تحقیق ارزیابی عملکرد و شاخص ها و سیستم ها و مدل های ارزیابی عملکرد

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد و شاخص ها و سیستم ها و مدل های ارزیابی عملکرد دارای ۶۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲- عملکرد    ۴
۲- ۲- ارزیابی عملکرد :    ۵
۳-۲- تاریخچه ارزیابی عملکرد :    ۷
۴-۲- ارزیابی عملکرد در ایران    ۱۰
۵-۲-  مبانی طراحی سیستم ارزیابی عملکرد    ۱۱
۶-۲- اجزای یک سیستم ارزیابی عملکرد    ۱۲
۷-۲- ویژگی های سیستم ارزیابی عملکرد    ۱۲
۸-۲-  شاخص های ارزیابی عملکرد    ۱۴
۱-۸-۲- طبقه بندی شاخص های ارزیابی عملکرد    ۱۵
۲-۸-۲- ویژگیهای شاخص های ارزیابی عملکرد    ۱۶
۹-۲- مزایای ارزیابی عملکرد سازمان    ۱۹
۱۰-۲-  ضرورت ارزیابی عملکرد    ۱۹
۱۱-۲- سیستم های ارزیابی عملکرد    ۲۰
۱-۱۱-۲- سیستمهای ارزیابی عملکرد سنتی    ۲۰
۲-۱۱-۲- سیستمهای ارزیابی عملکرد نوین    ۲۲
۳-۱۱-۲- مقایسه دیدگاههای سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد    ۲۴
۱۲-۲- مدلهای ارزیابی عملکرد    ۲۶
۱-۱۲-۲- مدل جایزه دمینگ    ۲۶
۲-۱۲-۲- مدل مالکوم بالدریج    ۲۹
۳-۱۲-۲-  مدل PIPE    ۳۲
۴-۱۲-۲-  مدل  EFQM    ۳۸
۵-۱۲-۲- مدل ارزیابی متوازن    ۴۴
۱۳-۲- انتخاب الگوی مناسب    ۵۴
وجوه شباهت بین EFQM و BSC    ۵۵
وجوه تفاوت بین EFQM و BSC    ۵۶
۱۴-۲-  تاریخچه و پیشینه تحقیق :    ۶۱
۱-۱۴-۲- تحقیقات داخلی    ۶۱
۲-۱۴-۲-  تحقیقات خارجی    ۶۴
منابع و ماخذ    ۶۷

منابع

عفتی داریانی، محمدعلی، “مدیریت عملکرد” موسسه توسعه و بهبود مدیریت ،۱۳۸۶

پل ، آر ، نیون، ” ارزیابی متوازن گام به گام – بهبود عملکرد و  نتایج  ” ترجمه اله قلی و خزاعی ، سازمان مدیریت صنعتی ، ۱۳۸۶

استیفن ، بی ، رابینز ” رفتار سازمانی ” ترجمه اعرابی و پارسائیان ، چاپ ششم ، ۱۳۸۴ .

الوانی ، سید مهدی ، ” مدیریت عمومی ” ، نشر نی ، ۱۳۸۶ .

مایکل ، آرمسترانگ،”مدیریت عملکرد”، ترجمه صفری و وهابیان ،جهاد دانشگاهی، ۱۳۸۵

نجمی، منوچهر و حسینی، سیروس؛ “مدل سرآمدی EFQM، از ایده تا عمل”؛ مؤسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران؛ ۱۳۸۲٫

نجمی، منوچهر و زارعی، بهروز و حسینی، سیروس؛ BSC” یا EFQM، تعامل یا تقابل “؛ مجموعه مقالات اولین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد؛ ۱۳۸۱٫

نجمی، منوچهر؛ “اندازه گیری عملکرد فرآیندهای سازمان: ارائه راهکار و موردکاوی”؛ چهارمین کنفرانس مدیران کیفیت، تهران؛ ۱۳۸۲٫

David M. Levine and Timothy C.Krehbiel and Mark L. Berenson,Business Statistics:A First Course.Upper Saddle River,NJ: Prentice-Hall,1999.

Donald R. Cooper and Pamela S. Schindler,Business Research Methods,McGraw-Hill,2003.

Naresh  Malhotra, Marketing Research,An Applied Approach,Prentice-Hall Inc.,1999.

Neely A., Mills J. Platt K., Richards H., Gregory M., Bourne M. and Kennerley M.: “Performance Measurement System Design: Developing and testing a process-based approach”: International Journal of Operations & Production Management, Vol. 20, No. 10: 2000

۱-۲- عملکرد

بدیهی است که ارزیابی عملکرد به عملکرد بر می گردد. ولی واقعا مفهوم این واژه چیست ؟ مفهوم این واژه از آنجا حائز اهمیت است که با تعریف عملکرد می توان آن را ارزیابی نمود . هولتون و بیتز[۱] بیان میکنندکه “عملکرد یک ساختار چند بعدی ا ست که ارزیابی آن بسته به انواع عوامل متفاوت است”

آنها همچنین به اهمیت این موضوع که هدف ارزیابی، نتایج عملکرد است یا رفتار اشاره می نمایند (هولتون و بیتس،۸۸،۱۹۹۵). در مورد اینکه “عملکرد چیست” نگرش های متفاوتی وجود دارد . میتوان عملکرد را فقط سابقه نتایج حاصله تلقی کرد . از نظر فردی عملکرد سابقه موفقیت های یک فرد است . کین[۲] معتقد است عملکرد “چیزی است که فرد به جا می گذارد و جدای از هدف است”.

برنادین[۳] و همکارانش معتقدند که “عملکرد باید به عنوان نتایج کار تعریف شود ،چون نتایج قویترین رابطه را با اهداف استراتژیک سازمان، رضایت مشتری و نقش های اقتصادی، دارد”(برنادین،۳۲،۱۹۹۵). فرهنگ لغت آکسفورد عملکرد را به صورت زیر تعریف میکند: “انجام، اجرا ، تکمیل، انجام کار سفارش یا تعهد شده”. این تعریف به خروجی ها یا نتایج (موفقیت) بر میگردد و در عین حال عنوان میکند که عملکرد در مورد انجام کار و نیز نتایج حاصله از آن می باشد . بنابراین ،

می توان ” عملکرد را به عنوان رفتار (روشی که سازمانها ، گروه ها و افراد کار را انجام می دهند) تلقی کرد “. کمپ بل[۴] معتقد است که ” عملکرد رفتار است و باید از نتایج متمایز شود زیرا عوامل سیستمی می توانند نتایج را منحرف کنند”(کمپ بل،۳۷،۱۹۹۰) .در صورتی که عملکرد به گونه ای تعریف شود که هم رفتار و هم نتایج را در برگیرد ، دیدگاه جامعتری حاصل می‌گردد: تعریف بروم براچ[۵] این ویژگی را دارد(بروم براچ،۳۹۲،۱۹۹۸)

عملکرد هم به معنای رفتارها و هم به معنای نتایج است . رفتارها از فرد اجراکننده ناشی میشوند و عملکرد را از مفهوم انتزاعی به عمل تبدیل می کنند . رفتارها فقط ابزارهایی برای نتایج نیستند ،بلکه به نوبه خود نتیجه به حساب می آیند ( محصول تلاش فیزیکی و ذ هنی که برای وظایف اعمال شده است) و میتوان جدای از نتایج در مورد آنها قضاوت کرد.

این تعریف از عملکرد ، منجر به این نتیجه گیری می شود که هنگام ارزیابی عملکرد گروه ها و افراد ، هم ورودی ها (رفتار) و هم خروجی ها (نتایج ) باید در نظر گرفته شوند . هارتل [۶] این مدل را مدل ترکیبی ارزیابی عملکرد می نامد . (آرمسترانگ، ۱۳۸۵،۳)

۲- ۲- ارزیابی عملکرد[۷] :

اگر بتوانید آنچه را که درباره آن صحبت می کنید اندازه بگیرید و آن را در قالب اعداد بیان کنید شما چیزی درباره آن می دانید … ( در غیر این صورت ) دانش شما تنها یک نوع دانش ناچیز و سطحی است ، ممکن است مقدمه ای برای دانش باشد اما شما به مرحله علم وارد نشده‌اید (نیون،۱۳۸۶،۱۸)

همانطور که می دانیم ارزیابی عملکرد از موضوعاتی است که در مباحث مدیریتی موردتوجه قرار می گیرد و در کتب مدیریت نیز به آن پرداخته می شود. اصولاً ارزیابی عملکرد از مباحث زیرمجموعه مبحث کنترل و نظارت در سازمان است. صاحب نظران علم مدیریت معتقدند که هیچ فعالیتی در سازمان قرین توفیق نخواهد بود مگر آن که کنترل های لازم نسبت به آن بعمل آمده باشند زیرا به کمک کنترل است که مدیریت نسبت به نحوه تحقق هدف ها و انجام عملیات آگاهی می یابد و قدرت پیگیری عنداللزوم سنجش و اصلاح آنها را پیدا می کند و برای رسیدن به این منظور بهترین ابزار وجود یک سیستم ارزیابی عملکرد موثر و مناسب است.

