارد.

۲ویژگی های یک نظام ارزیابی عملکرد

شرایط زیر اساسی ترین خواص یک نظام ارزیابی کاربردی و موثر است:

نظام ارزیابی باید جامع بوده و تمام شرایط و جوانب فعالیت های واحدها را مدنظر قرار دهد. جامعیت سیسیتم، نتایج حاصل از سنجش را قابل استناد می سازد و به مدیران امکان می دهد با اطمینان کامل نتایج بررسی ها را در تصمیم گیری ها مد نظر قرار دهند.

در تدوین نظام تا جایی که خللی به جامعیت آن وارد نباشد می بایست از پیچیدگی آن جلوگیری شود. تداوم سنجش در گرو ساده و کاربردی بودن سیستم است در غیر این صورت نظام ارزیابی در کوتاه مدت کنار گذارده شده و غیر قابل مصرف می شود.

چنین نظامی با اطلاعات مهمی که درباره کیفیت عملکرد و تخصیص منابع و واحدها در اختیار مدیران می گذارد، پشتیبانی قوی برای تصمیم گیری های مهم مدیریتی در تخصیص سرمایه، ترکیب نیروی انسانی، تغییر روشها و سازماندهی نهادهاست(Charnes et al, 1978).

۳-۲ روش های موجود ارزیابی کارایی شعب بانک

درجه بندی شعب که هم اکنون در سطح بانک ها به صورت دوره ای انجام می شود یکی از شیوه های متداول سنجش و طبقه بندی واحدها است که با توجه به نقایص متعدد نمی تواند به طور کامل جایگزین یک سیستم ارزیابی عملکرد گشته و پاسخگوی قابلیت های مورد انتظار از یک نظام سنجش جامع و اصولی باشد. دلیل این امر در سه بخش کلی قابل بررسی است:

به طور کلی، درجه بندی شعب صرف نظر از شیوه اجرا، صرفآ بر پایه ستاده های شعب انجام می شود و منابع مورد استفاده شعبه اعم از پرسنل، ساختمان، اثاثیه و ملزومات و غیره، تاثیری در درجه آن نخواهد داشت، درنتیجه اتلاف منابع از نظر دور می ماند و درجه بندی گرچه در جای خود کاربردهایی داشته، اطلاعات ارزشمندی در اختیار سازمان قرار می دهد، لکن در خصوص شیوه تخصیص منابع و تشخیص ناکارایی ها کمک شایانی به مدیران و کارشناسان نمی کند و نمی تواند به عنوان یک نظام ارزیابی عملکرد نقش راهبردی مجموعه به سمت کارایی و تخصیص بهینه منابع را ایفا نماید.

شیوه های متداول درجه بندی بانک ها عمدتآ شیوه های تجربی بوده و از یک چارچوب علمی برخوردار نیستند. در روش های معمول برای بدست آوردن امتیاز شعب، فاکتورهای تعریف شده، مربوط به فعالیت های متنوع بانکی به شکل های مختلف با در نظر گرفتن ضرایبی ترکیب می شود. ضرایب پارامترها عمومآ با توجه به سودآوری یا نقش مدیران شعب در افزایش(کنترل) آنها در مقایسه با سایر پارامترها تعیین می شود و در شیوه های معمول دقت ضرایب تعیین شده چندان قابل دفاع نیست. شیوه ترکیب شاخص های این ضرایب و نحوه تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده همگی تجربی و بر پایه شناخت اطلاعات کارشناسان بانک ها هستند، دانش کارشناسان گرچه بسیار ارزشمند است لکن در فرایند ارزیابی، چنانچه تولید اطلاعات در یک چهارچوب علمی و تحلیل آنها بر پایه دانش کارشناسان صورت پذیرد، ثمربخش تر خواهد بود.

اساس درجه بندی مقایسه دستاورد حاصل از فعالیت بانکی شعب با یکدیگر است و با توجه به تنوع فعالیت های بانکی و عدم امکان مقایسه چند نوع ستاده به طور همزمان در روش های ترکیبی فعلی امر ترکیب پارامترهای مشخص قابل مقایسه، امری اجتناب ناپذیر است. این شیوه موجب می شود که حدود اختیار شعب در هر یک از پارامترها دارای سقف بوده و چنانچه شعبه ای به اقتضای موقعیت منطقه ای خود امکان فعالیت در زمینه خاصی را نداشته باشد با تلاش بیشتر در بخشی دیگر نمی تواند کاستی خود را در این زمینه جبران نماید.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بهره وری و راه های بهبود آن و بهره وری نیروی انسانی و مفهوم و الگوی شایستگی مدیران
  • تحقیق خلاقیت و بهره وری و عوامل موثر برآن
  • تحقیق یادگیری سازمانی و مفهوم و ابعاد و مولفه هاو مهارت های آن ، بهره وری منابع انسانی و مفهوم و عوامل مؤثر بر آن
  • تحقیق فرهنگ سازمانی، بهره وری نیروی انسانی و مفهوم و الگوها و تئوری ها ومدل های آن
  • تحقیق نظام جبران خدمات، مفهوم، تبیین و عوامل تعیین‌کننده جبران خدمات مالی و بهره وری و عوامل مؤثر بر افزایش بهره وری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.