تحقیق بیمه محصولات کشاورزی مناسب ترین راهکار مدیریت ریسک

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بیمه محصولات کشاورزی مناسب ترین راهکار مدیریت ریسک دارای ۵۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۵
۱-۲- مطالعات انجام شده    ۷
۱-۲-۱- مطالعات انجام شده در داخل    ۷
۱-۲-۲- مطالعات انجام شده در خارج    ۱۳
۱-۳- مفاهیم بیمه کشاورزی، منابع ریسک و مولفه‌های بیمه    ۱۹
۱-۳-۱- ریسک و بیمه درآمدی    ۲۱
۱-۳-۲- مفهوم ریسک    ۲۳
۱-۳-۳- منابع ریسک در کشاورزی    ۲۴
۱-۳-۴- مدیریت ریسک    ۲۵
۱-۳-۵- چگونگی تصمیم گیری کشاورزان در شرایط وجود ریسک    ۲۶
۱-۳-۶- بیمه محصولات کشاورزی مناسب ترین راهکار مدیریت ریسک    ۲۶
۱-۳-۷- ویژگی‌های خطرات قابل بیمه شدن    ۲۷
۱-۳-۸- عملیات بیمه در جهان    ۲۸
۱-۳-۹- موانع و چالش‌های فراروی بیمه کشاورزی در ایران    ۳۱
۱-۳-۱۰- مدل‌های برنامه ریزی ریاضی    ۳۵
۱-۳-۱۱- مدل‌های برنامه ریزی ریسکی    ۳۵
۱-۳-۱۲- مدل برنامه ریزی ریسکی درجه دوم    ۳۶
۱-۳-۱۳- مدل تارگت-موتاد    ۳۷
۱-۳-۱۴- مدل موتاد    ۳۸
۱-۳-۱۵- معیار تصمیم گیری ماکزیمین     ۴۰
۱-۳-۱۶- معیار تصمیم گیری تاسف بزرگ یا مینی ماکس     ۴۲
۱-۳-۱۷- روش هیزل بر اساس مدل موتاد    ۴۳
۱-۳-۱۸- تابع هدف و محدودیت‌های روش هیزل بر اساس مدل موتاد    ۴۴
۲- منابع و مآخذ    ۴۵

منابع ­

جعفرزاده، ع. (۱۳۷۸). اهمیت بیمه محصولات کشاورزی در جبران خسارتهای طبیعی.  فصلنامه صنعت بیمه، شماره ۵۵٫

چیذری، ا. قاسمی، ع. (۱۳۷۸). کاربرد برنامه ریزی ریاضی در تعیین الگوی کشت بهینه محصولات زراعی. فصلنامه اقتصادی کشاورزی و توسعه، شماره ۲۷٫

حاجی رحیمی، م. ترکمانی، ج. (۱۳۷۶). کاربرد برنامه ریزی هدف در تعیین برنامه بهینه واحد‌های کشاورزی: مطالعه موردی استان آذربایجان غربی. فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره ۲۰٫

کیانی راد، ع. یزدانی، س. (۱۳۸۳). بیمه درآمدی؛ الگویی جدید در مدیریت ریسک محصولات بخش کشاورزی. مجله اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال دوازدهم، شماره ۴۷٫

مهرابی، ح. برزو، ف. کیانی راد، ع. (۱۳۸۹). تدوین الگوی بیمه درآمدی محصولات ذرت دانه ای و سیب زمینی در استان کرمان. مجله اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال نوزدهم، شماره ۷۵٫

آل احمد، ع. (۱۳۸۰). تعیین الگوی کشت بهینه بخش زراعت شهرستان سمنان، پایان نامه کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس.

اسدی، ه. سلطانی، غ. (۱۳۷۹). بررسی حاشیه ایمنی و تعیین الگوی کشت بهینه فعالیت‌های زراعی با بهره گیری از روش برنامه ریزی خطی، فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال هشتم، شماره ۳۱٫

شاهنوشی، ن. (۱۳۸۳). گزینه مناسب پرداخت حق بیمه محصولات عمده زراعی مطالعه موردی شهرستان تربت حیدریه. فصلنامه پژوهشی صندوق بیمه محصولات کشاورزی، شماره ۲٫

عبدالهی عزت‌آبادی، م. بخشوده، م. (۱۳۸۶).بررسی امکان استفاده از بیمه منطقه‌ای محصولات کشاورزی در ایران: مطالعه موردی پسته، مجله علمی‌کشاورزی، شماره ۱، جلد ۳٫

عزیزی، پ. پیشرو، ح. (۱۳۹۰). ارزیابی بیمه محصولات کشاورزی ایران با رویکرد کشاورزی پایدار، فصلنامه جغرافیایی سرزمین، علمی‌پژوهشی، سال هشتم، شماره ۳۱٫

Goodwin, B. K. , M. C. Roberts & K. H. Coblee. (2000). Measurement of price Risk in Revenue Insurance: Implication if Distributional Assumptions. Journal of Agricultural and Rsource Economics , 25 (1) : 1975- 214.

Goodwin, B. K. (1993). An empirical analysis of the demand for multiple peril crop insurance. American Journal of Agricultural Economics, 75: 425-434.

G, E. P, S. (2008). The Main Determin of Insurance Purchase an Emprical Study on Crop Insurance Policies France. Paper prepared for presentation at the 12th EAAE congress ‘Peaple, Food and Environments: Global Trends and European Strategies’, Gent (Belgium), 26-29 August 2008.

۱-۱- مقدمه

یکی از ویژگی‌های بارز فعالیتهای تولیدی بخش کشاورزی، وابستگی زیاد آن به طبیعت و شرایط غیرقابل کنترل و گاهی غیرقابل پیش بینی محیطی می باشد. بنابراین تولید کشاورزی در شرایط طبیعی یکی از پر مخاطره ترین نوع فعالیت‌های اقتصادی محسوب می شود. طغیان آفات، انواع بیماری‌های گیاهی و دامی، تغییرات ناگهانی دما، کمبود و پراکنش نامناسب بارندگی و بروز خشکسالی‌های پیاپی و پیامدهای ناشی از آن و نیز وقوع بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله، ممکن است خسارت‌های زیادی به کشاورزان و بخش کشاورزی وارد کند. بنابراین ناپایداری و مخاطره آمیز بودن شرایط سبب شده که کشاورزی یک فعالیت توام با ریسک تلقی گردد.

شدت ریسک معمولا رابطه منفی با سطح توسعه کشورها دارد بطوریکه در کشورهای جهان سوم تحمل ریسک ناشی از عوامل اقتصادی و طبیعی به علت نداشتن پشتوانه مالی برای کشاورزان خرده پا سخت تر است، نتایج بسیاری از مطالعات حاکی از ریسک گریز بودن کشاورزان دارند (داس و همکاران، ۱۹۹۵). ریسک در کشاورزی ممکن است از ناحیه تولید، قیمت، اعتبارات و یا پذیرش تکنولوژی جدید باشد. نوع و شدت ریسکی که کشاورزان با آن روبرو هستند با نوع سیستم کشاورزی، مشخصات آب و هوایی، سیاست‌ها و مجموعه تشکیلات نهادی تغییر می‌کند. ریسک باعث می‌شود که کشاورزان به طور محافظه کارانه ای منابع خود را به فعالیت‌های مختلف تخصیص دهند. آنها الگوی محصولات را با تنوع بیشتری نسبت به آنچه که از نظر اجتماعی بهینه است، دنبال می‌کنند ودر اکثر موارد نسبت به پذیرش تکنولوژی‌های جدید به دلیل توام بودنشان با ریسک تمایل نشان نمی‌دهند (فردوسی و همکاران، ۱۳۷۳)

