978 views
پیشینه تحقیق مفهوم ابهام نقش در سازمان و ورزش و ارتباط آن با پرخاشگری دارای ۲۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱- ابهام نقش ۴
۱-۲- مفهوم ابهام نقش در سازمان و ارتباط آن با پرخاشگری ۵
۱-۳- مفهوم ابهام نقش در ورزش ۷
۱-۴- ابعاد ابهام نقش ۸
۱-۵- رابطهی ابهام نقش با عملکرد ورزشی ۹
۲- پرخاشگری ۱۰
۲-۱- نظریههای پرخاشگری ۱۳
۲-۲- رابطهی پرخاشگری با عملکرد ورزشی ۱۵
۳- پیشینهی ۱۶
۳-۱- تحقیقات مربوط به ابهام نقش ۱۶
۳-۲- تحقیقات مربوط به پرخاشگری ۲۱
۴- جمعبندی و نتیجهگیری ۲۳
منابع ۲۴
رجبزاده، احمد. (۱۳۸۵). جامعه شناسی (۱)، تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران، چاپ پنجم، ص: ۱۶-۳۷٫
طلایی، رضا؛ حسین پور، اسکندر. (۱۳۹۱). پرخاشگری بین دانش آموزان ورزشکار. رشد آموزش تربیت بدنی، ۴، ۵۲-۵۴٫
. گلپرور، محسن؛ نیری، شیرین؛ مهداد، علی. (۱۳۸۹). رابطه استرس، فرسودگی هیجانی و رفتارهای انحرافی سازمانی در شرکت سهامی ذوب آهن: شواهدی برای مدل استرس-فرسودگی(عدم تعادل)-جبران. یافتههای نو در روانشناسی، ۲(۸)، ۱۹-۳۴٫
. گلپرور، محسن؛ واثقی، زهرا؛ جوادیان، زهرا. (۱۳۹۰). الگوهای ساختاری رابطهی استرس شغلی و فرسودگی هیجانی با رفتارهای مثبت و منفی؛ شواهدی نوین و گسترده از رویکرد ایرانی استرس-نامتعادلی-جبران. یافتههای نو در روانشناسی، ۱۹، ۷-۱۸٫
محسنی تبریزی، علیرضا؛ رحمتی، محمد مهدی. (۱۳۸۱). سیری در مفاهیم و نظریههای خشونت، پرخاش و پرخاشگری به منظور ساخت و ارائه یک مدل علی-توصیفی خشونت در ورزش. نشریه علوم اجتماعی، ۱۹، ۱۲۵-۱۵۴٫
ادیبی، زهرا؛ گلپرور، محسن؛ مصاحبی، محمدرضا. (۱۳۹۱). بررسی رابطهی بین تقاضاهای شغلی، منابع شغلی و کنترل شغلی با رفتارهای انحرافی کارکنان: مطالعهی موردی شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی. فصلنامه مدیریت صنعتی دانشکدهی علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، ۲۲، ۱۰۸-۱۱۶٫
ملکی، بهنام؛ محمدزاده، حسن؛ قوامی، اکبر. (۱۳۹۱). تأثیر آموزش هوش هیجانی بر پرخاشگری، استرس و بهزیستی روانشناختی ورزشکاران نخبه. رفتار حرکتی، ۱۱، ۱۷۷-۱۹۰٫
. واعظ موسوی، محمدکاظم؛ مسیبی، فتحالله. (۱۳۹۰). روانشناسی ورزشی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتاب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، چاپ سوم، ص: ۳۲۴-۳۳۲٫
. همتینژاد، مهرعلی؛ رحمانی نیا، فرهاد؛ صالحی، سیروس؛ کیالاشکی، رشاد. (۱۳۷۹). بررسی عوامل پرخاشگری در میادین ورزشی از دیدگاه ورزشکاران، تماشاگران و متخصصان تربیت بدنی. فصلنامه المپیک، ۱۸، ۳۹-۴۶٫
ابوالقاسمی، عباس؛ کیامرثی، آذر؛ آریاپوران، سعید؛ درتاج، فریبرز. (۱۳۸۵). بررسی ارتباط ابهام نقش، تعارض نقش و اضطراب رقابتی با عملکرد ورزشی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان ورزشکار. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ۱۲، ۳۹-۵۴٫
رحیمی، قاسم؛ احمدیان، مهدی. (۱۳۸۳). بررسی و مقایسه میزان پرخاشگری بین دانش آموزان ورزشکار رشتههای منتخب. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، ۲۱ و ۲۲، ۲۲۷-۲۳۷٫
. رمضانینژاد، رحیم؛ رحمانینیا، فرهاد؛ برومنددولق، محمدرضا. (۱۳۸۵). بررسی میزان بروز رفتارهای پرخاشگرانهی بازیکنان تیم فوتبال پگاه در رقابتهای لیگ حرفهای فوتبال ایران. نشریه مدیریت ورزشی (حرکت)، ۱، ۱۰۱-۱۰۷٫
. زارع، حسین؛ طالبی، سعید؛ صیف، محمد حسن. (۱۳۸۹). آمار استنباطی پیشرفته، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ اول، ص: ۲٫
. سلحشوری، فریده؛ قطنیان، سپیده. (۱۳۹۰). ارتباط میان پرخاشگری، احساس خودکارآمدی و عملکرد ورزشی. همایش ملی دستاوردهای جدید علمی در توسعه ورزش و تربیت بدنی، ۳۳۴-۳۴۱٫
نقشهای فردی در محیط تیمها بسیار با اهمیت است و این نقشها هستندکه با قرارگرفتن در کنار یکدیگر باعث موفقیت تیمها میشوند. بنابراین مهم است که بدانیم آیا بازیکنان این نقشها را پذیرفتهاند یا نه و اینکه آیا از نقش خود رضایت دارند یا ناراضیاند. رضایت ورزشکار به عنوان عاملی تعیینکننده در نتایج اکتسابی تیمهاست و رضایت وی از حضور در کنار تیم اهمیت بسیار زیادی دارد (بهلکه و همکاران، ۲۰۱۳).
تعاریف متعددی از ابهام نقش در حوزههای مختلف ارائه شده است، که در این بخش به آنها اشاره میشود. در حوزههای سازمانی و صنعتی، ابهام نقش به عنوان فقدان وضوح اطلاعات دربارهی انتظارات مرتبط با موقعیت یک شخص تعریف شده است (Kahn و همکاران، ۱۹۶۴). در حوزههای علوم اجتماعی و انسانی و در تعریفی سادهتر از ابهام نقش میتوان گفت، زمانی که افراد نسبت به وظایف و مسئولیتهای خود دچار تردید و ابهام و نوعی سردرگمی میشوند و به دلیل آموزشهای متفاوت اختلافنظر پیدا میکنند، ابهام نقش پدید میآید. عدم اطلاع و تردید در مورد وظایف نقش خود- به ویژه در مواردی که فرد به تازگی نقش را در یک گروه جدید پذیرفته است– بسیار رخ میدهد (رجبزاده، ۱۳۸۵).
به عبارت دیگر، ابهام نقش زمانی پدید میآید که روشن نباشد نقش فرد چیست، از جمله هنگامی که به روشنی معلوم نباشد که هدف از یک شغل معین یا پست بازی در ورزش چیست یا حدود مسئولیتهای آن کدام است (درودیان و همکاران، ۲۰۱۳). برای مثال میتوان در یک اداره، به کارمندی اشاره کردکه تازه به کار مشغول شده است. او به رغم آموزش و اطلاع قبلی نسبت به وظایف نقشهای خود ممکن است تا مدتی به دلیل عدم اطلاع کافی از وظایف نقش خود و حقوق نقشهای دیگر، نتواند به خوبی ایفای نقش کند (رجبزاده، ۱۳۸۵). همچنین در یک تیم فوتبال، ممکن است بازیکنی به رغم آشنایی با نقشهای خود، به دلایل مختلف مانند بر عهده گرفتن پست جدید در بازی و عدم آگاهی از مسئولیتهای نقش جدید، نتواند بر وظایف و مسئولیتهای نقش جدید در زمین بازی تمرکز کند و آنها را به نحو احسن انجام دهد.
به طورکلی، ابهام ممکن است از آموزش ناکافی، ارتباط ضعیف، دریغ ورزیدن عمدی از دادن اطلاعات یا تحریف عمدی اطلاعات از سوی یک همکار یا همتیمی یا سرپرست ناشی شود (درودیان و همکاران، ۲۰۱۳). بر اساس مدل نظری کان و همکاران (۱۹۶۴) تجربهی ابهام نقش میتواند به واکنشهای متناقض، احساس تنش، کاهش اعتماد به نفس و نارضایتی در فرد منجر شود. همچنین از طرفی ابهام نقش یکی از علل برآورده نشدن انتظارات و پیامد آن اختلاف و ناسازگاری است (رجبزاده، ۱۳۸۵).
بنابراین با توجه به تعاریف ابهام نقش میتوان روشن نبودن نقش و حدود مسئولیتهای فرد و عدم تمرکز بر روی وظایف نقش (به ویژه زمانی که فرد به یک گروه جدید وارد شده است و نقشی جدید را پذیرفته است) را به عنوان مهمترین بخشهای تعاریف ابهام نقش در حوزههای مختلف مطرح کرد.
ابهام نقش، علاوه بر اینکه موجب بروز اختلاف میان افراد میشود، با توجه به عدم وضوح حقوق و تکالیف، ممکن است از تحقق هدف مورد نظر هم جلوگیری کند؛ زیرا فرض بر این است که هدف در صورتی تحقق خواهد پذیرفت که مجموعهای از وظایف در نقشهای مختلف انجام شود که ناروشنی آن موجب عدم انجام وظیفه از سوی ایفاکنندگان نقشهای مختلف و عدم تحقق هدف به شکل مطلوب خواهد بود. با توجه به وابستگی متقابل نقشها در ورزشهای گروهی، به ویژه فوتبال، عدم آشنایی افراد با وظایف نقش خود در زمین بازی، به معنای رعایت نکردن حقوق نقشهای دیگر بازیکنان است و این امر موجب نارضایتی و اختلاف، از بین رفتن انسجام تیمی و در حالتهای حاد، بروز کشمکش و دشمنی بین اعضای تیم میشود (رجبزاده، ۱۳۸۵).
کلیه انتظارات و خواستهایی را که از یک نفر از وظایف و امور کاریاش وجود دارد، خواه اینکه از طرف همکاران، سرپرستان، سازمان و مشتریان باشد، میتوان به عنوان تقاضاهای شغلی مطرح کرد (ادیبی و همکاران، ۱۳۹۱). یکی از حوزههای مهم در تقاضاهای شغلی ابهام نقش است. از لحاظ تاریخی اولین بحث جامع در مورد ماهیت ابهام نقش به وسیلهی کان و همکاران (۱۹۶۴)، در ارتباط با حوزهی صنعتی و سازمانی مطرح گردید. آنها چارچوب مفهومی ابهام نقش را که یک رویکرد چندبعدی را پیش میبرد، پیشنهاد کردند.
ابهام نقش، به عنوان یکی از مهمترین عوامل فشارآور با اعمال فشار به افراد باعث کاهش سطح انرژی آنها شده و از این طریق زمینه را برای تضعیف عملکرد وظیفه، نارضایتی و اختلاف فراهم میسازد. بنابراین عدم وضوح وظایف و نقش افراد علاوه بر اینکه سطح انرژی افراد را به طور جدی کاهش میدهد، زمینه را برای تجربهی عدم تعادل شناختی و عاطفی (نظیر ناتوانی در تصمیمگیری صحیح، پردازش واقعبینانه شرایط، تجربه حالات خشم و درماندگی، افزایش استرس و کاهش اعتماد به نفس) افراد فراهم نموده و تأثیر منفی بر عملکرد گروه داشته و در نتیجه باعث بروز رفتارهای پرخاشگرانه میشود (گلپرور و همکاران، ۱۳۸۹). بر اساس ادبیات پژوهشی ارائه شده استرس و تقاضاهای شغلی مانند ابهام نقش، در قالبی فراگیر در محیطهای مختلف، باعث ایجاد حالات عاطفی و رفتاری منفی (ناامیدی، درماندگی، خستگی، کمبود احساس انرژی) در افراد میشوند. این حالات عاطفی و رفتاری منفی بر اساس الگوی استرس-عدم تعادل-جبران، قابل تبیین است. این الگو شکلی از عدم تعادل است که طی آن فرد از آنچه که در حالات متعادل و معمول در خود سراغ دارد، دور میشود. بر اساس این الگو گفته میشود که استرس و ابهام نقش، دارای توان و نیروی خارج کردن افراد از حالت تعادل عاطفی، رفتاری و شناختی هستند. از آنجایی که حالتهای عدم تعادل بر پایهی اصول انگیزشی و هیجانی در انسان، زمینهسازی بازگشت یا برگرداندن تعادل از دست رفته را فراهم میکنند، بنابراین در این میان فرد دست به کار میشود و واکنشهای رفتاری مختلفی را از خود برای کمک به بازگشت تعادل از دست رفته بروز میدهد. این رفتارها معمولاً به صورت جبرانی در قالب افزایش رفتارهای انحرافی و پرخاشجویانه تحقق مییابند و در نتیجه تأثیر منفی بر عملکرد افراد خواهند گذاشت (گلپرور و همکاران، ۱۳۸۹).
رفتارهای انحرافی، شکلی از رفتارهای جبرانی برای بازگرداندن تعادل روانی، رفتاری و شناختی است که در اثر استرس و عوامل فشارآور مانند ابهام نقش به وجود میآیند و از قواعد، رسوم، رویهها، مقررات و هنجارهای گروه تخطی میکند و با زیربنای عمدی که دارد، باعث آسیب رساندن به اعضای یک سازمان و خود سازمان میشود. در واقع رفتارهای انحرافی و مخرب به طور جدی شکلی از رفتارهای تلافیجویانه و اعتراضگونه هستند که به واسطه شرایط کاری موجود و همچنین به دلیل وجود عواملی نظیر بیعدالتی و فشار در محیط کار از طرف افراد آن گروه انجام میگیرد (گلپرور و همکاران، ۱۳۹۰). رفتارهای غیراخلاقی و انحرافى منفی در سازمان که در نتیجهی ابهام نقش و استرس پدید میآید، اغلب مشتمل بر دزدی، غیبت و تأخیر غیرمجاز، پرخاشگرىهاى فیزیکى وکلامى است (ادیبی و گلپرور، ۱۳۸۹).
در مطالعات مختلف (ادیبی و همکاران، ۱۳۹۱ و گلپرور و همکاران، ۱۳۸۹) پیوند رفتارهای انحرافی مانند پرخاشگری با تقاضاهای شغلی (مانند ابهام، تعارض و گرانباری نقش) مورد تأیید قرار گرفته است. مجموعه تحقیقات مختلفی که در مورد رفتارهای انحرافی صورت گرفته، عوامل متعدد فردی، موقعیتی و سازمانی را به عنوان پیشبینی کنندهی این رفتارها معرفی نمودهاند (گلپرور و همکاران، ۱۳۸۹).
بنابراین با توجه به مبانی نظری و پژوهشی ارائه شده، میتوان گفت ابهام نقش و به دنبال آن استرس، با تحمیل فشارهای فراتر از حد متعارف بر افراد، آنها را مستعد تجربه حالات فرسودگی هیجانی میکند. فرسودگی هیجانی بُعد عاطفی و روانی فرسودگی را پوشش میدهد و مشتمل بر احساس تخلیه هیجانی و عاطفی نسبت به وظایف و مسئولیتهای افراد است. این مؤلفه در واقع خستگی و بیانگیزگی را همراه با اجتناب روانشناختی و هیجانی در بر میگیرد (گلپرور و همکاران، ۱۳۹۰).(گلپرور و همکاران، ۱۳۸۹).
در نتیجه فرسودگی هیجانی که در اثر یک فرآیند زنجیرهای از استرس ناشی از ابهام نقش پدید آمده است افراد را به واکنشهای رفتاری متعدد وامیدارد. در واقع پیش از آن که استرس به طور مستقیم باعث واکنشهای رفتاری شود، ابتدا با اعمال فشارهای متعدد بر فرد باعث برهم خوردن تعادل روانی و عاطفی آنها میشود. این واکنشهای رفتاری از لحاظ روانشناختی ماهیت جبران (تأمین تعادل از دست رفته در قالب فرسودگی هیجانی) دارد. در این واکنشهای جبرانی افراد در اثر احساس خستگی و تجربه حالات منفی عاطفی نظیر رنجش، خشم و بیانرژی بودن، به رفتارهای انحرافی متمایل میشوند (گلپرور و همکاران، ۱۳۹۰).
بیشتر تحقیقات بیان کنندهی این واقعیت است که ابهام نقش ممکن است پیامدهای مشکلسازی را برای افراد در پی داشته باشد. برای مثال در حوزههای سازمانی، تحقیقات مختلف به طور مکرر ارتباط بین ابهام نقش با پیامدهای منفی (Lagace و همکاران، ۱۹۸۸)، (Terry و همکاران، ۱۹۹۳) و آسیب رساندن به عملکرد (Bauer و Green، ۱۹۹۴ )، (Sohi و همکاران، ۱۹۹۶)، (Williams و همکاران، ۱۹۹۲) را تأیید کردهاند.Jackson وschuler (۱۹۸۵) در حوزهی تجارت و صنعت نشان دادهاند که ابهام نقش بیشتر با نارضایتی شغلی بیشتر و همچنین افزایش اضطراب، کاهش تعهد و یک تمایل یا حساسیت نسبت به ترک سازمان همراه بود.
بر اساس نتایج تحقیقات به دست آمده مدل استرس- عدم تعادل- جبران در قالب کلی نه فقط در محیطهای کار، بلکه در محیطهای دیگر نیز ممکن است به خوبی قادر به پیشبینی پاسخها باشد (گلپرور و همکاران، ۱۳۸۹).
بیوکامپ و همکاران (۲۰۰۲، ۲۰۰۳)، مفهوم ابهام نقش را در حوزهی ورزش به کار بردند. آنها در تلاش برای غلبه بر محدودیتهای ذاتی در رویکردهای بیوکامپ، برای، ایس و کارون، چارچوب مفهومی کان را مورد استفاده قرار دادند و آن را در تعریف عملیاتی برای ابهام نقش در تیمهای ورزشی وابسته به یکدیگر توسعه دادند. مقیاس آنها چهار بعد از ابهام نقش را ارزیابی میکند: حوزهی مسئولیتها، مسئولیتهای رفتاری، ارزیابی نقش و پیامدهای انجام ندادن مسئولیتها در هر یک از دو زمینهی حمله و دفاع (Eys و همکاران، ۲۰۰۳).
ابهام نقش که گاهی از اصطلاحهای متضاد آن مانند (ادراک نقش، وضوح نقش) استفاده میشود، معمولاً در گروههایی که نقشها به هم وابسته و با هم در ارتباط هستند، مثل (تیمهای ورزشی، تیمهای مدیریتی) به وجود میآید (Beuchamp و همکاران، ۲۰۰۵). یعنی زمانی که مسئولیتهای نقش شخصی با دیگر افراد در یک سیستم گروهی در هم آمیخته است، تأثیر ابهام نقش بر نقش شخصی افراد مشکل بیشتری در مقایسه با زمانی که عملکرد نقشها مستقل از دیگران است، ایجاد خواهد کرد (Beuchamp و همکاران، ۲۰۰۲).
نتایج مطالعات پیشین در حوزهی تیمهای ورزشی نشان میدهد که ابهام نقش یکی از منابع ایجاد استرس برای بازیکنان ورزشی است. در واقع وقتی که بازیکن دقیقاً نمیداند چه نقش و وظیفهای در زمین بازی دارد و اینکه آیا توقعات مربی خود را برآورده کرده است یا خیر، دچار استرس و فشار روانی میشود که در گام اول عدم رضایت مربی و بازیکن را به همراه دارد و سپس باعث افت عملکرد تیمی میشود (درودیان و همکاران، ۲۰۱۳). همچنین ابهام نقش در یک تیم احتمالاً انسجام تیمی را نیز در معرض مخاطره قرار میدهد. شاید به این دلیل باشد که وقتی باختی برای تیم اتفاق میافتد یا ضعفی در تیم وجود دارد، بازیکنان ممکن است این ضعف یا علت باخت را به بازیکن همتیمی خود نسبت دهند و چون هرکدام دقیقاً نقش و وظیفه خود را در تیم نمیدانستند، لذا از مسئولیت شانه خالی میکنند و انگشت اتهام را به سوی دیگر همتیمیهای خود میگیرند، لذا انسجام و یکپارچگی تیمی در معرض آسیبهای شدید قرار میگیرد و شکستهای پی در پی تیم را رقم خواهد زد (درودیان و همکاران، ۲۰۱۳).
بنابراین با توجه به مبانی نظری همان طور که ملاحظه میشود، ابهام نقش با تحمیل استرس و فشار بر افراد، تعادل رفتاری و عملکردی افراد را بر هم میزند و زمینه را برای بروز رفتارهای انحرافی مثل پرخاشگریهای فیزیکی و کلامی آماده میکند. از آنجایی که تحقیقات قبلی در مورد رابطهی ابهام نقش و پرخاشگری در سازمانها و ادارات انجام شده است و ارتباط این دو متغیر در این محیطها تأیید شده است، همچنین تحقیقات پیشین بیان کننده این واقعیت است که این متغیرها ممکن است در محیطهای دیگر نیز ارتباط داشته باشند، در تحقیق حاضر سعی بر آن است که رابطهی این دو متغیر و تبعات آن را در محیطهای ورزشی بررسی کنیم، تا مشخص شود که آیا ارتباط این دو متغیر در محیطهای ورزشی هم میتواند به خوبی محیطهای دیگر پاسخگو باشد یا خیر؟
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر