738 views
پیشینه تحقیق عوامل مؤثر بر تعیین سیاست توزیع سود سهام و روشهای تقسیم سود و دیدگاههای مختلف دربارۀ سیاست پرداخت سود سهام دارای ۵۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱-۱- مقدمه ۵
۲-۱-۲- عوامل مؤثر بر تعیین سیاست توزیع سود سهام ۵
۲-۱-۳ روشهای تقسیم سود ۷
۲-۱-۳-۱ پرداخت سود نقدی ۸
۲-۱-۳-۱-۱ تقسیم مبلغ ثابت و معینی بین سهامداران ۸
۲-۱-۳-۱-۲ تقسیم درصدی از سود ثابت (سیاست تقسیم سود متغیر) ۸
۲-۱-۳-۱-۳ سیاست تقسیم سود ثابت به علاوه حاشیه متغیر ۹
۲-۱-۳-۱-۴ سیاست تقسیم سود مازاد ۹
۲-۱-۳-۲ سهام جایزه ۱۰
۲-۱-۳-۳ تجزیه سهام ۱۰
۲-۱-۴ چرا شرکتها سود تقسیم مینمایند ۱۱
۲-۱-۵ سیاست تقسیم سود در جهان واقعی ۱۲
۲-۱-۵-۱ سیاست تقسیم سود در آمریکا ۱۲
۲-۱-۵-۲ پرداخت سود تقسیمی در خارج از آمریکا ۱۳
۲-۱-۶ مقررات قانونی در خصوص تقسیم سود ۱۴
۲-۱-۷ دیدگاههای مختلف دربارۀ سیاست پرداخت سود سهام ۱۶
۲-۱-۷-۱ نظریۀ سنتی ۱۸
۲-۱-۷-۲ مدل والتر ۱۹
۲-۱-۷-۳ مدل گوردون ۲۰
۲-۱-۷-۳-۱مدل تجدید نظر شده گوردون ۲۲
۲-۱-۷-۴ قضیه مودیلیانی و میلر ۲۲
۲-۱-۷-۵ قضیه رادیکال ۲۳
۲-۱-۷-۶ توسعه های تئوریک اخیر ۲۴
۲-۱-۸ نکات عمده در سیاست تقسیم سود ۲۵
۲-۱-۸-۱عدم تقارن اطلاعاتی ۲۵
۲-۱-۸-۲ مشکلات نمایندگی ۲۶
۲-۱-۸-۳ محدودیت های نهادی ۲۶
۲-۱-۸-۴ انتقال دارائی ۲۷
۲-۱-۸-۵ هزینه های معاملاتی ۲۷
۲-۱-۸-۶ موضوعات رفتاری ۲۷
۲-۱-۸-۷ ملاحظات مالیاتی و بازخرید سهام ۲۸
۲-۱-۹ دلیل این مطالعه ۲۸
۲-۲پیشینه تحقیق ۳۰
۲-۲-۱ عدم تقارن اطلاعاتی و علامت دهی ۳۰
۲-۲-۲ هزینۀ نمایندگی ۳۶
۲-۲-۲-۱الگوی اساسی نمایندگی ۳۷
۲-۲-۳ مدلهای مشتری سود تقسیمی ۴۱
۲-۲-۴ توضیحات مالی رفتاری برای تقسیم سود ۴۴
۲-۲-۵ پژوهشهای انجام شده در ایران: ۴۶
منابع : ۴۹
قلیپور،علی،(۱۳۷۵)بررسی تأثیر سیاستهای تقسیم سود و توزیع سهام جایزه برارزش سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران تحقیقات مالی،شماره ۹ و ۱۰ دانشکده مدیریت و علوم اداری دانشگاه تهران،زمستان ۱۳۷۴ و بهار ۱۳۷۵-ص ۱۱۷-۸۵
معاونت مطالعات اقتصادی و توسعه بازار بورس اوراق بهادار تهران (۱۳۸۹). گزارش آسیب شناسی سیاست تقسیم سود، سایت بورس اوراق بهادار تهران
افلاطونی، عباس (۱۳۸۶). بررسی میزان ارتباط سود تقسیمی، ارزش دفتری و سود سهام با ارزش بازار سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
خدایاری، محمد، تحقیق پیرامون تأثیر تغییرات سود نقدی بر ترکیب ترازنامه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، ۱۳۷۶
خواجوی، شکراله؛ الهیاری ابهری، حمید (۱۳۸۵). بررسی عوامل مؤثر بر محتوای اطلاعاتی سود تقسیمی، ارزش دفتری و سود خالص بر قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، تحقیقات مالی، ۲۲، صص ۲۰-۳
صمدزاده، محسن (۱۳۷۲). خط مشی های تقسیم سود و تأثیراتشان بر ارزش سهام در بورس اوراق بهادار تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان
امینی، سیروان (۱۳۸۲). بررسی تأثیر مدیریت شرکتها بر قیمت سهام، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی،دانشکده مدیریت و حسابداری
