تحقیق استفاده از فاضلاب در کشاورزی و تأثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق استفاده از فاضلاب در کشاورزی و تأثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاه دارای ۳۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱- تاریخچه استفاده از فاضلاب در کشاورزی    ۱۱
۲-۲- خصوصیات فاضلابهای شهری:    ۱۳
۲-۳- تصفیه فاضلاب:    ۱۴
۲-۳-۱-  تصفیه مصنوعی فاضلاب:    ۱۵
۲-۳-۲-  تصفیه طبیعی:    ۱۵
۲-۴- تأثیر فاضلاب بر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک    ۱۶
۲-۴-۱- شوری:    ۱۷
۲-۴-۲-  نسبت جذب سدیم (SAR)    ۱۸
۲-۴-۳- اسیدیته (pH)    ۱۸
۲-۴-۴- غلظت عناصر سنگین در خاک    ۱۸
۲-۵- بررسی تأثیر آبیاری با فاضلاب روی عملکرد و غلظت عناصر معدنی در گیاه    ۱۹
۲-۵-۱- عملکرد و شاخصهای رشد    ۱۹
۲-۵-۲- تأثیر فاضلاب بر تجمع عناصر شیمیایی در اندام‌های مختلف گیاه    ۲۲
۲-۶- اثر کودهای شیمیایی بر خصوصیات کمی گیاهان    ۲۶
۲-۷- تأثیر آبیاری با فاضلاب بر آلودگی آبهای زیرزمینی    ۲۷
۲-۷-۱- نیترات    ۲۸
۲-۷-۲- میکروارگانیزمهای بیماری زا    ۲۸
۲-۷-۳- عناصر سنگین    ۲۸
۲-۷-۴- ترکیبات آلی سمی    ۲۸
۲-۸- مسائل بهداشتی استفاده مجدد از فاضلاب    ۲۹
۲-۸-۱- حذف عوامل بیماریزا در روشهای تصفیه فاضلاب    ۲۹
۲-۸-۲-  انواع سیستمهای آبیاری در رابطه با استفاده از فاضلاب    ۲۹
منابع :    ۳۱

منابع :

۱- قانعیان، م. ت.، م. مصداقی نیا، و ح. احرامپوش. (۱۳۸۰). مبانی استفاده مجدد از فاضلاب. انتشارات طب گستر یزد.

۲- قنبری، الف. (۱۳۸۵). مباحث نوین. جزوه درسی دوره کارشناسی ارشد زراعت، دانشگاه زابل.

۳- کلهری، ج. (۱۳۸۱). خلاصه مباحث کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی، زراعت(گردآوری)، تهران، انتشارات پردازش­گران.

۴- کوچکی، ع.، م. و. حسینی، و ا. هاشمی دزفولی. (۱۳۷۹). کشاورزی پایدار(ترجمه)، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، صفحه ۱۶۴٫

۵- مسیبی، م. (۱۳۷۸). دیباچه­ای بر منابع آب، شگفتی و چالش. انتشارات چاپخانه اصفهان.

۶- باقری، م. (۱۳۸۰). تأثیر آبیاری با فاضلاب تصفیه شده شهری و سیستم­های آبیاری روی ویژگی­های فیزیکی و شیمیایی خاک و آلودگی خاک در چند محصول زراعی . پایان نامه کارشناسی ارشد رشته خاکشناسی، دانشگاه صنعتی اصفهان ، دانشکده کشاورزی .

۷ – باهک، ب. (۱۳۷۴). بررسی اثرات فاضلاب تهران در منطقه ورامین با تأکید بر کشاورزی .پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیای طبیعی، دانشگاه شهید بهشتی.

۸- بهروز، ر. (۱۳۸۵). مدیریت استفاده از فاضلاب در کشاورزی. یازدهمین همایش کمیته ملی آبیاری وزهکشی ایران، صفحه۷۲-۶۱٫

۹- سالک گیلانی، س. (۱۳۸۳). تأثیر افزودن لجن فاضلاب بر شدت نیتریفیکاسیون وجذب نیتروژن بوسیله گیاه ذرت. مجله آب وفاضلاب، شماره ۵۲، صفحه۳۰-۲۰٫

۱۰- خندان، الف. (۱۳۸۳). تأثیر کود آلی و شیمیایی بر خصوصیات شیمیایی، فیزیکی خاک و گیاه دارویی اسفرزه. پایان نامه کارشناسی ارشد خاکشناسی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد.

۱۱- خواجه پور، م. ر. (۱۳۸۴). اصول و مبانی زراعت. جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان.

۱۲- راهنورد، الف. (۱۳۷۶). بررسی تأثیر انواع مختلف کود ازته برعملکرد پروتئین و میزان نیترات در علوفه دو رقم ذرت. زیتون، شماره ۵۴٫

FAO. (1992). Wastewater Treatment and Use in Agriculture. Food and Agriculture Organization of the United Nations, Rome, No. 47.

Feizi, M. (2001). Effect of treated wastewater on accumulation of heavy metals in plant and soil. In: Ragab Ragab, Geof Pearce, Ju-Changkim, Saeed Nairizi, and Atef Hamdy. (Eds). 2001. 52 nd ICID, International Workshop on Wastewater Reuse and Management. Seoul, Korea.PP.137-146.

Gerba, C. P. (1983). Pathogens. in utilization of municipal wastewater and sludge on land. Proc. workshop. A. L. Page, T. L. Gleason, J. E. Smith, L. E. Sommers. (Eds). Riverside: University of California. PP. 147-187.

Amini, M. 2005(). Mapping risk of cadmium and lead contamination to human health in soils of central Iran science of the total environment. 347:64-77.

مقدمه

وقتی تأمین آب شیرین تجدید شونده، پاسخگوی نیازی فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی و مصارف شهری نباشد، ناگزیر توجه بشر بسوی پیدا کردن گزینه‌های دیگر جلب خواهد شد که از آن جمله می‌توان به پساب‌های تصفیه شده، فاضلاب شهری، آب دریا نمک زدایی شده و دیگر آب‌های غیرمتعارف اشاره کرد (Goosen and Shayya, 1990). در این بین فاضلاب شهری مایع یا آبی بسیار باارزش است که به سبب دارا بودن مواد معدنی و آلی می­تواند نقش مهمی در باروری زمین­های کشاورزی نیز داشته باشد (حسینیان، ۱۳۸۱). استفاده از آب فاضلاب شهری هرچند مفید است اما از لحاظ بهداشتی با مخاطراتی نیز همراه است که بهره­برداری از آن را تا حدی پیچیده و مشکل‌ می­سازد. در جدول ۱-۱ شماری از آلودگی­هایی که ممکن است بوسیله آب فاضلاب تصفیه نشده انتقال یابد آورده شده است.

بر اساس آمار، در ایران سالانه بالغ بر ۵ میلیارد متر مکعب آب ( حدود ۵% از آبی که استحصال می‌شود) به مصارف شرب و بهداشت می‌رسد و نزدیک به یک میلیارد متر مکعب (حدود ۱%) آب نیز در بخش صنعت مصرف می‌شود (ملکوتی، ۱۳۷۸). از اینرو حجم عمده‌ای از آب مصرفی در این دو بخش بصورت فاضلاب شهری و پساب‌های صنعتی از مدار استفاده خارج می‌شوند. بر اساس گزارش مسیبی بین ۵۰ تا ۷۵% آب شهری بصورت پساب به محیط برمی‌گردد. رهایی از این حجم عظیم از فاضلاب‌ها باید به گونه‌ای باشد که اثرات سوء زیست محیطی بر منابع آب، خاک و بهداشت عمومی نداشته باشد. تصفیه کامل این گونه فاضلاب‌ها بسیار پرهزینه است با این وجود امروزه به لحاظ مشکل کمبود آب و بحران حاصل از آن و نیز با توجه به هزینه‌های بالای استحصال و انتقال آب، استفاده مجدد از پساب فاضلاب در بسیاری از کشورهای دنیا و از جمله ایران جایگاه ویژه‌ای (بخصوص در بخش کشاورزی) پیدا کرده است (EPA.1995.). هر چند پساب فاضلاب در مقایسه با حجم آب آبیاری مورد نیاز برای کشاورزی در کشور، مقدار ناچیزی را شامل می‌شود اما بهره‌برداری از همین مقدار باعث می‌شود که آب‌های با کیفیت بالا را بتوان در مصارف با اهمیت‌تری به کار برد (عابدی، ۱۳۸۰).

بهره‌برداری صحیح از فاضلاب‌های شهری، مشکل آلودگی آب‌های سطحی را نیز کاهش می‌دهد، این عمل نه تنها باعث حفظ منابع آب می‌گردد، بلکه به علت وجود مواد و عناصر غذایی موجود در آن برای رشد گیاهان بسیار سودمند است(بهروز، ۱۳۸۵). موجود بودن این پساب در نزدیکی مراکز شهری، امکان افزایش محصولات کشاورزی در اطراف این مناطق را فراهم می‌کند. همچنین وجود نیتروژن و فسفر در فاضلاب، می‌تواند به حذف یا کاهش مصرف کودهای شیمیایی مورد نیاز محصولات کشاورزی منجر گردد (عابدی، ۱۳۸۰). استفاده از فاضلاب در آبیاری مزارع کشاورزی از سابقه طولانی در کشورهای مختلف دنیا برخوردار است. در نواحی مدیترانه‌ای، فاضلاب به عنوان یکی از منابع مهم آب آبیاری کشاورزی به شمار می­رود (صفری و همکاران، ۱۳۸۱). شکل صحیح و بهداشتی استفاده از فاضلاب در کشاورزی که بر اساس استفاده از فاضلاب تصفیه شده استوار است، صرفاً در قرن اخیر مطرح شده است. بخش کشاورزی با توجه به مصرف بالای آب دارای بزرگترین پتانسیل استفاده مجدد از آب است. استفاده از فاضلاب تصفیه شده برای کشاورزی، اگر چه در اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا از اوایل قرن اخیر مورد توجه قرار گرفته است، اما باید خاطر نشان نمود که استفاده از فاضلاب برای آبیاری، بخصوص غلات، در کشورهایی همانند هند، چین و بعدها در خاورمیانه از دیرباز معمول بوده است. حتی در مناطقی که آب به فراوانی وجود دارد، تصفیه و استفاده مجدد از پساب برای جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی در حال افزایش است (صفری و همکاران، ۱۳۸۱). امروزه پساب در بسیاری از کشورها بخش مهمی از منابع آب تجدید شونده را شامل می‌شود و بطور عمومی استفاده از فاضلاب در کشاورزی مورد پذیرش قرار گرفته و فواید زراعی و اقتصادی فراوان آن، این موضوع را تصدیق می‌کند (عابدی، ۱۳۸۰).

امروزه تحقیقات در زمینه استفاده از انواعی از آبهای نامتعارف از جمله فاضلاب‌ها در آبیاری اراضی کشاورزی و مشاهده جنبه‌های مختلف تاثیر آن بر تولید کمی و کیفی گیاهان زراعی و باغی از جایگاه ویژه­ای در بسیاری از کشورهای دنیا مطرح است.

تحقیقات صورت گرفته نشان می­دهد هر چند فاضلاب تصفیه شده خانگی حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد مغذی است که می‌تواند برای رشد گیاهان سودمند باشد و مصرف کودهای شیمیایی را در اراضی کشاورزی کاهش دهد (Marten and et al, 1980). اما گاها برخی از این عناصر غذایی در حد بیش از میزان مورد نیاز گیاهان می‌باشند، که ممکن است موجب بروز سمیت در اندام گیاهان و نیز رشد بیش از اندازه سبزینگی و یا کاهش کیفیت آنها گردد (عابدی،۱۳۸۰).

با توجه به کمبود آب در مناطق خشک و نیمه خشکی همانند ایران، استفاده از پساب فاضلاب‌ها در امر تولید محصولات زراعی می‌تواند به عنوان منبع آب مطمئنی برای آبیاری مورد توجه قرار گیرد. در نتیجه نه تنها بخشی از کمبود آب کشاورزی جبران خواهد ‌شد، بلکه از اثرات سوء تخلیه بی رویه فاضلاب‌ها و خسارت‌های آن به منابع کشاورزی و آلودگی محیط زیست نیز جلوگیری به عمل می آید (عرفانی و همکاران، ۱۳۸۰). پیش­بینی ‌شده در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰ میلیارد متر مکعب آب در سال در بخش شرب شهری، روستایی و صنعت، مصرف می­شود، بنابراین با فرض ضریب بازیافت ۶۰ تا ۷۰ درصد، حدود ۶ تا ۷ میلیارد متر مکعب آب در سال قابل بازیافت بوده و می‌تواند به طور مستقیم ظرفیت تأمین آب کشور برای مصارف کشاورزی و صنعت را افزایش دهد (عابدی کوپایی و همکاران، ۱۳۸۲).

 ۲-۱- تاریخچه استفاده از فاضلاب در کشاورزی

استفاده از فاضلاب شهری و خانگی در آبیاری و تولید محصولات کشاورزی، به عنوان منبع آبی سرشار از عناصر غذایی مورد نیاز گیاه  از دیرباز در بسیاری از نقاط مختلف دنیا رواج داشته است (توکلی و طباطبایی، ۱۳۷۸). در واقع تاریخچه گسترش استفاده از پساب، در اروپا به سال ۱۸۰۰ میلادی بر می­گردد. قدمت مزارعی که در فرانسه و در شهر پاریس با پساب آبیاری می­شدند به سال ۱۸۶۸ برمی­گردد. کاربرد پساب در ایالات متحده آمریکا سابقه­ای طولانی دارد و در سال ۱۹۰۴ در این کشور ۱۴ طرح آبیاری با پساب گزارش شده است (علیزاده، ۱۳۸۵) . بهره­برداری مفید و سودمند از فاضلاب در کالیفرنیا عملاً از دهه ۱۹۸۰، یعنی از زمان آغاز مصرف فاضلاب خام در مزارع آغاز شد (صفری،۱۳۸۰ ). امروزه بیش از سه هزار منطقه آبیاری شده با فاضلاب تنها در ایالات متحده آمریکا وجود دارد. در کشورهای در حال توسعه کاربرد فاضلاب در اراضی کشاورزی همواره به عنوان یک شیوه دفع فاضلاب­های شهری و همچنین روشی مناسب جهت تامین آب مورد نیاز کشاورزی محسوب می­شود . در شهر مکزیکوسیتی ، پایتخت ۱۵ میلیون نفری مکزیک، بیش از ۷۰ هزار هکتار از زمین­های کشاورزی خارج از شهر با فاضلاب تصفیه شده این شهر آبیاری می­شوند (Asano and Levine, 1996). استفاده از فاضلاب تصفیه نشده؛ سالهای متمادی در پروژه­های آبیاری جنگل­کاری به دور از مناطق مسکونی در کویت معمول بوده است. به دنبال مطالعات گسترده­ای که توسط کمیته­های بهداشتی و علمی در داخل این کشور و توسط مشاورین و سازمان­های بین المللی (سازمان بهداشت جهانی و سازمان خواروبار جهانی) انجام گرفته است، دولت کویت یک برنامه تصفیه فاضلاب و استفاده از آن را آغاز کرده، که در آن بالاترین اولویت به توسعه کشاورزی فاریاب در مزارع بسته[۱] و همراه با آن جنگل­کاری در اراضی با خاک سبک اختصاص داده شده است. پیش بینی می شود این طرح در سال ۲۰۱۰ بطور کامل به مرحله اجرا در آید (Dahiya and et al, 1987). از جمله گیاهان زراعی که کشت آن در این طرح مورد توجه قرار گرفته، گیاه ذرت می­باشد. کارگران کشاورزی که در ارتباط با جریان فاضلاب هستند، هر شش ماه یک بار تحت آزمایش پزشکی قرار می­گیرند، تاکنون هیچ­گونه بیماری عفونی در آنها گزارش نشده است (عابدی، ۱۳۸۰). در کشور مکزیک وزارت بهداشت قوانین و مقررات اساسی برای محدودیت در کشت گیاهانی که با فاضلاب تصفیه شده آبیاری می­شوند منظور کرده و کاشت گیاهان کلم ،کاهو ،چغندرقند ،گشنیز، تربچه، هویج، اسفناج و جعفری را ممنوع اعلام کرده است.

۱– به مزارعی گفته می شود که رفت و آمد در آنها محدود و کنترل شده باشد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تصفیه فاضلاب و واحد هایی بکارگیری و انواع فرآیندهای تصفیه زیستی فاضلاب
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • تحقیق گیاه‌شناسی جو و تاثیرآبیاری با پساب فاضلاب در گیاهان
  • تحقیق گیاهشناسی لوبیا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • تحقیق تصفیه فاضلاب و اثرات آبیاری با فاضلاب تصفیه شهری بر رشد گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.