تحقیق ناتوانی یادگیری و ماهیت و انواع آن، رویکرد های مختلف در مورد سبک های یادگیری و ویژگی های شخصیتی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ناتوانی یادگیری و ماهیت و انواع آن، رویکرد های مختلف در مورد سبک های یادگیری و ویژگی های شخصیتی  دارای ۸۵  صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- اختلالات یادگیری    ۴
۲-۲- الف- دوران بنیادی تاریخچه اختلالات یادگیری (۱۸۰۰-۱۹۴۰).    ۵
۲-۳- ب- دوره انتقالی تاریخچه اختلالات یادگیری (۱۹۴۰-۱۹۶۳).    ۷
۲-۴- ج- دوره سوم (از سال ۱۹۶۳ به بعد) دوران هماهنگی:    ۸
۲-۵- میزان شیوع ناتوانی یادگیری    ۱۰
۱٫ـ نظریه محدود بودن میدان دقت و توجه    ۱۱
۲ـ نظریه بدکاری مغز    ۱۲
۳ـ نظریه عوامل ژنتیکی    ۱۲
۴ـ نظریه تاخیر در رشد    ۱۳
۵ـ نظریه برتری نیمکره مغزی طرف راست    ۱۳
۶ـ نظریه خبر پردازی    ۱۴
۷ـ محرومیت محیطی و بدی تغذیه    ۱۴
۸ـ عوامل بیوشیمیایی    ۱۴
۲-۶- دیدگاههای روان شناختی ناتوانیهای یادگیری    ۱۵
پایگاه عاطفی: ‌دیدگاه روان پویشی    ۱۵
۲-۷- انواع ناتوانیهای یادگیری    ۱۸
۲-۷-۱- نارساخوانی    ۱۸
تعاریف نارساخوانی    ۱۸
فراوانی نارساخوانی    ۲۱
اشتباهها در سطح خواندن    ۲۲
۲-۷-۲- اختلال نوشتن    ۲۳
فراوانی اختلال نوشتن و ویژگیهای مرتبط با جنس    ۲۵
نشانههای بالینی    ۲۶
ویژگیها و ضوابط تشخیصی اختلال بیان نوشتاری براساس DSM IV    ۲۸
روشهای ارزشیابی اختلالهای نوشتن    ۲۹
علت شناسی اختلالهای نوشتن    ۳۱
۲-۷-۳- اختلال ریاضی    ۳۲
۲-۸- تاریخچه و طبقه بندی تطبیقی بیماری    ۳۳
میزان شیوع ناتوانی ریاضی    ۳۴
تعداد کودکان مبتلا به اختلال یادگیری به دلیل زیر در حال افزایش است:    ۳۵
انواع ناتوانی ریاضی    ۳۷
سه نوع دیگر ناتوانی ریاضی بر اساس الگوی سه رمزی    ۴۰
ویژگیها و مشکلات کودکان مبتلا به ناتوانی ریاضی    ۴۱
مراحل تشخیص کودکان مبتلا به ناتوانی ریاضی    ۴۵
از نظر کاربرد آزمونهای بررسی ناتوانی ریاضی شامل موارد زیر است:    ۴۵
تشخیص افتراقی    ۵۱
۲-۸- سبکهای یادگیری    ۵۲
تعاریف سبکهای یادگیری و شناختی:    ۵۵
۲-۹- ویژگیهای شخصیتی    ۷۰
منابع    ۷۶

منابع

محمدزاده ادملایی، رجبعلی، ۱۳۸۴، مقایسه دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز دارای سبک­های یادگیری متفاوت از لحاظ ویژگی­های شخصیتی، انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی، پایان­نامه کارشناسی ارشد روان­شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.

