تحقیق مفاهیم موانع صادرات و مزیت رقابتی و مدلهای مزیت رقابتی پورتر و الماس ملی و مدل استنتون

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم موانع صادرات و مزیت رقابتی و مدلهای مزیت رقابتی پورتر و الماس ملی و مدل استنتون  دارای ۳۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
بخش اول –موانع صادراتی و مزیت رقابتی    ۵
مروری بر نظرات محققان در مورد  موانع صادراتی    ۵
حضور رقابتی پایدار    ۱۰
مفهوم مزیت رقابتی پایدار    ۱۱
منابع مزیت رقابتی پایدار    ۱۳
مدل پنج نیروی رقابتی پورتر    ۱۵
موضع یابی و راهبردهای عام پورتر    ۱۷
مدل الماس مزیت رقابتی پورتر    ۱۸
شرایط عوامل تولید    ۲۱
منابع انسانی :    ۲۲
منابع فیزیکی    ۲۲
منابع فنی و علمی:    ۲۲
منابع سرمایه ای:    ۲۳
زیرساخت ها:    ۲۳
طبقه بندی عوامل تولید    ۲۳
شرایط تقاضا    ۲۴
ترکیب تقاضای داخلی    ۲۵
اندازه و الگوی رشد بازار داخلی    ۲۶
مکانیزم هدایت تقاضای داخلی به خارج از کشور    ۲۶
صنایع وابسته و پشتیبانی کننده    ۲۷
استراتژی، ساختار و وضعیت رقابتی شرکت ها    ۲۸
شانس    ۲۹
نقش دولت ها    ۲۹
نظرات ویلیام جی استنتون در خصوص اقتصادهای نفتی    ۳۰
فهرست منابع:    ۳۳

منابع:

کیگان وارن جی،” مدیریت بازاریابی جهانی،” ترجمه عبدالحمید ابراهیمی،انتشارات دفترپژوهش های فرهنگی،تهران،۱۳۸۰

اختر اس.اچ، “بازاریابی جهانی،”ترجمه حسن اسماعیل پور،محسن نجفیان،انتشارات نگاه دانش، ۱۳۸۰

بشارتی ،فیروز،” استانداردهای مطرح در صادرات سیمان ایران” ،ماهنامه صنعت سیمان،مهر ۷۸

روستا احمد،ونوس داور،ابراهیمی عبدالحمید،” مدیریت بازاریابی،” انتشارات سمت ،تهران،۱۳۸۰

سعادت اسفندیار،”مدیریت منابع نسانی،” انتشارات سمت،۱۳۸۰

سهرابی افسانه،”بررسی موانع توسعه صادرات صنعت شیرینی و شکلات ایران”،۱۳۸۵

مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۸۴، انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

اطلاعات فنی موجود در کاتالوگها و بروشورهای شرکتهای فروشنده ماشین آلات (داخلی و خارجی)

اطلاعات مندرج در سایت اتحادیه های مرتبط

اطلاعات، اخبار و آمارهای موجود در دیگر پایگاهها اطلاعاتی (داخلی و خارجی)

بانک داده موجود در پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران

بانک داده موجود در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بازرگانی

بانک داده موجود در موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران

بانک داده موجود در وزارت صنایع و معادن

Porter, Michael e. 1990.” The Competitive Advantage of Nations”, The Macmillan Press LTD.

Porter, Michael E. 2003.” Competitiveness and Economic Development of Golf and Middle Eastern Countries.” Harvard Business School.

PORTER, Michael E.1985. Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York: The Free Press.

Alexandrides, C.G. 1971, “How the major stacles to exporting can be overcome”, Atlantic  economic review ,may,12-15

مقدمه

محدود بودن منابع نفتی کشور و لزوم رفع وابستگی اقتصاد کشور از صنعت نفت و صنایع وابسته امری است که مورد توجه محققان زیادی قرار گرفته است. در این مقاله مروری بر مفاهیم موانع صادرات و مزیت رقابتی خواهد شد و موانع صادراتی ارائه شده توسط محققان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.  همچنین مدلهای مزیت رقابتی پورتر و الماس ملی و مدل استنتون و دیگر مدلها در این بخش مورد بحث قرار می گیرد.

بخش اول –موانع صادراتی و مزیت رقابتی

مروری بر نظرات محققان در مورد  موانع صادراتی

اگرچه اهمیت حضور در بازارهای بین المللی و فعالیت صادراتی بعنوان موتور محرک اقتصاد کشورها آشکار شده است،  ولی واقعیت آن است که بسیاری از کشورها علیرغم داشتن پتانسیلهای مناسب نتوانسته اند در حیطه صادرات عملکرد مناسبی داشته باشند . شناسایی موانع صادراتی و ارائه راهکار مناسب برای آنها موضوع مورد پژوهش محققان در این حیطه بوده است .

بیلکی و تزار در این حیطه تحقیقی انجام دادند و با توجه به  دیدگاه صادرکنندگان مسائل ذیل را عمده ترین موانع صادرات دانسته اند:

۱- مشخص نبودن استانداردهای محصول در خارج

تولیدکنندگان، کالا و محصولات خود را برمبنای نیازهای بازار ملی خود تولید و به بازار روانه می کنند و چون خود را در محیط بسته بازار داخلی محصور می بینند و از استانداردهای محصول مورد نظر در خارج بی اطلاعند و یا تصور می کنند که مقتضیات بازار خارجی همانند بازار داخلی است، همان محصول را جهت صادرات روانه بازار خارجی می کنند و  به ایجاد تعدیل در محصول صادراتی خود جهت جذب مشتریان خارجی توجهی ندارند. عدم آگاهی از ویژگیهای کیفی مطلوب و لازم محصول در بازار خارجی نهایتا به ارائه محصولی  ناکارا و بی مشتری  خواهد انجامید.

۲- دریافت درآمد فروش از مشتریان خارجی :

مبادلات تجاری در سطح داخل کشور به مراتب ساده تر و مطمئن تر از مبادلات بازرگانی خارجی است. بخاطر عواملی از قبیل فاصله جغرافیایی ،تفاوت قوانین حقوقی و تجاری کشورها ،عدم آگاهی کافی شرکتهای صادرکننده از پیشینه و حسن شهرت خریداران ،فرآیندهای پیچیده بانکی و …دریافت درآمد ناشی از فروش کالا به  مشتریان خارجی با مشکلاتی همراه می باشد .

۳- نداشتن نمایندگی های فعال در خارج از کشور

نمایندگی ها بعنوان  عوامل ایجاد ارتباطات  شرکت  با مشتریان خارجی نقش مهمی ایفا می کنند .نمایندگی برای مشتری خارجی به منزله خود شرکت است و آنها اطلاعات  بسیار ارزشمند  و مورد نیاز از مشتری را به شرکت ارائه می دهند .ضمنا نمایندگی ها مسئول انجام خدمات ویژه به مشتریان و بسیاری از فعالیتهای ترفیعی و تبلیغی هستند .نداشتن نمایندگی های فعال در بازار خارجی موجب عدم  امکان برقراری ارتباطات مناسب و آگاهی از بازار و مشتریان است .

بیلکی و تزار مجموعه عوامل فوق را به عنوان عمده ترین مشکلات بر سر راه صادر کنندگان مطرح نموده اند . Bilkey and tesar, 1971))

در پژوهش دیگری توسط الکساندریس موانع عمده بر سر راه صادرات تحت ۴ عنوان  زیر خلاصه شد:

۱-وجود رقابت شدید خارجی

۲-فقدان دانش و اطلاعات کافی در مورد صادرات

۳-درک ناکافی از رویه های پرداخت صادراتی

۴-مشکلات مربوط به یافتن بازارهای صادراتی ((Alexondirdes,1971

در مقابل تحقیقات قبلی که عمدتا بر مبنای شناسایی موانع صادرات از طریق تفحص از صادر کنندگان بود، بعضی از محققین  ایراد گرفته اند و متذکر شده اند که باید دیدگاه بعضی از شرکتهایی که صادر کننده نیستند نیز  مورد توجه قرار گیرد،  شناسایی موانع صرفا با اتکا  به نظریات  صادرکنندگان بالفعل کافی نیست. اهمیت این موضوع به این دلیل است که دولت برای حل موانع صادرات باید سیاست های مختلفی را برای هر دو گروه پیش بگیرد و سیاستهای حمایتی دولت از دو گروه صادرکنندگان و غیر صادرکنندگان متفاوت است. شرکتها و سازمان ها برای ورود به صادرات مراحل ویژه ای را طی می کنندکه دولت باید در هر کدام برنامه ریزی خاصی را  مطرح سازد.

یاپارک   در سال۲۰۰۵  با بررسی شرکتهای غیر صادرکننده موانع صادرات آنها  به شرح زیر می داند:

۱ -کمبود اطلاعات درباره صادرات

۲-تماسهای محدود با بازارهای خارجی

۳-مسائل و مشکلات فردی ( اعتقاد نداشتن به صادرات) (Yaprak”,۲۰۰۵)

چیونگ و چانگ  با انجام تحقیقی در سال ۱۹۹۸ موانع غیر صادرکنندگان را به شرح زیر می دانند:

۱-عدم تامین نیازهای اطلاعاتی شرکتها

۲-عدم موفقیت در برقراری تماس های خارجی

۳-عدم تنظیم خط مشی های مدیریتی مناسب  Chong,1998) , Cheong and  (

کدیا و شوکار در سال ۲۰۰۶ عمده ترین موانع صادرات شرکتهای غیر صادرکننده را شامل موارد زیر دانسته اند:

۱-فقدان دانش و اطلاعات کافی در مورد بازارهای خارجی

۲-رویه های صادارتی پیچیده

۳- ریسک موجود در تجارت خارجی ((Kedia, and Chhokar, 2006

در پژوهش دیگری که توسط گروت و کیرشوف  در سال ۲۰۰۱ تحت عنوان  تجزیه تحلیل موانع صادراتی شرکتهای کوچک  انجام گرفته است، ۵ عامل زیر به عنوان موانع اصلی صادرات مطرح نموده است:

۱- مسائل مربوط با سیاستهای دولت

۲- پیچیدگی فنی یا رویه ای

۳-تفاوت های زمینه ای

۴- محدودیت های استراتژیک

۵- رقابت موجود در شرکتهای داخلی (Grote and etal, 2001)

ویلسون در سال  ۲۰۰۲عمده ترین مشکلات شرکتهای صادر کننده را در ناتوانی شرکتها در دستیابی به قیمتهای رقابتی و هزینه های بالای حمل و نقل معرفی می کنند .) (Wilson,2002

شرینگهوس و راجسون  موانع صادراتی را در دسته بندی کلی عملیاتی ،اطلاعاتی،انگیزشی و دانشی قرار داده  و شرکتهای غیر صادرکننده را نیز به ۴ دسته زیر تقسیم می نمایند:

۱-شرکتهای بی تفاوت

۲-شرکتهای  ضعیف ( از نظر توان رقابتی )

۳-شرکتهای با گرایش فعالیت داخلی

۴-کسب و کار های کوچک (Musonda et al,2001)

کریستنز و سنتنر  در سال ۱۹۸۷  مهمترین موانع صادراتی صادرکنندگان را شامل موارد ذیل می دانند:

۱-نداشتن نیروهای متخصص

۲-مشکلات مربوط به حمایت های فنی ، خدماتی پس از فروش ، دانش کم در مورد بازار جهانی

۳-مقررات سخت در مورد صادرات ، بالا بودن هزینه تأمین مالی

۴-قوانین و مقررات در بازار بین المللی و شدت رقابت در بازار خارجی نوسانات نرخ ارز

(christensn ,1987)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مزیت رقابتی و رویکردهای آن، مفهوم مسئولیت اجتماعی سازمان (CSR) و مدل کسب و کار
  • تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری و مزیت رقابتی و اهمیت ان در بانکداری
  • تحقیق بانکداری الکترونیک، موبایل بانک ، عوامل موثر براطمینان مشتریان به همراه بانک وبازاریابی در شبکه بانکی و مزیت رقابتی
  • تحقیق مزیت رقابتی و سرمایه فکری و کارآفرینی و قابلیت های نوآوری
  • تحقیق عملکرد سازمانی و مدل های ارزیابی عملکرد و بازارگرایی و نوآوری و مزیت رقابتی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.