تحقیق کنترل علف‌های هرز و گیاه‌شناسی یولاف وحشی و بارهنگ و بررسی خواب بذر

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق کنترل علف‌های هرز و گیاه‌شناسی یولاف وحشی و بارهنگ و بررسی خواب بذر دارای ۴۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- تاریخچه کنترل علف‌های هرز    ۵
۱-۲- پراکنش و اهمیت علف‌های هرز    ۶
۱-۳- تعاریف علف هرز    ۸
۱-۴- خصوصیات علف‌های هرز    ۹
۱-۵- خسارت‌های علف‌های هرز    ۱۰
۱-۵-۱- خسارت‌های کمّی    ۱۰
۱-۵-۲- خسارت‌های کیفی    ۱۱
۱-۶- کنترل علف‌های هرز    ۱۱
۱-۷- گیاه‌شناسی یولاف وحشی    ۱۲
۱-۸- گیاهشناسی بارهنگ    ۱۲
۱-۹- اکولوژی یولاف    ۱۳
۱-۱۰-  مراحل رشد یولاف    ۱۴
۱-۱۱- مرحله جوانه‌زنی    ۱۵
۱-۱۲-  ساختمان دانه    ۱۵
۱-۱۳-  بیوشیمی و فیزیولوژی جوانه‌زنی بذر    ۱۷
۱-۱۴-  کنترل علف‌های هرز    ۱۷
۱-۱۵-  دلایل غالبیت بذور علف‌های هرز    ۱۸
۱-۱۵-۱-  پوسته بذر:پوسته بذر به روشهای مختلفی می‌تواند ایجاد خواب کند.    ۱۸
۱-۱۶-  خواب بعد از رسیدگی    ۱۹
۱-۱۷- تعریف خواب    ۲۰
۱-۱۸- طبقه‌بندی خواب بذر    ۲۰
۱-۲۰- بررسی انواع خواب    ۲۲
۱-۲۱-  اهمیت خواب در کشاورزی کاربردی    ۲۴
۱-۲۱-۱-  خواب در گیاهان زراعی و ارتباط آن با قوه ناحیه    ۲۴
۱-۲۱-۲-  خواب یا مرگ بذر؟    ۲۴
۱-۲۲-  فاکتورهایی که باعث ایجاد خواب در بذر می‌شوند    ۲۵
۱-۲۳-  پوشش ایجاد کننده خواب بذر    ۲۵
۱-۲۴- نقش هورمون‌ها و تنظیم‌ کننده‌های رشد در خواب بذر    ۲۷
۱-۲۴-۱-  بازدارنده‌های جوانه‌زنی:    ۲۷
۱-۲۴-۲-  تولید کننده‌های جوانه زنی    ۲۸
۱-۲۵- روش‌های برطرف کردن خواب    ۲۹
۱-۲۶- شکستن خواب با به کارگیری مواد شیمیایی    ۳۰
۱-۲۷- مکانیسم‌های موثر در برطرف شدن خواب جنین به وسیله مواد کنترل کننده رشد    ۳۱
۱-۲۸-  نیازهای خاص در آزمون جوانه‌زنی    ۳۲
۱-۲۹-  ارزیابی آزمون جوانه‌زنی    ۳۳
۱-۳۰-  آزمون‌های بنیه که براساس تاثیرات فیزیولوژیکی پیری است    ۳۴
۱-۳۱- آزمون‌های بنیه که براساس تغییرات بیوشیمیایی در طی پیری است. می‌توان به آزمون تترازولیوم اشاره کرد.    ۳۵
فهرست منابع    ۴۱

 منابع

کوچکی، ع. رحیمیان، ح و محلاتیو، ح. ۱۳۷۳٫ اکولوژی علف‌های هرز (ترجمه). انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

کوچکی، ع. ۱۳۸۵٫ اثر تیمارهای مختلف شکست خواب بر جوانه‌زنی بذر گلپوره. پژوهش‌های زراعی ایران. انتشارات جهاد دانشگاهی فردوسی مشهد، جلد ۳، شماره۱٫

کوچکی، ع. و سرمدنیا، غ. ۱۳۷۴٫ فیزیولوژی گیاهان زراعی انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد (ترجمه).

مبین، ص. رستن‌های ایران. جلد ۱-۳٫ دانشگاه تهران.

راشد محصل، م و رحیمیان، ح. ۱۳۷۸٫ علفهای هرز و کنترل آنها (ترجمه). انتشارات جهاد دانشگاهی.

رستگار، م. ۱۳۷۵٫ علف‌های هرز و کنترل آنها (ترجمه). تهران. مرکز نشر دانشگاهی.

میر شکاری، ب. ۱۳۸۳٫ شناسایی علف‌های هرز. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.

سرمدنیا، ع. ۱۳۷۵٫ تکنولوژی بذر. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد (ترجمه).

سوهانی، م. ۱۳۸۹٫ کنترل و گواهی بذر. اداره چاپ و انتشارات دانشگاه گیلان

غدیری، ح. ۱۳۷۲٫ اصول روشهای علم علف هرز (ترجمه). انتشارات دانشگاه شیراز.

فرهودی، روزبه، مریم مکی زاده تفتی و حسنعلی نقدی آبادی.۱۳۸۳ ؛ بررسی روش های شکستن خواب بذرگیاه دارویی مورد (Myrtus communise L.). خلاصه مقالات دومین همایشگاه گیاهان دارویی. دانشگاه شاهد. ۲۹۷ صفحه.

قادری، ۱ . کامکار، ب و سلطانی، ۱٫ ۱۳۸۷٫ علوم و تکنولوژی بذر. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد (ترجمه).

اسفندیاری، ش . شریعتی، د . مدری، و هاشمی، م . ۱۳۸۴ . بررسی برخی تیمارهای شکستن خواب در پنج جمعیت بذر گونه استیچی ریش‌دار. زیست شناسی، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحه : ۴۹ – ۴۵ .

انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد(ترجمه)

بحرانی، و‌ هابیلی، ن. ۱۳۷۰٫ فیزیولوژی گیاهان و سلولهای آنها. انتشارات دانشگاه شهید چمران (ترجمه).

۱- تاریخچه کنترل علف‌های هرز

بیش از ۱۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، علف‌های هرز را با دست از مزارع حذف می‌کردند. در آن شرایط، یک نفر به سختی می‌توانست غذای خود را تامین کند و در نتیجه، گرسنگی بسیار رایج بود. در قرن‌های بعد، انسان به تدریج استفاده از ابزارهای دستی را گسترش داد تا هزار سال پیش از میلاد، انسان برای کشیدن کج‌بیل (به عنوان گاوآهن اولیه) از حیوان، استفاده می‌کرد که بدین شیوه، استفاده از نیروی انسانی عمدتاً در تهیه بستر، کاهش می‌یافت. با این وجود، یک نفر فقط می‌توانست برای دو نفر غذا تولید کند و در نتیجه، دامنه‌ی گرسنگی همچنان گسترده می‌شد. پس از سال ۱۷۳۱، یعنی هنگامی که کشف ردیفی گیاهان زراعی با استفاده از کج‌بیل اسبی آغاز شد. یک نفر توانست برای چهار نفر غذا تولید کند. در سال ۱۹۲۰ استفاده‌ی گسترده از تراکتور آغاز شد، این نیروی تازه کشف شده، زارع را در تولید غذا برای هشت نفر توانا ساخت (قرینه و همکاران، ۱۳۸۳). نمک دریا احتمالاً نخستین ماده‌ی شیمیایی بود که بای کشتن گیاه به کار رفت. درحدود سال ۱۹۰۰، از مواد شیمیایی خالص برای کنترل علف‌های هرز استفاده شد. نزدیک به سال ۱۹۴۷، استفاده از علف‌کش شیمیایی به عنوان عملی رایج، آغاز شد. در آن زمان، یک زارع می‌توانست ۱۶ نفر را غذا دهد. در سال ۱۹۵۰، ۱۹۶۰، ۱۹۷۰، تعداد زیادی علف‌کش شیمیایی همراه با دیگر تکنولوژی‌های پیشرفته کشاورزی بوجود آمدند و بنابراین، در سال ۱۹۸۰ یک زارع توانایی تامین غذا برای ۳۸ نفر را پیدا کرد. بدین معنی که اکنون برای تولید غذا، کمتر از سه نفر از هر ۱۰۰ نفر مستقیماً نیاز می‌باشد و ۹۷ نفر دیگر فرصت خواهند داشت تا در زمینه‌های دیگر فعالیت کنند (غدیری، ۱۳۷۲).

۱-۲- پراکنش و اهمیت علف‌های هرز

از حدود ۲۰۰۰۰۰ گونه گیاهی موجود در سرتاسر جهان تنها حدود ۲۵۰ گونه مزاحم بوده و علف هرز نامیده می‌‌شوند (راشد محصل و همکاران، ۱۳۷۴؛ کوچکی و همکاران، ۱۳۷۳). این تعداد تنها حدود ۱/۰ (یکدهم) درصد از گونه‌های گیاهی جهان را تشکیل می‌دهد. البته این واقعیت مانع اهمیت نسبی بسیاری از دیگر گونه‌‌ها در شرایط محلی نمی‌شود.

هولم (۱۹۷۸) توزیع تاکسونومی این ۲۵۰ گونه را در حد تیره آورده است (جدول ۱-۱). تعجب‌آور است که تعداد معدودی از تیره‌های گیاهی اکثر علف‌های هرز جهان را در خود دارند. حدود ۷۰ درصد از این گونه‌های علف هرز در ۱۲ تیره قرار می‌گیرند. تقریباً ۴۰ درصد آنها در تیره گندمیان و مرکبان هستند. این امر که بسیاری از این گونه‌هایی را که  ما علف هرز می‌نامیم تا این حد به هم نزدیک هستند چه مفهومی در بر دارد؟ آیا بین علف‌های هرز و گیاهان زراعی و خویشاوندی وجود دارد؟ ۱۲ گیاه فقط در ۵ تیره قرار دارند و این ۵ تیره علف‌های هرز زیادی را شامل می‌شوند. این امر نشان می‌دهد که برخی از گیاهان زاعی و علف‌های هرز در برخی از خصوصیات تاکسونومی خود مشترک بوده و شاید منشأ تکاملی مشترکی داشته باشند (کوچکی و همکاران، ۱۳۷۳). در ایران نیز به دلیل تنوع آب و هوایی نزدیک به ۱۸۰ تیره گیاهی، ۱۲۰۰ جنس و ۸۰۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده است که جزء فلور ایران محسوب شده و تعدادی از آنها به صورت علف هرز ظاهر می‌شوند (میرشکاری، ۱۳۸۲).

۱-۳- تعاریف علف هرز

علف‌های هرز گیاهانی هستند که در جای یا زمانی رشد می‌کنند که متعلق به گیاه دیگر یا اصلاً هیچ گیاهی نیست طبق این تعریف بین ‌ علف‌های هرز مشکل‌ساز و گیاهانی که تنها مزاحمت‌های اتفاقی به وجود می‌آورند، تفاوت چندانی وجود ندارد. برای مثال اگر در مزرعه سویا بوته ذرت یا در مزرعه گندم بوته چاودار رشد کند، ذرت و چاودار به عنوان علف هرز تلقی می‌شوند، ولی در اصل هیچ یک از آنها پتانسیل خسارت برخی علف‌های هرز نظیر پیچک (Convolvulus arveensis) و مرغ (Cynodon dactylon) و قیاق (Sorghum halopense) را ندارند (میرشکاری، ۱۳۸۲).

طبق تعریف علف‌های هرز گیاهان بی‌خاصیت هستند که هنوز کاربرد آنها شناخته نشده است   (میرشکاری، ۱۳۸۲) ولی می‌دانیم که برخی علف‌های هرز نظیر (Artemisia herbaalba)، بومادران (Achillea millefolium) و شیرین بیان (Glycyrrhiza glabra) در پزشکی، روناس (Rubia tinctorum) در صنایع رنگرزی و گونه‌های مختلف سازو (Juncus spp) در صنایع دستی کاربرد دارند. همچنین بعضی علف‌های هرز پایه‌های اجدادی تعداد زیادی از گیاهان زراعی امروزی به شمار می‌روند. به عنوان مثال گندم نیای هرز (Aegilops spuarros) تکامل گندم زراعی و علف هرز نیشکر وحشی(Saccharum spontantaneum) در تکامل ارقام نیشکر امروزی مورد استفاده بوده‌اند (میرشکاری، ۱۳۸۲).

طبق نظر زیمرمن علف هرز گیاهی است که:

۱- به حالت مجتمع زندگی می‌کند.

۲- عضو دایمی جامعه گیاهی نیست.

۳- به صورت موضعی زیاد است.

۴- مضر، مخرب و مزاحم است.

۵- از نظر اقتصادی ارزش کمی دارد (میرشکاری، ۱۳۸۲).

ظهور بدون کشت شدن، گیاهی غیر از گیاه زراعی کشت شده، (برنکلی، ۱۹۲۰)، گیاهی که خود به خود در محلی می‌روید که آنجا بوسیله انسان تغییر پیدا کرده است (هاپر، ۱۹۴۴).

تعریف کامل علف‌های هرز گیاهانی رقیب، مقاوم و ناخواسته هستند، که در مزارع و سایر مکان ظاهر شده و به دلیل ویژگی‌های خاص خود موجب اختلال در کارهای کشاورزی شده و ضمن پایین آوردن ارزش‌های کمی و کیفی محصول، خساراتی را نیز در بخش‌های عمرانی، اجتماعی، بهداشتی، و اقتصادی ایجاد می‌کنند (میرشکاری، ۱۳۸۲).

۱-۴- خصوصیات علف‌های هرز

۱- جوانه‌زنی در محیط‌های مختلفی انجام می‌گیرد. چون اکثر علف‌های هرز خیلی کم‌توقع و در شرایط مساعد خیلی پر‌‌توقع‌تر از نباتات زراعی، هستند و در زمین‌های نامساعد و آب و هوای مختلف مقاوم‌تر می‌باشند.

۲- رشد سریع از مرحله رشد رویش تا مرحله گلدهی.

۳- تولید مداوم بذر تا زمانی که شرایط رشد اجازه بدهند (راشد محصل و همکاران، ۱۳۷۴؛ ساداتی و ابطالی، ۱۳۷۹ و کوچکی و همکاران، ۱۳۷۳).

۴- منقطع بودن جوانه‌زنی (کنترل داخلی است) و طول عمر زیاد بذور.

۵- خود ناسازگاری البته نه اتوگامی یا آپومیکسی کامل.

۶- دگر گرده افشانی بوسیله حشرات غیرتخصصی یا بوسیله باد.

۷- تولید بذر زیاد در شرایط محیطی مساعد (ساداتی، ۱۳۷۲)

۸- تولید مقداری بذر در شرایط مختلف، در اثر تحمل و انعطاف‌پذیری.

۹- سازگاری برای انتشار در فواصل کم و فواصل زیاد.

۱۰- اگر چند ساله باشد تولید مثل رویشی قوی یا تولید مثل توسط بعضی اندام‌ها.

۱۱- اگر چند ساله باشد، خاصیت شکنندگی دارد به طوری که به آسانی از زمین کشیده نمی‌شود.

۱۲- توانایی رقابت بین گونه‌ای بوسیله دارا بودن عادات خاصی (روزت، رشد خفه کننده، خاصیت آللوپاتی).

۱-۵- خسارت‌های علف‌های هرز

علف‌های هرز اجزای مهم اکوسیستم‌های زراعی هستند که به منظور استفاده بیشتر و بهتر از منابعی مانند خاک، آب، موادغذایی و نور با گیاهان زراعی به طور مستقیم و غیرمستقیم رقابت نموده و کمیت و کیفیت محصول را در اکثر موارد کاهش می‌دهند.

لازم به ذکر است که اغلب به دلیل نیازهای غذایی و سیستم ریشه‌ای مشابه، گیاهان هرز تیره گندمیان با غلات و گیاهان هرز پهن برگ با نباتات زراعی پهن برگ رقابت می‌کنند (میرشکاری، ۱۳۸۲).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاهشناسی برنج و شوری و تأثیر آن بر رشد گیاه برنج و رهیافت بیوتکنولوژیکی برای تحمل به شوری
  • تحقیق گیاه‌شناسی کلزا و عوامل موثر بر عملکرد دانه و روغن کلزا
  • تحقیق گیاه‌شناسی ذرت و تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاه ذرت و نقش عناصر پتاسیم و روی در افزایش مقاومت به خشکی در ذرت
  • تحقیق گیاه‌شناسی میخک و ریزافزایی و کشت بافت میخک و انتقال ژن توسط اگروباکتریوم
  • تحقیق گیاهشناسی نخود و تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاهان و سالیسیلیک اسید و نقش سالیسیلیک اسید در تنش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.