پیشینه تحقیق مروری بر ادبیات سود و مدیریت سود و نظریه های علمی مرتبط با مدیریت سود

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مروری بر ادبیات سود و مدیریت سود و نظریه های علمی مرتبط با مدیریت سود  دارای ۲۷ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۴
۲-۲- مبانی نظری تحقیق    ۴
۲-۲-۱- مرور بر ادبیات سود و مدیریت سود    ۴
۲-۲-۱-۱- تئوری سود    ۴
۲-۲-۱-۲- مکاتب سود    ۴
۲-۲-۱-۳- مدیریت سود    ۵
۲-۲-۱-۴- تعریف مدیریت سود    ۶
۲-۲-۱-۵- انواع مدیریت سود    ۷
۲-۲-۱-۶- انگیزه های مدیریت سود    ۷
۲-۲-۱-۷- الگوهای مرتبط با مدیریت سود    ۸
۲-۲-۱-۸- نظریه های علمی مرتبط با مدیریت سود    ۹
۲-۲-۱-۹- فرضیه های حاکم بر مدیریت سود    ۱۰
۲-۲-۱-۱۰- اقلام تعهدی    ۱۱
۲-۲-۱-۱۱- عوامل موثر بر نوع مدیریت سود    ۱۱
۲-۲-۱-۱-۱۲- هموارسازی سود    ۱۳
۲-۲-۱-۱-۱۲-۱) انگیزه های هموارسازی سود    ۱۴
۲-۲-۱-۱۳- ویژگیهای شرکت ها    ۱۶
۲-۲-۱-۱۳-۱- گروه صنعت    ۱۶
۲-۲-۱-۱۳-۲- اندازه شرکت    ۱۷
۲-۲-۱-۱۳-۳- سودآوری    ۱۸
۲-۲-۱-۱۳-۴- دارایی های وثیقه ای    ۱۸
۲-۲-۱-۱۳-۵- فرصت های رشد    ۱۹
۲-۳- پیشینه تحقیق    ۲۰
۲-۳-۱- تحقیقات انجام شده در خارج    ۲۰
۲-۳-۲) تحقیقات انجام شده در ایران    ۲۱
منابع و مآخذ    ۲۳
منابع لاتین    ۲۶

منابع

۱- مدیریت سودو انگیزه های آن.نویسنده یان زینگ،مترجم بولو،قاسمی و حسینی، سید علی،نشریه حسابداری رسمی:بهار۱۳۸۶ شماره۱۲٫ صص۷۲-۸۸

۲- پورحیدری ، امید و افلاطون ، عباس (۱۳۸۵) .” بررسی  انگیزه های هموار سازی سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران “، بورسی های حسابداری و حسابرسی :۴۱ ، صص ۵۵-۷۰

۳- مهرانی،کاوه و عارف منش،زهره(۱۳۸۶).”بررسی هموار سازی سود در شرکت های پذیرفته شدهدر بورس اوراق بهادار تهران”مجله بررسی های حسابداری و حسابرسی،شماره۵۱

۴- سجادی ، سید حسین ، دستکیتر محسن ، حسین زاده ، علی حسینی ،اخگر محمد امید (۱۳۹۰) .” بررسی شیوه استفاده از اختیارات مدیریت در گزارشکری سودآوری آینده و تأثیر ویژگی های شرکت بر شیوه های استفاده از اختیارات مزبور ” . مجله دانش حسابداری : بهار ۹۱ صص ۷ تا ۳۰

۵- مشایخی ، بیتا ، فدایی نژاد ، محمد اسماعیل و کلاته رحمانی، راحله ، (۱۳۸۹).” مخارج سرمایه ای ، اقدام تعهدی و بازده  سهام ” . مجله پژوهش ها حسابرسی مالی ۳ و بهار ۱۳۸۹ صص ۷۷ – ۹۲ .

۶- بهار مقدم،مهدی(۱۳۸۵).”محرک های موثر بر مدیریت سود”رساله دکتری ،دانشکده حسابداریو مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی.

۷- ملا نظری ، مهناز و کریمی زند ، ساناز (۱۳۸۶) . ” بررسی ارتباط بین هموار سازی سودی اند شده شرکت ونوع صنعت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران .” بررسیهای حسابداری و حسابرسی ، ۴۷ ، ۱۳۸۶

۸- پور حیدری ، امید ، همتی ، داود . (۱۳۸۳).” بررسی اثر قرار دادهای بومی ، هزینه های سیاسی ، طرح های پاداشی و مالکیت بر مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. ” بررسی حسابداری  و حسابرسی :تابستان۱۳۸۴، صص ۴۷ – ۶۳ .

۹- آهنگری ، عبدالحمید ، شاکری ، امید (۱۳۸۸) ” تأثیر مدیریتی سود بر میزان مربوط بودن سود و ارزش دفتری با ارزش بازار سهام شرکت های پذیرفته نشده در بورس اوراق بهادار تهران ” مجله حسابرسی های مالی ؛ ۳ ، صص ۵۴ – ۶۸

۱۰- ابراهیمی کردلو ، علی ، حسنی آذرداریانی ، الهام . (۱۳۸۵) .” بررسی مدیریت سود در زمان عرضه اوّلیه سمام بر عموم در شرکتهای پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران.” بررسی های حسابداری و حسابرس ۴۵ ، ۳ – ۲۳

۱۱- هامپتون، هرت وبلاک(۱۳۸۸). تصمیم گیری در مسائل مالی. ترجمه؛حمید رضا وکیلی فرد، انتشارات جنگل.

۲-۱– مقدمه

در این مقاله   در بخش اول مفاهیم مربوط به ادبیات مدیریت سود که شامل بیان مکاتب سود، تعاریف مختلف مدیریت سود از دیدگاههای مختلف، انواع مدیریت سود، انگیزه های مدیریت سود، الگوهای مدیریت سود، فرضیات مدیریت سود و عوامل موثر بر مدیریت سود  بیان شده است و در بخش دوم  ویژگی های شرکت ها شامل اندازه، نوع صنعت و سودآوری مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در قسمت دوم که مربوط به پیشینه تحقیق می باشد چندین نمونه از پژوهشهای مرتبط پیشین در این فصل ارائه شده است.

 ۲-۲- مبانی نظری تحقیق

۲-۲-۱- مرور بر ادبیات سود و مدیریت سود

۲-۲-۱-۱- تئوری سود[۱]

تئوری و نحوه محاسبه سود در کانون ادبیات حسابداری مدیریت و مالی قرار می گیرد. اقتصاددانان برای بهبود مفاهیم سود و انطباق آن با مشاهدات دنیای واقعی کوشش زیادی کرده اند اما در حل مسائل مربوط به اندازه گیری سود موفقیت چندانی نداشته اند لیکن حسابداران برای اندازه گیری سود قواعد دقیقی را به کار گرفته و به موضوع نزدیکی آن به مفاهیم اقتصادی نیز توجه چندانی نکرده اند. در نتیجه مفهوم سود هنوز هم دستخوش تفسیرهای گوناگونی قرار می گیرد .

۲-۲-۱-۲- مکاتب سود

اصولاً در مورد محاسبه بهتر یا دقیق تر سود شرکت ، چهارمکتب فکری وجود دارد :

مکتب کلاسیک ها که ویژگی آن رعایت فرض واحداندازه گیری به عنوان یک امر بدیهی و رعایت اصل بهای تاریخی است . معمولاً این روش را حسابداری مبتنی بر بهای تاریخی یا حسابداری سنتی می نامند و مکتب کلاسیک ها سود حسابداری را سود شرکت می داند .

مکتب نئوکلاسیک ها که ویژگی آن رعایت نکردن فرض واحد اندازه گیری به عنوان یک امر بدیهی است و در روش مزبور به تغییر در سطح عمومی قیمت توجه و اصل بهای تاریخی رعایت می شود. معمولاً روش مزبور را حسابداری مبتنی بر بهای تاریخی تعدیل شده بر مبنای سطح عمومی قیمت می نامند و پنداشت مکتب نئوکلاسیک ها از سود شرکت­، سود حسابداری تعدیل شده بر مبنای سطح عمومی قیمت است­.

مکتب افراطی ، از ویژگی آن این است که ارزش جاری را مبنای محاسبه و تعیین ارزش قرار می دهد. این مکتب به دوشکل است. در یک شکل، صورت های مالی مبتنی بر ارزش جاری را با توجه به تغییر در سطح عمومی قیمت تعدیل نمی کنند. روش مزبور را معمولاً حسابداری بر مبنای ارزش جاری می نامند . از دیدگاه این مکتب سود شرکت همان سود بر مبنای ارزش جاری است. در شکل دوم از مکتب افراطی صورت های مالی مبتنی بر ارزش جاری را با توجه به تغییر در سطح عمومی قیمت تعدیل می نمایند. معمولاً روش مزبور را حسابداری ارزش جاری تعدیل شده بر مبنای سطح عمومی قیمت می نامند، از دیدگاه این مکتب سود شرکت برابر با سود جاری تعدیل شده است.

 ۲-۲-۱-۳- مدیریت سود

مدیریت سود به عنوان فرآیند برداشتن گام­های آگاهانه در محدوده اصول پذیرفته شده حسابداری جهت آوردن سودگزارش شده به سطح مورد انتظار تعریف می گردد .هنگامی که در روابط و معاملات تجاری یک طرف معامله نسبت به طرف مقابل اطلاعات بیشتری دارد اصطلاحاً پدیده عدم متقابل و اطلاعات وجود دارد. اگرچه استانداردهای حسابداری و فعالیت حسابرسان در جهت جلوگیری از فرصت طلبی مدیران است اما عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیران و سایر افراد برون سازمان باعث می شود تا مدیران در تنظیم و تهیه گزارش اطلاعات حسابداری از اعمال نظر شخصی استفاده کرده و گزارشها را در جهت منافع شخصی خود تهیه کنند. مدیریت سود فعالیتی است که طی آن مدیران برای گمراه کردن ذینفعان درمورد نتایج مالی عملیات شرکت و یا برای تأثیر گذاشتن بر نتایج قراردادها از اعمال نظر شخصی شان استفاده می کنند(هیلی و والن[۲]،۱۹۹۸).

در اواخر دهه ۱۹۲۰رایج شدن صورت سود و زیان همراه با فشارهای قابل ملاحظه از سوی افراد خارج از حرفه حسابداری و نیز عدم رضایت دست اندرکاران حرفه­ای ودانشگاهیان از روشهای جاری، تغییرات نهادی مهمی را درتفکر و تئوری حسابداری بوجود آورد. از مهمترین این تغییرات، تاکید و توجه بیشتر به صورت سود و زیان می باشد که قبلا معطوف به ترازنامه بود و این موضوع سبب گردید تا مقوله ای به نام مدیریت سود متولد و مطرح گردد.

رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آرتور لویت [۳] توجه عمومی به مدیریت سود بصورت جدی از ۱۹۹۸یعنی زمان ارائه سخنرانی در مرکز قانون و تجارت دانشگاه نیویورک آغاز شد .از آن زمان به بعد، مدیریت سود به طور فزآینده ای (بازی ارقام) تحت عنوان، گزارشات سود نشان دهنده مورد توجه قانون گذاران بوده است. لویت، مدیریت سود را بعنوان رویه هایی تعریف نمود که اما این توصیف از مدیریت سود نمی تواند تفاوت بین سود مدیریت شده در  خواسته های و آمال جریان مدیریت و نه عملکرد واقعی شرکت است عادی فعالیت تجاری و سود مدیریت شده به نحو متقلبانه و برای فریفتن جامعه مالی را نشان دهد. روش های متعددی وجود دارد که کمک می کند یک شرکت به اهداف مالی خود برسد.گستردگی این روش ها از رویه های تجاری مناسب در یک طرف قضیه تا گزارشگری مالی متقلبانه در طرف دیگر قضیه است.

در اواخر دهه ۱۹۲۰رایج شدن صورت سود و زیان همراه با فشارهای قابل ملاحظه از سوی افراد خارج از حرفه حسابداری و نیز عدم رضایت دست اندرکاران حرفه ای ودانشگاهیان از روشهای جاری، تغییرات نهادی مهمی را درتفکر و تئوری حسابداری بوجود آورد. از مهمترین این تغییرات، تاکید و توجه بیشتر به صورت سود و زیان می باشد که قبلا معطوف به ترازنامه بود و این موضوع سبب گردید تا مقوله ای به نام مدیریت سود متولد و مطرح گردد.

۲-۲-۱-۴- تعریف مدیریت سود

مدیریت سود فرآیند برداشتن گام های آگاهانه در محدوده اصول پذیرفته شده حسابداری برای آوردن سودگزارش شده به سطح مورد انتظار است. مفهوم مدیریت سود از زوایای مختلفی مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است و هر یک تعاریف مختلفی ارائه نموده اند. در فرهنگ حسابداری کهلر، هر شیوه ای را هموارسازی سود می نامند که به منظور حذف بی نظمی داده ها طراحی شده است، مانند: نوسان­های غیرمعمول در یک منحنی که ممکن است در نتیجه شرایط غیرمستمر عملیاتی باشد(سلامی و رحیمیان،۱۳۹۰).

رسوائیهای اخیرشرکت های انرون[۴] و ورلدکام[۵] و شرکت­های دیگر این تصور عمومی را به وجود آورده است که مدیریت سود به صورت فرصت طلبانه توسط مدیران شرکت­ها برای منافع شخصی آنها انجام می شود نه منافع سهامداران. این تصور عمومی منفی در مورد مدیریت سود را این واقعیت تقویت می کند که تدوین کنندگان قوانین و مقررات به تازگی قوانینی برای مبارزه با مدیریت سود تدوین کرده اند. به عنوان مثال قانون ساربینز آکسلی[۶] که اعضای هیأت مدیره را ملزم به داشتن تخصص مالی می کند، نتیجه تلاش مستمر کنگره ایالات متحده برای کاهش مدیریت سود است. حتی نزد رهنمودهای جدیدی صادر نموده است که شرکتهای پذیرفته شده خود را به داشتن اعضای کمیته­های حسابرسی با تخصص مالی ملزم می کند. بنابراین به نظر می رسد ماهیت فرصت طلبانه مدیریت سود موضوع آشکاری می باشد.

 [۱] -Profit Theory

[۲] -Healy&Wahlen

[۳] -Arthur levitt

۲- Enron

۳- World com

 ۱- Sarbynz Excel

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سیاست تقسیم سودو ارتباط فرصتهای سرمایه گذاری و تامین مالی
  • تحقیق سیاست تقسیم سود و نظریه هاو عوامل موثر بر آن
  • تحقیق کیفیت سود تجدید ارائه شده و اهمیت آنها و روش های ارزیابی و عناصر تاثیر گذار بر کیفیت سود و اهمیت تجدید ارائه صورت های مالی
  • تحقیق گسترش ادبیات رفتار هزینه و پیش بینی مدیریت و عوامل موثر بر دقت سود پیش بینی شده
  • تحقیق مفهوم سود و هدف ازگزارشگری مالی ، مدیریت سود و روش های ارزیابی و دیدگاه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.