تحقیق فناوری اطلاعات و بهره‌وری در سازمان و تاثیر فناوری اطلاعات بر بهره‌وری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات و بهره‌وری در سازمان و تاثیر فناوری اطلاعات بر بهره‌وری دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۴
۱-۲- بخش اول؛ فناوری اطلاعات    ۴
۱-۲-۱- فناوری اطلاعات(IT)    ۴
۱-۲-۲- مفهوم فناوری اطلاعات    ۵
۱-۲-۳- تعاریف فناوری اطلاعات    ۶
۱-۲-۴- تاریخچه فناوری اطلاعات    ۷
۱-۲-۵- اهمیت فناوری اطلاعات    ۹
۱-۲-۶- فناوری اطلاعات در ایران    ۱۰
۱-۲-۷- اتوماسیون اداری و فناوری اطلاعات و ارتباطات    ۱۱
۱-۲-۸- فناوری اطلاعات و مزیت رقابتی    ۱۲
۱-۳- بخش دوم؛ بهره وری    ۱۲
۱-۳-۱- بهره وری    ۱۲
۱-۳-۲- تعریف بهره وری    ۱۳
۱-۳-۳- بهره‌وری در سازمان‌    ۱۴
۱-۳-۴- عوامل موثر بر ارتقای بهره وری    ۱۵
۱-۳-۵- تاثیر فناوری اطلاعات بر بهره‌وری    ۱۶
۱-۳-۶- بهره وری و آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات    ۱۷
۱-۳-۷- فرآیند تصمیم گیری غیر متمرکز    ۲۰
۱-۳-۸- بهبود فرایندهای کاری سازمان    ۲۱
۱-۴- بخش سوم؛ مروری بر پیشینه پژوهش    ۲۲
۱-۴-۱- پژوهش‌های خارجی    ۲۲
۱-۴-۲- پژوهش‌های داخلی    ۲۳
۱-۵- منابع    ۲۶
۱-۶- منابع فارسی    ۲۶
۱-۷- منابع انگلیسی    ۲۸
۱-۸- منابع اینترنتی    ۳۰

منابع

موسوی، رضا(۱۳۸۶). نقشش فناوری اطلاعات در بهره وری، اولین همایش سراسری مدیریت، باشگاه پژوهشگران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه.

صرافی زاده، اصغر و علیپور، سمانه (۱۳۸۸). بررسی تاثیر به کارگیری اتوماسیون اداری بر بهره‌وری منابع انسانی، مدیریت توسعه و تحول، شماره۳،صص۲۴-۱۷

علی احمدی، علیرضا. (۱۳۷۸). برنامه ریزی فناوری اطلاعات در سازمان ها، تدبیر، سال دهم، شماره ۹۷، صص۳-۱۸

علی احمدی، علیرضا، شمس عراقی، شراگیم. (۱۳۸۲). فناوری اطلاعات و کاربردهای آن، انتشارات تولید دانش، تهران، چاپ اول.

فتحی سعید (۱۳۸۳)، بررسی تاثیر تجارت الکترونیکی بر جهش صادراتی، شناسایی اولویتهای بخش صنعت در کشور، تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.

شاکر اردکانی، محمد، رابطه به کارگیری فناوری اطلاعات و تصمیم گیری سازمانی در نیروی انتظامی شهر اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش تحول، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان.

شیخ بکلو، سارا؛صرافی زاده، اصغر و تیمورنژاد، کاوه (۱۳۹۱). بررسی تاثیر اتوماسیون اداری بر کارایی، مدیریت توسعه و تحول، شماره۹، صص۵۸-۵۳

اعتمادی، مهدی. (۱۳۷۹). عوامل موثر در ارتقای بهره وری در بخش صنعت، مجله دانش مدیریت، سال سیزدهم، شماره ۴۹، صص۸۰-۹۸٫

افشه، امیر؛ کیافر، فرهاد و شاعیدی، علی. (۱۳۹۰). بررسی کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش و تاثیر آن بر بهره وری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی، شماره چهارم، صص. ۲-۱۱٫

بیابانگرد، اسماعیل. (۱۳۸۴). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: نشردوران.

فتوحی اردکانی، محمد؛ علم الهدایی، سید محمد علی(۱۳۹۱). بررسی میزان رضایت مشتریان از عملکرد دستگاه های کارت خوان(pos)( مطالعه موردی شهرستان اردکان). کنگره مهندسی برق، کامپیوتر و فناوری اطلاعات. صص ۴۳۸ –

کاوسی، اسماعیل؛ هاشمی، محمود؛ اسلام پناه، مهدی و سرافرازی، مهدی. (۱۳۹۱). بررسی به کارگیری تکنولوژی اطلاعات و نقش آن در افزایش بهره وری سازمانی، مطالعه موردی: سازمان بیمه خدمات درمانی استان فارس.

حبیب پور گتابی،کرم و صفریشالی، رضا. (۱۳۸۸). راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی، تهران: لویه، متفکران.

رحیمی کیا، امین؛ قدم پور، عزت اله و روشن زاده، فاطمه (۱۳۹۰). بررسی نقش بکارگیری اتوماسیون اداری در بهره‌وری کارکنان شهرداری خرم اباد، مدیریت شهری، شماره۲۷،صص۱۲۴-۹۹٫

۱-۱- مقدمه

امروزه فناوری اطلاعات به عنوان یک از تکنولوژی های نوین بشری، نه تنها خود دستخوش تغییراتی شگرف شده است، بلکه به سرعت در حال تاثیرگذاری بر الگوهای زندگی، روش تحقیق، آموزش، مدیریت، حمل و نقل، مسائل امنیتی و دیگر زمینه های زندگی انسان است. شاید بتوان گفت فناوری اطلاعات همان مطالعه، طراحی، گسترش، اجرا و مدیریت سیستمهای اطلاعاتی مبتنی برکامپیوتر و به خصوص کاربردهای نرم افزاری و سخت افزاری کامپیوتر است که توسط آن داده های کاربردی به هر صورت گردآوری می‌شوند. این فناوری بر دانش مهارت استفاده از کامپیوتر و سیستم ارتباط از راه دور، ذخیره سازی، کاربرد و انتقال اطلاعات تاکید دارد. فناوری اطلاعات رشته ای است که از منابع الکترونیکی برای دستیابی به اطلاعات استفاده می‌کند و شامل مسائلی است که به گسترش علوم کامپیوتر و تکنولوژی طراحی، توسعه، راه اندازی و اجرای سیستم‌ها و کاربردهای اطلاعاتی مربوط است. در حقیقت فناوری اطلاعات صنعت در حال پیشرفتی است که به شدت جویای بازارهای بزرگ‌تر است تا به این ترتیب سرمایه گذاریهای بزرگ‌تری را جذب و درآمد بیشتری را تولید و مشاغل بیشتری را بوجود آورد.

۱-۲- بخش اول؛ فناوری اطلاعات

۱-۲-۱- فناوری اطلاعات[۱](IT)

نزدیک به پایان هزاره دوم میلادی، چند رویداد که از اهمیت تاریخی برخوردارند چشم‌انداز اجتماعی زندگی انسان را دگرگون ساخته‌اند. انقلابی تکنولوژیک که حول محور تکنولوژی‌های اطلاعات متمرکز است با سرعتی شتابان در کار شکل‌دهی مجدد بنیان مادی جامعه است. اقتصادهای سرتاسر جهان به یکدیگر وابسته شده‌اند و در سیستمی که هندسه آن همواره در حال تغییر است، شکلی جدید از روابط میان اقتصاد، دولت، سازمان‌ها و جامعه ایجاد کرده‌اند. فناوری اطلاعات و ارتباطات، عامل اساسی در شکل دهی به اقتصاد جدید جهانی و ایجاد تغییرات سریع در جامعه است. امروزه این فناوری بر جنبه های مختلف زندگی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی افراد و اجتماعی تاثیر گذاشته است. جوامع مختلف برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خود در عصر فناوری اطلااعات به راه حل‌های مختلفی روی اورده اند (نخعی و یوسفی، ۱۳۹۰). پیشرفت‌های آینده به شکل ایجاد یک محیط اطلاعاتی محور مجازی خواهد بود که در آن انسان‌ها به کارکردن و زندگی کردن با هم مشغول اند. بر اساس این دیدگاه، انسان‌ها در این محیط با واسطه های هوشمندی سر و کار دارند که با شبکه‌ها و کامپیوترها حمایت می‌شوند و در قالب لباس، مبلمان، وسیله‌ی نقلیه، جاده و سایر اشیا به شکل مجازی نمایان می‌شوند. در این فضا ارتباط یکپارچه ای میان اجزای مختلف شامل خانه، وسیله‌ی نقلیه، فضای عمومی، کار، فضای فراغت، مقصد توریستی و غیره برقرار می‌باشد (بوهالیس و او کانر[۲] ، ۲۰۰۵ ).

نقش اطلاعات و ارتباطات در دنیای امروز، بسیار شگرف و پیچیده است، به گونه ای که عصر فعلی را عصر انفجار اطلاعات می‌نامند. به همین دلیل، کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان‌ها سرعت یافته است. فناوری اطلاعات و ارتباطات شاخه ای از فناوری است که با استفاده از سخت افزار، نرم افزار، شبکه افزار، فعالیت بر داده‌ها و پردازش آن‌ها را در زمینه های دستیابی، ذخیره سازی، تبادل و کنترل را امکان پذیر می‌سازد (فتحیان، ۱۳۸۵).

پاسخ به این سوال که فناوری اطلاعات چیست ساده به نظر می‌آید چرا که عبارتست از سخت افزار، نرم افزار، ارتباطات و خدمتدهی کاربران این فناوری، چه در خانه و چه در محل کار باشند. البته در تحقیقات مختلفی که در این زمینه صورت گرفته است در اکثر موارد به همه این عناصر پرداخته نمی شودو تنها یک عنصر مورد توجه قرار می‌گیرد که اکثر توجه‌ها به مقوله سخت افزار می‌باشد(افی[۳]، ۲۰۰۵).

نیروهای اقتصادی جامعه اطلاعات محور متفاوت با نیروهای غالب بر جامعه متکی بر روابط کشاورزی و صنعتی می‌باشد. بنا براین اگاهی از ان‌ها بسیار مهم می‌باشد چون اصول مدیریتی که پیش از این در این اقتصادها جواب می‌دادند، ضرورتا در جوامع مبتنی بر اطلاعات جواب نمی‌دهند (صالح و استراک[۴]، ۲۰۰۷). تکنولوژی اطلاعات نقش اجتناب ناپذیری در موفقیت یک شرکت تحت شرایط اطمینان و متغیر اقتصادی دارد. سیستم‌های IT بر محصولات، خدمات، بازارها، قیمت محصولات و تمایز آن‌ها تاثیر می‌گذارد. موفقیت شرکت‌های نوآورانه اساسا بستگی به اجرا و استفاده خلاقانه از IT دارد (جانسن[۵]، ۲۰۰۸). انتقال از تولید کالاهای فیزیکی به اقتصادی بر مبنای تولید و گردش اطلاعات و خدمات دانش محور را تسریع می‌کند. در این محیط جدید، مزیت رقابتی را می‌توان بر اساس توانایی دسترسی، خلق، پردازش و توزیع دانش به صورت استراتیژیکی بنا نمود (گوندوری و کوگات[۶]،۲۰۰۲). فناوری اطلاعات به معنای جمع آوری، ذخیره سازی، پردازش، توزیع و استفاده از اطلاعات است و محدود به سخت افزار و نرم افزار نمی‌باشد و نیز فناوری اطلاعات را می‌توان نقطه همگرایی الکترونیک، پردازش داده‌ها و ارتباطات مخابراتی دانست امروزه فناوری اطلاعات مشوقی برای جهانی شدن تولیدات و بازارها است و پویایی و انعطاف پذیری خدمات و جریانهای پولی-مالی را افزایش می‌دهد و اغلب عرصه را برای افزایش بهره وری[۷] و کارآیی[۸] مهیا می‌کند(موسوی، ۱۳۸۶:  ۴۵۸).

