تحقیق بیمه و نقش بیمه و چشم انداز و اهداف کلان صنعت بیمه و معرفی مدل تطبیقی صنعت بیمه با مدل ۵ وجهی پورتر

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بیمه و نقش بیمه و چشم انداز و اهداف کلان صنعت بیمه و معرفی مدل تطبیقی صنعت بیمه با مدل ۵ وجهی پورتر دارای ۵۵  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۴
۲-۱)پیشینه تحقیق:    ۵
۲-۱-۱) سابقه تحقیق در داخل کشور:    ۵
۲-۱-۲) سابقه تحقیق در خارج از کشور:    ۷
۲-۲)نقش بیمه:    ۱۱
۲-۳)تاریخچه بیمه:    ۲۱
۲-۴)سیر تحول بیمه:    ۲۲
۲-۵)آغاز حرفه بیمه گری:    ۲۳
۲-۶)تاریخچه بیمه در ایران:    ۲۶
۲-۷)جایگاه صنعت بیمه بعد از انقلاب اسلامی ایران:    ۳۲
۲-۸) تعریف  واژه بیمه:    ۳۳
۲-۹)برنامه تحول در صنعت بیمه کشور    ۳۴
۲-۱۰)چشم انداز و اهداف کلان صنعت بیمه    ۳۴
۱-۲) چار چوب نظری:    ۳۸
۱-۲-۱) مدل ۵ وجهی مایکل پورتر    ۳۹
۱-۲-۱-۱)تهدید تازه وارد ها یا رقبای جدید و بالقوه:    ۴۰
۱-۲-۱-۲)تهدید محصولات یا خدمات جایگزین:    ۴۰
۱-۲-۱-۳)قدرت چانه زنی خریداران:    ۴۰
۱-۲-۱-۴)قدرت چانه زنی تامین کنندگان:    ۴۱
۱-۲-۱-۵)میزان رقابت میان رقبای فعلی:    ۴۱
۱-۲-۲)مفهوم رقابت‌پذیری    ۴۲
۱-۲-۳)تدوین راهبرد در یک صنعت رقابتی    ۴۲
۱-۲-۴)مدل تطبیقی صنعت بیمه با  با مدل ۵ وجهی پورتر    ۴۲
۱-۲-۴-۱)تدوین عوامل رقابتی پورتر درصنعت بیمه :    ۴۳
۱-۲-۴-۱-۱)ورود شرکت های جدیدبه صنعت بیمه  :    ۴۴
۱-۲-۴-۱-۲)شدت رقابت در بین رقبای موجود درصنعت بیمه    ۴۸
۱-۲-۴-۱-۳)فشار ناشی از محصولات جایگزین    ۵۱
۱-۲-۴-۱-۴)توان چانه زنی بیمه گذاران    ۵۱
۱-۲-۴-۱-۵)توان چانه زنی تامین کنندگان :    ۵۳
فهرست منابع:    ۵۴

منابع

کریمی، آیت، ۱۳۹۰، چشم انداز صنعت بیمه کشور (مجموعه مقالات بیمه)، انتشارات جنگل چاپ اول، محمدبیگی، علی اعظم، ۱۳۸۸، راهنمای بیمه برای خانواده، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

رستمی ، حمیدرضا، ۱۳۸۱، خدمات بیمه را چگونه بفروشیم ، چاپ دوم ، تهران ، پیشرو.

روستا،احمد و محمدعلی بخشی زاده،۱۳۹۲، بازاریابی خدمات بیمه، مشهد واژگان خرد.

کریمی، آیت، ۱۳۸۸، بیمه های اموال ومسئولیت ،تهران،آزمون.

کریمی، آیت ،۱۳۸۹، کلیات بیمه ، تهران  ، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ، پژوهشکده بیمه .

بیمه مرکزی ج .ا.ا ،۱۳۹۱،سالنامه آماری صنعت بیمه.

نخعی،امیرحسین،۱۳۸۶،بیمه ونقش آن درتوسعه اقتصادی،انتشارات موسسه حسابرسی

نیلی ،مصطفی ، ۱۳۷۸ ، تجزیه و تحلیل راههای افزایش فروش خدمات در شرکتهای بیمه ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده مدیریت دانشگاه پیام نور کرج.

پانتر،آلن،۱۳۹۱،مدیریت ریسک وتامین مالی،ترجمه محمد حسن هادی اصل سرای،تهران، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران،پژوهشکده بیمه.

.Porter, Michael E., “Competitive Advantage”. 1985, Ch. 1, pp 11-15. The Free Press. New York.

.Porter, Michael E., “The Competitive Advantage of Nations” ,1990, New York:    The Free Press.NewYork.

.María José Ruiz Ortega , Competitive strategies and firm performance:Technological capabilities’ moderating roles, University of Castilla-La Mancha,Spain, Journal of Business Research 63 (2010) 1273–۱۲۸۱٫

Mohammad Farahat Farahat.2011″ Competitive Analysis of the Higher Education Sector in the Gaza Strip by Adapting Porter’s Five Forces Model” Islamic University of Gaza.

مقدمه:

«خطر» که پیشینه ای به قدمت تاریخ بشر دارد و حاصل کارش جز ویرانی و ضرر و زیان نیست، از بدو خلقت انسان، پیوسته همراه او بوده و موجب دل مشغولی انسان بوده است؛ در آغاز، خطر، گستره چندان پهناوری نداشت؛ چون سرمایه اندک بود.

رفته رفته و با توسعه جوامع بشری و با پیشرفت تمدن، ثروت و دارایی انسان افزونتر شد  و میزان درگیری انسان با خطر یا ریسک افزایش یافت و دزدی دریایی هم به آن اضافه شد. با رخ نمودن انقلاب صنعتی، تنوع، تواتر و شدت ریسک، روز به روز گسترش یافت.

به طوری که امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ورود انواع فرآورده های صنعتی به زندگی بشر، به رغم تسهیلات فراوانی که برای رفاه انسان در پی داشته، ریسک های جدیدی را با خود وارد اجتماعی کرده است.

با ریسک به روش های متعددی، با توجه به ماهیتشان، می توان برخورد کرد. مهمترین و مؤثرترین شیوه، انتقال ریسک به بیمه گر است. نقش بیمه گر، تشکیل اجتماع بزرگی از بیمه گذاران است که در معرض ریسک یگانه ای قرار دارند. بیمه گر با استفاده از آمار و حساب احتمالات و تجربیات گذشته، هزینه ریسک یا حق بیمه فنی را محاسبه و مبلغی را به عنوان هزینه عملیاتی و سود معقول خود به آن اضافه می کند تا حق بیمه تجاری به دست آید.

این رقم، حق بیمه ای است که بیمه گذار بابت انتقال ریسک به بیمه گر می پردازد. هرچه اجتماع بیمه گذاران زیادتر باشد براساس قانون اعداد بزرگ، پیش بینی های بیمه گر به واقعیت نزدیکتر می شود، در نتیجه حق بیمه ای که بیمه گر براساس حساب احتمالات و تجربیات گذشته محاسبه کرده پاسخگوی تعهدات او خواهد بود.

بیمه در دنیای کنونی یکی از ارکان مهم زندگی و اقتصاد کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است.اکثر افراد ساکن در کشورهای پیشرفته دارای چندین نوع بیمه هستند.بیمه خودرو،منزل،عمر و سرمایه گذاری از جمله بیمه هایی است که این افراد از آن بهره می گیرند.بیمه صندوقی برای تامین خسارت های جانی و مالی می باشد. بیمه در زمان حال برای پیش بینی و مقابله با حوادثی که در آینده احتمال رخ دادن آن می باشد در نظر گرفته شده است و به نحوی آینده نگری اقتصادی است. در ایران نیز،صنعت بیمه کشور به سرعت بسوی خصوصی سازی و آزاد سازی گام بر داشته است بطوری که تا کنون شاهد فعالیت حدود ۲۸ شرکت به ثبت رسیده و فعال در زمینه بیمه های بازرگانی در ایران هستیم ، لذا بیمه گران هر روز با رقابتی فزاینده تر از قبل مواجهند و مسلما” آینده از آن بیمه گرانی خواهد بود که بتوانند روشهای سنتی فروش را با واقعیتها و مهارتهای بازاریابی و فروشندگی حرفه ای خدمات بیمه ای جایگزین نمایند( روستا، ۱۳۹۲).

۲-۱)پیشینه تحقیق:

۲-۱-۱) سابقه تحقیق در داخل کشور:

انجام مطالعات و فعالیت های عمده پژوهش های بیمه ای در ایران سابقه بلند مدتی ندارد . البته تاکنون در مورد عوامل موثر رقابتی در بین شرکت های  صنعت بیمه تحقیقی بطور مشخص انجام نشده است اما برخی از تحقیقاتی که به نوعی می توانند با این مبحث مرتبط باشد عبارتند از:

۱) شیما آقاخانی در سال ۱۳۹۰ در تحقیقی با عنوان بررسی مزیت های رقابتی بازار تابلو برق ایران( بررسی موردی شرکت پارس تابلو) در این تحقیق  عوامل مهم و تاثیر گذار بر مزیت رقابتی در صنعت تابلو برق ایران بر اساس مدلی که توسط سازمان کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد ” آنکتاد” ارائه شده است مورد بررسی قرارگرفته . و همچنین مزیت های رقابتی شرکت پارس تابلو، به عنوان یک سازنده مطرح و معتبر در این صنعت شناسایی گردید. در مدل فوق ۱۰ عامل به عنوان فاکتورهای ایجاد مزیت رقابتی مطرح شده است که شامل قیمت، کیفیت، نام تجاری انحصاری، دانش بازاریابی، دانش مدیریت، سهم بازار، دانش فنی، منابع مالی، ظرفیت خالی، مکان یا مزیت های توزیع می باشد.

۲)سارا دادوند در سال ۱۳۸۹ در تحقیقی با عنوان رتبه بندی عوامل موثر در کسب مزیت رقابتی شرکت های بیمه ،مزیت رقابتی در شرکت های بیمه را به ترتیب اولویت چهار عامل پاسخگویی به مشتری – کیفیت – کارایی و نوآوری به عنوان عوامل اصلی موثر در کسب مزیت رقابتی در شرکت های بیمه شناسایی نموده است.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ماهیت حقوقی ، اوصاف و اصول حاکم بر بیمه اتکایی
  • تحقیق بیمه محصولات کشاورزی مناسب ترین راهکار مدیریت ریسک
  • تحقیق ماهیت بیمه و نظریه ارائه اطلاعات در حقوق قراردادها و مبانی ، ماهیت و قلمرو شمول تعهدات اطلاعاتی در قرارداد بیمه
  • تحقیق صنعت بیمه و رتبه بندی در صنعت بیمه و ارزیابی عملکرد و مدل های آن و معرفی مدل ارزیابی عملکرد متوازن
  • تحقیق بیمه آتش سوزی و کیفیت خدمات و رضایت مشتری و ضرورت و مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.