تحقیق فناوری اطلاعات و مدل‌های پذیرش فناوری اطلاعات

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات و مدل‌های پذیرش فناوری اطلاعات دارای ۱۲۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱-بخش اول: فناوری اطلاعات و آموزش عالی    ۵
۲-۱-۱- تعریف جامعه اطلاعاتی    ۶
۲-۱-۲- مروری بر تحولات جامعه اطلاعاتی    ۷
۲-۱-۳- چالش‌های پیش روی آموزش عالی در عصر اطلاعات    ۸
۲-۱-۴- مروری بر وضعیت زیرساخت جامعه اطلاعاتی    ۹
۲-۱-۵- جمع بندی بخش اول    ۱۱
بخش دوم : پارادایمهای آموزش مجازی    ۱۲
۲-۲-۱- از آموزش سنتی تا آموزش از راه دور    ۱۳
۲-۲-۲- آموزش الکترونیکی    ۱۶
۲-۲-۲-۱- مقایسه رویکردهای سنتی و الکترونیکی    ۱۹
۲-۲-۲-۲- یادگیرنده در دو نظام آموزش سنتی و الکترونیکی    ۲۱
۲-۲-۲-۳- مزایای آموزش الکترونیکی    ۲۳
۲-۲-۳-آموزش سیار    ۲۴
۲-۲-۳-۱- جایگاه آموزش سیار    ۲۷
۲-۲-۳-۲- پیشینه نظری و تجارب    ۲۸
۲-۲-۳-۳-  اهداف آموزش سیار    ۳۴
۲-۲-۳-۴- مقایسه آموزش سیار وآموزش الکترونیک    ۳۷
۲-۲-۳-۵- چالشهای آموزش سیار    ۳۸
۲-۲-۴- جمع بندی بخش دوم    ۴۲
۲-۳-بخش سوم : سبک یادگیری    ۴۳
۲-۳-۱- نظریه سبک یادگیری کلب    ۴۵
۲-۳-۲- پیشینه نظری و تجارب    ۴۹
۲-۳-۳- جمع بندی بخش سوم    ۵۲
۲-۴-بخش چهارم : مدلهای پذیرش فناوری اطلاعات    ۵۳
۲-۴-۱- نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری    ۵۳
۲-۴-۲- نظریه عملکرد منطقی    ۶۰
۲-۴-۳- مدل پذیرش فناوری    ۶۴
۲-۴-۴- مدل پذیرش فناوری. ۲    ۷۲
۲-۴-۵- مدل پذیرش فناوری .۳    ۷۳
۲-۴-۶- نظریه رفتار برنامه ریزی شده    ۷۶
۲-۴-۷- نظریه تجزیه رفتار برنامه‌ریزی شده    ۸۰
۲-۴-۸- نظریه ترکیبی پذیرش فناوری و رفتار برنامه ریزی شده    ۸۳
۲-۴-۹- مدل استفاده از رایانه‌های شخصی    ۸۵
۲-۴-۱۰- مدل انگیزشی    ۸۸
۲-۴-۱۱- نظریه اشاعه نوآوری‌ها    ۹۱
۲-۴-۱۲- نظریه شناخت اجتماعی    ۹۷
۲-۴-۱۳- جمع بندی بخش چهارم    ۱۰۱
۲-۵-مروری بر تحقیقات    ۱۰۲
۲-۵-۱-پژوهشهای انجام شده در زمینه نگرش و قصد استفاده ابزارهای سیار    ۱۰۲
۲-۵-۲-پژوهشهای انجام شده در زمینه بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات به کمک مدلهای علّی موجود    ۱۰۶
فهرست منابع    ۱۱۵

منابع

عبادی، رحیم (۱۳۸۳). مدرسه مجازی: راهنمایی برای ایجاد کلاس درس مجازی. تهران: نشر آفتاب مهر.

عبدالهی، مجید (۱۳۸۶). “یادگیری سیار و نقش آن در آینده یادگیری الکترونیکی.” دومین کنفرانس یادگیری الکترونیکی، زاهدان: دانشگاه سیستان و بلوچستان.

امامی پور، سوزان و شمس اسفندآباد، حسن (۱۳۸۶). سبک های یادگیری و شناخت ی، نظریه ها و آزمون ها. تهران: انتشارات سمت.

بهشتی، ملوک السادات (۱۳۸۰). “جامعه اطلاعاتی و توسعه.

باقیانی مقدم، محمد حسین و شهبازی، حسن (۱۳۸۹). “الگوی استفاده از تلفن همراه در بین دانشجویان دختر و پسر ساکن در خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی یزد در سال ۱۳۸۹”، پایگاه نشریات الکترونیکی دانشگاه تهران ، مجله جهانی رسانه، دوره ۶، شماره ۱٫

جعفر پور ، محمود، فیاضی، مرتضی و بهرام زاده، محمد مهدی (۱۳۸۷). “بررسی عوامل کلیدی موفقیت در توسعه ی دانشگاه مجازی در کشور.” پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات ، تهران.