گری کوپ (۱۳۹۰). مقدمهای بر اقتصاد سنجی (تحلیل سری زمانی و مدلهای پانل دیتا)،ترجمه دکتر سعید مداح، انتشارات دانشگاه سمنان
مستوری، افسانه (۱۳۸۴). بررسی رابطه سیاست تقسیم سود و ارزش بنگاه در بورس اوراق بهادار تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی
بشیری، جعفر(۱۳۸۷). تأثیر وضعیت نقدینگی بر تقسیم سود در شرکت های سهامی (صنعت نساجی)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم و فنون مازندران
پورحیدری، امید؛ قاسمیان ثقفی، علی (۱۳۸۹). بررسی رابطه بین تغییرات جریانات تقد عملیاتی و تغییرات سود تقسیمی با توجه به ویژگیهای خاص شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران، پیشرفتهای حسابداری، ۲، ۶۶-۳۹
پوریانسب، امیر؛ تالانه؛ عبدارضا. (۱۳۷۳). خطمشی تقسیم سود و ارزشگذاری سهام، تحقیقات مالی، ۴، صص ۱۰۳-۸۱
جهانخانی، علی و اسدی مرتضی(۱۳۷۴). بررسی تغییرات قیمت سهام بعد از تقسیم سود، تحقیقات مالی، شماره ۷ و ۸، صص ۱۱۹-۱۰۵
جهانخانی، علی؛ قربانی، سعید (۱۳۸۴). شناسایی و تبیین عوامل تعیین کننده سیاست تقسیم سود شرکت های پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران، تحقیقات مالی،۲۰، صص ۴۸-۲۷
خوش طینت، محسن؛ حاجیان، نجمه (۱۳۸۷). تأثیر افزایش سود تقسیمی بر رفتار سرمایهگذاران. پیشرفتهای حسابداری،۵۱، ۱۸-۳
بحث در مورد تقسیم سود در کشورهای پیشرفته که دارای بازار بورس اوراق بهادار پر رونقی میباشند از دیرباز مطرح بوده و شاید یکی از قدیمیترین و سئوال برانگیزترین موضوعات مطروحه در مدیریت مالی باشد که تاکنون جواب مشخصی برای آن ارائه نشده است. تحقیقات تجربی و تئوریها در این زمینه به قدری متفاوت و بعضاً متضاد است که در برخی از متون مدیریت مالی از آن به عنوان معمای پرداخت سود سهام[۱] نام میبرند.(Black 1976)
در زمینه بررسی عوامل تعیین کننده سیاست تقسیم سود، دو تحقیق اساسی صورت پذیرفته است. تحقیق نخست تحت عنوان «شرکتها چگونه نسبتهای پرداخت سود سهام نقدی خود را تعیین می نمایند» در سال ۱۹۹۲ توسط روزف و مطالعه دوم با عنوان «عوامل تعیینکننده اهرم مالی و سیاستهای تقسیم سود شرکتها» توسط بارکلی و همکارانش در سال ۱۹۹۵ انجام پذیرفته است.
بر اساس مطالعات روزف، عوامل تعیینکننده سیاست تقسیم سود شرکتها را میتوان در قالب موارد ذیل دستهبندی نمود:
هزینههای معاملاتی تامین مالی از بازار سرمایه
محدودیتهای تامین مالی ناشی از افزایش اهرم مالی و عملیاتی و
هزینههای نمایندگی مالکیت بیرونی (سهامداران اقلیت)
این موارد بیانگر آن است که یک شرکت مجموع هزینههای معاملاتی خود، ناشی از تأمین مالی از بازار سرمایه و محدودیتهای تامین مالی، و هزینههای نمایندگی را حداقل میسازد. وی نسبت پرداخت سود سهام نقدی را به عنوان جایگزینی برای سیاست تقسیم سود در تحقیق خود در نظر گرفت. در رابطه با هزینههای معاملاتی ناشی از تأمین منابع مالی از بازار سرمایه نیز، روزف از دو متغیر نرخ رشد درآمد و نرخ رشد پیشبینی شده درآمد استفاده نمود؛ زیرا به اعتقاد وی شرکتهای در حال رشد یا دارای برنامه رشد، تمایلی به توزیع سود ندارند.
