پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات وارتباطات ابزاری برای توسعه روستایی و مدل‌های اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات الکترونیک

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات وارتباطات ابزاری برای توسعه روستایی و مدل‌های اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات  الکترونیک دارای ۴۱ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-مقدمه    ۵
۲-۲٫فناوری اطلا عات ایران در سال های اخیر    ۶
۲-۳٫ خدمات الکترونیکی    ۶
۲-۳-۱٫مدل ارتباط برقرار کردن    ۷
۲-۳-۲٫مدل فعال‌کردن     ۸
۲-۳-۳٫مدل ادغام    ۸
۲-۳-۴٫مدل رشد    ۸
۲-۳-۵٫گذرگاه ادغام    ۹
۲-۳-۶٫ابزار تعامل کاربر    ۱۰
۲-۴٫مدل‌های اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات  الکترونیک    ۱۳
۲-۴-۱٫مدل انتشاری    ۱۳
۲-۴-۲٫مدل جریان اطلاعات حساس    ۱۴
۲-۴-۳٫مدل تحلیل مقایسه‌ای    ۱۵
۲-۴-۴٫مدل مشارکت عمومی    ۱۵
۲-۴-۵٫مدل ارائه خدمات به صورت تعاملی    ۱۵
۲-۴-۶٫مدل توسعه دولت الکترونیک    ۱۶
۲-۵-فناوری اطلاعات و ارتباطات    ۱۷
۲-۵-۱٫فناوری اطلاعات وارتباطات و توسعه انسانی    ۱۹
۲-۵-۲٫فناوری  اطلاعات وارتباطات ابزاری برای توسعه روستایی:    ۱۹
۲-۵-۳٫کابرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه روستایی    ۲۰
۲-۵-۳-۱٫تسهیلات دسترسی    ۲۱
۲-۵-۳-۲٫طراحی خدمات اطلاعات    ۲۱
۲-۵-۳-۳٫طراحی مراکز اطلاع رسانی    ۲۱
۲-۵-۴٫زمینه های اطلاع رسانی فناوری اطلاعات وارتباطات    ۲۲
۲-۵-۴-۱٫تأمین بهداشت عمومی    ۲۲
۲-۵-۴-۲٫ایجاد فرصتهای اقتصادی    ۲۲
۲-۵-۴-۳٫شبکه های آموزش و یادگیری    ۲۳
۲-۵-۴-۴٫حفاظت محیط زیست    ۲۳
۲-۵-۴-۵٫توانمند سازی و مشارکت افراد    ۲۳
۲-۶-تجارت الکترونیک    ۲۴
۲-۷-تجارت الکترونیکی در برابر تجارت سنتی    ۲۵
۲-۸-دوران گذار فناوری اطلاعات ایران    ۲۶
۲-۹-فناوری اطلاعات و ارتباطات و روستاهای ایران    ۲۷
۲-۹-۱-مدیریت روستایی و توسعه کشاورزی ،ICT    ۲۸
۲-۹-۲-ترویج کشاورزی و فناوریهای ارتباطات و اطلاعات    ۲۹
۲-۹-۲-۱٫رویکرد های برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات    ۲۹
۲-۱۰-تاریخچه سرویسهای اینترنتی و پیدایش آنها    ۳۰
۲-۱۰-۱-کیوسکهای اینترنت در کشورهند    ۳۱
۲-۱۱-اهداف دفاتر    ۳۱
۲-۱۲-مدل های TTF, UTAUT    ۳۲
۲-۱۲-۱-مدل TTF    ۳۲
۲-۱۲-۲-مدل UTAUT    ۳۲
۲-۱۴-پیشینه تحقیق    ۳۳
منابع و ماخذ    ۳۹
منابع فارسی:    ۳۹
منابع  لاتین:    ۴۱

منابع

سعیدی، ع. ( ۱۳۷۷ ) توسعه پایدار و ناپایداری توسعه روستایی. فصلنامه انقلاب ومسکن، شماره .۸۲

رضوی، ح، . روستا فقر توسعه روستایی جلد دوم روش­ها و الگو­های مقابله با فقر روستایی ،تجارت کشورهای آسیایی سلسله انتشارات روستا و توسعه ؛ شماره. ۵۲

حیدری، ع. ( ۱۳۷۴ ) استراتژی رنسانس توسعه روستایی و خط مشی های اساسی آن.تهران، نشر نی

شهبازی، ا. ( ۱۳۷۲ ) توسعه و ترویج روستایی، تهران:  انتشارات دانشگاه تهران.

رضوانی، محمدرضا. ( ۱۳۸۷ ) مقدم­های بر برنامه ریزی توسعه روستایی در ایران، تهران: انتشارات نشر قومس

احمدی، ع،وحید سعید نهایی و حسن رضازاده . ( ۱۳۸۲ ) نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه ملی. نشریه آفتاب یزد،.۸۲/۲/ ۱

جلالی،علی­اکبر و عباسی، فاطمه. ( ۱۳۸۲ )  آسیب شناسی فناوری اطلاعات در روستا، اولین همایش کاربرد فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در روستا، تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران،پژوهشکده الکترونیک.

اربابیان، م؛ سهل آبادی، ع؛ جلالی، ع( ۱۳۸۲ ).  فناوری اطلاعات و ارتباطات ابزاری قدرتمند درخدمت توسعه روستاهای هندوستان. مجموعه مقالات: همایش کاربرد فناوری اطلاعات وارتباطات در روستا،
ایمبودن، نیکلاس .( ۱۳۷۳ )  مدیریت اطلاعات برای پروژه­های توسعه روستایی، سلسله انتشارات روستا و توسعه شماره ۱۳ ، تهران: انتشارات مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستایی.

خیری، شقایق و بلوچی، حمیدرضا. ( ۱۳۸۲ ) نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه کشاورزی در روستا، اولین همایش کاربرد فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در روستا، تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، پژوهشکده الکترونیک.

بدرقه، علی. ( ۱۳۸۵ ) استراتژی های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات،«ICT» تهران: انتشارات روناس.
پهلوانیان، حسین و همکاران) ICT   ۱۳۸۴( و اشتغال زایی، تهران: انتشارات بهراد.
جلالی، علی اکبر. ( ۱۳۸۳ ) شهر الکترونیک، تهران:  انتشارات علم و صنعت ایران.
جلالی، علی اکبر، سعید روحانی و محمد امین زارع. ( ۱۳۸۵ )  روستاهای الکترونیک، تهران:انتشارات علم و صنعت ایران

جمعه پور، م . ۱۳۸۴ .نگرشی سیستمی به روستا و توسعه روستا یی . سلسله انتشارات روستا و توسعه سال. هشتم،شماره ۱ بهار ۱۳۸۴

-عباسی، مژگان. ( ۱۳۸۲ ) نقش فناوری اطلاعات در کاهش مهاجرت روستا ییان، اولین همایش کاربرد فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در روستا، تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران،پژوهشکده الکترونیک.

۲-۱-مقدمه

توسعه روستایی بطور مشخص یکی از وجوه مهم فعالیت های توسعه در سراسر جهان است . افز ایش توان وآمادگی مد یران و دست اندرکاران بخش روستا یی بر ای درک پیچیدگی ها ی فزاینده و ارائه راه حل ها ی راهبردی نیازمند اطلاعا ت با یسته و مفید، بمنظور گز ینش و اجرا ی بهتر پروژه ها، طرح ها و سیاست ها ی توسعه روستایی می باشد . فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند یک فرصت طلا یی برا ی مد یران روستا یی بمنظورکسب آمادگی و پاسخگویی به چالش ها و تنگناهای روستایی فراهم آورد.با آنکه سکونتگاههای روستایی سهم عمده ای از جمعیت و منابع اقتصادی کشور را در خود دارند، ولی کمتر به نیازها و خواسته های ساکنان این سکونت گاههای کوچک اما مؤثر در تولید اقتصادی توجه شده است .اطلاعات در عرصه کشاورزی و توسعه روستایی نه تنها به عنوان یکی از اصل ی ترین نهاده ها و سرمایه ها تلقی و اثربخشی دیگر منابع تولید و توسعه نیز به شمار می آید .  فناوری اطلاعات مهمترین ابزار استراتژیک برای مدیریت صحیح جامعه معاصر به شمار می آید که با سرعت چشم گیری نیز در حال توسعه است. این که در برنامه دولت ۱۰۰۰۰ روستا برای راه اندازی دفاتر فنآوری اطلاعات و ارتباطات در نظر گرفته شده و تاکنون بیش از ۶٠٠٠ دفتر آن به بهره برداری رسیده است  .   فرآیند توسعه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در مناطق روستایی دارای پنج مرحله اصلی پیدایش، ارتقاء،تعامل، تراکنش و یکپارچگی است. ایران از سال ١٣٨٢ اولین مرحله در فرآیند توسعه این فنآوری را برای جوامع روستایی آغاز کرد.در حال حاضر مراحل پنجگانه، انجام شده و وقت آن رسیده است تا عوامل مؤثر در پذیرش و بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات در بین روستائیان مورد ارزیابی قرار گیرند. همین امر ضرورت و اهمیت این پژوهش را روشن می سازد .(الهامی،۱۳۸۵)

اکنون که پس از چند دهه، مدیریت روستایی در قالب تشکیل شوراهای اسلامی روستا و نهاد و دهیاری عملی شده، به نظر می رسد آموزش و اطلا ع رسانی به شوراهای روستایی و دهیاران، برای توسعه روستایی ضرورتی اجتناب ناپذیر است . علاوه بر آن به دلیل نوپایی نهاد مدیریت روستا همکاری و همفکری مجموعه استاندار ی ها شرطی اساسی برای موفقیت آنها است.رضوانی،۱۳۸۷)

۲-۲٫فناوری اطلا عات ایران در سال های اخیر

برای اشاعه یک نوآوری (فنآوری اطلاعات و ارتباطات روستایی) و رسیدن به مرحله پذیرش و بکارگیری آن، پنج مرحله آگاهی، انگیزش، تصمیم، اجرا و پذیرش باید توسط افراد (روستائیان) در طول یک دوره زمانی معین طی شود تا در نهایت منجر به اشاعه آن نوآوری شود. (بهرامیان، ١٣٨۶ ). در نظریه دانیل لرنر آمده است که تجدد و نوگرایی از راه سه متغیر گسترش سواد، دسترسی به وسایل ارتباط جمعی و افزایش میزان .( مشارکت سیاسی و اقتصادی لازمه دگرگونی است (گرانمایه پور، ١٣٨۵)

بنابر نظریه رابرت چمبرز۱ توسعه روستایی در هر زمینه ای از جمله فنآوری اطلاعات باید مبتنی بر برنامه ریزی استراتژیک باشد یعنی ساخت آینده دلخواه با درک و ترسیم چشم انداز مطلوب و تعیین چگونگی راه رسیدن به آن مدنظر قرار گیرد. (ازکیا و غفاری، ١٣٨٣ )،

در رابطه با نظریه مقاومت فرهنگی در مقابل فنآوری و نوآوری ها، نظریه واگو، هر چیز تازه ای با مقاومت ومخالفت مواجه می شود ولی در مورد فنآوری اطلاعات و ارتباطات، تغییرات آن قدر سریع بوده که کامپیوتر، ماهواره و … حتی در جامعه روستایی هم با مقاومت (مانند فنآوری های قبلی) روبرو نشده است و روستائیان درک کرده اند که این فنآوری توأم با منافع اجتماعی برای آن هاست (فاضلی، ١٣٨۶)

۲-۳٫ خدمات الکترونیکی

بهترین خدمات الکترونیکی به عنوان هدف رویکرد الکترونیک:

هدف اصلی از رویکردهای موفق خدمات الکترونیکی در سراسر جهان در واقع ارایه خدمات بهتر دولت به کاربر است. به‌عبارتی ارایه خدمات به مشتریان دولت در اولویت است.

خدمات ارایه‌شده توسط دولت را می‌توان به سه گروه زیر تقسیم کرد:

خدمات دولت به شهروند یا خدمات‌G2C : خدمات ارایه‌شده به افراد (از جمله مهاجران)، برای مثال، خدمات اشتغال، اخذ پذیرش دانشگاه و اجازه اقامت

خدمات دولت به کسب‌و‌کار یا‌G2B : خدمات ارایه‌شده به کسب‌وکار، به‌عنوان مثال، ثبت‌نام تجاری، پروانه کار و مجوز رستوران

خدمات دولت به دولت یا خدمات G2G: خدمات ارایه‌شده به سازمان‌های دولتی، از جمله سفارشات پرداخت و ارتقای خدمات کارکنان دولت. این خدمات از دو مورد قبلی متفاوت است؛ زیرا برای کاربران نهایی نیست، اما به‌طور کلی عملکرد دولت را بهتر می‌کند.

مدل‌های مختلف پیاده‌سازی خدمات الکترونیک :

ارایه خدمات بهتر به کاربر، از جنبه‌های مختلف ارزیابی می‌شود و دارای درجه‌بندی مختلفی در سراسر جهان است که با چهار نوع مختلف از مدل‌های خدمات الکترونیک مطابقت دارد.(هدایتی مقدم،۱۳۸۷)

۲-۳-۱٫مدل ارتباط برقرار کردن

– شرح: این مدل در حال حاضر توسط بسیاری از دولت‌ها در سراسر جهان استفاده می‌شود و تنها اطلاعات مربوط به خدمات دولتی به کاربر ارایه می‌شود .

– کانال‌ها: در واقع کاربر می‌تواند به این اطلاعات از طریق کانال‌های مختلف مانند اینترنت پورتال، IVRs‌ها و گوشی‌های تلفن همراه (SMSS) دسترسی داشته باشد و شرح اینکه کدام کانال مناسب‌تر است و از خدمات متفاوت استفاده می‌کند . با توجه به موارد خاصی از پورتال اینترنت، معمولا اطلاعات از طریق پورتال دولت مرکزی در دسترس است، اما امکان دارد وب‌سایت‌های مختلف سازمان‌های دولتی کمتر کاربرپسند باشند.

