تحقیق چاقی و عوامل آن و ارزیابی ترکیب بدنی در کودکان و نوجوانان و آمادگی جسمانی و ارتباط آن با اضافه‌وزن و چاقی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق چاقی و عوامل آن و ارزیابی ترکیب بدنی در کودکان و نوجوانان و آمادگی جسمانی و ارتباط آن با اضافه‌وزن و چاقی دارای ۳۴  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۴
۲-۲- تعریف اضافه‌وزن و چاقی    ۵
۲-۳- تداوم اضافه‌وزن و چاقی از کودکی تا بزرگ‌سالی    ۶
۲-۴- چاقی دوران کودکی و پیامدهای تندرستی طولانی‌مدت    ۷
۲-۵- ارزیابی ترکیب بدنی در کودکان و نوجوانان    ۸
۲-۵-۱- تغییرات در ترکیب بدنی    ۸
۲-۵-۲- ارزیابی ترکیب بدنی    ۹
۲-۵-۳- شاخص توده بدن    ۹
۲-۵-۴- نسبت محیط کمر به لگن    ۱۳
۲-۵-۵- محیط کمر    ۱۴
۲-۶- علل چاقی    ۱۵
۲-۶-۱- رژیم غذایی    ۱۵
۲-۶-۲- فعالیت جسمانی    ۱۵
۲-۶-۳- عوامل مربوط به سوخت‌وساز ( عوامل متابولیکی)    ۱۶
۲-۷- اثرات عوامل محیطی روی گسترش چاقی دوران کودکی    ۱۶
۲-۸- عوامل رفتاری چاقی و اثرات محیطی    ۱۷
۲-۹- ضرورت تعدیل‌های محیطی برای ایجاد دگرگونی به‌سوی سبک زندگی فعال    ۱۸
۲-۱۰- نقش زمینه‌های محیطی مختلف    ۱۹
۲-۱۱- مروری بر پژوهش های مرتبط    ۲۰
منابع و مأخذ    ۲۶

 منابع

۱۲-گایینی، عباسعلی (۱۳۸۰). «ورزش، آمادگی و تندرستی»، تربیت بدنی آموزش و پرورش.

۱۳-گایینی، عباسعلی و محمدضیا معینی (۱۳۸۰). «بررسی و مقایسه میزان درصد چربی ورزشکاران و غیر ورزشکاران نوجوان شهر تهران»، ویژه‌نامه ۲ المپیک.

۱۴-گایینی، عباسعلی، لامعی، طاهره. (۱۳۸۲). ارتباط بین درصد چربی (BF%)، شاخص توده بدن (BMI) و نسبت محیط کمر به محیط لگن (WHR) زنان پانزده سال به بالای شهر تهران. حرکت (پیاپی ۱۷):۹۵-۱۰۵٫

۵-بوچر، چارلز. (۱۹۸۳). «مبانی تربیت بدنی و ورزش»، ترجمه احمد آزاد (۱۳۷۵). کمیته ملی المپیک، چاپ اول. ص:۱۹۳٫

۶-حاجی نیا، مرتضی ، حامدی نیا، محمدرضا ، حقیقی، امیرحسین ، داورزنی، زهرا. (۱۳۹۲). ارتباط آمادگی قلبی ـ عروقی و سطح فعالیت بدنی با چاقی و بررسی الگوی تغییرات آن‌ها در پسران ۱۶-۱۲ سال. مجله ی غدد درون ریز و متابولیسم ایران. دوره ی پانزدهم، شماره ی ۲، ص ۱۵۱ -۱۴۳.

۱-اسدی نوقابی، فریبا. (۱۳۹۰). بررسی شیوع چاقی و اضافه وزن در کودکان سن مدرسه شهرستان بندرعباس، سال ۱۳۸۷٫ مجله پزشکی هرمزگان، سال پانزدهم، شماره ۳ (پیاپی ۵۹).

۱۰-قراخانلو، رضا، آقاعلی نژاد، حمید، فتحی، رزیتا، طالبی گرکانی، الهه. (۱۳۸۳). هنجاریابی WSR ، WHR ، WC، BMI و درصد چربی و ارتباط آنها با فعالیت بدنی در زنان ۳۰ تا ۵۵ ساله شهر تهران. المپیک. شماره ۱۲(۳ (پیاپی ۲۷)):۴۱-۵۰٫

۱۱-Must A, Anderson SE. (2006). Body mass index in children and adolescents: considerations for population-based applications- Pediatric Mini Review. International Journal of Obesity. 30:590–۵۹۴٫

۱۲-Must A, Tybor DJ. (2005). Physical activity and sedentary behavior: a review of longitudinal studies of weight and adiposity in youth. International Journal of Obesity.29:84–۹۶٫

۱۳-Must, A. Dalla, G.E., Dietz, W.H. (1991). “Reference data for obesity; 85th and 95th percentiles of body mass index and triceps skinfold thickness”. Am J Clin Nutr; 53(4); PP:839-846.

۱۴-Kelishadi R, Hashemipour M , Sadeghi M, Roohafza H, Tavasoli A, Khosravi A, et al. (2005). The Impact of familial factors on obesity in Iranian children and adolescents. Journal of Pediatrics Neonatal. 2: 16-23.

۲-۱- مقدمه

آنچه زیربنای تمام فعالیت‌های حرکتی انسان را تشکیل می‌دهد میزان آمادگی جسمانی بدن است. داشتن آمادگی جسمانی مناسب نه تنها در انجام حرکات بنیادی ما را یاری می‌کند، بلکه در یادگیری مهارت‌های حرکتی نیز مؤثر است. آمادگی جسمانی را می‌توان بر حسب آمادگی جسمانی مرتبط با سلامتی و آمادگی جسمانی مرتبط با اجرا تعریف کرد. آمادگی جسمانی یک کمیت همگن چندبعدی است که از تولد تا مرگ تحت تأثیر فعالیت‌های جسمانی مختلف توسعه می‌یابد و شدیداً بیماری و عدم فعالیت را محدود می‌کند (۱۲). آمادگی جسمانی وابسته به سلامت بدین معناست که سیستم­های اصلی بدن سالم هستند و مؤثر عمل می‌کنند، بنابراین فرد قادر است در کارهای شدید و در فعالیت‌های اوقات فراغت شرکت کند و روشی مؤثر برای کاهش چندین عامل خطرزا که با بیماری‌های قلبی-عروقی، چاقی، دیابت و کمردرد مرتبط‌اند، به­شمار می­رود (۱۲). آمادگی جسمانی وابسته به اجرا با اجرای مهارت‌های حرکتی مرتبط است و اجزای آن عبارت است از تعادل، سرعت، چابکی، هماهنگی، توان و زمان عکس‌العمل (۵). تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که تمرینات مناسب و مستمر موجب بهبود و افزایش میزان قدرت، استقامت عضلانی، استقامت قلبی-تنفسی، انعطاف‌پذیری و همچنین سبب تناسب اندام و کاهش چربی‌های بدن می‌شود و حذف و کنار گذاشتن آن به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی، اندام‌های حیاتی را دچار ضعف و ناتوانی، ناکارآمدی، محدودیت حرکتی و خستگی زودرس می‌نماید (۱۳). در این زمینه دانشمندان معتقدند که محروم بودن کودکان و نوجوانان از آمادگی جسمانی که نتیجه مستقیم عدم فعالیت‌های جسمانی و بی‌تحرکی است نه تنها منجر به تقلیل نیروی عضلانی، سستی و رخوت، کاهش و محدود شدن ظرفیت کار جسمانی و ذهنی می‌شود، بلکه رشد و نمو آن‌ها را مختل ساخته و آن‌ها را مستعد چاقی مفرط و آماده ابتلا به انواع مختلف بیماری‌های جسمی و روانی از جمله حملات قلبی می‌کند (۴۹). گشتل[۱] (۱۹۸۲) معتقد است که مردم به دو دلیل عمده به آمادگی جسمانی نیاز دارند: اول، تمرینات و فعالیت منظم ورزشی موجب افزایش کارایی و سلامت دستگاه قلبی-تنفسی و عضلانی می‌شود و دوم، آمادگی جسمانی ظرفیت انسان را به بهره مندی کامل از مواهب زندگی افزایش می‌دهد (۱۲).

در دنیای امروز افراد زیادی وجود دارند که از لحاظ بدنی دارای وضعیت نامناسبی هستند و شاید اغلب آن‌ها نیز از وضعیت غیرطبیعی خود آگاه نیستند و حتی به آن اهمیت نمی‌دهند. در این میان می‌توان به اضافه‌وزن غیرطبیعی و چاقی اشاره داشت (۹۲). پیشرفت‌های صنعتی و زندگی ماشینی، فعالیت بدنی انسان را در طی چندین سال اخیر به حداقل خود رسانده است و بشر را با فقر حرکتی روبرو کرده است. فقر حرکتی مشکلات بزرگ‌تری به نام چاقی و اضافه‌وزن و کاهش توان هوازی را به دنبال دارد که امروزه بسیاری از افراد به خصوص دانش‌آموزان مدارس با آن دست به گریبان هستند. (۳۸).

الگوی فعالیت بدنی از سنین پایین شکل گرفته و تا حدود ۱۸ سالگی تثبیت می‌شود و سپس در طول سال‎های بعدی عمر پایدار می­ماند، لذا توصیه می‌شود قبل از تثبیت این عادت و در نتیجه مشکل شدن تغییر عادات شکل گرفته، اقدامات لازم برای پیروی از اصول شیوه سالم زندگی به مورد اجرا درآید؛ زیرا تلاش‎های بعدی در جهت تغییر رفتارها و عادت­های تثبیت‌شده، بسیار مشکل و چه بسا غیرممکن خواهد بود (۴۹، ۱۹). اگرچه مطالعات قبلی ارتباط بین فعالیت بدنی را با اضافه‌وزن در کشورهای توسعه‌یافته مورد بررسی قرار داده‌اند، اما معلوم نیست که بتوان این یافته‌ها را به دیگر گروه‌های نژادی با فرهنگ و سبک زندگی مختلف تعمیم داد (۶۴).

با توجه به این که شاخص های پیکرسنجی تحت تأثیر عواملی مانند جنس، سن، قوم و نژاد، فرهنگ اجتماعی و وضعیت اقتصادی هستند و با توجه به خطرات ناشی از آمادگی جسمانی پایین و ناهنجاری ها ترکیب بدنی در تندرستی افراد و به طور کلی جامعه، برای برخورداری از یک جامعه سالم شناخت زمینه‎های خطرزا ضروری است، بر همین اساس درک ارتباط بین عوامل آمادگی جسمانی و شاخص‌های دیگر چاقی بدن در کنار BMI، همچون محیط کمر، در دانش­آموزان ضروری است.

در این مقاله به چاقی و عوامل آن و آمادگی جسمانی و ارتباط آن با اضافه‌وزن و چاقی پرداخته می‌شود و در نهایت مطالعات انجام‌شده در داخل و خارج موردبررسی قرار می‌گیرند.

۲-۲- تعریف اضافه‌وزن و چاقی

چاقی معمولاً به‌عنوان یک وضعیت پزشکی تعریف می‌شود که در آن چربی مازاد بدن با اختلال در سلامت در ارتباط است (۹۱، ۴۸). سازمان بهداشت جهانی بر اساس دستورالعمل‌های موجود، افراد بزرگ‌سال با شاخص توده بدنی۱(BMI) ۲۵ یا بیشتر را به‌عنوان افراد دارای اضافه‌وزن و افراد با شاخص توده بدنی ۳۰ یا بیشتر را به‌عنوان افراد چاق تعیین و معرفی نموده است. این نقاط مرجع حدودی مرتبط با خطرات تندرستی در بزرگ‌سالان می‌باشد. شاخص توده بدن یک شاخص کاربردی آسان از وزن نسبی است و تا حد زیادی با اندازه‌گیری مستقیم چاقی رابطه دارد؛ اما یکی از محدودیت‌های استفاده از شاخص توده بدن به‌عنوان میزان چاقی بدن این است که شاخص توده بدن هردوی توده‌های چربی و خالص بدن را نشان می‌دهد. ازآنجایی‌که، شاخص توده بدن در کودکان و نوجوانان نسبت به بزرگ‌سالان پایین‌تر است، تعاریف فوق‌الذکر برای گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان مناسب نخواهد بود. شاخص توده بدن در دوران کودکی تغییر می‌کند و بین دختران و پسران نیز متفاوت می‌باشد؛ بنابراین، وجود داده‌های مرجع برحسب سن و جنسیت ضروری خواهد بود (۱۱۷).

نقاط مرجع تقریبی برحسب سن و جنسیت از ۲ تا ۱۸ سالگی بر اساس تعریف چاقی در دوران کودکی و منابع اطلاعات بین‌المللی برای شاخص توده بدن کودکان، با نقاط مرجع حدودی ۳۰ و ۲۵ برای چاقی بزرگ‌سالان که به‌طور گسترده استفاده می‌شود، مطابقت دارد. متأسفانه در مطالعات گذشته، تعاریف متعددی از چاقی کودکان مورداستفاده قرارگرفته است. صدک­هایی از قبیل ۸۵ به‌طورمعمول مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما ارزش این نقاط مرجع حدودی به تعداد آزمودنی‌های موردبررسی بستگی دارد. افزایش سطوح چاقی در افراد مختلف جامعه مفهوم آن این است که از ۸۵ درصد نیز افزایش داشته است که منجر به تدوین نقاط مرجع حدودی مختلف برای دوره‌های زمانی مختلف و همچنین برای جوامع مختلف شده است (پیوست (۲) جدول مقادیر تخمینی برای تعیین اضافه‌وزن و چاقی در سنین ۲ تا ۱۸ سالگی).

۲۳– تداوم اضافه‌وزن و چاقی از کودکی تا بزرگ‌سالی

در پیشینه تحقیقات همه‌گیرشناسی، روند پیگیری برای توصیف ثبات نسبی گسترش طولی یک متغیر نتیجه مورداستفاده قرار می‌گیرند و معمولاً مفاهیم زیر را شامل می‌شود: ۱) ارتباط (همبستگی) بین اندازه‌گیری‌های اولیه و اندازه‌گیری‌های بعدی در زندگی یا حفظ یک موقعیت نسبی در داخل مقادیر توزیع در جمعیت مورد مشاهده و در طول زمان. ۲) قابلیت پیش‌بینی مقادیر آینده از طریق بررسی‌های اولیه (۳۰).

در روند تحقیقات همه‌گیرشناسی، روند پیگیری اساساً به ارزیابی عوامل خطرزای بیماری‌های مزمن اطلاق می‌شود (۳۱). با در نظر گرفتن احتمال شناسایی اولیه و درمان اضافه‌وزن و چاقی، ارزیابی ارتباط بین وضعیت وزن بدن در دوران کودکی و وضعیت وزن بدن در بزرگ‌سالی و همچنین عوامل خطرزای مرتبط با بیماری‌های مزمن در هر سن معین اهمیت بسیار زیادی دارد. یک ارتباط قوی به معنای تعیین احتمالی گروه‌ها و افراد دارای اضافه‌وزن در دوران بزرگ‌سالی که برنامه مداخلاتی باید در مورد آن‌ها اجرا گردد. اغلب مطالعات ارتباطات ضعیف تا متوسطی را بین شاخص توده بدن در دوران کودکی و شاخص توده بدن در دوران بزرگ‌سالی گزارش کرده‌اند (۷۲). رابطه بین شاخص توده بدن بین سنین ۱۵-۱۳ سال و ۵۰-۲۰ سال از ۳۹/۰ تا ۸۵/۰ متغیر می‌باشد. این رابطه در سنین ۱۸–۱۷ سال و ۴۰- ۲۱ سال از ۵۶/۰ تا ۸۶/۰ متغیر می‌باشد. احتمال نسبی ابتلا به چاقی در بزرگ‌سالی از ۰/۳ % تا ۸/۸ % در سنین ۹- ۶ سال (به عبارتی از هر ۱۰۰ نفر به‌طور میانگین ۳ تا ۸/۸ نفر چاق شناسایی‌شده‌اند) و ۳/۴ تا ۵/۱۷ در سنین ۱۷– ۱۵ سال متغیر می‌باشد (۷۲). در تمامی مطالعات انجام‌شده گزارش‌شده است که روند پیگیری برای دوره‌های سنی کوتاه‌تر، مناسب و قوی‌تر بوده است؛

[۱] Getchell

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تمرینات پلایومتریک و اصول آن ، عملکرد و تمرینات قدرتی با وزنه و فاکتورهای آمادگی جسمانی
  • تحقیق ابعاد و جنبه‌های گوناگون وضعیت چاقی و اضافه وزن و آثار و پیامد های آن، BMI(شاخص توده بدن)، فعالیت بدنی و عوامل موثر بر تغییرات وزنی
  • تحقیق آمادگی جسمانی و اثرات آن بر زندگی و توان هوازی و انواع تمرین‌های هوازی (تناوبی و تداومی) و عوامل مؤثر بر توان هوازی بیشینه
  • تحقیق مفهوم چاقی ، اضافه وزن و عوارض و تشخیص و درمان وروشهای پیشگیری آن در کودکان
  • تحقیق چاقی و تنظیم تعادل انرژی و تنظیم کننده های وزن و متابولیسم بدن و کورتیزول و فعالیت بدنی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.