تحقیق تئوری رفتار مصرف کننده و ساختار حمل و نقل در اقتصاد ایران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تئوری رفتار مصرف کننده و ساختار حمل و نقل در اقتصاد ایران دارای ۱۲۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول :مقدمه    ۴
۱-۱- مقدمه    ۴
۱-۲- سوابق مربوطه :    ۵
۱-۲-۱- مطالعات انجام شده  در خارج از کشور :    ۵
۱-۲-۲- مطالعات انجام شده  در داخل کشور :    ۷
فصل دوم :تئوری رفتار مصرف کننده    ۱۱
( حالت سیستمی )    ۱۱
۲-۱- مقدمه :    ۱۱
۲-۲- بررسی رفتار مصرف کننده در حالت دو کالایی    ۱۲
۲-۳- بررسی رفتار مصرف کننده در حالت n کالایی    ۱۳
۲-۴- محدودیت بودجه(جمع پذیری )    ۲۱
۲-۵- توابع مطلوبیت جمع پذیر    ۲۲
۲-۵-۱- توابع مطلوبیت جمع پذیرقوی     ۲۳
۲-۵-۲- توابع مطلوبیت جمع پذیرضعیف    ۲۳
۲-۶- توابع مطلوبیت تفکیک پذیر    ۲۴
۲-۶-۱- توابع مطلوبیت تفکیک پذیر قوی    ۲۴
۲-۶-۲- توابع مطلوبیت تفکیک پذیر ضعیف    ۲۴
۲-۷- مفهوم جمع پذیری روی کالاها     ۲۵
۲-۸- سیستم مخارج خطی ( LES ):    ۲۵
۲-۹- دستگاه معادلات تقاضای تقریباً ایده آل:    ۲۸
۲-۹-۱- کشش های قیمتی و درآمدی در مدل تقریب خطی تقاضای تقریباً ایده آل :     ۳۲
۲-۹-۲- قیود تئوریکی دستگاه معادلات تقاضای تقریباً ایده آل :    ۳۵
۲-۹-۳- برخی از مهمترین خصوصیات دستگاه معادلات تقاضای تقریباً ایده آل :    ۳۸
فصل سوم :بررسی ساختار حمل و نقل در اقتصاد ایران    ۴۱
۱-۳- مقدمه :    ۴۲
۲-۳- مفهوم حمل ونقل :    ۴۲
۱-۲-۳- رده بندی ترابری :    ۴۳
۳-۳-  حمل ونقل در اقتصاد :    ۴۳
۴-۳- اهمیت سرمایه گذاری در حمل ونقل :    ۴۴
۱-۴-۳- نظریه ویلسون :    ۴۵
۵-۳- برنامه ریزی حمل ونقل شهری :    ۴۷
۶-۳- سیستم های حمل ونقل شهری :    ۴۷
۷-۳- سیستم حمل ونقل عمومی :    ۴۸
۷-۳- فاکتورهای اساسی در انتخاب یک سیستم مناسب حمل ونقل درون شهری :    ۴۹
۸-۳- بررسی شاخص های کلان بخش حمل ونقل در اقتصاد کشور :    ۵۴
۹-۳- وضعیت بخش حمل ونقل درون شهری کشور :    ۵۸
۱-۹-۳– بررسی بخش حمل ونقل درون شهری کشورطی برنامه سوم توسعه    ۵۸
۲-۹-۳- تصادفات :    ۵۹
۳-۹-۳- اهم اقدامات بخش حمل ونقل در طی برنامه سوم توسعه :    ۵۹
۴-۹-۳- تبیین وضعیت بخش حمل ونقل  در رابطه با مضامین ۱۲ گانه :    ۶۲
۵-۹-۳- امکانات و قابلیت ها، محدودیت ها و تنگاهای توسعه بخش حمل ونقل    ۶۸
۱۰-۳- اهداف کلی و راهبردهای کلان توسعه بخش حمل ونقل در جهت تحقق اهداف چشم انداز    ۶۹
منابع و ماخذ    ۷۱

 منابع  :

 – قادری ، حسین ، ” بررسی تقاضای مواد عمده خوراکی در ایران با استفاده از یک روش سیستمی AIDS و یک روش دو مرحله ای  ” ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه شهید بهشتی ، شهریور ۱۳۷۷ .

– خسروی نژاد ، علی اکبر ، ” الگوی مصرف خوراک : کاربردی از مدل های سیستم مخارج خطی ، سیستم رتردام و سیستم تقاضای تقریباً ایده آل خانوارهای ایرانی ( شهری و روستایی ) ” ، معاونت پژوهشی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی ، ۱۳۸۱ .

– تاری ، فتح ا… و اسماعیل نژاد ، مجید ، ” نقش حمل و نقل در هزینه های خانوار ” ، مجموعه مقالات همایش حمل و نقل جاده ای در ایران  ۱۳۸۴٫

–  سید نورانی ، سید محمد رضا و جوادی ، مریم ، ” بررسی عوامل موثر بر سهم هزینه خودرو سواری نو در سبد هزینه ای خانوار شهری ” ، پژوهشنامه اقتصادی ۱۳۸۵ .

– سعیدیان ، وحید ، نوری امیری ، محمد” طرح پژوهشی : انتخاب الگوی بهینه حمل ونقل تهران “، معاونت امورزیربنایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور .

– جعفری صمیمی ، احمد ،  اقوامی ، ندا” تجزیه و تحلیل سرمایه گذاری در بخش حمل ونقل و ارتباطات (۷۵-۱۳۵۰ ) “، ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم و فنون مازندران، ۱۳۷۸ .

– قادری ، حسین ، ” بررسی تقاضای مواد خوراکی در مناطق شهری ایران با استفاده از سیستم معادلات تقاضای تقریبا ایده آل و یک روش دو مرحله ای ” پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده اقتصاد دانشگاه

شهید بهشتی ، ۱۳۷۷ .

– عسگری ، منوچهر . ” آناتومی تقاضای برای خودرو ” فصلنامه پژوهشنامه اقتصادی سال ۱۳۸۳ ، شماره چهارم ، ص      ۶۹-۵۵

Molina , Jose , Aberto . ” Food Demand in Spain : An Application of Almost Ideal Demand System . Applied Economics , Vol . 21 , No . 7 . 1992.

Fergusen and Gould ” MicroEconomics Theory ” Richard D.Irwin , INC 4 th Edition 1975 .

Arrow,J.K. & Intriligator,M.D. ” Handbook of Mathematical Economics ” 1982

R.G. Layard / A . A Valters . ” Micro economic theory ” , 1926 .

PR . Taljard , ZG . Alemu . ” The Demand For Meat in South Africa : An Almost Ideal Estimation ” , Agrekon , Vol 43 , No 4 T December 2004 .

Deaton ; A. and Mulbaure , ” An Almost Ideal Demand System ” , American Economic Review . Vol 70 , No . 3, June 1980 .

فصل اول :مقدمه

۱-۱- مقدمه

اقتصاد خانواده بطورمستقیم انسانها و خانواده ها را هدف قرار میدهد و می کوشد تا به یاری دانش هایی مانند اقتصاد و جامعه شناسی ، مسائل اقتصاد خانواده را که کوچک ترین و اولین گروه اجتماعی به شمار می رود مورد کنکاش قرار دهد . اقتصاد خانواده همواره در چارچوب شرایط اجتماعی – اقتصادی هر دوره شکل خاصی به خود گرفته است . آنچه که به گونه ای روز افزون در مباحث اقتصاد خانواده  اهمیت یافته ، شکل نوین الگوی مصرفی خانواده است که در چارچوب زندگی صنعتی و مطابق با آن پیوسته تکامل و گسترش   می یابد .

الگوی مصرف که از رفتار افراد ، خانوارها و یا کل جامعه در انتخاب ، خرید و مصرف کالاها و خدمات ناشی می شود متأثر از رجحانها ، سلایق و محیط اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی آنها می باشد . هر فرد یا خانوار با توجه به محدودیت های درآمدی ، قیمت های نسبی ( شرایط اقتصادی ) ، ارزش های اخلاقی و فرهنگی و شرایط اجتماعی ، سبد مصرفی خود را انتخاب و اقلام مورد نیاز را خریداری می کند . رفتار مصرفی هر فرد تحت تاثیر عوامل متعددی است . مسلماً میزان درآمد و ثروت فرد و همچنین قیمت های نسبی که فرد با آن مواجه است نقش تعیین کننده ای در نوع کالاهای مصرفی وی دارد . علاوه بر این ، هر فرد دارای سلایق خاص خود می باشد و لذا این سلایق و ترجیحات وی را در انتخاب و مصرف کالاها هدایت می کند . همچنین افراد یک گروه یا جامعه ، علی رغم تفاوت های اقتصادی و سلائق متفاوت ، متاثر از مجموعه عواملی هستند که می تواند  موجب شباهت مصرف آنها شود ، از جمله می توان به ارزش های اخلاقی ، عوامل فرهنگی و دینی ، طبقه اجتماعی و شرایط کلان اقتصادی و … اشاره نمود .

شناخت الگوی مصرف در واقع درک واکنش مصرف کنندگان نسبت به تغییرات شرایط می باشد . با شناخت الگوی مصرف خانوارها می توان پیش بینی نمود که آنها تحت شرایط مختلف چگونه عکس العمل نشان   می دهند . این امر کمک می کند تا دولت سیاست های توزیعی و تخصیصی خود را بهتر تدوین نماید .