از ارزیابی عملکرد تعاریف گوناگونی بعمل آمده است که اگر چه از جهت لفظی ممکن است متفاوت باشند امّا از نظر مفهوم و معنی یکسان و مشابه اند. تمامی این تعاریف ارزیابی عملکرد را نوعی مقایسه و تطبیق بین آنچه هست و آنچه باید باشد دانسته اند. حال به برخی تعاریف ارائه شده از ارزیابی عملکرد می پردازیم.برخی تعاریف موجود در ارزیابی عملکرد به شرح زیر است (عفتی،۱۳۸۶،۵).

– ارزیابی عملکرد فرآیند توسعه و به کار بردن شاخص های قابل اندازه گیری که امکان ارزیابی سیستماتیک میزان پیشرفت نسبت به اهداف از پیش تعیین شده را فراهم می آورد . شکاف عملکرد شکافی است بین آنچه مشتریان و سهامداران توقع دارند و آنچه که فرآیندها و زیر فرآیندها در قالب کیفیت ، کمیت ، زمان و هزینه محصول و خدمت فراهم می آورند .

– ارزیابی عملکرد اندازه گیری داده هایی است که نشان دهنده پیشرفت به سوی نتایج مورد نظر می باشد . این نتایج می بایست از انجام فعالیتهای خاصی به دست آیند . همچنین اندازه گیری عملکرد روشی برای ارزیابی این فعالیته نیز فراهم می آورد .

– ارزیابی عملکرد کنترل و گزارش گیری مداوم از نیل به برنامه ها ، به خصوص نیل به اهداف از پیش تعیین شده است ، که برخی اوقات خروجی خوانده می شود .

ارزیابی عملکرد مقایسه بین نتایج واقعی و الگوهای از پیش تعیین شده است .

– ارزیابی عملکرد فرآیندی است که با ایجاد شاخصهایی میزان دستیابی سیستم را به خروجی های موردنظر می سنجد و فرآیند تصمیم گیری را پشتیبانی می کند .

– ارزیابی عملکرد جمع آوری مستمر داده ها جهت تشخیص میزان پیاده سازی برنامه و دستیابی به اهداف است .

– ارزیابی عملکرد جمع آوری اطلاعات جهت حصول اطمینان از دستیابی به اهداف است . اطلاعات حاصل از اجرای ارزیابی عملکرد برای بهبود عملیات استفاده می شود . نتایج شاخص ها ، ورودی ها و خروجی ها ، جمع آوری و گزارش می شوند .

– ارزیابی عملکرد تحقیقی در قابلیت اطمینان مالی ، کارایی و اثربخشی یک موجودیت است

– ارزیابی عملکرد ارزیابی منظم نتایج و کارایی خدمات یا برنامه ها است .

– ارزیابی عملکرد نشان دهنده فرآیند لازم جهت ارزیابی محیط به منظور دستیابی به نیازمندی یا خروجی موردنظر است و اینکه آیا به خروجی دست یافته می شود یا خیر و میزان تفاوت بین خصوصیات ارزیابی شده محیط و نیازمندی یک عملکرد خاص یا یک خروجی چه میزان است .

[۱] Holton and Bates

[۲] kane

[۳] Bernadin

[۴] Campbell

[۵] Brumbrach

[۶] HARTLE

[۷] Performance Measuring

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ارزیابی عملکرد و مدل های ، کارایی و چگونگی اندازه گیری آن و معرفی مدل تحلیل پوششی داده ها
  • تحقیق ارزیابی عملکرد، معیارها ،شاخص ها ، رویکردها روشها و مدل های آن
  • تحقیق مدلها و نظریه های ارزیابی عملکرد ، استرس و انگیزش در کارکنان
  • تحقیق جایگاه نظام پاداش در مدیریت منابع انسانی و مدل ارزیابی عملکرد با پاداش
  • تحقیق هوش هیجانی و ارزیابی عملکرد و نظریه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.