1,344 views
پیشینه تحقیق تاریخچه ارزیابی عملکرد پروژهها و اثربخشی و مدل های مختلف مورد استفاده برای سنجش آن دارای ۳۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱- مقدمه ۴
۲-۲- تحقیق و توسعه ۵
۲-۲-۱- انواع تحقیقات ۸
۲-۲-۲- نتیجه حاصل از فعالیت های تحقیق و توسعه ۹
۲-۳- ارزیابی عملکرد ۱۰
۲-۴- ارزیابی عملکرد پروژه ۱۲
۲-۵- اثربخشی ۱۳
۲-۶- روشهای اندازهگیری ۱۵
۲-۶-۱- رویکرد دلفی فازی ۱۵
۲-۶-۲- مجموعه فازی ۱۶
۲-۶-۳- روش آنتروپی شانون ۲۰
۲-۶-۴- تصمیم گیری چندمعیاره ۲۰
۲-۷- پیشینه پژوهش ۲۳
۲-۸- جمعبندی ۲۸
منابع ۲۹
امامی میبدی، علی. (۱۳۷۹). اصول اندازهگیری کارایی و بهره وری. موسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی.
ساپ چوی، هیونگ، توسعه تکنولوژی در کشورهای در حال توسعه، وزارت صنایع، تهران،
علی احمدی، علیرضا، مدیریت تحقیق تا توسعه تکنولوژی، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، زمستان ۱۳۷۷٫
میرزایی، سیدعلی. (۱۳۸۸). طراحی مدل ارزیابی و سنجش اثربخشی طرحهای پژوهشی کاربردی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف.
عباسی، فرهاد.. (۱۳۸۴). مدل ارزیابی مدیریت عملکرد پروژههای تحقیق و توسعه. پنجمین همایش مراکز تحقیق و توسعه و صنایع.
عبدالرشیدی، ندا. (۱۳۸۵). ارزیابی عملکرد پروژههای صنعتی با استفاده ار تکنیکهای تصمیم گیری چند شاخصه (MADM) با تأکید بر گروه صنعتی ندا. پایاننامه کارشناسی ارشد،دانشکده مدیریت؛ دانشگاه تهران.
فیضی، محسن.. (۱۳۸۴). کاربرد استاندارد PMBOK برای ارزیابی عملکرد مدیران پروژهها. دومین کنفرانس بین المللی مدیریت پروژه.
میرسپاسی ، ناصر. طلوعی، عباس. معمارزاده طهران، غلامرضا. و پیدایی، میرمهرداد. (۱۳۸۹). طراحی مدل تعالی منابع انسانی در سازمانهای دولتی ایران با استفاده از تکنیک دلفی فازی. پژوهشهای مدیریت، ۲۱(۸۷): ۱-۲۳٫
بازرگان عباس ( ۱۳۸۳ ). “ارزشیابی آموزش عالی” دایره المعارف آموزش عالی، تهران: بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی.
بازرگان عباس ( ۱۳۸۳ ). “ارزشیابی آموزشی (مفاهیم، الگو ها و فرایندهای عملیاتی). انتشارات سمت، تهران.
رضوی، سیدرضا( ۱۳۸۴ ). “طراحی و تبیین سیستم ارزیابی عملکرد دانشکده های علوم انسانی دانشگاه تهران“، پایاننامه (دکتری) دانشگاه تهران، راهنمایی دکتر محمدرضا مهرگان ،دانشکده مدیریت.
زالی محمدرضا( ۱۳۸۳ ). “طراحی و تبیین سیستم ارزیابی عملکرد مراکز تحقیقاتی صنعتی کشور“، پایاننامه (دکتری) دانشگاه تهران، به راهنمایی دکتر محمدرضا مهرگان دانشکده مدیریت.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی( ۱۳۸۴ ). “ارزیابی استراتژیک کشور“ سازمان مدیریت و برنامه ریزی، دفتر ارزیابی عملکرد، تهران.
آذر، عادل و فرجی، حجت. (۱۳۸۱). علم مدیریت فازی. مرکز مطالعات مدیریت و بهرهوری )وابسته به دانشگاه تربیت مدرس).
