398 views
پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد ، اهمیت و ضرورت ، شاخصها، معیارهاو مدل های آن و معرفی مدل تعالی سازمان EFQM دارای ۵۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱) مقدمه ۵
۲-۲) اهمیت و ضرورت ارزیابی عملکرد ۶
۲-۳) هدف مدیریت عملکرد ۸
۲-۴) مدیریت عملکرد به عنوان یک فرآیند ۸
۲-۵) نحوه ارتباط بین مدیریت عملکرد و ارزیابی عملکرد ۱۰
۲-۶) معیارهای ارزیابی عملکرد سازمان ۱۱
۲-۷) شاخصهای ارزیابی عملکرد سازمانها ۱۲
۲-۸) اصول ارزیابی عملکرد ۱۳
۲-۹) روشهای ارزیابی عملکرد ۱۴
۲-۱۰) فرایند ارزیابی عملکرد ۱۵
۲-۱۱) مدلهای ارزیابی عملکرد. ۱۶
۲-۱۲) مزایای ارزیابی عملکرد سازمان ۲۹
۲-۱۳) سیر تکاملی مدلهای سرآمدی کسب و کار و جوایز کیفیت ۳۰
۲-۱۴) بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت و مدل سرآمدیEFQM ۳۳
۲-۱۵) مدل تعالی سازمانی در ایران ۳۴
۲-۱۶) خود ارزیابی و سفر تعالی ۳۵
۲-۱۷) مدل سرآمدیEFQM در یک نگاه ۳۷
۲-۱۸) منطق و معیارها ۳۸
۲-۱۸-۱) منطق رادار ۳۹
۲-۱۸-۲) ماتریس امتیاز دهی رادار ۴۰
۲-۱۸-۲-۱) نتایج ۴۱
۲-۱۸-۲-۲) رویکرد ۴۱
۲-۱۸-۲-۳) بکار گیری- جاری سازی ۴۱
۲-۱۸-۲-۴) ارزیابی و بازنگری ۴۲
۲-۱۹) بررسی اجمالی مفاهیم بنیادین سرآمدی در مدل EFQM ۴۲
۲-۲۰) بررسی اجمالی معیارها در مدل EFQM ۴۴
۲-۲۰-۱) رهبری ۴۶
۲-۲۰-۲) خط مشی و استراتژی ۴۶
۲-۲۰-۳) کارکنان ۴۶
۲-۲۰-۴) منابع و شرکاء ۴۶
۲-۲۰-۵) فرآیندها ۴۷
۲-۲۰-۶) نتایج مشتریان ۴۷
۲-۲۰-۷) نتایج کارکنان ۴۷
۲-۲۰-۸) نتایج جامعه ۴۷
۲-۲۰-۹) نتایج کلیدی عملکرد ۴۸
۲-۲۱) تحقیقات انجام گرفته ۴۸
۲-۲۱-۱) تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور ۴۸
۲-۲۱-۲) تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور ۴۹
منابع و مآخذ ۵۴
فقهی, فرهمند; ناصر. (۱۳۸۱). مدیریت پویای سازمان. تهران، انتشارات فروزش: چاپ اول.
فیض اللهی, ج. (۱۳۸۹). ارزیابی عملکرد بانک ملت با استفاده از مدل تغالی سازمان. پایان نامه کارشناسی ارشد: دانشگاه آزاد سنندج.
کاپلان; رابرت و نورتن،; دیوید. (۱۹۹۷). خود آموز ارزیابی متوازن(ترجمه بهروز نصر آزادانی). تهران، انتشارات ارکان دانش: چاپ هشتم.
کریمی, ت. (۱۳۸۵). مدلهای ارزیابی عملکردسازمانی. ماهنامه تدبیر, شماره ۱۷، ص۲۲٫
افشار، جهانشاهی. (۱۳۸۵). ارزیابی عملکرد شرکت سیمان داراب بر اساس مدل تعالی سازمانی(EFQM). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان بلوچستان.
امیری, محمد رضا; سکاکی, سید محمد رضا. (۱۳۸۴). راهنمای ارزیابی عملکرد سازمان بر اساس مدل تعالی(EFQM). تهران: انتشارات سرآمد، چاپ اول.
بهبودی،, ا. (۱۳۸۸). پایان نامه کارشناسی ارشد(بررسی میزان مشتری محوری بودن موسسه مالی اعتباری مهر استان آذربایجان شرقی بر اساس شاخصهای تعالی سازمان( EFQM ). دانشگاه ازاد اسلامی واحد بناب.
روغنی, مرتضی; همایونفر, مسعود. (۱۳۸۴). پرسش نامه خود ارزیابی بر اساس مدل تعالی. موسسه مطالعات و بهره وری و منابع انسانی.
سرمدی, محمد رضا; شالباف, عذرا. (۱۳۸۶). اخلاق حرفه ای در مدیریت کیفیت فرگیر. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری, سالدوم شماره ۳٫
Asare, O. (2002). The Need Education and Training in the Use of the EFQM. Quality Assurance, Vol. 10,NO .
Asare, O. (2002). The Need Education and Training in the Use of the EFQM. Quality Assurance, Vol. 10,NO.
Ghalayini, A.M., Noble, J.S. and Crowe, T.J. (1997), “An Integrated Dynamic
Performance Measurement system for Improving Manufacturing
European Foundation for Quality Management. (1999) the EFQM Excellence
Model. Belgium: Brussels Representative Office
Carols .J, (2003), ”To What Extent Do Enablers Explain in the EFQM Excellence model? ” International Journal of Quality & Reliability Management Vol. 22No. 4
امروزه نقش نظامهای ارزیابی و نظارت کارآمد در بهبود و تعالی سازمانها کاملاً شناخته شده است. ارزیابی عملکرد سازمانها جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف به منظور استفاده بهینه از منابع و امکانات از جایگاه خاصی برخوردار بوده و شایان توجه زیادی میباشد، در واقع مقوله ارزیابی عملکرد، توجه به “باید” و “هست” است. با استفاده از ارزیابی است که میتوان به شکاف میان عملکرد و هدف دست یافت. در هر سازمانی مجموعه فعالیتها و عواملی هستند که در ارتباط با یکدیگر و محیط، عملکرد نهایی آن را میسازند. پس این مجموعهها باید مورد سنجش قرار گیرند تا بتوان نسبت به آن آگاهی یافت. البته این عمر از آنجا ناشی میشود که در دنیای پر رقابت امروزی، تنها شرط بقاء و حضور در عرصه فعالیتها، صحت عمل و برخورداری از کارایی و اثر بخشی است و اینها بدست نمیآید مگر با برنامه ریزی، نظارت، کنترول و ارزیابی مستمر فعالیتها. در همین راستا مدلهای تعالی سازمانی بعنوان ابزار قوی در پاسخگویی به این نیاز سازمانها از موقعیت چشمگیر برخوردار بوده و توانسته تا حدود زیاد در آسیب شناسی سازمانی و تعیین مسیر حرکت جهت دسترسی به تعالی منابع انسانی مورد استفاده قرار گیرند. در واقع مدلهای تعالی سازمانی، در پی پاسخ به این سؤال هستند که سازمان برتر چگونه سازمانی است، چه اهدافی را دنبال میکند و معیارهایی که بر رفتار آنها حاکم هستند، چیستند. با بکار گیری این مدلها ضمن اینکه سازمان میتواند میزان موفقیت خود را در اجرای برنامههای بهبود رد مقاطع مختلف زمانی مورد ارزیابی قرار دهد، میتواند عملکرد خود را با سایر سازمانها بویژه بهترین آنها مقایسه کند. امروزه اکثر کشورهای دنیا، با تکیه برا ین مدلها، جوایزی را در سطح ملی و منطقهای ایجاد کردهاند که محرک سازمانها و کسب و کارها در تعالی، رشد و ثروت آفرینی است. در بین این مدلها، مدل تعالی سازمانی، بعنوان یکی از جامعترین مدلها ارزیابی عملکرد شناخته شده است و الگویی برای بسیاری از کشورهای دیگر در طراحی این جوایز بوده است. مدل تعالی سازمانی (EFQM) الگویی از یک سازمان ارائه میکند که در ایده و عمل سر آمد سازمانهای دیگر است و نشان میدهد در فضای رقابتی برای رشد ماندگاری و برتری، چگونه باید عمل کرد. مدل تعالی سازمانی (EFQM) بعبات دیگر تصویری کلان از نقشه ای است که هر سازمان میتواند از آن بهره گیرد تا ابعاد مختلف مدیریتی و عملیاتی خود را در قالبی یکپارچه و جامع بهبود و تعالی بخشد.
در دنیای به شدت پیچیده و سخت رقابتی آگاهی از عملکرد تمامی جنبههای یک سازمان برای تصمیم گیری مدیران حیاتی میباشد. برای دستبایی به این آگاهی بایستی عملکردها به درستی اندازهگیری شده و به صورت قابل درکی بیان شوند. این اندازهها علاوه بر اینکه بایستی در راستای ماموریت و چشم انداز سازمان باشند بایستی تمامی جنبههای عملکرد سازمان را نیز پوشش دهند و تنها بر روی جنبههای مالی و اهداف کوتاه مدت تمرکز ننمایند(عبدالهی،۱۳۸۶).
بهبود مستمر عملکرد سازمانها، نیروی عظیم همافزایی (Synergy) ایجاد میکند که این نیروها میتواند پشتیبان برنامه رشد و توسعه و ایجاد فرصتهای تعالی سازمانی شود. دولتها و سازمانها و مؤسسات جلو برندهای را در این مورد اعمال میکنند. بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالشهای پیش روی سازمان و کسب بازخورد و اطلاع از میزان اجرای سیاستهای تدوین شده و شناسایی مواردی که به بهبود جدی نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد میسر نخواهد شد. تمامی موارد مذکور بدون اندازهگیری و ارزیابی امکانپذیر نیست.
لرد کلوین فیزیکدان انگلیسی در مورد ضرورت اندازهگیری میگوید: “هرگاه توانستیم آنچه درباره آن صحبت میکنیم اندازه گرفته و در قالب اعداد و ارقام بیان نماییم میتوانیم ادعا کنیم درباره موضوع مورد بحث چیزهایی میدانیم، در غیر این صورت آگاهی و دانش ما ناقص بوده و هرگز به مرحله بلوغ نخواهد رسید”.
علم مدیریت نیز مبین مطالب مذکور است. هرچه را که نتوانیم اندازهگیری کنیم نمیتوانیم کنترل کنیم و هرچه را که نتوانیم کنترل کنیم مدیریت آن امکانپذیر نخواهد بود. موضوع اصلی در تمام تجزیه و تحلیلهای سازمانی، عملکرد است و بهبود آن مستلزم اندازهگیری است و از این رو سازمانی بدون سیستم ارزیابی عملکرد قابل تصور نمیباشد.
همچنین صاحبنظران و محققین معتقدند که ارزیابی عملکرد، موضوعی اصلی در تمامی تجزیه و تحلیلهای سازمانی است و تصور سازمانی که شامل ارزیابی و اندازهگیری عملکرد نباشد، مشکل است. ارزیابی و اندازهگیری عملکرد موجب هوشمندی سیستم و برانگیختن افراد در جهت رفتار مطلوب میشود و بخش اصلی تدوین و اجرای سیاست سازمانی است.
در عصر اقتصاد صنعتی معیارهای مالی شاخصهای خوبی برای سنجش موفقیت سازمانها بودند، چرا که مزیتهای رقابتی آن عصر عمدتاً بر کاهش بهای تمام شده ناشی از صرفه مقیاس و تولید انبوه بوده اما در آستانه قرن بیست و یکم، اتکای سازمان به شاخصهای مالی برای ارزیابی عملکرد نارسایی این شاخصها و ضرورت ارزیابی عملکرد را به شکلی جامع را بیش از پیش نمایان کرد:
– در عصر اقتصاد مبتنی بر دانش، فعالیتهای ارزش آفرین سازمانها فقط متکی به دارایی مشهود آنها نیست.
– شاخصهای مالی در زمینههایی که قادر به ارزیابی آنها هستند، نشان دهنده رویدادهای تاریخی و گذشتهاند.
– ارزیابی عملکرد مبتنی بر شاخصهای مالی، وزن بیش از حدی به سود، زیان کوتاه مدت سازمان داده و عوامل موثر بر ارقام سود را عمده جلوه میدهد. در این راستا همه اقدامات مربوط به کاهش هزینه و افزایش درآمدها را مثبت ارزیابی میکنند، در حالی که بسیاری از کاهشهزینهها مانند برنامههای آموزشی کارکنان، توقف فعالیتهای تحقیق و توسعه اگر چه سود شرکت را افزایش میدهد، ولی موجب از دست دادن موقعیت رقابتی شرکت شده و سود بلند مدت آن را به مخاطره میاندازد.
– صورتهای مالی سنتی حتی در سطوح بسیار پیشرفته خود فقط قادر به انعکاس عملکرد واحدها و بخشهای مختلف یک سازماناند و قادر به انعکاس اثرات ناشی از همکاریهای بین واحدهای مختلف وظیفهای نیستند(کاپلان و نورتون،۱۳۸۷: ۱۲-۱۳).
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر