تحقیق زنجیره تامین و لجستیک معکو س و پیکر بندی زنجیره تامین در شرایط عدم قطعیت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق زنجیره تامین و لجستیک معکو س و پیکر بندی زنجیره تامین در شرایط عدم قطعیت  دارای ۵۵ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲- مقدمه    ۴
۲-۲- تعاریف پایه    ۶
۱-۲-۲-زنجیره تامین    ۶
۲-۲-۲-طبقات زنجیره تامین    ۸
۳-۲-۲-مدیریت زنجیره تامین    ۹
۴-۲-۲-پیکر بندی زنجیره تامین    ۱۱
۵-۲-۲- جایابی تجهیزات    ۱۲
۶-۲-۲-لجستیک و لجستیک معکوس    ۱۳
۳-۲-مرور ادبیات پیکر بندی پویای زنجیره تامین    ۱۵
۴-۲- لجستیک معکوس    ۲۶
۱-۴-۲-واگذاری شبکه های لجستیک معکوس به شرکت های خارجی (۳PL)    ۳۱
۲-۴-۲-پیچیدگی  شبکه های لجستیک معکوس    ۳۲
۵-۲- مرور ادبیات پیکر بندی زنجیره تامین در شرایط عدم قطعیت    ۳۵
فهرست منابع و مراجع    ۴۲
فهرست کتب مرجع    ۴۲
فهرست مقالات مرجع    ۴۳

منابع

Waters، D. Logistics: An introduction to supply chain management، Palgrave Macmillan، Basingstoke .2003

Arnold،J.R.T.، Introduction to Materials Management،Prentice Hall، USA، ۱۹۹۸٫

Chandra.C،&  Grabis، J.، “Supply Chain Configuration”، Springer،۲۰۰۷

Coello Coello،C.A. et al. (editors) Evolutionary Multi-Criterion Optimization.Third International Conference، EMO 2005، Guanajuato، Mexico، March 9-11، ۲۰۰۵

Delgado، M.، Kacprzyk، J.، Verdegay، J.L.، Vila، M.A.، ۱۹۹۴٫ Fuzzy Optimization: Recent Advances. Physica-Verlag، New York

Ehrgott،M.، Gandibleux، X.، Multiple criteria optimization: state of the art annotated bibliographic surveys (International Series in Operations Research & Management Science)، Springer، ۲۰۰۴
Steuer RE. Multiple criteria optimization. New York: Wiley; 1986.
Waters.D.، Global Logistics: New Directions in Supply Chain Management ،۵th edition ،۲۰۰۷

اصغرپور، محمد جواد، تصمیم گیری های چند معیاره، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ چهارم، ۱۳۸۵٫

شوندی، حسن، نظریه مجموعه های فازی و کاربرد آن در مهندسی صنایع و مدیریت، انتشارات گسترش علوم پایه، چاپ اول، ۱۳۸۵٫

Bhatnagar.R. ،Sohal،A.S.، Supply chain competitiveness: measuring the impact of location factors،uncertainty and manufacturing practices. Technovation، ۲۵ ، ۴۴۳-۴۵۶٫۲۰۰۵

Cooper، M.C.،&  Lambert، D.M.، & Pagh، J. “ Supply Chain Management: More Than a New Name for Logistics”. The International Journal of Logistics Management 8(1)، ۱–۱۴، ۱۹۹۷

Wang ،J.T..Shu،Y.F. Fuzzy decision modeling for supply chain management. Fuzzy Sets and Systems، ۱۵۰، ۱۰۷-۱۲۷،۲۰۰۵

۱-۲- مقدمه

تصمیمات راجع به پیکر بندی زنجیره تامین مساله ای استراتژیک برای هر شرکتی می باشد. مساله جایابی تجهیزات و تخصیص مشتریان به آنها هسته اصلی یک سیستم تولیدی است. شرکت های تولیدی می بایست کارخانجات تولید / مونتاژ محصولات و همچنین انبارها و مراکز توزیع خود را به شکلی کارا جایابی نمایند تا بتوانند در بازار رقابتی امروز حاشیه سود خود را در حداکثر مقدار خود نگاه داشته و بهترین سطح سرویس دهی ممکن را با کمترین هزینه مهیا نمایند تا جایگاه رقابتی خود را در برابر سایر شرکت ها حفظ نمایند.  علاوه بر تصمیمات راجع به مکان قرارگیری تجهیزات در فضای دردسترس، مشخص کردن نحوه تعامل این تجهیزات و چگونگی نقل و انتقال مواد اولیه و محصولات تکمیل شده یا نشده بین تجهیزات مبدا و مقصد، همگام با تصمیمات راجع به مکان های قرارگیری تجهیزات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با مکان یابی مناسب می توان، در عین حفظ سطح سرویس دهی به مشتریان در هر طبقه از زنجیره تامین، هزینه حمل و نقل سیستم لجستیک را به حداقل ممکن رساند(چاندرا و گرابیس[۱]،۲۰۰۷) .

یکی از عاملهای مهم جهت افزایش سطح رضایت مشتری، خدمات پس از فروش می باشد. مطمئنا شرکتی که با دادن گارانتی های معتبر، اقدام به تعویض یا تعمیر محصولات معیوب و صدمه دیده خود می کند می تواند به راغب بودن مشتریان به خرید محصولات خود در مقایسه با رقبایی که این فرایند را در نظر نگرفته اند خوشبین تر باشد. اما در نظر گرفتن این فرایند امری هزینه بر بوده و نیازمند تلاشی مضاعف در هنگام طراحی سیستم لجستیک می باشد. در صورتی که یک سیستم لجستیک علاوه بر جریان های رو به جلو محصولات تا زمان رسیدن به دست مشتری ، جریان های برگشتی مواد را نیز در نظر بگیرد، یک سیستم لجستیک معکوس خواهیم داشت. اگر یک سیستم لجستیک معکوس به درستی طراحی و مدیریت شود، می تواند یک منبع درآمد زا برای بهبود سوددهی و رضایت مشتری باشد. توانایی رفع و رجوع سریع و موثر محصولات برگشتی برای  تعمیرات لازم می تواند برای افزایش رضایت مشتری امری حیاتی باشد (مییر[۲]، ۱۹۹۹)

عدم قطعیت از دیگر عاملهای مهم در طراحی زنجیره تامین می باشد که می تواند اثربخشی پیکربندی و هماهنگی حلقه های زنجیره تامین را برهم بزند و تمایل به انتشار در همه جای زنجیره تامین و تحت تاثیر قرار دادن عملکرد آن دارد. زنجیره تامین یک شبکه پویا شامل چندین نهاد مختلف می باشد که عدم قطعیت بر تمام آنها اثر می گذارد. عدم قطعیت در سیستم می تواند از تامین کنندگان به مشتریان انتشار یابد و کل زنجیره را با عدم قطعیت مواجه نماید.(بهاتناگار و سوهال[۳]، ۲۰۰۵)

روش های مختلفی در ادبیات زنجیره تامین برای در نظر گرفتن عدم قطعیت به کار رفته است. اکثر این روش ها بر پایه روش های احتمالی و یا شبیه سازی استوار می باشند. (سیندر[۴]،۲۰۰۶) و (پیدرو و همکاران[۵]، ۲۰۰۹). مدل هایی که بدین طریق طراحی می شوند نیازمند دارا بودن توابع عضویت مشخص برای پارامترهای زنجیره تامین خود می باشند که این توابع عموما از داده های تاریخی در دسترس استخراج می شوند. با وجود این، هرگاه داده های آماری در دسترس نباشند و یا غیر معتبر باشند، مدل هایی که بر پایه این توابع توزیع احتمال بنا شده اند کارایی خود را از دست می دهند (ونگ و شو[۶]، ۲۰۰۵) . در این موقعیت ها، تئوری مجموعه های فازی[۷]  می توانند رویکردهای متفاوتی برای رفع و رجوع این نوع عدم قطعیت در زنجیره تامین مهیا نمایند.  در ادامه این مقاله، به بررسی مقالات منتشره در حوزه پیکربندی پویای زنجیره تامین، لجستیک معکوس و کاربرد منطق فازی در مدلسازی زنجیره تامین می پردازیم اما پیش از آن آشنائی با برخی مفاهیم پایه ای در رابطه با موارد ذکر شده لازم بنظر می رسد.

۲-۲- تعاریف پایه

۱-۲-۲-زنجیره تامین

زنجیره تامین شبکه ای از تامین کنندگان، تولید کنندگان، توزیع کنندگان و فروشندگان می باشد که از طریق یک سری فرایندهای های هماهنگ سازی شده ، مواد اولیه را به محصولات نهائی تبدیل نموده و این محصولات را به مشتریان خود تحویل می دهند. در این فرایند، مواد ، پول و اطلاعات بین تجهیزات مبادله می گردد. بدین شکل شبکه زنجیره تامین به عنوان یک واحد یکپارچه با نهادهای تجاری مختلف عمل می نماید. (چاندرا و گرابیس[۸]، ۲۰۰۷) . روابط بین  نهادهای زنجیره تامین با توجه به توابع هدف و محدودیت های سیستم شکل می گیرد. در تعریفی مشابه، مین و ملاکرینودیس[۹] (۱۹۹۹)  زنجیره تامین را یک سیستم یکپارچه با هدف هماهنگ سازی یک سری فرایندهای با ارتباط درونی به منظور حصول به موارد زیر می دانند.

بدست آوردن محصولات و قطعات اولیه

تبدیل این مواد و قطعات به محصولات نهائی

توزیع این محصولات به فروشندگان یا مشتریان

تسهیل تبادل اطلاعات بین نهادهای مختلف زنجیره (برای مثال تامین کنندگان، تولید کنندگان، توزیع کنندگان و فروشندگان).

واترز[۱۰](۲۰۰۳) در تعریفی کلی نگر زنجیره تامین را یک سری از فعالیت ها  و ارگان ها می داند که مواد – هم ملموس و هم غیر ملموس- در آن از تامین کنندگان اولیه تا مشتریان نهائی جریان می یابند. همچنین طبق تعریف انستیتوی لجستیک و حمل و نقل، زنجیره تامین یک توالی از رخداد هاست که سعی بر برآورده سازی نیاز یک مشتری دارد. این رخدادها می تواند شامل خرید، تولید، توزیع و دفع مواد زائد  به همراه حمل و نقل ها، انبارگردانی ها و کاربرد تکنولوژی اطلاعات مربوطه باشد.

۲-۲-۲-طبقات زنجیره تامین

معمولا زنجیره تامین را به طبقات[۱۱] مختلف تقسیم بندی می نمایند. هر طبقه شامل واحدهایی با کارکرد کلی یکسانی می باشد. عموما طبقات یک زنجیره تامین به چهار دسته تقسیم بندی می شود

طبقه تامین کنندگان

طبقه تولید کنندگان

طبقه توزیع کنندگان

طبقه مشتریان

طبقه  تامین کنندگان مواد اولیه را با توجه به تقاضاهای رسیده به آن تامین می نماید. این طبقه را می توان به زیر طبقات کوچکتری شامل تامین کنندگان مواد خام، تامین کنندگان میانی و تامین کنندگان مستقیم تقسیم بندی نمود. طبقه تولید کنندگان شامل کارخانه های تولیدی می باشد که با دریافت سفارش کالا از مشتریان یا توزیع کنندگان و دریافت مواد اولیه از تامین کنندگان به تولید محصول مورد نظر می پردازند. طبقه توزیع کنندگان محصولاتی را که  مشتریان سفارش داده اند از تولید کنندگان دریافت و به مشتریان تحویل می دهند. این طبقه شامل واحدهای کلی مانند انبارها و مراکز توزیع و تبادل می باشند. تقاضا برای محصولات نهایی یا خدمات مورد نیاز در طبقه مشتریان شکل می گیرد. در بسیاری از مواقع ، تقاضای مشتریان مربوط به یک منطقه جغرافیایی با هم ادغام گردیده و آن منطقه به عنوان یک عضو از طبقه مشتریان در نظر گرفته می شود.

[۱] Chandra and  Grabis

[۲] Meyer

[۳]  Bhatnagar and Sohal

[۴] Snyder

[۵] Peidro et al.

[۶] Wang and Shu

[۷] Fuzzy set theory

[۸] Chandra and Grabis

[۹] Min and Melachrinoudis

[۱۰] Waters

[۱۱] Echelons ، Stages، Tiers

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مدیریت زنجیره تامین ، مراحل تصمیم گیری کاربرد رویکرد پویایی های سیستم در آن
  • تحقیق زنجیره تامین و مدیریت زنجیره تأمین و مدل های آن و ریسک در زنجیره تامین و مدلهای تصمیم گیری چند معیاره
  • تحقیق انواع شبکه ها و عوامل موثر برزنجیره تامین و مروری بر مسائل بهینه سازی چند هدفه و روش های حل آنها
  • تحقیق مبانی و مفاهیم مدیریت زنجیره تامین و ارزیابی عملکرد و مزیّت رقابتی
  • تحقیق مدیریت زنجیره تامین و مدلسازی مدیریت زنجیره تامین و مسیر یابی با پنجره زمانی و مساله VRPTW
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.