محمدزاده ادملایی، رجبعلی؛ شهنی ییلاق، منیجه و مهرابی هنرمند، مهناز، مقایسه­ی دانشجویان پسر دارای سبک­های یادگیری متفاوت از لحاظ ویژگی­های شخصیتی، انگیزه­ی پیشرفت و عملکرد تحصیلی. مجله­ی دست­آوردهای روانشناختی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ۴(۱)، ۱۵۴-۱۲۵٫

احدی، حسن؛ کاکاوند، علیرضا، ۱۳۸۲، اختلال­های یادگیری از نظریه تا عمل، تهران: نشر ارسباران.

سلاوین، رابرت، ۲۰۰۰، روانشناسی تربیتی (نظریه و کاربست)، ترجمه یحیی سید محمدی (۱۳۸۵) تهران: نشرروان.

تبریزی، مصطفی، ۱۳۸۰، درمان اختلالات دیکته نویسی تهران: فراروان.

حاجلو، نادر و رضایی شریف، علی، ۱۳۹۰، بررسی ویژگی­های روان سنجی پرسشنامه­ی مشکلات یادگیری کلورادو، فصلنامه­ی ناتوانی­های یادگیری، ۱(۱)، ۴۱-۲۳٫

خنک­جان، علی، ۱۳۸۱، بررسی سبک­های شناختی یادگیری دانش­آموزان مراکز تیزهوشان و عادی دختر و پسر با توجه به پیشرفت تحصیلی آنان، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

منصوری، نغمه، ۱۳۷۹، بررسی ارتباط ویژگی­های شخصیتی و سبک­های یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دختر، پایان نامه کارشناسی ارشد روان­شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه الزهراء.

نریمانی، محمد و رجبی، سوران ،۱۳۸۴، بررسی شیوع و علل اختلالات یادگیری در دانش­آموزان دوره ابتدایی استان اردبیل، فصلنامه­ی پژوهش در حیطه­ی کودکان استثنایی، ۵(۳)، ۲۵۲-۲۳۱٫

هاشمی، زهرا و لطیفیان، مرتضی، ۱۳۸۹، ارتباط پنج عامل شخصیت و سبک­های یادگیری در میان دانشجویان دختر و پسر دانشکده­های علوم انسانی و فنی- مهندسی دانشگاه شیراز، مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، ۶(۱۰)، ۱۱۴-۹۱٫

رحمانی شمس، حسن، ۱۳۷۸، مقایسه تیپ­های شخصیتی و سبک­های یادگیری در چهار رشته پزشکی، فنی مهندسی، هنر و علوم انسانی دانشجویان زن ومرد، پایان­نامه کارشناسی ارشد روان­شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.

رسولی نژاد، سید اصغر و رسولی نژاد، سید وحید، ۱۳۸۴، بررسی سبک یادگیری دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان. مجله گام­های توسعه در آموزش پزشکی، ۲(۱)، ۳۲-۲۷٫

سیف، علی اکبر، ۱۳۸۰، روانشناسی پرورشی، روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش پنجم)، تهران: انتشارات آگاه.

مقدمه

در این مقاله ابتدا به بحث در مورد ناتوانی یادگیری و ماهیت و خاستگاه آنها و ارائه دیدگاه­های مختلف در ین مورد پرداخته خواهد ­شد، سپس رویکرد­های مختلف در مورد سبک­های یادگیری و ویژگی­های شخصیتی از دیدگاه روانشناسان مورد بحث قرارخواهد گرفت. در نهایت به پژوهش­هایی اشاره خواهد شد که ارتباط هر یک از این متغیرها را با یکدیگر مورد بررسی قرار داده­اند.

۲-۱- اختلالات یادگیری

اختلال­های یادگیری، ‌ابتدا در دهه ۱۹۶۰ به عنوان جدیدترین حوزه فرعی در مبحث کودکان استثنایی وارد شده است. با وجود این، می­توان آن را بزرگترین حوزه در بین این گروه از کودکان نیز به حساب آورد. تقریباً نیمی از همه کودکانی که در برنامه آموزش­های ویژه از آنها ثبت نام به عمل می­آید، دارای اختلال یادگیری می­باشند (کرک و گالاگر، ترجمه جوادیان،‌ ۱۳۸۰). ‌اصطلاح ناتوانی­های یادگیری دامنه و سیعی دارد که مشکلات زیر را شامل می­شود: مشکلات زبان، ‌ریاضیات و نوشتن؛ مشکلات بصری و ادراکی، ‌مشکلات دقت[۱] یا مشکلات رفتاری. اما دقیقاً چه چیزهایی باعث ناتوانی یادگیری می­شوند بعضی از محققان درحالیکه  تلاش می­کنند تعریف پزشکی یا خیلی علمی بیابند، ‌توجه خود را بیشتر برشناسایی وجه تمایز نیمرخ­های عصب روان­شناختی[۲] معطوف کرده­اند (نگاه کنید به ورد،‌ گلاتینگ و هت[۳]، ۱۹۹۹). افراد دیگری مانند محافظه­کاران اجتماعی[۴]، اظهار می­دارند که این اصطلاح، ‌برای تعریف فرایندهای یادگیری دانش­آموزان، ‌نامناسب و ناکافیست، زیرا نمی­تواند همه توانایی­های و ناتوانایی­های کودک را در یک بافت معتبر لحاظ کرد (نگاه کنید به اوشیا، اوشیا و آلگوزین[۵]، ۱۹۹۸؛ به نقل از گورمن، ترجمه نریمانی و نورانی، ‌۱۳۸۱).

بیش از یک قرن می­باشد که متخصصان علوم تربیتی و روانشناسی و گفتار درمانی در پی تشخیص و درمان مشکلات کودکان دارای اختلال یادگیری هستند و بیشترین توجه این متخصصان به موضوع خواندن متمرکز شده است، مفهوم اختلال یادگیری برای این متخصصان به معنای آن بوده است که کودک دارای هوشبهری در حد طبیعی بوده است و لیکن توانایی لازم برای جریان انداختن اطلاعات زبانی بویژه خواندن و نوشتن را نداشته باشد. این نکته حائز اهمیت است که در طول سه الی چهار دهه گذشته بر دانش آدمی در رابطه با اختلال یادگیری افزوده شده است و لیکن در تبیین دلایل بروز این مشکلات هنوز هم شاهد کاستی­های جدی می­باشیم. با نگاهی به تاریخچه موضوع اختلالات یادگیری شاهد سه دوره تکاملی پیرامون موضوع اختلال یادگیری خواهیم بود که عبارتند از:

۲-۲- الف- دوران بنیادی تاریخچه اختلالات یادگیری (۱۸۰۰-۱۹۴۰).

در طی این دوره اطلاعات موجود پیرامون موضوع اختلال یادگیری توسط پزشکان جمع­آوری شده است که می­توان از آن به عنوان مشارکت­های اولیه عصب شناسان در این مطالعات نام برد. رشته علمی که امروزه به نام اختلالات یادگیری خوانده می­شود از مطالعات عصب شناختی شروع می­شود که سبب از بین رفتن تکلم در بزرگسالان دچار ضربه مغزی شده بود (کرک و چالغانت[۶] ، ترجمه رونقی و همکاران، ۱۳۷۷).

در سال ۱۸۰۲ فرانسیس ژوزف گان به وجود رابطه بین جراحات مغزی و اختلالات زبان اشاره نموده است. این عصب شناس اتریشی به مطالعه روی بیمارانی که توانایی خودشان را برای ایجاد ارتباط کلامی در اثر جراحات مغزی از دست داده بودند، پرداخت. او تلاش کرد تا محل اعمالی خاص را همانند حافظه، شخصیت، ریاضیات و کلام هوش را در قسمتهای اختصاصی مغزی تبیین نماید. با توجه به اینکه نظریه­هایش را در رابطه با حافظه و ریاضیات و کلام توسط همکارانش مورد پذیرش قرار گرفت ولی نظام او در جمجمه شناسی که به منظور تعیین و پیش­بینی شخصیت و هوش و … که از طریق مطالعه ضربه­های وارده شده به سر افراد بکار می­رفت، به سرعت مورد قبول قرار نگرفت.

