تحقیق خلاقیت و بهره وری و عوامل موثر برآن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق خلاقیت و بهره وری و عوامل موثر برآن دارای ۵۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
١- ٢- خلاقیت    ۵
١- ١- ٢- خلاقیت چیست؟    ۵
٢-١-٢- ویژگی های افراد خلاق :    ۷
٣-١ – ٢-  ویژگی های مدیران خلاق :    ۸
۴- ١- ٢-  موانع خلاقیت    ۱۰
١- موانع شناختی    ۱۰
٢- موانع عاطفی    ۱۱
٣- موانع اجتماعی    ۱۲
٢-٢ – نوآوری:    ۱۳
١- ٢- ٢- تعریف نوآوری :    ۱۳
٢-  ٢- ٢- نقش و اهمیت خلاقیت و نوآوری :    ۱۵
٣-٢-٢- انواع نوآوری :    ۱۶
۴-۲-۲نظریه های نوآوری:    ۱۸
۵- ٢- ٢- عناصر اساسی در نوآوری سازمانی :    ۲۱
۶- ٢- ٢- مراحل چرخه نوآوری    ۲۱
۷- ٢- ٢-  شرایط ایجاد خلاقیت و نوآوری :    ۲۲
۸- ٢- ٢- تفاوت خلاقیت و نوآوری :    ۲۳
٣- ٢- بهره وری    ۲۴
١- ٣-  ٢- تعریف بهره وری    ۲۴
٢- ٣- ٢- ارتباط بهره وری با دیگر معیارهای سیستم های ارزیابی عملکرد سازمانی    ۲۶
٣- ٣- ٢- عوامل موثر بر افزایش بهره وری :    ۲۹
۴-٣-٢-  بهره وری نیروی انسانی :    ۳۱
۵-٣-٢- الگوهای بیانگر عوامل موثر بر بهره وری منابع انسانی :    ۳۳
۶- ٣- ٢- نقش مدیران و افزایش بهره وری :    ۳۶
٧-٣-٢- ترایز    ۳۷
۴- ٢-  تحقیقات انجام شده در خارج و داخل کشور    ۴۰
١- ۴- ٢- پژوهش های خارج کشور    ۴۰
۲-۴-۲- پژوهش های داخل کشور    ۴۴
منابع    ۵۳

منابع

نژاد حاجی علی ایرانی،فرهاد(۱۳۷۶)،جایگاه خلاقیت و نوآوری در ساختار ماشین سازی تبریز،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان.

نوری،ابوالقاسم(۱۳۶۸)،مقاومت در برابر تغییر و شیوه های برخورد با آن،فصلنامه مدیریت دولتی،انتشارات مرکز آموزشی مدیریت دولتی،شماره۶ .

نوری فرد، مرضیه (١٣٨٧)، بررسی تاثیرخلاقیت و نوآوری بر افزایش وبهبود بهره وری کارکنان واحدهای صنعتی کوچک استان قم، پایان نامه کارشناسی ارشد، روان شناسی صنعتی وسازمانی، دانشگاه آزاداسلامی واحد مرودشت.

وجود نیروی ماهر شرط اول نوآوری است (آذر،۱۳۸۰)،نشریه ابزار اقتصادی،شماره۵ ،ص۲ ،(بدون مؤلف).

هدایت طباطبایی،سید امیر(۱۳۷۸)،اندازه گیری بهره وری با رویکرد فنی و مهندسی،مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.

حقایق،سیروس(۱۳۸۰)،ویژگی های سازمان های صنعتی خلاق و نوآور،ماهنامه تدبیر،شماره ۱۱۱.

حقیقت جو، زهرا (١٣۸۴)، بررسی رابطه خلاقیت مدیران و سلامت سازمانی بر بهره وری کارکنان دانشگاه علوم پزشکی، پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده، دانشگاه شهید بهشتی تهران.

خاکی،غلامرضا(۱۳۷۶)،آشنایی با مدیریت بهره وری،ناشر کانون فرهنگی،انتشاران سایه نما.

خاکی ، غلامرضا(١٣۸۴) مدیریت بهره وری ، تجزیه و تحلیل آن در سازمان، تهران : مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.

داوود آبادی فرهانی، روح الله (١۳۷۴)، بررسی و تعیین عوامل موثر در تشویق، بروز و نهادی ساختن خلاقیت و نو آوری در واحد های تولیدی کشور، پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده، مرکز آموزش مدیریت دولتی.

