تحقیق مدیریت زنجیره تامین و مدلسازی مدیریت زنجیره تامین و مسیر یابی با پنجره زمانی و مساله VRPTW

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین و مدلسازی مدیریت زنجیره تامین و مسیر یابی با پنجره زمانی و مساله VRPTW  دارای ۴۱ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۶
۲-۲ مفهوم زنجیره تامین و پیدایش آن[۵]    ۶
۲-۲-۱ پیدایش مفهوم زنجیره تامین    ۷
۲-۲-۲ تعریف زنجیره تامین    ۸
۲-۲-۳ دلایل علاقه و توجه به مفهوم مدیریت زنجیره تامین    ۹
۲-۲-۴ مشکلات زنجیره تامین و منابع آنها    ۱۰
۲-۳ انواع شبکه های زنجیره تامین[۵]    ۱۰
۲-۳-۱ شبکه سری    ۱۱
۲-۳-۲ شبکه واگرا    ۱۲
۲-۳-۳ شبکهی همگرا    ۱۲
۲-۳-۴ شبکه مختلط    ۱۳
۲-۴ مدیریت زنجیره تامین[۵]    ۱۳
۲-۴-۱ ضرورت مدیریت زنجیره تامین    ۱۵
۲-۴-۲ وظایف مدیریت زنجیره تامین    ۱۶
۲-۴-۳ مولفه ها و اجزای مدیریت زنجیره تامین    ۱۷
۲-۵ برنامه ریزی در زنجیره تامین[۵]    ۱۹
۲-۶ مدلسازی مدیریت زنجیره تامین[۵]    ۲۰
۲-۶-۱ مدل های برنامه ریزی خطی    ۲۱
۲-۶-۲ مدل برنامه ریزی عدد صحیح    ۲۱
۲-۶-۳ مدل های شبیه سازی    ۲۱
۲-۶-۴ مدلهای بهینه سازی- شبیه سازی    ۲۲
۲-۷ مسئله طراحی شبکه زنجیره تامین[۵]    ۲۲
۲-۸ مدل های طراحی شبکه طراحی زنجیره تامین قطعی[۵]    ۲۳
۲-۹ برنامه ریزی تولید    ۲۳
۲-۹-۱ کاربردهای اصلی    ۲۵
۲-۹-۲-کاربردهای جنبی    ۲۵
۲-۱۰ کالای فاسد پذیر    ۲۵
۲-۱۰-۱ اقلام فاسد شدنی    ۲۷
۲-۱۱ انبارداری صحیح و کاهش نرخ ضایعات و موجودی فاسد    ۲۸
۲-۱۱-۱ اهمیت انبار    ۲۸
۲-۱۱-۲ انواع انبار ها    ۲۸
۲-۱۱-۳  تخریب کالا    ۲۹
۲-۱۱-۴ هزینه‏های ناشی از نگهداری نامناسب مواد اولیه    ۲۹
۲-۱۱-۴-۱- بسته بندی مناسب    ۳۰
۲-۱۲ پنجره زمانی    ۳۱
۲-۱۲-۱ مقدمه    ۳۱
۲-۱۲-۲- تقسیم بندی پنجره زمانی    ۳۱
۲-۱۳- مسیریابی با پنجره زمانی    ۳۳
۲-۱۴- مساله VRPTW    ۳۳
۲-۱۴-۱- اقسام مسائل مسیریابی وسیله نقلیه با پنجره زمانی    ۳۴
۲-۱۴-۱-۱-محدودیت ریاضی مدل TW سخت:    ۳۵
۲-۱۴-۱-۲-محدودیت های ریاضی مدل TW نرم    ۳۵
منابع و مراجع    ۳۶

منابع

علی حاج شیرمحمدی،اصول برنامه ریزی و کنترل تولید و موجودیها،انتشارات اردکان،۱۳۸۲،۴۲۵-۴۳۵

محمدتقی فاطمی قمی،یرنامه ریزی و کنترل تولید و موجودیها،امیرکبیر،۱۳۸۰

میربهادر قلی آریانژاد،برنامه ریزی سیستم های تولید،انتشارات ترمه،۱۳۸۸

محمدطاهر شیرافکن ، ارائه مدل برای مسئله چند فروشنده دوره گرد با مبادی چندگانه غیرثابت با در نظر گرفتن محدودیت پنجره زمانی و جریمه انتظار ، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم و فنون مازندران. ۱۳۹۱

الهام اسماعیلی،مدلی احتمالی برای مدیریت زنجیره تامین چند دوره ای با در نظر گرفتن طول عمر تامین کنندگان،پایان نامه کارشناسی ارشد؛دانشگاه علوم و فنون مازندران.۱۳۸۹

مرتضی صادقی عمل نیک، ابعاد مختلف مدیریت زنجیره تامین،نشریه مدیریت صنعتی،۱۳۸۸

(۲۰۱۲), Stochastic production planning for a biofuel supply chain under demand and price uncertainties,department of ivdustrial and manufacturing engineering. north dakota state university, pp1-5

(۲۰۰۶),. Models for production planning under uncertahntly , Operations Research 20, J.mula, Vol. 14, No. 1, PP.98-100.

(۲۰۰۵), Applying possibilitic linear programming to aggregate production planning. OpSearch10, Reay-Chen Wang,.Vol. 14, No. 1, PP.68-82.

(۲۰۰۲), Scheduling pre-printed newspaper advertising inserts using genetic algorithms, Omega 30, Carter AE, Ragsdale CT,  ۴۱۵–۴۲۱٫

(۱۹۷۳), Computational experience with an m-salesman traveling salesman algorithm, Management Science 19(7), Svestka JA, Huckfeldt VE  , ۷۹۰–۷۹۹٫

(۱۹۷۵), Some simple applications of the traveling salesman problem, Operational Research Quarterly  ۲۶, Lenstra JK, Rinnooy Kan AHG  ,, ۷۱۷–۷۳۳٫

-۱- مقدمه

مدیریت جریان مواد، اطلاعات نیروی انسانی، سرمایه و تجهیزات از مفاهیم اصلی موفقیت در واحدهای صنعتی می باشد. مرتبط نمودن این پنج جریان، باعث تغییراتی بنیادی در یک سیستم می شود که بر تصمیم گیری ها، سیاست گذاری ها، تشکیلات سازمانی و فرصت سرمایه گذاری موثر است.در قرن ۲۱، سازمانها، با افزایش پیچیدگی در فرآیند تولید و تجارت مواجه شده اند. هم اکنون با توسعه رقابت جهانی می بایست محصولات متنوع در زمان و مکان مناسب در دسترس مشتری قرار گیرد. در راستای مطالعات گسترده، مفهوم زنجیره تامین که به معنای:”کل مجموعه فعالیت های درگیر برای رسیدن کالا و خدمات به دست مصرف کننده” بوده، ظاهر گشت.در مدیریت زنجیره تامین شرکت ها قصد دارند با همکاری یکدیگر و ایجاد هم افزایی لازم بتوانند تصمیمات استراتژیک کارایی بگیرند.

۲-۲ مفهوم زنجیره تامین و پیدایش آن[۵]

زنجیره تامین یک سیستم یکپارچه از فرایندهای مرتبط به هم می باشد که این فرایندها به منظور: ۱) دستیابی به مواد و قطعات مورد نیاز، ۲) تبدیل مواد اولیه به محصول، ۳) ارزش گذاری محصولات، ۴) توزیع محصولات به مشتریان و ۵) تسهیل انتقال اطلاعات بین اجزا زنجیره تامین، اعم از تامین کنندگان، توزیع کنندگان، واسطه ها، خرده فروشان و مشتریان، ایجاد شده اند. هدف اصلی این زنجیره، کاهش هزینه، افزایش اثربخشی و کارایی و بطور کلی افزایش سود برای تمام ذینفعان خود است. این زنجیره شامل دو جریان مخالف است: حرکت مستقیم (رفت) محصولات از تامین کننده مواد اولیه تا مشتری و حرکت برگشت (عکس) اطلاعات و مواد از مشتری تا تامین کنندگان.

این زنجیره از دو قسمت لجستیک داخلی و لجستیک خارجی تشکیل شده است. لجستیک داخلی یا مدیریت مواد به فعالیت های دریافت مواد، ذخیره و کنترل مواد تا تهیه محصول مورد نیاز گفته می شود. لجستیک خارجی یا توزیع محصولات به خروج محصولات تا رسیدن به مشتری و ارائه سرویس های لازم به او گفته می شود. نکته مهم در زنجیره تامین، ارتباط اجزا می باشد که به صورت حلقه های به هم متصل هستند، اطلاعات باید به صورت دقیق و همزمان به اشتراک گذاشته شود تا بهترین تصمیمات گرفته شود.

۲-۲-۱ پیدایش مفهوم زنجیره تامین

در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی تاکید بر تولید انبوه بود تا بدین طریق تولیدکنندگان بتوانند هزینه های خود را به حداقل ممکن کاهش دهند. بنابراین انعطاف پذیری و تغییر در فرایندهای تولید بسیار مشکل و هزینه بر بود. همچنین تولیدکنندگان دیدگاه خوبی نسبت به مشتریان و تامین کنندگان خود نداشتند، به طوری که ارتباط اطلاعاتی با آنها را دارای ریسک بالا می دانستند.

در دهه۶۰ و ۷۰ میلادی،بهبود فرایندهای داخلی که برای حضور در صحنه ی رقابت انجام
می گرفت، به توسعه استراتژی های بازاریابی نیاز پیدا کرد. به عبارتی تولیدکنندگان و مراکز خدماتی بسیار علاقه مند بودند که بر اساس نیازهای مشتریان برای جلب رضایتشان اقدام نمایند و استراتژی شرکت را بر این اساس پایه ریزی نمایند.

افزایش سطح زندگی، رفاه طلبی، رشد جمعیت و مهاجرت به شهرها همگی از عواملی بودند که در دهه ۸۰ میلادی باعث افزایش تقاضا برای محصولات و خدمات شدند. افزایش تقاضا نیز نیاز به انعطاف پذیری و بهبود محصولات و فرایندهای موجود را تشدید کرد و موسسات را به توسعه و تنوع در ارائه محصولات جدید ترغیب نمود.

در دهه ۹۰ میلادی به خاطر پیشرفت های تکنولوژی، توسعه ارتباطات و دانش فنی و فرهنگ صنعتی بالاتر، انعطاف پذیری و بهبود در تولید فراهم گردید. خدمات و محصولات نهایی، به سلیقه و نیاز مشتری نزدیک تر شد و با آمدن دستگاههای تولیدی نیمه خودکار و تمام خودکار انعطاف پذیری تولید بالاتر رفت. در واقع، شرکت ها و موسسات کم کم به سمت تولید مشتری گرا سوق پیدا کردند. در این دوره موسسات تولیدی تا حدودی از کنترل و فرآیندهای داخلی اطمینان بیشتری حاصل کرده بودند و تاثیر شگرفی که مواد و خدمات ورودی بر روی قابلیت آنها برای پاسخگویی به نیاز مشتریان داشت، نمود بیشتری پیدا کرد. این درک، باعث توجه و تمرکز بیشتر بر روی تامین و استراتژی های منبع یابی شد و تنها تولید کالای با کیفیت، کافی نبود، بلکه محصول را در چه زمانی، در چه مکانی و چگونه و به چه اندازه ای که مشتری می خواهد و اقتصادی نیز باشد، تحویل دهند، نیز مهم بود.

با پیدایش این تفکر، همه به این باور رسیدند که در جهان بهم پیوسته امروز پاسخگویی به تقاضای مشتری معمولا تنها سازنده ی کالا را درگیر نمی کند، بلکه کل زنجیره تامین و سرویس های آنها رابه خدمت می گیرد و همچنین مدیریت سازمان، ایفاکننده نقش کوچکی است و آنچه مهم است مدیریت زنجیره تامین است و در حقیقت تمامی واحدهای بالادستی و پایین دستی نقش بسزایی در موفقیت و کامیابی موسسه خواهند داشت. این نقش که به تک تک موسسات موثر بر تهیه و تولید و تحویل کالاها و خدمات به مشتری نهایی داده می شد به نام ” زنجیره تامین” منجر گردید.

۲-۲-۲ تعریف زنجیره تامین

با شهرت یافتن مفهوم زنجیره تامین، تعاریف مختلفی برای این مفهوم ارائه گردیده است. فرهنگ لغات ایپکس[۱] زنجیره تامین را به صورت زیر تعریف می کند:

مراحل مختلف انجام کار از تهیه مواد اولیه تا تحویل محصول نهایی که به صورت ارتباط بین شرکتهای عرضه کننده مواد تا مصرف کنندگان تعریف می شود، زنجیره تامین گویند.

مجموعه عملیات داخل و خارج یک شرکت که زنجیره ارزش[۲]را قادر به تولید محصول و ارائه خدمت به مشتری می نماید را زنجیره تامین گویند.

تعریف ارائه شده توسط شورای زنجیره تامین چنین است:

زنجیره تامین شامل فعالیت های مربوط به تولید تا تحویل محصول نهایی از تامین کنندگان عمده تا مشتریان خرده است.

