981 views
پیشینه تحقیق زنجیره تامین و مدیریت زنجیره تأمین و مدل های آن و ریسک در زنجیره تامین و مدلهای تصمیم گیری چند معیاره دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱- مقدمه ۵
۲-۲- مفهوم زنجیره تأمین و مدیریت زنجیره تأمین و مباحث مربوط به حیطه مدیریت زنجیره تأمین ۶
۲-۲-۱- زنجیره تأمین ۶
۲-۲- ۲- تعریف زنجیره تأمین ۶
۲-۲-۳- فرایندهای اصلی در هر زنجیره تأمین ۸
۲-۲-۴- یکپارچگی زنجیره تأمین ۸
۲-۲-۵- معیارهای عملکرد زنجیره تأمین ۸
۲-۲-۵-۱- معیارهای کمی ۹
۲-۲-۵-۲- معیارهای کیفی ۹
۲-۲-۶- مدلهای زنجیره تأمین ۱۰
۲-۲-۶- ۱- مدل SCOR ۱۰
۲-۲-۶- ۲- مدل میلتنبرگ ۱۲
۲-۲-۷- مفهوم مدیریت زنجیره تأمین ۱۳
۲-۲-۸- مؤلفه های مدیریت زنجیره تأمین ۱۳
۲-۲-۹- عناصر مدیریت زنجیره تأمین ۱۴
۲-۳- ریسک ۱۵
۲-۳-۱- تعریف ریسک ۱۶
۲-۴- ریسک در زنجیره تامین ۱۷
۲-۴- ۱- تعریف ریسک در مدیریت زنجیرۀ تأمین ۱۷
۲-۴-۲- انواع کلی ریسک در زنجیره تأمین ۱۸
۲-۴-۳- مدیریت ریسک زنجیره تامین ۲۰
۲-۵- مدلهای تصمیم گیری چند معیاره ۲۱
۲-۵-۱- مدلهای تصمیمگیری چند هدفه ۲۲
۲-۵-۲- مدل های تصمیم گیری چند شاخصه ۲۲
۲-۵-۳- بیمقیاس سازی ۲۴
۲-۵-۳-۱- بی مقیاس سازی با استفاده از اقلیدسی ۲۵
۲-۵-۳-۲- بی مقیاس سازی خطی ۲۵
۲-۵-۴- دستهبندی متدهای MADM ۲۶
۲-۵-۴-۱-مدلهای جبرانی ۲۶
۲-۵-۴-۲- مدلهای غیرجبرانی ۲۶
۲-۶- پیشینه پژوهش ۲۶
۲-۶-۱- پیشینه ارزیابی ریسک زنجیره تامین ۲۷
۲-۶-۱-۱- پیشینه داخلی ۲۷
۲-۶-۱-۲- پیشینه خارجی ۲۸
منابع و مآخذ: ۳۷
طحان، مریم. (۱۳۹۱). بررسی صنعت لوازم خانگی، معاونت کمک های تجاری دفتر توسعه صادرات کالا.
عباسی رائی، علی؛ قلندری، همت مراد ؛ نخعی کمال آبادی، عیسی،.(۱۳۸۶). نقش rfid در زنجیره تأمین کشور مطالعه موردی صنعت لوازم خانگی ایران، ارائه شده در دومین کنفرانس بینالمللی rfid .
غضنفری، مهدی، ریاضی افشین ؛ کاظمی، مسعود (۱۳۸۰). مدیریت زنجیره تأمین ، ماهنامه تدبیر، شماره ۱۱۷٫
فیضآبادی، جواد (۱۳۸۲). مقدمهای بر زنجیره تأمین ، مجله تدبیر، شماره ۱۳۱،ص ۴۹٫
متین نفس، فرهاد (۱۳۸۳). زنجیره تأمین ، ماهنامه تدبیر، شماره ۱۴۱، ص ۲۸-۳۴٫
مظاهری، علی؛ کرباسیان، مهدی ؛ شیرویه زاد، هادی،.(۱۳۹۰). شناسایی و اولویت بندی ریسکهای زنجیره تأمین در سازمانهای تولیدی با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، فصل نامه مدیریت زنجیره تأمین، سال ۱۳، شماره ۳۴، ۲۸-۳۷٫
مقدسی، علیرضا (۱۳۸۶). طراحی مدل اتحاد در مدیریت زنجیره تأمین ، ماهنامه کنترل کیفیت، شماره ۳۵، ص ۳۳٫
میر فخرالدینی، سید حیدر؛ عندلیب اردکانی، داود؛ رضایی اصل، مرتضی.(۱۳۹۰). به کارگیری فنون تصمیم گیری چند شاخصه برای شناسایی جهت شناسایی عوامل ریسک زنجیره تأمین، فصل نامه مطالعات مدیریت صنعتی، سال ۸، شماره ۲۱، ۱۰۷-۱۳۰٫
حیدری قره بلاغ، هادی .(۱۳۸۷). الگوی پیاده سازی مدیریت زنجیره تأمین در شرکت های کوچک و متوسط، فصل نامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، شماره ۱۷، ۴۳-۵۰
خلیلی عراقی، مریم .(۱۳۸۴). مدیریت ریسک اعتباری با به کار گیری مدلهای تصمیم گیری، پژوهش نامه اقتصادی، شماره ۱۶، ۱۸۳ – ۲۱۲٫
میربد، نازنین (۱۳۸۹) مقایسه تاثیر مدیریت زنجیره تامین بر بهره وری در شرکت های ایران خودرو و پارس خودرو، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان.
Thangaratinam, Sh. & Redman, Ch. WE. (2005). The Delphi technique, The Obstetrician & Gynaecologist, 7:120–۱۲۵
Tzeng, G.H. & Jen, W. & Hu, K.C. (2002). Fuzzy factor analysis for selecting service quality factors: A case of the service quality of city bus service. International Journal of Fuzzy Systems, 4 (4): 911–۲۱٫
Tzeng, G.H. & H.J. Cheng, & Huang, T.D. (2007). Multi-objective optimal planning for designing relief delivery systems. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 43 (6): 673–۸۶٫
Tzeng, G.H. & Huagng , J.J.(2011). Multiple attribute decision making, methods and application, Taylor & Francis Group, LLC.
van der Vorst, J. & Beulens, A .(2002). Identifying sources of uncertainty to generate supply chain redesign strategies, International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 32, 6, 409-430.
اخیراً سازمانها سعی دارند تا با ایجاد جریانهای فراوان و موازی اطلاعاتی و فیزیکی به سمت زنجیره تأمین پیشرفته و کارا حرکت کنند، تا بتوانند محصولات باکیفیت بالا تولید کرده و در زمان مناسب و روشهای مقرون به صرفه به مشتریان تحویل دهند(جاتنر [۱]، ۲۰۰۵: ۱۲۰).
آیتکن زنجیره تأمین را بهعنوان شبکهای از سازمانهای مستقل و مرتبط با یکدیگر تعریف کرد که با همکاری یکدیگر سعی دارند، مدیریت و بهبود جریان مواد و اطلاعات از تأمینکنندگان تا مصرفکنندگان نهایی را کنترل کنند (آیتکن[۲]، ۱۹۹۸). مدیریت زنجیره تأمین به کنترل و بهبود جریان اطلاعات، مواد و پول در سراسر این زنجیره میپردازد (هلو و زکلی[۳]، ۲۰۰۵: ۵ ) و هدف آن، ایجاد ارزشافزوده، تولید محصولات باکیفیت بالا، کمهزینه و بهموقع بودن و درنهایت ایجاد ارزش برای مشتریان میباشد(فاوست و مگنان[۴]، ۲۰۰۴: ۶۷ ).
با توجه به اینکه؛ سازمانها همواره در معرض عدم موفقیت عرضهکنندگانشان در تأمین منابع لازم در موعد مقرر و یا باکیفیت و یا قیمت موردتوافق قرار دارند، با بزرگ شدن زنجیره تأمین، نرخ تأمین منابع لازم، نرخ تقاضای کالای تولیدی با نرخ فزایندهای به سمت عدم قطعیت حرکت خواهد کرد و موضع مدیریت و تقسیم ریسک در سراسر زنجیره تأمین از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد(نرمن و جانسون[۵]، ۲۰۰۴: ۴۳۸ ). بهطورکلی ریسکهای زنجیره تأمین بر خروجیهای زنجیره تأمین اثر میگذارند؛ بهعبارتدیگر، هر اختلال یا ریسکی در زنجیره تأمین، اثر مستقیمی بر ادامه عملیات شرکت و تحویل محصولات و یا خدمت به بازار خواهد گذاشت و تأثیر نهایی بر مشتری وارد خواهد شد(جاتنر، ۲۰۰۵: ۱۲۲). در این شرایط مدیریت ریسکهای موجود در زنجیره تأمین برای ایجاد تعادل صحیح در سرتاسر زنجیره تأمین، تهیه بهموقع منابع لازم و درنهایت تحویل بهموقع محصولات به مشتریان، لازم به نظر میرسد و میتوان آن را یکی از ملزومات مدیریت موفق در این عرصه دانست. فرایند مدیریت ریسک بر شناسایی ریسکهای موجود و کاهش اثر نامطلوب آنها در زنجیره تأمین تمرکز دارد و از ۴ فاز شناسایی، ارزیابی، کنترل یا مدیریت و ردیابی رخدادهای ریسکی تشکیل میشود(ریچه و بریندلی[۶]، ۲۰۰۷: ۳۰۳).
یکی از مهمترین مراحل مدیریت ریسک، ارزیابی و رتبهبندی عوامل ریسک است؛ زیرا با انجام رتبهبندی ریسکها، ارجحیت هر ریسک بر اساس شاخصهای تعیینشده؛ در مقابل سایر ریسکها مشخص و درنتیجه تصمیمگیرنده میتواند در مورد میزان تخصیص منابع موجود برای مقابله با هر ریسک برنامهریزی نماید. بهعبارتیدیگر با رتبهبندی این عوامل، مدیران این بنگاهها از طریق تخصیص بودجهی کافی و زمان لازم، آمادگی موردنیاز برای مقابله با هر یک از این عوامل برحسب اولویت و توان سازمان برای پاسخگویی به هر یک را کسب خواهند کرد. ازاینرو هدف از فاز ارزیابی ریسک، اندازهگیری ریسکها بر اساس شاخصهای مختلف از قبیل میزان تأثیر و احتمال وقوع میباشد. رتبهبندی ریسکهای زنجیره تأمین را میتوان به روشهای مختلف کمی و کیفی انجام داد. در سادهترین و درعینحال متداولترین حالت، رتبه ریسک را بر اساس حاصلضرب مقادیر احتمال و تأثیر به دست میآورند. یکی از مهمترین رویکردهای مدیریت ریسک، استفاده از فنون تصمیمگیری چند شاخصه میباشد (خلیلی، ۱۳۸۴: ۱۹۴). لذا در این پژوهش هدف، پاسخ به این سوال است که ریسکهای موجود در زنجیره تأمین صنعت لوازمخانگی استان تهران به چه صورت می باشد؟
این نوشتار شامل زنجیره تأمین ، مدیریت زنجیره تأمین و مسائل مربوط به این حیطه و بررسی مفهوم ریسک ، ریسک زنجیره تأمین و مدیریت ریسک زنجیره تأمین، مرور اجمالی بر روشهای تصمیمگیری و بررسی پیشینه داخلی و خارجی پژوهش انجامشده است.
در طول دو دهه اخیر، مدیران شاهد یک دوره تغییرات شگرف جهانی بهواسطه پیشرفت در تکنولوژی، جهانیشدن بازارها و شرایط جدید اقتصاد سیاسی بودهاند. با افزایش تعداد رقبا در کلاس جهانی، سازمانها مجبور شدند که بهسرعت فرایندهای درونسازمانی را برای باقی ماندن درصحنه رقابت جهانی بهبود بخشند. در دهه ۷۰-۱۹۶۰ سازمانها به توسعه جزئیات استراتژیهای بازار همت گماردند که به برآورده سازی رضایت مشتریان متمرکز بود. آنها بدین درک نائل آمدند که مهندسی و طراحی قوی و عملیات تولید منسجم و هماهنگ، پیشنیاز دستیابی به نیازمندیهای بازار و درنتیجه سهم بازار بیشتر است. بنابراین طراحان مجبور شدند که ایده آلها و نیازمندیهای موردنظر مشتریان را در طراحی محصولات خود بگنجانند و در حقیقت محصولی را با حداکثر سطح کیفی ممکن در حداقل هزینه، توأم با ایده آلهای موردنظر مشتری روانه بازار سازند.
در دهه ۱۹۸۰ با افزایش تنوع در الگوهای موردنظر مشتریان، سازمانهای تولیدی به میزان فزایندهای به افزایش انعطافپذیری در خطوط، بهبود محصولات و فرآیندهای موجود و توسعه محصولات جدید برای ارضاء نیازهای مشتریان علاقهمند شدند که این موضوع، بهنوبه خود چالشهای جدیدی را برای آنها رقم زد.
