تحقیق مساله مسیریابی وسایل حمل و نقل VRP

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مساله مسیریابی وسایل حمل و نقل VRP  دارای ۳۳ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱٫ مقدمه    ۲
۲-۲٫ مساله مسیریابی وسایل حمل و نقل VRP    ۴
۲-۲-۱٫ تاریخچه VRP    ۶
۲-۲-۳٫ تعریف ریاضی مسأله مسیریابی وسایل نقلیه VRP    ۱۱
۲-۲-۴٫  مدل عمومی مسأله مسیریابی وسایل حمل و نقل VRP    ۱۲
۲-۲-۵٫ تقسیم بندی مسأله مسیریابی وسایل حمل و نقل کلاسیک    ۱۴
۲-۲-۶٫ مشکل ایجاد زیر تور (عدم همبندی)    ۲۱
۲-۲-۷٫ برخی مشکلات مدل سازی VRP در شرایط واقعی    ۲۲
۲-۳٫ مرور ادبیات مسائل CMVRP    ۲۳
مراجع    ۲۷

مراجع

مریم مهدی نژاد، اطلاعات حمل و نقل کشوری، پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۸۵٫

[۲] N.J. Garber and L.A. Hoel, Traffic and Highway Engineering, 3rd Edition, Brooks/Cole Thompson, Learning, Pacific Grove, (2002).

[۳] F.L.Hitchcok, Distribution of a product from several sources to numerous localities, Journal of Mathematical Physics, (1941) 20, 224-230.

[۴] L.V.Kantorovich, Mathematical method of Organization and planning production, translated in Management Science, (1960) 6, 363-365.

[۵] P.Toth, and D.Vigo, The vehicle routing problem, degli Studi di Bologna University, Italy, (2002).

[۶] E.A.Falkenauer, hybrid grouping genetic algorithm for bin packing, Journal of Heuristics, (1996) 2, 5–۳۰٫

[۷] G.Dantzig, and J. H.Ramser, The truck dispatching problem, Management Science, (1959) 6, 80-91.

[۸] G.Dantzig and D.Fulkerson, Minimizing the number of tankers to meeta fixed schedule, Nava1 Research, Logistic Quarterly, (1954) 1, 217-222.

[۹] G.Clark and J.Wright, Scheduling of vehicles from a central depot to

A number of delivery points, Operations Research, (1964) 12, 568-581.

[۱۰] B.Golden, T.Maganti and H.Ngvyen, Implementing vehicle routing

Algorithms, Networks, (1977) 7, 113-148.

 ۲-۱٫ مقدمه

یکی از بنیادی‌ترین و مشهور‌ترین مسائل در زمینه حمل و نقل مسأله فروشنده دوره گرد (TSP) می­باشد.در مسأله فروشنده دوره گرد هدف یافتن یک دوره مسیر کامل (تور) [۱]برای یک فروشنده دوره گرد است که در آن تمامی شهر‌ها (مشتریان) با کمترین هزینه ممکن ملاقات شوند و فروشنده از هر کدام تنها و تنها یکبار عبور نماید، و سپس این تور در‌‌ همان شهر اولیه که سفر از آنجا آغاز شده بود پایان یابد. نمایی از مسأله فروشنده دوره گرد در شکل (۲-۱) نشان داده شده است.

حال اگر همین مسأله را با چندین فروشنده در نظر بگیریم مسأله ما تبدیل به مسأله چندین فروشنده دوره گرد[۱] (MTSP) خواهد شد که در واقع چند فروشنده از یک شهر حرکت کرده و پس از ملاقات چندین شهر دوباره به همان شهر اولیه باز می­گردند. در این حالت نیزهر کدام از شهرها باید فقط یکبار مورد ملاقات قرار گیرند. در شکل (۲-۲) نمایی از مسأله MTSP نشان داده می شود.

حال اگر پیچیدگی­های دنیای واقعی در نظر گرفته شود در عمل با مسائل گسترده­تری مواجه هستیم که از آن جمله می‌توان به مسائل مسیر­یابی وسایل حمل و نقل VRP  اشاره کنیم که در واقع تعمیم مسائل فروشنده دوره­گرد TSP و مسأله چندگانه فروشنده دوره گرد MTSP می­باشد با این تفاوت که در مساله مسیر­یابی وسایل حمل و نقل ما یک مبدأ مشخص داریم و برخلاف مسأله چندگانه فروشنده دوره گرد ظرفیت وسایل نقلیه بی نهایت نیست و همچنین در VRP مشتریان مشخص با میزان تقاضای مشخصی وجود دارد. در اینگونه مسائل هدف این است که تقاضای تمامی مشتریان تأمین شود و هزینه کل مسیر شامل هزینه وسایل و حمل و نقل کمینه شود. بنابر این توضیحات مشخص می‌شود که بنیان مساله مسیریابی وسایل حمل و نقل بر TSP و بطور دقیق­تر بر MTSP استوار است. در شکل زیر نمایی از مسأله مسیریابی وسایل حمل و نقل نشان داده شده است. در این شکل q ها میزان تقاضای مشتریان را نشان می دهد.

در ادبیات ثابت شده است که مسأله TSP مربوط به کلاس مسائل NP-HARD است و به این علت مسأله VRP نیز که تعمیمی از مسأله TSP می‌باشد نیز متعلق به همین کلاس مسائل می‌باشد [۶]، از اینرو برای حل اینگونه مسائل از روش‌های ابتکاری و فرا ابتکاری بهره جسته می‌شود و تا کنون روش‌های زیادی برای حل اینگونه مسائل توسعه داده شده است.