با توجه به تاثیر گریز ناپذیر مخاطره‌های تولیدات کشاورزی بر اقتصاد جامعه روستایی، در صورت عدم حمایت دولت از کشاورزان در قالب سیستم‌های حمایتی و مدیریتی، صدمات زیادی به آنها وارد می‌شود و در اکثر موارد ادامه فعالیت را از آنها سلب می‌کند. از این رو دولت‌ها در راستای جبران خسارت‌های برخاسته از خطرها، اقدام‌های گوناگونی انجام می­دهند (جعفر زاده، ۱۳۷۸ ). بی ثباتی در درآمدهای مزرعه و آسیب دیدن تولیدکنندگان در اکثر کشورهای در حال توسعه و حتی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته از ناحیه عوامل کنترل ناپذیر و ریسک­هایی که از طریق روش­های مدیریت ریسک کنترل شدنی نیست، فشارهایی بر دولت­های این کشورها وارد آورده و آنها را مجبورساخته است تا برنامه‌هایی را در جهت ثبات درآمدهای تولیدکنندگان از قبیل پرداخت­های جبرانی، تعیین قیمت­های تضمینی، قیمت­های هدف و خریدهای اعتباری و یا بیمه محصولات کشاورزی تهیه و تدوین کنند (فورتان وهت[۱]، ۱۹۹۴). به عبارت دیگر در کشورهای در حال توسعه لزوم طراحی و اجرای برنامه‌های حمایتی بیشتر و کارا را آشکار ساخته است (بانک جهانی، ۱۹۹۹). تعیین سیاست‌ها و تدوین برنامه‌های مناسب در بخش کشاورزی، علاوه بر این که مستلزم آگاهی لازم از شرایط تولید در واحدهای زراعی می­باشد، تا حدود زیاری نیز بستگی به میزان آگاهی برنامه ریزان از فرایند تصمیم گیری زارعین و عکس العمل آنها نسبت به انواع سیاست‌های کشاورزی دارد (سلطانی و همکاران، ۱۳۷۸). کشاورزان در تصمیم گیری برای کشت محصولات زراعی خود هدف‌های مختلفی همچون حداکثر درآمد خالص، حداقل کردن هزینه‌ها، استفاده حداکثر از نیروی کار خانوادگی و دستیابی به سطوح مشخصی از درآمد برای تامین حداقل نیاز ضروری خانواده خویش توجه دارند (محمدی و ترکمانی، ۱۳۸۰).

بنگاه‌ها  و موسسات مختلف اقتصادی به شکل‌های مختلف با استفاده بهینه از منابعشان سرو کار دارند به طوری که به دست آوردن ترکیبی از محصولات که بتواند بیشترین درآمد را از مصرف هزینه ثابتی برای زارع داشته باشد و یا کمترین هزینه جهت ایجاد یک درآمد ثابت را در بر داشته باشد، اهمیت ویژه ای دارد. یکی از متداول ترین ابزارهای اقتصاد کشاورزی برای رسیدن به این هدف استفاده از برنامه ریزی ریاضی می‌باشد که در چند دهه گذشته به طور وسیع برای تعیین برنامه بهینه در رشته‌های مختلف کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته است. در این روش برنامه ریزی با مشخص بودن بازده فعالیت‌ها، هزینه‌های متغییر، میزان منابع در دسترس و میزان نهاده‌های مورد نیاز برای تولید محصول، مدل بهینه با حداکثر بازده یا حداقل هزینه مشخص می‌شود. افزون بر آن مطالعات متعددی ریسک گریزی زارعان را به دلیل ریسکی بودن تولید محصولات کشاورزی، نشان می‌دهند به طوری که این رفتار ریسک گریزانه در تصمیم گیری‌های کشاورزی و الگوی کشت بهینه تاثیر دارد. لذا برای طراحی الگوی بهینه کشت، ریسک و نبود حتمیت باید به عنوان فاکتوری مهم وارد مدل شود تا نتایج واضح تری بر اساس ترجیحات مدیر مزرعه به دست آید.

بیمه کشاورزی می تواند با افزایش ریسک پذیری بهره برداران و به تبع آن، افزایش احساس امنیت در کشاورزان، زمینه لازم برای استفاده مناسب و کارا از عوامل تولید و همچنین سرمایه گذاری در استفاده از فناوری نوین و در نتیجه افزایش بهر ه وری در بخش کشاورزی را فراهم کند و موجب کاهش نوسان‌ها در تولید محصولات کشاورزی و درآمدی کشاورزی شود (ترکمانی، ۱۳۸۳).

مفهوم بیمه در بخش کشاورزی عبارت است از تضمین جبران بخشی از خسارات داده و ستاده‌ها و عوامل بالفعل لازم برای عملیات اقتصادی، در فاصله پیش از تولید تا مصرف محصولات، و در برابر خطرات تهدید کننده غیر قابل پیشگیری به شرط آنکه پیش بینی احتمال وقوع خطرات امکان پذیر باشد (نیکویی و ترکمانی، ۱۳۸۱). بیمه محصولات کشاورزی ساز و کاری برای مشارکت در ریسک است که در عمل موجب انتقال ریسک از بیمه گزاران به موسسات بیمه کننده دولتی یا خصوصی می‌شود و باعث افزایش خاطر کشاورزان نسبت به درآمد آینده شان می‌شود (نلسون و لیمان[۲]. ۱۹۸۷).

