تحقیق نظریه های مربوط به پایگاه اقتصادی اجتماعی،خودکارآمدی و ادراک بیماری و استراتژی های مقابله ای

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریه های مربوط به پایگاه اقتصادی اجتماعی،خودکارآمدی و ادراک بیماری و استراتژی های مقابله ای دارای ۴۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۱-  ادبیات نظری تحقیق    ۴
۱-۲-  پایگاه اقتصادی-اجتماعی:    ۴
۱-۲-۱-  درآمد و سلامت    ۶
۱-۲-۲-  تحصیلات و سلامت:    ۶
۱-۲-۳- شغل و سلامت    ۶
۲-۳-  پیوندهای اجتماعی و حمایت اجتماعی    ۷
۲-۳-  احساس خودکارآمدی    ۱۵
۲-۳-۱- خودکارآمدی و تنیدگی    ۱۷
۲-۳-۲- نقش واسطهای خودکارآمدی    ۱۸
۲-۴- ادراک بیماری (مدل عقل سلیم)    ۱۹
۲-۵- استراتژیهای مقابله:    ۲۰
۲-۵-۱- کارکردهای مقابله:    ۲۱
۲-۵-۲- انواع رفتارهای مقابلهای    ۲۳
۲-۶- پیشینه تحقیق:    ۲۷
۲-۶-۱- تحقیقات داخلی:    ۲۷
۲-۶-۲- تحقیقات خارجی:    ۲۹
۲-۶-۳- نقد و ارزیابی تحقیقات پیشین    ۳۰
۲-۷- خلاصه نظریهها:    ۳۱
منابع:    ۳۳

منابع

– مسعودنیا، ابراهیم ۱۳۸۹، جامعه شناسی پزشکی، چاپ اول، تهران، موسسه انتشارات دانشگاه تهران.

– مسعودنیا، ابراهیم، رابطه بین خودکارآمدی مربوط به درد در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس، مجله علوم رفتاری، دوره ۵، شماره ۱، بهار ۱۳۹۰، صفحات ۵۴-۴۷

–  مسعودنیا، ابراهیم ۱۳۸۴، تاثیر طبقه اجتماعی بر کیفیت ادراک بیماران آرتریت روماتوئید از علائم بیماری و درد، دوماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد، سال دوازدهم، دوره جدید، شماره ۱۳٫

– مسعودنیا، ابراهیم ۱۳۸۷، ادراک بیماری و استراتژی­های مقابله ای در بیماران التهاب مفصلی، روانشناسی ۴۶، سال دوازدهم، شماره ۲۷، ۱۵۳-۱۳۶

– مسعودنیا، ابراهیم ۱۳۸۶، ادراک بیماری و استراتژی­های مقابله ای در بیماران آرتریت روماتوئید، پژوهش های روانشناختی، دوره ۱۰، شماره ۳و۴٫

–  مسعودنیا، ابراهیم ۱۳۸۶، خودکارآمدی ادراک شده و راهبردهای مقابله ای در موقعیت های استرس زا، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال سیزدهم، شماره ۴، ۴۱۵-۴۰۵٫

– استانفورد، کوهن ۱۳۷۰، تئوری­های انقلاب، ترجمه علیرضا طیب، چاپ سوم، تهران: پیک ایران.

– گیدنز، آنتونی ۱۳۷۳، نظریه های جامعه شناسی، منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.

– افروز، غلامعلی؛ قاسم زاده، سوگند ۱۳۸۸، بررسی مقایسه­ای حمایت اجتماعی ادراک شده در دانش­آموزان نوجوان تیزهوش و عادی، نشریه دانشگاه علامه طباطبایی.

– سارافینو، ادوارد ۱۳۸۴، روانشناسی سلامت، ترجمه الهه میرزایی و همکاران، تهران: انتشارات رشد.

