تحقیق نقدشوندگی و مفهوم و دلایل اهمیت و شاخص های اندازه گیری نقدشوندگی و مفهوم ریسک و بازده

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نقدشوندگی و مفهوم و دلایل اهمیت و شاخص های اندازه گیری نقدشوندگی و مفهوم ریسک و بازده دارای ۴۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱٫۲مقدمه۵
۱٫۳تعریف نقدشوندگی۵
۱٫۴دلایل اهمیت نقدشوندگی۷
۱٫۴٫۱اهمیت نقدشوندگی در رشد و توسعه بازار و به عنوان شاخص اصلی توسعه یافتگی بازار۸
۱٫۴٫۲نقدشوندگی معیاری برای ارزیابی ریسک سرمایه گذاری۹
۱٫۴٫۳تأثیر نقدشوندگی بر هزینه سرمایه۹
۱٫۴٫۴نقدشوندگی عامل بهبود عملکرد شرکت ها و کل اقتصاد۱۰
۱٫۴٫۵نقدشوندگی اوراق بهادار عامل مورد توجه در مدیریت سبد به همراه ریسک و بازده۱۰
۱٫۴٫۶تأثیر نقدشوندگی بازار بر بازده سهام۱۱
۱٫۴٫۷کاربرد نقدشوندگی در قیمت گذاری دارایی ها۱۱
۱٫۴٫۸تأثیر نقدشوندگی در نوآور ی های توسعه ای بازار سرمایه۱۲
۱٫۵معیارهای متداول سنجش نقدشوندگی۱۳
۱٫۶اقدامات لازم جهت افزایش نقدشوندگی بازار۱۵
۱٫۷مفهوم جهش برای نقدشوندگی ۱۶
۱٫۸شاخص های اندازه گیری نقدشوندگی۱۶
۱٫۹میزان سهام شناور آزاد۲۰
۱٫۱۰ریسک نقدشوندگی۲۵
۱٫۱۱بازده سهام۲۷
۱٫۱۲بازده تحقق یافته در مقابل بازده مورد انتظار۲۸
۱٫۱۲٫۱بازده تحقق یافته۲۸
۱٫۱۲٫۲بازده مورد انتظار۲۸
۱٫۱۳اجزای بازده۲۸
۱٫۱۳٫۱سود دریافتی۲۹
۱٫۱۳٫۲سود (زیان) سرمایه۲۹
۱٫۱۴بازده غیرعادی سهام۳۱
۱٫۱۵ریسک۳۳
۱٫۱۶اندازه گیری ریسک۳۴
۱٫۱۷منابع ریسک۳۴
۱٫۱۸انواع ریسک:۳۶
۱٫۱۸٫۱رابطه ریسک وبارده:۳۶
۱٫۱۹مجموعه سرمایه گذاری:۳۷
۱٫۲۰ریسک مجموعه سرمایه گذاری:۳۸
۱٫۲۱تئوری پرتفولیو:۳۸
۱٫۲۲پیشینه تحقیق۳۹
۱٫۲۲٫۱تحقیقات خارجی۴۰
۱٫۲۲٫۲تحقیقات داخلی۴۲
۱٫۲۳منابع۴۵

منابع

مراد زاده فرد،م( ۱۳۸۳).”بررسی نقش متغیرهای چندگانه حسابداری جهت پیش بینی بازده سهام عادی”،رساله دکتری،دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات.

مهرآرا،محسن.فضائلی،اکبر(۱۳۸۸).”رابطه هزینه های سلامت و رشد اقتصادی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا(منا)”،فصلنامه علمی – پژوهشی مدیریت سلامت، دوره ۱۲، شماره ۳۵٫

نمازی،م.حشمتی،مرتضی (۱۳۸۶).” بررسی تاثیر سازه ها و متغیرهای تاخیری بر ساختار سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران “، بررسی های حسابداری و حسابرسی ، شماره ۴۹، ص ۱۴۷-۱۴۹

جونز،چ. ،”مدیریت سرمایه گذاری”، ترجمه رضا تهرانی و عسگر نوربخش(۱۳۸۶)، نشر نگاه دانش، چاپ سوم.

رساییان،ا. مهرانی، ساسان (۱۳۸۸). ” بررسی رابطه بین معیارهای نقدشوندگی سهام و بازده سالانه ی سهام در بورس اوراق بهادار تهران”، مجله حسابداری دانشگاه شیراز، شماره اول،ص۲۲۲٫

نوفرستی،محمد(۱۳۷۸).”ریشه واحد و هم جمعی دراقتصاد سنجی”، خدمات فرهنگی رسا ، تهران.

هژبرکیانی، کامبیز(۱۳۷۶). بررسی ثبات تقاضای پول و جنبه های پویای آن درایران، تهران ،موسسه تحقیقات پولی و بانکی ، پژوهشکده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

الدون اس. هندریکسن و مایکل اف. ون بردا(۲۰۰)” تئوری های حسابداری” ترجمه علی پارسائیان(۱۳۸۵)، انتشارات ترمه، تهران.ص ۳۸۰، ۳۴۲، ۴۱۸

یحیی زاده فر،م. خرمدین، جواد (۱۳۸۷). ” نقش عوامل نقد شوندگی و ریسک عدم نقدشوندگی بر مازاد بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران” ، بررسی های حسابداری و حسابرسی ،شماره ۵۵، ص ۱۰۲-۱۰۸٫

فرتوک زاده،ح (۱۳۸۹).” بررسی عوامل موثر بر نقدشوندگی قراردادهای آتی در بورس کالای ایران “، بررسی حسابداری و حسابرسی، شماره ۵۹ ،ص۶۴-۶۵

 Hasbrouck, J. (2003), “Trading Costs and Returns for US Equities: The Evidence from Daily Data”, Working Paper, New York University.

IOSCO. (2007). “Factors Influencing Liquidity in Emerging Markets”.

Lee, K. H. (2006), “Liquidity Risk and Asset Pricing”, Phd Dissertation, Ohio Stae University.

۱٫۱ مقدمه

  ریسک ونقدشوندگی سهام یکی از موضوعاتی است که در چند دهه گذشته همواره مورد توجه  خاص محققان حسابداری بوده است، به نحوی که تا کنون تحقیقات متعددی برای آزمون توانایی ریسک نقدشوندگی جهت پیش بینی بازده غیرعادی سهام شرکتها انجام و مدل های متفاوتی نیز برای پیش بینی بازده غیرعادی سهام ارائه شده است. با این حال در مورد اینکه کدام یک از مدل ها برای پیش بینی  بازده غیرعادی سهام مفیدتر است نظرات متفاوتی وجود دارد.

نقش عامل نقدشوندگی در ارزشگذاری دارایی ها حایز اهمیت است، زیرا سرمایه گذاران به این موضوع توجه دارند که اگر بخواهند دارایی های خود را به فروش رسانند، آیا بازار مناسبی برای آنها وجود دارد یا خیر؟ شواهد تجربی نیز نشان میدهند که عامل نقدشوندگی در تصمیم گیریها نقش مهمی را ایفا مینماید، اما به رغم مطالعات بسیاری که در این زمینه از سوی پژوهشگران صورت گرفته است، هیچ یکنواختی در انتخاب معیار قابل قبول از نقدشوندگی بازار وجود ندارد (۲۰۰۷٫ (Zhang F., Tian Y., & Wirjanto T.,

۱٫۲تعریف نقدشوندگی

نقدشوندگی مفهوم پیچیده ای است و تعاریف و استنباط های گوناگونی درباره آن ارایه شده است، نقدشوندگی هم در سطح اوراق بهادار انفرادی مانند یک سهم معین و هم در سطح کل بازار سهام قابل بررسی است. در ادبیات مربوط به ریزساختار بازار، همواره تأکید اصلی بر روی نقدشوندگی اوراق بهادار انفرادی بوده است. از عوامل اصلی تعیین کننده نقدشوندگی هر ورقه بهادار می توان به مواردی مانند حجم معاملات، قیمت و نوسان پذیری اشاره کرد در حالی که عوامل مهم مؤثر بر تغییر نقدشوندگی بازار مواردی مانند ریسک موجودی ها و اطلاعات نامتقارن را شامل می شود که در مجموع در چارچوب فعالیت های معاملاتی اثر خود را نشان می دهند .(Cordia et al., 2000)

به طور کلی نقدشوندگی میزان سهولت خرید و فروش یک دارایی بدون تغییر قابل ملاحظه در قیمت آن است. به همین ترتیب عدم نقدشوندگی[۱] ، نمایانگر تاثیری است که روند سفارش برروی قیمت میگذارد. این تأثیر به صورت تخفیف اعطایی فروشندگان یا صرف دریافتی خریداران برای اجرای یک سفارش در بازار است. در عین حال که نقدشوندگی مجموعه متنوعی از تعاریف و تفاسیر را دربر می گیرد در این قسمت به تعدادی از آنها برای نمونه اشاره می شود.

در ساده ترین حالت می توان نقدشوندگی را “توانایی انجام یک معامله بدون هزینه” تعریف کرد. به زعم آمیهود (۲۰۰۶)  نقدشوندگی را می توان به عنوان توانایی خرید یا فروش مقدار دلخواه از اوراق بهادار به قیمت بازار و در یک دوره زمانی کوتاه مدت تعریف کرد. نقدشوندگی دارای ارزش است به طوری که در شرایط مساوی، اوراق بهادار با نقدشوندگی بالاتر در مقایسه با اوراق بهادار با نقدشوندگی پایین تر دارای قیمت بیشتری خواهند بود.

برخی محققان درجه نقدشوندگی بازار را توانایی تبدیل به نقد شدن یا خرید و فروش سریع یک قلم دارایی خاص بدون این که منجر به تغییر معنادار در قیمت شود تعریف می کنند. به زعم این گروه، در صورتی یک دارایی از نقدشوندگی بالا برخوردار است که فروش آن سریع، بدون هزینه تبلیغات، با هزینه معاملاتی بسیار پایین و در هر موقعیت و مکانی امکان پذیرباشد.

از دیدگاه اثر قیمتی، نقدشوندگی توانایی بازار برای جذب حجم عظیم معاملات بدون ایجاد نوسانات شدید در قیمت تعریف می شود. علاوه بر این، ویژگی اصلی بازارهای نقد[۲] یا با نقدشوندگی بالا، اندک بودن فاصلۀ بین قیمت های پیشنهادی خرید و فروش است. در این حالت معاملات به روش مقرون به صرفه ای اجرا می شوند. لازمه نقدشوندگی وجود خریدار و فروشنده به تعداد کافی است به نحوی که بازار داد و ستد اوراق بهادار به صورت روان جریان داشته باشد و بتوان اوراق بهادار را به سرعت و با قیمتی نزدیک به قیمت جاری بازار خریداری کرده یا به فروش رساند. به این ترتیب، نقدشوندگی را می توان به صورت احتمال انجام معامله بعدی با قیمتی معادل قیمت معامله قبلی تعریف نمود.

براساس این توصیف کلی، نقدشوندگی بازار اوراق بهادار به شرح زیر تعریف می شود:

“درجه ای که در آن اوراق بهادار می تواند در بازار خریداری یا فروخته شود بدون اینکه تأثیر قابل توجهی بر قیمت آن سهم در بورس بگذارد. این درجه بر اساس سطح فعالیت معاملاتی مشخص می شود”.

ویژگی اصلی یک بازار نقد این است که در هر زمان خریداران و فروشندگان آماده و مایل به انجام معامله وجود دارند. نقدشوندگی یک معیار مهم بازار است. در بازارهای با نقدشوندگی بالا حجم معاملات به اندازه ای هست که امکان پیوستگی مبادلات را فراهم سازد. در چنین بازاری قیمت ها به کندی حرکت می کنند و فاصله های قیمتی بین معاملات بسیار پایین است. مقدار سفارشات به قدر کافی بالا و قادر است بالاترین قیمت تقاضا را به پایین ترین قیمت عرضه نزدیک نماید و این دو را به هم برساند. در بازار با نقدشوندگی بالا، فاصله یا اختلاف بین قیمت پیشنهادی خرید و قیمت پیشنهادی فروش، نزدیک به صفر است.

به زعم لی[۳](۲۰۰۶)  نقدشوندگی مفهومی است که برای طرح و بیان انواع هزینه های معاملات به کار میرود و بالقوه دارای  ابعاد زیادی است که از انتخاب معکوس نشأت می گیرد و مستلزم انجام فوری معاملات است. در سطح وسیع تر، نقدشوندگی برای توصیف سهولت انجام معامله بر روی مقدار زیادی سهام در مدت زمان معین بدون تأثیر قابل توجه در قیمت ها تعریف می شود

بلک[۴] (۱۹۷۱)  با ارایه تعریف فنی تری از نقدشوندگی بازار معتقد است که بازار نقد بازاری است که از استحکام و عمق زیاد برخوردار باشد و به طور معمول قیمت های واقعی و منصفانه دارایی ها را نشان دهد.

همچنین، لیو[۵](۲۰۰۶)  نقدشوندگی را توانایی معامله دارایی در مقادیر زیاد، با سرعت بالا، با هزینه پایین و با تأثیر قیمتی اندک تعریف کرده است.

  Illiquidity1

 Liquid Markets 1

Lee1

 Black2

Liu3

۴Agarwal ,2008,189

۵ Lesmond et al ,1992,189

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق زنجیره تامین و مدیریت زنجیره تأمین و مدل های آن و ریسک در زنجیره تامین و مدلهای تصمیم گیری چند معیاره
  • تحقیق بازرسی و انواع تکنیک های بازرسی بر مبنای ریسک و روش کار متدلوژی بازرسی بر مبنای ریسک
  • تحقیق مفهوم سرمایه گذاری و انواع و شیوه ها و شرح ریسک های مرتبط با سرمایه گذاری و انواع قراردادها و معاهدات رایج در صنعت نفت
  • تحقیق مفهوم عدم قطعیت، ریسک و ارزیابی ریسک و ارزیابی ریسک زیست‌محیطی و روش های آن
  • تحقیق ساختار مالکیت و نقدشوندگی سهام و معیارها و ریسک نقدشوندگی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.