تحقیق ارزیابی عملکرد و ضرورت و اهمیت آن و معرفی روش ارزیابی متوازن (BSC) و روش تصمیم گیری چند شاخصه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد و ضرورت و اهمیت آن و معرفی روش ارزیابی متوازن  (BSC) و روش تصمیم گیری چند شاخصه دارای ۵۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱مقدمه۵
۱-۲ارزیابی عملکرد۵
۱-۲-۱سیر تحول ارزیابی عملکرد۶
۱-۳تعاریف ارزیابی عملکرد۷
۱-۴ضرورت و اهمیت ارزیابی عملکرد۸
۱-۴-۱ابعاد ارزیابی عملکرد۱۰
۱-۴-۲اهداف ارزیابی عملکرد۱۱
۱-۴-۳دیدگاه های سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد۱۲
۱-۴-۴فرایند ارزیابی عملکرد۱۴
۱-۴-۵تدوین شاخص ها و ابعاد و محورهای مربوطه و تعیین واحد سنجش آن ها۱۴
۱-۴-۶تعیین وزن شاخص ها، به لحاظ اهمیت آن ها و سقف امتیازات مربوطه۱۶
۱-۴-۷استانداردگذاری و تعیین وضعیت عملکرد مطلوب شاخص ها برای پایان دوره ارزیابی۱۶
۱-۴-۸ابلاغ و اعلان انتظارات و شاخصها به “ارزیابی شونده”۱۶
۱-۵الگوهای ارزیابی عملکرد سازمانها۱۸
۱-۶روش ارزیابی متوازن  (BSC)28
۱-۶-۱معرفی روش ارزیابی متوازن۳۰
۱-۶-۲روش ارزیابی متوازن و مدیریت استراتژیک۳۴
۱-۶-۳فرآیند تدوین و اجرای روش ارزیابی متوازن۳۷
۱-۶-۴مزایای روش ارزیابی متوازن۴۳
۱-۶-۵بعضی از کاستی های کارت امتیازی متوازن۴۳
۱-۷روش تصمیم گیری چند شاخصه ۴۴
۱-۷-۱ارزیابی و بررسی مدل های تصمیم گیری چند شاخصه۴۶
۱-۷-۲فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)47
۱-۷-۳روش  TOPSIS51
۱-۸پیشینه تحقیق۵۴
منابع و مآخذ۵۶

منابع

طبرسا، غلام علی(۱۳۸۱); بررسی الگو های  مطلوب ارزیابی عملکرد ، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

ساعتی توماس ال.(۱۳۷۸) تصمیم سازی برای مدیران، ترجمه توفیق علی اصغر. تهران، سازمان مدیریت

طبرسا، غلام علی(۱۳۸۱); رویکرد نوین شاخص سازی در فرایند ارزیابی عملکرد دستگاه های دولتی ، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

عبدالهی جواد، پایان نامه کارشناسی ارشد با موضوع ” متناسب سازی و ارزیابی عملکرد کارت امتیاز متوازن در شرکت همکاران سیستم” ، دانشگاه شهید بهشتی،۱۳۸۶

ابن رسول، سید اصغر و همکاران (۱۳۸۵) ; روش پیاده سازی و توسعه و مدل کارت امتیاز متوازن در سازمان های صنعتی. سومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد

آذر عادل، رجب زاده علی(۱۳۸۱); تصمیم گیری کاربردی رویکرد MADM ، تهران ، نگاه دانش.

اصغر پور،محمد جواد(۱۳۷۸); تصمیم گیری چند معیاره، تهران نشر انتشارات.

امیدوار حمید، طرهانی(۱۳۸۷); راهبرد ها و الگو های نظارت و ارزیابی (بر اساس شرایط خاص سازمان)، چهارمین کنفرانس ملی مدیریت تکنولوژی ایران

پهلوانی ، علی (۱۳۸۹); اولویت بندی سرمایه گذاری با استفاده از روش تصمیم گیری گروهی TOPSIS سلسله مراتبی. نشریه مدیریت صنعتی

Nam Sang Cheng, LiLi Eng , Y.T.Mak, Chee Leong Chong. Performance measures in the media and software division of Kao (singapor) private limited. J.of Acc. Ed.21 (2003).

Niven P., R. (2006). Balanced scorecard step-by-step: Maximizing performance and maintaining results, 2 Edition, John Wiley & Sons, 2006.

Hanne Norreklit. The balanced scorecard : what is the score ? A rhetorical analysis of the balanced scorecard. Accounting, organizations and society 28,(2003).

۱-۱  مقدمه

ارزیابی عملکرد و به طور کلی تر مدیریت عملکرد فرایندی است که از طریق آن میتوان اطلاعات مفید و سودمندی در خصوص چگونگی انجام موثر کارها برای تقویت رفتارهای مثبت و حذف رفتارهای نامناسب و غیر ضروری به دست آورد.

