تحقیق ارزیابی عملکرد ، مفهوم و انواع مدلها و رویکردهای موجود در سنجش عملکرد و معرفی کارت امتیازی متوازن و کاربردهای آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد ، مفهوم و انواع مدلها و رویکردهای موجود در سنجش عملکرد و معرفی کارت امتیازی متوازن و کاربردهای آن دارای ۸۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۵
۲-۲ مبانی نظری    ۶
۲-۳ تاریخچه ارزیابی و اندازه گیری عملکرد    ۸
۲-۴ تعریف اندازه گیری عملکرد    ۱۰
۲-۵ فرایند ارزیابی عملکرد    ۱۲
۲-۶ اهداف اندازه گیری عملکرد    ۱۳
۲-۷ اهمیت ارزیابی عملکرد    ۱۵
۲-۸ ویژگیهای نظام ارزیابی عملکرد اثربخش    ۱۷
۲-۹ نتایج اجرای صحیح ارزیابی عملکرد    ۱۸
۲-۱۰ معایب سیستمهای اندازه گیری عملکرد    ۱۹
۲-۱۱ انواع مدلهای ارزیابی عملکرد    ۲۱
۲-۱۲ رویکردهای موجود در سنجش عملکرد    ۲۴
۲-۱۲-۱ رویکردهای تک بعدی سنجش عملکرد    ۲۴
۲-۱۲-۱-۱  حسابداری منابع انسانی    ۲۴
۲-۱۲-۱-۲   ارزش افزوده اقتصادی    ۲۵
۲-۱۲-۱-۳  مدل هزینه یابی بر مبنای فعالیت    ۲۵
۲-۱۲-۱-۴  سرمایه فکری    ۲۶
۲-۱۲-۲ رویکردهای چند بعدی سنجش عملکرد    ۲۷
۲-۱۲-۲-۱ رویکرد ذینفع    ۲۷
۲-۱۲-۲-۲ کارت امتیازی متوازن    ۲۸
۲-۱۳ ساختار مدل کارت امتیازی متوازن    ۳۱
۲-۱۴ معرفی وجوه کارت امتیازی متوازن    ۳۳
۲-۱۴-۱  وجه مالی    ۳۳
۲-۱۴-۲  وجه مشتری    ۳۴
۲-۱۴-۳  وجه رشد و یادگیری    ۳۴
۲-۱۴-۴ وجه فرآیندهای داخلی    ۳۵
۲-۱۵  روابط علی و معلولی موجود بین وجوه کارت امتیازی متوازن    ۳۵
۲-۱۶ سیر تکامل تکنیک امتیازی متوازن    ۳۶
۲-۱۷ سنجه های عملکرد قلب روش ارزیابی متوازن    ۳۶
۲-۱۸ کاربردهای کارت امتیازی متوازن    ۳۹
۲-۱۹ معرفی کارت امتیازی متوازن بعنوان چهارچوبی برای اجرای استراتژی    ۳۹
۲-۲۰ توسعه کارت امتیازی متوازن    ۴۱
۲-۲۱ فازهای توسعه کارت امتیازی متوازن    ۴۲
۲-۲۲ شرایط پیاده سازی کارت امتیازی متوازن    ۴۴
۲-۲۳ پیاده سازی ارزیابی متوازن    ۴۶
۲-۲۳-۱ مرحله اول: تدوین مدل    ۴۷
۲-۲۳-۲ مرحله دوم: پیاده سازی فنی    ۴۸
۲-۲۳-۳ مرحله سوم: یکپارچه سازی سازمانی    ۴۹
۲-۲۳-۴ مرحله چهارم: یکپارچه سازی فنی    ۴۹
۲-۲۳-۵ مرحله پنجم: عملیات    ۵۰
۲-۲۴ موانعی چند بر سر راه پیاده سازی کارت ارزیابی متوازن    ۵۱
۲-۲۵ امتیازات روش ارزیابی متوازن    ۵۲
۲-۲۶ معایب کارت امتیازی متوازن    ۵۲
۲-۲۷ نقاط قوت و ضعف کارت امتیازی متوازن با توجه به معیارها    ۵۳
۲-۲۸ پیشینه تحقیق    ۵۷
۲-۲۸-۱ تحقیقات داخلی    ۵۷
۲-۲۸-۲ تحقیقات خارج از کشور    ۶۳
۲-۲۸-۳ خلاصه پیشینه تحقیق    ۶۶
منابع    ۷۳

منابع

علی بابایی، احمد. ۱۳۸۳٫ طراحی و پیاده سازی یک سیستم اندازه گیری عملکرد با استفاده از روش های کارت امتیازی متوازن و سنجه هدف گرا، پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکده صنایع و سیستم ها، دانشگاه صنعتی اصفهان.

غفوریان، هما. ۱۳۸۲٫ شاخص های عملکرد مدیران، تدبیر، شماره ۱۳۳، صفحه ۲۶٫

فرجی، رسول؛ پور سلطانی، حسین.۱۳۹۰٫ ارزیابی عملکرد ادارات کل تربیت بدنی استان­های ایران بر اساس مدل اروپایی مدیریت کیفیت EFQM، مطالعات مدیریت ورزشی، شماره ۹، صص ۱۹۲-۱۷۷٫

نیون، پل آر. ۱۳۸۶٫ ارزیابی متوازن گام به گام، مترجمان: پرویز بختیاری و دیگران، سازمان مدیریت صنعتی.

هاشمیان، فخر السادات .۱۳۹۱٫ با عنوان ارزیابی عملکرد شرکت ملی گاز ایران به روش کارت امتیازی متوازنBSC، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.

وجدانی، محمد. ۱۳۹۱٫ ارزیابی عملکرد شرکت های تعاونی روستایی شهرستان های لاهیجان و سیاهکل با استفاده از تکنیک کارت امتیازی متوازن، پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی گرایش مدیریت کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.

الوندی، محسن؛ منصوری، سعیده.۱۳۸۶٫ مورد کاوی چگونگی تأثیر کارت امتیازی متوازن بر مدیریت فرایندهای کسب و کار در دو سازمان ایرانی، چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره ۲۵، صص ۱۱۳-۱۵۰٫

شباهنگ، رضا؛ ابراهیمی سروعلیا، محمد حسن. ۱۳۸۴٫ طراحی و اجرای BSC به عنوان سیستم جامع ارزیابی عملکرد، اقتصاد و مدیریت، شماره ۶۷٫ ص ۷-۱٫

شهراسبی، ناصر. ۱۳۸۸٫ ارائه روشی برای ارزیابی عملکرد معماری سازمان با استفاده از نگرش کارت امتیازی متوازن، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.

Cross, K.F. and Lynch, R.L., 1988/89 .‘The SMART way to sustain and define success’, National Productivity Review, Vol.8, No.1.

Eccles, R.G. and Pyburn, P.J., 1992. ‘Creating a comprehensive system to measure performance’, Management Accounting (US).

Fournier, S. (1998). “Consumers and their brands: developing relationship theory in consumer research”, Journal of Consumer Research , 24 (4), 343-373.

Ghodeswar, B.M. (2008). “Building brand identity in competitive markets: a conceptual model”, Journal of Product & Brand Management, 17 (1), 4-12.

۱-۲ مقدمه

بهبود مستمر عملکرد سازمان‏ها، نیروی عظیم هم‌افزایی[۱] ایجاد می‌کند که این نیروها می‌تواند پشتیبان برنامه رشد و توسعه و ایجاد فرصت‌های تعالی سازمانی شود. دولت‏ها و سازمان‎ها و مؤسسات تلاش جلو برنده‌ای را در این مورد اعمال می‌کنند( آنرو لپ،۲۰۱۳). [۲]بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالش­های پیش روی سازمان و کسب بازخور و اطلاع از میزان اجرای سیاست‎های تدوین شده و شناسایی مواردی که به بهبود جدی نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد میسر نخواهد شد. تمامی موارد مذکور بدون اندازه‌گیری و ارزیابی امکان‌پذیر نیست    (الناز ، ۲۰۱۲).[۳]

لرد کلوین فیزیکدان انگلیسی در مورد ضرورت اندازه‌‌گیری می‌گوید: «هرگاه توانستیم آنچه درباره آن صحبت می‌کنیم اندازه گرفته و در قالب اعداد و ارقام بیان نماییم می‌توانیم ادعا کنیم درباره موضوع مورد بحث چیزهایی می‌دانیم. در غیر این صورت آگاهی و دانش ما ناقص بوده و هرگز به مرحله بلوغ نخواهد رسید»( جیانگ یان ، ۲۰۱۲).

ارزیابی و اندازه‌گیری عملکرد بازخورد لازم را در موارد زیر ارائه می‌کند:

۱-    با پیگیری میزان پیشرفت در جهت اهداف تعیین شده مشخص می‌شود که آیا سیاست‎های تدوین شده به صورت موفقیت‌آمیزی به اجرا در آمده‌اند یا خیر.

۲-    با اندازه‌گیری نتایج مورد انتظار سازمانی و همچنین ارزیابی و اندازه‌گیری و رضایت کارکنان و مشتری‎ها مشخص می‌شود آیا سیاست­ها به طور صحیح تدوین شده‌اند یا خیر.

۳-    ارزیابی و اندازه‌گیری عملکرد امکان شناسایی زمینه‌هایی که مدیریت باید توجه بیشتری به آن­ها بنماید را میسر می‌سازد و به شناسایی فرصت‎ها و محدودیت­ها کمک می‌کند.

۴-    ارزیابی عملکرد باعث ایجاد اطلاعات برای مدیران در تصمیم‌گیری­های مدیریتی خواهد بود. چرا که بخش زیادی از اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری­های مدیریتی از طریق اندازه‌گیری و ارزیابی سیستم عملکرد فراهم می‌آید.

در این نوشتار، مبانی نظری مرتبط با ارزیابی عملکرد سازمانی و همچنین کارت امتیازی متوازن تشریح شده است و پس از ارائه مفاهیم بنیادی ، تحقیق‎های مختلفی که در داخل و خارج از کشور انجام گرفته، ارائه شده است.

۲-۲ مبانی نظری

برای مدتهای طولانی ارزیابی عملکرد تنها با اتکاء بر روش‎های سنتی ارزیابی عملکرد صورت می‎گرفت که عمدتاً مبتنی بر معیارهای مالی نظیر سود هر سهم(EPS)، نرخ بازده دارایی‎ها، ارزش افزوده اقتصادی و … که گذشته نگر و مبتنی بر اطلاعات و اعداد و ارقام حسابداری بودند. (عابد، ۱۳۸۸).

شاید بتوان نارسایی‎های معیارهای مالی را به صورت زیر برشمرد:

قدرت اصلی ارزش آفرینی در سازمان در دست دارایی‎های نامشهود(دانش و قابلیت کارکنان، روابط با مشتریان و تأمین کنندگان، کیفیت محصولات و خدمات، فناوری اطلاعات و فرهنگ سازمانی و…) بوده و بعد مالی، توانایی ارزیابی دارایی‎های نامشهود را ندارند. (عابد، ۱۳۸۸).

معیارهای مالی، خلاصه­ای از فعالیت­های سازمان را در دوره­های گذشته ارائه می­دهند، اما حتی در صورت ارائه بهترین نتایج عملکرد، به هیج وجه دلیلی بر تداوم این نتایج در آینده نیست. (عابد، ۱۳۸۸).

معیارهای مالی، بیش از حد به سودو زیان کوتاه مدت شرکت وزن داده و همه اقدامات مربوط به کاهش هزینه و افزایش درآمد را مثبت تلقی می­کند در حالیکه بسیاری از کاهش هزینه­ها(مانند کاهش برنامه های آموزشی) اگر چه سود شرکت را افزایش می­دهند ولی موجب از دست دادن موقعیت رقابتی شرکت شده و سود بلند مدت را به مخاطره می­اندازند. (عابد، ۱۳۸۸).

امروزه بیشتر فعالیت­های ارزش آفرین سازمان­ها حاصل همکاری­های بین وظیفه ای وارائه راه حل­های یکپارچه به مشتریان و ذینفعان است. سیستم­های سنجش مالی سنتی قادر به محاسبه ارزش واقعی و بهای تمام شده این همکاری­ها و روابط نیستند. (عابد، ۱۳۸۸).

هرگونه بهبود در روش­های ارزیابی نیز بدون تغییر در نگرش مالی و تنها از طریق بهبود در معیارها حاصل می­شود. شناسایی معیار نرخ بازده دارایی­ها به عنوان یک معیاربرتر نسبت به سود هر سهم و به دنبال آن ارزش افزوده اقتصادی به عنوان یک معیار کاملتر نسبت به هر دو معیار قبلی به جهت لحاظ کردن نرخ هزینه سرمایه در ارزیابی عملکرد واحد اقتصادی، نمونه ای از این قبیل بهبودها به شمار می­آید. اما این نگرش، معیارهای کیفی موثر بر آینده بنگاه اقتصادی نظیر رضایت مشتریان، آموزش و یادگیری مستمر کارکنان و… را در نظر نمی­گرفت.

محدودیت­های متصور در روش­های سنتی ارزیابی عملکرد از یکسو و از سوی دیگر نگرش­های جدید نسبت به سازمان یا بنگاه اقتصادی، به تغییر نگرش در خصوص نحوه ارزیابی عملکرد منجر گردید. (عابد، ۱۳۸۸).

در چنین شرایطی در اوایل دهه ۱۹۹۰، رابرت کاپلان استاد دانشکده بازرگانی دانشگاه­هاروارد، به اتفاق دیوید نورتون که در آن زمان مشاور بود، طرحی تحقیقاتی را در مورد ۱۲ شرکت برتر آمریکایی آغاز کردند و روش­ها ارزیابی عملکرد آن­ها را مورد مطالعه قراردادند. نتایج این تحقیقات حاکی از آن بود که شرکت­های موفق برای ارزیابی عملکرد خود، علاوه بر سنجه­های مالی، عملکرد خود را از سه دیدگاه دیگر، یعنی مشتری، فرایندهای داخلی، و یادگیری و رشد نیز مورد ارزیابی قرار می­دهند. ایشان با درک محدودیت­های ارزیابی عملکرد با شاخص­های مالی، نتایج تحقیق را در سال ۱۹۹۲ در مجله مدیریت هاروارد منتشر کردند.

عملکرد اولین کتاب با موضوع کارت امتیازی متوازن در سال ۱۹۹۶ منتشر شد. به این ترتیب روش ارزیابی متوازن به عنوان ابزار مدیریتی نوین برای ارزیابی عملکرد معرفی شد. از ابتدای معرفی کارت امتیازی متوازن، این مفهوم به عنوان نگرشی نو در مدیریت فعالیت­های تجاری و غیر تجاری گسترش یافته است. در واقع، کارت امتیازی متوازن ساختاری قابل درک برای تشریح هدف­ها یا فعالیت­های انجام شده در سازمان بوده است.(الوندی و منصوری، ۱۳۸۶).

[۱]Synergy

[۲] Andrew Lepp

[۳] Elnaz

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ارزیابی عملکرد و مدل های ، کارایی و چگونگی اندازه گیری آن و معرفی مدل تحلیل پوششی داده ها
  • تحقیق ارزیابی عملکرد، معیارها ،شاخص ها ، رویکردها روشها و مدل های آن
  • تحقیق مدلها و نظریه های ارزیابی عملکرد ، استرس و انگیزش در کارکنان
  • تحقیق جایگاه نظام پاداش در مدیریت منابع انسانی و مدل ارزیابی عملکرد با پاداش
  • تحقیق مدیریت استراتژیک و کارت امتیازی متوازن و هوشین کانری و به کارگیری آن در سازمان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.