تحقیق سبکهای فرزندپروری، سازگاری و انواع آن، هوش هیجانی ومدل های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سبکهای فرزندپروری، سازگاری و انواع آن، هوش هیجانی ومدل های آن  دارای ۵۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

سبکهای فرزندپروری    ۶
والدین گرم و آزادگذارنده    ۱۰
والدین گرم و کنترل کننده    ۱۱
والدین سرد و آزاد گذارنده    ۱۱
والدین سرد و کنترل کننده    ۱۱
سبک مستبدانه و سلطه جو    ۱۲
سبک مقتدرانه    ۱۲
سبک سهل گیرانه    ۱۳
سبک غفلت گرایانه و بیتوجه    ۱۴
سازگاری    ۱۴
انواع سازگاری    ۱۵
۱- سازگاری اجتماعی    ۱۵
۲- سازگاری تحصیلی    ۱۵
۳- سازگاری خانوادگی    ۱۵
تعاریف سازگاری اجتماعی    ۱۶
عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی    ۱۸
۱- عوامل فردی    ۱۸
۲-  عوامل خانوادگی    ۱۸
۳- عوامل اجتماعی    ۱۹
۴- عوامل مذهبی و اخلاقی    ۲۰
هیجان    ۲۱
هوش هیجانی    ۲۲
تاریخچه هوش هیجانی    ۲۳
تعاریف هوش هیجانی    ۲۷
مدلهای هوش هیجانی    ۲۹
مدل توانایی    ۲۹
مدل هوش هیجانی دانیل گلمن    ۳۳
مدل شخصیتی بار-آن    ۳۵
الگوی «کوپر و ساواف» از هوش هیجانی    ۳۶
مفهوم سازگاری تحصیلی    ۳۶
دیدگاههای نظری درباره سازگاری    ۴۰
دیدگاه تحلیل روانی    ۴۰
دیدگاه روانشناسی فردی    ۴۱
نظریه رونی- اجتماعی    ۴۱
نظریه زیستی- اجتماعی    ۴۱
نظریه یادگیری    ۴۳
نظریه یادگیری اجتماعی    ۴۳
دیدگاه روانشناسی شناختی    ۴۳
نظریه بافتگرا    ۴۴
پیشینه تجربی    ۴۶
منابع    ۴۹
فارسی    ۴۹
منابع انگلیسی    ۵۴

منابع

اسلامی نسب، علی (۱۳۷۳). روانشناسی سازگاری. تهران: چاپ و نشر میلاد.

مکتبی، غلامحسین (۱۳۸۷). تأثیر آموزش هوش هیجانی بر سازگاری اجتماعی، اضطراب اجتماعی و هوش هیجانی در دانشجویان. پایان­نامه دکتری روانشاسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.

نوری امام­زاده­ای، اصغر و نصیری، حبیب اللًه (۱۳۸۶). هوش عاطفی در زندگی روزمره. تهران: نشر نوشته.

بخشی سورشجانی، لیلا (۱۳۸۷). رابطه­ی هوش هیجانی، سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان. مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی – برنامه ریزی درسی، شماره­ی ۱۹، صص ۱۱۶-۹۷٫

موسوی شوشتری، هومان (۱۳۷۵). بررسی رابطه بین جو  عاطفی خانواده با سازگاری فردی و اجتماعی و پیشرفت تحصیلی. شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان خوزستان.

شفیع آبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا (۱۳۷۷). نظریه های مشاوره و روان درمانی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.

خدایاری فرد، محمد، رحیمی نژاد، عباس، هومن، حیدرعلی و غباری بناب، باقر (۱۳۸۵). بررسی عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی دانشجویان شاهد و غیر شاهد دانشگاه تهران. گزارش طرح پژوهشی زیر نظر بنیاد شهید انقلاب اسلامی.

خدایاری فرد، محمد، فقیهی، علی نقی، غباری بناب، باقر، شکوهی یکتا، محسن و به ‌پژوه، احمد (۱۳۸۱). ساخت و هنجاریابی مقیاس دینداری در جامعه دانشجویان کشور. گزارش طرح پژوهشی زیر نظر دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.

آذین، احمد و موسوی، سید محمود (۱۳۸۸). بررسی نقش عوامل آموزشگاهی بر سازگاری اجتماعی دانش­آموزان مقطع متوسطه شهرستان فریدونشهر. مجله­­ی جامعه شناسی کاربردی، دوره­ی ۴۱، شماره­ی ۱، صص ۲۰۰-۱۸۳٫

برگر، کاتلین (۱۳۸۸). روانشناسی رشد. ترجمه ی اسماعیل سعدی پور، تهران: نشر نی.

بنی سی، پری­ناز، دلفان­آذری، قنبرعلی و بنی­سی، وحید (۱۳۸۹). رابطه­ی هوش هیجانی با سبک­های حل مسأله و سلامت عمومی و سلامت عمومی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی منطقه­ی ۱۲٫ مجله علوم تربیتی، سال سوم، شماره­­ی۱۰، صص. ۱۵۶-۱۳۵٫

حجازی، الهه و شکوری فر، معصومه (۱۳۸۷). رابطه­ی پاسخ­های رفتاری به محرک اجتماعی مبهم با اسناد نیت، هدف­های اجتماعی و اداراک خودکارآمدی کودکان. مجله­ی روانشناسی  و علوم تربیتی، سال چهارم، شماره­ی ۲، صص ۶۵-۴۷٫

فلاطونی، فردوس (۱۳۹۱). رابطه­ی ناگویی عاطفی و هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی دانش­آموزان دختر پایه دوم راهنمایی شهر دزفول. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.

سبک­های فرزندپروری

امروزه محققان در خصوص سبک­های فرزندپروری والدین و تأثیراتی که هر یک بر رشد کودکان دارند، به بحث و بررسی پرداخته و الگوهای متفاوتی را ارائه داده اند. عمده­ی مطالعات و مدل­های ارائه شده در این حوزه، بر دو بعد، پذیرش-پاسخ گویی[۱] و درخواست-کنترل[۲] تأکید دارند (دارلینگ[۳] و اشتاین برگ[۴]، ۱۹۹۳؛ مک کوبی[۵] و مارتین[۶]، ۱۹۸۳). بعد اوّل فرزندپروری (پذیرش- پاسخ گویی)، نشان دهنده­ی والدینی است که حمایت کننده بوده و به نیازهای فرزندانشان حساس هستند، تمایل دارند به کودکان خود محبت کنند و آن­ها را تحسین نمایند. والدین پذیرا و پاسخگو، با  عاطفه هستند ، اغلب با مهربانی ، تحسین و تشویق با فرزندانشان برخورد می کنند؛ آن­ها همچنین، موقعی که، کودک رفتار ناشایستی انجام می­دهد فوراّ او را تنبیه نمی­کنند. والدینی که کمتر پذیرا و پاسخگو هستند، از فرزندان خود ایراد می­گیرند، آن­ها را تحقیر و تنبیه می­کنند و به آن­ها توجهی نمی­نمایند (سیگلمن، ۱۹۹۹).

بعد درخواست- کنترل، بر کنترل والدین بر تصمیمات فرزندان اشاره دارد. والدین کنترل کننده و درخواست کننده یک سری قوانین را برای کودکان قرار می­دهند و از آن­ها انتظار دارند که از قوانین پیروی نمایند. آن­ها رفتار فرزندان را مشاهده و نظارت می­کنند تا مطمئن شوند که، مقررات توسط فرزندان اجرا می­شود. والدینی که کمتر سخت گیر و کنترل کننده هستند، درخواست­های کمی از فرزندان دارند، و به آن­ها اجازه می­دهند که استقلال و خودمختاری بیشتری در محیط اطرافشان داشته باشند. با توجه به این دو بعد، چهار سبک فرزندپروری عبارتند از: مقتدر[۷]، مستبد[۸] (سلطه جو)، سهل گیر[۹] و غفلت­گرا[۱۰] (دارلینگ و اشتاین برگ، ۱۹۹۳، مک کوبی و مارتین، ۱۹۸۳).