الگوی مصرف نتیجه و برآیند مجموعه ای از عوامل مختلف می باشد و بسته به میزان و شدت هر یک از این عوامل ، الگوی مصرف می تواند متفاوت باشد . در رأس این عوامل می توان به عوامل اقتصادی اشاره نمود .  میزان برخورداری افراد جامعه از کالا ها و خدمات مصرفی بر حسب سطح درآمد جامعه  متفاوت خواهد بود .

صنعت حمل ونقل در زمینه های مختلفی بر زندگی انسان تأثیر گذار است . این صنعت، در اقتصاد نیز از  جنبه های مختلفی همچون رشد اقتصادی و در چارچوب امور زیربنایی کشور و … مورد توجه قرار می گیرد .

اثر هزینه های حمل ونقل بر هزینه های خانوار نیز موضوعی  است که با توجه به درجه  اهمیت آن در کشورهای مختلف منجر به اعمال سیاست های متفاوتی برای  قیمت گذاری می شود . با توجه به اینکه در کشور ما دولت ها برای حمل ونقل در زندگی شخصی خانوار اهمیت زیادی قائل هستند ،  این تحقیق به دنبال بررسی مهمترین عوامل موثر  بر تقاضای حمل و نقل درون شهری در سبد کالاهای مصرفی خانوارهای شهری کشور می باشد  .

۱-۲- سوابق مربوطه :

۱-۲-۱- مطالعات انجام شده  در خارج از کشور :

مطالعات انجام شده پیرامون برآورد سیستم معادلات تقاضا در کشورهای خارج بسیار وسیع و از غنای ادبیاتی بالایی برخوردار است .

_  سیستم تقاضای تقریباً ایده آل ، اولین بار توسط دتون و مل بر[۱] در سال ۱۹۸۰ پایه گذاری شد . آنها پس از معرفی الگو ، مدل را برای داده های سالانه انگلستان طی دوره ۱۹۵۴ تا ۱۹۷۴ برآورد نمودند . گروه های کالایی مورد مطالعه شامل ۸ گروه عمده مخارج مصرفی خانوار بوده است . این گروه ها شامل غذا ، پوشاک ، مسکن ، سوخت ، نوشیدنی و دخانیات ، حمل و نقل و ارتباطات و سایر کالاها و خدمات بود . با توجه به فرم کلی غیر خطی مدل ، برای تبدیل به یک فرم خطی ، از شاخص استون به جای شاخص قیمتی واقعی استفاده گردید . با معرفی مدل AIDS برای هر گروه کالایی به صورت جداگانه و با استفاده از مدل OLS معادلات مورد برآورد قرار گرفت . با استفاده از برآورد ضرایب در این مرحله چنین نتیجه گیری شد که گروه های کالایی غذا و مسکن جزء کالاهای ضروری و سایر کالاها جزء کالاهای لوکس می باشد . طبق نتایج بدست آمده از برآورد مدل ، قیمت سوخت ،  قیمت حمل و نقل و قیمت سایر خدمات ، اثر کم و یا اصلاً هیچ اثری بر روی سهم مصرف گروه های کالایی ندارند ، درحالیکه قیمت نوشیدنی و دخانیات اثر قابل توجهی بر سهم مصرف تمام گروه های کالایی دارد .

برآوردهای انجام شده در رابطه با کشش های قیمتی خودی و کشش مخارج کل گویای این مطلب است که تمام گروه های کالایی کم کشش می باشند ، به جز حمل و نقل که پر کشش می باشد .  در این مقاله از شاخص واقعی قیمتی به جای شاخص استون استفاده شد ، که نتایج حاصل از آن بیانگر تفاوت نامحسوسی با برآوردهای حاصل از شاخص استون می باشد ، بنابراین نتیجه گیری می کنند که شاخص استون در مدل AIDS می تواند به عنوان یک جانشین مناسب به جای شاخص واقعی قیمتی مورد استفاده قرار گیرد .

[۱] – Deaton ; A. and Mulbaure , ” An Almost Ideal Demand System ” , American Economic Review . Vol 70 , No . 3 , June 1980 , pp . 312 – ۳۲۶ .

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق حمل و نقل و چالش ها و فرصت های آن، سامانه ی حمل و نقل هوشمند(ITS )و معرفی سامانه درگاه ملی بار
  • تحقیق بررسی حمل و نقل و شیوه های مختلف آن و تاریخچه پیدایش دوچرخه در جهان و فواید ارتقای دوچرخه سواری
  • تحقیق حمل و نقل کانتینری و روش های بهینه سازی حمل و نقل ترمینال و فرآیند برنامه ریزی کشتی ها
  • تحقیق مساله مسیریابی وسایل حمل و نقل VRP
  • تحقیق جایگاه حمل و نقل در اقتصاد جهان و توسعه کشورها و وضعیت کشور ایران
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.