1,257 views
پیشینه تحقیق سبکهای فرزندپروری، سازگاری و انواع آن، هوش هیجانی ومدل های آن دارای ۵۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
سبکهای فرزندپروری ۶
والدین گرم و آزادگذارنده ۱۰
والدین گرم و کنترل کننده ۱۱
والدین سرد و آزاد گذارنده ۱۱
والدین سرد و کنترل کننده ۱۱
سبک مستبدانه و سلطه جو ۱۲
سبک مقتدرانه ۱۲
سبک سهل گیرانه ۱۳
سبک غفلت گرایانه و بیتوجه ۱۴
سازگاری ۱۴
انواع سازگاری ۱۵
۱- سازگاری اجتماعی ۱۵
۲- سازگاری تحصیلی ۱۵
۳- سازگاری خانوادگی ۱۵
تعاریف سازگاری اجتماعی ۱۶
عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی ۱۸
۱- عوامل فردی ۱۸
۲- عوامل خانوادگی ۱۸
۳- عوامل اجتماعی ۱۹
۴- عوامل مذهبی و اخلاقی ۲۰
هیجان ۲۱
هوش هیجانی ۲۲
تاریخچه هوش هیجانی ۲۳
تعاریف هوش هیجانی ۲۷
مدلهای هوش هیجانی ۲۹
مدل توانایی ۲۹
مدل هوش هیجانی دانیل گلمن ۳۳
مدل شخصیتی بار-آن ۳۵
الگوی «کوپر و ساواف» از هوش هیجانی ۳۶
مفهوم سازگاری تحصیلی ۳۶
دیدگاههای نظری درباره سازگاری ۴۰
دیدگاه تحلیل روانی ۴۰
دیدگاه روانشناسی فردی ۴۱
نظریه رونی- اجتماعی ۴۱
نظریه زیستی- اجتماعی ۴۱
نظریه یادگیری ۴۳
نظریه یادگیری اجتماعی ۴۳
دیدگاه روانشناسی شناختی ۴۳
نظریه بافتگرا ۴۴
پیشینه تجربی ۴۶
منابع ۴۹
فارسی ۴۹
منابع انگلیسی ۵۴
اسلامی نسب، علی (۱۳۷۳). روانشناسی سازگاری. تهران: چاپ و نشر میلاد.
مکتبی، غلامحسین (۱۳۸۷). تأثیر آموزش هوش هیجانی بر سازگاری اجتماعی، اضطراب اجتماعی و هوش هیجانی در دانشجویان. پایاننامه دکتری روانشاسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
نوری امامزادهای، اصغر و نصیری، حبیب اللًه (۱۳۸۶). هوش عاطفی در زندگی روزمره. تهران: نشر نوشته.
بخشی سورشجانی، لیلا (۱۳۸۷). رابطهی هوش هیجانی، سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان. مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی – برنامه ریزی درسی، شمارهی ۱۹، صص ۱۱۶-۹۷٫
موسوی شوشتری، هومان (۱۳۷۵). بررسی رابطه بین جو عاطفی خانواده با سازگاری فردی و اجتماعی و پیشرفت تحصیلی. شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان خوزستان.
شفیع آبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا (۱۳۷۷). نظریه های مشاوره و روان درمانی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
خدایاری فرد، محمد، رحیمی نژاد، عباس، هومن، حیدرعلی و غباری بناب، باقر (۱۳۸۵). بررسی عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی دانشجویان شاهد و غیر شاهد دانشگاه تهران. گزارش طرح پژوهشی زیر نظر بنیاد شهید انقلاب اسلامی.
خدایاری فرد، محمد، فقیهی، علی نقی، غباری بناب، باقر، شکوهی یکتا، محسن و به پژوه، احمد (۱۳۸۱). ساخت و هنجاریابی مقیاس دینداری در جامعه دانشجویان کشور. گزارش طرح پژوهشی زیر نظر دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
آذین، احمد و موسوی، سید محمود (۱۳۸۸). بررسی نقش عوامل آموزشگاهی بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان فریدونشهر. مجلهی جامعه شناسی کاربردی، دورهی ۴۱، شمارهی ۱، صص ۲۰۰-۱۸۳٫
برگر، کاتلین (۱۳۸۸). روانشناسی رشد. ترجمه ی اسماعیل سعدی پور، تهران: نشر نی.
بنی سی، پریناز، دلفانآذری، قنبرعلی و بنیسی، وحید (۱۳۸۹). رابطهی هوش هیجانی با سبکهای حل مسأله و سلامت عمومی و سلامت عمومی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی منطقهی ۱۲٫ مجله علوم تربیتی، سال سوم، شمارهی۱۰، صص. ۱۵۶-۱۳۵٫
حجازی، الهه و شکوری فر، معصومه (۱۳۸۷). رابطهی پاسخهای رفتاری به محرک اجتماعی مبهم با اسناد نیت، هدفهای اجتماعی و اداراک خودکارآمدی کودکان. مجلهی روانشناسی و علوم تربیتی، سال چهارم، شمارهی ۲، صص ۶۵-۴۷٫
فلاطونی، فردوس (۱۳۹۱). رابطهی ناگویی عاطفی و هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر پایه دوم راهنمایی شهر دزفول. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
امروزه محققان در خصوص سبکهای فرزندپروری والدین و تأثیراتی که هر یک بر رشد کودکان دارند، به بحث و بررسی پرداخته و الگوهای متفاوتی را ارائه داده اند. عمدهی مطالعات و مدلهای ارائه شده در این حوزه، بر دو بعد، پذیرش-پاسخ گویی[۱] و درخواست-کنترل[۲] تأکید دارند (دارلینگ[۳] و اشتاین برگ[۴]، ۱۹۹۳؛ مک کوبی[۵] و مارتین[۶]، ۱۹۸۳). بعد اوّل فرزندپروری (پذیرش- پاسخ گویی)، نشان دهندهی والدینی است که حمایت کننده بوده و به نیازهای فرزندانشان حساس هستند، تمایل دارند به کودکان خود محبت کنند و آنها را تحسین نمایند. والدین پذیرا و پاسخگو، با عاطفه هستند ، اغلب با مهربانی ، تحسین و تشویق با فرزندانشان برخورد می کنند؛ آنها همچنین، موقعی که، کودک رفتار ناشایستی انجام میدهد فوراّ او را تنبیه نمیکنند. والدینی که کمتر پذیرا و پاسخگو هستند، از فرزندان خود ایراد میگیرند، آنها را تحقیر و تنبیه میکنند و به آنها توجهی نمینمایند (سیگلمن، ۱۹۹۹).
بعد درخواست- کنترل، بر کنترل والدین بر تصمیمات فرزندان اشاره دارد. والدین کنترل کننده و درخواست کننده یک سری قوانین را برای کودکان قرار میدهند و از آنها انتظار دارند که از قوانین پیروی نمایند. آنها رفتار فرزندان را مشاهده و نظارت میکنند تا مطمئن شوند که، مقررات توسط فرزندان اجرا میشود. والدینی که کمتر سخت گیر و کنترل کننده هستند، درخواستهای کمی از فرزندان دارند، و به آنها اجازه میدهند که استقلال و خودمختاری بیشتری در محیط اطرافشان داشته باشند. با توجه به این دو بعد، چهار سبک فرزندپروری عبارتند از: مقتدر[۷]، مستبد[۸] (سلطه جو)، سهل گیر[۹] و غفلتگرا[۱۰] (دارلینگ و اشتاین برگ، ۱۹۹۳، مک کوبی و مارتین، ۱۹۸۳).