از آن جائی که هر چه اهرم مالی و عملیاتی یک شرکت بیشتر باشد ضریب بتای آن نیز بیشتر است، لذا بتای شرکت به عنوان یکی دیگر از متغیرهای تحقیق که رابطه معکوسی با توزیع سود دارد، در نظر گرفته شد. در رابطه با هزینههای نمایندگی هم، درصد سهام سهامداران داخلی و تعداد سهامداران به عنوان دو متغیر جایگزین به کار گرفته شدند. انتظار میرود هرچه مالکیت غیرمتمرکز و پراکندهتر باشد، سود بیشتری نیز توزیع گردد.( Rozeff 1982)
در تحقیق دیگر، بارکلی و همکارانش پس از مطالعات و بررسیهای متعدد، سه عامل را به عنوان عوامل تعیینکننده احتمالی در سیاست تقسیم سود شرکتها مورد بحث قرار می دهند؛ (۱) میزان فرصتهای سرمایهگذاری، (۲) اثرات پیامرسانی تغییرات سود سهام نقدی و (۳) اندازه شرکت. در مدل آنان، بازدهی سود سهام نقدی به عنوان متغیر جایگزین سیاست تقسیم سود در نظر گرفته شده است.
در این تحقیق نسبت «ارزش بازار به ارزش دفتری» شرکت به عنوان متغیر جایگزین فرصتهای سرمایهگذاری به کارگرفته شده است؛ چرا که انتظار میرود تا شرکتهای برخوردار از این فرصتها، تمایلی به توزیع سود نداشته باشند. این محققین برای دستیابی به معیاری جهت انعکاس اثر پیامرسانی، چنین فرض نمودند که سودهای شرکت تابع گام تصادفی است؛ بدین معنا که بهترین برآورد سود آتی شرکت سود فعلی آن است.
آنان تغییرات سود را به عنوان متغیر جایگزین جهت انعکاس اثر پیامرسانی، در مدل لحاظ نمودند تا اثر پیام آن را بر بازده نقدی سهام بسنجند. در رابطه با اثر اندازه شرکت بر سیاست تقسیم سود نیز استدلالهای متفاوتی ارائه گردیده است که اثر اندازه شرکت بر توزیع سود را معکوس یا مستقیم برآورد نمودهاند. بدین ترتیب هرچند دلایل محکمی برای تأثیرگذاری اندازه شرکت وجود دارد، لیکن برآورد اینکه متغیر اندازه چگونه سیاست تقسیم سود را متأثر میسازد، مشخص نیست. در همین راستا، متغیر فروش به عنوان متغیر جایگزین برای اندازه شرکت، درنظر گرفته شد.( Barclay and et al 1995)
علاوه بر دو تحقیق اصلی مطرح شده در بالا، مطالعه دیگری در اندونزی با هدف بررسی دیدگاه مدیران در مورد عوامل مؤثر بر سیاست تقسیم سود انجام شده است. ابزار جمعآوری داده ها بررسی پرسشنامهای از طریق پست الکترونیک بود. ابزار مطالعه شامل ۳ بخش اصلی بود: ۱٫ ۲۲ عامل برای تعیین سیاست تقسیم سود شرکت ۲٫ پرسش هایی در مورد اطلاعات زمینهای در مورد پاسخدهندگان و شرکتهایشان. ۳٫ ۲۷ بیانیه در مورد سیاست تقسیم سود به طور کلی.
شواهد نشان داد که مدیران مهمترین عوامل را به ترتیب، ثبات منافع و درآمدها و نیز سطح درامدهای جاری و آینده میدانند. از دیگر عوامل مهم مؤثر بر سیاست تقسیمی سود از دیدگاه مدیران اندونزیایی میتوان به اثر سود تقسیمی بر قیمت سهام و نیاز سهامداران به سود سهام اشاره کرد. شواهد نشان داد که مدیران شرکتهای اندونزیایی اعتقاد دارند که سود تقسیمی بر ارزش شرکت تأثیرگذار است.(Baker and Powel 2012)
علاوه بر عوامل مطروحه در تحقیقات قبلی، متغیرهای دیگری را نیز میتوان با توجه به ویژگیهای شرکتهای فعال در بورس تهران و استنتاجهای منطقی، در تعیین سیاست تقسیم سود شرکتها مؤثر دانست. برای مثال، انتظار میرود تا شرکتهایی که از تسهیلات مالی قابل توجهی برخوردار میباشند، به واسطه نیاز به منابع مالی، تمایل چندانی به توزیع سود نداشته باشند. همچنین از دیگر عوامل مؤثر بر سیاست تقسیم سود میتوان به وضعیت نقدینگی شرکتها توجه داشت. پیشبینی میشود شرکتهایی که از نقدینگی کافی برخوردار میباشند، تمایل بیشتری به توزیع سود از خود نشان دهند.
شرکتها به سه روش میتوانند سود خود را تقسیم کنند:
تقسیم سود نقدی
سهام جایزه
تجزیه سهام
پرداخت نقدی سود سهام به پیشنهاد مدیران و تصویب مجمع عمومی شرکت میسر میشود. پرداخت نقدی سود سهام میتواند سه ماه یکبار، شش ماه یکبار و یا سالانه باشد. در توزیع سود نقدی شرکتها میتوانند روشهای مختلفی داشته باشند.
طبق این سیاست سود تقسیمی در هر سال مبلغ مشخصی بوده و شرکت بدون توجه به مبلغ سود خالص مبلغ مذکور را همه ساله بین سهامداران تقسیم میکند. چنانچه در این حالت روند سوددهی شرکت بهبود حاصل نماید، هرچند سال یکبار سود تقسیمی را افزایش و چنانچه روند سوددهی نزولی باشد، هر چند سال یکبار سود تقسیمی را کاهش میدهند.
سیاست تقسیم سود ثابت برای شرکتهایی خوب است که سودآوری آنها از نوسانات کمی برخوردار باشد. در این نوع سیاست تقسیم سود با سهامداران عادی مانند سهامداران ممتاز برخورد میشود و بدون توجه به سیاستهای سرمایهگذاری شرکت، مبلغ ثابتی بین آنها تقسیم میشود.
حسن این روش آن است که ریسک سهام را پایین میآورد؛ زیرا با ثابت بودن سود نقدی، قابلیت پیشبینی و اطمینان بر روی آن افزایش مییابد.
حسن دیگر این روش این است که سهامداران میتوانند با افزایش سود نقدی در مورد بهبود و خوشبین بودن مدیران نسبت به آینده علایمی به دست آورند.
ایراد این روش این است که شرکت در سالهایی که نیاز به پول دارد به علت تقسیم ثابت سود مجبور است که از منابع مالی خارجی تأمین مالی کند.
تعدادی از شرکتها همه ساله درصد معینی از سود خودشان را بین سهامداران توزیع میکنند. چنین سیاستی باعث خواهد شد که سود پرداختی به سهامداران همراه با نوسانات سود خالص تغییر میکند. به عنوان مثال شرکت همیشه ۴۰% از سود هر سهم را تقسیم میکند. این سیاست به شرکت این اطمینان را خواهد داد که کسر منابع مالی یا مازاد منابع مالی ناشی از تقسیم سود ثابت را نداشته باشد. این روش به این دلیل که میزان سود تقسیمی، متغیر و نامعلوم میشود، مخصوصاً برای سهامدارانی که متکی به دریافت سود هستند روش خوشایندی نیست.
در این سیاست یک مبلغ معمولاً پایین را به طور دائم به سهامداران پرداخت میکنند و با افزایش یا کاهش سود، درصدی را به آن اضافه میکنند. در سالهایی که سودآوری خوب بوده شرکت مبلغ اضافه را پرداخت و در سالهایی که سوداوری خوب نبوده یا شرکت به منابع مالی نیاز دارد مبلغ اضافه را پرداخت نمیکند.
یک سیاست بسیار متداول برای پرداخت سود سهام که بر تئوری ارزانتر بودن تأمین مالی داخلی از تأمین مالی از منابع خارجی مبتنی است، سیاست سود سهام مازاد نام دارد. بسیاری از شرکتهای سهامی در ارتباط با پرداخت سود سهام، از سیاست مزبور پیروی میکنند.
در این سیاست، شرکت ابتدا کلیه نیازهای مالی و سرمایهگذاری خود را از سود سال کسر میکند، هر چه قدر سود علاوه بر نیازهای مالی و سرمایهگذاری شرکت باقی ماند بین سهامداران عادی توزیع میشود. به سود مازادی که در شرکت باقی میماند جریانات نقد آزاد نیز میگویند.
[۱] .Dividend puzzle
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر