تحقیق زنجیره تامین و مدیریت زنجیره تأمین و مدل های آن و ریسک در زنجیره تامین و مدلهای تصمیم گیری چند معیاره

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق زنجیره تامین و مدیریت زنجیره تأمین و مدل های آن و ریسک در زنجیره تامین و مدلهای تصمیم گیری چند معیاره دارای ۴۳  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲- مفهوم زنجیره تأمین و مدیریت زنجیره تأمین و مباحث مربوط به حیطه مدیریت زنجیره تأمین    ۶
۲-۲-۱- زنجیره تأمین    ۶
۲-۲- ۲- تعریف زنجیره تأمین    ۶
۲-۲-۳- فرایندهای اصلی در هر زنجیره تأمین    ۸
۲-۲-۴- یکپارچگی زنجیره تأمین    ۸
۲-۲-۵- معیارهای عملکرد زنجیره تأمین    ۸
۲-۲-۵-۱- معیارهای کمی    ۹
۲-۲-۵-۲- معیارهای کیفی    ۹
۲-۲-۶- مدل‌های زنجیره تأمین    ۱۰
۲-۲-۶- ۱- مدل SCOR    ۱۰
۲-۲-۶- ۲- مدل میلتنبرگ    ۱۲
۲-۲-۷- مفهوم مدیریت زنجیره تأمین    ۱۳
۲-۲-۸-  مؤلفه های مدیریت زنجیره تأمین    ۱۳
۲-۲-۹- عناصر مدیریت زنجیره تأمین    ۱۴
۲-۳- ریسک    ۱۵
۲-۳-۱- تعریف ریسک    ۱۶
۲-۴- ریسک در زنجیره تامین    ۱۷
۲-۴- ۱- تعریف ریسک در مدیریت زنجیرۀ تأمین    ۱۷
۲-۴-۲- انواع کلی ریسک در زنجیره تأمین    ۱۸
۲-۴-۳- مدیریت ریسک زنجیره تامین    ۲۰
۲-۵- مدلهای تصمیم گیری چند معیاره    ۲۱
۲-۵-۱- مدلهای تصمیمگیری چند هدفه    ۲۲
۲-۵-۲- مدل های تصمیم گیری چند شاخصه    ۲۲
۲-۵-۳- بیمقیاس سازی    ۲۴
۲-۵-۳-۱- بی مقیاس سازی با استفاده از اقلیدسی    ۲۵
۲-۵-۳-۲- بی مقیاس سازی خطی    ۲۵
۲-۵-۴- دستهبندی متدهای MADM    ۲۶
۲-۵-۴-۱-مدلهای جبرانی    ۲۶
۲-۵-۴-۲- مدلهای غیرجبرانی    ۲۶
۲-۶- پیشینه پژوهش    ۲۶
۲-۶-۱- پیشینه ارزیابی ریسک زنجیره تامین    ۲۷
۲-۶-۱-۱- پیشینه داخلی    ۲۷
۲-۶-۱-۲- پیشینه خارجی    ۲۸
منابع و مآخذ:    ۳۷

 منابع :

طحان، مریم. (۱۳۹۱). بررسی صنعت لوازم خانگی، معاونت کمک های تجاری دفتر توسعه صادرات کالا.

عباسی رائی، علی؛  قلندری، همت مراد ؛ نخعی کمال آبادی، عیسی،.(۱۳۸۶). نقش rfid در زنجیره تأمین کشور  مطالعه موردی صنعت لوازم خانگی ایران، ارائه شده در دومین کنفرانس بین‌المللی rfid .