پیچیدگی/ شرایط‌: از آنجایی که این مدل فقط اطلاعات را یک‌طرفه نمایش می‌دهد، درجه پیچیدگی آن کم است.(احمدی،۱۳۸۲)

۲-۳-۲٫مدل فعال‌کردن ‌

توضیحات: این مدل، علاوه بر ارایه اطلاعات در مورد خدمات مورد نیاز کاربران، برخی از خدمات را که تنها از طریق یک سازمان دولتی ارایه می‌شود به‌صورت الکترونیکی مدیریت می‌شود و تراکنش کاملی از خدمات به‌صورت الکترونیکی به کاربران ارایه می‌شود.

کانال‌ها: شامل کانال‌های مختلف مورد دسترس بوده و انتخاب کانال وابسته به خدمات الکترونیکی است. با توجه به پورتال اینترنت، معمولا خدمات از طریق پورتال اداره خدمات تحویل داده می‌شود، اما می‌تواند برای کاربر از طریق پورتال دولتی مرکزی در دسترس‌تر و راحت‌تر باشد.

پیچیدگی‌ / مورد نیاز: از آنجا که این مدل ممکن است تعامل الکترونیکی دوطرفه‌ای بین دولت و کاربر داشته باشد که شامل مسائل امنیتی وشناسایی است، دارای پیچیدگی بیشتر بوده و به یک توانایی بیشتری برای تغییر داخلی نیاز دارد.(اربابیان،۱۳۸۲)

۲-۳-۳٫مدل ادغام

توضیحات: در این مدل، خدمات یا گروه خدمات، معمولا شامل بیش از یک سازمان دولتی بوده و در سراسر سازمان‌های درگیر یکپارچه است.

کانال‌ها: شامل کانال‌های مختلف بوده و انتخاب کانال‌ها به نوع خدمات وابسته است. با توجه به پورتال اینترنت، خدمات می‌تواند از طریق پورتال دولت مرکزی یا از طریق پورتال‌های مختلف سازمان‌های دولتی ارایه شود.

پیچیدگی/ مورد نیاز: از آنجایی که این مدل در سراسر خدمات سازمان‌های دولتی مختلف، ادغام شده پیچیدگی آن بسیار بالا است و نیاز به توانایی تغییر نه‌تنها در داخل یک سازمان، بلکه در هماهنگی با سایر سازمان‌های دولتی دارد و همچنین به استانداردسازی، یکپارچه‌سازی و اشتراک‌گذاری داده‌ها نیاز دارد.(پهلوانیان،۱۳۸۴)

۲-۳-۴٫مدل رشد

توضیحات: در این مدل، خدمات دولتی با خدمات بخش خصوصی و ترکیبی از هر دو به کاربر ارایه می‌شود.

کانال‌ها‌: مانند سه مدل دیگر، ممکن است شامل انواع کانال‌ها باشد. با توجه به پورتال اینترنت ممکن است خدمات از طریق پورتال دولتی مرکزی یا یک سازمان دولتی ارایه شود.

پیچیدگی/ شرایط: از آنجایی که این مدل ترکیبی از خدمات بخش خصوصی و دولتی است، دارای بالاترین پیچیدگی است و به ادغام داده‌ها، استانداردها و روش‌ها و به‌طور خاص، پذیرش عمومی و سیاسی اهداف کسب‌وکار بخش خصوصی و دولتی نیاز دارد.(احمدی،۱۳۸۲)

ارتباط برقرار کردن: با توجه به اطلاعات ارتباط کاربر در مورد خدمات دولتی مورد نیازشان، هدف باید شامل ارایه این اطلاعات برای همه خدمات دولتی مربوط به سازمان‌های مختلف دولت از طریق (الف) پورتال مرکزی دولت الکترونیک برای ارایه خدمات به کاربران خارجی و (ب) از طریق پورتال اینترانت برای خدمات به کاربران دولتی محدود شده باشد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق صنعت گردشگری و تاثیر فناوری اطلاعات بر آن در ایرا ن وجهان
  • تحقیق کاربرد فناوری اطلاعات در سیاست و مزایای پیاده سازی انتخابات الکترونیک
  • تحقیق فناوری اطلاعات و تأثیر فناوری اطلاعات بر سازمان
  • تحقیق پیاده سازی فناوری اطلاعات در شرکت
  • تحقیق فناوری اطلاعات و مدل های ارزیابی موفقیت فناوری اطلاعات
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.