تحقیق ارزیابی عملکرد، کارت امتیازی متوازن، تحلیل مسیر، تئوری بازی های مشارکتی و تئوری بازی های تکاملی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد، کارت امتیازی متوازن، تحلیل مسیر، تئوری بازی های مشارکتی و تئوری بازی های تکاملی دارای ۵۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲- ارزیابی عملکرد    ۵
۲-۲-۱- تعاریف و مفاهیم ارزیابی عملکرد    ۵
۲-۲-۲- اهداف ارزیابی عملکرد    ۶
۲-۲-۳- مبانی نظری و پیشینه ارزیابی عملکرد    ۷
۲-۲-۴- ارزیابی عملکرد در زنجیره تامین    ۱۲
۲-۳- کارت امتیازی متوازن    ۱۵
۲-۴- تحلیل مسیر    ۲۰
۲-۴-۱- مفاهیم و تعاریف تحلیل مسیر    ۲۱
۲-۴-۲- انواع روابط بین متغیرها در نمودار مسیر    ۲۱
۲-۴-۳- مروری بر ادبیات موضوعی تحلیل مسیر و ارزیابی عملکرد    ۲۲
۲-۵- تئوری بازیها    ۲۴
۲-۵-۱- فرضیات اساسی و مفاهیم پایه ای    ۲۵
۲-۵-۱-۱- عناصر اصلی در هر بازی    ۲۵
۲-۵-۱-۲- تعاریف    ۲۵
۲-۵-۱-۳- فرضیات اصلی    ۲۷
۲-۵-۱-۳-۱- عاقل بودن بازیکنان    ۲۷
۲-۵-۱-۳-۲- هوشمندی بازیکنان    ۲۷
۲-۵-۲- طبقه بندی بازیها    ۲۸
۲-۵-۲-۱- طبقه بندی بر اساس تعداد بازیکن    ۲۸
۲-۵-۲-۲- طبقه بندی بر اساس ایستایی و پویایی    ۲۹
۲-۵-۲-۳- طبقه بندی بر اساس اطلاعات    ۲۹
۲-۵-۲-۴- طبقه بندی بر اساس برد کل بازی    ۳۰
۲-۵-۲-۵- طبقه بندی بر اساس همکاری و عدم همکاری    ۳۰
۲-۵-۲-۶- طبقه بندی بر اساس تعداد دفعات بازی    ۳۰
۲-۵-۳- پیدا کردن جواب و حل بازی    ۳۱
۲-۵-۳-۱- تعادل استراتژی غالب    ۳۱
۲-۵-۳-۲- تعادل نش    ۳۱
۲-۵-۴- مروری بر ادبیات نظریه بازی ها    ۳۲
۲-۶- تئوری بازیهای مشارکتی    ۳۷
۲-۶-۱- ارزش شیپلی    ۳۸
۲-۶-۲- کاربرد ارزش شیپلی در ارزیابی عملکرد    ۳۹
۲-۷- تئوری بازیهای تکاملی    ۴۰
۲-۷-۱- کاربرد تئوری بازیهای تکاملی در ارزیابی عملکرد    ۴۵
فهرست منابع    ۴۷

 منابع

نویدی، حمیدرضا و کتابچی، سعید و مسی بیدگلی، معصومه. مدخلی بر نظریه بازی ها. ۱۳۹۰٫ انتشارات دانشگاه شاهد. تهران.

هومن، حیدرعلی. ۱۳۹۰٫ مدل­یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم­افزار لیزرل. ویرایش اول، چاپ چهارم، انتشارات سمت، تهران.

عبدلی، قهرمان. ۱۳۹۰٫ نظریه بازی ها و کاربردهای آن. ویرایش اول، چاپ سوم. انتشارات فروزش، تهران.

معینی، علیرضا و جهانگشای رضایی، مرتضی و ایزدبخش، حمیدرضا، ۱۳۸۹، کاربرد تحلیل مسیر برای تعیین روابط بین شاخص­های عملکردی در نیرو­گاه­های حرارتی، هفتمین کنفرانس بین­المللی مهندسی صنایع، تهران – تهران

منصوری، علی و صفری، سعید و عباسی، داوود و صالحی، مهدی، ۱۳۸۷، کاربرد مدل تحلیل مسیر در تعیین عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان (مطالعه موردی: گمرک جمهوری اسلامی ایران)، مجله فرهنگ مدیریت، ۱۷ : ۸۹-۱۱۰

D.P.Keegan, R.G.Eiler, C.R.Jones. 1989  “Are your performance measures obsolete?” Management Accounting :134-47.

A.Neely, M.Gregor, K.Platts. 1995  “Performance measurement systems design: a literature review and research agenda.” International Journal of Operations & Production Management, Vol. 15 No. 4 :  ۸۰-۱۱۶٫

R.S.Kaplan, D.P.Norton. 1992  “The balanced scorecard: measures that drive performance.” Harvard Business Review, Vol. 70, No. 1 : 71-90.

R.S.Kaplan, D.P.Norton. 1996  “Using the Balancesd Scorecard as a Strategic Management System.” Harvard Business Review, Vol. 74, No. 1 : 75-85.

Lee, A.H.I., Chen, W.C. and Chang, C.J. 2008. “A fuzzy AHP and BSC approach for evaluating performance of IT department in the manufacturing industry in Taiwan.” Expert Systems with Applications, 34(1) : 96-107.

Razmi, J.,Ghaderi, S.F, Zairi, M. and Sadeghi, H.R. 2008 “Compling and prioritizing strategies for electrical energy production from fossil fuel with support of benchmarking.” Benchmarking: An International Journal, 15(6) : 794–۸۰۴٫

۲-۱- مقدمه

در این مقاله تعاریف و مرور ادبیات ارزیابی عملکرد، کارت امتیازی متوازن، تحلیل مسیر، تئوری بازی­های مشارکتی و تئوری بازی­های تکاملی و همچنین مقالاتی که پایه و اساس شکل گیری این پژوهش بوده­اند آورده شده است.

۲-۲- ارزیابی عملکرد

۲-۲-۱- تعاریف و مفاهیم ارزیابی عملکرد

برای درک مفهوم ارزیابی عملکرد ابتدا باید دو مفهوم عملکرد و اندازه گیری عملکرد را به خوبی بشناسیم. از این رو تعاریف و معانی مختلفی که از مفهوم عملکرد شده است را ارائه می دهیم:

عملکرد، نتیجه یک عمل است (ارزش قابل اندازه‌گیری ایجاد می‌شود).

عملکرد، مقایسه نتایج با چند الگو یا مرجع انتخاب شده یا تحمیل شده داخلی یا خارجی است.

عملکرد، نتایج مقایسه با انتظارات است.

عملکرد، نیل به دستاوردها توسط فرد، تیم، سازمان یا فرآیند است.

از تعاریف فوق روشن می گردد که عملکرد هم قابل اندازه گیری می باشد و هم قابل قیاس. از این رو مفهوم دیگری به نام اندازه گیری عملکرد قابل طرح می باشد که عبارت است از فرآیند کمی سازی اثر بخشی و کارایی فعالیت های گذشته می باشد. ارزیابی عملکرد را می توان در راستای تعاریف فوق به صورت های زیر تعریف نمود:

ارزیابی عملکرد فرایندی است که به سنجش و اندازه گیری، ارزش گذاری و قضاوت درباره عملکرد طی دوره ای معین می پردازد.

ارزیابی عملکرد عبارتست از اندازه گیری عملکرد از طریق مقایسه وضع موجود با وضع مطلوب یا ایده آل براساس شاخص های از پیش تعیین شده که خود واجد ویژگی های معین باشد.

ارزیابی عملکرد را می توان به صورت یک فرآیند دوار (شکل ۲-۱) در نظر گرفت. مراحل مختلف این فرآیند یک سیستم ارزیابی عملکرد را تشکیل می دهند. این فرآیند با شناسایی شاخص ها و طبقه بندی آنها شروع می گردد. پس از طبقه بندی شاخص ها به تعیین عوامل کلیدی موفقیت می پردازد. سپس با جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل آنها این فرآیند خاتمه می یابد.

 ۲-۲-۲- اهداف ارزیابی عملکرد

اهداف بسیاری در رابطه با ارزیابی عملکرد در مطالعات انجام گرفته بر شمرده شده اند. یکی از جامع ترین و جدید ترین اهداف بر شمرده شده برای ارزیابی عملکرد توسط گانسکاران و کوبو[۱] در سال ۲۰۰۷ ارائه شده است که عبارتند از:

شناسایی موفقیت

شناسایی اینکه نیازهای مشتری برطرف شده است

درک بهتر از فرآیندها

شناسایی تنگناها، ضایعات، مشکلات و فرصت های بهبود.