سعیدی مهرآباد، محمد. و احسانی، رحیم. (۱۳۸۴). طراحی یک مدل ارزیابی عملکرد پروژههای تحقیقاتی بر اساس مثل پروژه. مجله بین المللی علوم و مهندسی، دانشگاه علم و صنعت ایران، جلد ۱۶، ۱۲۵-۱۳۴٫
صادقانی، مهناز، ملارودی، ناصر. و شیرویه زاد، هادی. (۱۳۹۱). تحلیل عملکرد و ورتبه بندی پروژههای R&D با استفاده از کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی دادهها. چهارمین کنفرانس ملی تحلیل پوششی دادهها. مازندران: دانشگاه مازندران.
امروزه رقابت در عرصه تولید و تجارت جهانی به واسطه کمرنگ شدن مرزهای اقتصادی ابعاد دیگری یافته و کوشش در جهت ارتقا و بهبود بهرهوری و اثربخشی بر اساس عقلانیت اقتصادی، همواره میباید مورد تاکید و توجه قرار گیرد. در واقع میتوان گفت، بدون افزایش اثربخشی و بهره وری هیچ اقتصادی نمیتواند انتظار اعتلای سطح زندگی مردم خود را داشته باشد (امامی میبدی, ۱۳۷۹).
اندازهگیری اثربخشی به عنوان یکی از مهمترین روشهای ارزیابی عملکرد سازمانها و شرکتها مطرح میباشد که نتایج حاصل از اندازهگیری اثربخشی و روشهایی همچون الگو برداری، سازمانها را قادر میسازد تا ناراکاریی زیرواحدهای خود را برطرف نموده و عملکرد سازمان را بهبود بخشند (شاهرودی و شاکر محمودکیانی ،۱۳۹۰). در واقع ایجاد یک بخش ارزیابی عملکرد و طراحی سیستم کنترل به مدیریت و سازمانها کمک میکند تا به طور موثر مدیریت کرده و عملکرد خود را در دستیابی به اهداف ارزیابی کنند ( چنا، هسیا، تزنگ، ۲۰۱۱[۱]).
نظر به اهمیت و نقش پژوهش در توسعه اقتصادی هر کشور، ارزیابی و سنجش اثربخشی طرح های پژوهشی و تعیین میزان موفقیت آنها در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده، ابزاری ارزشمند جهت توسعه و شکوفایی به شمار می آید که نتایج آن می تواند اطلاعات مناسبی را جهت بهبود عملکرد طرحها و واحدهای پژوهشی فراهم سازد (میرزایی, ۱۳۸۸).
مسئله ارزیابی پروژههای تحقیقاتی به یکی از پر چالشترین مسائل تصمیمگیری تبدیل شدهاست. پروژهها باید قابل ارزیابی و اولویتبندی بوده تا بتوان منابع را به نحو موثرتری به آنها تخصیص داد. تا کنون سیستمهای ارزایابی عملکرد متفاوتی توسعه داده شده است و مسئله قابل تامل این است که این سیستم از جامعیت لازم برخودار بوده و بتواند به گونهای موثر به به ارزیابی پروژهها بپردازد.
لذا در این مقاله به مرور تاریخچه و تعاریفی از ارزیابی عملکرد پروژهها و اثربخشی و مدلهای مختلف مورد استفاده برای سنجش آن وتئوری فازی پرداخته میشود.
بر طبق تعریف منووال[۲] در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی[۳] در سالهای ۱۹۹۴ و ۲۰۰۲، نوآوری علمی و تکنولوژیکی، تبدیل ایده به محصول جدید یا محصول بهبود یافته، صنعت یا فرآیند تجاری جدید یا بهبود یافته و یا شیوه جدیدی که بکار جامعه بیاید، میباشد و تحقیق و توسعه[۴] بر اساس گفته او در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در سالهای ۱۹۹۴ و ۲۰۰۲ و همچنین مطالعات زمینه یابی نوآوری تکنولوژیک شرکت های اسپانیایی در سال ۱۹۹۹، به این صورت تعریف می شود: کارخلاقانه سیستماتیک برای افزایش ذخیره دانش، شامل دانش افراد، فرهنگ و جامعه و استفاده از این ذخیره دانش برای کاربرد در اختراعات جدید میباشد.
