تحقیق عملکرد سازمانی و مدل های ارزیابی عملکرد و بازارگرایی و نوآوری و مزیت رقابتی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق عملکرد سازمانی و مدل های ارزیابی عملکرد و بازارگرایی و نوآوری و مزیت رقابتی دارای ۷۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

بخش اول: عملکرد سازمانی    ۵
۲-۱-۱)تشریح مفهوم عملکرد    ۵
۲-۱-۲) تعریف عملکرد سازمانی    ۶
۲-۱-۳) سنجش عملکردسازمانی    ۹
۲-۱-۴) رویکردهای سنجش عملکرد    ۱۰
۲-۱-۵) معیارهایی برای سنجش عملکرد    ۱۰
۲-۱-۶) عملکرد شرکت ها از  دیدگاه های مختلف    ۱۱
۲-۱-۶-۱) عملکرد شرکت از دیدگاه بازار مشتری    ۱۱
۲-۱-۶-۲) عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای عوامل    ۱۳
۲-۱-۶-۳) عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای مالی    ۱۳
۲-۱-۷) مفهوم ارزیابی عملکرد سازمانی    ۱۵
۲-۱-۷) ضرورت ارزیابی عملکرد    ۱۶
۲-۱-۸) ویژگی های یک سیستم مطلوب اندازه گیری عملکرد    ۱۷
۲-۱-۱۰) سطوح ارزیابی عملکرد سازمانی    ۱۹
۲-۱-۱۱) مدل های ارزیابی عملکرد    ۲۰
۲-۲-۱۲) دیدگاه های سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد    ۳۳
۲-۱-۱۳) مدیریت عملکرد    ۳۵
۲-۱-۱۴) مدیریت عملکرد در سطح سازمانی    ۳۸
بخش دوم: بازار گرایی    ۴۰
۲- ۲-۱)مفهوم بازار گرایی    ۴۰
۲-۲-۲)ابعاد بازار گرایی    ۴۲
بخش سوم: نوآوری    ۵۷
۲-۳-۱) مفهوم نوآوری    ۵۷
۲-۳-۲) انواع نوآوری    ۵۷
۲-۳-۳) رویکرد اساسی به نوآوری    ۵۹
بخش چهارم:    ۶۱
مزیت رقابتی    ۶۱
۲-۴-۱)  مفهوم و تعریف مزیت رقابتی    ۶۱
۲-۴-۲)مزیت رقابتی پایدار    ۶۳
۲-۴-۳)استراتژی‌های عمومی (ژنریک) پورتر    ۶۴
بخش پنجم:    ۶۷
پیشینه تحقیق    ۶۷
الف)تحقیقات داخلی:    ۶۷
ب) تحقیقات خارجی:    ۶۸
منابع وماخذ:    ۷۲

 منابع :

۱٫      بزاز جزایری، سید احمد، ۱۳۸۷ ، “ارزیابی عملکرد منابع انسانی:الگویی برای پیاده سازی نظام ارزیابی عملکرد منابع انسانی در سازمان ها”، چاپ دوم ،تهران ، آییژصص ۱۸-۱۷٫

۲٫      رهنورد، فرج اله(۱۳۸۷)،”عوامل موثر بر ارتقای عملکرد سازمانهای بخش دولتی ایران”، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی مدیریت، سال هشتم، شماره۴(پیاپی۳۱). صص ۱۰۰-۷۶٫

۳٫      علامه،سید محسن و مهدی مقدمی،(۱۳۸۹)،”بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی”، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال دهم، شماره ی ۱ (پیاپی۳۸ ).ص ۸۵٫

۴٫      عالم تبریز،اکبر و رجبی ،ایمان و حاجی بابا علی ،علی ،۱۳۸۸،سرمایه فکری، جلد اول ،چاپ اول ،تهران ،انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.ص ۱۸۷

۵٫      آرمسترانگ،مایکل(۱۳۸۵) ، ” مدیریت عملکرد (فرد،تیم،سازمان) “، ترجمه بهروز قلیچ لی و داریوش غلام زاده ،انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، تهران. صص۶۸-۶۷٫

۶٫      عفتی داریانی،محمدعلی(۱۳۸۶)، ” مدیریت عملکرد با نگاهی به ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی”، موسسه توسعه و بهبود مدیریت. ،ص.۵
۷٫      سایمونز، رابرت(۱۳۸۵)، ” نظام های کنترل و سنجش عملکرد برای اجرای استراتژی” ، ترجمه مجتبی اسدی، انتشارات آسیا.صص ۲۵۱-۲۵۵٫

۸٫      ایران­زاده سلیمان ، برقی امیر،(۱۳۸۸)، ً الگو­های ارزیابی عملکرد سازمانً ،انتشارات فروزش، ص ۷

۹٫      آذر،عادل و مریم دانشور(۱۳۸۶)، ” مروری بر روشهای ارزیابی عملکرد شعب بیمه” ، فصلنامه صنعت بیمه، سال بیست و دوم، شماره۲، صص۱۲۵-۱۲۳٫

۱۰٫  احمدی ،پرویز-نصیری واحد،ناهید(۱۳۸۸)”طراحی و تبیین عوامل مؤثر برنوآوری سازمانی گروه ایران ترانسفو”پژوهشهای مدیریت ،سال دوم ، شماره چهارم،صفحه۱۷۸-۱۵۵٫

۱۱٫  افشاری، علی(۱۳۸۸)” بررسی رابطه ساده و چندگانه بین سبک رهبری، سبک حل مسأله و روابط گروه کاری باجو نوآوری و رفتار نواورانه در یک سازمان صنعتی.”اولین کنفرانس بین المللی  مدیریت نوآوری وخلاقیت.
۱۲٫  یوسفی- مریم(۱۳۸۹)- تجزیه وتحلیل مدل جامع جهت تبیین عملکرد بازارشرکت های  تولیدی متوسط و بزرگ استان گیلان –پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی- دانشگاه آزاد واحدرشت.

۱۳٫  طبرسا، غلامرضا (۱۳۷۸)، “بررسی و تبیین نقش اقتضائات استراتژیک در انتخاب الگوی ارزیابی عملکرد سازمانهای دولتی”، مجموعه مقالات دومین جشنواره شهید رجایی ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور، تهران: سازمان امور اداری و استخدامی کشور

۱۴٫  یوسفی، ثمین(۱۳۹۰)” تطبیقی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی صنعت بانکداری استان گیلان در دو بخش دولتی و خصوصی” پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد واحد رشت

۱۵٫  کیگان ،وارن جی(۱۳۸۳).”مدیریت بازاریابی جهانی” ،ترجمه ی عبد الحمید ابراهیمی،چاپ دوم،تهران، دفتر پژوهش فرهنگی.ص ۳۲٫

۱۶٫  پاکدل ، محمدرضا وهمکاران(۱۳۹۰)” ارزیابی تاثیر بازارگرایی ، نوآوری و وفاداری مشتری بر عملکرد کسب و کار(مطالعه موردی: گروه پوشاک پل)” مجله مدیریت بازاریابی، شماره ۱۰ ، صص ۲۶-۱٫

بخش اول: عملکرد سازمانی

۲-۱-۱)تشریح مفهوم عملکرد

در ضرورت وتشریح مفهوم عملکرد هولتون و بیتز[۱] (۱۹۹۵) خاطر نشان ساخته اند که مفهوم عملکرد دارای ساختار چند بعدی است که ارزیابی آن ، بسته به انواع عوامل ، متفاوت است. آنها همچنین به اهمیت این موضوع که هدف ارزیابی ، نتایج عملکرد است یا رفتار اشاره می نمایند. در مورد این که  عملکرد چیست ،نگرش های متفاوتی وجود دارد. می توان عملکرد را فقط سابقه نتایج حاصله تلقی کرد. از نظر فردی ، عملکرد ، معادل سابقه موفقیت های یک فرد است. تعاریف متفاوتی از عملکرد شده است که عبارتند از:

-کین [۲](۱۹۹۶)معتقد است عملکرد ،چیزی است که فرد به جا می گذارد و جدای از هدف است.

– برنادین[۳] و همکارانش(۱۹۹۵) معتقدند که عملکرد باید به عنوان نتایج کار تعریف شود ، چون نتایج قوی ترین رابطه را با اهداف استراتژیک سازمان ، رضایت مشتری و نقش های اقتصادی ، دارد.

– فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد عملکرد را معادل انجام ، اجرا ، تکمیل ، انجام کار سفارش یا تعهد شده می داند.

-کمپ بل[۴]  معتقد است که عملکرد، رفتار است و باید از نتایج متمایز شود ، زیرا عوامل سیستمی می توانند نتایج را منحرف کنند.

در صورتی که عملکرد به گونه ای تعریف شود که هم رفتار و هم نتایج را در بر گیرد ، دیدگاه جامع تری حاصل می گردد.

تعریف بروم براچ [۵] (۱۹۸۸)این ویژگی را دارد:

عملکرد هم به معنای رفتارها و هم به معنای نتایج است. رفتارها از فرد اجرا کننده ناشی می شوند و عملکرد را از یک مفهوم انتزاعی به عمل تبدیل می کنند. رفتارها فقط ابزارهایی برای نتایج نیستند ، بلکه به نوبه ی خود نتیجه به حساب می آیند.این تعریف از عملکرد ، منجر به این نتیجه گیری می شود که هنگام مدیریت عملکرد گروه ها و افراد ، هم ورودی ها ( رفتار ) و هم خروجی ها ( نتایج ) باید در نظر گرفته شوند. هارتل این مدل را مدل ترکیبی مدیریت عملکرد می نامد. این مدل سطوح توانایی یا شایستگی و موفقیت ها را همانند هدف گذاری و بازبینی اهداف ، پوشش می دهد (آرمسترانگ ،۱۳۸۵).

۲-۱-۲) تعریف عملکرد سازمانی[۶]

عملکرد در لغت یعنی حالت یا کیفیت کارکرد . بنابراین، عملکرد سازمانی یک سازه ی کلی است که بر چگونگی انجام عملیات سازمانی اشاره دارد(رهنورد،۱۳۸۷).سازمانها برای حفظ حیات خود ، و پیشرفت در دنیای رقابتی امروز به بهبود مستمر عملکرد نیاز دارند (بزاز جزایری،۱۳۸۷) . عملکرد به چگونگی انجام وظایف ، فعالیتها و نتایج حاصله از آنها اطلاق میشود. (عالم تبریز و همکاران،۱۳۸۸).  عملکرد سازمانی از دهه های گذشته مورد علاقه هم محققین دانشگاهی وهم مدیران بخش های اجرایی بوده است چرا که نتیجه نهایی استفاده از منابع ملموس وناملموس درسازمان ها است هر چند که منابع ناملموس برای سازمان ها اهمیت بیشتری دارد( etal. ,2013 & Al-Dhaafri). به اعتقاد شرمرهورن و همکارانش[۷] (۲۰۰۲) عملکرد به کیفیت و مقدار موفقیتهای کار فردی یا  گروهی اشاره دارد Ho,2008)). آرمسترانگ[۸] (۲۰۰۶)عملکرد را یک استراتژی می داند که مبتنی بر تجزیه و تحلیل عوامل اساسی موفقیت و سطوح عملکرد حاصله بر پایه آن عوامل است (بزاز جزایری،۱۳۸۷). معروف ترین تعریف عملکرد توسط نیلی[۹] و همکاران(۲۰۰۳) ارایه شده است: « فرایند تبیین کیفیت اثربخشی و کارایی اقدامات گذ شته»(رهنورد،۱۳۸۷). مطابق این تعریف، عملکرد به دو جزء تقسیم شود: ۱) کارایی که توصیف کننده ی چگونگی استفاده سازمان از منابع در تولید خدمات یا محصولات است، یعنی رابطه بین ترکیب واقعی و مطلوب دروندادها برای تولید بروندادهای معین؛ و ۲) اثربخشی که توصیف کننده ی درجه ی نیل به اهداف سازمانی است. این اهداف معمولاً در قالب مناسبت[۱۰] (درجه ی انطباق بروندادها با نیازهای مشتریان )، در دسترس بودن[۱۱] (جنبه هایی نظیر فراوانی، ارائه در میان گروه های اولویت دار، و فاصله ی فیزیکی )، و کیفیت (درجه ی تحقق استانداردهای مورد نیاز ) تبیین می شوند(Dollery & Worthington,1996). مولین[۱۲](۲۰۰۲) در تعریف خود از  سنجش عملکرد بر چگونگی مدیریت و ارزش آفرینی به شرح زیرتأکید دارد:« ارزشیابی چگونگی مدیریت سازمان ها و ارزش آفرینی آن ها برای مشتریان و دیگر ذینفعان» Moullin,2002)). همان طور که پرت[۱۳] ( ۲۰۰۵ ) تأکید می کند، تعریف مولین از غنای بیشتری برخوردار است. زیرا واژه ی ارزشیابی هم کیفیت وهم کمیت را پوشش می دهد Pratt, 2005)). در ضمن همان طور که خود نیلی ( ۲۰۰۵ ) نیز اشاره می کند، ارزش آفرینی برای ذینفعان درموفقیت سازمانی نقش کلیدی دارد. بی شک، مدیران نیاز دارند بدانند ذینفعان کلید ی سازمان آن ها را چگونه ادراک میکنند، و تصریح این امر در تعریف عملکرد، سازمان ها را به سنجش ادارک ذینفعان ترغیب میکند(Neely, 2005).

