تحقیق تصفیه فاضلاب و اثرات آبیاری با فاضلاب تصفیه شهری بر رشد گیاهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تصفیه فاضلاب و اثرات آبیاری با فاضلاب تصفیه شهری بر رشد گیاهان دارای ۳۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۱-یونجه    ۶
۱-۱-۱-تاریخچه یونجه    ۶
۱-۱-۲-خصوصیات گیاه شناسی یونجه    ۷
۱-۱-۳-شرایط محیطی مورد نیاز برای کشت یونجه    ۱۰
۱-۱-۴-  ترکیبات شیمیایی    ۱۱
۱-۱-۵-خواص داروئی یونجه    ۱۱
۱-۱-۶- نکات مهم زراعی یونجه    ۱۲
۱-۱-۷- اهمیت اقتصادی و سطح زیر کشت یونجه    ۱۴
۱-۱-۸- مشخصات ارقام یونجه    ۱۵
۱-۲-فاضلاب    ۱۶
۱-۲-۱- فاضلاب چیست ؟    ۱۷
۱-۲-۲- هدف از تصفیه فاضلاب    ۱۸
۱-۲-۳-روش های مختلف تصفیه فاضلاب    ۲۰
۱-۲-۴-مراحل تصفیه فاضلاب    ۲۰
۱-۲-۵-مصارف کشاوزری فاضلاب    ۲۱
۲-۱-مروری بر تحقیقات انجام شده:    ۲۳
فهرست منابع:    ۳۲

 منابع:

۱-کوچکی، ع.، راشد محصل، م.، نصیری، م. و صدر آبادی، ر. ۱۳۷۶٫ مبانی فیزیولوژیکی رشد و نمو گیاهان زراعی. مشهد: انتشارات بنیاد فرهنگی رضوی آستان قدس. صفحه ۴۰۴٫

۲-کوچکی، ع. و بنائیان اول، م. ۱۳۷۳٫ فیزیولوژی عملکرد گیاهان زراعی. مشهد: انتشارات جهاددانشگاهی.

۳-بحرانی، ج. و ایزدی فر، ر. ۱۳۷۷٫ بررسی ارقام مختلف یونجه از لحاظ عملکرد و کل ماده خشک، پروتئین و برگ در باجگاه. مجله علوم زراعی ایران. جلد ۱ شماره۲٫

۴-بهمنیار، م، ع. ۱۳۸۶٫ تأثیرمصرف فاضلاب درآبیاری گیاهان زراعی برمیزان برخی از عناصر سنگین خاک وگیاهان. محیط شناسی، سال سی و سوم ، شماره ۴۴٫ صفحه ۲۶٫

۵-طبا طبایی، م. ۱۳۷۷٫ پایداری در طرح های آبیاری با پساب. مجله آب و محیط زیست، ۳۱: ۳۵-۲۸٫

۶-طایی سمیرمی، ج. ۱۳۸۴٫ بررسی اثر آبیاری با فاضلاب شهری زابل بر عملکرد کمی و کیفی خاک و ویژگی های شیمیایی خاک.پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشکده کشاورزی، دانشگاه زابل.

۷-عابدی کوپایی، ج.، افیونی، م.، مصطفی زاده، ب.، موسوی، س. ف. و باقری، م. ر. ۱۳۸۲٫ تأثیر آبیاری بارانی و سطحی با پساب تصفیه شده بر شوری خاک. نشریه آب و فاضلاب. شماره ۴۵٫ صفحه ۳۵٫

۸-عبادی، ف.، اسماعیل ساری، ع.، و ریاحی بختیاری، ع.ر. ۱۳۸۴٫ میزان و نحوه تغییرات فلزات سنگین و اندام های گیاهان آبزی و رسوبات تالاب میانکاله. مجله محیط شناسی، شماره ۳۷٫ صفحات ۷۴-۵۳٫

۹-حیدری شریف آباد، ح. ۱۳۸۳٫ اثرات خشکسالی بر اقتصاد، محیط زیست و اجتماع. وزارت جهاد کشاورزی. معاونت زراعت

۱۰-حیدری شریف آباد، ح. ۱۳۸۳٫ روش های کاهش خسارت خشکی و خشکسالی. کمیته ملی مدیریت خشکی و خشکسالی وزارت جهاد کشاورزی. جلد سوم. صفحه ۳۴۶٫

۱۱-حیدری شریف آباد، ح.، دری، م. ع. ۱۳۸۰٫ نباتات علوفه ای(نیامداران). چاپ اول. انتشارات موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع.

۱۲٫Klinkowski, M.M. 1933. Lucerne. Its ceological position anddistributionin thr word. Imp. Bur. Plant؛ Genetics: Herbage Plants, 12:1-62.

۱۳٫Koomen, I., S.P. McGrath and K.E Giller 1990. Mycorhizal infection of clover is delayed in soils contaminated with heavy metals from past sewage sludge applications. Soil. Biol. Biochem. 22: 871-873.

۱۴٫Adjei, M.B. and J.E. Rechcigl. 2002. Bahiagrass production and nutritive value as affected by domestic wastewater residuals. Agronomy Journal 94:1400–۱۴۱۰٫

۱۵٫Smith, S. R. 1996. Agricultural recycling of sewage sludge and the environment. CAB International, Walling ford, UK, 382pp.

۱۶٫Smit, R. R., Taylor, N. L. and Bowley, S. R. 1985. Red clover. IN: Taylor, N. L.(ed) Clover Science Technology. ASA/CSSA/SSSA. Madison Wisconsin. PP. 457-470.

مقدمه

افزایش جمعیت جهان با نرخ ۷/۱ درصد نشان داده که سالانه بیش از ۹۰ میلیون نفر به مصرف کنندگان محصولات کشاورزی در جهان افزوده می شود. بر این اساس تولید غذا می بایست به طور مداوم افزایش یابد تا از کمبودهای غذایی جلوگیری گردد. طی سال های گذشته، بازدهی محصولات کشاورزی به طور چشمگیری افزایش یافته است. این افزایش مدیون عوامل مختلف از جمله روش­های مناسب مدیریت مزرعه، نظام های تولیدی، کاربرد فنون جدید مبارزه با آفات و بیماری ها و استفاده بهینه از آب بوده است. در نواحی خشک و نیمه خشک مانند ایران، یکی از عوامل بسیار مهم در افزایش بازدهی محصول، تأمین آب مورد نیاز گیاه در یک نظام پایدار می باشد (شریعتمدار، ۱۳۸۳).

در گذشته، پایه های اقتصاد در مناطق خشک، تولیدات کشاورزی بوده و اجداد ما هزاران سال در مناطق خشک با اتخاذ شیوه های مناسب به حیات خویش ادامه داده­اند. پایداری تولید در مناطق خشک به تداوم تولید با حفظ منابع پایه که شامل آب، خاک و نیروی انسانی  می باشد بستگی دارد. استمرار تولید در این مناطق باید به حفظ محیط زیست کمک کرده و از نظر اقتصادی نیز توجیه پذیر باشد. آب یکی از منابعی است که در تولید محصولات کشاورزی نقش مهمی را بازی می کند و در صورتی که به طور صحیح مدیریت نشود عامل محدود کننده تولید پایدار در مناطق خشک خواهد بود (حیدری شریف آباد،۱۳۸۳).

با توجه به خشکسالی های اخیر و برداشت بی رویه از منابع آب های زیر زمینی، در آینده ای نه چندان دور اکثر قنوات، چشمه ها و چاه ها خشک خواهند شد. لذا دو راه حل برای چاره جویی موارد یاد شده پیش رو قرار دارد. ۱- کاهش سطح زیر کشت ۲- استفاده بهینه از منابع آبی و به کارگیری منابع غیر متعارف آب. کاهش سطح زیر کشت از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با توجه به بحران جمعیت دارای عوارض گسترده ای است. بنابراین جهت پایداری تولید راه حل دوم منطقی می باشد (حیدری شریف آباد،۱۳۸۳).

خشکسالی هایی که ظرف سال های اخیر به وقوع پیوسته، موجب شده تا منابع موجود آب شیرین به ویژه در مناطق خشک دچار نقصان گردد. در کشور ما برداشت آب از منابع آب زیرزمینی در مقایسه با سایر کشورها به مراتب بیشتر بوده و هم اکنون در شرایطی هستیم که از لحاظ منابع آب شیرین کمبود داریم و در دراز مدت، بحران منابع آب به صورت یک مساله جدی مطرح خواهد شد. از سوی دیگر افزایش جمعیت به ویژه در مناطق شهری، باعث تولید حجم بالایی از فاضلاب می گردد که با روند فصلی دفع فاضلاب، مشکلات زیست محیطی فراوانی را در اطراف این نقاط ایجاد خواهد نمود. بنابراین توجه به منابع غیر متعارف آب از جمله استفاده از فاضلاب تصفیه شهری یک ضرورت اجتناب ناپذیر می باشد و لازم است با انجام آزمایشات لازم در خصوص چگونگی استفاده از این منابع آبی جهت حفظ محیط زیست، ذخیره منابع آب های زیر زمینی و دستیابی به توسعه پایدار گام برداشت. استفاده از فاضلاب تصفیه شهری به عنوان یکی از منابع غیر متعارف آب، در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. بهترین شیوه دفع فاضلاب، پس از انجام مراحل تصفیه، کاربرد آن در کشاورزی است. فاضلاب تصفیه شده شهری از منابع غیر متعارف آب محسوب می شود و کاربرد آن در کشاورزی نیازمند مدیریت خاصی است که ضمن بهره گیری مطلوب از آن، مخاطرات زیست محیطی و بهداشتی را در خاک، گیاه و منابع آب سطحی و زیرزمینی به همراه نداشته باشد (پسکاد، ۱۹۹۲).

گیاه یونجه یکی از گیاهان مهم زراعی دنیا بوده و تاکنون تحقیقات کمی در زمینه اثرات فاضلاب تصفیه شهری بر روی رشد این گیاه صورت گرفته است که ضرورت مطالعه آن در ایران با توجه به کاربرد علوفه آن در تغذیه دام حائز اهمیت است. با توجه به شرایط اقلیمی یاسوج و پرورش دام در روستاهای اطراف جهت تأمین نیاز غذایی دام ها، یونجه یکی از محصولاتی است که در استان کهگیلویه و بویراحمد کشت می گردد و آب مصرفی و مورد نیاز آن بسیار زیاد می باشد. لذا با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر و مسئله آب قابل استفاده در کشاورزی با عنایت به وجود یک واحد تصفیه خانه فاضلاب شهری در شهر یاسوج، از آنجائی که آب­های ناشی از فاضلاب تاکنون به طور مؤثری در امر آبیاری مزارع یونجه استفاده نشده اند، ضروری است تحقیقات لازم در خصوص چگونگی استفاده از فاضلاب تصفیه شهری در امر آبیاری مزارع یونجه انجام تا در صورت موفقیت آمیز بودن این موضوع، در خصوص تأمین بخشی از آب مورد نیاز مزارع یونجه از طریق فاضلاب تصفیه شهری اقدام گردد.

۱-۱-یونجه

۱-۱-۱-تاریخچه یونجه

تاریخچه یونجه، سرگذشت مهمترین گیاه علوفه ای دنیا و اولین گیاه علوفه ای اهلی شده است که بشر اولیه آن را به درستی به عنوان یک گیاه با ارزش از لحاظ تغذیه دام تشخیص داده است (کریمی، ۱۳۶۹؛ درویشی زید آبادی، ۱۳۷۷).

یونجه سابقه تاریخی بسیار طولانی دارد و قدمت کشت آن به سال ها قبل از میلاد مسیح و به ابتدای تاریخ تمدن می رسد. در قدیم این نبات در ایران به نام اس پرس معروف بوده و هنوز هم در بعضی نواحی به همین نام معروف است. ظاهراً اهمیت گیاهان علوفه ای همزمان به دوران اهلی کردن حیوانات وحشی بر می گردد بشر هر چه بیشتر به فرآورده های دامی احتیاج پیدا می کرد، اهمیت اقتصادی نباتات علوفه­ای بارزتر می شد. تا آنجا که امروز زراعت علوفه از جمله یونجه یکی از اساسی ترین زراعت ها را تشکیل می دهد. در جنگ هایی که میان قبایل مختلف رخ می داد از وجود چهارپایان در صحنه های جنگ استفاده می شد لشکرها به اجبار به فکر آذوقه دام های خود می افتادند و از آن زمان بود که استفاده از علوفه خشک رایج و مصرف آن معمول گردید (کریمی، ۱۳۶۷).

قدیمی ترین منابع برای شناسایی تاریخ یونجه به عنوان علوفه به ۳۳۰۰ سال پیش، در فارس و ترکیه برمی گردد. تاریخ کاشت یونجه در ایران به دوران مادها و هخامنشی ها    می رسد. این علوفه در موقع حمله خشایار شاه (۴۹۰ سال قبل از میلاد) از ایران به یونان برده شد و از آنجا به ایتالیا و بالاخره به سایر کشورهای اروپا منتقل گردید. یونجه در دوره مادها جزو علوفه اسب محسوب می شد و به همین جهت به آن Media herba  گفته شده است که به معنی علف مادها می باشد (درویشی زید آبادی، ۱۳۷۷؛کریمی، ۱۳۶۷).

مبدا اصلی یونجه را خاور نزدیک، آسیای صغیر و آسیای مرکزی باید دانست، ولی واویلف (vavilov) دانشمند روسی، مبداء یونجه را مرکز خاور نزدیک، آسیای صغیر، قفقاز، ایران و مناطق کوهستانی ترکمنستان شوروی ذکر کرده است. واویلف معتقد است غرب ایران دارای تنوع زیادی از یونجه های M. sativa می باشد (درویشی زید آبادی، ۱۳۷۷؛کریمی، ۱۳۶۹؛ مطلبی آذر، ۱۳۷۵؛ هانسون، ۱۹۸۸).

مرکز جغرافیایی یونجه را اغلب کشور ایران می دانند. یونجه، در منطقه ای که دارای آب و هوای قاره ای سرد یا تابستان های گرم و خشک بوده رشد و گسترش یافته است. با توجه به این خصوصیات آب و هوایی، منطقه سازش یونجه در کشور ایران شامل نواحی سردسیر یا مناطق غربی کشور می شود. از دیدگاه تاریخی، توجه به کشت یونجه به طرز چشمگیری با موفقیت همراه بوده است. احتمالاً موفقیت اصلی این گیاه را می توان در داشتن ریشه عمیق و گسترده آن دانست (کریمی، ۱۳۶۹).

۱-۱-۲-خصوصیات گیاه شناسی یونجه

این گیاه چند ساله از خانواده پروانه آسا و جنس مدیکاگو است. در اروپا به این گیاه لوسرن Lucern و در زبان انگلیسی و آمریکایی به آن آلفالفا Alfalfa و گاهی مدیک می گویند. این گیاه به علت این که به مادها تعلق داشته (مدیک) نامیده شده. این واژه در ادبیات لاتین (مدیکا) نامیده می شود و در اصلاحات علمی گیاه شناسی به (مدیک گو) تبدیل شده و به این شکل به کار برده می شود (مظاهری لقب، ۱۳۸۷).

یونجه دارای ریشه راست و عمیقی بوده که از رشد مریستم انتهایی ریشه چه حاصل  می شود به موازات پیدایش ریشه اولیه، قسمت زیر لپه (Hypocotil) نیز رشد کرده ولپه ها را از خاک خارج می کند. میزان انشعاب ریشه توسط دانشمندان مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. ژنوتیپ های مقاوم به سرما نسبت به ژنوتیپ های غیر مقاوم انشعاب ریشه بیشتری دارند. برخوردار بودن این گیاه از یک سیستم ریشه ای قوی عامل موفقیت آن در مقاومت به کلیه عوامل نامساعد و همچنین استفاده از مواد غذایی تحت الارض به شمار می آید. ریشه، آب زیر زمین را به خوبی جذب می کند و در سال دوم نسبت به خشکی مقاوم می شود. اگر خاک شنی باشد، ریشه خیلی باریک نفوذ می کند و رشد فرعی ندارد که این نیز خوب نیست. در خاک مناسب ریشه فرعی و اصلی به خوبی تشکیل می شود. خاک مناسب یونجه خاک شنی و رسی است. ریشه دهی یونجه، با سن گیاه افزایش می یابد به طوری که در سال دوم رشد، نفوذ ریشه ها تا ۵/۱ متری عمق خاک امری عادی است و در سال چهارم تا بیش از ۸ متری عمق خاک در ایالت کانزاس آمریکا گزارش شده است (هانسون، ۱۹۸۸).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تصفیه فاضلاب و واحد هایی بکارگیری و انواع فرآیندهای تصفیه زیستی فاضلاب
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • تحقیق گیاه‌شناسی جو و تاثیرآبیاری با پساب فاضلاب در گیاهان
  • تحقیق گیاهشناسی لوبیا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • تحقیق استفاده از فاضلاب در کشاورزی و تأثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.