فناوری و توانمندی‌ها در تعامل با یکدیگر رشد و توسعه می‌یابند و تسهیم آن‌ها در زیر گروه‌ها و شبکه‌ها براساس میزان دانستنیهای افراد حایز اهمیت می‌شود. کسب و کارالکترونیکی سلسله مراتبی از شبکه‌ها است که بر سرعت تغییرات و یادگیری می‌افزاید. آنچه که خلق می‌شود در جامعه به صورت شبکه های است و باید دریافت در کجاها فرصت‌ها و قابلیت‌ها در دسترس قرار می‌گیرند(حمیدی زاده، ۱۳۸۷).

۱-۲-۲- مفهوم فناوری اطلاعات

واژه فناوری اطلاعات اولین بار توسط لویت و وایزلر در سال ۱۹۸۵ به منظور بیان نقش رایانه در پشتیبانی از تصمیم گیری ها و پردازش اطلاعات در سازمان به کار گرفته شد (صرافی زاده، ۱۳۸۳). در سال ۱۹۶۲ موسسه فنی جورجیا تعریفی از فناوری اطلاعات ارائه کرده است که مقبول عموم نیز واقع گردید. در این تعریف چنین بیان می‌شود که فناوری اطلاعات دانشی است که به بررسی ویژگی‌ها و چگونگی اطلاعات نیروهای حاکم بر جریان اطلاعات و ابزار آماده سازی آن‌ها برای به حداکثر رساندن دستیابی به اطلاعات و قابل استفاده کردن آن‌ها می‌پردازد. آماده سازی اطلاعات شامل تفکیک دقیق، علمی و مستند، جمع آوری، سازماندهی، ذخیره، بازیابی، تفسیر و اشاعه و استفاده از آن می‌شود(فدائی و نیری، ۱۳۸۷).

در واقع عبارت فناوری اطلاعات در بردارنده دامنه وسیعی از عناصر و توانمندی‌هایی است که شامل خلق و تولید، ذخیره سازی و گسترش داده‌ها و اطلاعات و همچنین تولید دانش می‌باشد. داده عبارتست از معلومات خام، اولیه، نمودارها و جزئیات، در حالیکه اطلاعات بیانگر تفسیر کاربردی، سازماندهی شده و معنی داری از داده می‌باشد و دانش عبارتست از آگاهی و درک مجموعه ای از اطلاعات و چگونگی قرار دادن اطلاعات برای کارایی بهتر اطلاعات می‌باشد(جیمز[۹]، ۲۰۰۴).

در بیان کلی می‌توان بیان داشت که فناوری اطلاعات شاخه ای از تکنولوژی و فناوری است که اختصاص دارد به بررسی و بکارگیری داده و پردازش آن که شامل دریافت و جمع آوری خودکار، تغییرات، مدیریت، جابه جایی و حرکت، کنترل، نمایش، تعویض، تبادل و انتقال و دریافت داده‌ها و از سوی دیگر توسعه و گسترش و استفاده از رویه های سخت افزاری، نرم افزاری و سازمان افزار مرتبط با این پردازش(علی احمدی، ۱۳۸۲).

۱-۲-۳- تعاریف فناوری اطلاعات

از فناوری اطلاعات برداشت های مختلفی وجود دارد و همین برداشت ها موجب شده تا تصاویر متفاوتی از آن در مجامع مختلف ارائه گردد (شاکر اردکانی، ۱۳۸۸: ۱۲).

فناوری اطلاعات به ابزارها و روش هایی اطلاق می شود که به نحوی اطلاعات را در اشکال مختلف جمع آوری، ذخیره، بازیابی، پردازش و توزیع می کنند (علی احمدی و شمس عراقی، ۱۳۸۲: ۴).

اطلاعات عبارت است از گردآوری، سازماندهی، ذخیره و نشر اطلاعات اعم از صوت، تصویر و متن که با استفاده از ابزار رایانه ای و مخابراتی صورت می پذیرد (علی احمدی، ۱۳۷۸: ۴).

ادورادز[۱۰] (۲۰۰۵) فناوری اطلاعات را به عنوان سخت افزار و نرم افزاری که اطلاعات را به سرعت ذخیره، دستکاری و انتقال می دهد، تعریف کرده اند؛ که به طور مثال شامل لینک های کامپیوتری، پست الکترونیک، ویدئو کنفرانس و پایگاه داده های کامپیوتری می باشد (ادورادز، ۲۰۰۵: ۱۷).

سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) در تعریف فناوری اطلاعات آن را مشتمل می‌داند بر مجموع صنایع تولیدی و خدماتی که برای نگهداری، انتقال و نمایش داده‌ها و اطلاعات به صورت الکترونیکی استفاده می‌شود و بیان می کند که مهمترین مشخصه این فناوری نسبت به فناوری‌های قبلی که شکل انقلابی به آن داده است، مجتمع شدن ویژگی‌هایی نظیر دوطرفه بودن، جهانی بودن، فراگیر بودن، چند کاناله بودن به طور همزمان است.

فناوری اطلاعات به معنای جمع اوری، ذخیره سازی، پردازش، توزیع و استفاده از اطلاعات است و محدود به سخت افزار و نرم افزار نمی‌باشد و می‌توان آن را نقطه همگرایی الکترونیک، پردازش داده‌ها و ارتباطات مخابراتی دانست امروزه فناوری اطلاعات مشوقی برای جهانی شدن تولیدات و بازارها است و پویایی و انعطاف پذیری خدمات و جریانهای پولی- مالی را افزایش می‌دهد و اغلب عرصه را برای افزایش بهره‌وری و کارایی مهیا می‌کند. (کاوسی و همکاران،۱۳۹۱؛ موسوی، ۱۳۸۶: ۴۵۸ ).

از جمله تعاریف دیگری که برای فناوری اطلاعات ارائه می‌گردد می‌توان چنین بیان نمود که، IT به ابزارها و روش‌هایی اطلاق می‌گردد که به نحوی اطلاعات را در اشکال مختلف (صدا، تصویر، متن) جمع آوری، ذخیره، بازیابی، پردازش و توزیع می‌کنند؛ و یا در تعریف دیگری از فناوری اطلاعات بیان می‌گردد که عبارتست از گردآوری، سازماندهی، ذخیره و نشر اطلاعات اعم از صوت، تصویر، متن یا عدد که با استفاده از ابزار کامپیوتر و مخابراتی صورت می‌پذیرد(علی احمدی، ۱۳۸۲).

فناوری اطلاعات به اشکال مختلف فناوری اطلاق می شود که به پردازش، نگهداری و ارسال اطلاعات به شکل الکترونیکی می پردازد (لوکاس[۱]، ۱۹۹۶: ۶۱).

فناوری اطلاعات ابزار رایانه محوری است که افراد به منظور کار با اطلاعات و پشتیبانی و پردازش آن استفاده می کنند (حق[۲] و همکاران، ۱۹۹۸: ۱۲).

ادورادز[۳] (۲۰۰۵) فناوری اطلاعات را به عنوان سخت افزار و نرم افزاری که اطلاعات را به سرعت ذخیره، دستکاری و انتقال می دهد، تعریف کرده اند؛ که به طور مثال شامل لینک های کامپیوتری، پست الکترونیک، ویدئو کنفرانس و پایگاه داده های کامپیوتری می باشد (ادورادز، ۲۰۰۵: ۱۷).

در مجموع مجموع می توان فناوری اطلاعات را به عنوان هر گونه تکنولوژی مبتنی بر کامپیوتر که برای ذخیره سازی، ارزیابی، پردازش و ابلاغ و ارسال اطلاعات درون سازمان و برای حمایت از تصمیم گیری در سازمان استفاده می شود، تعریف نمود.

[۱] Lucas

[۲] Haag

[۳] Edwards

[۱] Information Technology

[۲] Buhalis & Oconnor

[۳] Effy

[۴] Saleh & Strok

[۵] Janson

[۶] Gondory & Cogat

[۷] Productivity

[۸] Efficiency

[۹] James

[۱۰] Edwards

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق صنعت گردشگری و تاثیر فناوری اطلاعات بر آن در ایرا ن وجهان
  • تحقیق کاربرد فناوری اطلاعات در سیاست و مزایای پیاده سازی انتخابات الکترونیک
  • تحقیق فناوری اطلاعات و تأثیر فناوری اطلاعات بر سازمان
  • تحقیق پیاده سازی فناوری اطلاعات در شرکت
  • تحقیق فناوری اطلاعات و مدل های ارزیابی موفقیت فناوری اطلاعات
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.