– محسنی تبریزی، علیرضا و اشرف راضی ۱۳۸۶، رابطه حمایت اجتماعی و سلامت روانی در میان دانشجویان دانشگاه تهران، فصل­نامه مطالعات جوانان، شماره ۱۰-۱۱، ص ۸۳٫

– محسنی، منوچهر؛ جامعه­شناسی پزشکی و بهداشت، تهران، طهوری، ۱۳۶۸٫

-مرزبان، حسین؛ قلیجان، عصمت ۱۳۸۸، بررسی سیستم­های شبکه اجتماعی در سازمان­ها. مجله مدیریت فناوری اطلاعات، شماره ۲۵٫

– چلبی، مسعود ۱۳۷۳، تحلیل شبکه در جامعه­شناسی، فصلنامه علوم اجتماعی. شماره ۳٫

– آدام، فیلیپ و هرتسلیک، کلودین؛ جامعه­شناسی بیماری و پزشکی، ترجمه لورانس- دنیا کتبی، تهران، نشر نی، ۱۳۸۵٫

– آقا یوسفی، علیرضا ۱۳۹۰، ارتباط کیفیت زندگی و سرمایه روانشناختی با ادراک بیماریدر میان مبتلایان به بیماری ام اس، روانشناسی سلامت، فصلنامه علمی پژوهشی، شماره ۱٫

مقدمه

عوامل و زمینه­های اجتماعی نقش مهمی در سلامت و بیماری ما ایفا می­کنند. سلامت و بهزیستی، حتی از پیش از تولد و تا زمان مرگ، تحت تأثیر فرآیندهای اجتماعی قرار دارد. جایگاه اجتماعی والدین، بر فرصت­های زندگی در ارتباط با سلامتی و بهزیستی، تأثیر می­گذارد. عوامل اجتماعی همچنین نقش مهمی در چگونگی مقابله افراد و یا جوامع با بیماری­ها ایفا می­کنند. تأثیر عوامل اجتماعی بر راهبردهای مقابله، هم در سطح فردی و هم در سطح کلان اجتماعی صادق است (مسعودنیا، ۱۳۸۹: ۱۸).

۱-۱-  ادبیات نظری تحقیق

به منظور بررسی تاثیر عوامل روانی- اجتماعی بر استراتژی­های مقابله­ای بیماران نظریه­های مربوط به پایگاه اقتصادی اجتماعی، شبکه روابط اجتماعی، حمایت اجتماعی،خودکارآمدی و ادراک بیماری و همچنین استراتژی­های مقابله­ای آورده می­شود و برای تبیین این روند استفاده می­شود.

۱-۲-  پایگاه اقتصادی-اجتماعی:

اکثر جامعه شناسان معتقدند که در همه جوامع انسانی نابرابری وجود دارد. حتی در ساده­ترین فرهنگ­ها، که اختلاف در ثروت و دارایی عملاً به چشم نمی­خورد، نابرابری میان افراد وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است فردی به واسطه دلاوری خاص، شکار یا از آن روی که گمان می­رود دسترسی ویژه­ای به ارواح نیاکان دارد، منزلتی برتر از دیگران داشته باشد (گیدنز ۱۳۷۲: ۲۱۹). هر چه افراد در یک جامعه بیشتر بتوانند از بخت­ها و فرصت­های زندگی استفاده کنند از موقعیت و پایگاه بالاتری برخوردار می­شوند. بنابراین تفاوت­های اقتصادی اجتماعی، علاوه بر پدید آوردن طبقات مختلف در جامعه، ایجاد یک نوع سلسله مراتب اجتماعی نیز می­نمایند. طبقاتی در مراتب بالای اجتماعی قرار می­گیرند و طبقاتی در سطح زیرین جامعه، که از کمترین فرصت­های زندگی برخوردارند. بنابراین هر جامعه از تعدادی سلسله مراتب عمودی ساخته شده است که مبنای هر یک از آنها مبتنی بر ارزش­های خاص است کسانی که در رده بالای این سلسله مراتب قرار دارند دارای منزلت اجتماعی بیشتر، نیروی بیشتر و قدرت بیشتر از کسانی هستند که در پایین سلسله مراتب قرار گرفته­اند (محسنی ۱۳۶۶: ۵۴۸).

جامعه شناسان برای توصیف نابرابری از وجود قشربندی اجتماعی سخن می­گویند. قشربندی را می­توان به عنوان نابرابری­های ساختارمند میان گروهبندی­های مختلف مردم تعریف کرد. قشربندی اجتماعی عبارت است از تقسیم مردم یک جامعه به دو یا چند قشر که هریک در جامعه نسبتاً دارای مرتبه همانندی هستند و هر قشر با سطح معینی از قدرت، ثروت و منزلت اجتماعی از دیگران متمایز می­گردند (کوهن ۱۳۷۰: ۱۷۸).

اگرچه تحقیقات اندکی راجع به تاثیر طبقه اجتماعی بر کیفیت ادارک بیماری انجام شده، اما نتایج پژوهش­های انجام شده، تاثیر طبقه اجتماعی را بر برخی جنبه­های فرآیند رفتار بیماری نشان داده­اند. برای مثال، کاس نشان داده است که وجود علائم شرط کافی برای شکل‌گیری رفتار کمک جویی و مراجعه به پزشک نیست. وی از پاسخگویان خواسته بود علائم خاصی را که به آسانی تشخیص و مهم تلقی شده و نیازمند مراقبت پزشکی بودند را مشخص سازند. کاس دریافت که در مورد ادراک علائم، پاسخگویان طبقه I در مقایسه با طبقات اجتماعی II و III سطح بالاتری از تشخیص اهمیت علائم را بیان کردند (هولینگشید و ریدلیچ[۱]، ۱۹۵۳؛ به نقل از مسعودنیا، ۱۳۸۹).

در این راستا، کوهن و همکاران، با تأکید بر شیوه های تفکر طبقات مختلف اجتماعی در برخورد با علائم نشان داده­اند که طبقات بالای اجتماع، با تمایل به پذیرش چالش­های استرس­زا، انگیزه موفقیت و تأکید بر برنامه­ریزی به منظور نیل به اهداف آینده مشخص می­شوند، در حالی که افراد طبقات پایین اجتماع، تمایلی به برنامه­ریزی برای پیشرفت در آینده ندارند. دورگی ضمن تاکید بر تاثیر پذیری کیفیت ادراک بیماری از میزان دانش و آگاهی تندرستی، نشان داد که طبقات اجتماعی پایین از شیوه­های تفکر کمتر انتزاعی و بیشتر عینی برخوردارند. این افراد بیشتر بر توصیف و محتوای موضوعات تاکید دارند، درحالیکه افراد طبقات اجتماعی بالا، بر تحلیل روابط متقابل بین موضوعات، سازمان­های سلسله مراتبی و روابط ابزاری می­اندیشند و همین عامل منجر به ساختار تفکر سازمان­یافته­تر و گرایش عقلانی­تر آنان در ادراک دلایل و برایندهای بیماری می­شود (مسعودنیا، ۱۳۸۴). در جوامع نوین سه شاخص برای بنیادی برای تشخیص پایگاه اقتصادی اجتماعی افراد وجود دارد که عبارتند از : درآمد، شغل و سطح تحصیلات (مهدوی، ۱۳۹۲).

۱-۲-۱-  درآمد و سلامت

درآمد با تامین نیازهای بهداشتی و از آن طریق سلامت افراد ارتباط تنگاتنگی دارد. بنابراین اگر بخواهیم درآمد را با سلامت مرتبط کنیم، با بالاتر رفتن درآمد، سطح سلامت نیز افزایش می­یابد و رابطه مستقیمی بین این دو وجود دارد. درامد از طریق امکان دسترسی به امکانات و تجهیزات پزشکی و بهداشتی روی سلامتی افراد تاثیری خاص دارد، ولی همیشه رابطه درآمد و سلامت یک رابطه مستقیم نیست و آن بخش از درآمد که صرف آموزش و بهداشت می­شود رابطه مستقیم با سلامت دارد.

۱-۲-۲-  تحصیلات و سلامت:

خودداری و مقاومت افراد طبقات پایین در ارتباط با مسائل مراقبت­های پزشکی را تنها نمی­توان از طریق شرایط اقتصادی تبیین نمود. به طور متوسط با افزایش سطح تحصیلات، درآمد نیز افزایش پیدا می­کند. پس یک مقدار از تاثیر تحصیلات از طریق درآمد می­باشد، ولی از طریق تحصیلات فرهنگ سلامت ارتقا پیدا می­کند و اینکه افراد رفتارشان بیشتر موافق سلامت و بهداشت می­شود و در سطوح بالاتر تحصیلات، دغدغه نسبت به سلامتی بیشتر است. ارتقای سطح سواد و تحصیلات از جنبه­هایی است که از طریق الگوهای فرهنگی و رفتاری مناسب می­تواند بر سطح سلامت و بهداشت تاثیر داشته باشد (لوکاس و میر، ۱۳۸۸؛ به نقل از خانی ۱۳۹۰).

