تحقیق ارزیابی عملکرد و مفهوم و مدل های ارزیابی عملکرد

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد و مفهوم و  مدل های ارزیابی عملکرد دارای ۴۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱-۲- ارزیابی عملکرد    ۷
۱-۱-۲-تعریف ارزیابی عملکرد    ۷
۲-۱-۲- فلسفه ی امروزین ارزیابی عملکرد    ۸
۳-۱-۲- چرا بایستی عملکرد را بسنجیم؟    ۸
۴-۱-۲- عوامل مؤثر بر عملکرد سازمان    ۹
۵-۱-۲-اهداف ارزیابی عملکرد سازمان    ۹
۶-۱-۲- اهداف سیستم های ارزیابی عملکرد در شهرداری ها    ۱۰
۷-۱-۲-فرآیند ارزیابی عملکرد    ۱۰
۸-۱-۲- سیر تاریخی ارزیابی عملکرد    ۱۱
۹-۱-۲- دیدگاه های ارزیابی عملکرد    ۱۱
۲-۲- مدل های ارزیابی عملکرد    ۱۳
۱-۲-۲-مدل جایزه ی دمینگ    ۱۳
۱-۱-۲-۲-معیارهای اصلی مدل دمینگ    ۱۳
۲-۲-۲-مدل بنیاد کیفیت اروپا    ۱۴
۳-۲-۲- جایزه کیفیت مالکوم بالدریج    ۱۶
۴-۲-۲-مدل کارت امتیازی متوازن    ۱۷
۱-۴-۲-۲-ویژگی های کارت امتیازی متوازن    ۱۸
۲-۴-۲-۲-مراحل پیاده سازی کارت امتیازی متوازن    ۱۹
۳-۴-۲-۲-منظرهای کارت امتیازی متوازن    ۱۹
۴-۴-۲-۲-شاخص های کارت امتیازی متوازن    ۲۱
۵-۴-۲-۲-مدل کارت امتیازی متوازن در بخش عمومی و غیرانتفاعی    ۲۲
۵-۲-۲- مدل کارت امتیازی کانجی    ۲۳
۶-۲-۲- دلایل انتخاب مدل کارت امتیازی کانجی توسط محقق    ۲۶
۳-۲- پیشینه تحقیق و مطالعات ارزیابی عملکرد شهرداری    ۲۸
۱-۳-۲-پیشینه داخلی تحقیق    ۲۸
۱-۱-۳-۲- طراحی سیستم نظارت و ارزیابی عملکرد شهرداری تهران    ۲۸
۲-۱-۳-۲- طراحی نظام ارزیابی عملکرد معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران    ۲۸
۳-۱-۳-۲- طراحی شاخص ها و نظام ارزیابی عملکرد شهرداری تهران    ۲۸
۴-۱-۳-۲- ارزیابی عملکرد سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور    ۲۹
۵-۱-۳-۲-ارزیابی عملکرد سازمان با استفاده از مدل تعالی کسب و کار کانجی    ۳۰
۶-۱-۳-۲- ارزیابی عملکرد شهرداری کاشان با استفاده از کارت امتیازی متوازن  ۳۰

۲-۳-۲- پیشینه خارجی تحقیق    ۳۰
۱-۲-۳-۲- شاخص های شهری برای مدیریت شهرها    ۳۰
۲-۲-۳-۲- نظام ارزیابی عملکرد شهرداری پرتوریا    ۳۱
۳-۲-۳-۲- نظام ارزیابی عملکرد شهرداری شارلوت    ۳۶
۳-۳-۲-جمع بندی مطالعه ی تطبیقی نظام ارزیابی عملکرد شهرداری ها    ۴۱
منابع    ۴۲

 منابع

مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران (۱۳۸۷)، نظام های نظارت و ارزیابی عملکرد در شهرداری ها، ویژه نامه مدیریت استراتژیک شهری، شماره ۳

مرکز مطالعات و برنامه ریزی راهبردی شهر تهران(معاونت پژوهشی) (۱۳۸۶)، مجموعه اسناد راهبردی و ملاک عمل کمیته های مطالعات راهبردی

رفیع زاده، علاءالدین(۱۳۸۴)، تحلیل تطبیقی مدل های ارزیابی عملکرد از حیث اهداف، مبانی و نتایج و دستاوردها، دومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد.

سنجری، احمدرضا (۱۳۸۸)، روش های تحقیق در مدیریت؛ دولتی، بازرگانی، صنعتی، بانکداری،اقتصاد و حسابداری، تهران، انتشارات عابد.

شفیعی، زینب(۱۳۸۷)، ارزیابی عملکرد امور مالیاتی شهر تهران بر اساس کارت امتیازی متوازن، دانشگاه پیام نور، مرکز تهران.

صادق پور، ابوالفضل؛ مقدس، جلال(۱۳۷۴)، نظریه سازمان-مدیریت و علم مدیریت، تهران، آموزش مدیریت دولتی

صادقی، فواد (۱۳۸۶)، ارزیابی عملکرد شرکت بهره برداری مترو تهران با استفاده از کارت امتیازی متوازن، دانشگاه علامه طباطبایی

طبرسا، غلامرضا(۱۳۷۸)، بررسی و تعیین نقش اقتضائات استراتژیک در انتخاب الگوی ارزیابی عملکرد سازمان های دولتی، مجموعه مقاله های همایش ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی کشور

عباس پور، عباس (۱۳۸۲) ، مدیریت منابع انسانی، رویکرده، فرآیندها و کارکردها، تهران، انتشارات سمت، چاپ اول، ۲۱۴-۲۱۵

معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران (۱۳۸۹)، نظام جامع مدیریت عملکرد شهرداری تهران

Kanji, G.K. (1998) Measurement of business excellence, Total Quality Management, 9, pp 633-643

Kanji, G.K. (2002) Kanji’s Business Scorecard, Total Quality Management, pp 13-27

Walton, Curt; Schumacher, Lisa; Robinson, Chuck, 2001; Putting Strategy first in Performance Management city of Charlotte.

Zairi Mohamed,(1994), Measuring Performance for Business Result , champan & hall.

 مقدمه

مدیریت، روش به گردش در آوردن کارهای یک سازمان (از لحاظ اقتصادی، اداری و سیاسی) در جهت رسیدن به هدف های آن با استفاده از علم، هنر و صنعت ، و فرآیندی که بوسیله آن کوشش های فردی و گروهی به منظور نیل به هدف مشترک هماهنگ می شود نیز تعریف شده است (صادق پور و مقدس، ۱۳۷۴: ۶۸). به تعبیر «هنری فایول[۱]»، فرآیند مدیریت واحد پنج بعد اساسی برنامه ریزی، سازماندهی، فرماندهی، هماهنگی و نظارت است.

برنامه ریزی «فرآیند اندیشه تا عمل» منتهی به یک سلسله اقدامات و فعالیت های مرتبط به هم، متناسب با منابع، امکانات و شرایط زمانی – مکانی در راستای دستیابی به اهداف مشخص، و “برنامه سند حاوی مجموعه ای از تصمیمات و عملیات منظم سلسله مراتبی و زمان بندی شده جهت تحقق اهداف مورد نظر است.” به تعبیر دیگر، برنامه گاهنامه تصمیمات منظم براساس سلسله مراتب عملیات است (سازمان برنامه و بودجه، ۱۳۷۷: ۴۷).

سازماندهی فرآیند تأمین و تجهیز منابع و امکانات؛ فرماندهی فرآیند هدایت؛ هماهنگی فرآیند انتظام روابط و تعامل اجزاء ، و نظارت فرآیند کنترل عمل اجزای سازمان اجرای برنامه به انجام وظایف ، ارزیابی فرآیند آسیب شناسی و پایش فرآیند تهیه و اجرای برنامه است. نظارت و ارزیابی عامل قوام و دوام برنامه و تحقق اهداف آن است از این رو نظارت و ارزیابی عملکرد، سنجش میزان موفقیت و آسیب شناسی هر یک از اجزا و کل مدیریت و سازمان در تحقق اهداف برنامه ای است.

هر نظامی برای آگاهی از میزان مطلوبیت و مرغوبیت فعالیتها و نتایج عملکرد خود در محیط های پیچیده و پویا نیازمند برقراری سیستم های مناسب ارزیابی عملکرد برای رسیدن به برتری رقابتی می باشد . چرا که فقدان چنین سیستمی به معنی عدم برقراری ارتباط با محیط درونی و بیرونی نظام بوده که نهایتاً مرگ سازمانهای باز، پویا و در نهایت جامعه را در پی خواهد داشت.(فقیهی،۱۳۸۷) رسیدن به این آگاهی خود مستلزم استفاده از سیستم های ارزیابی عملکرد مناسب و کارآمد در سازمان ها است.

از دیدگاه مبانی ارزشی قرآن و اسلام ارزیابی عملکرد سبب پیشگیری از خطا و فساد و جلوگیری از ضایع شدن منابع و امکانات و انتخاب درست در برنامه ریزی ها و کارکنان می شود. دین مبین اسلام دستورات خود را مبتنی بر تعالی، ارسال و ابلاغ نموده است که آفرینش دارای مقصود و غایت متعالی می باشد”افحسبتم انما خلقناکم عبثا”(۱۱۵،مومنون) (اهداف)، و نیز ملاک ها و انتظارات را برای دست یافتن به این خصلت تعالی عنوان نموده است “انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا” (۳، انسان) (بایدها)؛ سپس شاخص هایی را معین ساخته “ان امیرالمومنین و الائمه من ذریتهم هم الموازین”( تعیین شاخص ها) و در این راه همواره بررسی و امتحان وجود دارد و هیچ عملی از ایشان در پیشگاه خداوند نادیده گرفته نمی شود و تصریح می نماید که هر عمل خیر و شر حتی اگر ذره ای کوچک باشد به حساب می آید” فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره”(۷، زلزال) ( نتایج ارزیابی).

امروزه نقش نظام های ارزیابی و نظارت کارآمد در بهبود و تعالی سازمان ها کاملا شناخته شده است. مطالعات انجام شده نشان می دهد که در بسیاری از سازمان های بزرگ ایرانی، پس از الزام و نیاز به نظام های کارآمد برنامه ریزی و تحول، نظام های ارزیابی و نظارت در الویت قرار دارد.(انواری رستمی، ۱۳۸۰)

اگرچه کلیه عوامل و فعالیتهای سازمان مهم هستند، اما فعالیت نظارت و ارزیابی پلی است بین  برنامه ریزی و تصمیم گیری برای بهبود؛ یعنی اگر برنامه ای تنظیم شود و در عمل نظارت و ارزیابی نگردد این عمل باعث می شود که در وهله اول سازمان به اهداف خود نرسد (عدم اثربخشی) و در وهله دوم، به هدر رفتن منابع مالی و انسانی و زمان (کاهش کارایی) و در نهایت اتخاذ تصمیماتی که مبنای منطقی ندارند، در بهبود عملکرد خلل ایجاد نموده و باعث تقلیل بهره وری سازمان خواهد شد. (سنجری، ۱۳۹۰: ۱۶)

در عصر اطلاعات دانش و قابلیت کارکنان، روابط با مشتریان و تامین کنندگان، کیفیت خدمات، فناوری اطلاعات و فرهنگ سازمان ها تاثیر زیادی در موفقیت سازمان ها دارد. بنابراین با پیچیده تر شدن مسائل کسب و کار معیارهای مالی به تنهایی توانایی انعکاس کامل دلایل موفقیت یا عدم موفقیت سازمان ها را ندارند. در این بین کارت امتیازی به علت ایجاد نوعی توازن بین معیارهای مالی و غیر مالی، ذی نفعان داخلی و خارجی، اهداف بلندمدت و کوتاه مدت و شاخص ها نسبت به روش های دیگر ارزیابی عملکرد جامع تر است.(فروتن،۱۱:۱۳۹۰)

کارت امتیازی کانجی نه تنها یک سیستم اندازه گیری، بلکه یک سیستم مدیریتی است که سازمانها را قادر می سازد تا استراتژی و دیدگاهشان را روشن نموده و آن را در عمل تفسیر نمایند. این روش برای فرآیندهای کاری داخلی و نتایج خارجی بازخوردی ارائه می دهدکه می تواند در بهبود مداوم و پیوسته نتایج و عملکرد به کار رود. به مجرد اجرا و توسعه کامل کارت امتیازی برنامه ریزی استراتژیک سازمان را از یک حالت آکادمیک خارج نموده وآن را به نبض سازمان تبدیل می کند.(نجاتی، ۱۳۸۶) مدیران با بکارگیری این روش نه تنها از عملکرد گذشته سازمان آگاه می شوند بلکه در می یابند که اکنون در کجای مسیر قرار دارند و چگونه می توانند با چالش های آینده رو به رو شوند.(کاپلان و نورتون،۱۳۸۴)

در این نوشتار ارزیابی عملکرد و مفاهیم مرتبط و مدل های ارزیابی عملکرد را شرح خواهیم داد. سپس پیشینه داخلی و خارجی ارزیابی عملکرد شهرداری بیان خواهد شد.