غضنفری، مهدی، ریاضی افشین ؛ کاظمی، مسعود (۱۳۸۰). مدیریت زنجیره تأمین ، ماهنامه تدبیر، شماره ۱۱۷٫

فیض­آبادی، جواد (۱۳۸۲). مقدمه­ای بر زنجیره تأمین ، مجله تدبیر، شماره ۱۳۱،ص ۴۹٫

متین نفس، فرهاد (۱۳۸۳).  زنجیره تأمین ، ماهنامه تدبیر، شماره ۱۴۱، ص ۲۸-۳۴٫

مظاهری، علی؛ کرباسیان، مهدی ؛ شیرویه زاد، هادی،.(۱۳۹۰). شناسایی و اولویت بندی ریسک‌های زنجیره تأمین در سازمان‌های تولیدی با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، فصل نامه مدیریت زنجیره تأمین، سال ۱۳، شماره ۳۴، ۲۸-۳۷٫

مقدسی، علیرضا (۱۳۸۶).   طراحی مدل اتحاد در مدیریت زنجیره تأمین ، ماهنامه کنترل کیفیت، شماره ۳۵، ص ۳۳٫

میر فخرالدینی، سید حیدر؛ عندلیب اردکانی، داود؛ رضایی اصل،  مرتضی.(۱۳۹۰). به کارگیری فنون تصمیم گیری چند شاخصه برای شناسایی جهت شناسایی عوامل ریسک زنجیره تأمین، فصل نامه مطالعات مدیریت صنعتی، سال ۸، شماره ۲۱، ۱۰۷-۱۳۰٫

حیدری قره بلاغ، هادی .(۱۳۸۷). الگوی پیاده سازی مدیریت زنجیره تأمین در شرکت های کوچک و متوسط، فصل نامه تخصصی پارک‌ها و مراکز رشد، شماره ۱۷، ۴۳-۵۰

خلیلی عراقی، مریم .(۱۳۸۴). مدیریت ریسک اعتباری با به کار گیری مدل‌های تصمیم گیری، پژوهش نامه اقتصادی، شماره ۱۶، ۱۸۳ – ۲۱۲٫

میربد، نازنین (۱۳۸۹) مقایسه تاثیر مدیریت زنجیره تامین بر بهره وری در شرکت های ایران خودرو و پارس خودرو، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان.

Thangaratinam, Sh. & Redman, Ch. WE. (2005).  The Delphi technique, The Obstetrician & Gynaecologist, 7:120–۱۲۵

Tzeng, G.H.  & Jen, W. & Hu,  K.C. (2002). Fuzzy factor analysis for selecting service quality factors: A case of the service quality of city bus service. International Journal of Fuzzy Systems, 4 (4): 911–۲۱٫

Tzeng, G.H. & H.J. Cheng, & Huang, T.D. (2007). Multi-objective optimal planning for designing relief delivery systems. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 43 (6): 673–۸۶٫

Tzeng, G.H. & Huagng , J.J.(2011). Multiple attribute decision making, methods and application, Taylor & Francis Group, LLC.

van der Vorst, J. & Beulens, A .(2002). Identifying sources of uncertainty to generate supply chain redesign strategies, International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 32, 6, 409-430.

۱-۲- مقدمه

اخیراً سازمان‌ها سعی دارند تا با ایجاد جریان‌های فراوان و موازی اطلاعاتی و فیزیکی به سمت زنجیره تأمین پیشرفته و کارا حرکت کنند، تا بتوانند محصولات باکیفیت بالا تولید کرده و در زمان مناسب و روش‌های مقرون‌ به‌ صرفه به مشتریان تحویل دهند(جاتنر ‌[۱]، ۲۰۰۵: ۱۲۰).

آیتکن زنجیره تأمین را به‌عنوان شبکه‌ای از سازمان‌های مستقل و مرتبط با یکدیگر تعریف کرد که با همکاری یکدیگر سعی دارند، مدیریت و بهبود جریان مواد و اطلاعات از تأمین‌کنندگان تا مصرف‌کنندگان نهایی را کنترل کنند (آیتکن[۲]، ۱۹۹۸). مدیریت زنجیره تأمین به کنترل و بهبود جریان اطلاعات، مواد و پول در سراسر این زنجیره می‌پردازد (هلو و زکلی[۳]، ۲۰۰۵: ۵ ) و هدف آن، ایجاد ارزش‌افزوده، تولید محصولات باکیفیت بالا، کم‌هزینه و به‌موقع بودن و درنهایت ایجاد ارزش برای مشتریان می‌باشد(فاوست و مگنان[۴]، ۲۰۰۴: ۶۷ ).

با توجه به این‌که؛ سازمان‌ها همواره در معرض عدم موفقیت عرضه‌کنندگانشان در تأمین منابع لازم در موعد مقرر و یا باکیفیت و یا قیمت موردتوافق قرار دارند، با بزرگ شدن زنجیره تأمین، نرخ تأمین منابع لازم، نرخ تقاضای کالای تولیدی با نرخ فزاینده‌ای به سمت عدم قطعیت حرکت خواهد کرد و موضع مدیریت و تقسیم ریسک در سراسر زنجیره تأمین از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد(نرمن و جانسون[۵]، ۲۰۰۴: ۴۳۸ ). به‌طورکلی ریسک‌های زنجیره تأمین بر خروجی‌های زنجیره تأمین اثر می‌گذارند؛ به‌عبارت‌دیگر، هر اختلال یا ریسکی در زنجیره تأمین، اثر مستقیمی بر ادامه عملیات شرکت و تحویل محصولات و یا خدمت به بازار خواهد گذاشت و تأثیر نهایی بر مشتری وارد خواهد شد(جاتنر، ۲۰۰۵: ۱۲۲). در این شرایط مدیریت ریسک‌های موجود در زنجیره تأمین برای ایجاد تعادل صحیح در سرتاسر زنجیره تأمین، تهیه به‌موقع منابع لازم و درنهایت تحویل به‌موقع محصولات به مشتریان، لازم به نظر می‌رسد و می‌توان آن را یکی از ملزومات مدیریت موفق در این عرصه دانست. فرایند مدیریت ریسک بر شناسایی ریسک‌های موجود و کاهش اثر نامطلوب آن‌ها در زنجیره تأمین تمرکز دارد و از ۴ فاز شناسایی، ارزیابی، کنترل یا مدیریت و ردیابی رخدادهای ریسکی تشکیل می‌شود(ریچه و بریندلی[۶]، ۲۰۰۷: ۳۰۳).

یکی از مهم‌ترین مراحل مدیریت ریسک، ارزیابی و رتبه‌بندی عوامل ریسک است؛ زیرا با انجام رتبه‌بندی ریسک‌ها، ارجحیت هر ریسک بر اساس شاخص‌های تعیین‌شده؛ در مقابل سایر ریسک‌ها مشخص و درنتیجه تصمیم‌گیرنده می‌تواند در مورد میزان تخصیص منابع موجود برای مقابله با هر ریسک برنامه‌ریزی نماید. به‌عبارتی‌دیگر با رتبه‌بندی این عوامل، مدیران این بنگاه‌ها از طریق تخصیص بودجه‌ی کافی و زمان لازم، آمادگی موردنیاز برای مقابله با هر یک از این عوامل برحسب اولویت و توان سازمان برای پاسخ‌گویی به هر یک را کسب خواهند کرد. ازاین‌رو هدف از فاز ارزیابی ریسک، اندازه‌گیری ریسک‌ها بر اساس شاخص‌های مختلف از قبیل میزان تأثیر و احتمال وقوع می­باشد. رتبه‌بندی ریسک‌های زنجیره تأمین را می‌توان به روش‌های مختلف کمی و کیفی انجام داد. در ساده‌ترین و درعین‌حال متداول‌ترین حالت، رتبه ریسک را بر اساس حاصل‌ضرب مقادیر احتمال و تأثیر به دست می‌آورند. یکی از مهم‌ترین رویکردهای مدیریت ریسک، استفاده از فنون تصمیم‌گیری چند شاخصه می‌باشد (خلیلی، ۱۳۸۴: ۱۹۴). لذا در این پژوهش هدف، پاسخ به این سوال است که  ریسک‌های موجود در زنجیره تأمین صنعت لوازم‌خانگی استان تهران به چه صورت می باشد؟

این نوشتار شامل زنجیره تأمین ، مدیریت زنجیره تأمین  و مسائل مربوط به این حیطه و بررسی مفهوم ریسک ،  ریسک زنجیره تأمین و مدیریت ریسک زنجیره تأمین، مرور اجمالی بر روش‌های تصمیم‌گیری و بررسی پیشینه داخلی و خارجی پژوهش انجام‌شده است.

۲-۲- مفهوم زنجیره تأمین و مدیریت زنجیره تأمین و مباحث مربوط به حیطه مدیریت زنجیره تأمین

۲-۲-۱- زنجیره تأمین

در طول دو دهه اخیر، مدیران شاهد یک دوره تغییرات شگرف جهانی به‌واسطه پیشرفت در تکنولوژی، جهانی­شدن بازارها و شرایط جدید اقتصاد سیاسی بوده­اند. با افزایش تعداد رقبا در کلاس جهانی، سازمان­ها مجبور شدند که به‌سرعت فرایندهای درون‌سازمانی را برای باقی­ ماندن درصحنه رقابت جهانی بهبود بخشند.  در دهه ۷۰-۱۹۶۰ سازمان­ها به توسعه جزئیات استراتژی­های بازار همت گماردند که به برآورده سازی رضایت مشتریان متمرکز بود. آن­ها بدین درک نائل آمدند که مهندسی و طراحی قوی و عملیات تولید منسجم و هماهنگ، پیش‌نیاز دستیابی به نیازمندی­های بازار و درنتیجه سهم بازار بیشتر است. بنابراین طراحان مجبور شدند که ایده آل‌ها و نیازمندی­های موردنظر مشتریان را در طراحی محصولات خود بگنجانند و در حقیقت محصولی را با حداکثر سطح کیفی ممکن در حداقل هزینه، توأم با ایده آل‌های موردنظر مشتری روانه بازار سازند.

در دهه ۱۹۸۰ با افزایش تنوع در الگوهای موردنظر مشتریان، سازمان­های تولیدی به میزان فزاینده­ای به افزایش انعطاف­پذیری در خطوط، بهبود محصولات و فرآیندهای موجود و توسعه محصولات جدید برای ارضاء نیازهای مشتریان علاقه­مند شدند که این موضوع، به‌نوبه خود چالش­های جدیدی را برای آن­ها رقم زد.

در دهه ۱۹۹۰ به‌موازات بهبود در توانمندی­های تولید، مدیران صنایع درک کردند که مواد و خدمات دریافتی از تأمین­کنندگان مختلف تأثیر به سزایی در افزایش توانمندی­های سازمان به‌منظور برخورد با نیازمندی­های مشتریان دارد که این امر به‌نوبه خود، تأثیرات مضاعفی در تمرکز سازمان بر پایگاه­های تأمین و استراتژی­های منبع یابی بر جای نهاد. همچنین مدیران دریافتند که صرفاً تولید یک محصول کیفی، کافی نیست. درواقع تأمین محصولات با معیارهای موردنظر مشتری(چه موقع، کجا و چگونه) و کیفیت و هزینه موردنظر آن­ها، چالش­های جدیدی را به وجود آورد (فیض­آبادی، ۱۳۸۲: ۴۷).

در چنین شرایطی به‌عنوان یک نتیجه­گیری از تغییرات مذکور، سازمان­ها دریافتند که این تغییرات در طولانی‌مدت برای مدیریت سازمانشان کافی نیست. آن­ها باید در مدیریت شبکه همه کارخانه‌ها و شرکت­هایی که ورودی­های سازمان آن­ها را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم تأمین می­کردند، و همچنین شبکه شرکت­های مرتبط با تحویل و خدمات بعد از فروش محصول به مشتری درگیر می­شوند. با چنین نگرشی رویکردهای زنجیره تأمین و مدیریت زنجیره تأمین پای به عرصه وجود نهاد.

۲-۲- ۲- تعریف زنجیره تأمین

به‌طورکلی زنجیره تأمین، زنجیره­ای است که همه فعالیت­های مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف­کننده را شامل می­شود. در ارتباط با جریان کالا دو جریان دیگر که یکی جریان اطلاعات و دیگری جریان منابع مالی و اعتبارات است نیز حضور دارد. محققان و نویسندگان مختلف ، نگرش­ها و تعاریف متفاوتی را از زنجیره تأمین ارائه کرده‌اند. برخی زنجیره تأمین را در روابط میان خریدار و فروشنده محدود کرده‌اند، که چنین نگرشی تنها بر عملیات خرید رده اول در یک سازمان تمرکز دارد. گروه دیگری به زنجیره تأمین دید وسیع­تری داده و آن را شامل تمام سرچشمه­های تأمین برای سازمان می­دانند. با این تعریف، زنجیره تأمین شامل تمام تأمین­کنندگان رده اول، دوم، سوم … خواهد بود. چنین نگرشی به زنجیره تأمین، تنها به تحلیل شبکه تأمین خواهد پرداخت. دید سوم، نگرش زنجیره ارزش پورتر است که در آن زنجیره تأمین شامل تمام فعالیت­های موردنیاز برای ارائه یک محصول یا خدمت به مشتری نهایی است. با نگرش یادشده به زنجیره تأمین ، توابع ساخت و توزیع به‌عنوان بخشی از جریان کالا و خدمات به زنجیره اضافه می­شود. درواقع با این دید، زنجیره تأمین شامل سه حوزه تدارک، تولید و توزیع است (رجب­زاده و همکاران، ۱۳۸۶: ۱۹۰).

زنجیره تأمین شامل تأمین­کنندگان، حمل­و­نقل و خرید و… تمام عناصری است که تهیه مواد و قطعات، حمایت در تبدیل به تولید و ارائه محصول به بازار را شامل می­شوند. اعضا در این زنجیره به‌صورت افقی و عمودی با یکدیگر در ارتباط هستند. لذا زنجیره تأمین به وجود می­آید. هم­چنین زنجیره تأمین فرایند کامل تهیه کالا و خدمات برای مصرف­کننده نهایی می­باشد (احمدی، ۱۳۸۴: ۱۸).

در حالت کلی زنجیره تأمین از دو یا چند سازمان تشکیل می‌­شود که رسماً از یکدیگر جدا هستند و به‌وسیله جریان­های مواد، اطلاعات و جریان­های مالی به یکدیگر مربوط می‌شوند. این سازمان­ها می‌توانند بنگاه‌هایی باشند که مواد اولیه، قطعات، محصول نهایی و یا خدماتی چون توزیع، انبارش، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی تولید می‌کنند. حتی خود مصرف‌کننده نهایی را نیز می‌توان یکی از این سازمان­ها در نظر گرفت (متین نفس، ۱۳۸۳، ۲۸-۳۴).

[۱] Jüttner

[۲] Aitken

[۳] Helo and Szekely

[۴] Fawcett &  Magnan

[۵] Norrman & Jansson

[۶] Ritchie & Brindley

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مدیریت زنجیره تامین ، مراحل تصمیم گیری کاربرد رویکرد پویایی های سیستم در آن
  • تحقیق مدیریت عملکرد، اهداف و مولفه ها و ابزار سنجش آن و تعهد سازمانی و عدالت سازمانی و ابعاد و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق اهمیت نگرش فرآیندی در سازمان و تحول نقش مدیریت در سازمانهای فرایند محور و رویکرد ۸ گانه در مدیریت فرایندمحور
  • تحقیق بازرسی و انواع تکنیک های بازرسی بر مبنای ریسک و روش کار متدلوژی بازرسی بر مبنای ریسک
  • تحقیق نقدشوندگی و مفهوم و دلایل اهمیت و شاخص های اندازه گیری نقدشوندگی و مفهوم ریسک و بازده
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.