۱-۲-۳- شغل و سلامت

شغل از دو طریق مستقیم و غیرمستقیم بر سلامت افراد تاثیر می­گذارد. تاثیر مستقیم آن به ماهیت شغل که برخی مشاغل آسیب­پذیری­شان بیشتر و برخی­ها کمتر است، برمی­گردد. تاثیر غیرمستقیم شغل بر سلامت به سبب آن است که محیط زندگی و به تبع آن سطح زندگی افراد در مشاغل مختلف متفاوت است. برخی از مشاغل هستند که که توام با هیجان و استرس است که خواه ناخواه روی سلامتی افراد تاثیر می­گذارد و در این میان مشاغل آموزشی مطلوبیت خاصی دارند (محسنی، ۱۳۸۲). بر این اساس در تحلیل رابطه شغل و سلامت باید به دو عامل خطرات شغلی و روش و عادات زندگی توجه داشته باشیم (حسینی، ۱۳۸۶)

۲-۳-  پیوندهای اجتماعی و حمایت اجتماعی

در علم پزشکی ثابت شده که مواجهه با رویدادهای استرس­زای طولانی مدت سبب تغییرات شیمیایی در بدن خواهد شد. این تغییرات سیستم ایمنی بدن را تضعیف می­کنند و در نتیجه، افراد نسبت به بیماری آسیب­پذیرتر می­شوند. اما با این وجود، بسیاری از محققان بر عواملی تأکید دارند که توانایی افراد در مقابله با استرس را افزایش می­دهند از جمله این عوامل، داشتن روابط اجتماعی، شبکه های اجتماعی و کسب حمایت اجتماعی از دیگران است (تیلور، ۱۹۹۷؛ به نقل از خانی، ۱۳۹۱).

مفهوم شبکه روابط اجتماعی برای توصیف مجموعه پیچیده روابط بین افراد به­کار می­رود. در این بیان جامعه چیزی بیش از افراد و روابط اجتماعی نیست (کامران و ارشادی ۱۳۸۸). افراد برای دستیابی به اطلاعات، منابع و موقعیت­ها به روابط شخصی و نزدیکان خود متکی هستند این روابط شبکه اجتماعی فرد را تشکیل می­دهد. از دیدگاه نظریه شبکه، کنشگران می­توانند آدم­ها باشند اما گروه­ها، اصناف و جوامع را نیز می­توان کنشگر به شمار آورد. شبکه اجتماعی یا منبع تولیدکننده سرمایه اجتماعی، ترکیبی از کنشگران و روابط بین آنهاست (مرزبان و قلیجان، ۱۳۸۸). باری ولمن به عنوان یکی از نظریه­پردازان سرمایه اجتماعی شبکه، بحث گسترده ای در مورد حمایت اجتماعی در شبکه­های اجتماعی داشته است. از نظر وی افراد کمک­ها و حمایت­های متنوعی را از اعضای شبکه­شان دریافت می­کنند. پیوندهای گوناگونی در جوامع امروزی، حمایت اجتماعی مختلفی را برای اعضای شبکه فراهم می­سازد. بنابراین، تنوع روابط، طیف وسیعی از حمایت­های متنوع را برای افراد فراهم می­آورد. حمایت­های اجتماعی افراد را قادر می­سازد، تا توانایی رویارویی با مشکلات روزمره زندگی و بحران‌های زندگی را داشته باشند و به خوبی آنها را سپری کنند. به نظر ولمن منبع حمایت و اینکه چه نوع پیوندهایی چه نوع حمایتی را فراهم می­کنند از اهمیت بسزایی برخوردار است (ولمن[۲]، ۱۹۹۲؛ به نقل ازباستانی و همکاران،۱۳۸۶). آرای ولمن به خوبی سازوکار تأثیر عضویت در شبکه­های اجتماعی بر دریافت حمایت­های اجتماعی متنوع­تری را نشان می­دهد. از نظر وی زمانی که فرد به برقراری ارتباط با انواع شبکه­های اجتماعی می­پردازد قادر خواهد بود کمک­ها و حمایت­های متنوعی را از اعضای شبکه­اش دریافت کند. انواع این حمایت­ها بر سلامت تأثیر خواهد داشت. هر چه اندازه و تراکم شبکه وسیع­تر باشد امکان دستیابی فرد به منابع متنوع­تر حمایتی بیشتر می­شود، در عین حال عضویت در شبکه­های ناهمگون سبب خواهد شد فرد با افراد غریبه­تر و متفاوت­تری آشنا شود که خود عاملی در جهت بهره مندی او از منابع و حمایت­های متنوع­ترخواهد شد (سارافینو[۳]؛ به نقل از میرزایی، ۱۳۸۴).