بر اساس تعریف فریمن ‹‹تحقیق و توسعه عبارت از کار خلاقی است که به طور منظم برای افزایش ذخیره علمی و دانش فنی و نیز استفاده از این دانش در اختراع و طرح کاربردهای جدید، انجام می شود.›› (علی احمدی، ۱۳۷۷)
بر طبق تعریف دین ولگدهار‹‹فرآیند تحقیق و توسعه عبارت از شناسایی نیاز یا استعداد، پیدایش اندیشه ها، آفرینش، طراحی، تولید و معرفی و انتشار یک محصول یا نظام تکنولوژیک تازه است.›› (علی احمدی، ۱۳۷۷)
همچنین نواز شریف تحقیق و توسعه را بزرگترین بزرگترین منبع نوآوری است و توانایی حرکت همگام با دیگران و پیش افتادن از آنها، چه در مورد کشورها و چه در مورد افراد، بستگی به مهارتهای نوآوری ایشان دارد. (نواز شریف، ۱۹۸۳)
یونسکودر سال ۱۹۸۰ تحقیق و توسعه را چنین تعریف کرده است: ‹‹هرگونه فعالیت منسجم و خلاق در جهت افزایش سطح دانش و معرفت علمی اعم از دانش مربوط به انسان، فرهنگ، جامعه و استفاده از این دانش برای کاربردهای جدید.›› (علی احمدی، ۱۳۷۷)
بر اساس تعریف رایپوت‹‹ تحقیق و توسعه، کلیه فعالیت های توسعه ای دانش علمی را در بر می گیرد، چه هدف علمی خاصی در ذهن داشته باشد یا نداشته باشد. چه از نتایج تحقیقات نظری و کاربردی برای ارائه فرآورده ها و فرآیندهای جدید، استفاده بکند یا نکند.›› (علی احمدی، ۱۳۷۷)
‹‹ تحقیق و توسعه، اصطلاح عامی است که فعالیت های بسیار گسترده ای را از تکوین تکنولوژی جدید، ابداع، اختراع، بهبود کمی و کیفی محصولات و خدمات تا کاربردهای صنعتی، اقتصادی، اجتماعی آنها به منظور تأمین نیازهای روزافزون جوامع بشری را در بر می گیرد و دارای ابعاد بسیار وسیع انسانی، فنی، ابزاری (مادی)، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و … می باشد. که هر یک به نوبه خود ابعاد دقیق تر و گسترده ای را در برگرفته و مستلزم آگاهی های اجتماعی، علمی، فنی، تحقیقی، برنامه ریزی دقیق و مدیریت کارآ برای حصول نتیجه مطلوب می باشد.›› (ساپ چوی، ۱۳۶۷)
در بعضی از متون نظیر فریمن در سال ۱۹۷۴، اصطلاح ‹‹تحقیق و توسعه تجربی ›› بجای ‹‹ تحقیق و توسعه›› به کار رفته تا واژه ‹‹ توسعه ›› که یکی از بخش های فعالیت تحقیق و توسعه است با همین واژه که در اقتصاد به کار می رود، تداخل معنی پیدا نکند. (علی احمدی، ۱۳۷۷)
تحقیق و توسعه یکی از فعالیت هایی است که در مراحل مختلف فرآیند نوآوری ممکن است درگیر آن شویم. تحقیق و توسعه فقط منبعی برای ایدههای جدید نیست بلکه میتواند برای حل مسائل شناسایی شده هم بکار رود (والدراما[۵] و دیگران، ۲۰۰۸). به بیان دیگر فعالیت تحقیق و توسعه ، یک فرآیند سازمان یافته شامل ایجاد، تولید، انتشار و بکارگیری دانش میباشد (ونگ[۶] و هانگ[۷]، ۲۰۰۷؛ ونگ، ۲۰۰۷؛ لو[۸] و هانگ، ۲۰۱۰). از آنجا که سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه یکی از مهمترین عناصر پیشرفت علمی و تکنولوژیکی است، هر کشوری که از منابعش به صورت ناکارا استفاده کند، جریمه اش پیشرفت کندتر میباشد. به گونه ای که سرمایه گذاری بیشتر در چنین شرایطی، کمک کمتری در ایجاد پیشرفت خواهد کرد (ونگ و هانگ، ۲۰۰۷؛ ونگ، ۲۰۰۷). در کمیسیون صنایع سال ۱۹۹۴، تحقیق و توسعه را یک منبع اصلی نوآوری و یک محرک مهم در رشد اقتصادی کشور دانسته اند (هیرونز[۹] و دیگران، ۱۹۹۸). در سال های اخیر در کشورهای زیادی، حجم وسیعی از منابع صرف فعالیت های تحقیق و توسعه شده است. برای مثال در سال ۲۰۰۳، هزینه ناخالص داخلی تحقیق و توسعه به تولید ناخالص داخلی[۱۰] در آمریکا، ژاپن و ۲۵ کشور اروپایی به ترتیب ۲٫۶۷%، ۳٫۱۲% و ۱٫۸۶% بوده است (ونگ، ۲۰۰۷).
