تحقیق اهمیت ازت وحساسیت گوجه فرنگی به آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اهمیت ازت وحساسیت گوجه فرنگی به آن دارای ۶۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۱- مبدا و تاریخچه انتشار گوجه فرنگی    ۱۰
۱-۲- گیاه شناسی گوجه فرنگی    ۱۱
۱-۳- احتیاجات آب و هوائی    ۱۴
۱-۴- مقدار آب مورد نیاز گوجه فرنگی    ۱۶
۱-۵- ارزش غذائی گوجه فرنگی    ۱۷
۱-۶- جنبه های اقتصادی گوجه فرنگی    ۱۸
۱-۷- عناصر غذائی مورد نیاز گوجه فرنگی    ۲۱
۱-۷-۱- نیاز گوجه فرنگی به ازت:    ۲۴
۱-۷-۲- نیاز گوجه فر نگی به فسفر:    ۲۶
۱-۷-۳- نیاز گوچه فرنگی به پتاسیم:    ۲۸
۱-۷-۴- نیاز گوجه فرنگی به کلسیم:    ۳۰
۱-۷-۵- نیاز گوجه فرنگی به منیزیم:    ۳۱
۱-۷-۶- نیاز گوجه فرنگی به گوگرد:    ۳۳
۱-۷-۷- نیاز گوجه فرنگی به روی:    ۳۴
۱-۷-۸- نیاز گوجه فرنگی به آهن:    ۳۵
۱-۷-۹- نیاز گوجه فرنگی به منگنز:    ۳۶
۱-۷-۱۰- نیاز گوجه فرنگی به مس :    ۳۷
۲- مروری برتحقیقات گذشته    ۳۸
۲-۱- اهمیت ازت وحساسیت گوجه فرنگی به آن:    ۳۸
۲-۲- نمونه برداری صحیح خاک و تجزیه آن :    ۴۸
۲-۲-۱-تجزیه خاک:    ۴۹
۲-۳- خصوصیات کیفی گوجه فرنگی:    ۵۰
منابع مورد استفاده    ۵۵

منابع

۱- ملکوتی، م.ج.وم. ن. غیبی. ۱۳۷۹٫ تعیین در بحران عناصر غذایی موثر در خاک ، گیاه و میوه در راستای افزایش عملکرد کمی و کیفی محصولات استراتژیک کشور،چاپ دوم، نشر آموزش کشاورزی کرج، ایران، ۹۲ص.

۲-ملکوتی،م.ج. وم.ن.غیبی. ۱۳۷۹٫ تعیین حد بحرانی  عناصر غذائی موثر در خاک ، گیاه  و میوه در راستای افزایش عملکرد کمی و کیفی محصولات استراتژیک کشور، چاپ دوم، نشرآموزش کشاورزی کرج، ایران، ۹۲ ص.

۳- فصیحیان، ن. ۱۳۷۶٫ بررسی  و مقایسه خواص کمی و کیفی ارقام گوجه فرنگی از نظر قابلیت استفاده در منابع تبدیلی تولید رب، چاپ اول، نشر آموزش کشاورزی ، کرج ، ایران، ۴ص.

۴- بیات پ. ۱۳۷۸٫ بررسی وضعیت اقتصاد کشاورزی استان بوشهر، چاپ اول، مرکز تحقیقات کشاورزی استان بوشهر، ایران، ۳۶ ص.

۵-بیات، ب. ۱۳۷۸٫ تیین الگوی بهینه کشاورزی  پایدار و افزایش عملکرد  با بهینه سازی مصرف کود در ایران ، چاپ دوم، نشر آموزش کشاورزی ، کرج، ایران ، ۴۶۰ ص.

۶- مقیمی،۱٫ ح . ۱۳۷۸٫ گزارش پژوهشی ملی بررسی اثر مصرف دو نوع کود در عملکرد محصولات زراعی و تغییرات کلرو در خاک، چاپ اول، مرکز تحقیقات کشاورزی استان هرمزگان، ایران، ۶۱٫ ص.

۷-هدایت، م. ۱۳۷۳٫ بررسی اثرات تنظیم کننده های رشد اکسینی و هرس برگ همراه با فیم بررسی کیفیت و کیفیت گوجه فرنگی در منطقه برازجان( استان بوشهر)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس ، توان، ایران، ۱۵۴۰ ص.

۸-خوشخوی،م. ، شیبانی،ب، . وع. تفصفی ، وا. روحانی . ۱۳۶۸٫ اصول باغبانی ،چاپ سوم انتشارات دانشگاه شیراز، ایران، ۵۵۳٫

۹- خوگر،ز .وک. ارشد.م.ج. ملکوتی ، ۱۳۷۹٫ اثرات مصرف بهینه کود در افزایش عملکرد گوجه فرنگی ، چاپ اول، نشر آموزش کشاورزی ، کرج، ایران، ۲۱ ص.

۱۰-subbiab,k.R,perumal.1990 ,Efects of calcium soum sources, concentration, stages and number of sprumal of sprage on physilo –chemical properties of tomato fruits . south .indian. Hort. 38:(1):20-27

۱۱-Bolton,F.E.1980. optimizing the use of wather and nitrogen through soil and crop management.plant soil.58:231-247

۱۲- Rowun,w.r.and G.V.johnson .1999.improving nitrogen use efficiency forcerael production.Agron.j.91:357-363.

۱۳- Ryden.J.c.and lund.L.J.1980. Nature and extent of directly measured measured denitrifiction losses prom irrigateol vegetable crop production .soilsci.soc.Amer.j.44:505-511.

۱۴-Isfand, D. 1984. Corn yield variation as related to soil water fluctuation and nitrogen fertilizer. II- Soil water – nitrogen – yeild relationships. Comunication in Soil Science and Plant Analysis.15:10, 1163 – ۱۱۷۴٫

مقدمه

 ازت بیش از هر عنصری مورد مطالعه علمای تغذیه گیاهی قرار گرفته است. حدود ۷۸% حجم اتمسفر را ازت ملکولی (N2) تشکیل می دهد که ستونی از اتمسفر به مساحت یک هکتار، وزنی معادل ۷۲هزار تن را شامل می گردد اما گیاهان سبز قادر نسیتند از این منبع عظیم ازتی مستقیما استفاده نمایند و تنها به مقدار بسیار جزئی بسته به شرایط و فاکتورهای متعدد، بعضی از گیاهان قادر به استفاده از آن می باشند.

فاکتورهای افزاینده ازت به خاک بجز کودهای شیمیایی بسیار محدود می باشند. چون از طریق تثبیت در مناطق حاره ۱۰۰-۲۵ کیلو گرم در هکتار در سال و از طریق باران ۲۰- ۱ کیلو گرم در هکتار در سال و مواد پوسیده حیوانی و گیاهی ۲۵ کیلو از هر تن بتدریج و درصورت مرطوب باقی ماندن آن به خاک اضافه می کنند بنابراین عمده ترین راه برای جبران کمبود ازت استفاده از کودهای شیمیایی است.

کمبود منابع آب با کیفیت مطلوب از مهم ترین عوامل محدود کننده تولید و توسعه کشت گوجه فرنگی در استان بوشهر می باشد. علاوه بر این کاهش روز افزون کیفیت آب های زیرزمینی استان  مزید بر علت شده و لزوم استفاده بهینه از منابع آب موجود را ضروری می نماید. یکی از مهم ترین مصادیق استفاده بهینه از منابع آب آبیاری افزایش کارآیی مصرف آب می باشد.عوامل زیادی از جمله روش آبیاری ، مدیریت دور و عمق آبیاری و … در افزایش کارآیی مصرف آب موثر است(تصدیقی،محمد،۱۳۸۹) .

مصرف متعادل کودهای شیمیایی نیز یکی از مهمترین عواملی است که با تاثیری که در استفاده مطلوب از آب آبیاری و افزایش عملکرد محصول دارد می تواند در افزایش کارآیی مصرف آب موثر باشد. استفاده از کود های شیمیایی همراه آب آبیاری در روش قطره ای بدلیل امکان کنترل مقدار و زمان مصرف کود و توزیع یکنواخت آن باعث افزایش قابل ملاحظه محصول و کارآیی آب مصرفی می گردد که مزیت مضاعف بر سایر مزایای آبیاری قطره ای محسوب می شود(کاویانی،اسداله،۱۳۷۹). افزایش راندمان مصرف کود و بخصوص کودهای ازته که از دیگر مزایای کود- آبیاری می باشد عامل اساسی در کاهش هزینه های تولید و پرهیز از آلودگی نیتراتی آب ، خاک و محصول گزارش شده است(فرشی وهمکاران،۱۳۷۶).

نیتروژن از جمله عناصر غذایی مورد نیاز گیاه است که با توجه به نقش و اهمیتی که در تولید محصولات کشاورزی و از جمله گوجه فرنگی دارد کاربرد آن در کشاورزی در مناطق خشک و نیمه خشک بدیل کمبود مواد آلی خاک ضروری و اجتناب ناپذیر است(بیات،ب،۱۳۷۸). همانگونه که کمبود ازت کاهش تولید را در پی دارد مصرف اضافی آن نیز علاوه بر هدرروی سرمایه کاهش تولید و کیفیت محصول و همچنین افزایش آلودگی محیط زیست را بدنبال خواهد داشت. تجمع نیترات در گیاه و شستشوی ازت نیتراتی به آبهای زیر زمینی از مهم ترین آلودگی های حاصل از مصرف اضافی ازت می باشد. افزایش حساسیت گیاهان به آفات و بیماری ها از دیگر نتایج مصرف اضافی نیتروژن می باشد. عوامل زیادی از جمله زمان، مقدار و روش مصرف نیتروژن و نیز مدیریت آبیاری بر کارآیی کود نیتروژنه موثر است.

سرزمین ایران با برخورداری از اقلیم های مختلف از ۷۰۰۰ سال پیش تا کنون بستر کاشت انواع محصولات زراعی و باغی بوده است. در سدههای اخیر انواع کیوی ، سیب زمینی  توت فرنگی ، آندی و امثالهم باغ و بستان کشور را زینت بخشیده است. از طرف دیگر بررسی های سازمان خواربار جهانی نشان می دهد که قاره آسیا دارای ۳۱ درصد از اراضی کشاورزی قابل کشت و ۵۸ درصد جمعیت جهان است و تراکم جمعیت در رابطه با اراضی کشاورزی فعلا حدود هشت نفر برای هر هکتار زمین می باشد. بیش از ۲۵ درصد درآمد ناخالص ملی کشور به بخش کشاورزی مربوط می شوند و معاش اغلب ساکنین روستاها از راه فعالیت های کشاورزی تامین می گردد(ملکوتی وهمکاران،۱۳۷۹).

از میان محصولات کشاورزی با اهمیت روزافزونی که سبزی ها در غذا ی روزانه میلیون ها مردم جهان کسب کرده توجه محافل علمی و بهداشتی و کشاورزی دنیا به بررسی روی این منابع مهم غذایی بیشتر جلب می شود. رابطه نزدیکی که غذا با تمدن هر ملتی دارد بسیار مهم بوده چه بساکه بزرگترین مسئله ای که بشر همیشه در طول تاریخ چند هزار ساله اش با آن روبرو است قحطی و کمبود مواد غذایی است و به این دلیل، در زمانهای قدیم پایه و اساس اجتماعات را کشاورزی تشکیل می داده است و تا کنون نیز این امر ادامه دارد. و این نشانگر اهمیت غذا و نقش آن در زندگی انسان هست(مشیری،م،۱۳۶۲).

۱-۱- مبدا و تاریخچه انتشار گوجه فرنگی

گوجه فرنگی Lycopersicon esculentum که عضوی از خانواده گیاهی سیب زمینی است بومی منطقه قاره آمریکا می باشد.گزارش گردیده که انواع گوجه فرنگی میوه درشت از پرو به ایتالیا برده شد سپس به اروپای شمالی و نهایتا در سال ۱۷۸۱ میلادی به ایالات متحده آمریکا وارد گردید. در سال ۱۸۱۲ گوجه فرنگی در بازار نیوارلئان معمول بوده است . در سال ۱۸۱۷ بذر گوجه فرنگی برای اولین بار جهت فروش در کاتالوگهای بذر در ایالات متحده آمریکا ارائه گردید . از سال ۱۸۹۵ در ارتباط با ایجاد ارقام بسیار زودرس، ایجاد نژادهای مقاوم به بیماری ، بهبود فرم گیاهی و کیفیت میوه گوجه فرنگی پیشرفت های مهمی حاصل گردید است(مبلی وهمکاران،۱۳۷۳).های مهمی حاصل گردید است(مبلی وهمکاران،۱۳۷۳). مرکز گونه های وحشی گوجه فرنگی را مکزیک و جنوب آمریکا می دانند، اما با وجود گونه هایی از این جنس در سلسه جبال آند موجب این باور گردیده است که مکزیک منشاء ارقام زراعی است و یا اینکه در آنجا اهلی شده است.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ویروس بی بذری گوجه فرنگی ، دامنه میزبانهای طبیعی ، علائم و جایگاه ویروس در طبقه بندی ویروسهای گیاهی
  • تحقیق خصوصیات گیاهی بزرک و تاثیر ازت و روی بر عملکرد رقم های مختلف بزرک
  • تحقیق تاثیر باکتری تثبیت کننده ازت (آزوسپیریلوم ) بر گیاهان
  • تحقیق گوجه فرنگی و واریته های مناسب برای تولید رب و رنگ رب گوجه فرنگی و روش های سنجش و روشهای فیزیکی اندازه گیری رنگ گوجه فرنگی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.