۲-۲٫ مساله مسیریابی وسایل حمل و نقل VRP

مسأله مسیریابی وسایل حمل و نقل به معنای یافتن مجموعه‌ای از مسیرهایی که توسط یک ناوگان حمل و نقل از وسایل نقلیه با ظرفیت مشخص و ثابت به منظور رساندن خدمات و یا کالا‌ها به دسته‌ای از مشتریان با میزان تقاضای مشخص با کمترین هزینه ممکن می‌باشد. در طول این مسیر‌ها مشتریان تنها و تنها یک بار ملاقات می‌شوند و تمام تقاضاهای آنها تنها توسط یک وسیله نقلیه دریافت می­گردد. از سوی دیگر تمام مسیر‌ها از یک نقطه مشخص (مبدا بارگیری) آغاز می‌شوند و پس از آنکه وسیله نقلیه یک سلسله از مشتریان را ملاقات نمود به‌‌ همان نقطه اولیه باز می‌گردد و مسیر در همان مکان به پایان می‌یابد.

این گونه مسائل به طور کلی به عنوان مسائل میسریابی وسایل حمل و نقل (VRPs) یا مسائل برنامه ریزی وسایل حمل و نقل، شناخته شده‌اند. مدل‌ها و الگوریتم‌های معرفی شده برای حل مسائل برنامه ریزی و مسیریابی ارائه شده را، نه تنها برای استفاده در مسائل مربوط به پخش و جمع آوری کالا‌ها بلکه برای بسیاری از مسائل مختلف صنعت حمل و نقل در دنیای واقعی، نیز می‌توان استفاده نمود. به طورعمده مورد استفاده از این دست مسائل، به عنوان مثال، در جمع آوری زباله‌های خشک، پاکیزه سازی خیابان‌ها، مسیریابی اتوبوس مدرسه، سیستم‌های جابه جایی معلولین، مسیریابی فروشنده دوره گرد و واحد‌های نگهداری و تعمیرات، می‌باشد.

پخش کالا‌ها در برگیرنده خدمت­دهی به دسته­ایی از مشتریان، در یک بازه زمانی داده شده، توسط دسته­ایی از وسایل حمل و نقل می‌شود که در یک یا چند مرکز قرار دارند و توسط دسته­ایی از رانندگان هدایت می‌شوند و جابجایی‌ها در یک شبکه مسیر مناسب انجام می‌شود. به طور خاص، یک حل مساله میسریابی وسایل حمل و نقل تعیین کننده دسته­ایی از مسیرهاست که هرکدام توسط یک واحد وسیله حمل و نقل انجام می‌شود و از مرکز مربوط به خودش شروع می‌شود و به آن پایان می‌پذیرد، به طوری که نیاز مشتریان برآورده شود، محدودیت‌های عملیاتی ارضا شود و هزینه‌های کلی حمل و نقل حداقل شود.

شبکه مسیری است که برای انتقال کالا‌ها استفاده می‌شود، معمولا به صورت یک گراف معرفی می‌شود که کمان‌های آن مسیر‌ها را نمایش می‌دهند. کمان‌ها بر اساس یک طرفه یا دو طرفه بودن به ترتیب به دو دسته مستقیم یا غیر مستقیم تقسیم می‌شوند. به هر کمان هزینه­ایی مربوط است که معمولا بر اساس طول مسیر یا زمان طی کردن آن مسیر بیان می‌شود که می‌تواند به نوع وسیله حمل و نقل یا دوره زمانی که در آن مسیر طی می‌شود، مربوط باشد.

۲-۲-۱٫ تاریخچه VRP

برای اولین بار مسأله مسیریابی وسایل حمل و نقل توسط دانتزیگ و رامسر[۱][۷] بصورت فرمول ریاضی ارائه  شد و برای حل آن از روش های دقیق سود جسته شد، در سال ۱۹۵۴ اولین مقاله در مورد موضوع VRP توسط دانتزیگ، فالکرسون[۲] [۸] به ثبت رسید، این مقاله یک مسأله نسبتاٌ بزرگ TSP را مورد مطالعه قرار داده و برای مدل VRP  ارایه شده یک روش حل صفر و یک پیشنهاد داد شد که توسط تعداد زیادی از مقالات پیرامون TSP مورد پیروی قرار گرفت.

۱ Ramser

۲ Fulkerson

۲ Multi Traveling Sales Problem

۱ Tour

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق حمل و نقل و چالش ها و فرصت های آن، سامانه ی حمل و نقل هوشمند(ITS )و معرفی سامانه درگاه ملی بار
  • تحقیق شبکه‌های حسگر بی‌سیم و مسیریابی و خوشه بندی در آن
  • تحقیق تئوری رفتار مصرف کننده و ساختار حمل و نقل در اقتصاد ایران
  • تحقیق بررسی حمل و نقل و شیوه های مختلف آن و تاریخچه پیدایش دوچرخه در جهان و فواید ارتقای دوچرخه سواری
  • تحقیق حمل و نقل کانتینری و روش های بهینه سازی حمل و نقل ترمینال و فرآیند برنامه ریزی کشتی ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.