بعدها در سال ۱۸۶۰، یک فرد فرانسوی به نام بروکا، نظام منطقه­ای گان را که در مورد عملکردهای مغزی شامل اختلالات زبان پریش می­شد را پذیرفت (۱۹۳۹ رابرت و پنفیلد به نقل از کرک، چالغانت، مترجم: رونقی و همکاران ، ۱۳۷۷).

ژوزف گان مطالعات زیادی بر روی مغز ۱۵ نفر از بیماران قبلی خودش که توانایی صحبت کردن را در اثر یک جراحت مغزی از دست داده بودند جمع­آوری کرد و به نتایج ذیل دست یافت:

۱- قسمت چپ مغز عملکردی متفاوت با قسمت راست آن دارد.

۲- اختلالات کلام و زبان پریشی ناشی از جراحات و صدمات وارد شده به ناحیه ۴۴ برودمن مغز است. این محل هنوز هم منطقه بروکا خوانده می­شود، در سال ۱۸۷۲ کارل ورنیکه در سن بیست و شش سالگی یک تک نگاری را در زمینه زبان پریشی منتشر ساخت، این مطالعه او را به تعیین محل و منطقه­ای از مغز در قطعه گیجگاهی سمت چپ پرداخته و آنرا با درک مطالب کلامی، ادراک صداها و ارتباط دادن صداها و حروف یا زبان نوشتاری و نوشتن مرتبط دانست (کرک و چالغنت، مترجم: رونقی، ۱۳۷۷).

در سال ۱۹۸۹ باستیان کوری نقص در کلمات چاپ شده را مطرح کردند. و در سال ۱۹۱۷ هینشل ود مورد دیگری از این اختلال را مطرح کرد و همینطور دریافت که صدمات مغزی، ممکن است در بعضی از مشکلات خواندن نقش داشته باشد. در سال ۱۹۲۷ گلداشتاین  مطالعات زیادی در زمینه نحوه عملکرد مغز مخصوصاً در زمینه ادراک حرکتی انجام داد. برای اولین بار اعلام کرد که صدمات مغزی، ناحیه­های مختلفی از مغز را تحت تأثیر قرار می­دهند و بنابراین مشکلات متفاوتی را ایجاد می­کند و بالاخره در سال ۱۹۳۷ اورتون اعلام کرد که نارسانویسی و نارسایی در دیکته و هجی کردن، اساساً از نارسایی زبان، ناشی می­شود و علت اصلی آن هم چیرگی مغزی است (امیدوار، ۱۳۶۵).

۲-۳- ب- دوره انتقالی تاریخچه اختلالات یادگیری (۱۹۴۰-۱۹۶۳).

در طی این دوره سعی شده است اولاً نظریاتی که در مرحله اول بوجود آمده بود به کاربردهای درمانی برای کسانی که نارسایی دارند، انتقال داده شود. ثانیاً یک تغییر جهت اساسی در مطالعات ایجاد شد، چرا که این زمان بزرگسالان در مرکز توجه قرار داشتند و از این زمان کودکان را هم در مطالعاتشان مورد توجه قرار دادند و بتدریج اولیاء امور در جنبه­های مختلف روانشناسی و روانپزشکی به آن علاقه نشان دادند. در سال ۱۹۴۳ فرنالد کتاب معروف خود مبنی بر روش­های درمانی برای موضوعات درس مدرسه را منتشر کرد (امیدوار، ۱۳۶۵). در سال ۱۹۴۷ اشتراورس در کتاب خود به نام سپیکوپاتولوژی و آموزش کودک مبتلا به آسیب مغزی درباره آسیب مغزی و ارتباط آن با رشد زبان، و ارتباط آن با بیش فعالی و نارسائی­های ادراکی بحث نموده است و از آن زمان به بعد کارهای مربوط به مغز و رفتار نوروپسیکولوژی (یعنی شناخت اعصاب و روان) متمرکز شده است (کرک، گلاگر مترجم: جوادیان، ۱۳۷۶) بسیاری از پژوهشگران اظهار می­دارند که زیربنای مشکلات خواندن، نارسائیهای بخصوص در کار مغز است (اورتون، ۱۹۳۷)  که انجمن مشهور اورتون به نام وی نام گذاری شده است، اظهار می­دارد. بر عکس نوشتن و تصاویر آینه­ای که غالباً در نوشته­های کودکان مبتلا به اختلال خواندن دیده می­شود به علت فقدان تسلط مغز است (نلسون، مترجم منشی طوسی، ۱۳۷۰). هان گرن ۱۹۵۰ در یک پژوهش وسیع که در کشور سوئد انجام داده بود، کشف کردن که میزان شیوع اختلال­های خواندن و نوشتن و هجی کردن در میان فامیل­های نزدیک و بخصوص کسانی که به عنوان دیسلکسیک شناخته شده بودند بیشتر است. همچنین درمان بر روی چند دوقلوی یکسان و غیر یکسان بررسی هایی انجام داده است (کرک و گلاگر، ۱۹۹۰؛ به نقل از جوادیان، ۱۳۷۶).

۲-۴- ج- دوره سوم (از سال ۱۹۶۳ به بعد) دوران هماهنگی:

اختلال­های یادگیری در اوایل دهه ۱۹۶۰، به بعد یک حوزه فرعی در بحث کودکان استثنایی در محافل علمی و آموزشی مورد توجه قرار گرفت، با وجود دیرهنگام آن، می­توان از این بعنوان بزرگترین حوزه در بین گروه کودکان استثنایی یاد کرد. تقریباً نیمی از همه کودکان شرکت کننده در برنامه آموزش ویژه را کودکان دارای اختلال در یادگیری دانست (کرک، گلاگر، ۱۹۹۰، مترجم: جوادیان، ۱۳۷۶). همچنین بیشتر تأکید در سال­های اخیر به تفاوتهای موجود در عملکرد نیمکره­های مغزی تمرکز داشته است.

بدون معنای انسانی، وظایف بصری و فضایی و فعالیتهای غیرکلامی سرو کار دارد (راک، ۱۹۷۸؛ گوردون، ۱۹۸۳). تحقیقات اخیر وجود وضعی نامتقارن را در قسمت­هایی از مغز که در عملکرد زبانی نقش دارند، به اثبات رسانیده­اند (گلابوردا، ۱۹۸۳) معتقد است که رشد نامتقارن کورتکس عامل اصلی در بین تعداد زیادی  از کودکان دارای نارسایی خواندن است، به جساب می­آید. علاوه بر انی در کودکان که استعداد موسیقی یا توانائی­های بصری و فضایی برتری نشان می­دهند، این عامل (رشد نامتقارن کورتکس) نقش بسزایی دارد (کرک و گلاگر، ۱۹۹۰؛ به نقل جوادیان، ۱۳۷۶).

[۱] . Attention

[۲] . Neuiopsychological prfiles

[۳] . Word, Glutting & Hatt

[۴] . Sociol constru etivists

[۵]. Oshea, o, skea Algozzine

[۶]. Kirk &chalghant

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق یادگیری و اسناد و نظریه ها ی آن و نقش اسنادها در مهارت های روان شناختی و ورزشی
  • تحقیق ویژگی های شخصیتی و مهارت های اجتماعی و تعامل رفتاری – عاطفی دانش آموزان
  • تحقیق نقش هورمون های استروئیدی و بیس فنول آ بر یادگیری و حافظه
  • تحقیق سبک های مدیریت ، یادگیری خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی و نظریه های آن
  • تحقیق یادگیری طبقه بندی کننده های فازی و معرفی الگوریتم رقابت استعماری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.