در دهه ۱۹۹۰ بهموازات بهبود در توانمندیهای تولید، مدیران صنایع درک کردند که مواد و خدمات دریافتی از تأمینکنندگان مختلف تأثیر به سزایی در افزایش توانمندیهای سازمان بهمنظور برخورد با نیازمندیهای مشتریان دارد که این امر بهنوبه خود، تأثیرات مضاعفی در تمرکز سازمان بر پایگاههای تأمین و استراتژیهای منبع یابی بر جای نهاد. همچنین مدیران دریافتند که صرفاً تولید یک محصول کیفی، کافی نیست. درواقع تأمین محصولات با معیارهای موردنظر مشتری(چه موقع، کجا و چگونه) و کیفیت و هزینه موردنظر آنها، چالشهای جدیدی را به وجود آورد (فیضآبادی، ۱۳۸۲: ۴۷).
در چنین شرایطی بهعنوان یک نتیجهگیری از تغییرات مذکور، سازمانها دریافتند که این تغییرات در طولانیمدت برای مدیریت سازمانشان کافی نیست. آنها باید در مدیریت شبکه همه کارخانهها و شرکتهایی که ورودیهای سازمان آنها را بهطور مستقیم و غیرمستقیم تأمین میکردند، و همچنین شبکه شرکتهای مرتبط با تحویل و خدمات بعد از فروش محصول به مشتری درگیر میشوند. با چنین نگرشی رویکردهای زنجیره تأمین و مدیریت زنجیره تأمین پای به عرصه وجود نهاد.
بهطورکلی زنجیره تأمین، زنجیرهای است که همه فعالیتهای مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرفکننده را شامل میشود. در ارتباط با جریان کالا دو جریان دیگر که یکی جریان اطلاعات و دیگری جریان منابع مالی و اعتبارات است نیز حضور دارد. محققان و نویسندگان مختلف ، نگرشها و تعاریف متفاوتی را از زنجیره تأمین ارائه کردهاند. برخی زنجیره تأمین را در روابط میان خریدار و فروشنده محدود کردهاند، که چنین نگرشی تنها بر عملیات خرید رده اول در یک سازمان تمرکز دارد. گروه دیگری به زنجیره تأمین دید وسیعتری داده و آن را شامل تمام سرچشمههای تأمین برای سازمان میدانند. با این تعریف، زنجیره تأمین شامل تمام تأمینکنندگان رده اول، دوم، سوم … خواهد بود. چنین نگرشی به زنجیره تأمین، تنها به تحلیل شبکه تأمین خواهد پرداخت. دید سوم، نگرش زنجیره ارزش پورتر است که در آن زنجیره تأمین شامل تمام فعالیتهای موردنیاز برای ارائه یک محصول یا خدمت به مشتری نهایی است. با نگرش یادشده به زنجیره تأمین ، توابع ساخت و توزیع بهعنوان بخشی از جریان کالا و خدمات به زنجیره اضافه میشود. درواقع با این دید، زنجیره تأمین شامل سه حوزه تدارک، تولید و توزیع است (رجبزاده و همکاران، ۱۳۸۶: ۱۹۰).
زنجیره تأمین شامل تأمینکنندگان، حملونقل و خرید و… تمام عناصری است که تهیه مواد و قطعات، حمایت در تبدیل به تولید و ارائه محصول به بازار را شامل میشوند. اعضا در این زنجیره بهصورت افقی و عمودی با یکدیگر در ارتباط هستند. لذا زنجیره تأمین به وجود میآید. همچنین زنجیره تأمین فرایند کامل تهیه کالا و خدمات برای مصرفکننده نهایی میباشد (احمدی، ۱۳۸۴: ۱۸).
در حالت کلی زنجیره تأمین از دو یا چند سازمان تشکیل میشود که رسماً از یکدیگر جدا هستند و بهوسیله جریانهای مواد، اطلاعات و جریانهای مالی به یکدیگر مربوط میشوند. این سازمانها میتوانند بنگاههایی باشند که مواد اولیه، قطعات، محصول نهایی و یا خدماتی چون توزیع، انبارش، عمدهفروشی و خردهفروشی تولید میکنند. حتی خود مصرفکننده نهایی را نیز میتوان یکی از این سازمانها در نظر گرفت (متین نفس، ۱۳۸۳، ۲۸-۳۴).
[۱] Jüttner
[۲] Aitken
[۳] Helo and Szekely
[۴] Fawcett & Magnan
[۵] Norrman & Jansson
[۶] Ritchie & Brindley
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر