تحقیق بازرسی و انواع تکنیک های بازرسی بر مبنای ریسک و روش کار متدلوژی بازرسی بر مبنای ریسک

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بازرسی و انواع تکنیک های بازرسی بر مبنای ریسک و روش کار متدلوژی بازرسی بر مبنای ریسک دارای ۶۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱-۲٫ پیشینه تحقیق    ۶
۱-۳ انواع تکنیک های بازرسی بر مبنای ریسک:    ۹
۱-۳-۱-روش کیفی:    ۱۱
۱-۳-۱-۱رتبه بندی واحدها بر اساس ریسک بالقوه:    ۱۲
۱-۳-۱-۲ احتمال وقوع از کارافتادگی:    ۱۲
۱-۳-۱-۳ پیامدهای وقوع از کارافتادگی:    ۱۴
۱-۳-۱-۴ نتایج:    ۱۷
۱-۳-۱-۵ تعیین نواحی بحرانی که نیازمند توجه بیشتری در حین بازرسی می باشند    ۱۸
۱-۳-۲-روش کمی:    ۱۹
۱-۳-۲-۱ محاسبه پیامدهای از کارافتادگی:    ۲۱
۱-۳-۲-۱-۱ تخمین سرعت خروج سیال    ۲۱
۱-۳-۲-۱-۲ پیش بینی رفتار نشتی    ۲۱
۱-۳-۲-۱-۲-۱ تاثیرات اشتعال زا    ۲۲
۱-۳-۲-۱-۲-۲ تاثیرات سمیت    ۲۲
۱-۳-۲-۱-۲-۳ تاثیرات زیست محیطی:    ۲۳
۱-۳-۲-۱-۲-۴ تاثیرات خسارت مالی ناشی از توقف تولید:    ۲۳
۱-۳-۲-۱-۳ کاربرد مدل های تاثیر برای تخمین پیامدها:    ۲۳
۱-۳-۲-۲ مروری بر احتمال وقوع از کارافتادگی:    ۲۴
۱-۳-۲-۳ محاسبه ریسک    ۲۵
۱-۳-۳-روش نیمه کمی:    ۲۵
۱-۳-۳-۱ آنالیز پیامد:    ۲۷
۱-۳-۳-۲ آنالیز احتمال:    ۳۰
۱-۳-۳-۳ آنالیز ریسک :    ۳۱
۱-۴ ارائه(روش کار) متدلوژی بازرسی بر مبنای ریسک بکار گرفته شده    ۳۱
۱-۴-۱ فلوچارت معرفی روش بکار گرفته شده جهت مدیریت بازرسی بر مبنای ریسک    ۳۱
۱-۴-۲ عناصر کلیدی برنامه مدیریت بازرسی بر مبنای ریسک و مراحل انجام آن    ۳۲
۱-۴-۲-۱ مرحله اول: تشکیل تیم RBI    ۳۳
۱-۴-۲-۱-۱ تعیین مسئولیت ها    ۳۴
۱-۴-۲-۱-۲ آموزش و تائید صلاحیت پرسنل برا ی اجرای RBI    ۳۷
۱-۴-۲-۲ مرحله دوم: جمع آوری داده های مورد نیاز در سیستم ارزیابی ریسک    ۳۹
۱-۴-۲-۲-۱ منابع داده های خاص سایت ( واحدهای تولیدی)    ۴۱
۱-۴-۲-۳ مرحله سوم: فرآیند تعیین ریسک تجهیزات    ۴۲
۱-۴-۲-۳-۱ پیامد وقوع ازکار افتادگی: به روش کمی مورد محاسبه قرار می گیرد که سه فاکتور    ۴۲
۱-۴-۲-۳-۱-۱ فاکتور پیامد ایمنی (Csaf )    ۴۳
۱-۴-۲-۳-۱-۱-۱ پارامتر دما (Ft )    ۴۳
۱-۴-۲-۳-۱-۱-۲ پارامتر فشار (Fp )    ۴۳
۱-۴-۲-۳-۱-۱-۳ پارامتر سیال (Fi )    ۴۴
۱-۴-۲-۳-۱-۱-۴ پارامتر اندازه سیال (Fis )    ۴۴
۱-۴-۲-۳-۱-۲ فاکتور پیامد آلودگی (Cpol )    ۴۵
۱-۴-۲-۳-۱-۳  فاکتور پیامد تولید (Cprod )    ۴۶
۱-۴-۲-۳-۱-۳-۱  فاکتور تعمیر (Frep )    ۴۶
۱-۴-۲-۳-۱-۳-۲  فاکتور قابلیت کارکرد (Fop )    ۴۷
۱-۴-۲-۳-۲ احتمال وقوع ازکارافتادگی    ۴۸
۱-۴-۲-۴ مرحله چهارم: رتبه بندی تجهیزات بر اساس میزان ریسک (Risk Ranking)    ۵۸
۱-۴-۲-۵ مرحله پنجم: برنامه ریزی جهت بازرسی    ۵۹
۱-۴-۲-۵-۱ حداکثر فاصله زمانی بازرسی( چه زمانی بازرسی انجام پذیرد)    ۶۰
۱-۴-۲-۵-۲ روش های بازرسی (چگونه بازرسی انجام پذیرد)    ۶۲
۱-۴-۲-۵-۳ فهرست اقدامات بازرسی (چک لیست) / ارزیابی تفصیلی    ۶۲
۱-۴-۲-۶ مرحله ششم: مدیریت وکاهش ریسک    ۶۲
۱-۴-۲-۷ مرحله هفتم: ارزیابی مجدد    ۶۳
فهرست منابع    ۶۵

منابع

[۱] Tsao CC. Establishing an auditing guide of extension and alternative inspection for pressure vessels, Final audit report. Executive Yuan (Taiwan), Institute of Labor Safety and health, Council of Labor Affairs; 2002. p. 38-43.

[۲] Urbanik SA, Evaluating relief valve reliability when extending the test and maintenance interval, Journal of Process SafProg 2004; 23(3): 191-6.

[۳] Haddara MR, Khan FI, Risk-based maintenance of ethylene oxide production facilities, Journal of Hazardous Materials A 2004;108:147-59.

[۴] Hashemi. Seyed Javad, Implementation of risk based inspection methodology in managing integrity of Abadan Refinery pressurized production facilities, The2nd International conference on technical inspection and NDT, October 2008

[۵] Han Kejiang, Shuai Jian, Xu Xuerui, “Risk-based inspection for large-scale crude oil tanks”, Journal of Loss Prevention in the Process Industries 25 (2012) 166-175

[۶] LI Bing, SONG Guo-yu, Application of RBI Technology on Hydrogenation Unit, Journal of Liaoning University of Petroleum & Chemical Technology, 2010.

[۷] American Petroleum Institute, Second Edition November 2009: “Risk-Based Inspectio”, API 580.

[۸] Sasolburg Site Procedure, SSP-EM007 Rev.1, “Risk Based Inspection”

[۹] Chang RR. Study for remaining life estimation of localized and high remperature corrosion and inspection strategy for piping of refinery plant, Doctoral dissertation. Yunlin (Taiwan): Institute of Engineering Science & Technology, National Yunlin University of Science and Technology; 2004.

[۱۰] Baughman H, Eckhardt P, Leonard CR, merrick EA, Risk-based methods optimize maintenance work scope. Oil & Gas Journal, 1999;97:47-52.

[۱۱] Chang RR. Study for remaining life estimation of localized and high remperature corrosion and inspection strategy for piping of refinery plant, Doctoral dissertation. Yunlin (Taiwan): Institute of Engineering Science & Technology, National Yunlin University of Science and Technology; 2004.

مقدمه

با انجام بازرسی در صنعت می توان نقاط شرایطی را که می تواند منجر به وقوع حوادث جبران ناپذیری به لحاظ آسیب به افراد، تجهیزات و محیط زیست وارد نماید، از قبل مشخص نمود. همچنین با انجام بازرسی فنی می توان مکانیزم های تخریب را شناسایی،پایش و اندزه گیری کرده و زمان تبدیل نقص(خرابی) به نقطه بحرانی را مشخص نمود.

بدون شک امروزه توجه روز افزونی نسبت به مقوله ریسک و روش های مبتنی بر ریسک جهت تدوین استراتژی های بازرسی، نگهداری و مدیریت در صنایع فرایندی نفت ،گاز،پتروشیمی و صنایع نیروگاهی سراسر جهان از جمله ایران بوجود آمده است. تکنولوژی بازرسی بر مبنای ریسک[۱] به صاحبان صنعت این توانایی را می دهد تا محدوده ای از فاکتور های کلیدی، نظیر در نظر گرفتن سطح قابلیت اعتماد به تجهیزات، و همچنین ایمنی، بهداشت و محیط زیست[۲] و مسائل مالی را در فرایند های تصمیم گیری خود در نظر داشته باشند. استفاده از بازرسی بر مبنای ریسک، ابزاری را جهت بهبود مستمر برنامه های بازرسی از تجهیزات فراهم نموده و کاهش سیستماتیک آنها را به دنبال خواهد داشت. همچنین می توان از نتایج بازرسی بر مبنای ریسک به عنوان ابزاری جهت برنامه ریزی سالیانه سازمان ها استفاده نمود. به گونه ای که با استفاده از آن می توان منابع و بودجه لازم برای عملکرد تجهیزات در سطوح قابل قبولی از ریسک و کارایی را مشخص نمود.

بازرسی بر مبنای ریسک ابزاری مدیریتی جهت تشخیص و اولویت بندی ریسک های مربوط به سیستم های تحت فشار و ارائه برنامه بازرسی بر اساس ریسک های محاسبه شده می باشد. در واقع استفاده از آنالیز ریسک جهت مدیریت برنامه های بازرسی تجهیزات صنعتی می باشد.

بطور خلاصه، در تکنیک RBI ابتدا میزان احتمال و پیامد ازکارافتادگی تجهیزات تحت فشار محاسبه شده و از حاصل ضرب این دو فاکتور (یعنی احتمال و پیامد) میزان ریسک بدست می آید. سپس بر اساس اندازه ریسک بدست آمده، تجهیزات اولویت بندی شده و برنامه بازرسی برای آنها تعریف میگردد. در این تکنیک، بر خلاف برنامه های سنتی بازرسی که یا بر اساس نظر کارخانه سازنده یا استاندارد انجام می پذیرد(Fixed Interval) و یا بر حسب شرایطی که تجهیز پشت سر گذاشته(Condition Base) اما با در نظر گرفتن احتمال خرابی که در کل نگاهی به عقب وتاریخچه آن تجهیز در گذشته دارد(Reactive)، فاصله زمانی ثابتی برای بازرسی تجهیزات تعریف نمیگردد، بلکه هر دستگاه بازه زمانی و برنامه جداگانه ای جهت بازرسی دارد.

بکار گیری اصول کلی آنالیز ریسک بمنظور اولویت بندی و مدیریت برنامه های بازرسی، که امروزه تحت عنوان RBI از آن یاد می شود، یکی از جدید ترین کاربرد های اصول ریسک می باشد که احتمال و شدت پیامد وقوع ازکارفتادگی تجهیزات مربوطه را با نگاهی پیشگیرانه[۳] مورد برسی قرار می دهد.

در این روش بر خلاف روشهای سنتی بازرسی، فاصله زمانی ثابتی تعریف نمی گردد بلکه برای هر دستگاه، فاصله زمانی و روش بازرسی مشخصی تعیین می شود. با استفاده از بازرسی بر مبنای ریسک، ضمن اجتناب از بازرسی های مکرر، می توان امکانات و توانمندیهای بازرسی را بر روی دستگاههایی با ریسک بالاتر متمرکز نمود.

بطور خلاصه مزایای استفاده از روش RBI عبارت است از : افزایش ایمنی و قابلیت اعتماد تجهیزات ، کاهش توقف های غیر برنامه ریزی شده واحد، کاهش هزینه های بازرسی فنی و خطر ازکار افتادگی، برنامه ریزی دقیق بازرسی فنی و تعمیرات ،افزایش فاصله بازرسی های فنی و تعمیرات دوره ای و همچنین افزایش خاصیت کار گروهی و بکارگیری دیدگاههای متفاوت می باشد.

کاربرد بازرسی بر مبنای ریسک در بازرسی تجهیزات پالایشگاهی و پتروشیمی از اواخر دهه ۱۹۸۰ توسط چندین شرکت آغاز گردید و برای اولین بار در سال ۱۳۹۳ به صورت مکتوب انتشار یافت. سنگ بنای یک پروژه مشترک صنعتی با حمایت ۲۱ شرکت پالایشی و پتروشیمی در سال ۱۹۹۳ و به سرپرستی انستیتوی نفت آمریکا[۴] به منظور تدوین دستورالعمل های بازرسی بر مبنای ریسک جهت کاربرد در صنایع نفتی بنا نهاده شد.

۱-۲٫ پیشینه تحقیق

سید جواد هاشمی و همکاران(۲۰۰۹) با مطاله خود از طریق نحوه استقرار بازرسی بر مبنای ریسک در واحد تقطیر اتمسفری پالایشگاه آبادان به یک سیستم منسجم مدیریت یکپارچگی تجهیزات با استفاده از نرم افزار دست یافتند. خروجی این مطاله دستیابی به یک سیستم مدیریت یکپارچه تجهیزات بر اساس استراتژی بازرسی بر مبنای ریسک و مزایای حاصل از آن از نظر صرفه جویی های اقتصادی، مسائل ایمنی و متمرکز شدن برنامه های بازرسی بوده است. [۱]

آقای جیان شوایی و همکاران (سال ۲۰۱۱) با مطالعه RBI  مخازن بزرگ نگهداری نفت خام دریافتند که نتایج غالب متد دوره ای بازرسی داخلی در پایین تر از سطح بازرسی و یا بالاتر از سطح بازرسی می باشند. بنابراین، چگونگی تعیین منطقی (قابل قبول) فاصله بازرسی داخلی، در جهت متعادل سازی نیازهای بهره برداری ایمن و هزینه بازرسی جهت مخازن نفت خام بسیار قابل توجه بوده است در این مطالعه، تکنولوژی بازرسی بر مبنای ریسک(RBI) جهت ارزیابی کمی ریسک مخازن نفت خام و انبار نفت درچین مورد استفاده قرار گرفت. مقایسه ریسک بین دیواره مخزن و پایین آن نشان می دهد که ریسک مخزن وابسته به پایین آن می باشد. در این مطالعه دستورالعمل پیش بینی فاصله بازرسی داخلی[۵] برای مخازن نفت خام نیز موجود بوده است. بازه بازرسی داخلی پیش بینی شده توسط متد RBI به تدریج با افزایش سطح قابل قبول ریسک گسترش یافته است و نهایتا این روش برای تعیین ریسک قابل قبول مخازن نفت خام پیشنهاد گردید که عدد۳٫۴۵ ×۱۰-۴ به عنوان ریسک قابل قبول مخزن نفت تعیین گردید. عدد ۰٫۸ به عنوان فاکتور ایمنی برای تعیین نهایی بازه بازرسی داخلی برای ۱۸ مخزن نفت خام پیشنهاد گردید.

فاصله بازرسی داخلی در کشور چین در بازه های زمانی ۵ تا ۷ ساله یک الزام می باشد، که خیلی محافظه کارانه و پایین تر از زمان سرویس پیش بینی شده مخزن می باشد..فاصله بازرسی داخلی محاسبه شده توسط روش Gumbel کوتاهتر از روش محاسبه شده با RBI برای تانک ها با فاصله بازرسی داخلی کمتر است، این مقاله توصیه می کند متد بازرسی بر مبنای ریسک برای پیش بینی کردن فاصله بازرسی داخلی جهت مخازن نفت خام استفاده گردد. [۲]

تینگ جون یانگ (۲۰۱۰) با مطالعه بازرسی بر مبنای ریسک بر روی تجهیزات واحد پلی اتیلن سبک به این نتیجه رسیدندکه حدود ۸% از تجهیزات و لاین های تحت فشار، ۹۰% ریسک تجهیزات تحت فشار پلی اتیلن را در برمیگیرند، در این مطالعه بستر ایجاد استراتژی بازرسی پس از شناسایی تجهیزات با ریسک بالا فراهم گردید. روش بکار گرفته شده در این مطالعه بصورت RBI کیفی بوده و از ماتریس ۵*۵ بکاررفته است. [۳]

اقای ونگ تسان هوانگ (۲۰۰۷) مطالعه ای بر روی سیستم راهنمای بازرسی خطوط لوله بر مبنای ریسک اتجام داده است. در این تحقیق، یک سیستم بازرسی بر مبنای ریسک و یک مدل راهنما برای بازرسی از خطوط لوله برسی شده است. روش مطالعه از دو بخش تشکیل شده که عبارتند از: ساختن یک مدل بازرسی بر مبنای ریسک برای خطوط لوله و ایجاد یک مدل راهنما برای بازرسی بر مبنای ریسک خطوط لوله.

برای بررسی بازرسی بر مبنای ریسک و سیستم آنالیز استراتژیک بازدید هایی از واحد نیز صورت گرفته است. یک مدل نبتنی بر دانش مطابق با استاندارد های بین المللی و مقررات دولتی ایجاد شده و یک فرایند یکپارچه منطقی برای کاهش اختلافات تناقضات در مدل مذکور بکار رفته است. این مدل بهمنظور آنالیز فاکتور های خرابی، مدل های تخریب و موقعیت های مستعدتخریب خطوط لوله در واحد های پتروشیمی طراحی شده است.

هدف از این مطالعه تهیه ابزارهایی برای برنامه ریزی بهینه بازرسی های خطوط لوله برای افراد مرتبط در امر بازرسی بوده است. و همچنین، برای ایجاد پیش بینی موثر از ریسک های بالقوه خطوط لوله و بمنظور ایجاد سطح بالاتری از ایمنی در بهره برداری واحد که صنایع پتروشیمی می توانند انتظار دستیابی به آن را داشته باشند. یک ارزیابی ریسک روی سیستم لوله کشی یک مجتمع پتروشیمی انجام شده است. نتایج نشان می دهد که بیشترین ریسک ها و خطرات از تعداد کمی از خطوط لوله نشات گرفته است. [۴]

[۱] Risk Base Inspection)RBI)

[۲] Health, Safety and Environment(HSE)

[۳] Proactive

[۴] American Petroleum Institute(API)

[۵] Internal Inspection Interval

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق زنجیره تامین و مدیریت زنجیره تأمین و مدل های آن و ریسک در زنجیره تامین و مدلهای تصمیم گیری چند معیاره
  • تحقیق نقدشوندگی و مفهوم و دلایل اهمیت و شاخص های اندازه گیری نقدشوندگی و مفهوم ریسک و بازده
  • تحقیق مفهوم سرمایه گذاری و انواع و شیوه ها و شرح ریسک های مرتبط با سرمایه گذاری و انواع قراردادها و معاهدات رایج در صنعت نفت
  • تحقیق مفهوم عدم قطعیت، ریسک و ارزیابی ریسک و ارزیابی ریسک زیست‌محیطی و روش های آن
  • تحقیق ریسک و بازده و مدل قیمت گذاری داراییهای سرمایه ای CAPM و مدلهای پیش بینی ورشکستگی و شکل گیری مفهوم استثنائات بازار سهام
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.