ارائه تصمیمات مبتنی بر واقعیات

ایجاد پیشرفت

ردیابی پیشرفت

تسهیل همکاری و ارتباطات باز و شفاف

۲-۲-۳- مبانی نظری و پیشینه ارزیابی عملکرد

ادبیات ارزیابی عملکرد را می توان به دو دوره مجزا از هم تقسیم نمود. اولین دوره از اواخر دهه ۱۸۸۰ شروع شد و تا اواخر دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت که در این دوران تاکید اصلی سیستم های ارزیابی عملکرد بر معیارهای مالی بوده و دوره بعدی که از اواخر دهه ۱۹۸۰ آغاز شد و تا امروز پیشرفت بسیاری داشته است، به دلیل تغییرات ایجاد شده در بازار جهانی حادث شد. همانطور که گفته شد توجه به سیستم های ارزیابی عملکرد در سال های اخیر در حال افزایش می باشد، زیرا جهان صنعتی امروز متوجه شده است که از آنجایی که این سیستم ها، اطلاعات لازم جهت تصمیم گیری را فراهم می آورند پس نقش مهمی در موفقیت سازمان های تجاری دارند.

از ابتدایی ترین مطالعات صورت گرفته در حوزه ارزیابی عملکرد مدل سینک وتاتل[۲] (۱۹۸۹) می باشد، که در این مدل عملکرد یک سازمان ناشی از روابط پیچیده بین هفت شاخص عملکردی اثربخشی، کارایی، کیفیت، بهره وری، کیفیت زندگی کاری، نوآوری و سودآوری است.

کیگان[۳] در سال ۱۹۸۹ ماتریس ارزیابی عملکرد را معرفی نمود. نقطه قوت این مدل آن است که جنبه های مختلف عملکرد سازمان، شامل جنبه های مالی و غیر مالی و جنبه های داخلی و خارجی به صورت یکپارچه مورد توجه قرار می گیرد. اما این مدل به خوبی روابط بین جنبه های مختلف عملکرد سازمانی را نشان نمی دهد.

چارچوب «نتایج و تعیین کننده ها» در سال ۱۹۹۱ توسط فیتزگرالد و همکارانش[۴] معرفی شد که مشکل ماتریس عملکرد را بر طرف می کند. این چارچوب بر این فرض استوار است که در هر سازمانی دو نوع شاخص عملکرد پایه وجود دارد. شاخص هایی که به نتایج مربوط می شوند و آنهایی که بر تعیین کننده های نتایج تمرکز دارند. یکی از نیازهای هرسیستم ارزیابی عملکرد، وجود یک رابطه شفاف بین شاخص های عملکرد در سطوح سلسله مراتبی مختلف سازمان است، به گونه ای که همه واحدها برای رسیدن به اهداف یکسان تلاش کنند.

در سال ۱۹۹۱ مدل دیگری به نام مدل هرم عملکرد توسط لینچ کراس[۵] معرفی شد، که چگونگی ایجاد این رابطه را نشان می دهد. هدف هرم عملکرد ایجاد ارتباط بین استراتژی سازمان و عملیات آن است.

یکی از چارچوب های مطرح ارزیابی عملکرد، مدل تعالی سازمان (EFQM)[6] (1992) است که شامل عواملی است که به دو گروه اصلی «توانمندسازها» و «نتایج» تقسیم می شود. توانمندسازها عبارت اند از رهبری، کارکنان، خط مشی و راهبرد، منابع و ذی نفعان و فرآیندها. درمقابل نتایج شامل نتایج کارکنان، نتایج حاصل از مشتریان، نتایج حاصل از جامعه و نتایج عملکرد کلیدی است. تئوری سازنده و پشتیبان این روش بیانگر آنست که توانمندسازها مانند اهرم هایی هستند که مدیران از آنها برای رسیدن سریع تر به نتایج آتی استفاده می کنند.

نیلی و همکارانش[۷] در سال ۱۹۹۵ مرور بسیار خوبی در زمینه ارزیابی عملکرد ارائه داده اند و تحقیقات بسیاری به آن ارجاع شده است؛ از جمله ملاحظات کلیدی مدنظر در این مطالعات به شرح زیر است:

فاکتور های موثر در پیاده سازی موفقیت آمیز سیستم های ارزیابی عملکرد چیست؟

فاکتورهای شکل دهنده ارزیابی سیستم های اندازه گیری عملکرد کدامند؟

نحوه حمایت و پشتیبانی از سیستم های ارزیابی عملکرد در هر زمان به گونه ای که با محیط های پویا و استراتژی های متغیر مطابق باشد، چگونه است؟

یکی از مشهورترین و شناخته شده ترین مدل های سیستم اندازه گیری عملکرد، مدل کارت امتیازدهی متوازن[۸] می باشد که در سال ۱۹۹۲ توسط کاپلان و نورتن[۹] مطرح و سپس گسترش و بهبود یافت. این مدل پیشنهاد می کند که برای اندازه گیری عملکرد هر سازمانی از یک سری شاخص های متوازن در چهار بعد سازمان استفاده شود. این چهار بعد پاسخگویی به چهار سوال اساسی زیر را امکان پذیر می سازد:

نگاه ها به سهام داران چگونه است؟ (جنبه مالی)

در چه زمینه هایی باید خوب عمل کنیم؟ (جنبه داخلی کسب و کار)

نگاه مشتریان به ما چگونه است؟ (جنبه مشتری)

چگونه می توانیم به بهبود و خلق ارزش ادامه بدهیم؟ (جنبه یادگیری و رشد)

مدل SCOR[10] (2005) یک مدل مرجع فرآیندی است که توسط انجمن زنجیره تامین (SCC)[11] برای مدیریت و ارزیابی پیکره زنجیره تامین توسعه یافته است. این مدل برنامه های عملیاتی و شاخص های فراوانی را جهت برآوردن اهداف استراتژیک سازمان در اختیار مدیران قرار می دهد. پنج فرآیند اصلی این مدل عبارتند از: برنامه ریزی، منابع، تولید، تحویل و بازگشت. در این مدل سه سطح تعریف شده است:

انواع فرآیندها؛

پیکره فرآیند (شامل ۳۰ دسته فرآیند در قالب ۵ فرآیند اصلی)

عناصر فرآیند شامل تعریف فرآیند، وروردی ها و خروجی ها، پارامترهای ارزیابی کارایی، بهترین عملیات قابل استفاده، تجهیزات/ سیستم ها/ ظرفیت های لازم برای بهترین شیوه انجام کار.

علاوه بر مطالعات و مدل های نام برده شده، مدل های دیگری نیز مطرح شده اند، که ازجمله آنان می توان به مدل های فرآیند کسب و کار (۱۹۹۶)، مدوری و استیپل (۲۰۰۰)، تحلیل ذی نفعان ۲۰۰۱، مالکوم بالدریچ (۱۹۸۸)، اندازه گیری عملکرد یکپارچه (۱۹۹۷) و منشور عملکرد (۲۰۰۲) اشاره نمود. تمامی مدل های مذکور به بررسی و تبیین شاخص های عملکردی می پردازند و برای تحلیل شاخص ها می بایست از روش ها و تکنیک های تصمیم گیری بهره برد.

خلاصه ای از مدل های ارزیابی عملکرد به همراه نکات کلی و اهم ابعاد مورد توجه در جدول ۲-۱ آورده شده است.

[۱]  Gunasekaran and Kobu

[۲]  Sink & Tuttle

[۳]  Keegan

[۴]  Fitzgerald et al

[۵] Linch Cross

[۶]  European Foundation Quality Management

[۷]  Neely et al

[۸]  Balanced Score Card (BSC)

[۹]  Kaplan & Norton

[۱۰]  Supply Council Operations Reference

[۱۱]  Supply Chain Council

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ارزیابی عملکرد و مدل های ، کارایی و چگونگی اندازه گیری آن و معرفی مدل تحلیل پوششی داده ها
  • تحقیق ارزیابی عملکرد، معیارها ،شاخص ها ، رویکردها روشها و مدل های آن
  • تحقیق مدلها و نظریه های ارزیابی عملکرد ، استرس و انگیزش در کارکنان
  • تحقیق جایگاه نظام پاداش در مدیریت منابع انسانی و مدل ارزیابی عملکرد با پاداش
  • تحقیق مدیریت استراتژیک و کارت امتیازی متوازن و هوشین کانری و به کارگیری آن در سازمان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.