دراکر،پیتر اف(۱۳۸۱)،مدیریت آینده،(ترجمه عبدالرضا رضایی نژاد)،تهران:انتشارات رسا،(تاریخ چاپ به زبان اصلی ۲۰۰۱).

دلقندی، مریم (١۳۷۹)، بررسی رابطه خلاقیت و نو آوری مدیران و اثر بخشی آنان در دبیرستان های دخترانه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رود هن.

رابینز،استیفن(۱۹۹۱)،مبانی رفتار سازمانی،(ترجمه قاسم کبیری)،تهران:مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی،چاپ اول،سال ۱۳۶۹.

Hesselbeil,frances,marshall Gold amith,and lain sommerville(2002),leading for innovation,and organizing results,jossey-bass.

Hiness WW,(1976)”Guide Lines for Imlementing Productivity”,Measurement Ind Eng vol,8-No,6.

Pink,Daniel,(2005),A whole new mind Creativity and Economic Development:we are living in the age of creativity,Copyright2006-07 Linda Naiman-Assoc,Inc journal.

Damijan,joze & P,Kostevc,Crt & Rojec,Matija(2008),innovation and Firms’Productivity Growth in Slovenia:Sensitivity of Results to Sectoral Heterogeneity and to Estimation Method.University of jubljana,Slovenia,Department of International Econommics,E24,F14,F21.

مقدمه

دلایل مهم توجه به موضوع خلاقیت و نوآوری،توسعه تکنولوژی و اشتغال مولد و توسعه منابع انسانی است.بهره وری به عنوان سمبل و نماد تلاش و موفقیت در امور تجاری بوده و خلاقان،پیشگامان موفقیت های تجاری در جامعه هستند.نوآوران در واحدهای صنعتی نوآور همواره سعی می کنند تا هزینه های خود را به حداقل برسانند و با توجه به منابع موجود،برنامه ریزی کنند.

نکته مهم این است که همه سازمان ها بایستی منابع انسانی خود را در جهت خلاقیت و نوآوری تشویق نمایند.اما این امر در صنایع نفتی ضرورتی مضاعف دارد،چرا که منابع انسانی شاغل در صنعت نفت،اعم از مدیران،کارشناسان و تکنسین ها به لحاظ پیچیدگی و گسترش عظیم این صنعت،عموما از ویژگی ها و تجارب منحصر به فردی برخوردار هستند.

در بیشتر کنفرانس های بین المللی بهره وری،گفته می شود که: میزان بهره وری و به ویژه بهره وری منابع انسانی،در بخش های اقتصادی کشورهای در حال توسعه،کم است.ضمن اینکه این کشورها با افزایش جمعیت نیز روبه رو هستند.افراد،سرمایه و تکنولوژی هر سه از عوامل عمده افزایش بهره وری هستند و تقریباٌ همه صاحب نظران و مدیران سرشناس صنایع جهان،منابع انسانی را اساسی ترین عامل افزایش بهره وری می دانند و معتقدند که سرمایه و تکنولوژی را می توان به صورت وام،تاٌمین کرد و خرید،اما انسان ها را نه می توان به وام گرفت و نه می توان خرید.انسان ها باید به عنوان سرمایه های اصلی کشورهای جهان سوم پرورش یابند و در آنها انگیزه تلاش ایجاد شود(صمدآقایی،١٣٨٠).

خلاقیت و نوآوری لازمه و پیش درآمد توسعه و پیشرفت و تعالی یک سازمان و جامعه است و آگاهی ازمتون و تکنیک های آن ضرورتی اجتناب ناپذیر برای مدیران،کارکنان و پژوهشگران علاقه منداست.

١- ٢- خلاقیت

١- ١- ٢- خلاقیت چیست؟

خلاقیت زیباترین و شگفت انگیزترین خصیصه انسان است.نگاه کردن متفاوت به مسائل و رسیدن به یک راه حل جدید همان چیزی است که عموماٌ از آن به خلاقیت تعبیر می شود.خلاقیت در حقیقت فرآیندی است که در ذهن فرد خلاق اتفاق می افتد و حاصل آن شکل گرفتن یک ایده جدید یا یک راه حل ابتکاری است.امروزه اهمیت خلاقیت و نقش زیربنائی آن در کلیه مسائل زندگی برای همگان آشکار گشته است.لازمه هرگونه تحول،پویایی و حرکت،خلاقیت است.بنابراین اغراق نیست اگر بگوییم انسان در کلیه پیشرفت هایش مدیون تفکر خلاق است (فیض بخش، ١٣٨١).از خلاقیت تعاریف متعددی به عمل آمده است:

خلاقیت و نوآوری : خلاقیت فعالیتی است که باعث ایجاد ایده های نو می شود و نوآوری به عنوان خلاقیت کاربردی تعریف شده است به عبارت دیگر نوآوری فرآیندی است که به وسیله آن خدمات و کالاهای بیشتر و بهتر و جدیدتری ارائه می شود (سینک[۱]، ١٩٨۵).مارکرت بودین[۲] : توانایی به جامع عمل نشاندن ایده یا هنر واقعی زیبا که تازه،شگفت آور و با ارزش است (بودین، ٢٠٠۵).فرانکن[۳]   می گوید :” خلاقیت یعنی گرایش به تولید و تشخیص دادن ایده های متناوب فرعی و امکان پذیر،خلاقیت ممکن است در حل مساله و ارتباط با دیگران و سرگرم کردن خودمان و دیگران مفید باشد.به سه دلیل خلاقیت برای انسان برانگیزنده است :

الف) احتیاج برای نوآوری گوناگونی و تحریک های کامل.

ب) احتیاج به ایده های مرتبط و ارزشمند.

ج) احتیاج به حل مساله (فرانکن، ٢٠٠٨).

لیندا نایمن[۴] می گوید : ” تعریف من از خلاقیت،عمل دگرگون کردن واقعیت های درونی ایده های نو و ابتکاری است.خلاقیت شامل دو فرآیند است.نوآوری و سپس تولید کرد.نوآوری تولید یک محصول یا اجرای یک ایده است.اگر شما ایده ای را داشته باشید اما به ان عمل نکنید،شما ابتکار دارید اما خلاق نیستید ” (نایمن، ٢٠٠٨).

رولو مای[۵] : خلاقیت یک فرآندی از به وجود اوردن چیزی تازه در واقعیت است.خلاقیت به یک موقعیت یا یک عقیده احتیاج دارد.خلاقیت به دور از نمادها و اسطوره ها متولد می شود.واقعیت هایی که در آگاهی ما ازنکته ها ورازهای قبلی زندگی جدید ما بوده است.تجربه به اوج رساندن یک خلسه و هوشیاری است (مای، ٢٠٠٧).

استرونبرگ و لابرت[۶] : یک محصول وقتی اندیشه نوین و شایسته باشد،خلاق است.یک اندیشه نوین، اصیل و پیش بینی ناپذیر است.مفهومی بزرگتر،محرک بیشتر در تولید محصول و کار و ایده های بیشتر، خلاقیت بیشتر تولید می کند (استرونبرگ ولابرت، ٢٠٠۶).

دانیل پینک[۷] می گوید : خلاقیت مرکز مهارت و رهبری و مدیریت و یکی از روش های خوب در دور نگه داشتن شرکت شما از رقابت می باشد.خلاقیت شرکتی خصوصیت نزدیک به توانایی برای درک کردن دنیا و روش های تازه و نوین برای پیدا کردن الگوهای پنهان و ساختن ارتباط میان پدیده های ظاهری و نا مربوط در تولید راه حل ها می باشد.راه حل های خیلی تازه برای مشکلات و توانایی خلق محصولات جدید،فرآیند ها و یا خدمات برای یک بازار متغیر تولید می کند.خلاقیت قسمتی از سطوح عقلانی است که به یک شرکت هیجان و تب و تاب رقابت را می دهد (پینک، ٢٠٠۵).

[۱] .Sink

[۲] .Boden

[۳] .Frunken

[۴] .Linda Naiman

[۵] .Rollo May

[۶] .Lubart

[۷] .Daniel Pink

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بهره وری و راه های بهبود آن و بهره وری نیروی انسانی و مفهوم و الگوی شایستگی مدیران
  • تحقیق فرهنگ سازمانی و خلاقیت و دیدگاهها و راههای پرورش خلاقیت
  • تحقیق روشهای اندازه گیری کارایی و بهره وری و روش تحلیل پوششی داده ها
  • تحقیق خلاقیت و توانمندسازی روانشناختی و نظریه های روانشناختی خلاقیت
  • تحقیق یادگیری سازمانی و مفهوم و ابعاد و مولفه هاو مهارت های آن ، بهره وری منابع انسانی و مفهوم و عوامل مؤثر بر آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.