به نظر ولمن در عصر حاضر نوعی تشویش و نگرانی نسبت به اجتماع وجود دارد و افراد در دنیای مدرن همواره در هراس بوده­اند که مبادا اجتماع آنان را طرد کند و یا با تنهایی و بیگانگی مواجه گردند. بخش عمده این نگرانی در عصر جدید از نوعی تفکر و ادراک خاص این دوران و تغییر ماهیت شبکه­های اجتماعی و اجتماعات فردی نشأت می­گیرد. اجتماعات فردی معاصر، پراکنده، رها شده و نامتراکم می­باشند و افراد در گروه­های چندگانه و مورد علاقه خود عضویت دارند و حمایت­های اجتماعی مختلفی را از اعضای شبکه­شان دریافت می­دارند. بنابراین می­توان چنین نتیجه­گیری کرد که عضویت در شبکه­های متراکم، بزرگ، ناهمگون و نامتجانس، همگی سبب افزایش میزان حمایت­های دریافتی فرد از اعضای شبکه­اش شده و امکان بالا رفتن سطح سلامت را فراهم می­آورد. مسئله اصلی در دیدگاه شبکه، روابط است و واحد تشکیل دهنده ساخت جامعه، شبکه­های تعاملی هستند. ساخت اجتماعی به عنوان یک شبکه از “اعضای شبکه”  و مجموعه­ای از “پیوندها” که افراد، کنش­گران یا گروه­ها را به هم متصل می­سازد، تشکیل شده است. اعضای شبکه می­توانند افراد، گروه­ها، نهادها، موجودیت­های حقوقی، و یا سازمان­ها و … باشند (ولمن، ۱۹۹۲؛ به نقل از باستانی، ۱۳۸۶). روابط و پیوندهای  اجتماعی کارکردهای مختلفی دارند. این کارکردها معمولاً در دو سطح فردی و جمعی مطرح هستند:

الف- اولین سطح، سطح فردی شبکه اجتماعی است که برای فرد کارکردهایی دارد و برای او مفید است در سطح فردی، شبکه روابط فردی وسیله مهمی است تا میزان حمایت روحی و روانی دیگران از فرد اندازه­گیری شود. براساس دیدگاه شبکه اطرافیان شخص، معمولاً کسانی هستند که به زندگی او معنا می­بخشند هنجارهایی را که او با آن­ها رفتارش را تنظیم می­کند حفظ می­کنند و او را در برابر جهان غیر شخصی فراسویش محافظت می­نمایند. به عقیده وارن، شبکه­های اجتماعی می­توانندنقش مهمی در رفع نیازهای فیزیکی، روانی، اجتماعی و اقتصادی ایفا نمایند و اعضای شبکه می­توانند کمبودهای فردی را در زمینه خاستگاه خانوادگی و توانایی فردی تا حدود زیادی برطرف سازند و در تعیین ظرفیت شبکه برای تأمین منابع فرد،  ویژگی ساختاری شبکه، نظیر حجم پیوندها و نوع اعضا، نقش مهمی را ایفا می­کنند ( کراول[۴]، به نقل از افروز؛ ۱۳۸۸: ۲۰).

[۱].Hollingshid  and Ridlich

[۲].Wellman

[۳].Sarafino

[۴].Kravel

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق کارآفرینی و مدل های قصد کارآفرینی و خودکارآمدی
  • تحقیق استرس و عوامل آن و خودکارآمدی و فاکتورهای موثر در گسترش خودکارآمدی
  • تحقیق نظریه شناختی – اجتماعی بندورا و باورهای خودکارآمدی
  • تحقیق خودکارآمدی و رضایت از زندگی و سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی
  • تحقیق خلاقیت، جهت گیری های هدف و خودکارآمدی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.