713 views
پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد ، مفهوم و انواع مدلها و رویکردهای موجود در سنجش عملکرد و معرفی کارت امتیازی متوازن و کاربردهای آن دارای ۸۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱ مقدمه ۵
۲-۲ مبانی نظری ۶
۲-۳ تاریخچه ارزیابی و اندازه گیری عملکرد ۸
۲-۴ تعریف اندازه گیری عملکرد ۱۰
۲-۵ فرایند ارزیابی عملکرد ۱۲
۲-۶ اهداف اندازه گیری عملکرد ۱۳
۲-۷ اهمیت ارزیابی عملکرد ۱۵
۲-۸ ویژگیهای نظام ارزیابی عملکرد اثربخش ۱۷
۲-۹ نتایج اجرای صحیح ارزیابی عملکرد ۱۸
۲-۱۰ معایب سیستمهای اندازه گیری عملکرد ۱۹
۲-۱۱ انواع مدلهای ارزیابی عملکرد ۲۱
۲-۱۲ رویکردهای موجود در سنجش عملکرد ۲۴
۲-۱۲-۱ رویکردهای تک بعدی سنجش عملکرد ۲۴
۲-۱۲-۱-۱ حسابداری منابع انسانی ۲۴
۲-۱۲-۱-۲ ارزش افزوده اقتصادی ۲۵
۲-۱۲-۱-۳ مدل هزینه یابی بر مبنای فعالیت ۲۵
۲-۱۲-۱-۴ سرمایه فکری ۲۶
۲-۱۲-۲ رویکردهای چند بعدی سنجش عملکرد ۲۷
۲-۱۲-۲-۱ رویکرد ذینفع ۲۷
۲-۱۲-۲-۲ کارت امتیازی متوازن ۲۸
۲-۱۳ ساختار مدل کارت امتیازی متوازن ۳۱
۲-۱۴ معرفی وجوه کارت امتیازی متوازن ۳۳
۲-۱۴-۱ وجه مالی ۳۳
۲-۱۴-۲ وجه مشتری ۳۴
۲-۱۴-۳ وجه رشد و یادگیری ۳۴
۲-۱۴-۴ وجه فرآیندهای داخلی ۳۵
۲-۱۵ روابط علی و معلولی موجود بین وجوه کارت امتیازی متوازن ۳۵
۲-۱۶ سیر تکامل تکنیک امتیازی متوازن ۳۶
۲-۱۷ سنجه های عملکرد قلب روش ارزیابی متوازن ۳۶
۲-۱۸ کاربردهای کارت امتیازی متوازن ۳۹
۲-۱۹ معرفی کارت امتیازی متوازن بعنوان چهارچوبی برای اجرای استراتژی ۳۹
۲-۲۰ توسعه کارت امتیازی متوازن ۴۱
۲-۲۱ فازهای توسعه کارت امتیازی متوازن ۴۲
۲-۲۲ شرایط پیاده سازی کارت امتیازی متوازن ۴۴
۲-۲۳ پیاده سازی ارزیابی متوازن ۴۶
۲-۲۳-۱ مرحله اول: تدوین مدل ۴۷
۲-۲۳-۲ مرحله دوم: پیاده سازی فنی ۴۸
۲-۲۳-۳ مرحله سوم: یکپارچه سازی سازمانی ۴۹
۲-۲۳-۴ مرحله چهارم: یکپارچه سازی فنی ۴۹
۲-۲۳-۵ مرحله پنجم: عملیات ۵۰
۲-۲۴ موانعی چند بر سر راه پیاده سازی کارت ارزیابی متوازن ۵۱
۲-۲۵ امتیازات روش ارزیابی متوازن ۵۲
۲-۲۶ معایب کارت امتیازی متوازن ۵۲
۲-۲۷ نقاط قوت و ضعف کارت امتیازی متوازن با توجه به معیارها ۵۳
۲-۲۸ پیشینه تحقیق ۵۷
۲-۲۸-۱ تحقیقات داخلی ۵۷
۲-۲۸-۲ تحقیقات خارج از کشور ۶۳
۲-۲۸-۳ خلاصه پیشینه تحقیق ۶۶
منابع ۷۳
علی بابایی، احمد. ۱۳۸۳٫ طراحی و پیاده سازی یک سیستم اندازه گیری عملکرد با استفاده از روش های کارت امتیازی متوازن و سنجه هدف گرا، پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکده صنایع و سیستم ها، دانشگاه صنعتی اصفهان.
غفوریان، هما. ۱۳۸۲٫ شاخص های عملکرد مدیران، تدبیر، شماره ۱۳۳، صفحه ۲۶٫
فرجی، رسول؛ پور سلطانی، حسین.۱۳۹۰٫ ارزیابی عملکرد ادارات کل تربیت بدنی استانهای ایران بر اساس مدل اروپایی مدیریت کیفیت EFQM، مطالعات مدیریت ورزشی، شماره ۹، صص ۱۹۲-۱۷۷٫
نیون، پل آر. ۱۳۸۶٫ ارزیابی متوازن گام به گام، مترجمان: پرویز بختیاری و دیگران، سازمان مدیریت صنعتی.
هاشمیان، فخر السادات .۱۳۹۱٫ با عنوان ارزیابی عملکرد شرکت ملی گاز ایران به روش کارت امتیازی متوازنBSC، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
وجدانی، محمد. ۱۳۹۱٫ ارزیابی عملکرد شرکت های تعاونی روستایی شهرستان های لاهیجان و سیاهکل با استفاده از تکنیک کارت امتیازی متوازن، پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی گرایش مدیریت کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
الوندی، محسن؛ منصوری، سعیده.۱۳۸۶٫ مورد کاوی چگونگی تأثیر کارت امتیازی متوازن بر مدیریت فرایندهای کسب و کار در دو سازمان ایرانی، چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره ۲۵، صص ۱۱۳-۱۵۰٫
شباهنگ، رضا؛ ابراهیمی سروعلیا، محمد حسن. ۱۳۸۴٫ طراحی و اجرای BSC به عنوان سیستم جامع ارزیابی عملکرد، اقتصاد و مدیریت، شماره ۶۷٫ ص ۷-۱٫
شهراسبی، ناصر. ۱۳۸۸٫ ارائه روشی برای ارزیابی عملکرد معماری سازمان با استفاده از نگرش کارت امتیازی متوازن، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.
Cross, K.F. and Lynch, R.L., 1988/89 .‘The SMART way to sustain and define success’, National Productivity Review, Vol.8, No.1.
Eccles, R.G. and Pyburn, P.J., 1992. ‘Creating a comprehensive system to measure performance’, Management Accounting (US).
Fournier, S. (1998). “Consumers and their brands: developing relationship theory in consumer research”, Journal of Consumer Research , 24 (4), 343-373.
Ghodeswar, B.M. (2008). “Building brand identity in competitive markets: a conceptual model”, Journal of Product & Brand Management, 17 (1), 4-12.
بهبود مستمر عملکرد سازمانها، نیروی عظیم همافزایی[۱] ایجاد میکند که این نیروها میتواند پشتیبان برنامه رشد و توسعه و ایجاد فرصتهای تعالی سازمانی شود. دولتها و سازمانها و مؤسسات تلاش جلو برندهای را در این مورد اعمال میکنند( آنرو لپ،۲۰۱۳). [۲]بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالشهای پیش روی سازمان و کسب بازخور و اطلاع از میزان اجرای سیاستهای تدوین شده و شناسایی مواردی که به بهبود جدی نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد میسر نخواهد شد. تمامی موارد مذکور بدون اندازهگیری و ارزیابی امکانپذیر نیست (الناز ، ۲۰۱۲).[۳]
لرد کلوین فیزیکدان انگلیسی در مورد ضرورت اندازهگیری میگوید: «هرگاه توانستیم آنچه درباره آن صحبت میکنیم اندازه گرفته و در قالب اعداد و ارقام بیان نماییم میتوانیم ادعا کنیم درباره موضوع مورد بحث چیزهایی میدانیم. در غیر این صورت آگاهی و دانش ما ناقص بوده و هرگز به مرحله بلوغ نخواهد رسید»( جیانگ یان ، ۲۰۱۲).
ارزیابی و اندازهگیری عملکرد بازخورد لازم را در موارد زیر ارائه میکند:
۱- با پیگیری میزان پیشرفت در جهت اهداف تعیین شده مشخص میشود که آیا سیاستهای تدوین شده به صورت موفقیتآمیزی به اجرا در آمدهاند یا خیر.
۲- با اندازهگیری نتایج مورد انتظار سازمانی و همچنین ارزیابی و اندازهگیری و رضایت کارکنان و مشتریها مشخص میشود آیا سیاستها به طور صحیح تدوین شدهاند یا خیر.
۳- ارزیابی و اندازهگیری عملکرد امکان شناسایی زمینههایی که مدیریت باید توجه بیشتری به آنها بنماید را میسر میسازد و به شناسایی فرصتها و محدودیتها کمک میکند.
۴- ارزیابی عملکرد باعث ایجاد اطلاعات برای مدیران در تصمیمگیریهای مدیریتی خواهد بود. چرا که بخش زیادی از اطلاعات لازم برای تصمیمگیریهای مدیریتی از طریق اندازهگیری و ارزیابی سیستم عملکرد فراهم میآید.
در این نوشتار، مبانی نظری مرتبط با ارزیابی عملکرد سازمانی و همچنین کارت امتیازی متوازن تشریح شده است و پس از ارائه مفاهیم بنیادی ، تحقیقهای مختلفی که در داخل و خارج از کشور انجام گرفته، ارائه شده است.
برای مدتهای طولانی ارزیابی عملکرد تنها با اتکاء بر روشهای سنتی ارزیابی عملکرد صورت میگرفت که عمدتاً مبتنی بر معیارهای مالی نظیر سود هر سهم(EPS)، نرخ بازده داراییها، ارزش افزوده اقتصادی و … که گذشته نگر و مبتنی بر اطلاعات و اعداد و ارقام حسابداری بودند. (عابد، ۱۳۸۸).
شاید بتوان نارساییهای معیارهای مالی را به صورت زیر برشمرد:
قدرت اصلی ارزش آفرینی در سازمان در دست داراییهای نامشهود(دانش و قابلیت کارکنان، روابط با مشتریان و تأمین کنندگان، کیفیت محصولات و خدمات، فناوری اطلاعات و فرهنگ سازمانی و…) بوده و بعد مالی، توانایی ارزیابی داراییهای نامشهود را ندارند. (عابد، ۱۳۸۸).
معیارهای مالی، خلاصهای از فعالیتهای سازمان را در دورههای گذشته ارائه میدهند، اما حتی در صورت ارائه بهترین نتایج عملکرد، به هیج وجه دلیلی بر تداوم این نتایج در آینده نیست. (عابد، ۱۳۸۸).
معیارهای مالی، بیش از حد به سودو زیان کوتاه مدت شرکت وزن داده و همه اقدامات مربوط به کاهش هزینه و افزایش درآمد را مثبت تلقی میکند در حالیکه بسیاری از کاهش هزینهها(مانند کاهش برنامه های آموزشی) اگر چه سود شرکت را افزایش میدهند ولی موجب از دست دادن موقعیت رقابتی شرکت شده و سود بلند مدت را به مخاطره میاندازند. (عابد، ۱۳۸۸).
امروزه بیشتر فعالیتهای ارزش آفرین سازمانها حاصل همکاریهای بین وظیفه ای وارائه راه حلهای یکپارچه به مشتریان و ذینفعان است. سیستمهای سنجش مالی سنتی قادر به محاسبه ارزش واقعی و بهای تمام شده این همکاریها و روابط نیستند. (عابد، ۱۳۸۸).
هرگونه بهبود در روشهای ارزیابی نیز بدون تغییر در نگرش مالی و تنها از طریق بهبود در معیارها حاصل میشود. شناسایی معیار نرخ بازده داراییها به عنوان یک معیاربرتر نسبت به سود هر سهم و به دنبال آن ارزش افزوده اقتصادی به عنوان یک معیار کاملتر نسبت به هر دو معیار قبلی به جهت لحاظ کردن نرخ هزینه سرمایه در ارزیابی عملکرد واحد اقتصادی، نمونه ای از این قبیل بهبودها به شمار میآید. اما این نگرش، معیارهای کیفی موثر بر آینده بنگاه اقتصادی نظیر رضایت مشتریان، آموزش و یادگیری مستمر کارکنان و… را در نظر نمیگرفت.
محدودیتهای متصور در روشهای سنتی ارزیابی عملکرد از یکسو و از سوی دیگر نگرشهای جدید نسبت به سازمان یا بنگاه اقتصادی، به تغییر نگرش در خصوص نحوه ارزیابی عملکرد منجر گردید. (عابد، ۱۳۸۸).
در چنین شرایطی در اوایل دهه ۱۹۹۰، رابرت کاپلان استاد دانشکده بازرگانی دانشگاههاروارد، به اتفاق دیوید نورتون که در آن زمان مشاور بود، طرحی تحقیقاتی را در مورد ۱۲ شرکت برتر آمریکایی آغاز کردند و روشها ارزیابی عملکرد آنها را مورد مطالعه قراردادند. نتایج این تحقیقات حاکی از آن بود که شرکتهای موفق برای ارزیابی عملکرد خود، علاوه بر سنجههای مالی، عملکرد خود را از سه دیدگاه دیگر، یعنی مشتری، فرایندهای داخلی، و یادگیری و رشد نیز مورد ارزیابی قرار میدهند. ایشان با درک محدودیتهای ارزیابی عملکرد با شاخصهای مالی، نتایج تحقیق را در سال ۱۹۹۲ در مجله مدیریت هاروارد منتشر کردند.
عملکرد اولین کتاب با موضوع کارت امتیازی متوازن در سال ۱۹۹۶ منتشر شد. به این ترتیب روش ارزیابی متوازن به عنوان ابزار مدیریتی نوین برای ارزیابی عملکرد معرفی شد. از ابتدای معرفی کارت امتیازی متوازن، این مفهوم به عنوان نگرشی نو در مدیریت فعالیتهای تجاری و غیر تجاری گسترش یافته است. در واقع، کارت امتیازی متوازن ساختاری قابل درک برای تشریح هدفها یا فعالیتهای انجام شده در سازمان بوده است.(الوندی و منصوری، ۱۳۸۶).
[۱]Synergy
[۲] Andrew Lepp
[۳] Elnaz
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر