تحقیق مفهوم سود گزارش شده و سود واقعی و مفهوم کیفیت سود در بحث مدیریت سود و روشها و انگیزه های هموار سازی سود

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم سود گزارش شده و سود واقعی و مفهوم کیفیت سود در بحث مدیریت سود و روشها و انگیزه های هموار سازی سود دارای ۷۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲- مقدمه:    ۶
۲-۲)مفهوم سود گزارش شده و سود واقعی    ۷
۳-۲)مفهوم کیفیت سود در بحث مدیریت سود    ۸
۱-۳-۲)عناصر تأثیرگذار برکیفیت سود    ۹
۱-۱-۳-۲)روشهای مورد استفاده حسابداری    ۹
۲-۱-۳-۲)درجه اطمینان برآوردهای حسابداری    ۱۱
۳-۱-۳-۲)قابلیت اعتماد سود    ۱۲
۴-۱-۳-۲)ساختار سرمایه    ۱۳
۵-۱-۳-۲)حفظ و نگهداشت سرمایه    ۱۳
۶-۱-۳-۲)هزینههای اختیاری    ۱۵
۷-۱-۳-۲)ویژگی(کیفیت)مدیریت    ۱۵
۸-۱-۳-۲)ویژگیهای مالی    ۱۶
۹-۱-۳-۲)عوامل سیاسی و اقتصادی    ۱۷
۲-۳-۲)روشهای ارزیابی کیفیت سود    ۱۸
۳-۳-۲)کاربرد تجزیه و تحلیل عناصر صورتهای مالی مرتبط با بحث مدیریت سود    ۱۸
جدول۱-۲٫ معیارهای ارزیابی کیفیت سود    ۱۹
۱-۳-۳-۲)تجزیه و تحلیل ترازنامه    ۱۹
۲-۳-۳-۲)تجزیه و تحلیل صورت جریان وجوه نقد    ۲۰
۴-۲)صورت جریان وجوه نقد و حسابداری تعهدی    ۲۲
۵-۲)اهمیت اطلاعات مبتنی بر جریانهای نقدی در ارزیابی واحدهای انتفاعی    ۲۳
۶-۲)مبانی نظری مربوط به مدیریت سود    ۲۴
۱-۶-۲)فرضیه طرح پاداش    ۲۸
۲-۶-۲)فرضیه قرارداد بدهی    ۲۹
۳-۶-۲)فرضیه هزینه سیاسی    ۳۰
۴-۶-۲)تئوری نمایندگی    ۳۱
۵-۶-۲)انواع قراردادها و نظریه نمایندگی    ۳۵
۱-۵-۶-۲)قرارداد برمبنای رفتار یا زمان    ۳۶
۲-۵-۶-۲)قرارداد برمبنای نتیجه یا محرک    ۳۶
۶-۶-۲)هموار سازی سود    ۳۷
۱-۶-۶-۲)انگیزههای هموارسازی سود    ۳۹
۲-۶-۶-۲)ابعاد هموارسازی سود    ۴۱
۳-۶-۶-۲)روشهای هموارسازی سود    ۴۲
۱-۳-۶-۶-۲)تنظیم زمان معامله    ۴۲
۲-۳-۶-۶-۲)روشهای تسهیم هزینه    ۴۳
۴-۶-۶-۲)انواع هموارسازی سود    ۴۳
نمودار شماره ۱-۲٫ انواع هموارسازی سود    ۴۴
۷-۶-۲)حسابداری تعدیلات جامع    ۴۵
۸-۶-۲)حساب سازی    ۴۵
۹-۶-۲)مدیریت سود خوب در برابر مدیریت سود بد    ۴۶
۱۰-۶-۲)مدیریت سود و تقلب حسابداری    ۴۷
۱۱-۶-۲)نقش مدیریت و کمیته حسابرسی در ارتباط با مدیریت سود    ۴۷
۱۲-۶-۲)مدلهای اندازهگیری مدیریت سود    ۴۸
۱-۱۲-۶-۲)مدل جمع اقلام تعهدی اختیاری(مدل جونز،۱۹۹۱)    ۴۸
۲-۱۲-۶-۲)مدل اقلام تعهدی یگانه    ۵۲
۳-۱۲-۶-۲)مدل جمع اقلام تعهدی    ۵۳
۴-۱۲-۶-۲)مدل توزیعی    ۵۵
جدول ۲-۲٫ شاخصهای اندازه گیری اقلام تعهدی اختیاری    ۵۶
۷-۲)مبانی نظری مربوط به بازده سهام    ۵۷
۸-۲)شرکتهای فرعی، اصلی و گروه    ۶۲
۹-۲)پیشینه پژوهش    ۶۴
۱-۹-۲)پژوهشهای خارجی:    ۶۴
نمودار شماره ۲-۲ چارچوبی برای طبقه بندی انواع دستکاری در حسابها    ۶۸
۲-۹-۲)پژوهشهای داخلی:    ۶۹
منابع و ماخذ:    ۷۲
منابع فارسی:    ۷۲
منابع لاتین:    ۷۵

منابع :

۱- ظریف فرد، الف، ۱۳۷۸، ” شناسایی و تحلیل عوامل مرتبط با ارزیابی کیفیت سود بنگاه­های اقتصادی ایران “، رساله دکتری، دانشگاه تهران، صفحه ۲۰تا۱۰۲٫

۲ – عبده تبریزی، ح، ۱۳۷۷، ” تردید در اعتبار مدل­های مالی(مجموعه مقالات مالی و سرمایه گذاری)”، انشارات پیشبرد، صفحه ۷۹٫

۳ – کمیته تدوین استانداردهای حسابداری، ۱۳۸۶، ” اصول و ضوابط حسابداری و حسابرسی: استانداردهای حسابداری “، سازمان حسابرسی، چاپ دهم، صفحه ۳۸۲٫

۴-دستگیر، م  و رامین خدابنده، ۱۳۸۲، ” بررسی ارتباط بین محتوای اطلاعاتی اجزای اصلی صورت گردش وجه نقد با بازده سهام “، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، شماره۲٫

۵ – دستگیر، م و همکاران، ۱۳۸۶، ” عوامل موثر بر سوگیری مدیران در پیش بینی سود “، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره بیست و ششم، شماره اول (ویژه حسابداری).

۶ – دستگیر، م و غلامرضا سلیمانیان، ۱۳۸۶، ” حسابداری ساختگی و رویکردی مقایسه­ای “، مجله حسابدار رسمی، جامعه حسابداران رسمی ایران، سال چهارم، شماره ۱۲، صفحه ۵۸ تا ۶۷.

۷ – رحیمیان، ن ، و راحله همایونی راد، ۱۳۸۷، ” نظریه نمایندگی و تحقیقات بخش غیر انتفاعی و دولتی “، مجله حسابدار، شماره ۱۹۲ و۱۹۳، صفحه ۲۷ تا ۳۲٫

۸ – سپاسی، س و همکاران، ۱۳۸۴، ” بررسی مدیریت سود در شرکت­های پذیرفته شده در بورس تهران “، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره ۲۲، شماره دوم، صفحه ۱۶۶ تا ۱۷۸٫

۹ – سینایی، ح، و ادریس محمودی، ۱۳۸۴، ” بررسی تأثیر خبر تجزیه سهام و سهام جایزه بر بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران “، فصلنامه بررسی­های حسابداری و حسابرسی،  شماره ۳۹، صفحه ۷۷ تا۹۶٫

۱۰ – حاجیوند، ت، ۱۳۷۵، ” انگیزه مدیریت در هموارسازی سود در شرکت­های بورسی “، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

۲-۱ مقدمه:

به یک تعبیر ساده، حسابداری زبان تجارت است. حسابداران با استفاده از مفاهیم، قواعد و روش­های خاص، اطلاعات اقتصادی مربوط به یک واحد اقتصادی را در قالب گزارش­های حسابداری در اختیار استفاده­کنندگان قرار می­دهند تا آنان بتوانند بر مبنای این اطلاعات اقدام به قضاوت و تصمیم­گیری آگاهانه بنمایند. گزارش سود و زیان یک واحد اقتصادی از انواع اطلاعاتی است که حسابداران تهیه می­کنند و مورد توجه ویژه استفاده کنندگان قرار می گیرد.

در خط آخر گزارش سود و زیان، مبلغ سود خالص واحد اقتصادی ارائه می­شود. این رقم چکیده عملکرد یک واحد اقتصادی را نشان می­دهد. استفاده کنندگان می­توانند بر پایه رقم سودی که حسابداران گزارش می­کنند چشم اندازی به عملکرد واحد تجاری و دورنمای آن در آینده داشته باشند. از سوی دیگر یکی از ویژگی­های مهم گزارش­های حسابداری، مقایسه پذیری آن با گزارش­های مربوط به واحدهای مشابه و با گزارش­های قبلی واحد اقتصادی مورد نظر می­باشد. اگر نتایج عملکرد اقتصادی در یک دوره با یک رقم خاص به نام«سود حسابداری»گزارش ­شود، این امکان وجود دارد که نتیجه عملکرد اقتصادی یک واحد تجاری با نتیجه عملکرد واحد تجاری در دوره معین و یا با نتیجه عملکرد اقتصادی همان واحد تجاری با واحدهای تجاری دیگر مقایسه شود. اما این پرسش مهم مطرح است که آیا همه ویژگی­های عملکردی واحد اقتصادی در رقم سود حسابداری بازتاب می­یابد؟ آیا مواردی مثل ریسک تجاری شرکت که در تصمیم­های سرمایه گذاران مورد توجه قرار می­گیرد، در رقم سود خالص منعکس می­شود؟ یا اینکه رقم سود خالص به تنهایی در بیان پاره­ای ویژگی­های عملکردی مهم، خصوصا ویژگی­های غیر کمی ناتوان است؟

در شرایط متغیر اقتصادی، خلاصه کردن نتایج عملکرد یک دوره در یک شکل متحد و یکسان تقریباً ناممکن است. علاوه براین صورت­های مالی ماهیتاً چند منظوره هستند و به این دلیل به گونه­ای طراحی شده اند تا نیاز طیف گسترده­ای از استفاده­کنندگان را برآورده نمایند. لذا تنها یک رقم سود گزارش شده برای همه استفاده کنندگان از صورت­های مالی با معنا نیست. از این رو تحلیل­گران مالی، برای رسیدن به رقم سود واقعی، سود خالص گزاش شده را تعدیل می­کنند.

مسأله مهم دیگری که استفاده کنندگان از صورت­های مالی با آن مواجه هستند، بالاخص آن دسته از آنهایی که معیار ارزیابیشان از عملکرد شرکت­ها فقط سود خالص گزارش شده آنهاست، پدیده«مدیریت سود»می باشد. محاسبه سود خالص یک واحد انتفاعی متأثراز روش­ها و برآوردهای حسابداری است. اختیار عمل مدیران در استفاده از اصول تحقق و تطابق، برآورد و پیش بینی و همچنین اعمال روش­هایی نظیر تغییر روش ارزیابی موجودی کالا، استهلاک سرقفلی، هزینه جاری یا سرمایه­ای تلقی کردن هزینه­های تحقیق و توسعه و تعیین هزینه مطالبات مشکوک الوصول از جمله مواردی هستند که مدیران می­توانند از طریق اعمال آنها سود را تغییر دهند. از یک طرف بدلیل آگاهی بیشتر آنها از شرکت، انتظارمی رود بگونه­ای اطلاعات تهیه و ارایه شود که وضعیت شرکت را به بهترین نحو منعکس کند. از طرف دیگر بنابه دلایلی نظیر ابقاء در شرکت، دریافت پاداش و… مدیریت واحد انتفاعی خواسته یا ناخواسته ممکن است با دستکاری سود، وضعیت شرکت را مطلوب جلوه دهد. تحت چنین شرایطی سود واقعی با سود گزارش شده در صورت­های مالی مغایرت خواهد داشت. بنابراین آن دسته از شرکت­هایی که قصد سرمایه گذاری در شرکت­های دیگر را دارند در ارزیابی تخصیص منابع مالی خود در شرکت­های فوق، بایستی علاوه بر کمیت سود، رفتارهای مدیریت سود آن شرکت­ها را نیز مدنظر قرار بدهند.

۲-۲)مفهوم سود گزارش شده و سود واقعی

از نظر اغلب تحلیلگران مالی، سود واقعی برای یک شرکت وجود دارد. اگر چنین باشد پس چگونه ممکن است از یک مجموعه عوامل و حقایق واحد تجاری، مندرج در گزارش­های مورد قبول، ارقام متفاوتی برای سود ارائه شود؟ علت این است که برای سود خالص واقعی تنها یک رقم وجود ندارد. زیرا فرایند اندازه­گیری سود بر پایه برآوردها و پیش­بینی­های زیادی درباره نتایج وقایع آتی قرار دارد. همچنین در حسابداری طیفی از روش­های قابل قبول وجود دارد که هر یک باعث می­شود تا رقم­های متفاوتی برای سود، گزارش شود.

سود واقعی به تعبیر هیأت استانداردهای حسابداری مالی(که در پیرامون واژه اهمیت ذکر شده) به شرح زیر است:

” برداشت عموم سرمایه­گذاران از مفهوم سود واقعی، سود عملیاتی نرمال، تکرارپذیر و ایجاد کننده جریان­های نقدی است و این نگرش الزام می­دارد که نتایج فعالیت­های عادی که نرمال و تکرارپذیر و ایجاد کننده جریان­های نقدی هستند برای جایگزین کردن دارائی­های استهلاک پذیر مورد نیاز می­باشند. سود واقعی شاخص سودآوری واحد تجاری بشمار می­آید.” (ظریف فرد، ۱۳۷۸،ص ۲۰)۱.

معمولاً سود واقعی بین سود خالص حسابداری و جریان نقدی ناشی از فعالیت­های عملیاتی است که در محاسبه آن هرگونه اقلام تکرارناپذیر یا اقلام غیر عادی و اثرات مالیاتی مرتبط با آنها نیز در نظر گرفته می­شود. از نظر سرمایه­گذاران، سود خالص حسابداری بهترین شاخص برای قدرت سودآوری واحد تجاری است، زیرا مفهوم سود واقعی را تا حد بسیار نزدیکی برآورد می­کند. گر چه سرمایه گذاران، سود خالص حسابداری را به مفهوم سود واقعی تلقی نمی­کنند، اما اقلام تکرار ناپذیر یا غیرنرمال قابل شناسایی را از سود خالص گزارش شده یک شرکت جدا نموده تا قدرت سودآوری مشخص شود. تفاوت بین سود واقعی و سود گزارش شده، در ارزیابی مدیریت سود موسسه و همچنین در مقایسه با سایر موسسه­ها بطور ذهنی مورد توجه قرار می­گیرد.

۳-۲)مفهوم کیفیت سود در بحث مدیریت سود

یکی از بحث­های مهم در حوزه مدیریت سود مفاهیم مربوط به کیفیت سود می باشد. کیفیت سود و اینکه معنای این اصطلاح چیست، مورد توجه و علاقه مدیران، حسابداران، تحلیلگران مالی، مراجع تدوین کننده استانداردهای حسابداری و سایر استفاده­کنندگان از صورت­های مالی است. مدیریت به این دلیل به این موضوع علاقمند است که در تجزیه و تحلیل­های مدیریتی خود، نیاز به دانستن دلائل تغییر در اقلام درآمدها و هزینه­هائی که بر کیفیت سود تأثیر می­گذارند، داشته و آنها را مورد بحث قرار می­دهند. دلیل دیگری که مدیریت به این موضوع علاقمند است، این است که کیفیت سود یک بنگاه اقتصادی مورد توجه بازار قرار دارد و در تعیین قیمت سهام می­تواند یکی از عوامل موثر باشد.

حسابداران به نوبه خود به میزان و درجه منصفانه بودن ارائه سود و نتایج عملیات علاقمند بوده و آن را مورد توجه قرار می­دهند. زمانی که عملکرد و نتایج عملیاتی شرکت بطور صحیحی نشان داده نشود، کیفیت سود پائین در نظر گرفته می­شود. این مطلب زمانی نمود پیدا می­کند که سود کمتر یا بیشتر از واقع بیان شده باشد. برای مثال، حسابرس باید خود را متقاعد کند که سود در چارچوب استانداردهای حسابداری متداول محاسبه و گزارش گردیده است. دلیل توجه تحلیلگران مالی به کیفیت سود، اثر گذاری این عامل در تعیین قیمت سهام می­باشد. از اینروست که تحلیلگران مالی، به تعدیل سود گزارش شده پرداخته تا بتوانند توان سودآوری آتی بنگاه را برآورد نمایند.

افزون برگروه­های فوق الذکر، نهادهای نظارتی و همچنین مراجع تدوین استانداردهای حسابداری هر کدام جداگانه و مستقل به موضوع کیفیت سود توجه دارند، اگر چه دلیل علاقه و توجه آنان با گروه­های ذینفع دیگر متفاوت می­باشد. علاقمندی دو گروه اخیر در رابطه با امر نظارت به منظور حفاظت از منافع استفاده کنندگان برون سازمانی­، از اطلاعات حسابداری(منجمله سود)می­باشد.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سیاست تقسیم سودو ارتباط فرصتهای سرمایه گذاری و تامین مالی
  • تحقیق سیاست تقسیم سود و نظریه هاو عوامل موثر بر آن
  • تحقیق کیفیت سود تجدید ارائه شده و اهمیت آنها و روش های ارزیابی و عناصر تاثیر گذار بر کیفیت سود و اهمیت تجدید ارائه صورت های مالی
  • تحقیق گسترش ادبیات رفتار هزینه و پیش بینی مدیریت و عوامل موثر بر دقت سود پیش بینی شده
  • تحقیق مفهوم سود و هدف ازگزارشگری مالی ، مدیریت سود و روش های ارزیابی و دیدگاه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.