تحقیق ارزیابی عملکرد ، اهمیت و ضرورت ، شاخصها، معیارهاو مدل های آن و معرفی مدل تعالی سازمان EFQM

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد ، اهمیت و ضرورت ، شاخصها، معیارهاو مدل های آن و معرفی مدل تعالی سازمان EFQM دارای ۵۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱) مقدمه    ۵
۲-۲) اهمیت و ضرورت ارزیابی عملکرد    ۶
۲-۳) هدف مدیریت عملکرد    ۸
۲-۴) مدیریت عملکرد به عنوان یک فرآیند    ۸
۲-۵) نحوه ارتباط بین مدیریت عملکرد و ارزیابی عملکرد    ۱۰
۲-۶) معیارهای ارزیابی عملکرد سازمان    ۱۱
۲-۷) شاخصهای ارزیابی عملکرد سازمانها    ۱۲
۲-۸) اصول ارزیابی عملکرد    ۱۳
۲-۹) روشهای ارزیابی عملکرد    ۱۴
۲-۱۰) فرایند ارزیابی عملکرد    ۱۵
۲-۱۱) مدلهای ارزیابی عملکرد.    ۱۶
۲-۱۲) مزایای ارزیابی عملکرد سازمان    ۲۹
۲-۱۳) سیر تکاملی مدلهای سرآمدی کسب و کار و جوایز کیفیت    ۳۰
۲-۱۴) بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت و مدل سرآمدیEFQM    ۳۳
۲-۱۵) مدل تعالی سازمانی در ایران    ۳۴
۲-۱۶) خود ارزیابی و سفر تعالی    ۳۵
۲-۱۷) مدل سرآمدیEFQM در یک نگاه    ۳۷
۲-۱۸) منطق و معیارها    ۳۸
۲-۱۸-۱) منطق رادار    ۳۹
۲-۱۸-۲) ماتریس امتیاز دهی رادار    ۴۰
۲-۱۸-۲-۱) نتایج    ۴۱
۲-۱۸-۲-۲) رویکرد    ۴۱
۲-۱۸-۲-۳) بکار گیری- جاری سازی    ۴۱
۲-۱۸-۲-۴) ارزیابی و بازنگری    ۴۲
۲-۱۹) بررسی اجمالی مفاهیم بنیادین سرآمدی در مدل EFQM    ۴۲
۲-۲۰) بررسی اجمالی معیارها در مدل EFQM    ۴۴
۲-۲۰-۱) رهبری    ۴۶
۲-۲۰-۲) خط مشی و استراتژی    ۴۶
۲-۲۰-۳) کارکنان    ۴۶
۲-۲۰-۴) منابع و شرکاء    ۴۶
۲-۲۰-۵) فرآیندها    ۴۷
۲-۲۰-۶) نتایج مشتریان    ۴۷
۲-۲۰-۷) نتایج کارکنان    ۴۷
۲-۲۰-۸) نتایج جامعه    ۴۷
۲-۲۰-۹) نتایج کلیدی عملکرد    ۴۸
۲-۲۱) تحقیقات انجام گرفته    ۴۸
۲-۲۱-۱) تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور    ۴۸
۲-۲۱-۲) تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور    ۴۹
منابع و مآخذ    ۵۴

منابع

فقهی, فرهمند; ناصر. (۱۳۸۱). مدیریت پویای سازمان. تهران، انتشارات فروزش: چاپ اول.

فیض اللهی, ج. (۱۳۸۹). ارزیابی عملکرد بانک ملت با استفاده از مدل تغالی سازمان. پایان نامه کارشناسی ارشد: دانشگاه آزاد سنندج.

کاپلان; رابرت و نورتن،; دیوید. (۱۹۹۷). خود آموز ارزیابی متوازن(ترجمه بهروز نصر آزادانی). تهران، انتشارات ارکان دانش: چاپ هشتم.

کریمی, ت. (۱۳۸۵). مدلهای ارزیابی عملکردسازمانی. ماهنامه تدبیر, شماره ۱۷، ص۲۲٫

افشار، جهانشاهی. (۱۳۸۵). ارزیابی عملکرد شرکت سیمان داراب بر اساس مدل تعالی سازمانی(EFQM). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان بلوچستان.

امیری, محمد رضا; سکاکی, سید محمد رضا. (۱۳۸۴). راهنمای ارزیابی عملکرد سازمان بر اساس مدل تعالی(EFQM). تهران: انتشارات سرآمد، چاپ اول.

بهبودی،, ا. (۱۳۸۸). پایان نامه کارشناسی ارشد(بررسی میزان مشتری محوری بودن موسسه مالی اعتباری مهر استان آذربایجان شرقی بر اساس شاخصهای تعالی سازمان( EFQM ). دانشگاه ازاد اسلامی واحد بناب.

روغنی, مرتضی; همایونفر, مسعود. (۱۳۸۴). پرسش نامه خود ارزیابی بر اساس مدل تعالی. موسسه مطالعات و بهره وری و منابع انسانی.

سرمدی, محمد رضا; شالباف, عذرا. (۱۳۸۶). اخلاق حرفه ای در مدیریت کیفیت فرگیر. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری, سالدوم شماره ۳٫

Asare, O. (2002). The Need Education and Training in the Use of the EFQM. Quality Assurance, Vol. 10,NO .

Asare, O. (2002). The Need Education and Training in the Use of the EFQM. Quality Assurance, Vol. 10,NO.

Ghalayini, A.M., Noble, J.S. and Crowe, T.J. (1997), “An Integrated Dynamic

Performance Measurement system for Improving Manufacturing

European Foundation for Quality Management. (1999) the EFQM Excellence

Model. Belgium: Brussels Representative Office

Carols .J, (2003), ”To What Extent Do Enablers Explain in the EFQM Excellence model? ” International Journal of Quality & Reliability Management Vol. 22No. 4

۲-۱) مقدمه

امروزه نقش نظام­های ارزیابی و نظارت کارآمد در بهبود و تعالی سازمان­ها کاملاً شناخته شده است. ارزیابی عملکرد سازمان­ها جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف به منظور استفاده بهینه از منابع و امکانات از جایگاه خاصی برخوردار بوده و شایان توجه زیادی می­باشد، در واقع مقوله ارزیابی عملکرد، توجه به “باید” و “هست” است. با استفاده از ارزیابی است که می­توان به شکاف میان عملکرد و هدف دست یافت. در هر سازمانی مجموعه فعالیت­ها و عواملی هستند که در ارتباط با یکدیگر و محیط، عملکرد نهایی آن را می­سازند. پس این مجموعه­ها باید مورد سنجش قرار گیرند تا بتوان نسبت به آن آگاهی یافت. البته این عمر از آنجا ناشی می­شود که در دنیای پر رقابت امروزی، تنها شرط بقاء و حضور در عرصه فعالیت­ها، صحت عمل و برخورداری از کارایی و اثر بخشی است و اینها بدست نمی­آید مگر با برنامه ریزی، نظارت، کنترول و ارزیابی مستمر فعالیت­ها. در همین راستا مدل­های تعالی سازمانی بعنوان ابزار قوی در پاسخگویی به این نیاز سازمان­ها از موقعیت چشمگیر برخوردار بوده و توانسته تا حدود زیاد در آسیب شناسی سازمانی و تعیین مسیر حرکت جهت دسترسی به تعالی منابع انسانی مورد استفاده قرار گیرند. در واقع مدل­های تعالی سازمانی، در پی پاسخ به این سؤال هستند که سازمان برتر چگونه سازمانی است، چه اهدافی را دنبال می­کند و معیار­هایی که بر رفتار آنها حاکم هستند، چیستند. با بکار گیری این مدل­ها ضمن اینکه سازمان می­تواند میزان موفقیت خود را در اجرای برنامه­های بهبود رد مقاطع مختلف زمانی مورد ارزیابی قرار دهد، می­تواند عملکرد خود را با سایر سازمان­ها بویژه بهترین آنها مقایسه کند. امروزه اکثر کشور­های دنیا، با تکیه برا ین مدل­ها، جوایزی را در سطح ملی و منطقه­ای ایجاد کرده­اند که محرک سازمان­ها و کسب و کار­ها در تعالی، رشد و ثروت آفرینی است. در بین این مدل­­ها، مدل تعالی سازمانی، بعنوان یکی از جامعترین مدل­ها ارزیابی عملکرد شناخته شده است و الگویی برای بسیاری از کشور­های دیگر در طراحی این جوایز بوده است. مدل تعالی سازمانی (EFQM) الگویی از یک سازمان ارائه می­کند که در ایده و عمل سر آمد سازمان­های دیگر است و نشان می­دهد در فضای رقابتی برای رشد ماندگاری و برتری، چگونه باید عمل کرد. مدل تعالی سازمانی (EFQM) بعبات دیگر تصویری کلان از نقشه ای است که هر سازمان می­تواند از آن بهره گیرد تا ابعاد مختلف مدیریتی و عملیاتی خود را در قالبی یکپارچه و جامع بهبود و تعالی بخشد.

۲-۲) اهمیت و ضرورت ارزیابی عملکرد

در دنیای به شدت پیچیده و سخت رقابتی آگاهی از عملکرد تمامی جنبه­های یک سازمان برای تصمیم گیری مدیران حیاتی می­باشد. برای دستبایی به این آگاهی بایستی عملکرد­ها به درستی اندازه­گیری شده و به صورت قابل درکی بیان شوند. این اندازه­ها علاوه بر اینکه بایستی در راستای ماموریت و چشم انداز سازمان باشند بایستی تمامی جنبه­های عملکرد سازمان را نیز پوشش دهند و تنها بر روی جنبه­های مالی و اهداف کوتاه مدت تمرکز ننمایند(عبدالهی،۱۳۸۶).

بهبود مستمر عملکرد سازمان‌ها، نیروی عظیم هم‌افزایی (Synergy) ایجاد می‌کند که این نیروها می‌تواند پشتیبان برنامه رشد و توسعه و ایجاد فرصت‌های تعالی سازمانی شود. دولت‌ها و سازمان‌ها و مؤسسات جلو برنده‌ای را در این مورد اعمال می‌کنند. بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالش‌های پیش روی سازمان و کسب بازخورد و اطلاع از میزان اجرای سیاست‌های تدوین شده و شناسایی مواردی که به بهبود جدی نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد میسر نخواهد شد. تمامی موارد مذکور بدون اندازه‌گیری و ارزیابی امکان‌پذیر نیست.

لرد کلوین فیزیک‌دان انگلیسی در مورد ضرورت اندازه‌گیری می‌گوید: “هرگاه توانستیم آنچه درباره آن صحبت می‌کنیم اندازه گرفته و در قالب اعداد و ارقام بیان نماییم می‌توانیم ادعا کنیم درباره موضوع مورد بحث چیزهایی می‌دانیم، در غیر این صورت آگاهی و دانش ما ناقص بوده و هرگز به مرحله بلوغ نخواهد رسید”.

علم مدیریت نیز مبین مطالب مذکور است. هرچه را که نتوانیم اندازه‌گیری کنیم نمی‌توانیم کنترل کنیم و هرچه را که نتوانیم کنترل کنیم مدیریت آن امکان‌پذیر نخواهد بود. موضوع اصلی در تمام تجزیه و تحلیل‌های سازمانی، عملکرد است و بهبود آن مستلزم اندازه‌گیری است و از این رو سازمانی بدون سیستم ارزیابی عملکرد قابل تصور نمی‌‌باشد.

همچنین صاحب‌نظران و محققین معتقدند که ارزیابی عملکرد، موضوعی اصلی در تمامی تجزیه و تحلیل‌های سازمانی است و تصور سازمانی که شامل ارزیابی و اندازه‌گیری عملکرد نباشد، مشکل است. ارزیابی و اندازه‌گیری عملکرد موجب هوشمندی سیستم و برانگیختن افراد در جهت رفتار مطلوب می‌شود و بخش اصلی تدوین و اجرای سیاست سازمانی است.

در عصر اقتصاد صنعتی معیار­های مالی شاخص­های خوبی برای سنجش موفقیت سازمان­ها بودند، چرا که مزیت­های رقابتی آن عصر عمدتاً بر کاهش بهای تمام شده ناشی از صرفه مقیاس و تولید انبوه بوده اما در آستانه قرن بیست و یکم، اتکای سازمان به شاخص­های مالی برای ارزیابی عملکرد نارسایی این شاخص­ها و ضرورت ارزیابی عملکرد را به شکلی جامع را بیش از پیش نمایان کرد:

– در عصر اقتصاد مبتنی بر دانش، فعالیت­های ارزش آفرین سازمان­ها فقط متکی به دارایی مشهود آنها نیست.

– شاخص­های مالی در زمینه­هایی که قادر به ارزیابی آنها هستند، نشان دهنده رویداد­های تاریخی و گذشته­اند.

– ارزیابی عملکرد مبتنی بر شاخص­های مالی، وزن بیش از حدی به سود، زیان کوتاه مدت سازمان داده و عوامل موثر بر ارقام سود را عمده جلوه می­دهد. در این راستا همه اقدامات مربوط به کاهش هزینه و افزایش درآمد­ها را مثبت ارزیابی می­کنند، در حالی که بسیاری از کاهش­هزینه­ها مانند برنامه­های آموزشی کارکنان، توقف فعالیت­های تحقیق و توسعه اگر چه سود شرکت را افزایش می­دهد، ولی موجب از دست دادن موقعیت رقابتی شرکت شده و سود بلند مدت آن را به مخاطره می­اندازد.

– صورت­های مالی سنتی حتی در سطوح بسیار پیشرفته خود فقط قادر به انعکاس عملکرد واحد­ها و بخش­های مختلف یک سازمان­اند و قادر به انعکاس اثرات ناشی از همکاری­های بین واحد­های مختلف وظیفه­ای نیستند(کاپلان و نورتون،۱۳۸۷: ۱۲-۱۳).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ارزیابی عملکرد و مدل های ، کارایی و چگونگی اندازه گیری آن و معرفی مدل تحلیل پوششی داده ها
  • تحقیق ارزیابی عملکرد، معیارها ،شاخص ها ، رویکردها روشها و مدل های آن
  • تحقیق مدلها و نظریه های ارزیابی عملکرد ، استرس و انگیزش در کارکنان
  • تحقیق جایگاه نظام پاداش در مدیریت منابع انسانی و مدل ارزیابی عملکرد با پاداش
  • تحقیق هوش هیجانی و ارزیابی عملکرد و نظریه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.