سهم تحقیق و توسعه در ایجاد ارزش اقتصادی را می توان از ترکیب دو فاکتور ۱- ارزش اقتصادی ایجاد شده توسط پروژه تحقیق و توسعه و ۲- ارزش زیر ساخت های استراتژیک به معنی میزان ضمانت پروژه مورد نظر در آینده سنجید. نتایج ناملموس تحقیق و توسعه از جمله دانش، رقابت و مهارت سهم بسزایی در ایجاد رقابت پایدار در طولانی مدت بعهده دارند (ونگ و هانگ، ۲۰۰۷). فعالیت های تحقیق و توسعه علاوه بر فواید عینی، فواید غیر عینی مثل ایجاد ارتباطات غیر رسمی، عضویت در شبکه های بین المللی و مکانیزم انتقال دانش و مواردی از این قبیل ایجاد می کنند. بعضی از این فواید تا کنون بین ذی نفعان فعالیت های تحقیق و توسعه ناگفته مانده اند. این مزایای غیر عینی به انجمن های تحقیقی کمک می کند تا به شراکت های تحقیقی موفقیت آمیز جهت حل مسائل صنایع قدم گذارند. در سال ۲۰۰۴، گیلکینسون[۱۱] و بارت[۱۲] اظهار کردند که تحقیق و توسعه ممکن است مزایای عینی را به سرعت ایجاد نکند اما در دراز مدت منجر به ایجاد مزایای عینی و غیر عینی خواهد شد که از این طریق کسب و کار افراد و برنامه های آنها توسعه پیدا خواهد کرد (کولاتُنگا[۱۳] و دیگران، ۲۰۰۷). در سال های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰، کوئن[۱۴] و لوینتال[۱۵] به این نتیجه رسیدند که تحقیق و توسعه باعث افزایش ظرفیت جذب شرکت ها مثل توانایی شناسایی، جذب و استخراج اطلاعات جدید از محیط داخلی یا خارجی خواهد شد. این منجر به تقویت نیروی کاری و بهبود قابلیت های سازمان و همچنین افزایش بهره وری و کارایی و مزایای رقابتی در بازار می شود (کولاتُنگا و دیگران، ۲۰۰۷). دولت ها، سرمایه گذاران و محققان، به نقش برجسته تحقیق و توسعه علمی در راه رشد اقتصادی بسیار تأکید کرده اند و اغلب اقتصاددانان معتقدند که فعالیت های تحقیق و توسعه دولت ها منجر به رشد پایدار اقتصادی خواهد شد (ونگ، ۲۰۰۷؛ چیسا[۱۶] و ماسلا[۱۷]، ۱۹۹۶). گیلکینسون[۱۸] و بارت[۱۹] در سال ۲۰۰۴ به این نتیجه رسیدند که انتقال دانش سازمانها را قادر می سازد که فرآیندها و استراتژی ها را تغییر دهند و در فرآیندهای موجود برای کاهش اتلافات، هزینه و زمان تجدید نظر کنند (کولاتُنگا و دیگران، ۲۰۰۷).
[۱] – Chena, Hsua, & Tzeng
[۲] – Manual
[۳] – Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD)
[۴] Research & Developement (R&D)
[۵] – Valderrama
[۶] – Wang
[۷] – Hunng
[۸] – Lu
[۹] – Hirons
[۱۰] – Gross Domestic Product(GDP)
[۱۱] – Gilkinson
[۱۲] – Barrett
[۱۳] – Kulatunga
[۱۴] – Cohen
[۱۵] – Levinthal
[۱۶] – Chiesa
[۱۷] – Masella
[۱۸] – Gilkinson
[۱۹] – Barret
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر