تحقیق تاثیر باکتری تثبیت کننده ازت (آزوسپیریلوم ) بر گیاهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاثیر باکتری تثبیت کننده ازت (آزوسپیریلوم ) بر گیاهان دارای ۵۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲- کلیات    ۴
۱-۲-۱- اهمیت حبوبات    ۴
۱-۲-۲- گیاه‌شناسی لوبیا    ۶
۱-۲-۳- اهمیت غذایی لوبیا    ۸
۱-۲-۴- سطح زیر کشت لوبیا در جهان    ۹
۱-۲-۵- سطح زیر کشت لوبیا در ایران    ۹
۱-۲-۶- سطح زیر کشت لوبیا در استان    ۱۰
۱-۳- لوبیا چیتی    ۱۰
۱-۳-۱- اثر عوامل مختلف بر روی عملکرد لوبیا چیتی    ۱۰
۱-۳-۲- اثر آب و تنش خشکی بر عملکرد دانه    ۱۲
۱-۳-۳- اثر تنش درجه حرارت بر عملکرد دانه    ۱۳
۱-۳-۴- اثر نور بر عملکرد دانه    ۱۴
۱-۳-۵- اثر داوم سطح برگ جامعه گیاهی بر عملکرد دانه    ۱۵
۱-۳-۶- اثر تاریخ کاشت بر عملکرد دانه    ۱۶
۱-۳-۷- اثر عناصر غذایی بر عملکرد دانه    ۱۷
۱-۳-۸- ارقام و لاین‌های لوبیا چیتی    ۱۸
۲-۱- تغذیه گیاهی    ۱۹
۲-۲- عوامل مؤثر در مقدار عناصر در گیاهان    ۲۰
۲-۳- تقسیم بندی عناصر گیاهی از نظر فراوانی آنها در گیاهان    ۲۱
۲-۴- حاصلخیزی خاک    ۲۲
۲-۵- تثبیت شیمیائی و بیولوژیکی ازت    ۲۴
۲-۶- باکتری‌های تثبیت کننده ازت    ۲۵
۲-۷- آزوسپیریلوم    ۲۶
۲-۸- پیشرفت تحقیقات در ساخت ماده تلقیحی    ۳۰
۲-۹- کشف آزوسپیریلوم    ۳۲
۲-۱۰- فعالیت آزوسپیریلوم در خاک    ۳۹
۲-۱۱- نحوه رشد و عمل آزوسپیریلوم    ۴۰
۲-۱۲- نگهداری و کشت آزوسپیریلوم    ۴۲
۲-۱۳- مراحل شناسایی و اشغال ریشه توسط آزوسپیریلوم    ۴۲
۲-۱۴- مکانیزم های جذب آزوسپیریلوم به طرف ریشه    ۴۳
۲-۱۵- ماده تلقیحی ناقل‌دار    ۴۴
فهرست منابع    ۵۰

 منابع

۱- علیزاده، ا. ۱۳۸۴٫ رابطه آب و خاک و گیاه. انتشارات دانشگاه امام رضا مشهد.

۲- غفاری‌خلیق، ح. ۱۳۷۹٫ زراعت لوبیا. دفتر تولید برنامه‌های ترویجی و انتشارات فنی وزارت کشاورزی.

۳- فرجی، ه. راسخ، ع. امام، ی. نادیان، ح. فتحی، ق. سیادت، ع. ۱۳۸۴٫ شرایط تنش خشکی. مجله علمی کشاورزی. جلد ۲۹٫ شماره ۱٫

۴- فرهمند راد، ش. مظاهری، د. بنائی، ت. ۱۳۸۵٫ اثر تاریخ و تراکم کاشت بر عملکرد و شاخص‌های رشد لوبیا چشم بلبلی لاین ۲۹۰۰۵٫ مجله نهال و بذر. جلد ۱۵٫ شماره ۲٫ وزارت جهاد کشاورزی.

۵- باشتنی، ا. ۱۳۸۳٫ بررسی اثرات تراکم بر عملکرد و اجزای عملکرد لوبیا. پایان‌نامه کارشناسی ارشد زراعت. دانشگاه فردوسی مشهد.

۶- باقری، ع. محمودی، ا. دین‌قزلی، ف. ۱۳۸۰٫ زراعت و اصلاح لوبیا (ترجمه). انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

۷- بی‌نام، ۱۳۸۶٫ آمارنامه جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد. معاونت طرح و برنامه سازمان جهاد کشاورزی.

۸- حجت، س. باقری، ع، ر. نظامی، ۱۳۸۶٫ ارزیابی ژرم‌پلاسم عدس برای تحمل به سرما به‌منظور کاشت در مناطق مرتفع ایران. ویژه‌نامه علمی پژوهشی علوم کشاورزی. شماره۱۰

۹- کوچکی، ع. سرمدنیا، غ. ح. ۱۳۸۶٫ فیزیولوژی گیاهان زراعی (ترجمه). انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

۱۰- کوچکی، ع. بنایان‌اول، م. ۱۳۸۶٫ زراعت حبوبات. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

۱۱- رجب‌زاده، ع. ۱۳۸۰٫ تکنولوژی نان. انتشارات دانشگاه تهران.

۱۲-Monterroso,V. A. Wain, H. C. 1990. Flower and pod abscission due to heat stress in beans. Am. Soc. Hort. Sci. 115: 631-634.

۱۳-Nayak, D. N. and Rao, V. R. 2001. Nitrogen fixation by Azospirillum sp. From rice root. Archives fur Microbiology. Vol 115. p. 359.

۱۴-Okon, Y. Albrecht. S. L. and Burris., R. S. 2001. Methods for growing Spirillum Lipoferum for counting it in pure cultres and in association with plants. Environ. Microbiol. 33-85.

۱-۲- کلیات

 ۱-۲-۱- اهمیت حبوبات

  انسان به طور متوسط روزانه ۲۸۰۰ کالری انرژی نیاز دارد. ولی در کشورهای پیشرفته مصرف روزانه کالری ۳۵۰۰ و در کشورهای جهان سوم این میزان به ۲۲۰۰ کالری برای هر نفر در روز می‌رسد. (مجنون حسینی، ۱۳۷۹). میزان پروتئین در اکثر حبوبات بین ۳۲-۱۸ درصد است (آرنون، ۲۰۰۲). به‌طور متوسط رژیم غذایی خصوصاً در جهان سوم بیشتر نشاسته است و کمبود پروتئین در تغذیه میلیون‌ها نفر انسان در کشورهای توسعه نیافته، امروزه یکی از مشکلات می‌باشد (مجنون حسینی، ۱۳۸۱). حبوبات به دلیل دارا بودن درصد قابل توجهی از مواد پروتئینی از ارزش غذایی نسبتاً بالایی برخودار می‌باشد (آیکروید و دوقتی، ۲۰۰۳). پروتئین که یکی از مواد غذایی عمده در تغذیه جانوران محسوب می‌شود، از دو منبع گیاهی و حیوانی قابل تأمین است. میزان پروتئین در غذای حیوانی معمولاً کمتر از میزان پروتئین در منابع گیاهی است. ولی پروتئین‌های موجود در غذاهای حیوانی به علت داشتن تعداد و مقدار اسید آمینه بیشتر، با ارزش‌تر از پروتئین‌های گیاهی است. از طرفی، تولید پروتئین حیوانی از پروتئین گیاهی مشکل‌تر و گران‌تر است. لذا در کشورهایی که به دلایل اقتصادی و یا مذهبی قادر به استفاده از گوشت و فرآورده‌های دامی نیستند، حبوبات می‌توانند منبع عمده پروتئین را تشکیل دهند. مطالعات حاکی از آن است که قسمتی از کمبود پروتئین را می‌توان به وسیله مصرف حبوبات خصوصاً لوبیا جبران نمود. حبوبات علاوه بر تأمین پروتئین، به علت وجود باکتری‌های تثبیت کننده نیتروژن هوا در ریشه، در حاصلخیزی خاک مؤثر می‌باشند. در کشورهای پیشرفته، نیز به عنوان مکمل غذایی دارای مصرف زیادی است (مجنون حسینی، ۱۳۷۹).

حبوبات دومین منبع غذایی بشر پس از غلات و عمده‌ترین منبع پروتئین گیاهی است. (باقری و همکاران، ۱۳۸۰٫ کوچکی و بنایان اول، ۱۳۸۶). مقدار پروتئین آنها حدود ۲ تا ۴ برابر غلات و ۱۰ تا ۲۰ برابر گیاهان غده‌ای می‌باشد. حبوبات ۲۰ درصد پروتئین و ۱۰ درصد انرژی جمعیت انسانی را تأمین می‌کند و به دلیل داشتن ۸ تا ۱۴ درصد پروتئین دارای انرژی بیشتری نسبت به علوفه ذرت می‌باشد. (مجنون حسینی، ۱۳۸۱). حبوبات به عنوان مهمترین منابع غذایی گیاهی سرشار از پروتئین، دارای ارزش غذایی زیاد و قابلیت نگهداری خوبی هستند. طبق مطالعات انجام شده، ترکیب مناسبی از پروتئین حبوبات با غلات می‌تواند سوء تغذیه و کمبود اسید آمینه‌های ضروری انسان را بر طرف سازد. از طرف دیگر، با توجه به توانایی تثبیت نیتروژن در این گیاهان، قرار دادن آنها در تناوب به پایداری سیستم‌های زراعی کمک می‌کند. یکی از راه‌های افزایش تولید محصولات کشاورزی، افزایش عملکرد در واحد است. استفاده از ارقام اصلاح شده، تهیه و آماده سازی بستر مطلوب کاشت، انتخاب تاریخ و روش کاشت مناسب، میزان بذر، تناوب زراعی و غیره موجب افزایش عملکرد در واحد سطح می‌گردد. یکی از عوامل مهم در تغییرات عملکرد حبوبات، تغذیه مناسب می‌باشد. تغذیه مطلوب بوته، تغذیه‌ای است که در نتیجه آن، عوامل محیطی دیگر نظیر آب، نور، و غیره نیز به‌طور مؤثر مورد استفاده گیاه قرار گیرد و در عین حال، رقابت درون بوته‌ای طوری باشند تا حداکثر عملکرد به‌دست آید (مجنون حسینی، ۱۳۷۹).

۱-۲-۲- گیاه‌شناسی لوبیا

حبوبات متعلق به خانواده بقولات و زیر خانواده پروانه آسایان می‌باشند. در بین حبوبات تنوعی از گیاهان درختی، بوته‌ای و علفی که در مناطق گرمسیر و معتدل گسترش یافته‌اند، به چشم می‌خورد. حدود ۱۸۰۰۰ گونه در خانواده بقولات وجود دارد. (کوچکی و بنایان اول، ۱۳۸۶). یکی از مهمترین حبوبات در جهان، لوبیا است. تمامی گونه‌های لوبیا متعلق به دو جنس عمده است. جنس Phaseolus که شامل گونه‌های بذر درشت آمریکایی است و جنس Vigna که شامل گونه‌های بذر ریز آسیایی است. گونه‌های آمریکایی، بومی آمریکا و گونه‌های آسیایی بومی جنوب آسیا هستند. گونه‌های آمریکایی دارای غلاف‌هایی پهن با نوک بلند می‌باشد و دارای تعداد محدودی بذر دست در هر غلاف (۴ تا ۸ عدد) می‌باشند. گونه‌های آسیایی نیز دارای غلاف کوچک (حداکثر به طول ۱۰سانتیمتر) و استوانه‌ای هستند. در داخل هر غلاف تعداد زیادی بذر (تقریباً ۲۰ عدد) وجود دارد. در حال حاضر ۱۸ نوع لوبیا در سطح جهان کاشته می‌شود (کوچکی و بنایان اول، ۱۳۸۶).

Phaseolus Vulgaris  که در فارسی لوبیا چیتی و به زبان انگلیسی Pinto bean و یا Spotted bean نامیده می‌شود، یکی از زیرگونه‌های لوبیای معمولی است. لوبیا دارای واریته‌های بوته‌ای با رشد محدود و واریته‌های رونده با رشد نامحدود می‌باشد که تا ارتفاع ۲ الی ۳ متری هم رشد می‌کنند. گل‌ها در این گیاه به رنگ‌های متنوع سفید، صورتی و ارغوانی مایل بنفش مشاهده می‌شوند. گل‌ها بر روی محور گل‌آذین از پایین به بالا شکوفا می‌شوند. غلاف‌های لوبیا، کشیده و آویزان هستند. شکل غلاف در ارقام مختلف، متفاوت و به اشکال خمیده، مستقیم، پهن یا استوانه‌ای مشاهده می‌گردند (باشتنی، ا. ۱۳۸۳).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق خصوصیات گیاهی بزرک و تاثیر ازت و روی بر عملکرد رقم های مختلف بزرک
  • تحقیق گیاه شناسی لوبیا و اثرروش های آبیاری و پتاسیم در رشد و نمو گیاهان
  • تحقیق گیاهشناسی لوبیا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • تحقیق گیاه شناسی لوبیا و اهمیت کود بیولوژیک نیتروکسین در رشد گیاه
  • تحقیق اهمیت ازت وحساسیت گوجه فرنگی به آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.