عملکرد سازمانی (OP)را می توان  شاخصی برای اندازه گیری میزان دستیابی خوب و مــوثر یک اقدام به اهداف تعیین شده تعریف می شود  ،که می تواند بوسیله کارایی و اثر بخشی سازمان در دستیابی به اهداف ، برآورد شود. عملکرد سازمانی تابع عملکرد منابع انسانی و تعامل آنها با منابع و امکانات و تکنولوژی موجود در سازمان می باشد ((Ho,2008 . از سوی دیگر عملکرد منابع انسانی هم تابع انگیزش و توانایی آنهاست . توانایی منابع انسانی خود تابع دانش شغلی و مهارت کاربرد دانش مذکور در انجام وظایف و فعالیتهای شغلی است . انگیزش منابع هم خود ، تابع نگرش آنها و شرایط و موقعیتی است که در آن کار می کنند با توجه به این مفاهیم عملکرد سازمانی را می توان ببشکل زیر مفهوم سازی کرد .

عملکرد سازمانی = تابع (عملکرد منابع انسانی´امکانات و تجهیزات´تکنولوژی)

عملکرد منابع انسانی = تابع (توانایی´انگیزش)

توانایی = تابع (دانش و مهارت)

انگیزش = تابع(نگرش´موقعیت) (بزاز جزایری،۱۳۸۷).

همواره در اکثر سازمان های جهان مدیران و رهبران سازمانی درپی ارتقا و بهبود عملکرد سازمان های خویش می باشند. عملکرد سازمان ترکیب گسترده ای هم از دریافتی های غیر ملموس، هم چون افزایش دانش سازمانی و هم دریافتی های عینی و ملموس، هم چون نتایج اقتصادی و مالی است. مدل های گوناگونی تلاش کرده اند عملکرد سازمانی را معرفی و ارزیابی کنند. بررسی این الگوها نشان از آن دارد که اولاً تغییرات عملکرد سازمانی باید اندازه گیری و سنجش شود. ثانیاً تغییرات عملکرد سازمان باید در تمامی سطوح سازمان مورد توجه باشد و اهداف فردی ، گروهی درسازمان باید در راستای اهداف سازمانی قرار گیرد .ثالثاً در اندازه گیری سطح عملکرد سازمان باید از ابزارهایی که ابعاد گوناگون عملکرد سازمان را مورد توجه قرار می دهند، استفاده کرد.برای سنجش عملکرد سازمانی در عین توجه به نتایج مشهود اقتصادی چون نرخ بازگشت سرمایه و افزایش حاشیه ی سود و از این دست ابزارها باید سطح خلاقیت و نوآوری و نیز افزایش سطح دانش سازمانی را نیز سنجش کرد (علامه،مقدمی،۱۳۸۹).