 ۱-۲- مطالعات انجام شده

۱-۲-۱- مطالعات انجام شده در داخل

مهرابی و همکاران (۱۳۸۹) طی مطالعه ای با تدوین الگوی بیمه درآمدی، حق بیمه منصفانه برای دو محصول ذرت دانه ای و سیب زمینی در استان کرمان برای سال ۱۳۸۷ با استفاده از داده‌های سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۸۶ و به کارگیری روش شبیه سازی بوت استراپینگ محاسبه کردند. نتایج نشان داد که سیب زمینی به علت داشتن نوسانهای درآمدی بیشتر، نسبت به ذرت دانه ای از شرایط بهتری برای توسعه بیمه درآمدی برخوردار است و حق بیمه بالاتری نسبت به ذرت دانه ای در سطح پوشش ۵۰% و ۷۵% دارد.

کیانی راد (۱۳۸۳) با بررسی تئوری بیمه محصولات کشاورزی به ویژه بیمه درآمدی، حق بیمه درآمدی برای محصولات منتخب کشاورزی ایران را تعیین کرده و با استفاده از اطلاعات قیمت و عملکرد محصولات گندم و جو آبی و دیم در استان فارس، گندم آبی و دیم و نخود دیم در استان کرمانشاه، گندم آبی و دیم در استان آذربایجان شرقی طی دوره زمانی ۱۳۸۰-۱۳۶۲ و کاربرد روش‌های مختلف پیش بینی، مقادیر قیمت، عملکرد و درآمد هر هکتار از محصولات منتخب سال ۱۳۸۱ در قالب یک مدل شبیه سازی محاسبه نمود. نتایج نشان داد که در صورت در نظر گرفتن درآمد در مدل شبیه سازی به جای قیمت و عملکرد، حق بیمه‌های عادلانه تری حاصل می­گردد.

حاجی رحیمی‌و ترکمانی (۱۳۷۶) الگوی بهینه کشت را برای زارعین یکی از روستاهای شهرستان بوکان استان آذربایجان غربی با استفاده از برنامه ریزی خطی و برنامه ریزی هدف تعیین و مقایسه کردند و نتیجه گرفتند که الگوی کشت مطلوب حاصل از برنامه ریزی هدف تفاوت زیادی با الگوی بهینه برنامه ریزی خطی دارد. مقایسه الگوهای یاد شده با ترکیب کشت واقعی مزرعه نماینده نشان داد که الگوی حاصل از برنامه ریزی هدف واقع بینانه تر بوده و به شرایط واقعی مزرعه نزدیک تر می‌باشد.

ترکمانی و فلسفیان (۱۳۸۳) تاثیر انواع مختلف بیمه شامل بیمه هزینه، عملکرد و درآمد بر الگوی کشت بهینه زارعین را با استفاده از روش برنامه ریزی توام با ریسک تارگت موتاد و اطلاعات دوره زمانی ۸۱-۱۳۷۴ مورد بررسی و مقایسه قرار دادند. نتایج مطالعه نشان داد که اعمال بیمه باعث تغییر در الگوی بهینه کشت شده و در مجموع سطح زیر کشت را افزایش می‌دهد. در این باره بیمه هزینه از سوی برنامه به جز در یک مورد پیشنهاد نشد در حالی که با اعمال بیمه درآمد، ریسک پذیری زارعین و سطح زیر کشت محصولات افزایش می‌یابد. بنابراین بر ضرورت اعمال بیمه درآمد، به ویژه در رابطه با محصولات دارای نوسانات قیمتی بالا تاکید می‌شود.

۱- Fourtan and Hueth

۲- Nelson and Loehman

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ماهیت حقوقی ، اوصاف و اصول حاکم بر بیمه اتکایی
  • تحقیق ماهیت بیمه و نظریه ارائه اطلاعات در حقوق قراردادها و مبانی ، ماهیت و قلمرو شمول تعهدات اطلاعاتی در قرارداد بیمه
  • تحقیق صنعت بیمه و رتبه بندی در صنعت بیمه و ارزیابی عملکرد و مدل های آن و معرفی مدل ارزیابی عملکرد متوازن
  • تحقیق بیمه و نقش بیمه و چشم انداز و اهداف کلان صنعت بیمه و معرفی مدل تطبیقی صنعت بیمه با مدل ۵ وجهی پورتر
  • تحقیق بیمه آتش سوزی و کیفیت خدمات و رضایت مشتری و ضرورت و مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.