تحقیق شناخت مهریه و کارکردهای آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق شناخت مهریه و کارکردهای آن دارای ۴۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ : مقدمه    ۷
۱-۱-۱ : تبیین مفهوم مهر    ۷
۱-۱-۱-۱ : مهر در لغت    ۷
۱-۱-۱-۲ : تعریف مهر در فقه    ۸
۱-۱-۱-۳ : تعریف مهر در قانون مدنی و دکترین    ۹
۱-۱-۲ : تاریخچه مهریه    ۱۰
۱-۱-۲-۱ : مهر در قانون حمورابی    ۱۰
۱-۱-۲-۲ : مهریه در دوران مغول    ۱۱
۱-۱-۲-۳ :  مهریه در حقوق زرتشتی    ۱۱
۱-۱-۲-۴ : مهر در عربستان قبل از اسلام    ۱۲
۱-۱-۲-۵ : مهریه در حقوق اسلام    ۱۳
۱-۱-۳ : ماهیت مهریه    ۱۴
۱-۱-۴ : فلسفه تشریع مهریه    ۱۵
۱-۲ : مبنای فقهی مهریه    ۱۵
۱-۲-۱ :  وجوب مهر در قرآن    ۱۵
۱-۲-۲ :  وجوب مهر در روایات    ۱۶
۱-۳ : کارکردها و آثار اقتصادی و اجتماعی مهریه    ۱۷
۱-۳-۱ : مهریه مکمّل سهم الارث زوجه    ۱۷
۱-۳-۲ : مهریه وثیقه ای در مقابل طلاق    ۱۸
۱-۳-۳ : مهریه بیمه اجتماعی و تامین آتیه زوجه    ۱۸
۱-۳-۴ : مهریه مزد فعالیت‌های زوجه در دوران زوجیت    ۱۸
۱-۴ : موضوع ، شرایط و میزان مهریه    ۱۹
۱-۴-۱ : موضوع مهر    ۱۹
۱-۴-۲ : شرایط مهر    ۱۹
۱-۴-۲-۱: مالیت داشتن    ۲۰
۱-۴-۲-۲ : قابل تملک بودن    ۲۰
۱-۴-۲-۳ : معلوم بودن    ۲۰
۱-۴-۲-۴ : قدرت بر تسلیم    ۲۰
۱-۳-۲-۵ : معین بودن    ۲۱
۱-۴-۲-۶ : منفعت عقلائی و مشروع    ۲۱
۱-۴-۲-۷ : موجود بودن    ۲۱
۱-۴-۲-۸ : ملک شوهر بودن    ۲۲
۱-۴-۳ : مقدار مهریه    ۲۲
۱-۵ : اقسام مهریه و شرایط آنها در فقه و قانون مدنی    ۲۳
۱-۵-۱: مهرالمسمی    ۲۳
۱-۵-۲ : مهر المثل    ۲۳
۱-۵-۲-۱ : مواردی که زن مستحق مهرالمثل می شود :    ۲۴
۱-۵-۳ : مهر المتعه    ۲۴
۱-۵-۳-۱ : تفاوت مهر المتعه با مهر المثل    ۲۴
۱-۵-۳-۲ : شرایط مهرالمتعه    ۲۵
۱-۵-۴ : مهرالسنه    ۲۵
۱-۵-۵ : مفوضه المهر    ۲۵
۱-۶ : لزوم ذکر مهر در نکاح    ۲۶
۱-۶-۱ : اقسام نکاح    ۲۶
۱-۶-۲ : لزوم ذکر مهریه در نکاح دائم    ۲۶
۱-۶-۳ : لزوم ذکر مهریه در نکاح موقت    ۲۶
۱-۷ : مدت مهریه    ۲۶
۱-۸ : انواع مهر از لحاظ زمان پرداخت :    ۲۷
۱-۸-۱ : مهریه حال    ۲۷
۱-۸-۲ : مهریه مؤجل    ۲۷
۱-۸-۳ : مهریه عندالمطالبه    ۲۸
۱-۸-۴ : مهریه عندالاستطاعه    ۲۸
۱-۹ : حق امتناع یا حق حبس    ۲۸
۱-۹-۱ : حق امتناع در مهر حال    ۲۸
۱-۹-۲ : حق امتناع در مهر مؤجل    ۲۹
۱-۹-۳ : حق امتناع در نظر فقها    ۲۹
۱-۱۰ : ارتباط تعیین مهر و صحت عقد    ۳۰
۱-۱۱ : دین    ۳۰
۱-۱۱-۱ : مفهوم و سبب دین    ۳۰
۱-۱۱-۲ : اقسام دین از جهت وجود اجل در فقه    ۳۰
۱-۱۱-۲-۱ :  دین حال    ۳۱
۱-۱۱-۲-۲ :  دین مؤجل    ۳۱
۱-۱۱-۳ : ارکان دین    ۳۱
۱-۱۱-۳-۱ : توجیهاتی در باب اثبات رکن نبودن اجل در دین    ۳۲
۱-۱۱-۳-۱-۱ :  تاثیر رکن بودن اجل در دین حال    ۳۲
۱-۱۱-۳-۱-۲ : امکان اسقاط اجل از سوی دائن    ۳۲
۱-۱۱-۳-۱-۳ : اثر فوت مدیون در حال شدن دین    ۳۲
۱-۱۲ : تاجیل در دین و مهریه    ۳۲
۱-۱۲-۱ : نظر فقها در مورد معلوم بودن اجل پرداخت، در بیع با ثمن مؤجل    ۳۳
۱-۱۲-۲ : آیا شرط عندالاستطاعه بودن مهریه نیز به معنی تأجیل است؟    ۳۳
۱-۱۲-۲-۱ : مهریه مؤجل به اجل نامعلوم    ۳۳
۱-۱۲-۲-۲ : جهل به شرط برمی‏گردد نه به مهر    ۳۴
۱-۱۲-۲-۳ : مهلت متعارف برای تادیه مهر در شرط عندالاستطاعه    ۳۴
۱-۱۳ : عندالاستطاعه و مهلت عرفی    ۳۵
۱-۱۳-۱ : معنای دین عندالاستطاعه    ۳۵
۱-۱۳-۲ : التزام شوهر به پرداخت مهر    ۳۵
۱-۱۳-۳ : احتمالاتی در تبیین مفهوم عندالاستطاعه :    ۳۵
۱-۱۳-۳-۱ : اعسار زوج    ۳۵
۱-۱۳-۳-۲ : التزام به تادیه منوط به استطاعت زوج    ۳۵
۱-۱۴ : عندالاستطاعه و تعلیق تحقق مهریه    ۳۶
۱-۱۴-۱ : معلق بودن اصل دین ؛    ۳۶
۱-۱۴-۲ : معلق بودن التزام به تادیه ؛    ۳۶
۱-۱۵ : اعتبار مهریه‏ عندالاستطاعه غیر متعارف    ۳۶
۱-۱۵-۱ : توافق زوج بر پرداخت مهریه غیر متعارف؛    ۳۶
۱-۱۵-۲ : عدم امکان اجراء تعهد نا متعارف؛    ۳۷
۱-۱۵-۳ : عدم قدرت بر تسلیم در تعهدات جزئی؛    ۳۷
۱-۱۵-۴ : عدم قدرت بر تسلیم در تعهدات کلی؛    ۳۷
۱-۱۵-۵ : نظر حقوقدانان درباره قدرت تسلیم به موضوع تعهد؛    ۳۸
۱-۱۵-۶ : قدرت بر انجام تعهدی که عرفاً قابل انجام باشد؛    ۳۸
۱-۱۵-۷ : اجرای تعهد بطور مطلق منتفی باشد؛    ۳۸
۱-۱۵-۸ : نداشتن قصد انشاء در تعهد؛    ۳۸
۱-۱۶ : تأثیر فوت مدیون بر دین مؤجل و عندالاستطاعه    ۳۹
۱- ۱۷ : تنقیح مفهوم عندالاستطاعه    ۳۹
۱-۱۸ : تأثیر مطالبه در لازم‏التادیه شدن دیون    ۴۰
۱-۱۸- ۱ : از نظر فقه    ۴۰
۱-۱۸-۲ : از نظر قانون    ۴۲
۱-۱۸-۳ : عندالاستطاعه مانع اجرای مهریه    ۴۳
« فهرست منابع و مآخذ »    ۴۴

منابع

قرآن مجید

دهخدا، علی اکبر، لغت نامه، ج ۲، چ اول، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، ۱۳۸۵ش

تئوفیل، میک، قانون نامه حمورابی، ترجمه عبدی، کامیار، چ ۲، انتشارات سازمان میراث فرهنگی کشور، ۱۳۷۶ش

انوری، حسن، فرهنگ بزرگ سخن، ج ۷، چ دوم، چاپخانه مهارت، ۱۳۸۲ش

جعفری لنگرودی، محمدجعفر، مبسوط در ترمینولوژی حقوق، ج ۵، چ ۴، کتابخانه گنج دانش، ۱۳۸۸

جعفری لنگرودی، محمدجعفر، حقوق تعهدات، ج۱، چ ۳، دانشگاه تهران، ۱۳۷۲

امامی، سیدحسن، حقوق مدنی، ج ۱ و ۲ و ۴ و ۵ ، تهران، انتشارات کتاب فروشی اسلامیه، ۱۳۷۱ و ۱۳۷۷ش

امینی، علیرضا و آیتی، سیدمحمدرضا، تحریرالروضه فی الشرح المعه (شرح الروضه البهیه فی الشرح المعه الدمشقیه)، چ هفتم، انتشارات سمت – طه، ۱۳۸۳

کاتوزیان، دکتر ناصر، حقوق مدنی خانواده، ج ۱ و ۲ ، تهران، چاپ میزان، ۱۳۸۲ و ۱۳۷۱

کاتوزیان، دکتر ناصر، قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی، چ ۲۱، نشر میزان، پاییز ۱۳۸۸

کاتوزیان، دکتر ناصر، دوره مقدماتی حقوق مدنی(خانواده)، چ۵، نشر میزان، ۱۳۸۵

صفایی، دکترسیدحسین و امامی، دکتراسداله، مختصر حقوق خانواده، چ ۱۴، نشر میزان، ۱۳۸۶

اباذری فومشی، منصور، نحوه عملی رسیدگی به دعاوی خانوادگی۳، مهریه و ماهیت آن، چ اول، تهران، انتشارات کمالان، ۱۳۹۰ش

باباخانی، زرین، مهریه حقوق خاصه زوجه، چ اول، مؤسسه فرهنگی نشر رامین، ۱۳۷۷ش

بیانی، شیرین، زن در ایران عصر مغول، چ دوم، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۸۲ش

شرف الدین، حسین: «تبیین جامعه شناختی مهریه» قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ۱۳۸۰ش

۱-۱ : مقدمه

در این مقاله با مفهوم لغوی و اصطلاحی مهریه و تاریخچه آن و همچنین ماهیت و فلسفه وجودی مهر آشنا شویم.

۱-۱-۱ : تبیین مفهوم مهر

مهر، مهریه یا صداق در قوانین موضوعه و فقه امامیه تعریف نشده است و فقط موضوع و شرایط صحت آن ذکر گردیده، شاید تصور شود که عدم تعریف مهر بدلیل معروفیت و شناخته شده بودن آن بین مردم باشد، ولی این دلیل کافی بنظر نمی رسد، چون با وجود معروف بودن، از دیرباز تعریف مهر مورد توجه و اختلاف نظر حقوقدانان بوده است؛ ما نیز در این مبحث ابتدا به معنای لغوی مهر و سپس به تعریف اصطلاحی آن از نظر فقها و حقوقدانان می پردازیم :

۱-۱-۱-۱ : مهر در لغت

مَهر کلمه ای عربی است که در فارسی به آن « کابین » گفته می شود[۱]. مهر از مصدر ( مَهَرَ ) است و از لحاظ لغوی به معنای (صداق) بکار رفته و آن نقد و جنسی است که در وقت نکاح بر ذمه مرد مقرر             می کنند[۲]. در قرآن از واژه مهر عیناً استفاده نشده و لغات معادل آن بکار رفته، مانند: (صدقه) و (نحله) در آیه ۴ سوره نساء یا (فریضه) در آیه ۲۲۷ سوره بقره یا (أجر) در آیه ۲۴ سوره نساء؛ در ضمن واژه صدقه به معنی صدق و راستی است چون مرد به رغبت و میل خود برای نکاح مالی را به زن تسلیم می کند و نحله به معنای بخشش و عطیه و اعطای تبرعی است که مهر را هدیه ای می داند از طرف مرد به زن و أجر هم به معنای اجرت می باشد. اما باید توجه داشت که در زمان قدیم معنی دو واژه « مهر و صداق » یکی نبوده چون مهر مالی بوده که به پدر زن یا خانواده او پرداخت می شده ، در صورتی که صداق بعنوان هبه فقط به خود زن داده می شد و در زمان بعد از اسلام این فرق برداشته شده و هر دو کلمه مترادف هم گشتند.

۱-۱-۱-۲ : تعریف مهر در فقه

در فقه نیز همانطور که گفته شد اغلب نویسندگان تنها به موضوع و شرایط مهر متذکر شده و متعرض تعریف آن نگردیده اند، بطور مثال صاحب مختصرالنافع می فرماید: « کل مایملک المسلم یکون مهراً، عیناً کان او دیناً او منفعه، کتعلیم الصنعه و السوره و یستوی فیه الزوج و الاجنبی ، لا تقدیر للمهر فی القله و لا فی الکثره علی الاشبه ، بل یتقدر بالتراضی »[۳].

در جای دیگر در مورد مهر باطل و استقرار مهر آمده است :

«  لایجوز عقد المسلم علی الخمر ولو عقد صح و لها مع الدخول مهرالمثل و قیل یبطل العقد »[۴].

همچنین در تحریرالوسیله در مورد موضوع مهر بیان شده :

« هرآنچه را که مسلمان مالکش می شود، صحیح است که مهر قرار داده شود، عین باشد یا دین یا منفعت، عین مملوکی از خانه یا مزرعه یا حیوان باشد و . . . »[۵].

شهید نخست در شرح لمعه نیز به همین حد بسنده کرده است :

« کُل ما یصلح ان یملک، عیناً کان أو منفعه، کاتعلیم صنعه أو سورهٍ یصح امهاره لا تقدیر فی المهر قلهً و لا کثرهً علی المشهور »[۶].

علامه حلی نیز مهر را اینگونه تعریف نموده :

« مهر یا صداق مالی است که شوهر در مقابل حق تمتّع باید بدهد و در شرع اسلام نکاح بی مهر نیست، مگر آنکه زن به شوهر ببخشد…»[۷].

۱-۱-۱-۳ : تعریف مهر در قانون مدنی و دکترین

قانون مدنی به پیروی از اکثر فقهاء امامیه مهر را تعریف نکرده و آنرا به سکوت برگزار نموده است. بنابراین علمای حقوق برای رفع این نقیصه خود به تعریف مهر پرداختند :

مرحوم دکتر سیدحسن امامی در تعریف مهر گفته است : « قانون تعریفی از مهر ننموده است ولی از مواد مربوط به مهر معلوم می شود، مهر عبارت از مالی است که زوج برای نکاح ، بزوجه تملیک می نماید »[۸].

بنظر می رسد تعریف فوق خالی از اشکال نمی باشند، چون دادن مال اعم از تملیک می باشد و متبادر از آن صرف در اختیار قراردادن است نه به تملک درآوردن .

در ادامه دکتر جعفری لنگرودی در تعریف مهر چنین گفته اند: « مَهر (بروزن نَهر) مالی است که برابر رسوم و عادات در موقع عقد نکاح شوهر به زن می دهد یا تعهد به دادن آن می کند، مهر باید قابل تملک زوج و زوجه باشد»[۹]. این تعریف نیز دارای اشکالاتی می باشد، مثلاً اینکه مهر را برابر رسوم و عادات می داند که این سخن به روشنی نادرست است. چون مهر و مبنای آن در درجه اول به حکم قانون می باشد و بعد از آن منابع معتبر اسلامی آن را تایید می نمایند یا اینکه «قابلیت تملک زوج بر مهریه» که امکان دارد زوج به خاطر داشتن وضع خاصی (مانند تابعیت خارجی) امکان مالکیت مال غیرمنقول را نداشته باشد.

یا تعریفی که دکتر حسین صفایی ارائه نمودند: « مهر یا صداق که به فارسی کابین گفته شده است، مالی است که زن بر اثر ازدواج مالک آن می گردد و مرد ملزم به دادن آن به زن می شود »[۱۰].

ولی دکتر ناصر کاتوزیان در مورد مهر تعریف ذیل را ارائه نموده است :

« مهر عبارت از مالی است که به مناسبت عقد نکاح ، مرد ملزم به دادن آن به زن می شود، الزام مربوط به تملیک نیز ناشی از حکم قانونگذار است و ریشه قراردادی ندارد »[۱۱].

۱-۱-۲ : تاریخچه مهریه

اگر چه مهریه در زمان معاصر به مسلمانان اختصاص دارد، اما آن چه از مطالعات تاریخی حقوق زن و پژوهش های مردم شناختی در ادوار گذشته معلوم می‌شود، چنین فهمیده می‌شود که مهریه از ابداعات حقوق اسلام نیست و قبل از آن نیز وجود داشته است. سنت مهر، هر چند با نام‌های مختلف و ویژگی‌های متنوع در بسیاری از حوزه‌های فرهنگی و آئین‌های مذهبی رواج داشته است. به عنوان نمونه برخی شواهد و مدارک تاریخی در دوران قبل از اسلام و سایر ادیان وجود دارند که نشان‌دهنده سابقه پرداخت مبلغی پول از طرف داماد به پدر عروس (یا عروس) در زمان ازدواج تحت عناوین و شرایط خاص خود می باشند، بهرحال ما نیز در این مبحث ۵ دوره تاریخی را انتخاب کرده و به بیان مختصری از سابقه تاریخی مهر در آنها می پردازیم :

۱-۱-۲-۱ : مهر در قانون حمورابی

قدیمی ترین قانونی که تاکنون شناخته شده، قانون حامورابی می باشد که در حدود ۱۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تدوین شده است. بخش عمده ای از قانون حمورابی که مواد ۱۲۷ الی ۱۹۴ آن بوده به حقوق خانواده اختصاص داشته است. البته باید توجه داشت که در زمان تدوین این قانون هیچ تفاوتی و تمایزی بین شاخه های مختلف حقوق وجود نداشته و قوانین با ضمانت اجرای حقوقی و کیفری در کنار هم قرار داشتند و نکته جالب در این قانون تعدد حقوق مالی زوجه می باشد. که در موارد متعددی به مهریه، نفقه، هدیه ازدواج، شیربها و جهیزیه اشاره شده و همه اینها صرفنظر از حقوق راجع به ارثیه است[۱۲].

مثلاً : ماده ۱۳۸ قانون حمورابی در مورد مهریه می گوید : « اگر شخصی قصد دارد همسر خود را که برای او فرزندانی به دنیا نیاورده است طلاق دهد، او باید مهریه کامل به او داده و هم چنین باید جهیزیه ای را که زن از خانه پدر آورده است پس بدهد و بعد می تواند او را طلاق دهد »[۱۳]. و ماده ۱۳۹ : « اگر مهریه ای نبود، مرد باید مقدار یک من نقره برای بهای طلاق به زن بدهد »[۱۴]. البته نمی توان انتظار داشت که نهاد حقوقی که حدود ۳۷۰۰ سال پیش وجود داشته با مهریه امروزی تطابق کامل داشته باشد، لکن شباهت های موجود در آنها قابل کتمان نیست. از عبارات مرقوم اینطور برداشت می شود که در آن دوران زن تا پیش از طلاق استحقاق دریافت مهر را نداشت و طلاق منوط به تادیه مهریه به زن بوده است، هم چنین اگر میزان مهریه زن مشخص بود طبق (ماده ۱۳۸حمورابی) باید به وی پرداخت می شد، (همانند مهرالمسمی) ولی اگر مهریه مشخص نبود طبق (ماده ۱۳۹حمورابی) به زن یک من نقره به جای مهر پرداخت می شد، (همانند مهرالمثل). همچنین هرگاه زن مرتکب ترک خانواده یا اعمالی از قبیل آن شود، به لحاظ جرم ارتکابی، شوهر از تأدیه مهریه و جهیزیه معاف بوده است.

۱-۱-۲-۲ : مهریه در دوران مغول

شاید در وهله نخست غیر قابل پذیرش به نظر برسد، اما دوران مغول از نظر آزادی و قدر و منزلت بانوان در مقایسه با دوره‌های دیگر کاملاً استثنائی و بی‌نظیر بوده و تنها این دوران را می توان عصر برابری زن با مرد خواند؛ جریانی که با مغول به ایران آمد و با مغول از ایران رخت بربست[۱۵]. در سنت مغولان و در دوران نخستین حکومت آنان، به رسم پرداخت مهریه بر می خوریم. مثلاً شوهر موظف بود مسکن و یورت[۱۶] و افراد جداگانه ای را در اختیار زنان خود بگذارد، که در تملک ایشان قرار می گرفت. در دوره ایلخانی و پس از رسمی شدن دین اسلام در نزد این سلسله مهریه نیز متداول گردید که در بین سلاطین و شاهزادگان و امرا مقدار آن بسیار زیاد بوده است. مثلاً اولجایتو مهر یکی از زنان خود به نام بیلغان خاتون را نهصد هزار دینار قرارداده بود. ولی در زمان غازان خان دست به اصلاحات اجتماعی همه جانبه ای در مملکت زد، یکی از موارد آن، اصلاح و کاهش مهر بود که گرفتاری های فراوانی را برای خانواده ها ایجاد کرده بود. وی مهر را “بر نوزده و نیم دینار” مقرر کرد[۱۷].

۱-۱-۲-۳ :  مهریه در حقوق زرتشتی

از نوشته های زرتشتی چنین بر می آید که مرد هنگامی که می خواست با دختری ازدواج کند، مکلف بوده است که علاوه بر مالی که به دختر می بخشیده مالی را نیز به پدر او تسلیم کند. از حقوق زرتشتی در خصوص مهر می توان نکات ذیل را استنباط کرد: الف) اقوام دختر هنگام نکاح او مقداری از مال خود را که مساوی با سهم الارث دختر از مال آن ها بوده است، تسلیم وی می کردند. ب) شوهر یا اقوامش مقداری هدایا به دختر و نزدیکان او می دادند، اما معلوم نیست که آیا اهداء اموال مزبور برای عقد نکاح ضروری بوده است یا خیر. ولی مسلم است که هنگام انحلال نکاح زن نمی توانسته اموالی را که متعلق به او بوده قبل از پرداخت قروض و یا سایر تعهدات شوهر استرداد کند، یعنی در واقع تعهدات شوهر درباره زن نیز مؤثر بوده است. در حقوق زرتشتی زن می توانسته مهری را که شوهر به او داده یا تعهد به تسلیم آن کرده است به او ببخشد اما در صورتی که زن مهر را گرفته و بعداً عیبی از قبیل نازا بودن در او ملاحظه می شد، حق زن نسبت به مهر ساقط و شوهر مجاز در استرداد آن بوده است[۱۸].

[۱] . انوری، حسن، فرهنگ بزرگ سخن، ج ۷، چ دوم، چاپخانه مهارت، ۱۳۸۲ش، ص ۷۵۱۸

[۲] . دهخدا، علی اکبر، لغت نامه، ج ۲، چ اول، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، ۱۳۸۵ش، ص ۲۸۶۹

[۳] . الحلی، ابوالقاسم نجم الدین جعفربن الحسن (محقق حلی)، المختصرالنافع، طبعه الثانی، مرکز الطباعه والنشر فی المؤسسه البعثه –قم، ۱۴۱۶ق، کتاب نکاح، ص۲۹۷

[۴] . طوسی، ابی جعفر محمدبن حسن،(شیخ طوسی)،النهایه فی مجرد الفقه و الفتاوی، انتشارات قدس، قم، بی تا، ص۴۶۹

[۵] . موسوی خمینی، سیدروح اله، (امام خمینی ره)، ترجمه تحریرالوسیله، ج۳، قم، دفترانتشارات اسلامی، بی تا، ص۵۲۹

[۶] . امینی، علیرضا و آیتی، سیدمحمدرضا، تحریرالروضه فی الشرح المعه (شرح الروضه البهیه فی الشرح المعه الدمشقیه)، چ هفتم، انتشارات سمت– طه، ۱۳۸۳ش، ص ۳۳۸

[۷] . حلی، حسن بن یوسف،(علامه حلی)، تبصره المتعلمین، ج ۱و۲، چ اول، کتابفروشی اسلامیه،۱۳۶۷ش، ص۵۴۲

[۸] . امامی، سیدحسن، حقوق مدنی، ج ۴، چ دوم، تهران، کتابفروشی اسلامیه، ۱۳۶۳، ص ۳۷۸

[۹] . جعفری لنگرودی، محمدجعفر، مبسوط در ترمینولوژی حقوق، ج ۵، چ چهارم، کتابخانه گنج دانش، ۱۳۸۸، ص۳۵۷۷

[۱۰] . صفایی، حسین و امامی، اسداله، مختصر حقوق خانواده، چ ۱۴، نشرمیزان، ۱۳۸۶، ص ۱۴۷

[۱۱] . کاتوزیان، ناصر، دوره مقدماتی حقوق مدنی (خانواده)، چ پنجم، نشر میزان، پاییز ۱۳۸۵، ص ۱۱۴

[۱۲] . تئوفیل، میک، قانون نامه حمورابی، ترجمه کامیارعبدی، چ ۲، انتشارات سازمان میراث فرهنگی کشور، ۱۳۷۶ش، صص ۵۳ و ۵۴

[۱۳] . منبع پیشین، ص ۵۶

[۱۴] . منبع پیشین

[۱۵] . بیانی، شیرین، زن در ایران عصر مغول، چ دوم، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۸۲، ص ۷

[۱۶] . منظور از «Yurt» ارابه ها و چادرهای مخصوص به هر قبیله و ایل بوده است.

[۱۷] . بیانی، شیرین، منبع پیشین، ص ۴۵

[۱۸] . دکترعلی آبادی، تقریرات تاریخ حقوق، صص ۶۳ و ۶۸ و ۷۵ ؛ به نقل از: اباذری فومشی، منصور، نحوه عملی رسیدگی به دعاوی خانوادگی۳، مهریه و ماهیت آن، چ اول، تهران، انتشارات کمالان،۱۳۹۰، ص۱۵،

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مهریه و بیمه مهریه و ویژگی های آن
  • تحقیق مهریه و آثار و کارکردهای اجتماعی آن و نظریه های علوم اجتماعی
  • تحقیق تبیین ماهیت مهریه و حکمت‌ها و کارکردهای آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.