دابلر و برت[۳][۱۶] با دید وسیع تری به زنجیره تامین می نگرند و آن را شامل تمام سرچشمه های تامین برای شرکت می دانند. با این تعریف، سازنده تجهیزات اصلی مانند شرکت فورد، زنجیره تامین خود را شامل تامین کنندگان رده اول، دوم، و … در یک شبکه تامین خواهد دید.

لالوند و مسترز[۴][۲۳] بیان نمودند استراتژی شراکتی در زنجیره تامین در برگیرنده ی عناصری است که عبارتند از:” توافق طولانی مدت چندین شرکت در زنجیره تامین، گسترش تعهد و صداقت در روابط، به اشتذاک گذاری داده ها تقاضا و فروش و توسعه ی فعالیت های لجستیکی،…”

استیونز[۵][۳۵] بیان نمود که” هدف مدیریت زنجیره تامین، همزمان سازی احتیاجات مشتری با جریان مواد به منظور افزایش سطح خدمت به مشتری، کاهش سطح موجودی و در نهایت کاهش هزینه های واحد محصول می باشد.”

۲-۲-۳ دلایل علاقه و توجه به مفهوم مدیریت زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تامین به دلایل متعددی به موضوع مورد توجه در دهه­ی اخیر تبدیل شده است:

تعداد بسیار کمی از شرکتها که هنوز دارای سازمان عمودی می باشند،امروزه شرکت ها تخصصی تر شده اند و به جای آنکه خود، تامین کننده منابع خویش باشند بیشتر به دنبال تامین کنندگانی هستند که بتوانند مواد اولیه با کیفیت بالا و قیمت پایین در اختیار آنها قرار دهند.

رقابت در سطوح ملی و بین المللی بسیار شدت یافته است. مشتری برای خواسته های خود انتخاب ها و منابع متعددی دارند. به همین دلیل برای تولیدکننده قرار دادن محصول نهایی در شبکه­ی توزیع به ترتیبی که با کمترین قیمت و به بهترین نحو در دسترس مشتری باشد، امری حیاتی محسوب می شود. در گذشته شرکت ها برای حل این مشکل، انبارهای متعددی در نقاط مختلف زنجیره تدارک می دیدند، در حالیکه طبیعت پویای بازار امروز، این عمل را به حرکتی غیراقتصادی و با ریسک بالا مبدل می کند، زیرا که عادات خرید مشتریان دائما در حال تغییر است و رقبا در حال حذف محصولات قبلی و ارائه ی محصولات جدید هستند و تغییر سفارشات باعث خواهد شد که شرکت همواره دارای انبارهایی مملو از محصولات از رده خارج شده باشد، ضمناً هزینه ی بالای نگهداری کالا در انبار باعث می شود که قیمت نهایی محصول بالا رود.

شرکت ها دریافتند که به حداکثر رساندن عملکرد یک بخش ممکن است تاثیر چندانی بر عملکرد کل مجموعه نداشته باشد. مثلاً اگر در بخش خرید بتوان یک کالا را به قیمت کمتری تهیه ممکن است به خاطر ایجاد نواقص در سایر بخشهای تولیدی، هزینه تولید محصول نهایی را بالا ببرد. لذا ضرورت دارد در هنگام تصمیم گیری برای یک بخش، اثر آن تصمیم، در کل مجموعه زنجیره تامین مورد توجه قرار بگیرد.

به دلایل فوق، استفاده از سیستم مدیریت حرفه ای زنجیره تامین برای بیشتر شرکتها، امری حیاتی گشته است.

همانطور که گفته شد مدیران یک شرکت درون زنجیره تامین از موقعیت سایر شرکتهای مرتبط سود خواهند برد. آنها با تبادل اطلاعات صحیح بازار و هماهنگ کردن فعالیت ها باعث
می­شوند تا کل زنجیره در عرصه ی رقابت باقی بماند. مدیر زنجیره تامین می بایست به منظور هماهنگ سازی کل مجموعه، ارتباطات تمامی گره های درون زنجیره را تحت نظر داشته باشد.

[۱]APICS(American Production & Inventory Society)

[۲] Value Chain

[۳] Doubler and Burt

[۴] La Londe and Masters

[۵] Stevens

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و اهمیت و ضرورت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
  • تحقیق مدیریت زنجیره تامین ، مراحل تصمیم گیری کاربرد رویکرد پویایی های سیستم در آن
  • تحقیق مدیریت و سیستم اطلاعاتی استراتژیک و سیستم چندعاملی
  • تحقیق مدیریت زنجیره تأمین و مسائل انتخاب تأمین کننده و برنامه ریزی دو سطحی
  • تحقیق مدیریت دانش و مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.