تحقیق فناوری اطلاعات و مدیریت منابع انسانی و رابطه فناوری اطلاعات و رفتار حرفه ای حوزه مدیریت منابع انسانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات و مدیریت منابع انسانی  و رابطه فناوری اطلاعات و رفتار حرفه ای حوزه مدیریت منابع انسانی دارای ۱۲۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

بخش اول: فناوری اطلاعات    ۷
۲-۱ مقدمه    ۷
۲-۲ تاریخچه فناوری اطلاعات    ۱۰
۲-۳ تعاریف فناوری اطلاعات    ۱۲
۲-۴ مفهوم فناوری اطلاعات    ۱۷
۲-۵ اثر فناوری اطلاعات بر سازمان و افراد    ۱۹
۲-۶ سیستم اطلاعات مدیریت    ۲۵
۲-۶-۱ تعریف سیستم اطلاعات مدیریت    ۲۵
۲-۶-۲ مفهوم سیستم اطلاعات مدیریت    ۲۵
۲-۷ کارکردهای سیستم های اطلاعاتی مدیریت    ۲۶
۲-۷-۱ نقش پشتیبان عملکرد:    ۲۸
۲-۷-۲ نقش پشتیبان تصمیم گیری:    ۲۹
۲-۷-۳ نقش پشتیبان استراتژیک:    ۲۹
۲-۸ مدل یک سیستم اطلاعات    ۳۰
شکل( ۲-۱ ) فعالیتهای عمده یک سیستم اطلاعات    ۳۱
۲-۹ لزوم استفاده از سیستمهای اطلاعات    ۳۱
۲-۱۰ مزایای استفاده از سیستم‌های اطلاعات    ۳۲
۲-۱۱ انواع سیستم‌های اطلاعات    ۳۳
۲-۱۱-۱ سیستمهای اطلاعات مدیریت (MIS) :    ۳۳
۲-۱۱-۲ سیستم اطلاعاتی اجرایی ( EIS)    ۳۴
۲-۱۱-۳ سیستمهای پشتیبانی تصمیم گیری DSS) ) :    ۳۴
۲-۱۱-۴ سیستم خبره (ES)    ۳۵
۲-۱۱-۵ سیستمهای پردازش رخدادها (TPS) :    ۳۵
۲-۱۱-۶ سیستم اتوماسیون اداری(OAS)    ۳۵
۲-۱۲ مزایا و معایب اتوماسیون اداری    ۳۷
۲-۱۲-۱ مزایای مستقیم    ۳۷
۲-۱۲-۲ مزایای غیر مستقیم    ۳۷
۲-۱۲-۳ معایب سیستم اتوماسیون اداری :    ۳۸
بخش دوم: مدیریت منابع انسانی    ۳۹
۲-۱۳ مدیریت منابع انسانی    ۳۹
۲-۱۴ تاریخچه پیدایش مدیریت منابع انسانی    ۴۰
۲-۱۵ تعاریف مدیریت منابع انسانی    ۴۵
۲-۱۵-۱ نقشه مفهومی مدیریت منابع انسانی    ۴۷
۲-۱۶ مدیریت منابع انسانی و مدیریت سرمایه انسانی    ۴۷
۲-۱۷ نقش محوری مدیریت منابع انسانی    ۴۸
۲-۱۸ فلسفه مدیریت منابع انسانی    ۵۱
۲-۱۹ رویکردهای مدیریت منابع انسانی    ۵۱
۲-۲۰ اهداف مدیریت منابع انسانی    ۵۲
۲-۲۰-۱ اهداف کوتاه مدت    ۵۲
۲-۲۰-۲ اهداف بلند مدت    ۵۲
۲-۲۱  وظایف مدیریت منابع انسانی    ۵۳
شکل (۲-۲) روابط سه سطح وظیفه ای مدیران منابع انسانی    ۵۵
۲-۲۲ فعالیتهای اصلی مدیران و متخصصین منابع انسانی به صورت فهرست وار:    ۵۶
۲-۲۲-۱سازماندهی    ۵۶
۲-۲۲-۲ جذب منابع انسانی    ۵۶
۲-۲۲-۴ مدیریت پاداش    ۵۶
۲-۲۲-۵ روابط کارکنان    ۵۷
۲-۲۲-۶ بهداشت، ایمنی و رفاه    ۵۷
۲-۲۲-۷ امور اداری استخدام و کارکنان    ۵۷
شکل (۲-۳): فعالیتهای مدیران و متخصصین منابع انسانی    ۵۸
۲-۲۳ منابع مدیران منابع انسانی جهت انجام وظایف    ۵۸
شکل (۲-۴) روابط وظایف مدیران منابع انسانی با منابع تکنولوژیک    ۶۰
بخش سوم – رابطه فناوری اطلاعات و رفتار حرفه ای حوزه مدیریت منابع انسانی    ۶۱
۲-۲۴ نقش فناوری اطلاعات در توسعه منابع انسانی    ۶۱
۲-۲۵ کسب مزیت رقابتی از توسعه منابع انسانی    ۶۲
۲-۲۶ مدیریت منابع انسانی الکترونیک    ۶۷
۲-۲۶-۱ نقشه مفهومی مدیریت الکترونیکی منابع انسانی    ۶۸
۲-۲۷ مدیریت منابع انسانی و ارتباط با فن آوری اطلاعات    ۶۹
شکل ( ۲- ۵) تاثیر متقابل مدیریت منابع انسانی و فناوری اطلاعات    ۷۰
۲-۲۸ هم افزایی الکترونیک  و مدیریت منابع انسانی الکترونیک    ۷۰
شکل (۲-۶) مدل مفهومی هم افزایی الکترونیک    ۷۱
۲-۲۹ تفاوت بین مدیریت منابع انسانی الکترونیک و سیستم اطلاعات منابع انسانی    ۷۴
۲-۳۰  اهداف گرایش به مدیریت منابع انسانی الکترونیکی    ۷۵
۲-۳۱  به کارگیری مدیریت منابع انسانی الکترونیکی    ۷۷
۲-۳۲ فضای شکل‌گیری استراتژیهای منابع انسانی    ۷۷
۲-۳۳ استراتژی حوزه‌های مختلف منابع انسانی    ۷۹
شکل (۲-۶) مدل پایه ای برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی (آرمسترانگ،۱۳۸۴)    ۷۹
۲-۳۳-۱  تامین منابع انسانی    ۸۰
۲-۳۳-۲  توسعه منابع انسانی    ۸۳
۲-۳۳-۳  مدیریت عملکرد    ۸۴
۲-۳۳-۴  استراتژیهای پاداش    ۸۵
۲-۳۳-۵  مدیریت روابط کارکنان    ۸۷
۲-۳۴ پیدایش مدیریت منابع انسانی الکترونیک    ۸۸
۲-۳۴-۱ تغییر در اهداف    ۸۸
۲-۳۴-۲ تغییر در نقش ها    ۹۰
۲-۳۴-۳ مقایسه مدیریت منابع انسانی سنتی با EHRM    ۹۱
۲-۳۵ وظایف منابع انسانی الکترونیک    ۹۲
۲-۳۵-۱ انواع منابع انسانی الکترونیک    ۹۲
۲-۳۶ مدیریت منابع انسانی و ارتباط با فن آوری اطلاعات    ۹۲
۲-۳۷ دلایل پیاده سازی سیستم الکترونیکی مدیریت منابع انسانی    ۹۳
۲-۳۸ مهم ترین چالش های E- HRM    ۹۶
۲-۳۹ نکات اساسی در موفقیت E- HRM    ۹۷
۲-۴۰ نتایج بحث تاثیر فناوری اطلاعات برHR    ۹۸
۲-۴۱ انواع فعالیت های  HR:    ۹۹
بخش چهارم: رفتار حرفه ای حوزه مدیریت منابع انسانی    ۱۰۲
۲-۴۲ رفتار حرفه ای حوزه مدیریت منابع انسانی    ۱۰۲
۲-۴۳ حرفه ای گری در منابع انسانی    ۱۰۳
۲-۴۴ نقش های افراد حرفه ای منابع انسانی از دیدگاه الریچ    ۱۰۳
شکل (۲-۷  ) نقش های منابع انسانی برای ایجاد یک سازمان رقابتی ( الریچ، ۱۳۸۸)    ۱۰۴
۲-۴۵ شایستگی های افراد حرفه ای منابع انسانی    ۱۰۶
۲-۴۶ تعریف شایستگی ها    ۱۰۶
۲-۴۷ ارتباط شایستگی ها و نقش های افراد حرفه ای منابع انسانی    ۱۰۸
۲-۴۸ تاثیر مدیریت منابع انسانی الکترونیکی بر حرفه ای گری در منابع انسانی    ۱۰۸
۲-۴۹ دیدگاه پروفسور گاردنر و همکاران    ۱۰۹
۲-۵۰ پیشینه تحقیقات صورت پذیرفته    ۱۱۳
۲-۵۰-۱ تحقیقات داخلی    ۱۱۳
۲-۵۰-۲ پیشینه تحقیقات خارجی:    ۱۱۷
منابع    ۱۱۹

منابع

داوودی،احمد؛ توسعه منابع انسانی و نظام اداری ؛ مجله تدبیر،۱۳۷۸٫

دکتر ایرج سلطانی، نقش تکنولوژی اطلاعات در توسعه منابع انسانی، مجله تدبیر، شماره ۱۳۸ ،آذر۸۲

ایرج، سلطانی، شاخصهای کارکنان پرورش یافته، مجله تحول اداری، شماره ۲۷ و ۲۸، ص ۶۵٫

اولریش،دیو- بانک، وین. بروک ( ۱۳۸۵ )” طرح ارزش آفرینی منابع انسانی”، ترجمه مسعود بینش افشین دبیری رضا قرایی پور ،انتشارات آهار

زاهدی ، شمس السادات ” تجزیه و تحلیل سیستمها و روشها در مدیریت امور اداری صنعتی و بازرگانی ” ( تهران ، انتشارات مروارید ، ۱۳۸۲ )

زاهدی شمس السادات ، ” فن آوری اطلاعات و کنترل در عصر اینفوکراسی ” مجموعه مقالات دومین همایش علمی و پژوهش نظارت و بازرسی ، دانشکده مدیریت دنشگاه تهران ( تهران ، سازمان بازرسی کل کشور ، ۱۳۸۴ )

زرگر ، محمود ، “ا صول و مفاهیم فن آوری اطلاعات ” ( تهران ، نشر بهینه ، ۱۳۸۴ )

شرمر هورن ، جان ر و همکاران ” مدیریت رفتار سازمانی ” چاپ سوم ، ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی و دیگران ( تهران ، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت ، ۱۳۸۰ )

ابراهیمی ، اردشیر ” بررسی عوامل موثر بر رشد دوره های کوتاه مدت آموزشی مجتمع عالی آموزشی  و پژوهشی آذربایجان ” ( پایان نامه کارشناسی ارشد ) ، ( کرج ، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت ، ۱۳۸۴ )

اتسلندر ، پتر ، “روشهای تجربی تحقیق اجتماعی ” ترجمه بیژن کاظم زاده ، چاپ پنجم ، ( مشهد ، معاونت فرهنگی استان قدس رضوی ، ۱۳۷۱ )

بک هارد ، ریچرد ، وندی پریتچارد ” میدریت تحولات و نو آوری ” ترجمه مهدی ایران نژاد پایریزی ، ( تهران ، نشر مدیران ، ۱۳۸۷ )

بهان ، کیت ، هولمز ، دیانا ، ” آشنایی با تکنولوژی اطلاعات ” ترجمه مجید آذرخش ، جعفر مهرداد ، ( تهران ، سمت ، ۱۳۷۷ )

بهشتیان ، مهدی و حسین ابوالحسنی ” سیستم های اطلاعاتی مدیریت ” ( تهران ، شرکت پردیس ۱۳۸۷ )

پاتنام ، رابرت و دیگران ” سرمایه اجتماعی ، اعتماد ، دموکراسی و توسعه ” به کوشش کیان تاجبخش ، ترجمه افشین خاکباز و حسن پویان ، ( تهران ، نشر شیرازه ، ۱۳۸۴).

پارکینسون و رستوم جی ” مهارتهای مدیریت ” ترجمه ایران نژاد پاریزی ، تهران ، نشر ازده، ۱۳۷۶ .

تاثیر فناوری اطلاعات بر سازمان، جامعه و فرد، اسماعیل حسن پور قروقچی، ۲۰۰۷، ماهنامه تدبیر-سال هجدهم-شماره۱۸۰

وتن ، دیوید ای و کیم اس کمرون ” مهارتهای کسب قدرت و اعمال نفوذ ” ترجمه محمد علی بابایی زکلیکی ( کرج ، ناشر موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت ، ۱۳۸۱ )

الریچ، دیو، رهبری منابع انسانی(رویکرد جدید خلق ارزش و اثربخشی در کسب و کار)،ترجمه بهروز قلیچ لی، انتشارات موسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی۱۳۸۸

گریک ، رابرت ” ارهنمای دریافت گواهینامه ۹۰۰۰ ISO به روش آسان ” ترجمه امیر حسین شریعت زاده ، ( مشهد ، گل آفتاب ، ۱۳۷۶ )

ماحوزی ، مهدی ” گزارش نویسی و آئین نگارش ” ( تهران ، نشر اساطیر ، ۱۳۸۰ )

بخش اول: فناوری اطلاعات

۲-۱ مقدمه

در حال حاضر ما در عصری به سر می بریم که تغییرات آن به مراتب بنیادی‌تر از تغییر و تحولات انقلاب صنعتی است و از همین رو سازمانها برای حفظ بقا و حضور خود در عرصه رقابت ناگزیر به دگرگونی و استفاده از تازه‌ترین دستاوردهای فناوری برای دستیابی به بالاترین سطح بهبود تواناییهای خود و کارکنان خود هستند. در هر سازمانی این باور وجود دارد که تحقق اهداف عالی سازمان در گرو برخورداری از منابع انسانی کارآمد و بهره‌ور است. تمام سازمانها برای سازگاری با تغییرات محیطی لازم است به طور مداوم نسبت به توسعه و بهسازی نیروی انسانی ، تجهیزات، فناوری، قوانین و مقررات و فرهنگ سازمان اقدام کنند.

فناوری های اطلاعاتی همراه با فاکتورهای خود تحولات عظیمی در شرکت ها و سازمان­های بازرگانی ایجاد کرده است به گونه ای که عملکرد کلی این قبیل شرکت ها کاملاً تحت تاثیر میزان کاربرد فناوری های مورد بحث می باشد. در این میان مدیریت منابع انسانی به دلیل نقش گسترده ای که در سازمان دارد به نوبه خود متاثر از این تحولات است. به عبارت دیگر در سازمان های حاضر بیش از هرچیزی عملکردهای مدیریت منابع انسانی تحت الشعاع فناوری اطلاعات قرار خواهد گرفت. باید با بررسی و شناخت نقش فناوری اطلاعات در عملکردهای مدیریت منابع انسانی و همچنین با طراحی و ایجاد یک سیستم پویا، زمینه ساز شناسایی، انتخاب، استخدام، آموزش و به کارگیری موثر منابع انسانی در سازمان باشیم (بارلی[۱]، ۱۹۹۶).

دانستن تاثیر فناوری اطلاعات به مدیران کمک می کند تا برنامه های منابع انسانی را تسهیل نمایند، سریعتر تصمیم گیری کنند، دیدگاه مشخص از وظایف داشته باشند و باعث استحکام ارتباطات کاری کارکنان با دیگر مراجع بیرونی شوند.

استخدام، انتخاب کارکنان، آموزش و توسعه فناوری، شیوه آموزش و توسعه کارکنان را تغییر می دهد که شامل مدیریت مسیر شغلی نیز می باشد. اینترنت این فرصت را به مدیریت منابع انسانی داده تا هر وقت که نیروی کار تمایل داشته باشد و نیازمند اطلاعات باشد، اطلاعات کافی به آنها داده شود. آموزش رسانه ای[۲] می تواند کارکنان را در کلاس های آموزشی داشته باشد بدون اینکه نیازی به انتقال فیزیکی آنها از مکانی به مکان دیگر باشد (عمومی،۱۳۸۹،ص ۲۷).

از مهمترین عواملی که از دهه ۹۰ تا کنون، بر سازمانها و کارکنان آنها بیشترین تاثیر را داشته است، تغییر تکنولوژی ارتباطی و جهانی شدن بوده است. IT  پتانسیل تغییر دادن نقش کارکنان در سازمانها را داشته و ماهیت کار را تغییر داده است (گاردنر، ۲۰۰۳). از سوی دیگر جهانی شدن باعث شده است تا اقتصاد تولید انبوه به سوی اقتصاد مشتری مدار انبوه حرکت کند.. منظور مشتری مدار انبوه تولید محصولات مجازی است، مفهومی جدید که به معنی عرضه محصول یا خدمت به مشتریان در هر زمان و هر مکان و در هر شکلی از تقاضاست (کیم[۳]، ۱۹۹۸). به عقیده پیتر دراکر، در دنیای معاصر که پیچیده و نامطمئن است و هر آن پیچیده تر می شود، ساختارهای سنتی سازمانی و مفاهیم مدیریتی گذشته زیاد معتبر نیستند و بنابراین تغییرات زیر در سازمانها، قابل مشاهده و پیش بینی است:

کارکنان سازمانها عمدتاً کارکنان دانشی هستند و اعتماد میان افراد، گروهها و شرکتهایی که با هم همکاری می کنند، بسیار اهمیت می یابد.

سازمانها برای پاسخ دهی به تغییرات سریع محیطی نیازمند چابکی زیادی هستند، که این امر بر عقاید سنتی ما در مورد سازمانها و مدیریت تاثیر می گذارد.

تکنولوژیهای تولید و توزیع، به صورت گسترده از تکنولوژی ارتباطی پیشرفته استفاده می کنند و هر چه بیشتر به هم نزدیک می شوند تا نیاز فزاینده به چابکی را ارضا نمایند (دنی[۴]، ۲۰۰۶).

از آنجا که – در محیط تجارت امروزی‌‌- افراد و دانش آنها به عنوان حیاتی‌ترین دارایی سازمان محسوب می شوند ،‌بدیهی است که هر شرکتی باید نسبت به آن با اطلاع و آماده پذیرش تغییرات جدید باشد‌. آگاهی و درک جهت گیریهای جدید ،نه فقط برای متخصصان فناوری اطلاعات لازم است ، بلکه مدیران نیز می بایست از آنها باخبر باشند. فناوری اطلاعات و ارتباطات ، فرصتهای بی شماری را برای اصلاح مدیریت اطلاعات در سازمانها پیشنهاد می کند . با بهره گیری از این فرصتها ، امکان استفاده بهتر از دانش کارکنان فراهم می شود. یکی از این موارد (‌فرصتها) استفاده از سیستم ارتباط شبکه ای درون سازمانی برای شرکت است که مبتنی بر خدمات و موافقتهای منطبق با اینترنت است.

این شبکه درون سازمانی ، امکان ذخیره سازی ساده و نسبتاً به صرفه ، سازماندهی ، پردازش ،‌نگهداری و اشتراک اطلاعات بین اعضای سازمان را فراهم می کند. طبق نظر «مرچند» و دیگران ،‌ همه این وظایف برای مدیریت درست اطلاعات ، لازم و اساسی هستند. در عین حال، ‌از انتشار چنین اطلاعاتی (‌اطلاعات موجود در شبکه اینترانت) به بیرون سازمان می توان جلوگیری کرد.

در کنار اینترانت ، روشهای بسیار زیاد دیگری برای استفاده از دانش ذخیره شده درون سازمان و پردازش اطلاعات از انبوه داده ها وجود دارد . از جمله آنها می توان به انبارهای ذخیره داده ، سیستم های استخراج‌‌، سیستم های هوشمند و… اشاره کرد.

راه حلهای سخت افزاری و نرم افزاری وضعیت موجود، استفاده از دانش است. موانع اصلی در این مسیر ، یکی مربوط به مفهوم دانش و دیگری مربوط به افراد در چگونگی دستیابی به دانش موجودی است که به کمک فناوری اطلاعات و به بهترین شیوه برای به اشتراک گذاشتن و ذخیره و انتقال دانش در تمامی سازمان انجام گرفته است . طبق پژوهش ۲۸ ماهه ای که بیش از ۱۰۰۰ مدیر ارشد شرکتهای بین المللی را شامل می شد، عملکرد تجاری بهتر، نه فقط از فناوری اطلاعات، بلکه از مدیریت درست اطلاعات و مدیریت افراد سازمان حاصل می شود (شاهورانی نسب،۱۳۹۰).

۲-۲ تاریخچه فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات تاریخی طولانی و بیشتر ازهزار سال دارد که با اولین نقاشی ها در غارها و ابداع نوشتن و اختراع چاپ در سال های ابتدایی ۱۵۰۰ شروع شد. در این روند با توسعه رایانه های الکترونیکی و سیستم های تجاری در نیمه دوم قرن بیستم ادامه یافت. فناوری اطلاعات امروزی ریشه در ابداع تلگراف الکترونیکی در دهه ۱۸۳۰ و تلفن در دهه ۱۸۷۰ دارد. حرکت مکانیکی گرامافون در این دوره اختراع شد که موقعیت مهمی در تاریخ فناوری اطلاعات و داشت و آغاز گر شکل های نوین حافظه مکانیکی بود. دوره بین سال های ۱۸۷۰ و ۱۹۰۰ به عنوان دوره الکترومکانیکی فناوری اطلاعات شناخته شده است که در آن یک تغییر الکترونیکی با ابزار حرکت مکانیکی پردازش اطلاعات توسعه پیدا کرد. از مهم ترین این ابزارها ماشین های تحریرو ماشین های تکثیر و ماشین حساب های جدولی بودند که در حدود سال ۱۹۰۰ توسعه داده شدند و در تاریخ فناوری اطلاعات به عنوان سر آغاز رایانه های نوین شناخته شدند (در حقیقت شرکت شکل یافته به وسیله IBM شناخته شد).

پیدایش مخترع ماشین های تجاری سرانجام در سال ۱۹۲۴ به نام صنایع الکترونیکی در حدود سال ۱۹۰۰، در توسعه بخش عمده ای از پیشرفت های فناوری اطلاعات تاثیر زیادی داشت. مهم ترین این موارد اختراع AM در دهه ۱۹۲۰، رادار و تلویزیون در دهه ۱۹۳۰ و رایانه الکترونیکی در دهه ۱۹۴۰ بود. توسعه اولین اهداف کلی رایانه الکترونیکی ENTAC در سال ۱۹۴۶ کامل شده بود و UNIVAC در سال ۱۹۵۱ برای فروش آماده گردید. تحول الکترونیکی در زمینه اهداف رشد فناوری اطلاعات بعد از جنگ جهانی دوم با اختراع ترانزیستور در سال ۱۹۴۷ آغاز شد و به دنبال آن ،ترکیب مدارها سال ۱۹۵۷ توسعه یافت ،پس از آن رایانه ای که به ” نسل دوم” معروف بود در اواخر دهه ۱۹۵۰ پدید و سپس رایانه های کوچک در اواسط دهه۱۹۶۰ عرضه شد . شاید حادثه ای که بزرگترین تاثیر را بر فناوری اطلاعات امروزی داشت، اختراع ریز پردازنده در سال ۱۹۷۱ بود که به وسیله اولین ریز پردازنده های تجاری در سال ۱۹۷۵ توسعه یافت.

صنعت فناوری اطلاعات به طور پیوسته وبه سرعت در دهه ۱۹۹۰، به وسیله اطلاعات دیجیتالی با هر محتوایی (علامت ،صدا ،نور و…) برای گسترش دادن و پردازش کردن و ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات به وسیله سیستم هایی که به طور فزاینده آگاه می شوند(محبی، ۱۳۸۷)

۲-۳ تعاریف فناوری اطلاعات

 هر چند به نظر می رسد مفهوم فناوری اطلاعات ، و فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT) روشن باشد اما در واقع چنین نیست . تعاریف مختلفی از فناوری اطلاعات توسط افراد مختلف ارائه شده است . از جمله می توان به تعاریف زیر اشاره نمود:

مطالعه ،‌ طراحی ، توسعه و مدیریت کلیه نرم افزارها و سخت افزارهایی که در یک شبکه و یک محیط ارتباطی با هم کار می کنند .

منظور از فناوری اطلاعات همه شکل های فناوری است که به وسیله آنها عملیات دستیابی ، ذخیره سازی و مبادله اطلاعات به شکل های گوناگون مثل متن ، تصویر ، صدا و نمایش چند رسانه ای انجام می شود .

فناوری اطلاعات دانشی است که به بررسی ویژگی ها و چگونگی اطلاعات نیروهای حاکم بر جریان اطلاعات و ابزار آماده سازی آنها برای به حداکثر رساندن دستیابی به اطلاعات و قابل استفاده کردن آن می پردازد . آماده سازی اطلاعات شامل تفکیک اطلاعات دقیق ، علمی و مستند ، جمع آوری، سازمان دهی ، ذخیره ، بازیابی ، تفسیر ، اشاعه و استفاده از آن می شود( اترتون ،۱۹۹۷ ).

اصطلاح فناوری اطلاعات برای توصیف فناوریهایی به کار می رود که ما را در ضبط ، ذخیره سازی ، پرادزش ، بازیابی ، انتقال و دریافت اطلاعات یاری می کند . این اصطلاح ، فناوری هایی مانند رایانه ، انتقال از طریق دورنگار ، ارتباط از راه دور ، تلفن ، ماشین حساب ، چاپ و حکاکی را نیز در بر می گیرد (کیت بهان و دیانا هولمز، ۱۹۹۸).

فناوری اطلاعات به مجموعه به هم پیوسته ای از روشها ، سخت افزارها ، نرم افزارها ، و تجهیزات ارتباطی که اطلاعاتی را در اشکال گوناگون ( صدا ، تصویر و متن ) جمع آوری ، ذخیره سازی ، بازیابی ، پردازش ، انتقال و یا عرضه می کند ، اتلاق می شود ( دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک ، ۱۳۷۸ ) .

فناوری اطلاعات متشکل از سخت افزار ، نرم افزار ، نیروی انسانی ، اطلاعات ، مدیریت ، تولید و نگهداری است که در ارتباط متقابل با یکدیگرند و فضایی مملو از اطلاعات ذخیره شده به صورت نظامدار و با قابلیت دسترسی آسان پدید می آورند . این فضا در خدمت نیازهای اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه قرار می گیرد و سبب بهره وری و افزایش کیفیت و محصولات سازمانهای متبوع می شود (اسکاپ[۵]) .

فناوری اطلاعات همانند محور و مرکز مجموعه ای از فعالیت های هدایت شده است که کنترل مدیریت ، بهره وری ، تولید ،آموزش و ارتقای یک سیستم (اعم از سازمان یا پایگاه اطلاعاتی و …) را با یک مرکزیت بر عهده دارد . همه سازمان ها ، ارگانها ، نهادها و وزارتخانه ها ناگزیر از برقراری ارتباط با یکدیگر و انتقال اطلاعات هستند . سازمان فناوری اطلاعات مسؤول برقراری این ارتباطات در اشکال پیشرفته الکترونیکی است و به طور کلی مسؤلیت کلی تولید ، حفظ ، ذخیره ، بازیابی و انتقال اطلاعات را در یک شبکه پیچیده را بر عهده دارد (محمدی ، ۸۲ ).

فناوری اطلاعات، نقطه همگرایی الکترونیک، پردازش داده ها و ارتباطات دور که شامل تعدادی رایانه قوی، فناوریهای ارتباطی و همچنین نرم افزار است، که نیاز به آن بر اثر سه عامل ایجاد می شود. اول آنکه فناوری اطلاعات خود صنعتی راهبردی (استراتژیک) و بسیار سود آور در جهان است. دوم آنکه فناوری کلیدی است و در همه صنایع و خدمات کاربرد دارد. سوم آنکه زیر بنای اساسی است که به همه مؤسسات و واحدهای اقتصادی امکان می دهد تا در استفاده از دانش بشری و انتقال آن سهیم شوند؛ سبب کاهش هزینه ها می شود و در نتیجه به افزایش بهره وری و کیفیت محصول می انجامد ( سازمان راهبرد های فناوری اطلاعات آمریکا[۶]).

فناوری اطلاعات تنها در ارتباط با رایانه ها ، نرم افزار و یا خدمات وابسته به آنها نیست . فناوری اطلاعات ترکیبی از همه این موارد است با این نگرش که چگونه این فناوری می تواند کمکی به سازمان و رسیدن به اهداف آن کند. فناوری اطلاعات باعث می شود انجام کارهای زیاد و طولانی با عملیات کمی انجام گیرد (ساتر[۷]،۲۰۰۳).

فناوری اطلاعات نوعی از فناوری است که در آن انتقال داده ، اطلاعات و دانش انجام می گیرد . این مفهوم ضرورتا ً وابسته به رایانه ها نیست ، هر چند که امروزه رایانه ها به عنوان ابزاری در گسترش و ایجاد راههایی بسیار قدرتمند در انجام امور هستند . نقشه کشی ، هندسه تحلیلی ، دستگاه های کپی ، تلگراف ، تلفن ، فاکس و غیره به خوبی نمونه هایی از فناوری اطلاعات هستند (فیشنر[۸]،۲۰۰۰) .

برای بسیاری از مردم این واژه مترادف است با « فناوری جدید» که از ماشینهایی که بر مبنای ریز پردازنده ها کار می کنند ، استفاده می کند . به عبارت دیگر گفته می شود که « فناوری اطلاعات » به طور ساده ، بیانگر کوششی است برای ممکن نمودن توسعه و پیشرفت محرکهای تجارتی به طور الکترونیکی و همچنین ایجاد حرکتی سیاست گونه برای کنترل دسترسی به اطلاعات نیکولاس و زورکوژی[۹]،۱۹۹۵).

[۱] Barley

[۲] Media

[۳] kim

[۴] Dani

[۵] Escap

[۶] NSIT

[۷] Sutter

[۸] Fischiner

[۹] Zorkoczy and Nicholas

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق صنعت گردشگری و تاثیر فناوری اطلاعات بر آن در ایرا ن وجهان
  • تحقیق کاربرد فناوری اطلاعات در سیاست و مزایای پیاده سازی انتخابات الکترونیک
  • تحقیق فناوری اطلاعات و تأثیر فناوری اطلاعات بر سازمان
  • تحقیق پیاده سازی فناوری اطلاعات در شرکت
  • تحقیق مدیریت منابع انسانی و نظریه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.