۲-۱-۳) سنجش عملکردسازمانی

سنجش عملکرد سازمانی عنوانی است که بیشتر مورد بحث قرار می گیرد، اما کمتر تعریف می شود  ( Neely & Adams,2001).سیستم های سنجش عملکرد به عنوان ابزاری برای پایش و اعمال نظارت طراحی شده اند. سنجش عملکرد عبارت است از فرآیند حصول اطمینان از اینکه یک سازمان راهبردهایی را دنبال کند که به تحقق اهداف منجر شود (Nani etal,1990). سینک[۱۴] (۱۹۹۱)سنجش عملکرد را یک وظیفه پیچیده، مشکل، چالش برانگیز و مهم می داند. سطح عملکرد یک سازمان تابعی است از کارایی و اثربخشی عملیات سازمانی، بنابراین سنجش عملکرد عبارت است از فرآیند تعیین کمیت کارایی و اثربخشی یک سازمان.بی شک، سنجش عملکرد یک هدف نیست، اما ابزاری است برای مدیریت اثربخش.نتایج سنجش عملکرد نشان می دهد که چه اتفاقی افتاده است، اما چرایی آنرا نشان نمی دهد.بمنظور استفاده موثر از یافته های سنجش عملکرد، یک سازمان نیازمند انتقال از «سنجش» به «مدیریت» است.این مفهوم بعنوان مدیریت عملکرد در تحقیقات مدیریت عملکرد سازمانی معروف است(&Baldry,2002  Amaratunga).به هرحال باید در نظر داشت که سنجش عملکرد عبارت است از عمل اندازه گیری عملکرد در صورتی که مدیریت عملکرد با استفاده از برونداد سنجش عملکرد درپی مدیریت کردن آن است Radnor & McGuire,2004) ).

۲-۱-۴) رویکردهای سنجش عملکرد

در سنجش عملکرد دو رویکرد عمده وجود دارد: عینی وذهنی وهر دو رویکرد دارای محاسن و معایب خاص خود هستند: مقیاس های عینی بیشتر واقعی هستند، اما از نظر قلمرو پوششی محدود به داده های مالی هستند و دیگر ابعاد سازمانی را تبیین نمی کنند.از طرف دیگر، مقیاس های ذهنی کمتر واقع گرا هستند،  اما توصیف غنی از اثربخشی سازمان ارائه می کنند.این مقیاس هاه اجازه می دهند دامنه وسیعی از سازمان ها در صنایع مختلف مورد مقایسه قرار گیرند.بنابراین، قابلیت تعمیم یافته ها برمبنای مقیاس های ذهنی بیشتر است.همچنین مقیاس های ذهنی عناصر تحلیل مبتنی بر ادراک را نیز پوشش می دهند که در پژوهش های علوم اجتماعی جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.این پرسش که کدامیک از این رویکردها باید در سنجش عملکرد مدَ نظر قرار گیرد به جهت گیری سازمانی و نوع نگرش مدیران بستگی دارد (Allen et al,2008).

۲-۱-۵) معیارهایی برای سنجش عملکرد

همانطور که توسط آرمسترانگ وبارون(۱۹۹۸) مطرح شد، مقیاس های عملکرد باید :

با اهداف استراتژیک و همچنین با مقیاس هایی که از نظر سازمانی مهم هستند مرتبط بوده، و محرک عملکرد کسب وکار باشند؛

مربوط به اهداف و مسئولیتهای تیمهای کاری و افراد ذیربط باشند- آنها تا زمانی مؤثر خواهند بود که ناشی از بیانیه مسئولیت ها ویا مبتنی بر چارچوب قابلیت ها باشند؛

برستاده، دستاوردها و رفتارهایی متمرکز شوند که بتوان آنها را بطور واضح تعریف نمود و برای هریک از آنها شواهدی را فراهم ساخت؛

داده ها یا شواهدی که بعنوان مبنایی برای اندازه گیری در دسترس هستندرا نشان می دهند؛

قابل اثبات و تأیید باشند- یعنی اطلاعاتی فراهم کنند ومیزان انتظاراتی که باید محقق شوند را تایید کنند؛

مطابق با هدف اندازه گیری و قابلیت دسترسی به داده ها،تا آنجا که ممکن است دقیق باشند؛

[۱] Holton and  bates

[۲] Kane

[۳] Bernadin

[۴]  Campbel

[۵] Brumbrach

[۶] Organizational Performance

[۷] Schermerhorn et al

[۸] Armstrong

[۹] Neely

[۱۰]  Appropriateness

[۱۱] Accessibility

[۱۲] Moullin

[۱۳] Pratt

[۱۴] Sink

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق عملکرد سازمانی و نوآوری سازمانی
  • تحقیق ارزیابی عملکرد و مدل های ، کارایی و چگونگی اندازه گیری آن و معرفی مدل تحلیل پوششی داده ها
  • تحقیق ارزیابی عملکرد، معیارها ،شاخص ها ، رویکردها روشها و مدل های آن
  • تحقیق مزیت رقابتی و رویکردهای آن، مفهوم مسئولیت اجتماعی سازمان (CSR) و مدل کسب و کار
  • تحقیق مدلها و نظریه های ارزیابی عملکرد ، استرس و انگیزش در کارکنان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.