جلال یزدی، منصوره وکاهانی، محسن (۱۳۸۵). “مدیریت منابع در محیط گرید معنایی به منظور یادگیری اینترنتی سیار.” دوازدهمین کنفرانس بین الملل انجمن کامپیوتر، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.

آتشک ، محمد (۱۳۸۶). “مبانی نظری و کاربردی یادگیری الکترونیکی.” فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره ۴۳، ص ۱۳۵-۱۵۶٫

زارعی زوارکی،  اسماعیل و صالحی، وحید (۱۳۸۸)، راهنمای “یادگیری و تدریس تلفیقی: در نظام آموزشی حضوری و از راه دور. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.

Brown, T. H. (2003). “The role of m-learning in the future of e-learning in Africa.”۲۱st ICDE World Conference, Vol. 110.

Huang, J. H., Lin, Y. R., Chuang, S. T., (2007). “Elucidating user behavior of mobile learning: A perspective of the extended technology acceptance model.” Electronic Library, The5: 585-598.

Igbaria, M., Pavri, F., & Huff, S. (1989). “Microcomputer applications: an empirical look at usage.”Information & Management, 16, No .4: 187-196.

Igbaria, M. (1990). “End-user computing effectiveness: A structural equation model.” Omega, 18, No .6: 637-652.

Ismail, I., Idrus, R. M. I. & Johari, S. S. M. (2010). “Acceptance on Mobile Learning via SMS: A Rasch Model Analysis. “International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM), Vol. 4, No .2.

Jones, A., Issroff, K., Scanlon, E., Clough, G. & Mcandrew, P. (2006). “Using mobile devices for learning in Informal Settings: Is it Motivating? “ Proceedings of IADIS International Conference Mobile Learning.

Yi, M.Y., Jackson, J.D., Park, J.S. & Probst, J.C. (2006). “Understanding Information Technology Acceptance by Individual Professionals: Toward an Integrative View.” Information & Management, 43: 350-363.

مقدمه

نوشتار حاضر در ۴ بخش مباشد. در بخش اول فناوری اطلاعات و آموزش عالی و در بخش دوم پارادایم‌های آموزش مجازی ودر بخش سوم سبک یادگیری ودر بخش چهارم مدل‌های پذیرش فناوری اطلاعات بیان می شود.

۲-۱-بخش اول: فناوری اطلاعات و آموزش عالی

تحولات در جامعه امروز بسیار سریع‌تر از گذشته صورت می‌گیرد. نگاهی به تحولات صورت گرفته در نیم قرن گذشته ما را به این مهم آگاه می‌سازد که محیط اطراف به شدت در حال تغییر است. توسعه ارتباطات و تبادل اطلاعات در این زمینه کلیدی‌ترین نقش را دارد. شکی نیست ظهور و مطرح شدن جامعه اطلاعاتی مرهون تسهیل ارتباط و توسعه زیرساخت‌های آن می‌باشد. ایده جامعه اطلاعاتی شاید از سال‌های دور در ذهن بشر موج می‌زده است اما نمود واقعی آن به دو دهه قبل باز می‌گردد. از زمانی که افراد توانستند به راحتی از طریق تلفن، فاکس و سایر وسایل ارتباطی با همدیگر ارتباط برقرار کنند، حجم اطلاعاتی به سرعت روبه فزونی گذاشت و فرایندی به نام انباشت اطلاعات و ضرورت انتقال و استفاده از آن اتفاق افتاد (یادگارزاده و رحیمی، ۱۳۸۱).

امروزه توسعه زیر ساخت‌های ارتباطی آن چنان بر جنبه‌های مختلف زندگی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی افراد و اجتماعات تاثیر گذاشته است که نمی‌توان از آن غفلت کرد. تأثیر اطلاعات و فناوری اطلاعات هم از جهت ایجاد فرصت‌های طلایی جدید و هم از نظر چالش‌های سازمانی قابل مطالعه است. یکی از حوزه‌های مهم که به شدت تحت تأثیر اطلاعات و فناوری اطلاعات می‌باشد، آموزش عالی است (محسنی، ۱۳۸۰). از سال‌های ١٩٨٠ که زمزمه‌های فناوری اطلاعاتی و جامعه اطلاعاتی مطرح شد، محافل دانشگاهی جزء اولین گروه‌هایی بودند که دست به بررسی‌های نظری و عملی در این حوزه زدند (یادگارزاده و رحیمی، ۱۳۸۱).

در این راستا دانشگاه‌ها، به عنوان یکی از تخصصی‌ترین نهادها با گردآوری و انتقال سیستماتیک و درست اطلاعات،‌ نقش مؤثر و غیرقابل انکاری در جوامع اطلاعاتی بازی می‌کنند و جایگاهی رفیع در توسعه دانایی و تعیین سیر تحول از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی دارند.

۲-۱-۱- تعریف جامعه اطلاعاتی

اتکای روز افزون بر فعالیت‌هایی است که مستقیم با تولید، توزیع وکاربرد اطلاعات مرتبط است، سبب شده است بسیاری از جوامع صنعتی جهان را جامعه اطلاعاتی بخوانند؛ در حقیقت این مفهوم نیز در ابتدا برای توصیف مشخصات نوین کشورهای فراصنعتی به کار رفته است، کشورهایی که در آن‌ها همه چیز وابسته به اطلاعات است. واژه جامعه اطلاعاتی و مفاهیم شبیه به آن یعنی “عصر اطلاعات” و “عصر اقتصاد دانش” جامعه‌ای را توصیف می‌کند که برای تولید انواع کالاها و خدمات وابستگی زیادی به کاربرد فناوری اطلاعات دارد. جامعه صنعتی برای افزایش کار بدنی انسان‌ها به نیروی درونی موتورها نیازمند بود، اما جامعه اطلاعاتی برای افزایش کار ذهنی نیازمند فناوری رایانه است (یادگارزاده و رحیمی، ۱۳۸۱).

جامعه اطلاعاتی یک جامعه چند وجهی است که در آن تمام لایه بندی‌ها و سطوح نیازمند اطلاعات هستند. اگر جامعه را مانند یک هرم فرض کنیم، در جامعه اطلاعاتی از رأس تا قاعده باید احساس نیاز به اطلاعات وجود داشته باشد و تمام سطوح از آن استفاده کنند (بهشتی، ۱۳۸۰).

در سال ١٩٨٨ ویلیام مارتین درصدد برآمد تا تعریفی از جامعه اطلاعاتی ارائه نماید، به اعتقاد او جامعه اطلاعاتی جامعه‌ای است که در آن کیفیت زندگی، همانند چشم اندازهای متحول اجتماعی و توسعه اقتصادی به میزان روبه تزایدی به اطلاعات و بهره‌برداری از آن وابسته است؛ در چنین جامعه‌ای استانداردهای زندگی، الگوهای کار و فراغت، نظام آموزشی و بازارکار به میزان محسوسی تحت الشعاع پیشرفت‌هایی قرار گرفته‌اند که در قلمرو اطلاعات و دانش‌ها روی داده است (محسنی، ۱۳۸۱).

به بیانی دیگر جامعه اطلاعاتی، جامعه‌ای است همراه با خدمات اطلاعاتی رسانه‌های همگانی که با آهنگی سریع‌تر از دیگر جوامع و تفوق براندوخته‌های تجربی و دانش محض به پیش می‌رود؛ جامعه‌ای که ارتباطات عامل انتقال دهنده واقعی برای ایجاد تغییر و تحول در هر فرد به منظور دستیابی عملی به اطلاعات بی حد و مرز است (فرقانی، ۱۳۸۲).

۲-۱-۲- مروری بر تحولات جامعه اطلاعاتی

مفهوم جامعه اطلاعاتی که در اواخر دهه ١٩٧٠ و اوایل دهه ١٩٨٠ مورد اشاره قرار گرفته و از نیمه دوم دهه ١٩٩٠ به بعد به کرات مورد استفاده بوده است (محسنی، ۱۳۸۱). به طور کلی برای بیان چگونگی بوجود آمدن جامعه اطلاعاتی می‌توان دوره‌های زیر را متصور کرد:

– از دهه ١٩٧٠ به بعد در کشورهای پیشرفته تحولات عظیمی در زمینه اطلاعات و اطلاع رسانی صورت گرفته است.

– در دهه ١٩٨٠ رایانه وارد منازل و ادارات شد، تشکیلات اقتصادی دارای بخش اطلاع رسانی گردید و دسترسی به اطلاعات در طول شبانه روز از طریق شبکه‌های ارتباطی صورت گرفت.

– در دهه ١٩٩٠ افراد با ساعات کار کمتر بازده کاری بیشتری را ارائه می‌دهند و کارهای اداری بدون تبادل کاغذ صورت می‌گرفت.

– در سال‌های بعد از ٢٠٠٠ میلادی به دلیل بالا رفتن سرعت انتقال اطلاعات در شبکه و تسهیل دسترسی و تبادل اطلاعات تحولات سریعی اتفاق افتاد. تعداد کاربران شبکه اینترنت در سراسر جهان به سرعت گسترش یافت، ارتباطات با وجود شبکه‌های بی‌سیم در سرتاسر جهان در هر زمان و مکانی ممکن شد (بهشتی، ۱۳۸۰) و امروز ما در جایگاهی ایستاده‌ایم که اطلاعات نقش تعیین کننده در قدرت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، آموزشی فرهنگی جوامع دارد و جوامع ثروتمند آن‌هایی هستند که توان تولید، فناوری و انتقال اطلاعات را دارند.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق صنعت گردشگری و تاثیر فناوری اطلاعات بر آن در ایرا ن وجهان
  • تحقیق کاربرد فناوری اطلاعات در سیاست و مزایای پیاده سازی انتخابات الکترونیک
  • تحقیق فناوری اطلاعات و تأثیر فناوری اطلاعات بر سازمان
  • تحقیق پیاده سازی فناوری اطلاعات در شرکت
  • تحقیق فناوری اطلاعات و مدل های ارزیابی موفقیت فناوری اطلاعات
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.