والدین مقتدر از انتظارات بالا و خودکنترلی فرزندانشان برخوردار بوده و سطوح بالایی از حساسیت، تعامل هیجانی و درگیری را از خود نشان می دهند. این والدین انعطاف پذیر و درخواست کننده هستند، عقاید و نظرات فرزندانشان را در نظر میگیرند ولی محدودیتهایی اعمال میکنند. نوجوانان را در تصمیم گیریهای خانواده دخالت میدهند و برای فرزندان خود احترام قائل هستند. والدین مستبد، دارای درخواست- کنترل بالا و پذیرش- پاسخ گویی پایین هستند. والدین قوانین زیادی را برای کودک وضع میکنند، و انتظار دارند که آنها کاملا از قوانین اطاعت کنند، به ندرت به فرزندان خود در مورد قوانین توضیح میدهند و اغلب از روشهای منفی، مانند تنبیه فیزیکی برای مطیع کردن کودکان استفاده میکنند. در برخورد با نیازهای رشدی فرزندانشان حساسیتی نشان نمیدهند و پشتیبانی عاطفی کمی را نسبت به آنان اعمال می کنند. در شیوهی سهل گیر، پذیرش- پاسخ گویی بالا ولی درخواست گری و کنترل پایین است. این والدین، کودکان خود را تشویق میکنند که تکانههای خود را ابراز کنند، و به ندرت بر رفتار آنها کنترل دارند، به همین دلیل در رفتار فرزندان این شیوهی فرزندپروری، بی نظمی زیادی، مشاهده میشود (سیگلمن، ۱۹۹۹). در فرزندپروری بی توجه، این گروه، هم بعد کنترل- درخواست گری و هم پذیرش- پاسخ گویی پایین است. والدین، خیلی درگیر تربیت کودکان نیستند، به نظر میرسد که نگران آنها هم نمیباشند. این والدین آنقدر در مشکلات خود غرق هستند که نمیتوانند، انرژی کافی را برای تعیین و اجرای قوانین بگذارند ( مک کوبی و مارتین، ۱۹۸۳).
دایانا بامریند[۱] (۱۹۹۱) سبکهای فرزندپروری را شامل رفتارهای متنوع، بهنجار و طبیعی میداند که والدین به منظور کنترل و اجتماعی کردن کودک خود به کار میبرند. بامریند با مشاهدهی فعالیتهای کودکان و با توجه به ویژگیهایی همچون خودکنترلی، استقلال و عزت نفس به نمره گذاری رفتارشان میپرداخت. سپس با والدین مصاحبه کرد و به مشاهدهی تعاملهای والد-کودک در خانه و آزمایشگاه خود پرداخت.
وی دریافت والدین از ۴ بعد مهم با یکدیگر متفاوتند:
ابراز محبت: محبت لازمهی رشد عاطفی کودک است و عدم وجود محبت در تعاملات والدین و فرزندان باعث ایجاد مشکلات روانی میگردد. والدین در محبت کردن به کودکان باید وضع اعتدال را رعایت کنند (برگر، ترجمه سعدی پور، ۱۳۸۸).
راهبردهای انضباطی،کنترل: داشتن قوانین و چهارچوبها و نظارت بر اجرای قوانین میباشد. در خانواده میبایست بین والدین و فرزندان، قوانین و باید و نبایدهایی وجود داشته باشد و افراد خانواده مکلف به اجرای آن باشند و نظارت بر اجرای آنها صورت بگیرد.
ارتباط: منظور ایجاد درک و فهم در تعاملات والد-کودک است. یعنی ارتباطات به صورت صریح و آشکار باشد تا این که پیامی که والدین میدهند با آن چیزی که از طرف کودکان درک میشود، مثل هم باشند.
مسئولیتپذیری، انتظار بلوغ و پختگی: والدین برای آن که در آینده کودکانی مسئولیت پذیر داشته باشند، باید از زمانی که کودک تواناییهایی پیدا کرد، مسئولیتهایی از او بخواهند که شامل مسئولیتهای فردی و جمعی میباشد (برگر، ترجمه سعدی پور، ۱۳۸۸).
