تحقیق عوامل مؤثر بر تعیین سیاست توزیع سود سهام و روشهای تقسیم سود و دیدگاههای مختلف دربارۀ سیاست پرداخت سود سهام

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق عوامل مؤثر بر تعیین سیاست توزیع سود سهام و روشهای تقسیم سود و دیدگاههای مختلف دربارۀ سیاست پرداخت سود سهام  دارای ۵۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-۱- مقدمه    ۵
۲-۱-۲- عوامل مؤثر بر تعیین سیاست توزیع سود سهام    ۵
۲-۱-۳ روشهای تقسیم سود    ۷
۲-۱-۳-۱ پرداخت سود نقدی    ۸
۲-۱-۳-۱-۱ تقسیم مبلغ ثابت و معینی بین سهامداران    ۸
۲-۱-۳-۱-۲  تقسیم درصدی از سود ثابت (سیاست تقسیم سود متغیر)    ۸
۲-۱-۳-۱-۳ سیاست تقسیم سود ثابت به علاوه حاشیه متغیر    ۹
۲-۱-۳-۱-۴  سیاست تقسیم سود مازاد    ۹
۲-۱-۳-۲ سهام جایزه    ۱۰
۲-۱-۳-۳ تجزیه سهام    ۱۰
۲-۱-۴ چرا شرکتها سود تقسیم مینمایند    ۱۱
۲-۱-۵ سیاست تقسیم سود در جهان واقعی    ۱۲
۲-۱-۵-۱  سیاست تقسیم سود در آمریکا    ۱۲
۲-۱-۵-۲  پرداخت سود تقسیمی در خارج از آمریکا    ۱۳
۲-۱-۶ مقررات قانونی در خصوص تقسیم سود    ۱۴
۲-۱-۷ دیدگاههای مختلف دربارۀ سیاست پرداخت سود سهام    ۱۶
۲-۱-۷-۱ نظریۀ سنتی    ۱۸
۲-۱-۷-۲ مدل والتر    ۱۹
۲-۱-۷-۳ مدل گوردون    ۲۰
۲-۱-۷-۳-۱مدل تجدید نظر شده گوردون    ۲۲
۲-۱-۷-۴ قضیه مودیلیانی و میلر    ۲۲
۲-۱-۷-۵ قضیه رادیکال    ۲۳
۲-۱-۷-۶ توسعه های تئوریک اخیر    ۲۴
۲-۱-۸ نکات عمده در سیاست تقسیم سود    ۲۵
۲-۱-۸-۱عدم تقارن اطلاعاتی    ۲۵
۲-۱-۸-۲ مشکلات نمایندگی    ۲۶
۲-۱-۸-۳ محدودیت های نهادی    ۲۶
۲-۱-۸-۴ انتقال دارائی    ۲۷
۲-۱-۸-۵ هزینه های معاملاتی    ۲۷
۲-۱-۸-۶ موضوعات رفتاری    ۲۷
۲-۱-۸-۷ ملاحظات مالیاتی  و بازخرید سهام    ۲۸
۲-۱-۹ دلیل این مطالعه    ۲۸
۲-۲پیشینه تحقیق    ۳۰
۲-۲-۱  عدم تقارن اطلاعاتی و علامت دهی    ۳۰
۲-۲-۲ هزینۀ نمایندگی    ۳۶
۲-۲-۲-۱الگوی اساسی نمایندگی    ۳۷
۲-۲-۳  مدلهای مشتری سود تقسیمی    ۴۱
۲-۲-۴  توضیحات مالی رفتاری برای تقسیم سود    ۴۴
۲-۲-۵ پژوهشهای انجام شده در ایران:    ۴۶
منابع :    ۴۹

منابع :

قلی‏پور،علی،(۱۳۷۵)بررسی تأثیر سیاست‏های تقسیم سود و توزیع سهام جایزه برارزش‏ سهام شرکت‏های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران تحقیقات مالی،شماره ۹ و ۱۰ دانشکده مدیریت و علوم اداری دانشگاه تهران،زمستان ۱۳۷۴ و بهار ۱۳۷۵-ص ۱۱۷-۸۵

معاونت مطالعات اقتصادی و توسعه بازار بورس اوراق بهادار تهران (۱۳۸۹). گزارش آسیب شناسی سیاست تقسیم سود، سایت بورس اوراق بهادار تهران

افلاطونی، عباس (۱۳۸۶). بررسی میزان ارتباط سود تقسیمی، ارزش دفتری و سود سهام با ارزش بازار سهام شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، پایان­نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.

خدایاری، محمد، تحقیق پیرامون تأثیر تغییرات سود نقدی بر ترکیب ترازنامه، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، ۱۳۷۶

خواجوی، شکراله؛ الهیاری ابهری، حمید (۱۳۸۵). بررسی عوامل مؤثر بر محتوای اطلاعاتی سود تقسیمی، ارزش دفتری و سود خالص بر قیمت سهام شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، تحقیقات مالی، ۲۲، صص ۲۰-۳

صمدزاده، محسن (۱۳۷۲). خط مشی های تقسیم سود و تأثیراتشان بر ارزش سهام در بورس اوراق بهادار تهران، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان

امینی، سیروان (۱۳۸۲). بررسی تأثیر مدیریت شرکت­ها بر قیمت سهام، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی،دانشکده مدیریت و حسابداری

گری کوپ (۱۳۹۰). مقدمه­ای بر اقتصاد سنجی (تحلیل سری زمانی و مدل­های پانل دیتا)،ترجمه دکتر سعید مداح، انتشارات دانشگاه سمنان

مستوری، افسانه (۱۳۸۴). بررسی رابطه سیاست تقسیم سود و ارزش بنگاه در بورس اوراق بهادار تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه­ریزی

بشیری، جعفر(۱۳۸۷). تأثیر وضعیت نقدینگی بر تقسیم سود در شرکت های سهامی (صنعت نساجی)، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم و فنون مازندران

پورحیدری، امید؛ قاسمیان ثقفی، علی (۱۳۸۹). بررسی رابطه بین تغییرات جریانات تقد عملیاتی و تغییرات سود تقسیمی با توجه به ویژگی­های خاص شرکت­ها در بورس اوراق بهادار تهران، پیشرفت­های حسابداری، ۲، ۶۶-۳۹

پوریا­نسب، امیر؛ تالانه؛ عبدارضا. (۱۳۷۳). خط­مشی تقسیم سود و ارزشگذاری سهام، تحقیقات مالی، ۴، صص ۱۰۳-۸۱

جهانخانی، علی و اسدی مرتضی(۱۳۷۴). بررسی تغییرات قیمت سهام بعد از تقسیم سود، تحقیقات مالی، شماره ۷ و ۸، صص ۱۱۹-۱۰۵

جهانخانی، علی؛ قربانی، سعید (۱۳۸۴). شناسایی و تبیین عوامل تعیین کننده سیاست تقسیم سود شرکت های پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران، تحقیقات مالی،۲۰، صص ۴۸-۲۷

خوش طینت، محسن؛ حاجیان، نجمه (۱۳۸۷). تأثیر افزایش سود تقسیمی بر رفتار سرمایه­گذاران. پیشرفت­های حسابداری،۵۱، ۱۸-۳

 ۲-۱-۱- مقدمه

بحث در مورد تقسیم سود در کشورهای پیشرفته که دارای بازار بورس اوراق بهادار پر رونقی می‌باشند از دیرباز مطرح بوده و شاید یکی از قدیمی‌ترین و سئوال برانگیزترین موضوعات مطروحه در مدیریت مالی باشد که تاکنون جواب مشخصی برای آن ارائه نشده است. تحقیقات تجربی و تئوریها در این زمینه به قدری متفاوت و بعضاً متضاد است که در برخی از متون مدیریت مالی از آن به عنوان معمای پرداخت سود سهام[۱] نام می‌برند.(Black 1976)

۲-۱-۲- عوامل مؤثر بر تعیین سیاست توزیع سود سهام

در زمینه بررسی عوامل تعیین­ کننده سیاست تقسیم سود، دو تحقیق اساسی صورت پذیرفته است. تحقیق نخست تحت عنوان «شرکت­ها چگونه نسبت­های پرداخت سود سهام نقدی خود را تعیین می نمایند» در سال ۱۹۹۲ توسط روزف و مطالعه دوم با عنوان «عوامل تعیین­کننده اهرم مالی و سیاست­های تقسیم سود شرکت­ها» توسط بارکلی و همکارانش در سال ۱۹۹۵ انجام پذیرفته است.

بر اساس مطالعات روزف، عوامل تعیین­کننده سیاست تقسیم سود شرکت­ها را می­توان در قالب موارد ذیل دسته­بندی نمود:

هزینه­های معاملاتی تامین مالی از بازار سرمایه

محدودیت­های تامین مالی ناشی از افزایش اهرم مالی و عملیاتی و

هزینه­های نمایندگی مالکیت بیرونی (سهامداران اقلیت)

این موارد بیانگر آن است که یک شرکت مجموع هزینه­های معاملاتی خود، ناشی از تأمین مالی از بازار سرمایه و محدودیت­های تامین مالی، و هزینه­های نمایندگی را حداقل می­سازد. وی نسبت پرداخت سود سهام نقدی را به عنوان جایگزینی برای سیاست تقسیم سود در تحقیق خود در نظر گرفت. در رابطه با هزینه­های معاملاتی ناشی از تأمین منابع مالی از بازار سرمایه نیز، روزف از دو متغیر نرخ رشد درآمد و نرخ رشد پیش­بینی شده درآمد استفاده نمود؛ زیرا به اعتقاد وی شرکت­های در حال رشد یا دارای برنامه رشد، تمایلی به توزیع سود ندارند.

از آن جائی که هر چه اهرم مالی و عملیاتی یک شرکت بیشتر باشد ضریب بتای آن نیز بیشتر است، لذا بتای شرکت به عنوان یکی دیگر از متغیرهای تحقیق که رابطه معکوسی با توزیع سود دارد، در نظر گرفته شد. در رابطه با هزینه­های نمایندگی هم، درصد سهام سهامداران داخلی و تعداد سهامداران به عنوان دو متغیر جایگزین به کار گرفته شدند. انتظار می­رود هرچه مالکیت غیرمتمرکز و پراکنده­تر باشد، سود بیشتری نیز توزیع گردد.( Rozeff 1982)

در تحقیق دیگر، بارکلی و همکارانش پس از مطالعات و بررسی­های متعدد، سه عامل را به عنوان عوامل تعیین­کننده احتمالی در سیاست تقسیم سود شرکت­ها مورد بحث قرار می دهند؛ (۱) میزان فرصت­های سرمایه­گذاری، (۲) اثرات پیام­رسانی تغییرات سود سهام نقدی و (۳) اندازه شرکت. در مدل آنان، بازدهی سود سهام نقدی به عنوان متغیر جایگزین سیاست تقسیم سود در نظر گرفته شده است.

در این تحقیق نسبت «ارزش بازار به ارزش دفتری» شرکت به عنوان متغیر جایگزین فرصت­های سرمایه­گذاری به کارگرفته شده است؛ چرا که انتظار می­رود تا شرکت­های برخوردار از این فرصت­ها، تمایلی به توزیع سود نداشته باشند. این محققین برای دستیابی به معیاری جهت انعکاس اثر پیام­رسانی، چنین فرض نمودند که سودهای شرکت تابع گام تصادفی است؛ بدین معنا که بهترین برآورد سود آتی شرکت سود فعلی آن است.

آنان تغییرات سود را به عنوان متغیر جایگزین جهت انعکاس اثر پیام­رسانی، در مدل لحاظ نمودند تا اثر پیام آن را بر بازده نقدی سهام بسنجند. در رابطه با اثر اندازه شرکت بر سیاست تقسیم سود نیز استدلال­های متفاوتی ارائه گردیده است که اثر اندازه شرکت بر توزیع سود را معکوس یا مستقیم برآورد نموده­اند. بدین ترتیب هرچند دلایل محکمی برای تأثیرگذاری اندازه شرکت وجود دارد، لیکن برآورد اینکه متغیر اندازه چگونه سیاست تقسیم سود را متأثر می­سازد، مشخص نیست. در همین راستا، متغیر فروش به عنوان متغیر جایگزین برای اندازه شرکت، درنظر گرفته شد.( Barclay and et al 1995)

علاوه بر دو تحقیق اصلی مطرح شده در بالا، مطالعه دیگری در اندونزی با هدف بررسی دیدگاه مدیران در مورد عوامل مؤثر بر سیاست تقسیم سود انجام شده است. ابزار جمع­آوری داده ها بررسی پرسشنامه­ای از طریق پست الکترونیک بود. ابزار مطالعه شامل ۳ بخش اصلی بود: ۱٫ ۲۲ عامل برای تعیین سیاست تقسیم سود شرکت ۲٫ پرسش هایی در مورد اطلاعات زمینه­ای در مورد پاسخ­دهندگان و شرکت­هایشان. ۳٫ ۲۷ بیانیه­ در مورد سیاست تقسیم سود به طور کلی.

شواهد نشان داد که مدیران مهم­ترین عوامل را به ترتیب، ثبات منافع و درآمدها و نیز سطح درامدهای جاری و آینده می­دانند. از دیگر عوامل مهم مؤثر بر سیاست تقسیمی سود از دیدگاه مدیران اندونزیایی می­توان به اثر سود تقسیمی بر قیمت سهام و نیاز سهامداران به سود سهام اشاره کرد. شواهد نشان داد که مدیران شرکت­های اندونزیایی اعتقاد دارند که سود تقسیمی بر ارزش شرکت تأثیر­گذار است.(Baker and Powel 2012)

علاوه بر عوامل مطروحه در تحقیقات قبلی، متغیرهای دیگری را نیز می­توان با توجه به ویژگی­های شرکت­های فعال در بورس تهران و استنتاج­های منطقی، در تعیین سیاست تقسیم سود شرکت­ها مؤثر دانست. برای مثال، انتظار می­رود تا شرکت­هایی که از تسهیلات مالی قابل توجهی برخوردار می­باشند، به واسطه نیاز به منابع مالی، تمایل چندانی به توزیع سود نداشته  باشند. همچنین از دیگر عوامل مؤثر بر سیاست تقسیم سود می­توان به وضعیت نقدینگی شرکت­ها توجه داشت. پیش­بینی می­شود شرکت­هایی که از نقدینگی کافی برخوردار می­باشند، تمایل بیشتری به توزیع سود از خود نشان دهند.

۲-۱-۳ روشهای تقسیم سود

شرکتها به سه روش می­توانند سود خود را تقسیم کنند:

تقسیم سود نقدی

سهام جایزه

تجزیه سهام

۲-۱-۳-۱ پرداخت سود نقدی

پرداخت نقدی سود سهام به پیشنهاد مدیران و تصویب مجمع عمومی شرکت میسر می­شود. پرداخت نقدی سود سهام می­تواند سه ماه یکبار، شش ماه یکبار و یا سالانه باشد. در توزیع سود نقدی شرکت­ها می­توانند روشهای مختلفی داشته باشند.

۲-۱-۳-۱-۱ تقسیم مبلغ ثابت و معینی بین سهامداران

طبق این سیاست سود تقسیمی در هر سال مبلغ مشخصی بوده و شرکت بدون توجه به مبلغ سود خالص مبلغ مذکور را همه ساله بین سهامداران تقسیم می­کند. چنانچه در این حالت روند سوددهی شرکت بهبود حاصل نماید، هرچند سال یکبار سود تقسیمی را افزایش و چنانچه روند سوددهی نزولی باشد، هر چند سال یکبار سود تقسیمی را کاهش می­دهند.

سیاست تقسیم سود ثابت برای شرکت­هایی خوب است که سودآوری آنها از نوسانات کمی برخوردار باشد. در این نوع سیاست تقسیم سود با سهامداران عادی مانند سهامداران ممتاز برخورد می­شود و بدون توجه به سیاست­های سرمایه­گذاری شرکت، مبلغ ثابتی بین آنها تقسیم می­شود.

حسن این روش آن است که ریسک سهام را پایین می­آورد؛ زیرا با ثابت بودن سود نقدی، قابلیت پیش­بینی و اطمینان بر روی آن افزایش می­یابد.

حسن دیگر این روش این است که سهامداران می­توانند با افزایش سود نقدی در مورد بهبود و خوشبین بودن مدیران نسبت به آینده علایمی به دست آورند.

ایراد این روش این است که شرکت در سالهایی که نیاز به پول دارد به علت تقسیم ثابت سود مجبور است که از منابع مالی خارجی تأمین مالی کند.

۲-۱-۳-۱-۲  تقسیم درصدی از سود ثابت (سیاست تقسیم سود متغیر)

تعدادی از شرکتها همه ساله درصد معینی از سود خودشان را بین سهامداران توزیع می­کنند. چنین سیاستی باعث خواهد شد که سود پرداختی به سهامداران همراه با نوسانات سود خالص تغییر می­کند. به عنوان مثال شرکت همیشه ۴۰% از سود هر سهم را تقسیم می­کند. این سیاست به شرکت این اطمینان را خواهد داد که کسر منابع مالی یا مازاد منابع مالی ناشی از تقسیم سود ثابت را نداشته باشد. این روش به این دلیل که میزان سود تقسیمی، متغیر و نامعلوم می­شود، مخصوصاً برای سهامدارانی که متکی به دریافت سود هستند روش خوشایندی نیست.

۲-۱-۳-۱-۳ سیاست تقسیم سود ثابت به علاوه حاشیه متغیر

در این سیاست یک مبلغ معمولاً پایین را به طور دائم به سهامداران پرداخت می­کنند و با افزایش یا کاهش سود، درصدی را به آن اضافه می­کنند. در سالهایی که سودآوری خوب بوده شرکت مبلغ اضافه را پرداخت و در سالهایی که سوداوری خوب نبوده یا شرکت به منابع مالی نیاز دارد مبلغ اضافه را پرداخت نمی­کند.

۲-۱-۳-۱-۴  سیاست تقسیم سود مازاد

یک سیاست بسیار متداول برای پرداخت سود سهام که بر تئوری ارزانتر بودن تأمین مالی داخلی از تأمین مالی از منابع خارجی مبتنی است، سیاست سود سهام مازاد نام دارد. بسیاری از شرکتهای سهامی در ارتباط با پرداخت سود سهام، از سیاست مزبور پیروی می­کنند.

در این سیاست، شرکت ابتدا کلیه نیازهای مالی و سرمایه­گذاری خود را از سود سال کسر می­کند، هر چه قدر سود علاوه بر نیازهای مالی و سرمایه­گذاری شرکت باقی ماند بین سهامداران عادی توزیع می­شود. به سود مازادی که در شرکت باقی می­ماند جریانات نقد آزاد نیز می­گویند.

[۱] .Dividend puzzle

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سیاست تقسیم سودو ارتباط فرصتهای سرمایه گذاری و تامین مالی
  • تحقیق سیاست تقسیم سود و نظریه هاو عوامل موثر بر آن
  • تحقیق کیفیت سود تجدید ارائه شده و اهمیت آنها و روش های ارزیابی و عناصر تاثیر گذار بر کیفیت سود و اهمیت تجدید ارائه صورت های مالی
  • تحقیق گسترش ادبیات رفتار هزینه و پیش بینی مدیریت و عوامل موثر بر دقت سود پیش بینی شده
  • تحقیق مفهوم سود و هدف ازگزارشگری مالی ، مدیریت سود و روش های ارزیابی و دیدگاه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.