تحقیق صنعت بیمه و رتبه بندی در صنعت بیمه و ارزیابی عملکرد و مدل های آن و معرفی مدل ارزیابی عملکرد متوازن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق صنعت بیمه و رتبه بندی در صنعت بیمه و ارزیابی عملکرد و مدل های آن و  معرفی مدل ارزیابی عملکرد متوازن دارای ۱۴۹  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مروری بر صنعت بیمه:    ۸
۲-۱-۱- مقدمه:    ۸
۲-۱-۲- تعریف بیمه:    ۹
۲-۱-۲-۱-تعریف بیمه از لحاظ لغوی:    ۹
۲-۱-۲-۲- تعریف بیمه از لحاظ قانون بیمه:    ۹
۲-۱-۲-۳- تعریف بیمه از لحاظ فنی :    ۱۰
۲-۱-۲-۴- تعریف بیمه از لحاظ مالی :    ۱۰
۲-۱-۲-۵- تعریف بیمه در فرهنگستان ایران:    ۱۰
۲-۱-۳- تارخچه بیمه:    ۱۰
۲-۱-۳-۱- تارخچه بیمه در جهان:    ۱۰
۲-۱-۳-۲- تاریخچه بیمه در ایران:    ۱۴
۲-۱-۳-۳- جایگاه بیمه بعد از انقلاب اسلامی:    ۱۶
۲-۱-۳-۴- بیمه در جهان امروز:    ۱۷
۲-۱-۴- انواع بیمه:    ۱۷
۲-۱-۴-۱- بیمه های اجتماعی :    ۱۸
۲-۱-۴-۲-  بیمه های بازرگانی:    ۱۸
۲-۱-۴-۳- مقایسه بیمه های بازرگانی و اجتماعی:    ۱۹
۲-۱-۵- برخی از تعاریف و اصطلاحات بیمه ای:    ۲۰
۲-۲- مروری بر ارزیابی عملکرد:    ۲۲
۲-۲-۱- مقدمه:    ۲۲
۲-۲-۲-تاریخچه ارزیابی عملکرد:    ۲۳
۲-۲-۲-۱- تاریخچه ارزیابی عملکرد در جهان:    ۲۳
۲-۲-۲-۲- تاریخچه ارزیابی عملکرد در ایران:    ۲۴
۲-۲-۳- تعریف اندازه گیری:    ۲۵
۲-۲-۴- دلایل اندازه گیری:    ۲۵
۲-۲-۵- تعریف و مفهوم عملکرد:    ۲۵
۲-۲-۶- انواع ارزیابی:    ۲۶
۲-۲-۶-۱-ارزیابی آینده نگر:    ۲۶
۲-۲-۶-۲-ارزیابی گذشته نگر:    ۲۶
۲-۲-۷- مراحل ارزیابی:    ۲۷
۲-۲-۸- تعریف و مفهوم ارزیابی عملکرد:    ۲۸
۲-۲-۹- کارکردهای ارزیابی عملکرد:    ۲۹
۲-۲-۱۰- دلایل ارزیابی عملکرد:    ۳۰
۲-۲-۱۱- اهداف ارزیابی عملکرد:    ۳۰
۲-۲-۱۲- ضرورت و اهمیّت ارزیابی عملکرد:    ۳۱
۲-۲-۱۳- ابعاد ارزیابی عملکرد:    ۳۲
۲-۲-۱۴- فرآیند ارزیابی عملکرد:    ۳۴
۲-۲-۱۵- شاخص ها و استانداردهای ارزیابی عملکرد:    ۳۷
۲-۲-۱۵-۱-تعریف استاندارد:    ۳۷
۲-۲-۱۵-۲- تعریف شاخص:    ۳۷
۲-۲-۱۵-۳- انواع شاخص های عملکردی:    ۳۸
۲-۲-۱۵-۴- خصوصیات شاخص های عملکرد ایده آل:    ۳۹
۲-۲-۱۵-۴-۱- شاخص های مطلوب عملکرد از نظر پیتر دراکر:    ۳۹
۲-۲-۱۵-۴-۲- خصوصیات شاخص های عملکرد از نظر گلوبرسون:    ۳۹
۲-۲-۱۵-۴-۳- اصول شاخص های عملکرد از نظر ماسکل:    ۴۰
۲-۲-۱۵-۴-۴- شاخص های عملکرد در مدل سینک و تاتل:    ۴۱
۲-۲-۱۵-۴-۵- شاخص های عملکرد در مدل نتایج و تعیین کننده ها(۱۹۹۱):    ۴۱
۲-۲-۱۵-۴-۶- شاخص های عملکرد در مدل هرم عملکرد:    ۴۲
۲-۲-۱۶- مدیریت عملکرد:    ۴۳
۲-۲-۱۶-۱- تعریف مدیریت عملکرد:    ۴۴
۲-۲-۱۶-۲- مزیّت های مدیریت عملکرد:    ۴۴
۲-۲-۱۶-۳- پیش نیازهای مدیریت عملکرد:    ۴۵
۲-۲-۱۶-۴- حرکت از ارزیابی عملکرد به مدیریت عملکرد:    ۴۵
۲-۲-۱۶-۵- شرایط حرکت مؤثر از ارزیابی عملکرد به مدیریت عملکرد:    ۴۶
۲-۲-۱۶-۶- تفاوت مدیریت عملکرد با ارزیابی عملکرد:    ۴۷
۲-۲-۱۷- دیدگاه های سنتی و نوین درباره ارزیابی عملکرد:    ۴۸
۲-۲-۱۷-۱- مقایسه معیارهای سنتی و نوین ارزیابی عملکرد:    ۴۹
۲-۲-۱۷-۲- اشکالات سیستم های سنتی ارزیابی:    ۵۰
۲-۳- مدل های ارزیابی عملکرد:    ۵۱
۲-۳-۱-الگوی مناسب برای ارزیابی عملکرد:    ۵۱
۲-۳-۲- ویژگی های یک سیستم  ارزیابی عملکرد مناسب:    ۵۲
۲-۳-۳- انواع مدل های ارزیابی عملکرد:    ۵۳
۲-۳-۳-۱- مدل های ارزیابی عملکرد مالی:    ۵۵
۲-۳-۳-۱-۱- تاریخچه سیستم‎های ارزیابی مالی:    ۵۶
۲-۳-۳-۱-۲- تجزیه و تحلیل صورت های مالی:    ۵۷
۲-۳-۳-۱-۳- انواع نسبت‎های مالی:    ۵۹
۲-۳-۳-۱-۳-۱- نسبت‎های نقدینگی:    ۶۰
۲-۳-۳-۱-۳-۲- نسبت‎های فعالیت (کارآیی):    ۶۱
۲-۳-۳-۱-۳-۳- نسبت‎های ساختار سرمایه (توانایی پرداخت بدهی ها):    ۶۵
۲-۳-۳-۱-۳-۴- نسبت‎های سودآوری:    ۶۸
۲-۳-۳-۱-۳-۵- نسبت‎های مالی مربوط به سرمایه‎گذاری سهامداران (ارزش بازار):    ۷۰
۲-۳-۳-۱-۴- نقاط قوت و ضعف نسبت‎های مالی:    ۷۳
۲-۳-۳-۲- مدل های ارزیابی بهره‎وری :    ۷۵
۲-۳-۳-۲-۱- تاریخچه بهره‎وری:    ۷۵
۲-۳-۳-۲-۲- تعریف بهره‎وری:    ۷۶
۲-۳-۳-۲-۳- انواع بهره‎وری:    ۷۶
۲-۳-۳-۲-۴- سطوح بهره‎وری:    ۷۸
۲-۳-۳-۲-۵- مراحل ایجاد معیارهای بهره‎وری:    ۷۸
۲-۳-۳-۲-۶- مفهوم ارزش افزوده در بهره‎وری:    ۸۰
۲-۳-۳-۲-۷- شاخص‎های بهره‎وری ارزش افزوده:    ۸۰
۲-۳-۳-۲-۸- روش سریع ارزیابی بهره‎وری:    ۸۳
۲-۳-۳-۲-۹- محدودیت‎های ارزیابی بهره‎وری شرکت‎ها:    ۸۵
۲-۳-۳-۳- مدل های اثربخشی سازمانی:    ۸۷
۲-۳-۳-۳-۱- رویکرد نیل به هدف:    ۸۷
۲-۳-۳-۳-۲- رویکرد سیستمی:    ۸۷
۲-۳-۳-۳-۳- رویکرد عوامل استراتژیک:    ۸۸
۲-۳-۳-۳-۴- رویکرد ارزش‎های رقابتی:    ۸۸
۲-۳-۳-۳-۵- محدودیت مدل‎های ارزیابی اثربخشی سازمانی:    ۸۸
۲-۳-۳-۴- مدل‎های ارزیابی تعالی سازمانی:    ۸۹
۲-۳-۳-۴-۱- مدل جایزه اروپایی کیفیت (EQA):    ۸۹
۲-۳-۳-۴-۲- مدل جایزه ملی دمینگ:    ۹۲
۲-۳- ۳-۴-۳- مدل  جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج:    ۹۴
۲-۳-۳-۴-۴- محدودیتهای مدل‎های ارزیابی تعالی سازمانی:    ۹۶
۲-۴- مدل ارزیابی عملکرد متوازن:    ۹۷
۲-۴-۱- مقدمه:    ۹۷
۲-۴-۲- ابعاد مدل ارزیابی عملکرد متوازن:    ۹۸
۲-۴-۳- انواع شاخص ها در مدل ارزیابی عملکرد متوازن:    ۱۰۰
۲-۴-۴- دلایل استفاده از مدل ارزیابی عملکرد متوازن:    ۱۰۱
۲-۴-۵- کاربردهای ارزیابی عملکرد متوازن :    ۱۰۳
۲-۴-۶- گام های پیاده سازی و توسعه مدل ارزیابی عملکرد متوازن:    ۱۰۵
۲-۴-۷- سیر تکاملى مدل ارزیابی عملکرد متوازن:    ۱۰۸
۲-۴-۸- مزایای مدل ارزیابی عملکرد متوازن:    ۱۱۳
۲-۴-۹- محدودیت های مدل ارزیابی عملکرد متوزان:    ۱۱۴
۲-۵- مروری بر رتبه بندی در صنعت بیمه:    ۱۱۵
۲-۵-۱- مقدمه:    ۱۱۵
۲-۵-۲- تعریف رتبه بندی:    ۱۱۵
۲-۵-۳- منظور از رتبه بندی در صنعت بیمه:    ۱۱۶
۲-۵-۴- تفاوت مفهوم رتبه بندی با رده بندی:    ۱۱۶
۲-۵-۶- اهداف رتبه بندی شرکت های بیمه :    ۱۱۸
۲-۵-۷- مزایا و اثرات رتبه بندی شرکت های بیمه :    ۱۱۸
۲-۵-۸- چالش ها و محدودیت های رتبه بندی شرکت های بیمه در ایران:    ۱۱۹
۲-۵-۹- مشکلات اجرایی رتبه بندی مؤسسات بیمه در ایران:    ۱۲۳
۲-۵-۱۰- متدولوژی (روش شناسی) رتبه بندی شرکت های بیمه:    ۱۲۴
۲-۵-۱۱- طبقات روش شناسی رتبه بندی:    ۱۲۴
۲-۵-۱۲- مهم ترین فاکتور های مؤثر در تعیین نوع متدولوژی رتبه بندی:    ۱۲۵
۲-۶- مطالعات تجربی ارزیابی عملکرد بیمه:    ۱۲۵
فهرست منابع    ۱۴۰

منابع

۱- رحیمی، مهدی و غفوری، کاوه و محمدی، حمید، ۱۳۸۵، ترکیب مدل BSC (کارت امتیازی متوازن) و EVA (ارزش افزوده اقتصادی) برای بهبود چشم انداز و جهت گیری استراتژی، مقاله اولین همایش ملی مدیریت صنعتی.

۲- رحیمی، غفور، ۱۳۸۵، ارزیابی عملکرد بهبود مستمر سازمان، مجله تدبیر، شماره ۱۷۳٫

۳- رضائیان، علی، ۱۳۸۰، اصول مدیریت، تهران: سمت، چاپ سیزدهم.

۴- طبرسا، غلامرضا، ۱۳۷۸، بررسی و تبیین نقش اقتضائات استراتژیک در انتخاب الگوی ارزابی عملکرد سازمان های دولتی، دومین جشنواره شهید رجایی مجموعه مقاله های همایش ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور، تهران: سازمان امور اداری و استخدامی کشور.

۵- طبرسا، غلامعلی، ۱۳۷۷، طراحی و تعیین الگوی ارزیابی عملکرد مدیران عامل، رساله دکترای مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، ۱۳۷۷٫

۶- طبری، مجتبی و آراسته، فرزاد، ۱۳۸۷، ارزیابی عملکرد با رویکرد کارت امتیازی متوازن، فصلنامه مدیریت، سال پنجم، شماره ۱۲٫

۷- آرمسترانگ، مایکل، ۱۳۸۱،  مدیریت استراتژیک منابع انسانی، ترجمه محمد اعرابی و داود ایزدی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی، چاپ اول.

۸- آرمسترانگ، مایکل، ۱۳۸۰، راهبردهای مدیریت منابع انسانی، ترجمه خدایار اربیلی و حسن موفقی، تهران: فرا، چاپ اول.

۹- احمدی، محمود، ۱۳۸۲، کلیات بیمه، تهران: انتشارات محقق، چاپ اول.

 ۱۰- Morisawa toru, (2002), Building performance measurement systems with the balanced scorecard approach, Normura research institute papers; 45.

۱۱- Ittner C.D. Larcker D.F, Randall,( 2003),  performance implications of strategic performance measurement in financial services firms; Accounting. organizations and society.

۱۲- Lillian Chan, Yee Cheng (2004), Performance measurement and adaption of balanced scorecards, International journal of public sector management.

۱۳- Greiling, Dorothea (2010), balanced scorecard implementation in German non-profit organization, international journal of productivity and performance management, 59(6).

۲-۱- مروری بر صنعت بیمه:

صنعت بیمه به عنوان یکی از مهمترین بخش های مالی مورد توجه کشورهای توسعه یافته قرار می گیرد. در این بخش اطلاعاتی اجمالی درباره صنعت بیمه ارائه می شود.

۲-۱-۱- مقدمه:

بیمه[۱] از جمله نهادهای اقتصادی است که نقش مهمی در حیات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشورها ایفا می کند. بیمه از شاخه های مهم بخش خدمات به شمار می رود که از یک سو باعث نوعی تأمین و احساس امنیت برای بیمه گذاران می شود و از سوی دیگر در رشته هایی که از نظر اقتصادی مطلوب بوده و در مسیر اهداف توسعه اقتصادی دولت می باشد، بستری مناسب برای سرمایه گذاری فراهم می کند (صفوی و فلاحتی، ۱۳۸۶، ص ۱۲).

فلسفه شکل گیری بیمه وجود خطر می باشد که همواره سابقه ای به قدمت زندگی انسان داشته و با ضرر و زیان همراه بوده است و موجب دل مشغولی انسان از بدو خلقت بوده است. در گذشته سرمایه اندک بوده و خطر هم گستره چندانی نداشته است؛ اما با توسعه جوامع بر دارائی انسان اضافه شد و میزان درگیری او با خطر و ریسک افزایش یافت. بشر در زندگی ابتدائی خود خطری که همواره او را تهدید می کرد، احتمال حمله حیوانات و یا افرادی از قبایل دیگر بود و زمانی که به سلاح دست یافت تصور کرد که به زندگی آرامی دست یافته است اما به تدربج که به زندگی بهتر و کاملتری رسید، همین وسایل، خطرات تازه ای را برای او به ارمغان آورد و انسان در تمامی مراحل از فکر پیشگیری از خطرات غافل نماند. به نحوی که در دوران گذشته اگر حیوانی در کاروانی از بین می رفت، حیوان دیگری با هزینه کاروان تهیه می شد تا صاحب آن به تنهایی متحمل ضرر نگردد.

با وقوع انقلاب صنعتی در قرن هیجدهم به عمق مخاطرات افزوده شد، به نحوی که امروزه با پیشرفت علم و فن، خطرات جدیدی وارد زندگی انسان شده است.

به طور کلّی باید اذعان داشت که بیمه؛ تأمین کننده مالی برای فعالیت های بازرگانی است، از طریق انتقال ریسک های اتفاقی به بیمه گر، توان و کارآیی بازرگانان افزایش می یابد، کمک مؤثری در توزیع نسبی هزینه ها می نماید، سبب افزایش اعتبار بیمه گذار می شود، یک نوع پس انداز است و اینکه جامعه و اقتصاد جامعه از آن منتفع می گردد (تدبیری، ۱۳۸۰، ص ۸-۵).

۲-۱-۲- تعریف بیمه:

کارشناسان بیمه در ایران و جهان از دیدگاههای مختلف بیمه را تعریف نموده اند که در ذیل به بررسی برخی از این دیدگاهها پرداخته می شود.

۲-۱-۲-۱-تعریف بیمه از لحاظ لغوی:

معادل لغت بیمه در زبان فرانسوی «Assurance» و در زبان انگلیسی «Insurance» می باشد که هر دوی این لغات از ریشه لاتین «secur» به معنای اطمینان گرفته شده است (احمدی، ۱۳۸۲، ص ۱۴)، معادل آن در پارسی را می توان برگرفته از «بیم» به معنی ترس که همان عدم اطمینان خاطر از حصول نتیجه مطلوب می باشد، دانست و چنین استدلال می کنند که چون اولین بار روس ها از ایران امتیاز بیمه گرفتند و بعدها دو شرکت بیمه روسی به نام قفقاز مرکوری و نادژدا در ایران مشغول فعالیت بیمه ای شدند، کلمه بیمه از لغت استراخوانی «Straxovani» به معنی ضد بیم و ترس، اخذ گردیده است و بعضی معتقدند که بیمه از کلمه «بیما» از زبان هندی گرفته شده است (صالحی، ۱۳۷۲، ص ۵۸-۵۷).

۲-۱-۲-۲- تعریف بیمه از لحاظ قانون بیمه:

بیمه عقدی است که به موجب آن یک طرف تعهد می کند، در ازاء پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر درصورت وقوع یا بروز حادثه خسارت وارده بر او را جبران نموده یا وجه معینی را بپردازد (روحانی،  ۱۳۹۰، ص ۱).

۲-۱-۲-۳- تعریف بیمه از لحاظ فنی :

به مجموع عملیاتی که به موجب آن یک طرف (بیمه گر) با تشکیل گروهی (بیمه گذاران) در یک سازمان به نام مؤسسه بیمه و دریافت حق السهمی از هر یک از آنان به نام حق بیمه متعهد می شود که در صورت وقوع یا بروز حادثه معینی برای آنان، خسارت وارده را جبران نموده و یا وجه معینی را بپردازد (روحانی،۱۳۹۰، ص ۲).

۲-۱-۲-۴- تعریف بیمه از لحاظ مالی :

بیمه عملیاتی است که با استفاده از آن آثار مالی هزینه های احتمالی، غیر عادی و غیر مترقبه در یک دوره بلند مدت تسهیم شده و به عنوان حق بیمه به صورت هزینه عادی در هر سال مالی نمایان می شود. بدین ترتیب؛ بیمه ابزاری برای تبدیل هزینه های غیر قابل پیش بینی به هزینه های قابل پیش بینی است (پیشین، ۱۳۹۰، ص ۲).

۲-۱-۲-۵- تعریف بیمه در فرهنگستان ایران:

به عملی گویند که اشخاص با پرداخت وجهی مسئولیت مال یا جان خود را به دیگری واگذار کرده و بیمه کننده در هنگام زیان وی باید مقدار زیان را بپردازد (احمدی، ۱۳۸۲، ص ۱۴).

۲-۱-۳- تاریخچه بیمه:

از ارکان اصلی پیدایش بیمه نوع دوستی، تعاون و همکاری بین افراد بوده است ولی اینکه کدامین قوم یا ملت برای نخستین بار با بیمه آشنا شدند، معلوم نمی باشد.

۲-۱-۳-۱- تاریخچه بیمه در جهان:

از دوران باستان، بیمه به اشکال مختلف وجود داشته است، مثلاً؛ برخی افراد منابع مالی خود را برای کمک به کسانی که متحمل ضرر می شدند به طور مشترک سرمایه گذاری می کردند، به طور نمونه هنگامی که گرگ گوسفندان کسی را می درید و او دچار دشواری مالی و معیشتی می شد یا بر اثر بلایای طبیعی از بین می رفت، سایر افراد قبیله به فرد یا خانواده زیان دیده کمک می کردند. همین طور که از تالمود نقل کرده اند، در قرون قدیم بین دریانوردان حاشیه خلیج فارس مرسوم بوده است، که هرگاه در کاروانی یکی از حیوانات باربر می مرد، حیوان دیگری به هزینه افراد کاروان تهیه می گردید تا صاحب آن به تنهایی زیان وارده را تحمل نکند (روزنامه دنیای اقتصاد، ۱۳۸۷، ص ۱۲).

[۱] – Insurance

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ارزیابی عملکرد و مدل های ، کارایی و چگونگی اندازه گیری آن و معرفی مدل تحلیل پوششی داده ها
  • تحقیق ارزیابی عملکرد، معیارها ،شاخص ها ، رویکردها روشها و مدل های آن
  • تحقیق مدلها و نظریه های ارزیابی عملکرد ، استرس و انگیزش در کارکنان
  • تحقیق جایگاه نظام پاداش در مدیریت منابع انسانی و مدل ارزیابی عملکرد با پاداش
  • تحقیق هوش هیجانی و ارزیابی عملکرد و نظریه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.