والدین مقتدر از انتظارات بالا و خودکنترلی فرزندانشان برخوردار بوده و سطوح بالایی از حساسیت، تعامل هیجانی و درگیری را از خود نشان می دهند. این والدین انعطاف پذیر و درخواست کننده هستند، عقاید و نظرات فرزندانشان را در نظر می­گیرند ولی محدودیت­هایی  اعمال می­کنند. نوجوانان را در تصمیم گیری­های خانواده دخالت می­دهند و برای فرزندان خود احترام قائل هستند. والدین مستبد، دارای درخواست- کنترل بالا و پذیرش- پاسخ گویی پایین هستند. والدین قوانین زیادی را برای کودک وضع می­کنند، و انتظار دارند که آن­ها کاملا از قوانین اطاعت کنند، به ندرت به فرزندان خود در مورد قوانین توضیح می­دهند و اغلب از روش­های منفی، مانند تنبیه فیزیکی برای مطیع کردن کودکان استفاده می­کنند. در برخورد با نیازهای رشدی فرزندانشان حساسیتی نشان نمی­دهند و پشتیبانی عاطفی کمی را نسبت به آنان اعمال می کنند. در شیوه­ی سهل گیر، پذیرش- پاسخ گویی بالا ولی درخواست گری و کنترل پایین است. این والدین، کودکان خود را تشویق می­کنند که تکانه­های خود را ابراز کنند، و به ندرت بر رفتار آن­ها کنترل دارند، به همین دلیل در رفتار فرزندان این شیوه­ی فرزندپروری، بی نظمی زیادی، مشاهده می­شود (سیگلمن، ۱۹۹۹). در فرزندپروری بی توجه، این گروه، هم بعد کنترل- درخواست گری و هم پذیرش- پاسخ گویی پایین است. والدین، خیلی درگیر تربیت کودکان نیستند، به نظر می­رسد که نگران آن­ها هم نمی­باشند. این والدین آنقدر در مشکلات خود غرق هستند که نمی­توانند، انرژی کافی را برای تعیین و اجرای قوانین بگذارند ( مک کوبی و مارتین، ۱۹۸۳).

دایانا بامریند[۱] (۱۹۹۱) سبک­های فرزندپروری را شامل رفتارهای متنوع، بهنجار و طبیعی می­داند که والدین به منظور کنترل و اجتماعی کردن کودک خود به کار می­برند. بامریند با مشاهده­ی فعالیت­های کودکان و با توجه به ویژگی­هایی همچون خودکنترلی، استقلال و عزت نفس به نمره گذاری رفتارشان می­پرداخت. سپس با والدین مصاحبه کرد و به مشاهده­ی تعامل­های والد-کودک در خانه و آزمایشگاه خود پرداخت.

وی دریافت والدین از ۴ بعد مهم با یکدیگر متفاوتند:

ابراز محبت: محبت لازمه­ی رشد عاطفی کودک است و عدم وجود محبت در تعاملات والدین و فرزندان باعث ایجاد مشکلات روانی می­گردد. والدین در محبت کردن به کودکان باید وضع اعتدال را رعایت کنند (برگر، ترجمه سعدی پور، ۱۳۸۸).

راهبردهای انضباطی،کنترل: داشتن قوانین و چهارچوب­ها و نظارت بر اجرای قوانین می­باشد. در خانواده می­بایست بین والدین و فرزندان، قوانین و باید و نبایدهایی وجود داشته باشد و افراد خانواده مکلف به اجرای آن باشند و نظارت بر اجرای آن­ها صورت بگیرد.

ارتباط: منظور ایجاد درک و فهم در تعاملات والد-کودک است. یعنی ارتباطات به صورت صریح و آشکار باشد تا این که پیامی که والدین می­دهند با آن چیزی که از طرف کودکان درک می­شود، مثل هم باشند.

مسئولیت­پذیری، انتظار بلوغ و پختگی: والدین برای آن که در آینده کودکانی مسئولیت پذیر داشته باشند، باید از زمانی که کودک توانایی­هایی پیدا کرد، مسئولیت­هایی از او بخواهند که شامل مسئولیت­های فردی و جمعی می­باشد (برگر، ترجمه سعدی پور، ۱۳۸۸).

بامریند (۱۹۹۱) سبک­های فرزندپروری را به سه دسته تقسیم می­کند که شامل: ۱- فرزند پروری استبدادی ۲- فرزندپروری مقتدرانه ۳- فرزندپروری آسان گیر، می­باشد. این سه شیوه، متداولترین شیوه­های فرزندپروری هستند. این شیوه­ها بر اساس دو بعد اصلی فرزندپروری، یعنی پذیرش و پاسخ دهی و توقع قرار دارند. پذیرش به معنای حمایت یا صمیمیت والدین و توقع به معنای کنترل رفتاری بیان شده است (سیگلمن، ۱۹۹۹).

شیفر[۲] (۱۹۶۵) نیز از جمله کسانی است که در زمینه­ی سبک­های فرزندپروری پژوهش­هایی انجام داده است. او بر اساس مشاهداتی که از تعامل کودکان یک تا سه ساله با مادرانشان انجام داد، طرح یک طبقه بندی بر اساس دو جنبه ی رفتار والدین یعنی آزادی-کنترل (سهل گیری در مقابل سخت گیری) و گرمی-سردی (پذیرش در مقابل طرد) را  ارائه نمود. وی نتیجه گرفت که مادران پذیرنده یا طرد کننده می­توانند سخت گیر یا آسان گیر باشند. این دو بعد اساساّ اشاره به سطوح حمایت عاطفی دارد که والدین در مورد کودکانشان به کار می­برند و نیز اشاره به کنترلی دارد که والدین در مورد کودکان خود اعمال می­کنند. براساس این دو بعد، الگوهای مختلف رفتار والدین شکل می­گیرد.

والدین گرم و آزادگذارنده

 این والدین معمولا دارای استقلال بوده و رفتار اجتماعی مناسبی دارند. محبت و آزادی والدین باعث می­شود که حالت­های پرخاشگری کمی در این کودکان مشاهده شود. مشخصات این کودکان شامل داشتن اعتماد به نفس، احساس استقلال، تمایل به تسلط بر محیط و گرایش به رفتارهای دوستانه نسبت به همسالان است.

 والدین گرم و کنترل کننده

 این والدین اجازه­ی کسب تجربه و یادگیری را از کودک می­گیرند. آن­ها با محبت افراطی موجب سلب آزادی لازم از کودکانشان می­شوند. کودکان این والدین در مقایسه با کودکانی که والدین گرم و آزادگذارنده دارند، خصومت و پرخاشگری بیشتری از خود نشان می­دهند.

والدین سرد و آزاد گذارنده

 رفتارهای سرد و خصومت آمیز این والدین که بر تنبیه استوار است به همراه سخت گیری و محدودیت شدیدی که نسبت به فرزندان خود اعمال می­کنند، موجب احساس خصومت شدید در فرزندان آن­ها می­شود. از سویی عدم اجازه به کودک در ظاهر ساختن این احساس خصومت، کودکان را عصبی بار می­آورد. این کودکان معمولا در روابط اجتماعی ناموفق هستند. گوشه گیری، خجالت و عدم اعتماد به نفس در این کودکان وجود دارد.

والدین سرد و کنترل کننده

 همراه شدن فقدان محبت با عامل عدم آزاد گذاشتن موجب بروز رفتار پرخاشگرانه به شدیدترین حالت در این کودکان می­شود.

سبک­های مطرح شده در مدل­های، دارلینگ و اشتاین برگ (۱۹۹۳)، سبک­های فرزندپروری مک کوبی و مارتین (۱۹۸۳) و بامریند (۱۹۹۱) همپوشی زیادی دارند. به همین دلیل، ویژگی­ها و سبک­های فرزندپروری مستبد، مقتدر، سهل گیر و بی­تفاوت به طور دقیق­تر و با توجه به دیدگاه این محققان، مورد بررسی قرار می­گیرند.

[۱]. Baumrind

[۲].Schaefer

[۱]. acceptance-responsiveness

[۲]. Demandingness-Control

[۳]. Darling

[۴]. Steinberg

[۵]. Mccoby

[۶]. Martin

[۷]. authoritative

[۸]. authoritarian

[۹]. permissive

[۱۰]. neglecting

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی و دیدگاه های آن
  • تحقیق هوش هیجانی و ارزیابی عملکرد و نظریه های آن
  • تحقیق هوش هیجانی و نظریه ها و مدل های آن
  • تحقیق مدل های هوش هیجانی و مشکلات رفتاری دانش آموزان
  • تحقیق هوش هیجانی ، رهبری تحول گرا و اثر بخشی تیمی و مفاهیم و ابعاد و مدل های آن و معیارهای ارزیابی اثربخشی سازمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.