امروزه پیچیدگی محیط عرصه رقابتی کسب و کار و افزایش انتظارات مشتریان، ضرورت آگاهی از نقاط قوت و ضعف سازمان و بهبود مستمر بهره وری را پیش از پیش آشکار نموده است. از این رو مدیران امروز درجستجوی دستیابی به یک راه حل جامع، قابل اعتماد و انعطاف پذیر جهت ارزیابی عملکرد سازمان خود بوده تا ضمن حصول اطمینان از اجرای استراتژی های خود، بتوانند اطلاعات دقیق و کافی از جایگاه امروز خویش را به دست آورده و با نگاه به آینده، موجبات ارتقاء و بهبود سازمان خود را فراهم نمایند. یک متد ارزیابی، بایستی قادر باشد که وضعیت کلی سازمان را نسبت به اهداف سازمانی ( به لحاظ فاصله تا هدف ) در هر لحظه ارائه نماید. همچنین جایگاه سازمان را در ارتباط با محیط پیرامون ( بازار ، رقبا و سازما نهای دیگر) مشخص کند ، علاوه بر اینها نشانگر میزان اثر بخشی کلیه فعالیت های صورت گرفته در سازمان نیز باشد.

از دیگر مزایای ارزیابی عملکرد می توان به عنوان نمونه به موارد زیر اشاره کرد:

تخصیص بهینه منابع

انتخاب مناسب مدیران

ایجاد نظام پاداش مناسب در سازمان

شماسایی قسمت های ضعیف سازمان و تلاش برای اصلاح آنها و ………

امروزه به منظور ارزیابی عملکرد سازمان ها از  روش های مختلفی مانند  جایزه دمینگ، مالکوم بالدریج ، کارت امتیاز متوازن و غیره استفاده میشود که در ادامه به بررسی برخی از این روش ها می پردازیم.

۱-۲ ارزیابی عملکرد[۱]

بدون شک انسان در تمام مراحل زندگی خود می بایستی پس از انجام هر گونه عمل و یا عکس العمل نسبت به ارزشیابی آنچه انجام داده و یا اتفاق افتاده اقدام نماید. ارزشیابی مروری است مستمر و مداوم که همواره باید در کلیه فعالیتهای انسانی اعم از فردی و یا جمعی معمول و رایج گردد. بعضی از نگرشهای ارزشی به صورت ناخود آگاه در نظر ایشان انجام می پذیرد و بعضی از اعمال به صورت خود آگاه و از پیش دانسته شده و از روی قصد و غرض انجام می شود. بدین وسیله است که در مورد انجام و یا عدم انجام فعالیتی انسان برای ارزشیابی و سنجش تصمیمات لازم را اتخاذ می نماید. از زمانی که دانش مدیریت به صورت آکادمیک و منظم در آمده ارزشیابی علمی به صورتی نو در نظام اداری سازمانهای مختلف بکار گرفته شده است مدیران سازمان می بایستی برای کار آمدی سازمان و کار آئی افراد از اصول و مفاهیم ارزشیابی که بر مبنا و اساس فلسفی و عملی خاص خود الهام گرفته اند، توسل جویند.

ارزیابی عملکرد به معنای اطمینان از مطابقت عمکرد با برنامه و مقایسه عملکرد واقعی با اهداف از قبل تعیین شده می باشد. اگر تفاوت قابل ملاحظه ای بین اهداف مورد انتظار و عملکرد واقعی وجود داشته باشد، مدیر باید اقدامات اصلاحی را انجام دهد. اهداف سازمان بدون مدیریت و پایش شاخصهای عملکردی تحقق نخواهند یافت. به کمک ارزیابی عملکرد است که مدیریت نسبت به نحوه تحقق هدفها و انجام فرایندها به شیوه مورد انتظار آگاهی یافته و قدرت پیگیری و در صورت لزوم سنجش و اصلاح آنها را پیدا می کند. ارزیابی و پایش عملکرد ابزار کار مدیران در رده های مختلف سازمان از مراتب عالی تا رده های سرپرستی است و لزوم آن در سطوح مختلف سازمان به وضوح قابل مشاهده است. سازمان بدون وجود یک سیستم مؤثر کنترل عملکرد در تحقق مأموریتهای خود موفق نبوده و نمی تواند از منابع خود به درستی استفاده کند.

۱-۲-۱  سیر تحول ارزیابی عملکرد

سابقه ارزیابی عملکرد در شکل ابتدایی و اولیه آن به گذشته های بسیار دور باز می گردد در واقع از همان زمانی که انسان زندگی گروهی را آغاز و پدیده تقسیم کار را در شکل  بسیار ابتدایی بین اعضا مقدر داشت به نوعی موضوع ارزیابی را مد نظر قرار داده است. در این دوران ارزیابی عملکرد به صورت ابتدایی وجود داشته است، به گونه ای که افراد  موفق نسبت به دریافت پاداش و احتمالا ترفیع مقام نائل می شدند. این شیوه ارزیابی تماما بر اساس قضاوت های ذهنی و شخصی مسئول صورت می گرفته که به صورت کلی و در غالب عباراتی همچون خوب و بد بیان می شد. همگام با گذر زمان و پیچیده تر شدن وظایف و مشخص شدن هر چه بیشتر انتظارات و خواسته ها، ارزیابی عملکرد نیز در جهت تطابق و هماهنگی مسیر رشد و تکامل خود را پیمود.

نظام ارزیابی به صورت گسترده چه در سطح فردی و چه در سطح سازمانی از سال ۱۸۰۰ میلادی در اسکاتلند توسط رابرت اون[۲] در صنعت نساجی مطرح شد. استفاده از چوب در رنگ های مختلف به منظور رد یا قبول کالاهای تولید شده در واقع ارزیابی از کیفیت و ستاده سازمان بوده است، رنگ سفید نماد عملکرد عالی، رنگ زرد نماد عملکرد خوب، رنگ آبی نماد عملکرد متوسط و رنگ سیاه نماد عملکرد بسیار بد در خصوص کارایی و عملکرد فرد و نهایتا سازمان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. فرایند ارزیابی عملکرد در سالهای اخیر نسبت به گذشته آن به مراتب راه تکامل و پیشرفت را پیموده است، در واقع همگام و همسو با توسعه و تکامل اندیشه های مدیریت در قالب مکاتب مدیریت، فرایند، ماهیت و کارآمدی آن نیز توسعه پیدا کرده است به عنوان مثال می توان به ارزیابی کارکنان، ارزیابی مدیریت و تغییر و توسعه شاخص های ارزیابی در قالب ارائه اصول عام و مبانی مستدل برای ارزیابی سازمان ها تا مدیریت کیفیت فراگیر نیز اشاره نمود از این رو دامنه قلمرو استفاده از ارزیابی عملکرد به تمام ابعاد و جهات فعالیت های انسانی و سازمانی کشیده شده است و در حقیقت امروزه مباحث و موضوعاتی که در جدیدترین عرصه های علمی مطرح می شوند به گونه مستقیم و یا غیر مستقیم به ارزیابی عملکرد مرتبط می شود چرا که هر یک از مفاهیم، فنون و شیوه های نوین علمی در راستای کارکرد هر چه بهتر سازمان ها جهت تحقق فلسفه وجودی و دستیابی به اهداف تدوین شده صورت می گیرد و از آنجا که محور اصلی ارزیابی عملکرد بررسی میزان مطلوبیت این کارکردها می باشد، لذا تمام موضوعات و عناوین مدیریتی به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به ارزیابی عملکرد مربوط می شود.

۱-۳تعاریف ارزیابی عملکرد

ارزیابی عملکرد عبارت است از سنجش سیستماتیک و منظم کار افراد فرایند ها و واحد های سازمانی در رابطه با نحوه انجام وظیفه آنها در وظایف محوله و تعیین پتانسیل موجود در آنها جهت رشد و بهبود. فرآیند ارزیابی عبارت است از یک سلسله اقدامات رسمی است که به منظور بررسی عملکرد کارمند در فاصله زمانی معین و شامل تمامی رفتارهای فردی در ارتباط با کار کرد  او در آن دوره ی زمانی می شود (ابن رسول و همکاران،۱۳۸۵).

ارزیابی عبارت است از سنجش نسبی عملکرد انسانی در رابطه با نحوه  ی انجام کار مشخص در ی دوره ی زمانی معین، در مقایسه با استاندارد انجام کار و همچنین تعیین استعداد و ظرفیتهای بالقوه ی فرد به منظور برنامه ریزی در جهت به فعالیت در آوردن آنها (ابن رسول و همکاران،۱۳۸۵).

[۱] Performance evaluation

[۲]  Robert own

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ارزیابی عملکرد و مدل های ، کارایی و چگونگی اندازه گیری آن و معرفی مدل تحلیل پوششی داده ها
  • تحقیق ارزیابی عملکرد، معیارها ،شاخص ها ، رویکردها روشها و مدل های آن
  • تحقیق مدلها و نظریه های ارزیابی عملکرد ، استرس و انگیزش در کارکنان
  • تحقیق جایگاه نظام پاداش در مدیریت منابع انسانی و مدل ارزیابی عملکرد با پاداش
  • تحقیق هوش هیجانی و ارزیابی عملکرد و نظریه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.