تحقیق مفهوم ارزیابی عملکرد و سیستم های ارزیابی عملکرد سنتی و نوین و مفهوم کارآیی و روش های معمول در اندازه گیری کارایی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم ارزیابی عملکرد و سیستم های ارزیابی عملکرد سنتی و نوین و مفهوم کارآیی و روش های معمول در اندازه گیری کارایی دارای ۵۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱مقدمه    ۴
۲-۲تعریف ارزیابی عملکرد    ۴
۲-۳ اهمیت ارزشیابی عملکرد    ۵
۲-۴ اهداف ارزیابی عملکرد    ۶
۲-۵ مزایا و معایب ارزیابی عملکرد    ۶
۲-۶ فرآیند ارزیابی عملکرد    ۸
۲-۷ اصول حاکم بر ارزیابی عملکرد    ۱۰
۲-۸ سیستم های ارزیابی عملکرد سنتی و نوین    ۱۱
۲-۹ ابعاد ارزیابی عملکرد    ۱۴
۲-۱۰ مفهوم کارایی و انواع آن    ۱۵
۲-۱۰-۱ انواع کارایی    ۱۶
۲-۱۰-۲ انواع کارایی از نظر فارل    ۱۸
۲-۱۱ تفاوت بهره وری و کارایی    ۲۰
۲-۱۲  روش های معمول در اندازه گیری کارایی    ۲۳
۲-۱۲-۱  روش های تحلیل نسبت    ۲۳
۲-۱۲-۲ روش روند    ۲۳
۲-۱۲-۳ روش درصد    ۲۳
۲-۱۲-۴ روش مقایسه    ۲۴
۲-۱۲-۵ روش شاخص    ۲۴
۲-۱۲-۶ روش تحلیل مرزی    ۲۴
۲-۱۳ اندازگیری کارائی ازطریق تابع مرزی تصادفی    ۲۸
۲-۱۳-۱ مدل مرزی معین و آماری     ۲۸
۲-۱۳-۲ تابع تولید مرزی تصادفی    ۲۸
۲-۱۴ اندازه گیری کارایی به روش تحلیل پوششی داده ها (DEA)    ۳۲
۲-۱۵ مزایا و معایب تحلیل پوششی داده ها    ۳۸
۲-۱۶ مفاهیم ورودی و خروجی    ۳۹
پیشینه تحقیق    ۴۰
تحقیقات داخلی    ۴۰
تحقیقات خارجی    ۴۴
منابع    ۴۷

منابع

طلوعی اشلقی، عباس و ماه منیر بیاناتی (۱۳۹۰). ارائه مدل مناسب تحلیل پوششی داده ها در ارزیابی عملکرد شعب بانک های خصوصی. رساله کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد فیروز کوه.

عادلی، علیرضا (۱۳۸۴)، ” ارزیابی عملکرد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در برقراری نظم و امنیت شهرستان بم” پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم انتظامی.

علیرضایی، محمدرضا؛ محسن افشاریان، وحید تسلیمی. (۱۳۸۷). ” ارائه راهکارهای منطقی بهبود عملکرد شعب بانک ها به کمک مدل های تعمیم یافته تحلی پوششی داده ها”، پژوهش های اقتصادی، صص ۲۶۳-۲۸۳٫

قاسمی، عبدالرسول. (۱۳۸۸). تلفیقی از مدل ابرکارایی با قضاوت های مدیریتی در ارزیابی عملکرد شعب بانک مسکن. فصل نامه پژوهش های اقتصادی ایران، سال سیزدهم، شماره ۴۱، صص ۵۱-۲۹٫

مهرگان، محمد رضا. (۱۳۸۳). مدل های کمی در ارزیابی عملکرد سازمان ها. تهران: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

مهرگان، محمدرضا. (۱۳۸۳). ارزیابی عملکردسازمان ها :رویکرد کمی با استفاده از تحلیل پوششی داده ها. تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه.

مهرگان، محمدرضا. (۱۳۹۱). تحلیل پوششی داده ها: مدل های کمی در ارزیابی عملکرد سازمان ها. تهران:  نشر کتاب دانشگاهی.

نصر اصفهانی، محمد، و رضوی، سید عبدالله (۱۳۸۹) بررسی و مقایسه کارایی و بهره وری شرکت های خودروسازی با استفاده از تحلیل پوششی داده ها، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، شماره ۲۵، ص‌ص ۹۷-۱۰۸٫

سیدجوادین، مرتضی. (۱۳۸۵).” محاسبه کارایی نظام بانکی در ایران با استفاده از روش تحلیل فراگیر داده ها”. فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران. شماره ۲۰٫

payers, F. X., & Harker, P. T. (1996), Measuring Aggregate Process Performance Using AHP, European Journal of Operational Research, 116, 436-442.

Kirkwood, Josha, Nahm, Daehoon(2004)Australian Banking Efficiency and Its Relation to Stock Returns, Department of Economics, Macquarie University, Sydney, Australia.

Isidoro, G., Narciso, A., (2008), “The Usefulness of Accounting Information in the Measurement of Technical Efficiency in Agricultural Cooperatives”., Annals of Public and Cooperative Economics, Vol. 79, No. 1, (March 2008): 107-131

۲-۱مقدمه

امروزه با پیشرفت علم و فناوری، جوامع به سوی پیچیده و تخصصی شدن پیش می روند و بانک ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. پیامد این روند پیچیده و تخصصی شدن، ایجاد دنیایی پر رقابت است . بانک ها به لحاظ اهمیت هدف و حساسیت نقش آن ها در رشد سایر نهادها و توسعه اقتصاد ملی نیاز بیشتری به همکاری با مسائل جهانی و تحولات محیطی دارند.ارزیابی عملکرد به عنوان یکی از مهم ترین فعالیت های مدیران منابع انسانی و وظایف سازمان شناخته می شود (بوسول و بودرو[۱]، ۲۰۰۲، ۱۹). ارزیابی عملکرد با هدف تشخیص نسبی میزان بصیرت، تخصص، دانش، سعی و تلاش، اصلاح ، بهبود و تعالی نیروی انسانی صورت می گیرد که در نهایت باعث بهبود عملکرد فردی و سازمانی می شود(گرجی  و صیامی، ۱۳۸۷، ۲۶). در عصر حاضر تحولات شگرف دانش مدیریت، وجود نظام ارزیابی عملکرد را اجتناب ناپذیر کرده است ؛ به گونه ای که فقدان نظام ارزیابی در ابعاد مختلف سازمان، اعم از ارزیابی در استفاده از منابع و امکانات، اهداف و استراتژی ها، مدیران و کارکنان را به عنوان یکی از علائم بیماری های سازمان قلمداد می کند. امروزه ارزیابی عملکرد به عنوان یک رویکرد راهبردی جهت ادغام فعالیتهای منابع انسانی با سیاست های کسب و کار شناخته شده است و سازمان ها از روش ها و رویکردهای پیشرفته و پیچیده ای جهت ارزیابی عملکرد خود استفاده می کنند. ارزیابی عملکرد به یک واژه کلی اطلاق می شود که فعالیت های مختلفی را شامل می شود که سازمان از طریق این فعالیت ها به دنبال ارزیابی عملکرد، افزایش قدرت رقابتی، ارتقا عملکرد و توزیع پاداش هاست (بهری و پارتون[۲]، ۲۰۰۸، ۵۸).

در این مقاله نیز تلاش شده تا ضمن پرداختن به مفهوم ارزیابی عملکرد به مدل تحلیل پوششی داده ها و چیستی و چگونگی آن در بررسی ارزیابی عملکرد بیشتر پرداخته شود.

۲-۲تعریف ارزیابی عملکرد

نیلی و همکارانش (۱۹۹۵) بیان کرده اند که اندازه گیری عملکرد مبحثی است که در مورد آن بحث زیادی صورت گرفته اما کمتر تعریفی از آن ارائه شده است. از این رو آنها اندازه گیری عملکرد را فرآیند کمی سازی فعالیت تشریح می کنند (آریا، ۱۳۸۱، ۹). با این تفاسیر می توان اندازه گیری عملکرد را چنین تعریف کرد:

اندازه گیری عملکرد فرآیندی است که فعالیت های سازمان را به گونه ای اندازه گیری می کند تا سازمان در سایه ی بهبود فعالیت ها، هزینه ها را کاهش داده و نحوه انجام عملیات در سازمان را بهبود بخشد، همچنین از ماموریت سازمانی پشتیبانی نماید”.

با این تعریف باید فعالیت هایی را در سازمان یافت که:

قابل درک باشند.

بتوان آنها را مورد پایش قرار داد.

به نوعی قابل اندازه گیری باشند.

این فعالیت ها اساس عملکرد سازمان است و عملکرد سازمان را مشخص می کند. صاحب نظران مدیریت معتقدند سیستم های ارزیابی عملکرد باید به طور ادواری مورد بازنگری قرار گیرند که این امر ناشی از تغییر ارزش های محوری هدایت کننده سیستم های ارزیابی عملکرد است. از این رو نظام ارزیابی باید متناسب با رد و توسعه سازمان ها باشد و توسعه تکنولوژی، ساختار رقابت داخلی و جهانی، مزیت کیفیت، جایگاه سازمان و کالاها و خدمات ارائه شده و … را در ارزیابی عملکرد مورد توجه قرار دهند (برازنده جدی، ۱۳۸۵، ۲۷).

۲-۳ اهمیت ارزشیابی عملکرد

بهبود مستمر عملکرد سازمان ها، نیروی عظیم هم افزایی ایجاد می کند که این نیروها می تواند پشتیبان برنامه رشد و توسعه و ایجاد فرصت ها ی تعالی سازمانی شود. دولت ها و سازمان ها و موسسات، تلاش جلوبرنده ای را در این مورد اعمال می کنند. بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی مواردی که به بهبود جدی نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد میسر نخواهد شد. تمامی موارد مذکور بدون اندازه گیری و ارزیابی امکان پذیر نیست (سید جوادین، ۱۳۸۵، ۵۱۲)

لرد کلوین، فیزیکدان انگلیسی در مورد ضرورت اندازه گیری می گوید: ” هرگاه توانستیم آنچه درباره آن صحبت می کنیم اندازه گرفته و در قالب اعداد و ارقام بیان نماییم می توانیم ادعا کنیم درباره موضوع مورد بحث، چیزهایی می دانیم. در غیر این صورت آگاهی و دانش ما ناقص بوده و هرگز به مرحله بلوغ نخواهد رسید.”

علم مدیریت نیز مبین مطالب مذکور است. هر چه را که نتوانیم اندازه گیری کنیم، نمی توانیم کنترل کنیم و هر چه را که نتوانیم کنترل کنیم، مدیریت آن امکان پذیر نخواهد بود. موضوع اصلی در تمام تجزیه و تحلیل های سازمانی، عملکرد است و بهبود آن مستلزم اندازه گیری است و از این رو سازمانی بدون سیستم ارزیابی عملکرد قابل تصور نمی باشد.

۲-۴ اهداف ارزیابی عملکرد

به طور کلی می توان مقصود از اجرای برنامه ارزیابی را شناسایی وضع موجود، تعیین نقاط ضعیف و قوی در ایفای وظایف ومسئولیت ها، تعیین و تشخیص احتیاجات آموزشی، راهنمایی وارشاد سازمان ها در بهبود وضع کار آنها دانست و در حقیقت هدف اصلی باید راهنمایی و ارشاد سازمان باشد و به این ترتیب درجه کار آمدی و بازده کار سازمان بالا خواهد رفت، اما اهداف زیر نیز برای سیستم ارزیابی عملکرد قابل بیان است:

کنترل مدام جریان امور در سازمان و استقرار چرخه مدیریت بهره وری

شناسایی نقاط ضعف وقوت ومشکلات سازمان و تلاش در جهت شکوفایی و افزایش قابلیت ها و اصلاح فعالیت ها.

بهبود تصمیم گیری در مورد حوزه و عمق فعالیت ها، برنامه ها واهداف آینده سازمان

بهبود تخصیص منابع و استفاده بهتر از امکانات و منابع انسانی در جهت اجرای برنامه های مصوب.

ارتقای پاسخگویی در مورد عملکرد برنامه ها

ارتقای توانمندی سازمان در ارائه کمی وکیفی خدمات و رقابت پذیری در فضای ملی و بین المللی وهدف نهایی از عملکرد، افزایش کارایی واثر بخشی سازمان است.

[۱] Boswell & Boudreau

[۲] Behri & patron

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ارزیابی عملکرد و مدل های ، کارایی و چگونگی اندازه گیری آن و معرفی مدل تحلیل پوششی داده ها
  • تحقیق ارزیابی عملکرد، معیارها ،شاخص ها ، رویکردها روشها و مدل های آن
  • تحقیق مدلها و نظریه های ارزیابی عملکرد ، استرس و انگیزش در کارکنان
  • تحقیق جایگاه نظام پاداش در مدیریت منابع انسانی و مدل ارزیابی عملکرد با پاداش
  • تحقیق هوش هیجانی و ارزیابی عملکرد و نظریه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.