تحقیق فناوری اطلاعات و مدل های ارزیابی موفقیت فناوری اطلاعات

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  فناوری اطلاعات و مدل های ارزیابی موفقیت فناوری اطلاعات دارای ۶۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱-۲ بخش اول: فناوری اطلاعات    ۶
۱-۱-۲ اطلاعات:    ۶
۲-۱-۲ فرق داده و اطلاعات:    ۶
۳-۱-۲ سیستم های اطلاعاتی و فن آوری اطلاعات:    ۶
۴-۱-۲ رابطه فن آوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی:    ۸
۵-۱-۲ نقش اطلاعات در سازمان:    ۹
۶-۱-۲ نظریه های تاثیر نظام اطلاعاتی بر سازمان:    ۹
۷-۱-۲ رویکردهای سازمان به فناوری اطلاعات:    ۱۲
۸-۱-۲ چارچوبهایی برای استفاده از اطلاعات:    ۱۳
۹-۱-۲ مدل سیاسی فناوری اطلاعات:    ۱۷
۱۰-۱-۲ فناوری اطلاعات و سطوح سازمان:    ۱۹
۱۱-۱-۲ فناوری اطلاعات و توانمند سازی کارکنان:    ۲۰
۱۲-۱-۲ فناوری اطلاعات و کنترل در سازمان    ۲۱
۱۳-۱-۲ فناوری اطلاعات و ارگونومیک:    ۲۳
۱۴-۱-۲ کاربردهای فناوری اطلاعات در سازمان:    ۲۳
۱۵-۱-۲ ماهیت سازمان های دولتی:    ۲۶
۱۶-۱-۲ کاربرد فناوری اطلاعات در بخش دولتی:    ۲۷
۱۷-۱-۲ تاثیرات سازمانی سیستم های اطلاعاتی:    ۲۹
۱۸-۱-۲ تاثیر سیستم های اطلاعاتی بر عملکرد فردی:    ۳۰
۲-۲ بخش دوم :عملکرد    ۳۱
۱-۲-۲ مفهوم عملکرد:    ۳۲
۲-۲-۲ عملکرد فردی:    ۳۲
۳-۲-۲ متغیرهای موثر بر عملکرد فردی:    ۳۴
۴-۲-۲ عملکرد سازمانی:    ۳۷
۵-۲-۲ ویژگی های سازمانهای با عملکرد برتر    ۳۷
الف )چشم انداز و ماموریت سازمان:    ۳۷
ب)هدف های بلند پروازانه:    ۳۸
ج)تفکر استراتژیک:    ۳۸
۳-۲ بخش سوم:رابطه فناوری اطلاعات وعملکرد    ۴۳
۱-۳-۲ فناوری اطلاعات و نیروی انسانی:    ۴۴
۲-۳-۲ فناوری اطلاعات و ترکیب نیروی کار:    ۴۴
۳-۳-۲ تاثیر فناوری اطلاعات در توسعه منابع انسانی:    ۴۵
۴-۲ بخش چهارم:پیشینه ومدل    ۵۱
۱-۴-۲ تحقیقات دووت و همکارانش    ۵۱
۲-۴-۲ تحقیقات هنیتز و همکارانش:    ۵۱
۳-۴-۲ دیگر تحقیقات:    ۵۲
۴-۴-۲ مدل:    ۵۴
۵-۴-۲ مقایسه مدل های ارزیابی موفقیت فناوری اطلاعات مک لین و دلون  با مدل سدون و کیوو تری و استدینگ    ۵۷
۶-۴-۲ مدل ارزیابی فناوری اطلاعات دلون و مک لین    ۵۸
منابع    ۶۳

منابع

زاهدی، شمس السادات، (۱۳۸۲)، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم، چاپ سوم، تهران، انتشارات علامه طباطبایی.

صرافی زاده، اصغر و علی پناهی، علی (۱۳۸۰)، سیتم های اطلاعاتی مدیریت، مفاهیم، نظریه ها و کاربردها، انتشارات میر، تهران.

فرشید، محمدنژاد، فناوری اطلاعات و مهندسی مجدد منابع انسانی، مجله تدبیر، شماره ۹۴ ، ص ۴۱٫

زاهدی، شمس السادات، (۱۳۸۲)، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم، چاپ سوم، تهران، انتشارات علامه طباطبایی.

آبتین، عبدالعزیز،(۱۳۸۱) ، بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر ارتباطات بین سازمانی، پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ شده دانشگاه شهید بهشتی.

آقایی، عسل (۱۳۸۸) ، فناوری اطلاعات و نقش آن بر عملکرد سازمان، مجله مدیریت و توسعه، شماره ۴۰، ص .۶۷

Stevens, J. M. & McGowan, R. P. (1985). Information systems and public management, New York, NY: prager.

Strassmann, Paul A.(2006). Five steps to improve your information productivity, Baseline Magazine.

Woodroof, J. B. & Kasper, G. M. (1998). A conceptual development of process and outcome user satisfaction. Information Resources Management Journal, 11(1), 37-42.

Yuthas, K. & Young, S.T. (1998). Material matters: Assessing the effectiveness of materials management IS. Information & Management, 33(3), 115-124.

Zeffane R,M. (1999). Structure control in high and low user. User Organization In Australia Information and Management, 23, 30-45.

Zmud Robert W. (1987). An empirical in investigation of the dimensionality of the concept of information, Dexision Science, 9(2), 187-195.

Zuboff, S. (1987); “Technologies that inform ate: implications for human resource management in computerized industrial work place.

Cron, W.L. & Sobol, M. (1983) The relationship between computerization and performance: A strategy for maximizing the economic benefits of computerization. Information & Management, 3, 171-181.

Davis, F.D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13, 319-340.

مقدمه

از جمله مباحثی که در چند دهه اخیر، کتب و مقالات زیادی را به خود اختصاص داده است ، پرداختن به موضوع فناوری اطلاعات و نقش آن در سازمان است.لکن تحقیقات اندکی در زمینه  میزان رابطه فناوری اطلاعات با عملکرد فردی و سازمانی انجام شده است. و پاسخ قطعی این سوال که آیا فناوری اطلاعات بر عملکرد فردی و سازمانی تاثیر دارد یا خیر، بدون جواب مانده است.

صاحبنظران در تعریف سیستم اطلاعات می گویند: یک سیستم اطلاعات، اطلاعات را از محیط سازمان و عملیات داخلی آن جمع آوری نموده، ذخیره ساز ی و توزیع می نماید تا از عملکردهای سازمانی و تصمیم سازی، ارتباطات، هماهنگی، کنترل، تحلیل و تصویرسازی پشتیبانی کند. سیستم های اطلاعاتی بخشی از یک سلسله فعالیتهای ارزش افزا برای جذب، تبدیل و انتشار اطلاعات به منظور بهبود تصمیم گیری مدیریت، بالا بردن سطح عملکرد سازمانی می باشد.

سرمایه گذاری برای استقرار سیستم های اطلاعاتی بسیار بالا می باشد . معمولاً نیروهای لازم برای اجرا و نگهداری سیستم عبارتند از : مدیر مرکز کامپیوتر ، تحلیل گر سیستم ، برنامه نویس ها ، اپراتورها ، کارکنان مسئول اطلاعات ورودی / خروجی ، کنترل کیفیت ، تهیه اطلاعات ، و دیگر کارکنان پشتیبانی . برای یک چنین سرمایه گذاری سنگینی فقط یک هدف می تواند وجود داشته باشد و آن افزایش عملکرد فردی و سازمانی است.

فن اوری اطلاعات می تواند شمشیری دولبه باشد. فن آوری منبع  بسیاری از مزیت ها بوده است، اما همچنین فرصت های جدیدی را برای نقض قانون یا دورکردن منفعت از دیگران ایجاد نموده است. با درک این مطلب سازمانها باید بتوانند مزیت ها را شناسایی و بیشتر از آن بهره برده تا عملکرد سازمان افزایش یافته و خطرات استفاده از فناوری را نیز بشناسند و از آن پرهیز کنند تا جلوی کاهش عملکرد را بگیرند.

۱-۲ بخش اول: فناوری اطلاعات

۱-۱-۲ اطلاعات:

اطلاعات عبارت از داده هایی است که در بافتی و با معنی جا گرفته و در اختیار دریافت کننده قرار داده می شود تا از آن ها برای تصمیم گیری استفاده کند. اطلاعات متضمن انتقال و دریافت آگاهی و دانش است.اطلاعات، آگاهی و هوشیاری می دهد و از عدم اطمینان می کاهد.)(Clare & stufeley, 1995

دیویس و اولسون معتقدند که اطلاعات بر تصورات و تجسم ذهنی می افزاید و اطلاعات قبلی را اصلاح و یا تصدیق می کند و یا ارزش شگفت انگیزی دارد که در آن خبری مطرح می شود که دریافت کننده یا آن را نمی دانسته و یا نمی توانسته آن را از قبل پیش بینی کند؛ اطلاعات معمولا ساختار یافته و شکل یافته است و بنابراین اساس این گونه تعریف می شود، انتخاب مقدار مناسبی از اطلاعات خام که برای کاهش جهل و ناآگاهی یا برای کم کردن جنبه ها و قسمت های تاریک و نامعلوم در فرآیند تصمیم گیری مورد استفاده قرار می گیرد. ( قاضی زاده، ۱۳۷۶)

۲-۱-۲ فرق داده و اطلاعات:

داده ها، حقایق جمع آوری شده از اندازه ها و مقادیر یا مشاهدات درباره ی افراد، وقایع یا موضوعات است که به تنهایی معنای واقعی ندارند ولی اگر بخواهد ارزشی کسب کند و دارای معنی شود لازم است تعبیر و تفسیر شود. (برچ ونیتزکی، ۱۳۷۶) در واقع اطلاعات، همان داده های پردازش شده اند.

۳-۱-۲ سیستم های اطلاعاتی و فن آوری اطلاعات:

تعاریف متعددی از سیستم اطلاعاتی، در رشته های مانند مدیریت، علوم کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، و علوم کتابداری و اطلاع رسانه ای ارائه شده است. تعریف موجود در واژه نامه ی انجمن کتابداری آمریکا (یانگ[۱] ،۱۹۷۳) تعریفی جامع از سیستم های اطلاعاتی است که به شرح زیر می باشد:

یک سیستم کامل طراحی شده برای تولید، جمع آوری، سازماندهی ( پردازش)، ذخیره، بازیابی و اشاعه ی اطلاعات در یک موسسه، سازمان یا هر حوزه تعریف شده دیگر از جامعه.

بر اساس این تعریف، سیستم اطلاعات محدود به سازمان نمی شوند و می توانند در محدوده ای وسیع تر از سازمان، به عنوان مثال یک شهر نیز موضوعیت یابند.

خیلی از سیستمهای اطلاعات کاملا کاغذی و دستی هستند، اما اطلاعات از طریق آنها جریان پیدا می کند و ممکن است مانند ساعت دقیق کار کنند و اصلا نیاز نباشد از رایانه استفاده شود. اما فناوری اطلاعات به مجموعه ای از ابزار اشاره دارد که می توانند در اجرای سیستم اطلاعات بکارگرفته شوند. واژه ی فناوری اطلاعات اولین بار از سوی لویت و وایزلر در سال ۱۹۸۵ به منظور بیان نقش رایانه در پشتیبانی از تصمیم گیری ها و پردازش اطلاعات در سازمان به کار گرفته شد در مفهوم رایج، فناوری به مجموعه ای از سخت افزار و تجهیزات دلالت دارد. (Scarbrough & Corbett, 1992)

اما بسیاری از محققان آن را نه تنها سخت افزاری که در انجام کارها مورد استفاده قرار می گیرد. بلکه مهارت و دانش کارکنان و حتی ویژگی های اشیایی که کار بر روی انجام می شود، می دانند. (Scott, 1992)

فناوری اطلاعات نه تنها با انجام پردازهای دقیق به رشد اتوماسیون کمک می کند بلکه از طریق ارائه ی اطلاعات در زمینه های مختلف فعالیت سازمان، ثروت جدیدی را برای سازمان به همراه می آورد. (Zuboff, 1988)

و این وجه تمایز فماوری اطلاعات با سایر فناوری های مورد بهره برداری در سازمان است. فناوری اطلاعات نه تنها شامل رایانه و دیگر تجهیزات، بلکه توانایی و اقدامات در نحوه ی انجام کار می شود. (Flores etal, 1988)

[۱]Young

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق صنعت گردشگری و تاثیر فناوری اطلاعات بر آن در ایرا ن وجهان
  • تحقیق کاربرد فناوری اطلاعات در سیاست و مزایای پیاده سازی انتخابات الکترونیک
  • تحقیق فناوری اطلاعات و تأثیر فناوری اطلاعات بر سازمان
  • تحقیق پیاده سازی فناوری اطلاعات در شرکت
  • تحقیق فناوری اطلاعات و مدل‌های پذیرش فناوری اطلاعات
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.