۱-۲- ارزیابی عملکرد

سابقه ی ارزیابی عملکرد و شکل اولیه و ابتدایی آن به گذشته های بسیار دور باز می گردد. در واقع از همان زمانی که انسان زندگی گروهی را آغاز کرد و پدیده ی تقسیم کار را در شکل ابتدایی تجربه نمود، به نوعی موضوع ارزیابی را در نظر داشت، اما استفاده از نظام های ارزیابی به صورت رسمی به قرن ۱۹ باز می گردد. می توان بیان داشت که ارزیابی عملکرد همراه با سیر توسعه ی اندیشه های مدیریت ، در قالب مکاتب مدیریت ، توسعه پیدا کرده است.(فروتن، ۸:۱۳۹۰)

در کشور ما برای نخستین بار در سال ۱۳۴۹ به طور رسمی و در سطح ملی مقرر شد سازمانهای دولتی از نظر مدیریت و نحوه ی اداره ی امور مورد ارزیابی قرار گیرند. به این منظور، مرکز ارزشیابی سازمان های دولتی در محل نخست وزیری تشکیل شد، اما سوابق، نشان دهنده ی آن است که پس از گذشت بیش از سی سال هنوز نظام مشخصی برای ارزیابی در سطح ملی طراحی و تدوین نشده است.(همان:۸)

بررسی رویکردهای گوناگون نسبت به ارزیابی مکرر بیانگر آن است که نظام ارزیابی باید متناسب با رشد و توسعه ی سازمان ها بوده و پاسخگوی ابعاد متنوع و متعدد آنها باشد. توسعه ی تکنولوژی، نقش عوامل حیاتی موفقیت، ساختار سازمان، کیفیت خدمات، جایگاه سازمان و خدمات ارائه شده توسط آن در نزد مشتری ، بازار و…. از جمله ی مهمترین عواملی هستند که باید در ارزیابی عملکرد مورد توجه قرار گیرند.

صاحب نظران مدیریت بر این باورند که سیستم های ارزیابی عملکرد باید به طور ادواری مورد بازنگری قرار گیرند که این امر می تواند ناشی از تغییر ارزش های محوری هدایت کننده ی سیستم های ارزیابی عملکرد باشد.

۱-۱-۲-تعریف ارزیابی عملکرد

در ارتباط با ارزیابی عملکرد تعاریف متعددی وجود دارد که در اینجا به تعدادی از این تعاریف اشاره می شود:

ارزیابی عملکرد عبارت است از ارزیابی عملکرد کنونی یا گذشته فرد با توجه به معیارهای مشخص شده برای او. (دیوید، ۲۰۰:۱۳۸۳)

ارزیابی عملکرد عبارت است از فرآیند کمی کردن کارایی و اثربخشی عملیات. (Neely,1995)

فرآیند سنجش و اندازه گیری عملکرد در دستگاه های اجرایی در چارچوب اصولی و مفاهیم علمی مدیریت برای تحقق اهداف و وظایف سازمانی و در قالب برنامه های اجرایی.(Agostino,2011)

ارزیابی عملکرد عبارت است از اندازه گیری عملکرد از طریق مقایسه ی وضع موجود با وضع مطلوب بر اساس شاخص های از پیش تعیین شده که خود واجد ویژگی های معین باشند.(رحیمی، ۴۹:۱۳۸۵)

۱- Henri Fayol

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ارزیابی عملکرد و مدل های ، کارایی و چگونگی اندازه گیری آن و معرفی مدل تحلیل پوششی داده ها
  • تحقیق ارزیابی عملکرد، معیارها ،شاخص ها ، رویکردها روشها و مدل های آن
  • تحقیق مدلها و نظریه های ارزیابی عملکرد ، استرس و انگیزش در کارکنان
  • تحقیق جایگاه نظام پاداش در مدیریت منابع انسانی و مدل ارزیابی عملکرد با پاداش
  • تحقیق هوش هیجانی و ارزیابی عملکرد و نظریه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.