بامریند (۱۹۹۱) سبکهای فرزندپروری را به سه دسته تقسیم میکند که شامل: ۱- فرزند پروری استبدادی ۲- فرزندپروری مقتدرانه ۳- فرزندپروری آسان گیر، میباشد. این سه شیوه، متداولترین شیوههای فرزندپروری هستند. این شیوهها بر اساس دو بعد اصلی فرزندپروری، یعنی پذیرش و پاسخ دهی و توقع قرار دارند. پذیرش به معنای حمایت یا صمیمیت والدین و توقع به معنای کنترل رفتاری بیان شده است (سیگلمن، ۱۹۹۹).
شیفر[۲] (۱۹۶۵) نیز از جمله کسانی است که در زمینهی سبکهای فرزندپروری پژوهشهایی انجام داده است. او بر اساس مشاهداتی که از تعامل کودکان یک تا سه ساله با مادرانشان انجام داد، طرح یک طبقه بندی بر اساس دو جنبه ی رفتار والدین یعنی آزادی-کنترل (سهل گیری در مقابل سخت گیری) و گرمی-سردی (پذیرش در مقابل طرد) را ارائه نمود. وی نتیجه گرفت که مادران پذیرنده یا طرد کننده میتوانند سخت گیر یا آسان گیر باشند. این دو بعد اساساّ اشاره به سطوح حمایت عاطفی دارد که والدین در مورد کودکانشان به کار میبرند و نیز اشاره به کنترلی دارد که والدین در مورد کودکان خود اعمال میکنند. براساس این دو بعد، الگوهای مختلف رفتار والدین شکل میگیرد.
این والدین معمولا دارای استقلال بوده و رفتار اجتماعی مناسبی دارند. محبت و آزادی والدین باعث میشود که حالتهای پرخاشگری کمی در این کودکان مشاهده شود. مشخصات این کودکان شامل داشتن اعتماد به نفس، احساس استقلال، تمایل به تسلط بر محیط و گرایش به رفتارهای دوستانه نسبت به همسالان است.
این والدین اجازهی کسب تجربه و یادگیری را از کودک میگیرند. آنها با محبت افراطی موجب سلب آزادی لازم از کودکانشان میشوند. کودکان این والدین در مقایسه با کودکانی که والدین گرم و آزادگذارنده دارند، خصومت و پرخاشگری بیشتری از خود نشان میدهند.
رفتارهای سرد و خصومت آمیز این والدین که بر تنبیه استوار است به همراه سخت گیری و محدودیت شدیدی که نسبت به فرزندان خود اعمال میکنند، موجب احساس خصومت شدید در فرزندان آنها میشود. از سویی عدم اجازه به کودک در ظاهر ساختن این احساس خصومت، کودکان را عصبی بار میآورد. این کودکان معمولا در روابط اجتماعی ناموفق هستند. گوشه گیری، خجالت و عدم اعتماد به نفس در این کودکان وجود دارد.
همراه شدن فقدان محبت با عامل عدم آزاد گذاشتن موجب بروز رفتار پرخاشگرانه به شدیدترین حالت در این کودکان میشود.
سبکهای مطرح شده در مدلهای، دارلینگ و اشتاین برگ (۱۹۹۳)، سبکهای فرزندپروری مک کوبی و مارتین (۱۹۸۳) و بامریند (۱۹۹۱) همپوشی زیادی دارند. به همین دلیل، ویژگیها و سبکهای فرزندپروری مستبد، مقتدر، سهل گیر و بیتفاوت به طور دقیقتر و با توجه به دیدگاه این محققان، مورد بررسی قرار میگیرند.
[۱]. Baumrind
[۲].Schaefer
[۱]. acceptance-responsiveness
[۲]. Demandingness-Control
[۳]. Darling
[۴]. Steinberg
[۵]. Mccoby
[۶]. Martin
[۷]. authoritative
[۸]. authoritarian
[۹]. permissive
[۱۰]. neglecting
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر